Sokerirasitus/raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä synnytin huhtikuussa,ja mulla oli rd. Oliskohan ollu viikkoja 20 ku kävin rasituksessa ja paastoarvo ylittyi sen 0,1. Kotimittauksessa ei mikään arvo ylittynyt vaikka mitä olisin suuhuni laittanu, ja mullaki kumminki ylipainoa ihan reippaasti löytyy(ja suvussa diapetesta).. sitte yhtäkkiä suunnillee rv 30 tienoilla alkoivat paastoarvot olemaan jopa 8, ja jouduin äitiyspolille diapeteshoitajan juttusille ja sieltä ne sitte anto iltainsuliinin mukaan. 2 yksikköä aina iltaisin piti pistää. No jatkoin sitte sillain miten neuvottiin ja paastot ei parantunu yhtään. Ja tosiaan söin joka pvä sen 3 tunnin välein(välillä saattoi kuitenki lipsua ja mennä herkkujaki suuhun, mutta kohtuudella kuitenki) .. soitin sinne polille ja käskivät nostamaan 2 yksikköä iltainsuliinia ja jos ei vieläkään auttaisi niin 4 päivän päästä taas 2 yksikköä jne.. viikolla 38 oli äippäpolille taas aika ja olin siihen mennessä nostanu jo 8 yksikköön iltainsuliinin eikä mitään arvoissa tapahtunu, Mulla oli jo kauan aikaa ollu paikat 1-2cm auki ja "valmiit" nii ne päätti sitte käynnistää sen synnytyksen, koska vauvelin painoarvio oli 3,5kg ja jos viikolla olis siirretty nii olis vaaveli ollu jo liian iso.. Eli Ma tuli ballongi ja ti synnärille ja laitettiin tippaan enkä saanu suuhuni laittaa mitään, silti keskiviikkoaamuna sokerit nousi ja ne joutui sitä insuliinia pistämään sen 4 kertaa että saatiin kuriin. Synnytyksen jälkeen osastolla ei ollut enää sokereissa mitään häikkää, ihanteellisia arvoja oli ja nyt ku tyttö on kohta 6kk ja välillä mittailen niin hyviä arvoja on tullut =)

Meillä terkka oli kans ihana rento kun kävin hakemassa mittarit kotiin. Ei puhunu mitään kalori rajoista, antoi jotain lappusia, joista saa vinkkejä paljonko mikäkin ruokalaji sisältää hiilareita ja kaloreita. Sano, etä kokeilemalla löytyy omat rajat. Toki ei ole kuin reilu vuosi kun olin olin samassa tilanteessa niin molemmat oletti että asia on aika hyvin muistissa. Eikä puhunu painostakaan mitään vaikka on tullu jo +10kg. (Rv 27+2)

Tänään söin päivällisen jälkeen yhden domino keksin ja arvo oli heti 8,4 (raja 7,7) 1h ruoan jälkeen. Hirvee morkkis ja kait se pitää vaan tajuta että nyt ne herkut oikeesti pois loppu ajaksi!! :eek:

Virallista seurantaa piti tehdä kans 4pv aamupaasto, 1pv koko päivä seuranta ja seuraavalla vkolla taas 1 koko pv seuranta. Sitten terkka katsoo tulokset ja ihmetellään jatkoa.

Käyty ja tuloksia odotellessa. Kaipa sieltä neuvolasta soittavat, jos pitää kriisipalaveriin ennen marraskuuta. Paska hommaha tuo oli. Kauhia näläkä ja kiukku. Kurjinta oli odottaa siel labras. Huone aivan täynnä pärskiviä ihmisiä ja penkit kovat. Kuulemma ei ole paikkaa minne ois päässy maate. Enhä mä voi tällä selällä istua ku hetken! Tosin ku liikkumine oli kielletty, ni ei sit voinu ees kävellä ympäriinsä.

