Sokerirasitus/raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Murma, siis käsittämätöntä toi seuranta :o

Nyt mua pelottaa vielä enemmän tiistain rasitus... Lääkäri rupes jo nillittää painosta kun kokonaisnousu on nyt sen 4 kg lähtöpainosta. Joo ja olihan sitä painoa jo ennestäänkin mutta kuinka ahdistavaa on sitten seurata syömistä ja yrittää liikkua oikein jos kalorimäärät vedetään noinkin alas...

Kaksi yötä painajaisia on varmasti edessä...

Jännä kyllä. Mun painonnoususta ei kyllä terkkari eikä lääkärikään ole puhunut mitään, vaikka tullu jo 10 kg, kuten viimeksikin ja lähtöpaino oli siis todellaki tarpeeksi. Oon sanonu kyllä molemmille heti ite, että onhan tuo paino noussu liikaa (mut tasan saman verran se nousi viimeksiki) ja pitäishän sitä liikkua enemmän, syödä säännöllisemmin ja enemmän ja jättää herkut sen sijaan pois jne., mutta ku sitä on niin saamaton. Voihan se toki olla heilläki toinen ääni kellossa, jos sokerirasituksessa arvot ylittyy. Itteähän sitä painoasioissa kannattais aatella myös eli miten jaksaa loppuun asti. Luulen noiden toisaalta olevan melko yksilöllisiä juttuja. En kyllä oo syöny yhtään sen enempää ku ennenkään enkä liikkunu vähempää. Viimeksiki lähti kaikki raskauskilot (20 kg) itestään (imettämällä) pois. Oon tosin varautunu siihen, että nyt ei menekään kaikki ihan samalla tavalla.

Ei minullekaan kukaan ennen noita tuloksia ollut painonnoususta (5 kiloa) mitään sanonut. Minua ei sinänsä haittaa syömisten katsominen, kun sitä ennen raskauttakin tein ja sillä paino tippui tosi hyvin. Ja tällä menolla ollaan kohta jo lähtöpainossa. :) Jotenkin en vain ajatellut, että laihduttamista kuuluisi jatkaa raskausaikakin.

Juureksilla ja kasviksilla saa tosin hyvin vatsan täyteen pitkäksi aikaa, ettei tosiaan sinänsä ole nälkä. Herkuista ja muista on ennenkin ollut minulle helppo luopua niin, että en syö niitä sitten ollenkaan. En esimerkiksi pysty syömään vain yhtä keksiä kahvin kanssa, vaan on pakko ottaa toinen ja usein kolmas tai neljäskin. Nyt en sitten ota sitä yhtäkään. :) Onhan tuo tiukka dieetti tietyllä tavalla vähän hassu. Nyt olen esimerkiksi vähentänyt rasvattoman maidon juomista ja otan kalsiumin sitten purkista. Ei tuohon päivittäiseen kalorimäärään kovin montaa lasia maitoa mahdu. Puuron olen vaihtanut rasvattomaan luonnon jogurttiin ja kauraleseisiin. Saman verran kuitua, mutta vähemmän hiilareita ja kaloreita.

Santra87 ei sitä rasitusta kannata pelätä. Hyvähän se on huomata jos sokereissa jotakin häikkää on. Ja itse asiassa tuo kotona mittaaminen on ihan mielenkiintoistakin, kaikki ruoat ei nosta verensokeria samalla tavalla ja samat ruoat eri aikaan päivästä nostaa myös eri tavalla. Onneksi tosiaan kaikki arvot minulla ovat tähän mennessä olleet hyviä. Täytyy sitten tämän alkuseuranta -jakson jälkeen kokeilla juomalla vaikka pari lasia tuoremehua, mitä arvoille tapahtuu. Nyt en viitsi, laittaisivat minut neuvolassa vielä tiukemmalle kuurille. :wink

Nyt on tankkaukset rasitusta varten tehty. Pistin tossa viimosena reilun puolipakettia valmislasagnea (tuli aika kiirus töistä kotio, eikä ehtinyt enää pastaa kokkaamaan), elikkäs jotain himpun yli 400 g, parisataa grammaa juustochiabatta tikkuja sekä pari riisipiirakkaa. Ja päivällä uppos aimo annos riistakäristystä ja muusia, jotain uunikasviksia, kunnon salaattilautanen, josta vielä santsasin makaronisalaattiosuutta, sekä jälkkäriksi marjarahkaa. Ehkä mä selviin hengissä aamuun asti =D. Eri asia on selviinkö hengissä sieltä kokeesta ulos.

