Uus foorumi odotusjutuille :)

Ihana asia Inna, että lapsen isä on sulle tukena ja sulla hyvät tukijoukot apuna  Se auttaa pitkälle eikä tartte olla yksin. Mahtis juttu!

Meikällä etomisolot vaan jatkuu, ei kivaa. Tänään tuli yks rajapyykki täällä eli 12+0.
 
Heippa kanssatoverit (kuulostipa kommunistiselta...x)

Uusi viikko aluillaan ja vähän jännitystäkin luvassa. Mulla on tällä viikolla töissä kaksi iltatapahtumaa, missä pitäisi edustaa ja viiniä on luvassa - koskaan en ole punaviinistä syksyisin kieltäytynyt, saa nähä että mitä nyt teen. Kerronko vai esitänkö. Toinen ehkä menis vielä selittelyllä, että on pää kipeä tai muuta, mutta että toisenakin iltana... oi voi.

Toisekseen, mitä halusin teiltä kysyä, eilen kerroimme eräälle kaverillemme raskaudesta, ja hän on lääkäri. Hän sitten kysymään, että kai otat foolihappotabuja. En ota. No miksen ota? Otatteko te? Meillä ei neuvolassa ainakaan niitä kehotettu ottamaan, mutta olen kyllä jostain Hesarin mielipidepalstalta lukenut, että niitä kannattaisi ottaa (itse asiassa jo ennen raskautta). Tokaisinkin hänelle, että lieneekö nyt jo liian myöhäistä näin kolmen kuukauden jälkeen, mutta hänen mielestään kannattaa ehdottomasti aloittaa tabut vielä nyt. Ehkäisee siis selkäytimen kasvuhäiriöitä, jossa selkäydin jää näkyviin ja vammauttaa lapsen. On kylläkin harvinainen tila, mutta olisi täysin ehkäistävissä pelkästään foolihapolla (jota ilmeisesti nykyihmiset saavat ravinnosta liian vähän) Mitä mieltä olette?

Tuo yllämainittu oli ihan hyvä keskustelu (lääkärin status tuo pikkasen uskottavuutta neuvoihin), mutta juuri neuvojen takia en haluaisi töissä kertoa tilastani. Meillä on yksi aikamoinen besserwisser kahviringissä, en jaksais tästä seuraavaa 5-6 kuukautta kuunnella sen neuvoja lapsasioissa... Kevätpörriäisen tavoin, ihan pientä kumpua havaittavissa, mutta voi kyllä tietämättömien joukossa mennä turvotuksesta, että sinänsä ei ole kiirettä kertoa töissä.

Tsemiä uuteen viikkoon!
 
Mä aloin heti syömään sitä foolihappoa, kun plussasin. Edellisessä raskaudessa sitä niin painotetiin kans et sillä vois estää epämuodostumiset ja jopa keskenmenoon vaikuttaa ehkäsevästi, niin en nähnyt syytä miksen nytkin niitä popsis. Tai itseasiassa hain apteekista sellasen Multivitan raskausvitamiinin ja varmistin tiskiltä et sisältääkö se sitä foolihappoa ja muuta tärkeetä mitä raskaana oleva tarttee. A-vitamiina ei sais kättää niin siks ei kaikki muut monivitamiinit käy.

Pillereitä siis napaan joka aamu 1kpl :D

Tänään en o vielä oksentanu. Kerran pari kyökein, ku aloin aamiaista tekeen, mut ihana näin. Josko se alkais jo hiljakseen helpottaa. Lähes tulkoon joka aamu oon oksentanu oikeen kunnolla sieltä 6.viikolta lähtien. Usein illalla tulee sit se toinen yökötys kohtaus mut päivät menee aika kivasti :D

Maha on vihlaillu muutaman päivän ajan välillä oikeen reippaastikin, mut kait se on sitä kohdun kasvua sit vaan ainakin toivon mukaan. eilen vuosin kolmeen otteeseen vähän, vaik en ollu mitään raskasta ees tehny. Pari viikkooa oli vuodossa paussia ja sit se taas alko. Vai lieneekö nää sit taas jotkut valemenkat, tiiä häntä.

No, nyt nettikauppoja selaileen josko löytäis talveks nätin koltun johon mahtuis mahakin.. Viikon jatkoja kaikille.
 
