Uus foorumi odotusjutuille :)

Ihanaa et sulla jo potkut tuntuu Huulipuna ja vieläpä tuplana. Sitä mä kans kovasti oottelen et alkais liikkeet tuntumaan. Edellisissä raskauksissa siinä 16viikon kieppeissä on alkanu vauva antaa ittestään merkkejä.. Vielä siis jokunen viikko.

Moni muukin kerto tunteneensa liikkeitä ja jo kovin aikasillla viikoilla. Se on hieno tunne. Ei muuta kun nauttikaahan liikkeistä ja vauvamasuistanne. Täältä tullaan perässä..

Hyvät viikonloput kaikille!
 
Heippa, täällähän kaikki "tutu" nimet kirjottelee...Huulipuna - teillä siis varmasti sama istukka ? Vai oliko niin ett' rajaa ei enää näkynyt? Ovatko sitten identtiset? Meillä nimittäin vauvoilla istukka jo sulautunut yhteen mutta raja näky eli erilliset istukat on..
Hyviä vointeja kaikille, onneksi olo tasoittunut hyvin
...
 
Ihan kuin täälläkin alkais oireet vähenemään, alkaa olla tosi normaali olo. Välillä on alavatsaa särkenyt ihan voimakkaastikin, onko muilla ollu samaa vai pitäiskö olla huolissaan? Mä oon kyllä nyt päättäny, etten huolehdi yhtään tuosta mahaoliosta, jos keskenmeno tulee niin se tulee. En jaksa etukäteen murehtia. :)
Ihanaa kun nyt aamuisin ei oo enää niin turvoksissa, näyttää jopa laihalta! :D Ihan ihailin tänään mahaa peilistä, joka ei ole ollut noin "suora" piiitkään aikaan. :) Ei semmoinen oikea vauvamaha haittaisi, mutta tuo turvotus tekee vaan niin lihavan näköiseksi...
Mites muilla menee, ollu aika hiljaista täällä? Mulla on ollu nyt semmonen kausi, ettei meinaa saada mitään aloitettua, siks on kouluhommia rästissä jonkin verran, ompelutyöt odottaa edelleen kaapissa... Ehkä tää tästä vielä lähtee :)
 
Heissansaa 

Me oltiin lasten kans vklp mummolassa, ko miehellä oli miesten pikkujoulut tunturissa. Että mie vihaan noita ryyppäjäis-pikkujouluja...!

Ihanaa, että vauvelilla oli kaikki ok ultrassa ja onneksi istukka on sulla noussut. Mulla oli kakkoselta istukka kohdunsuulla ja sainkin sitten ravata normaalia enemmän ultrassa.

Huulipuna: Onko toi sama istukkaisuus normaalia kaksosraskaudessa? Ite en oo koskaan siitä ees kuullut.

Mie oon tuntenut liikkumista jotain viikon verran ja yleensä just illalla. Ne on vielä nii satunnaisia että siltikin herää aina välillä epäilys onko kaikki ok.

Mukavaa viikon alkua jokaiselle 
 
Hei!

Mäkin olen nautinut lähes normaalista olotilasta. Pääkipua välillä hiukkasen. Kävin just neuvolassa ja kätilö kysy, että onko ollut kohdun kasvukipuja. Sanoi että ovat ihan normaaleja. Mulla tosiaan välillä kanssa ollut niitä ja oon sitten käyttänyt lämpöpakkauksia jos on olleet kovempia. Tässä vaiheessa sikiö kasvaa niin kovaa vauhtia. Kätilö sanoi että kävely myös helpottaa ja rentouttaa lihaksia.

Mäkin mielestäni tosiaan tunnen iltasella yleensä pieniä "kutituksia"/ "sipaisuja" alavatsalla. Se on ihan kiva tunne. Mutta nämä on hyvin pieniä.

Kätilö on molemmilla kerroilla ollut eri ja täällä Turussa on meneillään jokin organisaatio uudistus neuvolasysteemissä, niin voi olla että edelleen vaihtuu jatkossa. Vähän harmi sinällään aina olla eri ihmisen kanssa tekemisissä, mutta ei voi mitään. Kivoja on olleet kaikki.

