Sokerirasitus/raskausdiabetes

Mulle oli tarjolla vain vadelman (esanssin) makuista litkua.. mut ällömakeita ne on kai kaikki, vaikka maku vaihtelisikin..
 
Multa otettiin siis ihan sormenpäästä se paastoarvo, jonka sano sitte. Lisäksi pari putiloa verta. Miksi piti ottaa samasta kohdasta verikoe? Mulla kaikki kolme eri kohdasta, yks eri kädestäki.

Litkuja on tosiaan eri makuja.
 
Tulokset tuli ja soitinpa heti ite terkkarille. Sormesta otettuna paasto oli ihan hyvä (5.1), mutta tuon verikokeen perusteella 5.5 lähtö eli siitä pomppas. Muut arvot pysy kyllä rajojen alle. Seurantaan siis.
 
Muokattu viimeksi:
Soitin jo kärsimättömänä neuvolaan, ku labrassa sanottiin, et tulokset ehkä ehtii tälle päivälle neuvolan päivän vikaan soittoaikaa (klo12-12:30) mennessä. Ja olihan ne tullu. Ja hyvät arvot oli! Ihanaa. Lepotti kovasti.
Nyt nenän eessä aamiainen nro2, kahvia ja pari dominoa. :p
 
Ihan hyvähän tuota on seurata vauvan kannalta, mutta en usko, että noissa paastoarvoissa tulee mitään jatkossa olemaan. Ihmeyttää myös poikkeava tulos sormesta ja verestä. Ehkäpä tuo korkea paastoarvo johtu siitä, että olin menossa koko eilisen päivän ja söin ruuan klo 11 ja seuraavan kerran ämppäsin melko tuhdin iltapalan nassuuni juuri ennen paastoa. :D En tiedä, voiko oikeasti vaikuttaa, mutta mullapa tuleeki ongelmia juuri noista tiheään syömisistä. Kalorimäärä ok, mutta syön sen kolmella, korkeintaan neljällä aterialla ja koostuuhan se osittain joskus herkuista. Salmiakista vaikea luopua. Mullahan laskee verenpaineki entisestään. :wink
 
Mulla toisessa kädessä todella huonot suonet, niin piti kaikki ottaa samasta kädestä. Itsekkin sitä mietin, että miksi ihmeessä piti silti samasta kohtaa ottaa. Vieläkin tuo oikea käsi kipee ja näyttää, kun olisin itse pistelly itseäni jollain. :confused: Se ottaja ei ollu mikään hyvä, kun sillä vispas käsi, niin sattu aika lailla. Mulla otettiin kome purkkia verta, kun piti ottaa ton sikiön veriryhmä kanssa selville. Mä saan tulokset vasta parin viikon päästä, kun on neuvola. Inhottavaan kyllä ottaa sinne saakka niitä. Mäkin kyllä mätin sisälleni ruokaa kiitettävisti ennen paaston alkua, että pärjäisin. :grin Toivottavasti se ei vaikuta kamalsti tuloksiin. :)
 
En usko että iltapalan määrä kauheasti vaikuttaa...ainakaan mulla ei vaikuttanut..söin Kreikkalaista jogurttia ja vadelmahilloa, muroja ja leipää sekä teetä :D eli siis hiilareita ja sokeriakin oli ihan kiitettävästi mukana...mutta silti oli hyvät kaikki arvot!
 
Ei varmasti oikeasti vaikutakaan, mutta ajattelin vaan, kun oli pitkä ateriaväli (sanotaan, että pitäis syödä normaalisti hiilareita) ja sitten illalla just ennen paastoa (jäi hieman alle 12 h) pelkästään hiilaripitoista (ja vielä nopeita hiilareitA) mätti naamaan (proteeinipitoinen rahka ois ollu varmaan ihan jees): sämpylä, kaksi isoa ruisleipää (päällä kinkkua, juustoa ja pari kananmunaa), mehua, teetä + hunajaa + rasiallinen Leijona-pastilleja. :D Lisäksi oon pari kertaa ottanu iteltä sokeriarvot harjoitellakseni, kun voi joutua töissä ottaan lapsilta niin ne olleet ihan normaalit. Toisella kertaa oli vielä paastoarvo kyseessä. Ja tuo paastoarvo oli niin vähän yli. Harvemmin pelkästään se. Mutta eipä siinä. Samahan tuo on niitä mittailla ja lapsen parastahan tässä pitää ajatella. :)
 
Kävin kanta.fi kautta kattoo mun tulokset ja oli ihan kunnossa. Ihmettelin vaan, ku siin piti samalla ottaa se sikiön verinäyte, niin sitä ei ollu sitten otettu. Pitää varmaan huomenna soittaa neuvolaan ja kysyy, et jos se ei vaan sit näy mulla jostain kumman syystä. Pitää se sikiön veriryhmä olla kuitenkin tiedossa ens neuvolaan. :) Harmittaa vaan, ku jos sitä ei otettu niin joutuu menee uudelleen pistettäväksi ja toi käsi kipee vielä edellisestä kerrasta.
 