Heh, no nuo viini-illat on kyllä haastavia. Onko se millainen tilaisuus? Siis onko ihan istuvasta illallisesta kyse? Kun mietin vaan, että jos on enemmän cocktail-tyyppistä menoa ja seisoskelua, niin silloinhan voisit huijata ihan vaan sillä, että otat sen viinilasin ja kuljeskelet sen kanssa ja olet juovinasi. Toisaalta olethan säkin jo niillä viikoilla, että kertoakin voi. Tosin ymmärrän ihan hyvin, jos ei töissä vielä huvita kertoa, en mäkään ole kertonut.

Tuosta foolihaposta. Suomessa on ollut keskusteluakin siitä, että miksi ihmeessä siitä ei puhuta enempää täällä. Yhdysvalloissa lisätään elintarvikkeisiin foolihappoa, koska näin ollaan saatu tuota hermostoputken sulkeutumishäiriötä vähennettyä, kun nuoret naiset saavat foolihappoa automaattisesti ravinnosta. Täällä siitä ei paljon huudella, vaikka se olisi hyvä jokaisen raskautta yrittävän tietää. Tuota vähän ihmettelen, että se lääkärikaverisi kehotti sitä vielä syömään, koska hermostoputki kylläkin sulkeutuu jossain kuudennen raskausviikon tienoilla, eikä foolihaposta sen jälkeen juuri apua ole. Tärkeintä olisi siis saada foolihappoa riittävästi yritysaikana ja aivan alkuraskaudesta.

Mutta: jos ruokavaliosi on suht normaali ja terveellinen, niin mitään hätää ei ole. Suomessa syntyvistä vauvoista 0,03 prosentilla on hermostoputken sulkeutumishäiriö, joten prosentti ei ole mikään huikaisevan suuri, kun ottaa huomioon, että tässä on sitten ihan kaikki synnyttävät äidit mukana, joista osa elää pelkillä juustohampurilaisilla ja ihan varmasti todella moni ei ole mitään foolihappolisiä syönyt. Häiriö on kuitenkin verrattain harvinainen, eikä tätä foolihappoasiaa ole niin pitkään edes tiedetty. En usko, että vielä 1990-luvulla kukaan söi foolihappoa ylimääräisenä ravintolisänä. Ja muuten: mikäli kuulut niihin, jotka syövät raskausmonivitamiinia, niin niissä on yleensä foolihappoa myös. Toisin sanoen sitä ei tarvitse erikseen syödä, jos joka tapauksessa syö monivitamiinia. Itse en syö monivitamiinia, mutta söin yritysaikana ja alkuraskaudesta erillistä foolihappolisää. Nyt en sitä enää syö, koska hermostoputki on jo aikoja sitten sulkeutunut  (jos on) ja syön muuten monipuolisesti, joten en usko sitä enää tarvitsevani. Toivottavasti tää oli riittävän tyhjentävä ja erityisesti sekava vastaus kysymykseesi. :D
 
Heissan!

Ite söin mm. viime raskaudessa Multitabsin raskausmonivitamiinia ja muutenkin syön melko monipuolisesti. Hempat on normisti yli 150 ja ootusaikanakin yli 130. Ja on muuten toisaalta nii villi juttu, kuinka tuota foolihappoa on alettu just nyt parina viime vuotena painottamaan (on varmasti tutkimustuloksiakin), mutta onhan sitä vuosikymmeniä jo pärjätty ilmankin. Kuitenkin monipuolinen (runsaasti kasviksia) ruokavalio kattaa foolihapon saannin. Ja mie oon syöny ihan maksapihvejäkin ootusaikana eikä siitä oo mitään haittaa ollut, ko sen syönti on kuitenkin pientä. Tosin mie oon aina ollutkin vähän oman tieni kulkija, esmes mitä tulee rokotuksiinkin :D

Nurva: Voithan sie aina kuitata juomattomuuden sillä, että huomenna on työpäivä. Luuletko, että se epäilyttäis sun työkavereitasi?
 