Paino mulla oli säilyny samana vielä tähän asti.

Hienoa Vauveli, että ultrassa kaikki ok :D

Mukavaa viikkoa!
 
Heippa täältä pitkästä aikaa! En ole juuri jaksanut kirjoitella koska pahoinvointia on riittänyt näille viikoille asti... Siis onhan tämä pahoinvointi nyt hiljalleen mennyt parempaan päin mutta ei siis vielä kadonnut. Iltapahoinvointi on mennyt, mutta aamupahoinvointia vielä on. Viimeksi oksensin viime keskiviikkona ja sitä edellisellä kerralla edeltävänä perjantaina. Joitakin MELKEIN normaaleja päiviäkin on mukaan mahtunut, mikä onkin sitten jo ihan omituista kun näin pitkään on pahoinvoinnista täällä kärsitty. Mutta sitä ihanan energistä keskiraskausvaihetta vielä odotellaan että on kyllä tässä syyskuun lopusta lähtien tähän päivään työt kärsineet...

Tuosta keskustelusta foolihaposta yritin kirjoittaa pitkän viestin jossakin välissä mutta viesti katosi ja kone sammui joten en jaksanut enää uudestaan sitten kirjoittaa... Mulla siis jäänyt vitamiinit jokseenkin ottamatta koska oksensin nekin ulos. Mutta foolihappoa siis käytin jo kesästä lähtien kun raskautta alettiin yrittämään ja sain sitä syötyä tuonne viikolle 9-10 joten oletan että se riittää. Muutenkin olen ollut siinä ymmärryksessä että mikä merkittävästi sikiön hyvinvointiin vaikutttaa, on nimenomaan äidin terveys ja ruokavalio ENNEN raskautta, ainakin näin alkuvaiheessa. Foolihappoa ei Suomessa käsittääkseni ole harrastettu niin kovin kuin vasta viime vuosina, koska Suomessa syödään yleisesti ottaen enemmän sellaista ruokaa, josta sitä foolihappoa saa, mm. raa'
at vihannekset. Muualla maailmassa foolihapon käyttö on taas ollut todella tärkeää, koska vihannekset jo hygieniasyistä syödään yleensä muussa muodossa ja tällöin niissä ei myöskään sellaista määrää foolihappoa enää ole.

En muista kerroinko täällä että nt-ultra meni siis oikein hyvin ja kaikki sen suhteen ok. Tästä on kylläkin jo parisen viikkoa. Sen jälkeen olemme myös kertoneet tärkeimmille tutuille. Tämä käänne onkin ollut mieltä piristävää kun on saanut vihdoinkin jakaa asioita muiden kanssa.

Kuten ekassa raskaudessa, myöskään tässä raskaudessa en voi sanoa että olisi tietoakaan vielä mistään raskausmahasta, ja hyvä niin. Tiedän että sitä mahaa saa riittävästi sitten loppuvaiheessa. Nukun vielä mahallanikin eikä tunnu missään. Sen sijaan olen nyt siinä väliaikavaiheessa että YLÄVATSA pömpöttää. Näin kävi myös ekassa raskaudessa, jolloin kismitti kun monet luulivat sitä ylävatsaa raskausvatsaksi ja kävivät jopa taputtelemassa... Kyllä siellä vaan ovat mun maha ja suolet, jotka ovat jo valmiiksi työntyneet ylöspäin tehden tilaa sikiölle, joka ei kyllä ole pullahtanut vielä yhtään ulospäin. Navanalus on siis lattea ja sen voi varmentaa helposti selällään maaten: mitään kumpua ylöspäin ei ole. Toivomani mukaan kuljen normivaatteissa vielä pitkään. Välillä on tosin ollut painontunnetta. Kohdun kasvukipuja on ollut vain jos liikun tai nousen ylös liian nopeasti, huimausta myös jonkin verran. Mutta muljahteluja ja sentyyppistä olen ollut tuntevani. Esikoisen aikana en tajunnut liikkeitä ennen kuin vasta noin viikolla 21, joten nytkään en varsinaisesti odota vielä huomaavani mitään. Noiden raskauskalentereiden mukaan näillä viikoilla sikiön jalatkin ovat vielä lyhyet ja kädetkin pienet, että tuskin niillä kovin potkitaan, ainakaan niin että ulottuisivat istukan reunaan tai siitä pidemmälle. Ehkä enemmän sitten tuntee sellaiset sikiön kokonaiset pyörähtelyt ympäri kun tässä vaiheessa istukan sisällä vielä tilaa on. Mutta voi olla mielikuvitustakin.