Kävin tänään äitiyspoliklinikalla diabeteshoitajan luona, mukava henkilö oli. Arvot ovat olleet kotimittauksissa hyvät ja nyt jatketaan muutamana päivänä viikossa paastoarvon mittaamista ja kerran viikossa vuorokausikäyrän mittaamisella. Kolmen viikon päästä laitan arvot hänelle sähköpostilla ja toki aiemmin jos niissä on nousuja tai muuta ongelmaa. Jos ei mitään ongelmia arvoissa ole seuraava käynti äitiyspoliklinikalla on painoarvioultra rv 36.

Kaloreista ja painonnoususta/laskusta oli myös puhetta. Ja hänen suosituksensa oli noin 1600-1800 kcal, pääasia että ei ole nälkä ja syö terveellisesti. Painon ei tarvitse nousta, mutta kokonaistavoitteena olisi hyvä, että minun lähtöpainolla synnytyksessä olisi painoa tullut max 10 kiloa lisää lähtöpainosta (nyt + 3,5 kg). Paino saa myös tippua eikä siitä ole haittaa, kunhan ei itseään näännytä.

Herkutellakin saa ja kokonaisuuden kannalta yksittäisillä korkeilla arvoilla ei ole isoa merkitystä, jos muuten arvot pysyy kurissa. Hänen tavoitteenaan on neuvoa ja opastaa niin, että äidille jäisi raskaudesta muutakin mieleen kuin sokeriarvojen mittaaminen ja hiilihydraattien laskeminen.:)

Hyvä mieli jäi käynnistä. :) Katsotaan millainen mieli on taas ensi neuvolan jälkeen marraskuussa.:mad:

Te kellä on menny arvot yli rajojen, onko kellään ollu mitään oireita tai arvailuja etukäteen vai onko tullu ihan puun takaa koko tulos?
Mulla on viikon päästä toi testi ja jännittää jo valmiiks. Oon aika herkkuperse ja kiukku iskee, jos ei ees vähä saa jotain hyvää ruuan jälkee.

Mulla on aiemmissa raskauksissa rasitettu yhteensä 5 kertaa ja aina olen selvinny puhtain paperein... Nyt menin siis samoilla mielin testiin niin narahin toisen arvon koholla. Nyt siis olen mittaillu arvoja ja hyvänä on pysyny mutta syönkin terveellisesti jo muutenkin. Ja oli kyllä tosi yllätys että on raskausdiabetes mutta huomaa kyllä että kiukku iskee jos sokerit alhaalla

Sumppi mulla ei ainakaan ollu mitään oireita kummassakaan raskaudessa. Molemmissa yksi arvo ylitti rajan... Eka tuli ihan puuntakaa ja olin siitä paniikissa, tokasta osasin jo vähän odottaa kun ekassakin oli. Mutta ei se silti kiva "yllätys" ollu..Ja nyt mun "terveysintoilija" ystävällä on kans RD eli ei se näköjään aina vaikuta vaikka kuinka terveellisesti olis eläny. Kroppa elää ihan omaa elämää kun ollaan raskaana :grin

Murma ihana kuulla et ammattilainen on sanonu et jos yks arvo joskus on koholla niin ei haittaa! Voi siis hyvällä omalla tunnolla ottaa joskus jälkkäriks yhden keksin :rolleyes: Mulle ainakin terkkari sano et jos haluaa joskus ottaa niitä herkkuja niin ottaa ruokailun yhteydessä. E vissiin sokerit sit heittele ihan niin paljon...

Mä narahdin siis kahdesta arvosta. Paasto oli just rajalla ja 2h jälkeinen oli reilusti yli raja-arvon. Eikä mitään oireita. Ihan samalta tuntunut kuin aina ennenkin. Ja vedin kaks viikkoa karkkia jatkuvalla syötöllä, kun oli koko ajan tarjolla laivatuliaisia... Meni loput karkit kaappiin piiloon, kun tuli testitulokset.