Joo, kyllä siitä tutkimustietoa nimenomaan on, että foolihapon riittävästä saannista on hyötyä. Yhdysvalloissa hermostoputken sulkeutumishäiriöt ovat vähentyneet 25 prosenttia sen jälkeen, kun foolihappoa alettiin lisätä elintarvikkeisiin. Tokihan valtaosalla raskaudet on ennenkin menneet hyvin, mutta eikö se ole merkittävää, jos vaikka yksikin hermostoputken sulkeutumishäiriö pystyttäisiin estämään foolihapon syömisellä? Kyseessä on kuitenkin erittäin vakava kehityshäiriö. Kuten sanottua, tavallisella, terveellisesti syövällä odottajalla ei ole mitään syytä huoleen, mutta kun muunlaisiakin odottajia on, niin heille se foolihapon syöminen olisi varmasti tärkeä juttu.
 
Täällä kun on ollu foolihapoista ym puhetta niin piti ihan tarkistaa mitä mun käyttämät vitamiiniporetabletit sisältää  - a- vitamiinia muunmuassa tietenkin, kääk ! Nyt vaan takaisin raskaus multitabseihin. Oon aina ollu tosi huono nielemään pillereitä (tabletitkin on ollu pakko pureskella, yök) ja siks noita poretabetteja ostin, katoin vaan että sisältävät foolihappoa mutten tajunnu tota a- vitamiiniasiaa aatella. En mä noita ehtiny kun noin viikon käyttää.

Mietin tässä työasioita.. Tän hetkinen työsuhde kestää vuoden loppuun ja sitten onkin paikkakunnan vaihto edessä. Tulevalta paikkakunnalta haen nyt yhtä 3 kk mittaista sijaisuutta, joka loppuiskin n. 2 viikkoa ennen pakollista äitiysloman alkua. Haluan ehdottomasti olla töissä niin pitkään kuin mahdollista ! Työhaastattelu on nyt torstaina (aamuisen nt- ultran jälkeen ;) ) ja siellä aion kyllä rehellisesti kertoa raskaudesta. Mutta MITES, kun olen hoitoalalla- kattookohan ne että ei toi varmaan jaksa mitään tehdä, eivätkä palkkaa :/ En mä toki itekään voi tietää mikä on olo sitten ensi vuoden puolella mutta kyllä uskoisn että työt onnistuu. Mikä kokemus teillä aiemmin raskaana olleilla on, väheneekö fyysinen jaksaminen ?

Itse raskaus ei nytkään ihmeemmin ilmoittele itsestään ja mun tekis mieli ilmoitella raskaudesta kaikille kavereille :D Unta tulee ehtiisten rajoissa vedettyä enemmän kuin ennen ja selässä ajoittain kipua, mutta ees mahan ei voi sanoo pyöristyneen. Jänskättää niin ylihuominen !
 
Täälä kans aamulla ultrassa käyty ja kaikki oli ok Oli pari päivää vanhempi, muttei muutettu laskettua ja mikä oudointa, nii verikokeen tulokset kuulee rakenneultrassa. Yleensä net on saanu tietää just tosta nt-ultrassa. Nooh, kyllähän ne ottavat yhteyttä, jos verikokeisssa jotain on. Nt oli 0,4 mm. Rakenne on sitten tammikuussa.

Tanjainen: Ootko beroccaa käyttänyt? Sitä ei saa käyttää raskaana ollessa ja muistaakseni just ton A-vitskun takia. Ja yleensä tossa puolessa välissä raskautta tulee todella energinen olo eikä raskaus yleensä oo este työsuhteelle ja varsinkaan, jos työ on sijaisuus eli positiivinen mieli mukaan vaan.
 
Vielä noista vitamiineista: tässä on linkki, missä selitetään tarkkaan nuo A-vitamiinin rajoitukset. Kysehän ei ole siis siitä, että A-vitamiinia kokonaan pitäisi vältellä, sille ei vain ole lisätarvetta raskausaikana ja ravinnosta sitä saa yleensä riittävästi. Tuossa linkissä on määritelty myös rajat sille, kuinka paljon on liikaa. Eli Tanjainen, ei tarvitse olla yhtään huolissaan siitä, että olet viikon verran sitä Beroccaa syönyt. :) Todennäköisesti mitään hätää ei olisi, vaikka vetelisit sitä koko raskausajan, tuo päivittäisen annoksen ylärajakin kun on suhteellisen korkea.Varsinkin, kun nuo synteettiset vitamiinit eivät aina edes kokonaisuudessaan tahdo imeytyä kunnolla. Paljon suurempi "riski" on syödä maksaa, koska jo 100 g maksaa sisältää huiman määrän A-vitamiinia.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,26264,28379

Kävin tänään neuvolassa ja olihan se kiva kuulla sydänäänet taas. Alkuraskauden turvotus on nyt yhtäkkiä helpottanut ja totuus on paljastunut: ei mulla tosiaankaan vielä mitään mahaa ole. :D Sen takia onkin ihan sellainen olo, että onko siellä nyt ketään, mutta olihan siellä. Pitäisi tietysti osata nauttia tästä oireettomasta ajasta, mutta ihmismieli on niin hassu, että eihän sitä osaa...