Heti tutuille kertomisen jälkeen täällä on alkanut porukat kovasti arvuuttelemaan sukupuolta... Ja hieman ärsyyntyneenä olen pannut merkille että lähestulkoon kaikki odottavat vauvasta poikaa ihan vain siksi että esikoinen oli tyttö ja "pitää olla pari". Hmph! Minusta olisi ihanaa jos tuo esikoinen saisi siskon, itselläni kun ei siskoa ole ja joskus sellaistakin kaipasin... Eli rakenneultraa odotellessa, heheh... Mutta terve lapsi tärkein, of course!

Mukavaa viikkoa toukomammoille!

 
Kenai: Kiva että alkaa kuitenkin helpottamaan, mulla on kanssa ylävatsa ihan pullollaan. Meillä on sama tilanne että kolmen pojan äitinä voit arvata kaikki ne mieltä ylentävät keskustelut siitä että voi kun teillä kävisi jo vihdoin tuuri (WHAAT??mikä tuuri....) ja se saa suunnattoman vihaiseksi kun kaikki mitä tulee vaikka ne tuplapojat ovat juuri se mitä meille on tarkoitettu ja aivan yhtä rakkaita oli siellä jalkovälissä sitten mitä hyvänsä:)Nautitaan me odotuksesta ja toivotaan ihmisiltä kivempaa vastaanottoa kaikille ihanille siskoille ja veikoille, eikö vaan:)


 
Nuunuu. Nyt en ole ihan 100% varma tästä asiasta. Minulle ei kuitenkaan ole puhuttu kertaakaan mistään rajasta...enkä ole ite tajunnu kyselläkkään. Täytyypä vielä kysäistä tuokin kun menen seuraavan kerran ultraan eli 2.12. 

JeRoSe. Kaksosraskauksista noin 70 % on epäidenttisiä eli erimunaisia (DZ) ja 30 % identtisiä eli samanmunaisia (MZ). 

Olen siirtynyt kirjoittelemaan enemmän tuonne monikko-onnea foorumille.
 
NuuNuu: Oh god, teidän tilanne kyllä kolmen pojan kanssa epäilemättä triplasti pahempi! Mä luulin että ehkä tällaiset käsitykset sukupuolesta tulisivat esiin "vasta" kun on esim. kaksi kipaletta samaa sukupuolta-olevia lapsia tai jotain, mutta tosiaan yllättävää, että jo tässä vaiheessa kun on vain yksi esikoinen(kin)! Siis asia joka tapauksessa ärsyttävä, oli lapsia kuinka paljon tahansa, mutta uskomatonta miten asenteellisuus tulee jo pienestä esiin. Ja vaikka ihmiset nyt saavat tietenkin toivoa mitä lystäävät, niin on se todella ärsyttävää kun asia esitetään niin kuin asioiden "pitäisi" olla, ikään kuin päinvastainen tulos olisi suorastaan säälittävä virhe tai onnettomuus... Tsemppiä! Puhut vain ylpeästi "seitsemästä veljeksestäsi" tms! 
 
Moi vaan ! :) Jos vähän päivittelis tännekkin kuulumisia, vaikka ei mitään erikoista ookkaan. :) Neuvola piti olla huomenna mutta joku täti soitti että mun terkka on saikulla ja siirsi neuvola-ajan ens tiistaille. Ja mä niin odotin että pääsis kuuntelemaan Minin sydänääniä :/ Mutta en silti stressaa kovasti. Oireetonta ollut, välillä toki vähän nippailee alamahaa että kai siellä joku kasvaa :) Väsy on kyllä koko ajan ja tää viikko ollut nii saamaton olo, toki nämä harmaat ja ankeat ilmatkin varmaan osansa vaikuttaa..

