Uus foorumi odotusjutuille :)

Heissan ja mukavaa isänpäivän iltaa.

Fiannakin käynyt ultrassa ja mukavat terveiset toi tullessaan.

Tanjainen: Mulla kans iski eilen aivan tajuton alaselkäkipujomotus, ko olin melkein koko päivän jalkeilla siivotessani keittiön kaappeja ja niitä meillä riittääkin. Ja oiskohan noi sun kertomat tärähdyskivut sellasia, että jos teet jonki äkkiliikkeen, nii mahan seutua silleen repii?

Nii ja geisha...Me oltiin tänään appelassa isänpäivälounaalla, nii istuessani siinä ruokapöydässä olin tuntevani ensimmäiset liikehdinnät eli se tuntu just sellasilta ilmakuplilta vatsassa tai vois verrata höyhenen sipaisuun. Se on villi tunne, jota ei usein heti hoksaa vauvan liikkeeksi.

Inna: Sulla varmaan taitaa olla koko selkä jumissa, jos tolleen kipu säteilee - hierojalla ois varmaan hyvä kävästä?

Mullaki alkaa jo pahoinvointi hellittää ja tosiaan pitää muistaa syyä säännöllisesti, muuten tulee huono olo, ko verensokerit laskee. Väsymystä toki on ja housut puristaa. Viikkoja tänään tasan 13 
 
Moikka taas :)

Mullakin ollu nyt n. viikon ajan kohtusärkyjä, ilmeisesti kans kasvukipuja. Kun siellä ultrassa katsottiin tyyppiä, niin samalla kun se ponnas kohdunseinämästä, niin alkoi särkeä. Eli ilmeisesti myös pikkuisen ansiosta paikat alkaa venymään :)

Huh, tänään oli jännä päivä. Tehtiin mun ja miehen isälle molemmille samanlaiset isänpäiväkortit, jossa sisällä oli ultrakuva pienestä. Eli nyt vasta kerrottiin :) Molempien perheet oli siis kerääntyny isänpäiväkahveille ja siellä sai sitten koko perheet tietää. Oli niin yllättyneitä ilmeitä kaikilla että :D Ilmeisesti odottivat, että minä kävisin koulun loppuun ennen sikiämistä ja siksi kukaan ei osannut odottaa :D Varsinkin miehen vanhemmat oli ihan liikuttuneita, kun heille olis ensimmäinen lapsenlapsi nyt tulossa :) Nyt ei tarvi enää salailla, ihanaa!

Millos se äitiyspaketti yleensä tilataan ja mitä kaikkee tässä nyt pitäis alkaa hoitelemaan, olisko kokeneemmilla tietoa? On niin uutta ja ihmeellistä mulle :)
 
Mukavaa, että tuli kivoja reaktioita isovanhemmilta, Fianna. :)

Mulla on myös kipuilua kohdun seutuvilla ja lisäksi alaselkää on nyt muutaman päivänä vähän särkenyt. Kyllähän tässä onkin oikein varsinaiset kasvuviikot menossa, joten ei kai se mikään ihme ole.

Noista äitiyspakkausasioista ja muista huolehditaan kyllä neuvolassakin yleensä ja vielä ei äitiyspakkausta näillä viikoilla voi hakea. :) Kelan sivuilta löytyy tarkempia tietoja asiasta:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/120701141115EH
 
Kuulkaas kohtalotoverit. Mulle on hiipinyt jonkinmoinen murhe taas mieleen. Ensin sitä murehtii oireita, sitten oireettomuutta. Mulla lakkas oireet melkein kuin seinään viime viikolla. Kaikki ruoka maistuu, etoaminen on poissa. Väsymys on enää vain normaalia eli pitkät yöunet maistuu kyllä, ei kuule kolota mitään paikkaa eikä varsinkaan ole mitään kohtusärkyjä, kuten monella muulla teistä. Jopa otsaan pulpahtaneet ihmeelliset hormonifinnit ovat hävinneet! Näiden juttujen lisäksi mun paino on miinuksella, sen sijaan että ois tullut grammaakaan lisää. Nyt kyseenalaistan tuon mahankin, onko se vain ihan perusrasvaa kuitenkin. Ainoa oire mikä on jäljellä, on ummetus. Ja sekin voi johtua jostain ihan muusta...

