Sokerirasitus/raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei mitään oireita, olo on ihan normaali. Sokerirasituksessakaan ei ollut mitenkään erikoinen olo.

Perjantaina olin sokerirasituksessa ja nyt näkyi tiedot oma kannassa, tulokset oli: paasto 4,9, 1h 5,4 2h 4,6. Ei siis radia, jee! :D

Mulla sokerirasituskoe edessä viikon päästä.. Ahdistaa jo nyt ajatus tuosta 12h paastosta. Ihan hirveää joskus öisin herätä nälkään. Maha tosi kipeä. Ja nyt sitten pitäisi olla 14h syömättä (12h paasto + 2h verikokeessa). Jihuu...

Eilinen sokerirasitus läpäisty mutta kävin tänään ylimääräisessä ultrassa (viikkoja 25+4) ja kätilö katseli pitkään istukkaa ja sanoi että on tosi iso eli vauva saa hyvin ravintoo ja kyseli että kuinka iso mä olin syntyessä. Olin 4550g eli aika pätykkä. Siihen kätilö sanoi että nää jutut on perinnöllisii ja vauvasta tulee todennäköisesti melko suuri näillä perusteilla joten aihetta olisi joka tapauksessa alkaa diabetes ruokavaliolle. :-( Voi kuulemma vaikuttaa jopa 400g syntymäpainoon.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Ahdistaa jo nyt ajatus tuosta 12h paastosta...

:eek:
Menin itse ensimmäiseen rasitukseen sillä ajatuksella, että 8 tuntia riittää. Paastottua tuli kyllä reilu 9 tuntia, ja silmät kirkkaina väitin labrahoitajalle, että kyllä paasto on vähintään 10 tuntia, kröhöm. No, puhtaat paperit tuli.

Seuraavalla kerralla paastosin kiltisti sen 10 tuntia, joskin laitoin 8 tuntia ennen koetta jotain naposteltavaa suuhuni, mutta kun muistin sen niin syljin loput pois.

Mulla on se käsitys, että 12 tunnin paastoa vaaditaan todellisuudessa lähinnä kolesterolikokeissa ja siinä erityisesti triglyserideissä.

Itse asiassa ihmettelin tätä samaa, koska labran sivuilla puhuttiin 10h (ja vielä maininta että klo 21 jälkeen ei saa syödä, mutta vettä voisi juoda vielä illalla) mutta neuvolasta saadussa lappusessa oli 12h.

Noo, tankkaan hyvin klo 20 niin uskoisin pärjääväni aamuun asti. Hyvä syy makoilla koko ilta sohvalla ettei vaan kuluta yhtään ylimääräistä :)

Mun saamissa ohjeissa (HusLAB) luki paastosta, että 10-14h (suositus 12h) eli ei saisi olla alle 10h eikä yli 14h. Eli mitenkään vartin tarkkuudella toi just 12h ei ole välttämätön :)

Eilen hain verensokerimittarin neuvolasta. Neuvolassa sijainen oli sitä mieltä, että kun nuo rasituksen arvot ovat tosi huonot niin ruokavalio ei luultavasti riitä vaan aloitetaan insuliini, että näin kannustavaa meillä täällä.

Nyt olen tietysti jo kovasti mittaillut arvoja Eilisen korkein arvo oli 5.5. (tunti aamiaisen jälkeen, mitattiin neuvolassa kun harjoiteltiin). Ennen aterioita arvot olivat 3,4-3,8 ja tunti niiden jälkeen 4,3-5,5. Tämän aamun paastoarvo oli 4,0. Tosi hyviä arvoja ja hyvä niin, mutta nyt kyllä hiukan ihmettelen miten arvot ovat voineet olla ihan kauheat siinä sokerirasituksessa (5,8 - 13 - 9,4). Voikohan flunssa vaikuttaa noihin? Labran mukaan ei, mutta olen netissä törmännyt keskusteluihin, joissa ainakin "oikeilla ei raskaus"diabetikoilla näin tapahtuu. Ja Enhän nyt tietysti normaalisti syö tuollaista määrää glukoosia kuin siinä rasituksessa, mutta eihän se paastoarvoon vielä vaikuta.

No eipä siinä, nyt sitten mitataan 4 päivänä vähintään paasto aamulla ja sitten yhtenä päivänä vuorokausikäyrä ja sitten taas vähintään nuo paastoarvot.