Kenai Mä nukun myös edelleen mahallani, ei tunnu ollenkaan pahalta kun ei tuota vatsaa niinkään vielä ole. Vähän on pienen pientä kumpua, esim. farkkujen kanssa ei toivoakaan enää että kiinni menis. Kauhulla odotan sitä päivää kun mahalla ei voi enää nukkua ;D Oon kuulemma vauvasta asti nukkunut mahallani.

Äitini mulle sanoikin että terkkarit siitä valitti kun nukuin mahallani mutta muuten en kuulemma edes suostunut nukkumaan. :D

En muista oonko tänne maininnut mutta navan ympärille on kasvanut järjettömästi ihan tummia karvoja, tosi naisellisen näköistä... :D

Sukupuolesta sen verran että mulle on kaikki sanonut että joo tyttö sieltä tulee, pakko tulla, sulle sopis tyttö niin hyvin, ymym.. Mun sisaruksilla kun on yhteensä 5 poikaa ja 1 tyttö. Mulle ei ole mitään väliä kumpi tulee, poikaa oon joskus toivonut mutta tosiaan kunhan terve on niin sillä hyvä. :) Ja jos ei lapsi olisikaan terve, niin toivon, että lapsesta tulisi kuitenkin onnellinen. :)

Nuunuu Aika tympeästi sanottu että "kävisi vihdoin tuuri". Eikö tuuri ole jo käynyt kun teille pienokaiset on siunaantunut. :)


 
Inna, pakko nyt nopeasti kommentoida, että mä oon kanssa katellu, että ihan kuin mulle olis tohon mahalle tullut tummia ihokarvoja! Mä luulin, että kuvittelen vaan, mutta jos muillekkin niin kai ne on sit nyt tullu! :D Tosi naisellista joo ;D
Ja meilläkin mies aina puhuu siitä niinkuin se olis tyttö :) Mulla ei oo mitään tyttö- tai poikaoloa, ei mitään aavistustakaan sukupuolesta.
 
Mä voisin kans vain kuulumisia kertoilla, kun oli vihdoin toinen neuvolakerta eilen. Kaikkosi epäilyksen häivähdykset taas, kun sai kuulla sydänäänet. On ollut NIIN huojentunut olo ja nyt ihan vilpittömästi onnellinenkin, että voi alkaa jo rentoutumaan tän homman kanssa. Painoa ei ollut tullut kuin 100g lisää, voiko sitä edes laskea painonnousuksi, eli joulupöydässä saa luvan kanssa herkutella vähän ekstraa. ai vitsi!!

Joko joku on joutunut rautakuurille? Mulla oli hemoglobiini enää 120, joten jos ensi kerralla on samoissa lukemissa, se on kuuri edessä. Mulla rautalisät saa mahan kovaksi, en tiedä mitä tapahtuu kun tän raskausummetuksen lisäksi vielä rautalisät, tuplaummetus, lopetan varmaan kakkailukikkailut kokonaan...

Sitten tuohon sukupuolen arvailuun, mulla ei ole myöskään mitään fiilistä, kumpi ois tulossa. Ootteko mielenkiinnosta kattonut vau.fi:n etusivulla (tai jossai) oli linkki kiinalaiseen syntymäkalenteriin? Siellä meikäläiselle povattiin tyttöä. Kalenteri kuulemma on 90% oikeassa (ja kukahan tätä tilastoa pitää??), saas nähä :D
 
Kiva kuulla mukavia neuvolakuulumisia :D

Itellä on ens keskiviikkona neuvola ja sit vihdoinkin niitä sydänääniä päästään kuulosteleen. Nyt alkaa oleen aikas ihanaa tää raskausaika, kun pahoinvointi on nii totaalisesti helpottanu. aamulla uskaltaa olla jopa tunnin syömättä ilman et tarttee käydä oksentaas sappinesteitä ulos, heheee..