Mulla olisi neuvola ensi viikon keskiviikkona, ja tässä kelaan joka aamu että pitäiskö soitella jo aikasemmin jonkinmoinen miniaika, että voisi kuunnella sydänäänet. Teille kellään ei ilmeisesti ole oireet täysin loppuneet tai mitään tällaista vastaavaa? Argh. Onko musta nyt vaan kuoriutumassa hysteerikko, johon paras lääke olisi vain odottaa sitä oikeata neuvola-aikaa.
 
Nyt on pakko vastata, koska sun ajatukset on tasan samoja, kuin mulla oli viime viikolla...

Nämä säryt ja vihlonnat on tosiaan tulleet vasta muutama päivä sitten ja viime viikolla neuvolaan mennessä sanoinkin terkalle, että oonkohan mä raskaana ollenkaan kun ei tunnu siltä ja turvotuksen hävittyä edes maha ei pömpötä. Mutta sieltäpä ne sydänäänet löytyivät. Mullakin on paino vielä vähän miinuksella ja vaikka olenkin hoikka, niin siitä ei tarvitse huolehtia. Paino ehtii nousta myöhemminkin. Jos sua Nurva oikein kovasti huolettaa, niin soita ihmeessä neuvolaan ja käväise kuuntelemassa sydänäänet, mutta kyllä mä uskon, että sullakin on nyt vaan alkanut se ah, niin ihana oireeton raskausaika, mistä pitäisi osata nauttia. Mutta minkäs sitä ihmismieli itselleen voi, että huolehtia pitää!
 
Nurva: Luulen, että nyt on viikkoja sen verran että yökötykset ja väsyt väistyy. Minullakin hävisi väsymys ihan yhtäkkiä ja pahaolo sen mukana. Paitsi että jos pidemmän ajan olen syömättä niin sitten tulee huono olo. Mutta aivan samat ajatukset minullakin käy välillä mielessä, että onkos tuolla masussa enää eloa. Noh, nyt tuntuu että pieniä sively liikkeitä on alkanut tuntua.
Mutta tokkiinhansa sitä voi soittaa nlaan ja pyytää, että kuuntelisivat sydän äänet.

-Marde ja masu-asukki 15+4
 
Kiitti Kevätpörriäinen ja marde85! Kyllä mä nyt vaan ajattelin rauhottua ja odottaa ensi viikkoon. Kerta mulla on meneillään viikot 14+4 ja te ootte viikon edellä, niin ehkäpä tämä just on se vaihe kun on vaan hiljasta ja tasaista. Välillä sitä vaan päänsisällä alkaa kelaan kaikkea ja paisutteleen.

Rauha maassa (ainakin jonkin aikaa?). Täytyy vaan uskoa. Että meikäläinen ois myös yks teikäläisistä ja asiat on hyvin :)

No niin, takaisin sorvin ääreen..
 
Jollain tavalla huojentavaa, että muillakin on sama epäuskon ja huolen vaihe päällä kuin itselläni. Maha ei vielä pullota, liikkeitä ei tunne (paitsi harvakseltaan jotain hipaisuja, joiden aiheuttajasta en ole varma) ja raskausoireet ovat kadonneet. Olen jopa katsellut netistä kotidopplereita, mutta koska niidenkin käytössä on omat riskinsä, yritän ainakin vielä pärjäillä ihan oman positiivisen mieleni varassa. :)

En tiedä pitäisikö siitä olla huolissaan, että minulle on viime päivinä alkanut tulla harjoitussupistuksia. Ovat täysin kivuttomia, mutta niitä tulee muutama päivässä vaikka olen viime päivät ollut flunssan vuoksi täysin levossa. Flunssaakin panikoin ensin listerioosiksi, mutta työterveyslääkäri piti sitä hyvin epätodennäköisenä. Nyt pohdin, pitäisikö noista suppareista soittaa neuvolaan vai ei, kun tulivat tavallista aiemmin.

Voi kun vatsa pullistuisi pian, ja liikkeet alkaisivat tuntua. Ehkä sitten osaisi jo alkaa täysillä nauttia tästä touhusta.
 
Mahtavaa, että moni on jo alkanut tuntea vauvan liikkeitä masussa! :) Minäkin kaipailisin elonmerkkejä masuasukista, mutta en ole vielä liikkeitä tuntenut. Ehkä jotain pientä väpätystä on pari kertaa tuntunut, mutta saatoin yhtä hyvin kuvitella sen. ;)

Mulla on myös selkäkivut lisääntyneet ja tuntuu, että selkä väsyy paljon helpommin ihan jo kävellessä ja siivotessa ym. Naama kukkii pahemmin kuin teini-iässä ikinä ja kohdun kivut ovat vaihtuneet jomottavista kasvukivuista vihloviksi kivuiksi asentoa vaihtaessa, aivastaessa, jne.