Muokkaus: Ai niin, onnea JeRoselle hyvistä ultrakuulumisista! En mäkään saanut tietää koko riskilukua ultrassa, vaan siitä tuli myöhemmin kirje kotiin. Kyllä ne tosiaan ottaa jo aiemmin yhteyttä henkilökohtaisesti ja yleensä puhelimitse, jos jotain olisi.
 
Tuosta hermostoputken sulkeutumisesta tuli mieleen, että jos se ei ole sulkeutunut silloin kuudennella viikolla normaalisti, niin voisko se sulkeutua myöhemmässä vaiheessa, jos vain lisää foolihappoa ruokavalioon?
Mä en alkuraskaudessa just syöny mitään vitamiinitabletteja, nyt sit syön. Mäkin kyllä syön monipuolisesti ja paljon vihanneksia, mut lähinnä keitettyjä. Ja foolihappohan hajoaa/muuttuu toimimattomaksi kuumennettaessa... Että en sit tiedä saanko foolihappoa tarpeeksi vai en. :/

Vähänkö jännittää, huomenna olis tuomiopäivä. Eli nt-ultra :D Sit saa tietää, mitä masussa on... Melkein kyllä vähän kaduttaa, ettei tullu käytyä alkuraskauden ultrassa, olis ees saanu selville onko siellä ketään. Nyt joutuu jännäämään niin kauheesti.
Olo on parantunu huomattavasti! Nyt alkaa löytyä jo energiaa ja pahaa oloa on enää tosi harvoin. Rinnat on edelleen arat ja iltasin selkäsärky on jo nyt todella pahaa, miten sitten loppuraskaudessa.. :S Kai sitä vois käydä lekurille näyttämässä, mutta mitä ne voi tehdä, kun särkylääkettä ei voi määrätä (paitsi panacodia) ja selkää ei voi kuvata. Varmaan aika turha reissu tulis. 

tanjaisella tais tänään olla nt-ultra, tuu kertoo heti mitä löyty! :)
 
Hei Fianna, mun käsityksen mukaan vaurio ei myöhemmin enää korjaannu itsekseen, vaan sulkeutuminen joko tapahtuu tai ei tapahdu varhaisraskaudessa. Vaurioita on myös monentasoisia. Sun ei kuitenkaan varmasti tarvitse olla huolissasi, foolihappoa saa muualtakin kuin kasviksista ja tosiaan kannattaa muistaa se, että Suomessakaan tuota foolihapposuositusta ei ole kovin pitkään edes ollut ja silti häiriö on melkoisen harvinainen.

Täällä on nyt sitten se seesteinen raskausaika alkanut, pahoinvointia on erittäin harvoin ja sekin tulee vain, jos en syö riittävän usein. Mahaa ei vielä ole, kun turvotuskin on laskenutkin. Neuvolassa kävin juuri pari päivää sitten ja sydänäänet kuuluivat napakasti. Oli ihan mukava ne kuullakin, kun nyt on oireettomuuden vuoksi niin epätodellinen olo koko raskaudesta. :D Rakenneultraan on meillä enää kuukausi, joten aika pian pääsee taas kurkkimaan, miten sikiö on kehittynyt.
 
Hei munkin puolesta,

Sain raskausvitamiini vinkin neuvolasta. Eipä tullut siis alkuraskaudessa syötyä foolihappoja.

On ollut hirvittävän epätodellinen olo, koska en ole voinut ollenkaan pahoin. Olen yrittäjä ja kiireisintä aikaa on ollut koko alkuraskauden ajan. Olen tehnyt töitä (tietokoneella) klo 9-22 monta viikkoa. Tosin alussa en pysynyt hereillä klo 21 jälkeen ja työt piti lopettaa JO klo 18. Onni on ollut työn kannalta, että en ole voinut ollenkaan pahoin - en tiedä miten työt olisi tullut muuten tehtyä. Nyt on onneksi rauhallista äitiyslomaan asti.