Turvotus on helpottanu, mut kunnon pömppömaha sielt pilkottaa, tai pullistaa ( ei enää pilkota ;) ) Kait se vaan on pakko uskoo että mitä useempi raskaus takana, niin sitä nopeempaan se masu pullahtaa esiin. Äippävaatteet otettu suosiolla käyttöön. Masukuvia kovasti kaipailen tänne toukokuisten masuista.. Ois nii kiva nähä muidenkin pömpötyksiä.

Sunnuntaina lähetään perheen kaa risteilylle. Mukavaa katkaista vähän syksyn arkea jollain mukavalla. Seisovaa pöytää ja tanssia siis luvassa ja tietysti poreilemaan lämpimään veteen ennen buffettia. Koira menee pariks yöks hoitolaan, ku ei o ketään tuttuu joka ottais "neidin".

Mites - onks teil muilla eläimii ja minkälaisii?? Aiotteko pitää vauvan syntymän jälkeen vai mitä suunnitelmia? Me otettiin nykynen mitteli, ku odotin edellistä. alusta asti tuli erinomaisesti toimeen ja nyt ovatkin mitä parhaimmat kamut keskenään.  Tutut vähän kammoksu ajatusta koiranpennusta ja vauvasta, mut kaikki meni ihan mainiosti eikä ongelmii oo ollu ainakaan vielä. Nyt meen koiruli täytti jo 2v, et eiköhän seuraavan vauvan kaa mee yhtä hyvin. Ainakin toivossa on hyvä elää, ku ongelmitta on säästytty.

Ja mitä masuasukkiin tulee ni mull on vahva epäilys et tulis poika. Toki siis vaan epäilys eikä sen o mitään välii kumpi tulee, mut jotenkin tuntuu vaa siltä. Aika näyttää..
 
Pakko tulla avautuun...ko pieni pelko persiissä ja oikeasti aika pahasti. Nyt pelottaa km! Aamupäivällä vessareissulla tuli verta ja meinas jalat karata alta, että taasko se tulee - viimeksi alko samalla lailla eli verta paperissa parina päivänä epäsäännöllisesti ja siitä sitten yhtäkkiä jysähti. Pääsen tossa iltapäivällä neuvolaan kuunteleen sydänäänet. Jotenki outo olo on alapäässä ja eilenki oli outo olla. Että semmosta mukavaa pelkopeikkoa täällä vielä joku tunti...
 
Voi ei!! Ollaan hengessä mukana. Toivottavasti sydänäänet kuuluu ja oli vaa jotai harmitonta vuotoo. Tuliks sitä paljon??
 
vauveli: Paperiin jäi eli ei vielä pahasti siis, mutta just näin alko edellisen keskenmeno :( Alko silloin pienellä tiputuksella ja kesti parisen päivää ja sitten tosiaan vuoto muuttui todella runsaaksi ja jouduin sairaalaan tuolloin.
 
No voi että. Millä viikolla sulla viimeks meni kesken? Eiks sull ollu np.ultrakin jo ja kaikki siellä hyvin?
Toivotaan parasta.

Ite tiputtelin taas su-ti, mut nyt lakkas. Sellasta pientä rusehtavaa, mitä aina välillä tuli pyyhkiessä. Oli pari viikkoa paussia ja sunnuntaina alko siis taas. Mut viime viikon ultrassa oli kuitenkin kaikki hyvin, ni koitan jaksaa uskotella et kaikki ois hyvin nytkin.

Tsemppiä ja virtuaalihalit täältä.
 
Kiitos vauveli. Silloin viimeksi olin alta 10 viikon, olikohan 8. ja nyt mulla menossa 15. vko. Ja nyt oli ultrassa kaikki hyvin, mutta vaikka aiempi ultraaja sano sen toisen alkion kuihtuvan kohtuuni, nii josko se sitten vuotelee ja tulee ulos..?! Aina se kuitenki saa jalat tutiseen toi veri eikä ite osaa oikein järjellä ajatella. Istukasta mulla taitaa olla takaseinämällä. Vielä pari tuntia....
 
Heippa.