Juttelin aamulla meidän töissä maratoonarin kanssa ja kysyin siltä, että mites mun nyt kannattaa tankata että kestän paaston - sano, että älä nyt ainakaan ähkyyn asti syö, ja tankkaat tasaisesti pitkin päivää - mites sen teet kun olin lähes koko päivän liikenteessä. Jouduin sanomaan, että älä aliarvioi mun ruokahaluja ;-) ja tuskin tää mun tekemä tankkaus oli sellainen mitä hän olis tehny. No okei, hän tankkaa urheilua varten, eli olon pitää olla hyvä, ja mä vaan siks että selviin aamupäivään asti. Voin huoletta röhnöttää loppuillan vatsan kanssa sohvalla.

12h selvitty, jopa hienosti, paastolla :) Mä en tankannu kyllä ollenkaan, söin vaan just ennen klo 20 kun koe on nyt klo 08. Litku meni yllättävän helposti alas... Nyt taistellaan väsymystä, mahdollista nousevaa pahaa oloa ja tökkivät nettiä vastaan pari tuntia! Oon niiiiin hämmästynyt jos dieetti ei ala huomenna tuloksien tultua!

Eilen varasin ajan rasitukseen. 22.10. Hassua, että näin myöhäisessä vaiheessa siinä vaiheessa rv27+5), teillä muillakin ollu jo aiemmin.
Vähän hirvittää koko testi! :confused:

Meillä oli ohjeena, että viikolla 24-28 olisi rasitus. Minulta otettiin samalla rh negatiivisen veren takia verinäyte, josta tutkitaan mahdollisia vasta-aineita. Tämä piti ottaa viikolla 24-26. Yhdistin nämä reissut, siksi rasitus oli jo niin "aikaisin" minulla.

Luulen että mullakin se oli jo niin aikaisin siksi, että sukurasitetta ja neuvolan virtsanäytteessä oli kerran sokerit koholla (tosin niitä testejä oon tehnyt nyt 3 viime käynnillä ja va ne 2 muuta testiä on ollut ihan 'puhtaita')

Mä sain itse varata ajan vko 24-28 välille. Ja tänään oli sopiva rako käydä siellä (26+4). Aika myöhäseks jäi mutta rajoissa silti.

Mulla olis rasitus ylihuomenna aamulla, silloin Rv 24+5. Pitää ottaakin kunnon eväät töihin kun oon iltavuorossa enkä kotiin päästyä saa enää syödä!

Mulla on vasta parin viikon päästä se sokerirasitus, ehtii just tulla rv 29 täyteen

Nyt on kyllä pakko kiroilla koska ärsyttää niin että v#%$ttaa!!!

Paasto arvo hyvä, 1h arvo ON HUKATTU TAI SE ON MENNY PILALLE TAI JOTAIN eikä sitä ole!!!!! 2h arvo oli 8,7 ja raja on 8,6! Eli huomenna siis neuvolaan kuuntelemaan samaa plaa plaa litaniaa kuin esikoiselta.. Syö 3h välein,herkut pois, syö terveellisesti jne jne..

Joo, niitä ei kiinnosta paljon 1h arvo on kun 2h arvo ylittää rajan huiman 0,1 mutta mua kiinnostaa!! En siellä huvikseni juo sitä litkua ja värjöttele siellä odotusaulassa kahta tuntia enkä saa edes koko tulosta!! Tekis mieli karjua täysillä kun niin ärsyttää!! Joo,on hyvä että seurataan ja vauvan parhaaksi mutta silti vi%#$taa!! :smiley-angry016

Mä kuuntelin tänään yhtä luentoa, ja yksikin kolmesta arvosta joka menee yli on poikkeava ja raskausdiabetes on varma. Kuulemma jos ekalla kertaa saa puhtaat paperit, on melko harvinaista että myöhemmissä raskauksissa tulee (mutta ei mahdotonta).
Kyllä muakin harmittaisi etten tietäisi kaikkia niitä arvoja. No, jos toi viimeinen ei olisi yli rajan niin joutuisit varmaan tekemään uudelleen. Nyt tuntuisi turhalta.