Nyt olen perjantaista asti seuraillut arvoja 4 krt päivässä. Olen ihan tarkoituksella kokeillut mitkä nostaa arvoja, mitkä ei. Pääasiassa arvot ovat olleet ihan kohdillaan, mutta olen ihan halunnut kokeilla vähän rajoja, että opin itse katsomaan mitkä sopii ja voinko esim. silloin tällöin ottaa jonkun pienen herkun. Mulla on arvot pysynyt normaalina kun syön ihan tavallista kotiruokaa. Ei syö ähkyyn asti, oon lisännyt salaatin määrää, vaihtanut kevyt maidon rasvattomaan, syön nyt säännöllisemmin ja välipalat on kyllä tarkkaan harkittuja (ei rasvaisia lihapiirakoita töiden jälkeen nopeasti, vaan just hedelmiä, rahkaa...). Sokeriherkut jätetty pois ja teestä olen jättänyt sokerinpalan pois. Ei ole kyllä nälkä tullut missään vaiheessa eli ruokarytmi ja määrät ovat hyvät.

Iso opettelu ollut siinä, että ruokamäärä per annos pitäisi olla kohtuullinen. Ei aina tarvitse syödä itseään aivan täyteen, kun vähemmälläkin pärjää. Usein tekisi mieli ottaa lisää (ns. suu vetäisi vaikka vatsa on jo pinkeä), mutta päädyn siihen että nyt riittää. Ja hyvin olen pärjännyt eikä ole ahdistanut ollenkaan niin paljoa mitä aiemmin. Ei tunnu "korsettia" päällä. Toivon että loppuun asti riittäisi tämä normi, terveellisempi ruokavalio. Ei mikään pirun tarkka dieetti, vaan ihan normi suositusten mukainen. Mutta sen näkee sitten ajan myötä. Otan tämän siinä mielessä hyvänä juttuna, että nyt on oikeasti pakko vähän katsoa syömisiä ja liikkumista. Koska painoa on tullut reippaaseen tahtiin, niin nyt otan tavoitteeksi että seuraavaan neuvolakäyntiin mennessä ei paino olisi noussut. Ei sinänsä tee asian eteen mitään sen ihmeemmin, eli tämä tavoite on vain villi veikkaus ja mielenkiintoinen asia testata vaikuttaako ruokailujen pieni muutos.

Mulla on lähinnä tarve saada illalla syödyn ruuan jälkeen jotain makeeta. Yleensä se on joku keksi tai pieni suklaa patukka, eilen se oli puolikas suklaalevy. :grin

Mut töissä olen yrittänyt jättää kaikki herkut pois, vaikka miel tekiskin. Siellä tulee syötyä enemmän jogurttia ja hedelmää välipalana. Kotona taas hedelmät jää jotenkin syömättä, banaaneista tulee kärpäsiä ja mandariinit on joskus mauttomia ym. tekosyitä löytyy. :oops:

Pitäis olla vähän tarkempi syömisistään, mut väsyneenä sitä vaan jotenkin antaa itsensä repsahtaa...
No, viikon päästä sen sitte näkee miten käy.

Mulle ohjeistettiin hedelmistä ja marjoista, että niitä on hyvä syödä jonkin proteiini- tai rasvapitoisemman seurassa. Esim. jos syö omenan, niin ottaisi kylkiäisiksi juustonsiivun tai marjoja rahkan kanssa. Proteiini tai rasva hidastaa sokerin nousua. Oonkin nyt syönyt jälkkäriksi monesti jonkun hedelmän, kun aiemmin söin sen erikseen hieman myöhemmin.