Täällä ois vielä yks odottaja lisää toukokuulle. :) Kirjottelen nyt tähän pinoon, kun en oikeen ees tiiä mihin kirjottais. Tää vaikuttaa sellaselta yleislöpinäpinolta. :) Meillä ylläripikkukakkonen tulossa. Esikoinen on viime vuoden jouluvauva, joten kohta meillä vietetään 1-vuotissynttäreitä. Mutta pitemmittä höpinöittä tähän raskauteen..

Viikkoja jo 17+, mutta raskaudesta sain tietää vastaa kaks viikkoa sitten. :D Hieman vaikeuksia ollut hypätä ite kelkkaan mukaan, kun yhtäkkiä on näinkin pitkällä raskaana. Mulla siis tullut erinäisiä runsaitakin vuotoja pitkin syksyä, mutta ajattelin vain, että menkat on hieman sekaisin, kun vielä imetin esikoista ja kuukautisetkin alkoi uudelleen vasta kesäkuussa. Lopulta kuukausia jatkunut pahoinvointi ja väsymys sai mut tekemään testin ja oli kyllä tosi yllätys, kun se plussaa näytti. Nyt jälkikäteen ajateltuna ihmettelen kyllä suuresti, miksi en oo tajunnut aiemmin, kun niin selviä raskausoireita mulla on ollut. Tai kyllä mä oon välillä ajatellut, että olo on kyllä ihan sellanen ku ois raskaana, mutta kun menkat tulee suht normaalisti, niin eihän se voi olla mahollista! No näköjään voi. :) Ihana yllätys tää silti on, kun esikoista me saatiin odotella neljä vuotta.

Pahoinvointi on jo helpottanut, mutta vieläkin kakkavaipan vaihto tekee tiukkaa. Toinen yökötyksen aihe on vauvojen kaupan valmissoseet. Miten ne voikin haista niin pahalle? Jostain syystä esikoinen onkin saanut viime ajat vain nauttia mun omista keitoksistani. Onneks tuo alkaakin jo pikkuhiljaa siirtyä syömään samaa ruokaa kuin muutkin. Vauvan liikkeet on alkaneet tuntua aina sillon, kun ite on rauhassa paikallaan. <3

JeRoSe: Mulla nuo tässä raskaudessa olleet vuodot on ollut tosi runsaita.(Siteestä läpi, ohi ja yli alle puolessa tunnissa.) Jos vaan oisin tiennyt olevani raskaana, niin oisin ollut ihan varma keskenmenosta. Mullakin on ollut keskenmeno ennen esikoista, joten tiedän millaset sun fiilikset nyt on. Mutta niin vaan runsaista vuodoista huolimatta ultrassa näky pikkunen salamatkustaja, joka voi erinomaisesti. Gynekologi ei osannu vuodoille mitään syytä sanoa, meinas vaan, että luultavasti ollut uhkaava keskenmeno, mutta sikiölle siitä ei oo haittaa ollut kuitenkaan. Kirjotin tän vaan, jos sua vähän rauhottas tieto, että runsaskaan vuoto ei välttämättä tarkota keskenmenoa. Pidetään peukkuja, että kyytiläinen pysyy matkassa! :)  
 
Tervetuloo matkaan mukaan Zoe.
Aikas kiva ku on noin pitkällä jo, ku huomaa vasta olevansa raskaana. Tuntuu raskaus menevän sit paljon nopeempaan. Onneks olkoon siis suuresti.  Teille tulee pikkasille kivan pieni ikäero. Varmasti hyvät kaverit ovat toisilleen. Itekin oon nii mielissään, et kuopuksille ei tuu ku 2v ikäeroo. Kyllä ne kummiskin sitä kaverii kaipaavat. Vanhempi ku täyttää pian 14v ja aina harmitellu miksei se kaverin tekeminen hälle onnistunu, mut niinko joku tapas sanoo, et lapsia ei tehä - ne saadaan :D

Toukomammat 2012 on vielä lista jos haluut laittaa itestäs vähän tietoo, niin päivitän sut mukaan toukomammoihin.
 
Takaisin
Top