Äitiyspoliklinikalle on tehty lähete, mutta ei tiennyt neuvolassa mitä se tarkoittaa. Eli en nyt sitten edelleenkään tiedä seurataanko arvoja neuvolassa vai tuolla poliklinikalla ja jos siellä niin pitääkö siellä rampata kuinka usein vai riittääkö puhelinneuvonta, sähköposti yms.

Diabeetikoille voi sokeriarvot nousta erilaisista stressitekijöistä johtuen (kortisoli/kortisoni ja kaikki tulehdukset nostaa sokereita) mutta jos sokeriaineenvaihdunta on normaali niin eivät heilahtele noin.
Itsellä on rasituksessa joskus laskenut tosi mataliksi, mikä sekin saattaa viitata myöhemmin kehittyvään diabetekseen.

Myös todella rasvainen ruoka nostaa sokereita, ei pelkästään glukoosi. Mutta hyvä, että arvot ovat nyt olleet kunnossa! Toisaalta jos tuolla mittarilla sun paastoarvot on 3,3 - 3,8 niin aika hypoissa on, enkä itse luottaisi mittariin ihan 100%.

Joo, voihan se olla, että mittari näyttää väärin. Miehellä sitä olen testannut ja hänen paastoarvot ovat olleet tuolla mittarilla 5,3 ja 5,2. Tosin tuo 3,8 on aika lähellä edellisten raskauksien rasituksissa ollutta paastoarvoa 4,3 ja 4,2. Hypon rajahan käsittääkseni on 3? Sen alapuolella sitten tulee oireita. Tosin kai tämäkin on ihmisestä kiinni.

Tuossa rasituksessahan vissiin helposti käy niin, että kun verensokeri äkkiä nousee niin se voi sitten äkkiä laskea myös liian alas. Ja kyllähän tämä selkeästi on verensokeriongelma kun edes sitten siinä rasituksessa noin nousevat.

No jatkamme mittailua ja katsomme mitä sitten neuvolassa tai poliklinikalla sanovat.

Usein hypon rajana pidetään 4, mutta itselläni ollut joskus alle sen yhdessä muussa tutkimuksessa (glukoosia annettiin suoneen) ja sitten katsottiin vähän tiheämmin kun arvo tipahti nopeasti. Sitä en tiedä, josko jossain vedetään raja 3,5:een, itsellä ei tuolloin oireita tullut.

Mutta hyvähän se on, jos seurannassa on sitten paremmat arvot kuin rasituskokeessa.

Ja onhan tuo ruokavaliokin nyt vähän eri. Olen koittanut koko raskauden syödä sillai perusterveellisesti ja välillä herkutellen, mutta tähän neuvolan nyt ohjeistamaan 1400 kcaliin ei juuri ylimääräistä rasvaa ja sokeria mahdu. Tämäkin niihin arvoihin onneksi vaikuttaa, toivottavasti vielä pidemmälläkin raskaudessa. Sokerinsieto kai saattaa tästä vielä huonontua mitä pidemmälle raskaus etenee.

Onko ne ihan tosissaan ton 1400 kcal kanssa? Tuollahan mä laihtuisin vaikken olisi raskaana.

Kyllä toi täti oli. Sain oikein mallikuvan mukaan.

ImageUploadedByVau Foorumi1412274797.954116.jpg

Painon ei nyt kuulemma enää tarvitse nousta, kun lähtöpainoa kuitenkin oli jo valmiiksi.

Huhhuh! En voi kuin ihmetellä tota energiasuositusta!! Siis toihan ihan kitukuuri, tollaista kalorivajetta suositellaan kun on reilusti laihdutettavaa! Oon kuitenkin käsittänyt, että raskauden aikana ei olisi suotavaa varsinaisesti laihduttaa... toki jos painoa on jo ennestään paljon, ei sen tarvitse välttämättä noustakaan. Mutta kyllä silti pitäisi pitää huoli että sekä vauva, että äiti saavat riittävästi kaikkia ravintoaineita. Epäilyttää onko se mahdollista noin vähäisellä energia määrällä.. :oops:

Tai ehkä olen väärä henkilö arvioimaan, kun itse olen raskauden alusta saakka koittanut tankata sen 3500-4000kcal päivässä, että saisin edes vähän lisää painoa ja vauva kasvaisi normaalisti. Ihmiskehot on kyllä niin yksilöitä ja omituisia, että niitä on mahdoton verrata keskenään..

