Sokerirasitus/raskausdiabetes

miuk

Seurustelun sensei
Syyskuunmammat 2015
Marrasmammat 2017
Löytyykös täältä paljon sokerirasitukseen joutuvia tai raskausdiabeteksesta kärsiviä? :)

Ekassa raskaudessa kävin sokerirasituksessa puolivälin jälkeen, iän ja bmi:n takia. Narahdin paastoarvosta, joka oli 5,7 (raja 5,3). Seurasin sit sokereita loppuraskauden, muutama paastoarvo oli koholla, mutta ruokavaliohoito onneksi riitti. Vauvallakin pysyi sokerit hyvinä syntymän jälkeen.

Nyt sit ois edessä sokerirasitus jo rv 12-16, pitäis varailla piakkoin aikaa. Oon melko varma, et sama diagnoosi on edessä, jollei sit painonpudotuksella oo ollu hyviä vaikutuksia. :)
 
Minulla todettiin ensimmäisessä raskaudessa RD, viime kesänä. Oli se keskimmäinen arvo vähän koholla. Selvisin helposti pitämällä 3h ruokailuväleistä kiinni ja herkut pois. Nyt kävin sitten testissä jo alkuraskaudessa mutta tulokset olivat puhtaat!! Siis ei RD:sta.. Olin tosi hämmentynyt kun olen ymmärtänyt,että yleensä on toisessakin raskaudessa jos on ekassakin! Tietääkö joku pitääkö minun silti käydä uudelleen testissä silloin 20+ jotain viikoilla milloin olisin normaali seula vai onko nyt olettamus ettei se enää kehitykkään? Herkut olen silti vetänyt ihan minimiin :)
 
Pitää käydä uusiksi. :) Mullekin terkkari sanoi, että jos ekassa arvot on hyviä, niin toinen rasitus tehdään silti.
 
Niin ja toivotaan että sulla pysyy arvot toisessaki hyvinä! Mä kans oletan automaattisesti, et toi rd uusii. Nyt siihen osaa suhtautuu vähän rennommin, eipä se kovin suuria muutoksia vaatinut...
 
Ensimmäisessä raskaudessa kävin iän ja bmin takia 2x sokerirasitusessa ja onneksi kuitenkin alitin arvot reippaasti! Tällä kertaa joudun loppupuolella vasta rasitukseen kun painoa niin paljon vähemmän, onneksi. Toivottavasti tälläkin kertaa kaikki olisi ok :)

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Olen käynyt kaikissa neljässä raskaudessa sokerirasituksessa, koska olen narahtanut jossain kohtaa raskautta pissatestissä. Sokerirasitus on ollut aina puhdas. Nyt menin sitten sanomaan terkalle, että äidilläni ja apella vanhuusiän diabetes ja jo sen perusteella joudun rasitukseen. Olen aina ollut ja olen edelleen hoikka, joten eiköhän nuo sokeriarvot ole perinnöllistä laatua täällä.
 
2 edellisestä raskaudesta en ole sokerirasitukseen joutunu. Edellisessä raskaudessa sitä ihmeteltiin kättärillä et miks en ole joutunut. Mun terveydenhoitaja oli sitä mieltä ettei tarvii osallistua ku olen hoikka, eikä lähisuvussa ole diabetestä ja pissa oli aina puhdasta sokereiden osalta. Nyt taas sit joudun siihen rasitukseen ikäni puolesta.
 
Iän puolesta saan mennä sokerirasitukseen siellä 20+ viikolla. Ekassa raskaudessa vuosia sitten ei tarvinnut. Olin vuosi sitten sokerirasituksessa ja arvot olivat aikalailla rajalla, eli voipi olla että nyt ei pelkkä ruokavalio riitä.
 
Mulla on kans edessä sokerirasitus rv 12+ kun on nuita kiloja kroppaan kertynyt turhan paljon ja isällä on diagnosoitu kakkostyypin diabetes alle nelikymppisenä.
//sori, hyppäsin helmikuisista tänne avautumaan ja hakemaan vertaistukea! :)


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Muokattu viimeksi:
Mä meen kahdesti, kun iskällä on db. Saas nähdä onko täl kertaa rajoja ylitetty. Viel ei aiemmis raskauksis sitä kertaakaa tapahtunu.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla oli ainakin 4/5 riskitekijästä joten jouduin testeihin. Ekat testit meni kai hyvin, ainakin alle rajojen. Myöhemmin testataan uudestaan.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Sama täällä, menen ensi viikolla rasituskokeeseen. Iän ja bmi:n puolesta joutuisin siellä puolessavälissä kokeeseen, mutta koska olen perheestäni ainoa, jolla diabetestä ei ole todettu, "saan" mennä jo nyt aiemmin.

Nyt menin sitten sanomaan terkalle, että äidilläni ja apella vanhuusiän diabetes ja jo sen perusteella joudun rasitukseen.

Apen diabetes ei taida vaikuttaa, mutta äidin dm varmasti =D

Mutta en tiennyt, että paastoarvosta 5,7 jo alettaisiin seurata, kun se on ihan normaali arvo :sad001
Toivon, ettei sokereissa olisi nousua. Suvussa sitä vaan on todella paljon, joten saa nähdä.
 
Paastoarvon raja on 5,3.

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Tosi erilaisia käytäntöjä myös tuossa kenet laitetaan testeihin. Itse kävin ensimmäisestä, koska paino oli "liian" korkea. Silloin vannoin, että en enää koskaan joudu niihin testeihin. Siellä kuitenkin sanottiin että kaikki yli 25v joutuu heti rasitustesteihin iän takia.
Nyt Pirkanmaalla minulle laitettiin neuvolakorttiin merkintä, että katsotaan jos tarvetta myöhemmin. Vaikka ikää on yli 25 ja ei se lähtöpainokaan nyt kuitenkaan ollut kuin -5kg viime kertaa pienempi. Erkoista, mutta parempi näin :)
 
Mun olis pitäny kans mennä viime raskaudessa sokkotestiin, mutta en tosiaan muistanu/ jaksanu/ ei kiinnostanu varata sitä aikaa.. Niinpä seurailin vissiin pari viikkoo sokruja kotona ja kun kaikki näytti hyvältä, se oli sillä selvä!

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä olin esikoisesta kahdesti (ikä ja sukurasite), hyvät oli arvot. Nyt joudun myös kahdesti. Vähän kauhulla odotan kun pahoinvointi ollut pahempaa ja ovat kuulemma vaihtaneet sen litkunkin, että yrjöönkö siellä vaan pari tuntia odotushuoneessa. Toki pelkään sitäkin että narahdanko, en jaksaisi mitään tiukkoja dieettejä.
 
Minä kävin vain kerran edellisen raskauden aikana. En muista missä vaiheessa, mutta arvot olivat ok. Painon ja iän vuoksi joudun taas, mutta ei vielä edellisellä kerralla aikaa varattu.
 
Aiemmissa raskauksissa en oo joutunut , mutta nyt joudun kaksi kertaa ( iän ja isän kakkostyypin db:n takia ). Eka sokerirasituskoe käyty raskausviikolla 12. Kaikki arvot oli ok, eikä se rasituskoe ollut yhtään niin paha kokemus kuin olin luullut ja kuullut muilta.
 
Minustakaan se ei ollut paha. Ois vaan pitänyt varata enemmän lukemista matkaan, kun piti sen verran siellä odotella. Millähän perusteella siinä pitää käydä sitten kaksi kertaa eli miksi olen joutunut ja ilm. joudun uudelleenkin vain kerran käymään?
 
Takaisin
Top