Eilen testasin iltapäivällä omenan, kaksi Marianne-karkkia ja hieman myöhemmin kahvitauolla maitorahkaa, mikä oli makeutettu Fun-lightilla ja mansikoilla. Mittasin tästä jonkin ajan päästä verensokerin, niin tulos oli muistaakseni 5.0. Yhtenä aamuna söin Elovena annospussi-puuroa (omenakaneli) enkä yhtään ollut ajatellut siinä olevan sokeria juurikaan (puuro on meikäläisen päässä yhtä kuin terveellinen). Lisäksi söin ruisvoileivän ja join teetä missä yksi sokerinpala vahingossa. Kas kummaa, sokeriarvo nousi 7.8 eli juuri raja-arvoksi. Puuro siis yllätti sokeripitoisuudellaan, kun rupesin tarkemmin paketin kylkeä lukemaan. Nyt olen testaillut aamuisin, että käytän vain puolet tuosta annospussista ja puolet sitten normi kaurahiutaleita ja teestä pois sokeri, niin arvot pysyneet hyvinä. Niin ja puuroonkin muuten suositeltiin nokare rasvaa hidastamaan sokerin nousua.

Kokeilemalla löytyy se mikä toimii itselle. Totta kai pyrin että suurin osa arvoista olisi hyviä, mutta tarkoituksella testaan joitain ruokailuja. Muuten voisi jäädä melko yksipuoleiseksi ruokailut kun ei uskaltaisi kuin ihan joitain tiettyjä syödä. Eikä mulla ole nyt kotimittauksissa kertaakaan ollut lukemat niin korkealla mitä oli sokerirasituksen 2h arvo. Korkeimmillaan on nyt ollut 9.0 ja se oli puhdas vahinko :) Join ajatuksissani 0,4 litraa kokista vaikka olin juuri vähän aika sitten puhunut että pitäis vaihtaa lightiin tai veteen...

Tänään sain sokerirasitukseen tulokset ja arvot oli tosi hyvät 4.9/5.5/4.9. Perusterveellinen ja säännöllinen ruokarytmi näyttää tässä tapauksessa riittävän. Ja herkkujakin on kyllä mennyt väliin mutta pitää koittaa pysyä kohtuudessa. :)

Täällä sitä kökötellään labran aulassa sokerilitkut mahassa :) Elämäni eka sokerirasitustesti ja nyt 27+3. Saa nähdä, millasia tuloksia tulee. Pirun tylsää tää aulassa istuminen ainakin on!!

Sukurasitteen takia jo toinen sokerirasitus takana tänään rv 26+5. Ensimmäinen meni hienosti ilman mitään ongelmia ja arvot oli hyvät, mutta tämä toinen..huh. Todella pahaolo puolen tunnin jälkeen, loppu aika pötköteltiin privahuoneessa ja taisteltiin oksennusta vastaan.. Tiistaina nla ja lääkäri, jolloin kuulen tulokset, pahasti pelko, että enää ei oo kaikki kunnossa.

mulla ei rasituksessa muuttunu olo yhtään mihinkään. Naputtelin aulassa työsähköpostia, ja fiksailin raporttia. Sitä en vaan tiiä, että kun neuvola on vasta kuun lopussa, niin tuleeko tieto tuloksistakin vasta silloin. Tosin jos sitten arvot olisi persiillään, niin ei mulla nyt mikään kiire ja into ole alkaa elämään terveellisesti. Nim. merkki välillä uppoo namia, ja muutenkin epäsäännölliset syöntirytmit.

Samoin täällä sukurasitteen takia oli jo tämän raskauden toinen sokerirasitus toissapäivänä. Ekassa kaikki arvot olivat hyvät ja "neuvolatädin" sijainen oli sitä mieltä, ettei toista kertaa tartte enää mennä, mutta oma "neuvolatätihän" olikin sitte ihan eri mieltä:confused:!

No nyt on toinen sokerirasitus takana ja tuloksia odotellaan. Ekassa sokerirasituksessa ei olo muuttunut mitenkään, mutta nyt alkoi tunnin jälkeen armoton palellus, johon olin jo etukäteen yrittänyt varautua pukeutumalla tosi lämpimästi ( ei auttanut). Ja sitten tuli vielä niin heikko olo ja kauhee väsy, että oli pakko mennä lepäämään ja vetää peitto korviin loppuajaksi.:rolleyes: No onneks oli sermin takana sängyjä, johon sai pahan olon iskiessä luvalla mennä lepäämään. Ja mähän sitte torkuin:grin loppuajan !