Meillä oli toinen neuvolakäynti eilen. Päästiin kuulemaan sydänääniä ekaa kertaa. Ihana jumputus oli. <3 

Mulla jatkuu pahoinvointi edelleen, vaikka viikkoja jo 15+4 kasassa, ja painoa on tullut huimat 6 kg (!) lisää edellisestä neuvolakäynnistä sen takia, että on pakko syödä jotain koko ajan, jotta oksentelu pysyy aisoissa. Ja kun on pakko syödä just sitä, mikä sattuu maistumaan, eikä sitä, mikä olis terveellistä. :/ (Viime viikolla himoitsin juustohamppareita, tällä viikolla näköjään joulukinkkua, sitä en tosin ole vielä käsiini saanut. :D) Th ei kuitenkaan ollut huolissaan painonnoususta tässä tapauksessa, vaan oli vain tyytyväinen siitä, että mulla sentään pysyy ruoka sisällä enkä oksenna kuin sen kerran pari päivässä, vaikka yökötys onkin lähes jatkuvaa.

Närästys on mulla myös pahentunut nyt, Renniestä ei ole enää paljon apua. Gavisconia eilen neuvolassa kyselin ja th lupasikin tiedustella asiaa lääkäriltä ja soitella sitten takaisin.

Seksiä on ikävä. Mutta ei vain pysty näiden oireiden kanssa edes pussailemaan, saati sitten mitään muuta. :(

En tiedä johtuuko voimakkaasta painonnoususta vai lyhyestä varresta (161cm) vai molemmista, mutta mulla on maha kasvanut ihan kauheasti ja napa on alkanut kadota. :D Ei ole enää mitään epäilystä siitä, olenko raskaana vai en. No ei mulle ole kyllä omat vaatteetkaan mahtuneet päälle varmaan kuukauteen. Hassua lukea, että toisilla ei vielä mahaa juuri ole. :)

 
Mullon kans oireet alkanu vähenemään ja uskon että se kuuluu tähän vaiheeseen raskautta, josta kaikki käskee nauttimaan. Kiva kun jaksaa illallakin valvoo vähän pidempään ;)

Ainoo on ihottuma, ihon kukinta oireena mulla. Vatsassa on sellanen paineen tunne ja jotku tiukemman housut ei mee vatsan kohdalta tai menee, mut painaa inhottavasti. Ja tasasesti täytyy syödä niin pahoinvointi pysyy aisoissa.

Ehkä meidän kuuluu alkaa nyt nauttimaan, ennenkuin maha taas on niin suuri ettei pääse liikkeelle... 8) Ite oon yrittäny liikkua mahdollisimman paljon lähes samallatavalla kuin ennen raskautta.

Ok, takas duuniin ;)
 
Kyllä se pistää huolettamaan, ko oireet katoaa saharaan pierun tavoin, muttei huolta - se on normaalia, vaikka pistää miettimään. Ja jos oikein kovasti ressaan, nii soitto neuvolaan ja kuunteleen sydänäänet. Ressaaminen ko ei oo hyvästä. Ja mie veikkaan, että varsinkin puolen välin jälkeen alkaa toisenlaiset ressaamiset, tavalla tai toisella.

Nurva: Tänne kans on saapunut tuo ihana ummetus :/

Diablo: Seuraile noita suppareita, jos muuttuu kipeiksi, nii ota heti yhteys neuvolaan/äippäpolille, jotta maholliset tulehukset voidaan sulkea pois.

Mulla taas ei seksi nappaa yhtään ja voi mies parkaa. Onneksi kuiten tietää tän olevan väliaikaista eli seuraavat puol vuotta, hih!