Olen jopa ratsastanut ihan normaalisti ja osallistunut valmennuksiin raskauden aikana (en kehdannut perua ja kertoa raskaudesta, joka ei haitannut kylläkään). Nyt 14+6 kohdalla ei meinaa ratsastushousut mahtua jalkaan ja on tarkoitus hiukan hidastaa tahtia.

Ultrassa kun käytiin, pieni vilisti kovaa vauhtia. Kesken kaiken se alkoi nukkumaan ja kätilö yritti tökkiä mun mahaa, jotta se heräisi ja vaihtaisi asentoa. Sanoin, että se on saanut niin pomppivaa kyytiä monta viikkoa, että ei ihan pienet tönäisyt taida sitä haitata :-)

Nyt vasta uskon, että se on siellä ja tämä kai pysyy matkassa. Alussa en uskaltanut ajatella paljoa tulevaisuutta, koska pelkäsin keskenmenoa. Aiempi varhainen keskenmeno oli kova pettymys. Se vaikutti yllättävän voimakkaasti silloin ja nyt alussa.
 
Heippa kaikki!

Tännehän oli tullut paljon uutta tekstiä! Kaikkeen tekis mieli kommentoida, behold, voi tulla pitkää tekstiä :D

Kiitos vauveli ja Kevätpörriäinen hirmuisesta tietopankistanne foolihaposta. Ihana että jotkut tietää / jaksaa hakea tietoa ja jakaa sen tiedon sitten täällä (helpottaa näitä laiskempia ;-). Kävin hakemassa raskausajan multitabseja, mutta en taida niitä ihan joka päivä syödä. Mulla on vähän sama tapa kuin JeRoSella, tulee elettyä välillä ihan oman pään mukaan ja jää arvailujen varaan, onko se välillä se hyvä vai huono tapa. Just vitamiinilisät yms. on aina jääneet kaupan hyllyille, mutta tämä raskausaika on jotenkin pakottanut miettimään taas näitä asioita... Nyt alkaa olla se aika kun joka tuutista töräytellään influenssarokotetta ja sitähän oikeen mainostetaan raskaana oleville. Pitäisikö se nyt ottaa vai? En ole vielä koskaan elämässäni ottanut, itse asiassa olen niitä onnekaita jotka eivät ole influenssaa myös koskaan sairastanut -> toteutuuko Murphyn laki, ja nyt sitten jos jätän ottamatta, se tulee heti? Ja tietysti _kaikki_ jotka ovat kehottaneet ottamaan, pääsevät sanomaan I told you so... jos jokin on äidiksi tulemisessa rasittavaa, on päätökset tuon toukan puolesta. Teet niin tai näin, niin sanomista tulee aina jostain päin. Tähän vaan pitäs tottua, mutta oon aika huono jatkuvan neuvoryöpyn vastaanottamisessa. Argh. Yliannostus.

Tanjanen, hoiva-alasta en tiedä, mutta meidän toimistotyöyhteisöön palkattiin määräaikaisena hyvinkin raskaanaoleva nainen, joka ei ehtinyt edes määräaikaisuuttaan tekemään loppuun kun jäi jo äitiyslomalle. Myös tällaisia työnantajia löytyy, joille raskaus ei ole este. Hoiva-alalla tietysti voi olla, että kun joutuu paljon olemaan jaloillaan, niin arvioivat fyysistä jaksamista eri painoarvolla...

Ja niin kuin moni on täällä todennut, sama epätodellinen olo jatkuu. Kevätpörriäisen tapaan, turvotus on hävinnyt ja jäljellä ei ole kyllä kuin haamu mahasta. Lähinnä tuo pieni pömpötys on siinä mielessä erilainen, että se on kiinteähkön tuntuinen sen sijaan että olisi täysin löllö  :-D Jotain positiivista? Mutta kaikki samat farkut ja vaatteet menee edelleen. Voisin varmaan helposti mennä töissä vielä parikin viikkoa kertomatta, mutta voi olla että tänään pamautan esimiehelle. Eilinen viini-ilta meni ihan ok, koska oli niin paljon häärättävää, että kuljeskin vaan saman viinilasin kanssa koko illan. Huominen pikkujoulu on eri asia, siellä jaetaan drinkkilippuja ja työkavereiden kanssa olisi tarkoitus mennä ennen juhlaa vielä yhdelle jonnekin.