Mulla ois rasitus eessä maanantaina, etukäteen pelottaa jo miten käy :/ esikolta ei siis onneksi ollut minkäänlaista viitettä rdstä, arvot kahdessa rasituksessa reippaasti raja-arvojen alapuolella vaikka ylipainoa sillon paaljon enemmän. Nyt kuitenkin jännittää kun mulla on ollu hiivatulehduksia tässä raskaudessa jatkuvasti ja se kai voi kieliä sokereiden noususta...lääkäri kyllä sanoi että luultavammin johtuu siitä kun raskaus alkanut ja jatkunut suht pitkään kaksosraskautena, niin hormonitaso normaalia korkeammalla. Saas nähdä kuinka käy...

Eilen sokerirasitus käyty.. Valmiiksi oli jo huonot fiilikset kun tiesi ettei aamusta saa syödä eikä kahvikupposta juoda :grin Eikös sitten ollut jo aamuviidestä asti aivan kamala nälkä.. Aika oli 8:55.. Pari tuntia odotustilassa mateli.. Ensimmäinen tunti oli aivan hirveä kun sokerilitkusta tuli huono olo, selkä ei antanut istua mukavassa asennossa muutenkin todella epämukavilla penkeillä.. Siinä sitten heilui ensimmäisen tunnin välillä nojaten eteenpäin ja välillä taaksepäin.. Ei oikein tiennyt lähteäkö vessaan oksentamaan vai koittaako saada olon rauhoittumaan.. Tunnin kohdalla olikin jo aika hyvä olo kun toista verinäytettä otettiin ja hoitaja kysyi, että kai olo on ihan hyvä.. Sanoin sitten, että kyllä aika huono olo tuli.. Eipä siihen mitään sanonut.. Ja takaisin istumaan, kuuntelemaan täyteen odotustilaan kun ihmiset kröhivät, köhivät, pärskivät ja yskivät.. :oops:.. Koko loppupäivän oli varsin huono ja etova olo.. Muutenkin kotonakin nykyään jos syö muutamankin karkin niin on pitkään äklö olo, saati sitten tuollainen sokerilitku :grin Onneksi eilinen on nyt takana ja uusi päivä edessä.. Tuloksia odotellessa..

Mä soitin pari päivää rasituksen jälkeen neuvolaan, siis ihan sinne yleiseen numeroon, ei oo suoraa numeroo omalle hoitajalle, mutta se avulias joka vastasi puhelimeen, kertoi tulokset sekä viiterajat eli myös tulkitsi arvot mulle selkokielellä :) toki hoitaja katsoi ne myös seuraavalla käynnillä, mutta uteliaana oli kiva tietää itse mahd pian!

No itsellä taas oli ekassa rasituksessa niin että kun yritin hieroa, ettei tarvitsis soitella arvoja vaan tulisin vaan 2 viikon päästä kuulemaan vastaukset samalla kun on neuvolakäynti, niin hoitaja sanoi että jos ovat poikkeavat niin soittaa rasitusta seuraavana päivänä. Ei halunnut odottaa sinne kahden viikon päähän, itse olisin hyvin voinut odottaa.

Klo 8.10 tänään sokerirasitus...syömättömyydessä ei ongelmia mutta tämä kun ei saa lipittää vettä on ihan tappavaa, suu ihan kuiva ja kauhea jano! Yhden lasin uskalsin juoda vettä, niin oli ohje muistaakseni ainakin, esikolta kun kävin. Aion kanssa soitella vastauksien perään heti kun ne tulee...toivottavasti ei olisi mitään häikkää mutta kohtahan se nähdään.

Takaisin