Silti se 1 tunnin raja tuntuu hirveän korkealta, kun se on yli 10.

Kotimittauksissa arvot olleet edelleen hyvät ja mittari tarkistettu neuvolassa ja toimii kuten pitää. Lääkärineuvolan yhteydessä hoitaja oli melkein pettynyt hyviin arvoihin ja jaksoi toitottaa, että paino ei saa nyt yhtään nousta. Häntä ei hirveästi kiinnostanut, että nykyisellä ruokavaliolla paino tippuu 1kg/viikko. Useampana päivänä ruokailut lipsuneet melkein 1600 kcaliin ja hänen mukaansa pitää olla tarkempi (vaikka paino tippuu ja arvot on hyvät). Hemoglobiinia ei suostunut mittamaan, koska olen vasta (?) kuukauden syönyt rautalisää eikä se vielä kuitenkaan olisi vaikuttanut.

Neuvolalääkäri oli lähinnä tyytyväinen, että paino on nyt vajaa 4 kiloa lähtöpainosta ja että kotimittausarvot ovat sokereissa hyvät. Ei sen enempää osannut kommentoida.

Ensi viikolla on onneksi Kättärille aika diabeteshoitajalle, ehkä hänellä on jokin näkemys asiaan.

Rasituksessa käyty aamulla. Litku ei ollu pahaa mutta vähän äklö olihan siitä tuli. Paastosokeri oli 4,9. Muut tulokset saa myöhemmin.

Murma, hiukan kuulostaa siltä että mielipide on tehty eikä mikään muuta sitä. Suoraan sanoen söisin itsekin 1600-1800 kcal, kiristäisin dieettiä vasta jos paino nousee edelleen. Enemmänhän noilla kalorimäärillä kyse on siitä mitä syö niinä "ylimenevinä" 200-400 kcaloreina. Olettaisin, että diabeteshoitaja olisi myös tyytyväinen tuloksiin.

Luulen ihan samaa. Tämä kyseinen henkilö ei ollut oikeastaan edes kiinnostunut mitä syön vaan miten paljon. Insuliinilla ei kyllä tällä kertaa enää uhkaillut. Ensi viikolla sitten kuulemme mitä mieltä äitiyspoliklinikalla tuo diabeteshoitaja on.

Sain eilen sokerirasituksentulokset, kun oli neuvola-aika. Paastoarvo oli juuri rajalla eli 5.3, toinen arvo oli hyvä 7.5 mutta kolmas olikin sitten reilusti yli 11.7. Mittauslaite kotiin ja kuuden päivän seurantaan. Terkka ei kyllä mitenkään paasannut ruokavaliosta vaan ohje on ihan sama mitä periaatteessa aina suositellaan kaikille. Eli ei mitään kilokalorimääriä eikä ehdottomia ei-juttuja, vaan kohtuus kaikessa ja tietyt asiat ylitse muiden. Hyvillä mielin siis aloitin tänään seurantajakson. Menin vaan sitten syömään itseni ähkyyn kiinalaisessa lounasaikaan ja rupesi heti kaduttamaan. Varsinkin siinä kohtaa kun otin tunnin päästä lounaasta sokeriarvon. Täytyy tänään oikein ajatuksella miettiä huomiset syömiset ja jatkoakin ajatellen täyttää jääkaappi sen mukaan että menisi suositusten mukaisesti.

Tuokin näyttää olevan hyvin kunta/neuvolakohtaista miten seurantajaksot muodostuu. Meillä on alkuseurantana 4 päivänä paastoarvot sitten vuorokausikäyrä (8 mittausta) ja taas 4 päivänä paastoarvot. Eli ensimmäinen seurantajakso on 9 päivää. Saa mitata useamminkin.

Tänään on minulla tuo 9 päivä. Nyt en sitten tiedä pitäisikö jotakin mitata ennen tiistaina oleva äitiyspoliklinikkaa, eivät neuvolassa tienneet. Varmaan jotain mittailen joka päivä, aika mielenkiintoista tämä sinänsä on.

Etukäteen suunnittelu on toimiva idea kyllä. :) Helpompi syödä suositusten mukaan jos jääkaapissa ei juuri muuta ole.

Takaisin