Kyllä se saattaa hyvinkin vaikuttaa. Joillakin raskausdiabeetikoilla ja miksei sitten muillakin saattaa olla hyvin paljon eroja aamun paastoarvoissa riippuen siitä mitä on syönyt iltapalaksi. Itse nyt kotimittailujen perusteella onneksi voin illalla ja muutenkin syödä mitä normaalistikin ilman, että se vaikuttaa aamuun. Varsinkin raskausaikana nämä sokeriarvot ovat ilmeisesti tosi hassuja, joku ruoka saattaa aamupalalla nostaa sokerit taivaisiin ja taas illalla ei juuri ollenkaan. Ja joku voi syödä ruisleipää määrättömästi ja jollekin jo pieni pala on liikaa. Paastoarvo voi kohota myös liian pitkän paaston takia, joillekin se 12 tuntia on liian pitkä tauko ja elimistö alkaa purkamaan sokereita varastoista. 10 tunnin paastolla tätä ei välttämättä tapahtuisi.

Ei tuo mittaaminen onneksi ole iso vaiva, kun se lapsen parhaaksi on, kuten DT:kin totesi. Ja minusta se itseasiassa on ihan mielenkiintoistakin ja on nyt miehenkin arvot tullut pariin kertaan tarkistettua. :grin
 
DT se voi kyllä olla että jos ateriaväli on liian pitkä niin vaikuttaakin..muistelin että esikon aikaan terkka sano että jos paastoaa tai on siis syömättä jo edellisenä päivänä niin elimistö pyrkii itse nostamaan verensokeritasoa...ja sekin kyllä sulla tukis sitä et muut arvot sokerin jälkeen oli hyvät...
 
Väittäisin kyllä, että jos sokeriaineenvaihdunnassa ei ole mitään häiriötä, niin ei pitäisi vaikuttaa vaikka söisi miten. Eri asia sitten on, onko hiukan poikkeavilla arvoilla väliä jos normaalilla ruokavaliolla arvot eivät nouse.

Itsellä noi labrahoitajat ovat olleet taitavia pistäjiä. Osallistun kuitenkin muuhun vapaaehtoiseen tutkimukseen, jonka näytteenottaja ei ollut kovin taidokas.
 
Kohtahan tuon näkee, kun saa välineet mittailuun. Ihan mielenkiintoista, vähän työlästä tosin. Sehän otetaan tosin itse sormenpäästä ja siitä otettunahan mulla oli tänäänki paastoarvoki ihan normaali. Johonkin se raja pitää tietty vetää eli voi olla että tänään oli poikkeusarvo, mutta hyvähän sitä on seurata, jos tuossa rajan tuntumassa pyörii jatkossakin...
 
Sain lievän raskausdiabetes-tuloksen sokerirasitustestistä paastoarvojeni vuoksi jo heinäkuun alussa. Kun sitten neuvolan ohjeitten pohjalta aloin syömään vähintään neljän tunnin välein, aamupahoinvointikin hävisi pelkästään ruokakertoja lisäämällä saman tien! Sokerimittaustulokset ovat tosin koko ajan olleet hieman outoja, kun paastoluvut ennen ruokaa ovat usein korkeammat kuin ruokailun jälkeen. Eli ilmeisesti nimenomaan pitkät ruokavälit ovat olleet pahasta.

Neuvolan ruokaohjeistuksessa oli valtava määrä leipää (jota en ole syönyt juuri lainkaan ennen raskautta). En nähnyt mitään järkeä nyt raskausdiabeetikkona lisätä hiilareitten syöntiä, kun kuituja saan kasviksista muutenkin ihan tarpeeksi. Lisäksi kalorisuositus oli tosi matala (1400-1600 kcal).. ja en nyt ihan orjallisesti ole sitä noudattanut. Mutta näistä pienistä sooloiluista huolimattakin painoni on nyt alle lähtöpainon (eli ei siis raskauden myötä vielä noussut lainkaan, vaikka olen jo viikolla 30!). Eilisen ultran perusteella vauveli on kuitenkin kasvanut ihan normaalikäyrien mukaan. Mahani yhä niin pieni, ettei se haittaa juurikaan urheilua ja vaatteilla voi vielä aika hyvin peittää edes olevansa raskaana.