 
Täällä myös oireet vähentyny, mutta on niitä siltikin vielä. 
Naama kukkii, alaselkä kipeytyy helposti pienestäkin rasituksesta, välillä tulee etovaa oloa mutta harvemmin, vessassa saa rampata vähintään sen kaks kertaa yössä, iltaisin närästää ja rinnat on kipeet sekä maha ihan turvoksissa jatkuvasti.
Mut suurin oire taitaa tällä hetkellä olla, että mun hermo on ihan kireellä ja tunteet pinnassa. Aikasemminkin oli tätä samaa itkuherkkyyttä, mutta nyt mä oikeesti raivostun todella helposti! Siis mies saattaa heittää vitsillä jotain, niin mä ärähdän sille siitä! Ei _todellakaan_ minun tyylistä, olen yleensä kuin viilipytty. Oon ihan ihmeissäni.. Ja oon alkanu unohtelemaan asioita, esimerkiksi eilenkin mies kysyi mihin laitoin sen uuden taskulampun ja mä en osannu sanoa mitään. Ei ollut mitään hajuakaan... Olin sit nostanu sen eteisen kaappiin. Ihan aivokuollu olo. o_o

Mulla tosiaan tuo vk 14 vasta edessäpäin, ehkä mullakin sit häviää oireet. Mut en usko, että on syytä huoleen Nurva :)

Mulla on vasta joulukuussa seuraava neuvola, mut yritän tolla stetoskoopilla aina välillä kuunnella sydänääniä ;D Ei taida ihan tässä vaiheessa vielä kuulua, mut yritetään!
 
Mä olen huomannut myös samaa, että tulistun normaalia helpommin. Tosin ne on sellaisia nopeita ryöpsähdyksiä, joten ei kai se niin vakavaa ole...

Mulla on kyllä edelleen myös sellainen vähän epävarma olo, kun ei kauheasti oireita enää ole. Tosin rinnat on yhä edelleen kipeät, on ollu tuolta noin kuudennelta raskausviikolta asti, eikä näemmä loppua näy... Mä en muuten huolehtisi siitäkään, jos vähän stressaa, että onko siellä nyt kaikki kunnossa. Ihmiset synnyttää ja on raskaana kuitenkin vaikka minkälaisissa tilanteissa, pakolaisleireillä, sotatilan keskellä, äärimmäisessä köyhyydessä yms., joten mä en usko että joku pieni stressailu siitä, onko kaikki nyt hyvin tuolla kohdussa, voisi aiheuttaa mitään kovin pahaa. Tokihan se nyt on parempi sekä äidille että sikiölle, jos äiti on hyvillä mielin ja rento, mutta en usko, että huolehtiminen sinällään mitään vaikuttaa. Tietysti jos nyt niin kovasti ahdistaa, että alkaa yöunet mennä, niin sitten on varmasti hyvä tehdä asialle jotain.

Musta alkaa näyttää nyt siltä, että maha alkaa pompsahtaa ihan oikeasti esiin, oli turvotusta tai ei. Ääks, kai se on lähdettävä äitiysvaateostoksille. :D Onneksi mulla on jo raskaana olleita ystäviä, jotka on täsmälleen samankokoisia kuin minä, joten heiltä saan lainaan joitakin vaatteita.
 
Diablo:Täällä kanssa harjoitus supistuksia päivittäin, mutta muistelen että myös kahdessa aiemassa raskaudessa ollut näitä, eikä olleet mitenkään vakavia. Kipeitä ne ei ole minullakaan, mutta välillä aina saattaa masu mennä pinkeäksi ja sellainen paineen tunne tulee. En ole ottanut asiaa edes puheeksi nlassa..

Täällä kans esiintyy hermojen kireyttä. Meillä tytöt tappelee koko ajan, niin mulla ei kestä yhtään hermo sitä kitinää ja vinkumista. Oon heti itekki karjumassa niille..pitäös varmaan hieman rauhoittua eikä aina huutaa. Nyt onneksi neitit tarhassa ja minulla iltavuoro, saa hetken olla hiljaisuudessa ennenkö töihin lähtee :)

Joku puhui peti puuhista täällä. Minulla taas ollu halut niin kovat, että voisin vaikka joka päivä vähän peti puuhia harrastella, mutta jostain syystä tuo isäntä ei oo joka pvä halukas näihin hommiin..Mokoma :)

Nyt suihkun kautta syömään ja töihin!
Hauskaa loppuviikkoa kaikille =)
 
Täällä myös on hiipinyt taas se pieni pelko kehiin...Nimittäin oireita ei enää juurikaan ole, olo on niin normaali että välillä melkein unohtaa olevansa raskaana. Alkaisipa maha jo kasvamaan ja liikkeet tuntumaan niin saisi vähän mielenrauhaa, vaikkakin täällä on jo harkittu moneen otteeseen soittoa neuvolaan ja anelua että pääsisi vähän kuuntelemaan sydänääniä...

lohduttavaa silti kuulla, että moni muukin käy samoja ajatuksia läpi!
 