Seuraavaan neuvolakertaan on vielä kaksi viikkoa aikaa. Jotenkin haluaisin kuulla ne sydänäänet vahvistamaan uskoa, että jokin siellä kasvaa sisällä. Tänä aamuna tosin heitin ylen, että kai jotkut hormonit vielä sitten pauhaa. Jos jollain on ylimääräistä uskoa raskauteensa, mä voisin ottaa pienen satsin sitä lisää.

Hyvää uumoilevaa viikonloppua jo nyt!
 
Mulla on Nurva ihan sama juttu, että se pienenpieni pömppis alavatsalla tuntuu kiinteältä ja sitä ei saa vedettyä sisään. :) Toisin sanoen alavatsa vaan tuntuu erilaiselta kuin yleensä. Kiva, että sä koit nuo mun höpinät ja linkit hyödylliseksi, mä jo mietin, että jaksaakohan näitä yksikään lukea... :D Mä oon selvittänyt kovasti kaikkia ruokarajoituksia ja vitamiinijuttuja sen takia, että mä pystyn itse suhtautumaan asioihin rauhallisemmin, jos tiedän niiden taustat ja syyt tarkasti. Samalla on selvinnyt, miksi joitakin ruokia esim. saa syödä pieniä määriä ja joitakin ei suositella syötäväksi ollenkaan.

Mä sain tosiaan juuri pari päivää sitten kuulla ne sydänäänet neuvolassa ja helpottihan se epävarmuutta. Mulle terveydenhoitaja ainakin sanoi, että jos alkaa oikein kovasti huolestuttaa, niin ilman muuta voi soittaa neuvolaan ja tulla kuuntelemaan ne äänet. :) Varmasti sun neuvolassakin voi tehdä samoin?
 
Hei!

Täällä tosiaan mielenkiitoisia keskusteluja ;) Tuli minunkin mieleeni, että ei varmaan ole syytä olla kauheasti huolissaan jos ei foolihappoa ole syönyt alkuraskaudessa. Jos syö mahdollisimman monipuolisesti sikiö ottaa tarvitsemansa ainekset.

Tanjainen, hoitoalalla työskentelevillä varmaan riippuu osittain siitä millasella esim osastolla on töissä ja miten oma raskaus menee. Kyllä monet ovat loppuunkin asti minun työpaikoissa olleet, mutta osalla on tullut supisteluja aiemmin. Mutta jos saat työpaikan kuulostele miten omalla kohdallasi on, jaksatko olla loppuun asti. Myös vuorotyö voi asettaa tiettyjä rajoja, mutta varmasti hankala etukäteen tietää. Toiset jaksaa paremmin, toiset huonommin.

Mutta ainakin hoitoalalla varmasti löytyy töitä ;) jos et tuota paikkaa saa niin jonkun toisen . Tsemppiä haastatteluun!
 
Totta, voisin kyllä kävästä neuvolassa kuuntelemassa sydänääniä jos oikein alkaa epäilyttää. Mutta yritän nyt vielä uskoa :)

Mutta ette arvaa, seuraava dilemma. Tällä viikolla on ollut vähän stressiä töissä sekä puolison YT-mahdollisuus on vaivannut kotona, niin eiköhän kuule puhjennut huuliherpes viime yönä. Ei siinä mitään, ihan tuttu juttu, ja aamulla vetäsin rakkolaastarin huulen, mutta sitten yllättäin iski kalvaus, että hmm, mitäköhän lääkkeitä näissäkin laastareissa on. Kaikkea saa miettiä ja googlettaa. Onneksi näyttäisi että nämä Compeed-laastarit on ihan ok käyttää. Menen kuitenkin apteekin kautta töihin...

Eri asia onkin sitten, siirtyykö tämä virus lapseen (todenäköisyyksiä on) ja miten käy synnytyksen lähestyessä, siinä vasta stressipiikki onkin! Jostain luin kauhujuttuja vuosia sitten, että äidin synnytyksen jälkeinen huuliherpes on todella vaarallinen vastasyntyneelle, jos äippä pussailee uutta tulokasta(joka on aivan idioottiajatus, kun rakon kanssa ei saa edes käyttää samaa käsipyyhettä kuin puoliso, saatikka pussata!, mutta kai sitä tunnekuohuissa jotkut mutsit lähtee vauvaansa pussaileen rakosta huolimatta) ja aiheuttaa näin viruksen siirtymisen aivan viruksista puhtaaseen lapseen, jolle huuliherpesinfektio voi olla tappava. 