Löysin Helsingin kaupungin suosituksista 1600-1800 kcal, lisämaininnalla että joskus suositus on vähemmänkin.

Voin kyllä kertoa, että jos joutuisin tuota 1400 kcal noudattamaan niin kävisi sääliksi miestä. En nimittäin tekisi sitä ilman kunnon marttyyriraivoa ja miehen vetämistä mukaan samaan "projektiin". Karkkeja tai välipaloja olisi turha haaveilla saavansa kotona, joutuisi raukka tyytymään piilokarkkeihin autossa tai teknisessä tilassa.

Jollain foorumilla gynekologit olivat sitä mieltä, että painon ei tarvitse raskauden aikana nousta jos sitä on reippaasti. Toisaalta painon laskua ei suositeltu myöskään. Tuo kuva päivän aterioista näyttää ihan hyvältä.

1600-1800 on Vantaan kaupungin sivuillakin, mutta tuon 1400 lapun se täti minulle käteen lätkäisi. En tosiaan kiellä, etteikö ole ihan järkevää syödä terveellisesti ja muutenkin nuo ateriat tuossa on ihan järkevät (joskin aika tiukat jos ei halua laihtua 2 kiloa viikossa).

No kotimittauksissa arvot edelleen ovat hyvät, tosin en nyt tämän seurannan aikana ole uskaltanut suuhun laittaa mitään mikä niitä voisi edes nostaa. Paino on pudonnut nyt viikossa 2 kiloa, osittain kyllä nestettä varmasti. Ja ei onneksi edes sillä lailla ole nälkä koska 1400 kcaliin saa kasviksia ja juureksia syödä lähes rajattomasti (vaikka 7 kiloa kukkakaalia) ja aterioita on monta päivässä.

Eniten siis ihmetyttää ja harmittaa tuo neuvolatädin asenne. Hiukan vain närästää, että 15 minuutin neuvonnan aikana täti ehti jo kertomaan, että koska arvot rasituksessa oli niin huonot, niin luultavasti joudut insuliinille ja tiukkakaan ruokavalio ei luultavasti toimi. Ja jos ei toimi niin insuliini on ainoa vaihtoehto ja vauva kasvaa valtavaksi ja joutuu teholle, koska ei pysty pitämään sokeriarvojaan. :confused:

Kiitos ja anteeksi.

No ainakin tän kerran saat. Siis anteeksi :wink.

Ei aina kannata noita muiden ohjeistuksia uskoa, vaan kyllä sitä maalaisjärkeäkin saa käyttää. Jos arvot pysyy kotona mitaten hyvänä, niin ei nyt kannata isosti panikoida, vaikka terkkari sellaista koittaa ilmaan nostattaa. kattoo vaan perään, ettei älyttömästi syö "vääränlaista" ravintoa, niin eiköhän tilanne pysy halinnassa. Juurekset ja kasvikset on todellakin hyviä - itsellä on juurikin iso kasa kasviksia jääkaapissa odottamassa, että tekisin jauhelihakeittoa. Ja vois kai sitä tehdä sosekeittoa, ja vaikka uunissa kasvispataakin.

Miks ei vois kokeilla kysyä uutta rasituskoeaikaa?

Ohjeistukset on aina keskiarvoja ja suuntaa antavia. Varsinkin just ravitsemussuositukset ainakin noiden määrien suhteen. Se on niin kovin yksilöllistä jo kahden saman kokoisen ja saman verran liikkuvan kesken, saati sitten kun meitä ihmisiä on erilaisia, eri elämäntilanteissa, eri ikäisiä, eri aineenvaihdunnalla varustettuja yms..

Eli kannattaa kyllä kuunnella kroppaa, jos paino alkaa nyt loppuraskaudesta laskemaan niin se ei kuulosta hyvältä. Vauvahan kasvaa jo ihan kiitettävää tahtia 100-500g viikossa, joten jos paino pysyy samana, niin sekin tarkoittaa että äiti laihtuu kun vauva kasvaa. Ymmärrän toki että ylipainossa ja liiassa lihomisessakin on riskinsä, mutta kohtuus, kultainen keskitie ja maalaisjärki on hyvä muistaa tässäkin asiassa :)

Mulla nousi niskakarvat pystyyn, sillä mä laihtuisin tolla ruokamäärällä olemattomiin vaikka vaan makaisin kellon ympäri paikallani..

Takaisin