Olo on siis ollut hyvä, vauva voi hyvin, ja mielestäni raskausdiabetes-tuloksesta ei ole ollut mitään haittaa normaalissa elämässä. Päinvastoin, aikainen tieto raskausdiabeteksestä on mielestäni auttanut minua tosi paljon. (Tosin voin olla eri mieltä perjantain diabetes-neuvolan jälkeen, jos aikovat pistää minut insuliinille noitten paastoarvojen vuoksi...)
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Mulla tulee ongelmia tuossa neljän tunnin välein syömisessä, ku työ on mitä on (ei voi määrätä ruokataukoakaan itse), mutta pitää yrittää suunnilleen noudattaa sitten ohjeita. Olen myös huono kaikessa liian orjallisessa. Minusta leivän syönti on aina ollut noissa ravintosuosituksissa jotenkin järjetön. Ongemia tuottaa myös, että olen vaikka mille allerginen eli kaikki helpot, terveelliset välipalat (omena, porkkana jne.) on kiellettyjen listalla. Tähän asti on paino noussut todella paljon, mutta sama oli esikoiselta, sf-mitta on myös tismalleen sama eli aavistuksen keskikäyrän yläpuolella (esikoiselta laski hieman keskikäyrän alapuolelle loppuraskaudessa). Olihan tuo esikoinen nelikiloinen, Ehkäpä paino ei enää tästä sitten nouse, kun laihdun yleensäkin niin, että alan vain syödä eli periaatteessa lisään syömisiäni (kokonaismäärä), mutta kerralla vähemmän ja useammin/säännöllisemmin. Tiedän kyllä ohjeistukset jne., mutta inhoan sitä orjallisuutta ja kun näläntunnetta ei ole, lipsun aina jossain vaiheessa epäsäännölliseen ruokarytmiin. Yritän taas tsempata. Liikunnan lisääminen auttais puolestaan aineenvaihduntaan, joka mulla on äärettömän hidas luonnostaan. Luotan kyllä sihen, että raskauskilot lähtee imettämällä, kuten viimeksikin, mutta ei haittais vaikka lähtis vähän enemmänkin, ku muutama ylikilo kuiteski on eli siinä mielessä ois hyvä, jos jäis päälle tuo tiheämpi ruokailurytmi.
 
Puhuin diabeteshoitajan kanssa tuosta leivästä silloin kun siellä kävin ja hän oli sitä mieltä, että ei sitä väkisin tarvitse syödä. Jos kuidut saa muualta, esim vihanneksista ja keitto- tai salaattiateria tuntuu riittävän tukevalta pitämään nälkää edes hetken ilman leipääkin, ei se leipä tosiaan ole mitenkään pakollista. Ilmeisesti leipä vain on kätevä ja ehkä vähän terveellisempi tapa kuin vaikka pasta täyttämään vatsaa. En ole koskaan ymmärtänyt aterian lisänä syötävää leipää. Minusta keitto tai kiusaus on ihan riittäävä ateria ilman leipääkin. Leipä on sitten ilta/aamu/välipala. :)
 
Riippuu varmaan ihmisestä, mutta ainakin täällä pärjätään ihan hyvin ilman leipää! Mulla kuluu ehkä ruispala tai pari per viikko, kaikki kulutus mukaanlukien. Pastat ja muut voi myös lähes kokonaan jättää pois. Aterianhan ei tarvitse pitää nälkää kovin kauan, koska muutenhan ei jaksa taas kohta jälleen syödä...

Tuo ruokarytmi on kyllä mulle tehnyt eniten tiukkaa, enkä mäkään sen suhteen kovin orjallinen ole ollut. Aluksi tuntui, että just kun ruuan jälkeen on päässyt hyvään vauhtiin, niin taas olis aika syödä... Ja onhan on vähän vaikea selittää muille, että taas olis ruoka-aika. Mutta mulle tulee pitemmillä tauoilla huono olo ja alkaa huippaamaan, joten sen välttämiseksi sitä ihan mielellään pitää suht koht tuosta rytmistä huolta... Kroppa siis vaatii (kun aloin ymmärtämään, mitä se sanoo)! Ja sitten siihen jatkuvaan pienten annosten syömiseen alko tottua, ja annoksia keventämällä nyt mulla tulee jo tuolla rytmillä nälkäkin!

Mulla on välipalana usein hedelmiä, pähkinöitä, marjoja, smoothieita, kreikkalaista 0% jugurttia.. mutta joskus syön "välipalaksi" jopa ihan normaalin kevyen pienen aterian (salaattia, omeletti, pieni keitto, vähän kasviksia ja kalaa/kanaa, puolukkapuuroa tms..). Vaikkei hedelmiä ja marjojakaan näin paljon ohjeitten mukaan saisi syödä, se on toiminut mulle..

Vaivaahan tuosta jatkuvasta syömisestä on, ja se vaatii aikaa. Mutta motivoin sillä, että ruokailuhan on itse asiassa tosi kivaa - kun kerrankin saa ihan luvalla "koko ajan herkutella" ;-)

Ja tietysti tosi paljon vettä. Ja jotain kivaa ja rentoa liikuntaa kyytipojaksi!
 
Äitiyslomalla ehtii ehkä enemmän sit keskittyä noihin välipaloihin. Niin kauan ku on töissä, ei ehdi kyllä eväitä tekeen ja tauot lyhyitä, jos niitä on. Joku välipalapatukka vois olla mahdollinen, jos sellaisia saa syyä.
 
Voi hitto sanon minä... joudun uudelleen labraan, ku ne unohti siellä kaikesta huolimatta sen sikiön verinäytteen. Sattuu varmaan kiitettävästi, ku käsivarsi vieläkin hieman arka. Onneks soitin ja varmistin, ku muuten olisi menny plörinäksi.
 
Nyt on rasituskokeessa käyty, kaikki näytteet samasta kädestä otettu täälläkin. Se liemi oli yllättävän hyvää, kun on nyt tää makeanhimo iskeny :D Eniten hämmennyin, kun kielsivät neulomasta sukkaa siinä odotellessa :confused:
 
Takaisin
Top