Mun on koko ajan ollut vaikeaa ymmärtää, että olen raskaana. Olen käynyt varhaisultrassa ja norm. ensimmäisessä ultrassa. Viime viikolla kuulin sydänäänet vielä neuvolassakin, mutta ei tahdo uskoa millään. Epäilyttää kun on niin tasainen ja hyvä olo. Noh, raivonnut olen kyllä välillä.

Mulla ei ole ollut raskausoireita kuin alun väsymys. Sitäkään ei ole ollut melkein kuukauteen enää. Rinnat on tosin arat jos liikkuu hiukankaan.

Tänään piti käydä ostamassa viikonlopun yhteen tilaisuuteen äitiyshousut, kun mitkään housut ei oikein enää mahdu (toppahousut ja verkkarit vielä menee...). Pakko se vaan kai on uskoa, kun se alkaa näkyäkin.

Olen luullut, että olen vaan ihmeellinen epäileväinen, mutta on täällä näköjään muitakin :-)
 
Tällekin (lähes) oireettomalle odottajalle doppleri on kyllä oivallinen :) hintakaan ei kirpaise, halvimmillaan 40e ja toimii hyvin jo nykyisillä viikoilla. Angelsounds- merkkinen. Tietty hyvä ole sekään jos siitä tulee pakkomielle mutta tuntuuhan se hyvältä välillä kuulla pikkuisensa syke :)!
 
Terkut np-ultrasta :DDD

Täällä ollan yhtä hymyä. Kaikki oli loistavasti ja niskaturvotustakin vajaa 0,6mm ainoostaan. Kieppu ja potki niin kovin ettei meinannu opiskelija saada mitattua millään vauvan pituutta. Lopulta sai yhden mitan joka näytti 5,5cm (pää-perä). Vastaava lääkäri kuitenkin sano et se ei kovin tarkka ja hyvä mitta ollu koska vauva oli niin kippurassa eikä opiskelija saanu otetua suorempaa mittaa, vaik jonkun potkun yhteydessä. Meinas et vois vähän isompi olla, mut ei sitä laskettua aikaa sit ruvettu kuitenkaan tarkistaan, ku olin sisällä huoneessa ollu sillon jo 45min. Kaiken kaikkiaan siel menikin sit ina vajan tunnin.

 Kuukauden kestäneeseen vuotoonkin löyty todennäköinen selitys. Istukka oli todennäk. ollu kohdunsuulla alkuraskaudesta ja nyt sit kaks senttiä noussu ja siks vuoto lakannu. Joka tapaukses kaikki oli hyvin ja lisää kävin henkassa ja maukassa hakees äippävaatteita ku pötsi on niin paljon kasvanu, ettei tätä millään voi piilotella :D

Hyvin mennyttä ultraa juhlistettiin miehen ja kuopuksen kaa kiinalaisessa. Aah, ku oli hyvää! Sen jälkeen hain neidille lelukaupasta lahjaksi minikeittiön vilkkuvine valoineen ja ääniefekteineen. Kyl se nyt alkaa näyttää siltä et siit tulee isosiko ja saadaan ihana pikku veitikka keväällä sylkkyyn. Oon niiiin onnellinen!!!!!

Paino on laskenu pari kiloo. Oksentelut vähentyneet, kuvotusta sillon tällön, mut ei enää kokopäivästä. Rinnat on tosi arat. Et siinäpä ne miun oireet..

 
Mulla ei ole koko raskausaikana ollu mitään oireita muutaku armoton väsymys ja ärtymys. Väsymys jatkuu kyllä edelleen, mutta mieli on kyllä tasaantunu :) Jännittää kauheesti huominen. Pitäis mennä äitiyspolille ultraan. Mulla siis yhteinen istukka vauvoilla, joten seuranta on tiuhempaa...edellisestä ultrasta 4 viikkoa. Toivottavasti kaikki on masussa hyvin. Liikkeitä on tuntunut noin viikon verran ja joka päivä vahvistuvat...ihanaa ja hassua :)
 
Ihanaa, ettei enää kenenkään ole tarvinut poistua toukomammoista ja on vain hyviä uutisia nt-ultrista :) Ja toivottavasti sama meno jatkuu!
 
Takaisin
Top