Huh huh. No. Täytyy taas irrottautua huolista, ettei tuu jatkuvaa huuliherpesketjua tälle syksylle :-D Tääkin on sellanen asia, ettei tää murehtimalla parane, päinvastoin. 

Pysykää terveinä! 
 
Niin mahtava fiilis nyt <3 Masusta löyty näillä näkymin terve pikkunen, joka vastasi viikkoja (tai oli yhden päivän vanhempi) :) Kirjottelin tarkemmin ultrasta tuonne ultrakuulumisiin. Mua jännitti niin paljon, näin koko viime yön pelkkiä ahdistavia unia jännityksen takia. Mut vaikka oireet on ollu suht vähäisiä, kyllä siellä vaan joku oli! Tuli paljon todellisempaa tästä raskaudesta nyt ja toiveet on aikas korkealla :)

Kun vähän herätteli tyyppiä yskimällä, niin se kimpaantui niin kamalasti, että heilui sitten kokoajan! Oikein vetäs kunnon potkuja kohdun seiniin ja ponnautteli itseään ympäri ämpäri ;D Tulee olemaan aika rankat olot mulla kun alkaa nuo potkut tuntumaan!
 
Fianna: mahtavaa, kyllä tuo hetki on niin ainutlaatuinen <3 ihanaa että kaikki oli hyvin !

Mulla on n. viikon ajan ollu ristiselässä kipua, vähän erilaista kun ihan siinä alussa, enemmän sellaista rasituskipua. Tuntuu että selkä väsyy nopeammin ? Ja sitten- uutena on tullu semmonen tärähdyskipu, että jos vaikka istun nopeasti alas, nii tuolla jossain kohdussa asti tömähtää/sattuu. Yhdynnöissä myös, ja erityisesti :(

Muilla keskiraskauden oireita?
 
HepS!

Mulla on välillä jotain sellasia "kohtusärkyjä". Ilmeisesti kasvaa...;) mutta se ei oo mitään kovin voimakasta, alkuraskausdessa oli voimakkaampaa. Iho on kauheen kuiva ja sitä kutiaa, pitäis koko ajan rasvailla, Lisäksi kasvot kukkii, mulla ei ees murkkuiässä oo ollu iho ongelmia juurikaan, mutta nyt muutamia kunnon finnejä ja pientä punaista näppylää.

Mutta muuten olo on oikeenkin hyvä, väsymys helpottanu hieman, ei tarvi ihan kokoajan nukkua ;) Ja pahoinvointikin rauhoittumassa, kunhan muistaa vain syödä tasaisesti... Muuten kostautuu.

Ja aivan kuin tuntisin jo pieniä jänniä sipaisuja kohdussa, mutta saattaa olla mielikuvitukseni tuotetta... Miten teillä muilla? Oon ensikertalainen, jotenka voi olla etten aivan oikein tulkitse.

Kivvaa viikonloppua!
 
Fianna Onnea mahtavista ultrakuulumisista ! :)

Mulla on kans selkä ollut pari päivää ihan kamala. Toki alaselässä jotain vikaa on ollut pidempään. En ole käynyt tutkituttamassa joten en tiedä mikä siellä on mutta jotain tuntuu kyllä olevan vialla. Mulla kans selkä väsyy hyvin äkkiä ja eilen ja tänään on ollut kaverina tuo tuttukin vaiva, tuntuu kun joku liekinheittimellä polttaisi lapaluiden välistä. Ja alaselkä on pari päivää ollut myös älyttömän kipeä, oikealla puolella tuntuu kun joku olis sinne puukon lyöny pystyy. Kun tuo kipu iskee niin tuolista ei pääse yhtä sujuvasti ylös kun normaalisti ja kävelykin sattuu. Lisäksi kun se tarpeeksi kauan särkee niin rupeaa säteilemään oikeaan jalkaan se kipu. Ei kivaa ollenkaan.

Mulla kans vähän noita kohtusärkyjä, kai siellä siis joku kasvaa :) Maanantaita odotellessa... Onneksi enää kaksi yötä ! Niinkun lapsena joulupukkia odottaessa, samanlainen fiilis nyt kun odottaa np-ultraa. :D
 
Takaisin
Top