Sokerirasitus/raskausdiabetes

Ööö, miks ihmeessä ei sais kutoa jos kerran pystyy? Pelkääkö ne et pyörtyy ja puikko pistää massuun :p. Luulisin, et jos on heikko happi niin ei kudotuta... Minä tein suht normisti töitä koko odotteluajan, ja hoitaja totes että aika tehokasta.

Munkin makuhermoon se juoma uppos ihan hyvin, tosin viime kulausten jälkeen totesin, että jos olis lämmintä, niin ei niin helposti uppoisi ja toisaalta kovin montaa settiä ei viittis juoda.

Mulla oli kans hyvä suoni vasemmassa kyynärtaipeessa tarjolla, niin siitä otti kaikki näytteet. Tosin kakkosnäytteen reikä ei ollu menny tunnissa ihan umpeen, niin pisti sitten vähän enemmän tuketta viimisen näytteen jälkeen ja sano, että anna olla siteen paikoillaan enemmän kuin tunnin. Ikäänkuin koskaan niitä kovin ajoissa muistasin ottaa, nytkin taisi mennä iltaan asti, ennenkuin sen teippauksen irrottelin.
 
Siis mitä, kielsivät kutomisen? Jos sillä on vaikutusta sokereihin niin sitten on huono testi.. Omalla asemallanihan olisi saanut kävellä neuvolan puolelle odottelemaan ja käydä vessassa ym. Jos taas pelkäsivät pyörtymistä, niin eikö riittäisi että varoittaa asiasta ja kehottavat laittamaan tarvittaessa ajoissa sivuun?
Jollain lailla tuntuu, että kiinnitetään vääriin asioihin huomiota. Mähän olisin voinut voida pahoin ja viiltää lehden sivulla sormeeni :wink
 
Just vastikään valittelin, kun tuntuu että arki on pelkkää kaupassa käymistä, ruuan tekoa ja syömistä :) Mulle on myös ollut uutta tuo rytmitys, max. 4h välein syöminen. Aiemmin söin aina vaan nälkääni ja isoja annoksia. Nyt pitäisi syödä tiheään tahtiin pieniä annoksia. Oli myös opettelemista siinä, ettei kuulu syödä itseään ähkyyn. Alkuun teki mieli aina ottaa lisää kun olisi hyvin mahtunut.

On ollut kiva huomata, että on tasaisen pirteä olo koko päivän. Ei tule ruuan jälkeistä koomaa eikä kyllä ole tuntunut nälkäkään, kun syö säännöllisesti.

Kaveri on suositellut vähähiilarista ruokavaliota, mutta itsellä ei ole mielenkiintoa vähentää hiilareita. Tykkään syödä ruisleipää (mullakin se on pääasiassa aamu- ja iltapala, ja ehdottomasti keittoruuan seurana), en osaa syödä mitään lihaa ilman perunaa/pastaa/riisiä. On vain pitänyt löytää tasapaino hiilarimäärässä.

Jos ruuan jälkeen on yhtään täysinäinen olo, on melko varmasti sokerit koholla. Matalaan lautaseen on helppo rakentaa annos, kun on se perus 1/2 salaattia, 1/4 perunaa/pastaa/riisiä ja 1/4 lihaa/kalaa/kanaa. Mutta keittojen kanssa en osaa vielä pelata, mikä olisi oikea määrä. Ja tosiaan siinä on aina se ruisleipä mukana, että pitää riittävästi nälkää. Kun vielä tykkään juoda ruuan kanssa maitoa, mikä voi myös nostaa sokeria, niin pitää kyllä katsoa koko ruuan tasapaino melko tarkkaan.

Yllättävän helppoa on kyllä omalla kohdalla ollut. Mulla (ainakin toistaiseksi) riittää ruokavalio ja liikunta. Kaksi viikkoa seurantaa takana ja tulokset olivat pääasiassa hyvät. Muutama heitto oli, mutta niihinkin oli selkeä syy olemassa. Koin nuo muutamat nousut todella masentavina, olin tosi kriittinen itselleni. Joskus on itkuakin väännetty pettymyksen takia. Mutta terveydenhoitaja oli tsemppaava, antoi neuvoja ja sanoi että pari nousua yli 20:stä mittauksesta ei vielä tarkoita että pitäisi aloittaa lääkitys tai huolestua enemmän. Nyt jatketaan samalla linjalla, mittaillaan parina päivänä viikossa sokeriarvot ja rv 34 paikkeilla ultraan tarkistamaan vauvan koon.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Bea
Matalaan lautaseen on tosiaan helpompi annostella ruokaa. Meillä on ollut käytössä kahden kokoisia Teema-lautasia (muuttivat niiden kokoa kesken kaiken), lapsilla pienemmät ja aikuisilla isommat. Nyt olemme aikuisetkin siirtyneet pienempiin lautasiin, tulee väkisinkin pienempi annos. :grin Hiilareiden vähentäminen on minulla sujunut tosi helposti onneksi. Tykkään kyllä pastasta ja voisin syödä sitä varmaan rajattomasti, perunat ja riisikin menee. Helposti pystyn kuitenkin syömään kastikkeet ja lihat vain salaatin tai vaikka uunijuuresten kanssa, jolloin sitten voi päivän hiilarit syödä iltapalaleivän muodossa.

Omissa mittauksissa en ole yhtäkään arvoa saanut nousemaan vielä yli rajojen, mutta on kieltämättä aika hassua, että kokeilumielessä pikaisena välipalana juotu kaksi lasia maitoa nostaa enemmän sokeriarvoja kuin suklaapatukka toisena päivänä. :confused:
 
  • Tykkään
Reaktiot: Bea
Kutominen on kuulemma niin kovin raskasta, että vaikuttaa sydämeen ja sitä kautta tuloksiin :p Veskissä käyntiä ei kielletty, mutta muuten olis vaan pitäny olla ja enintään lehtiä lueskella. Olis pitäny sillä lehdellä tehä haava sormeen ja kokeilla kielletäänkö lehtien lukeminen sen jälkeen :D

Se liemi tosiaan olis voinu olla aika kamalaa lämpimänä, ei sitä ihan kotievääksi tehny mieli pyytää sieltä :D
 
Joo kuulemma kaikki rasitus ja liikkuminen on kiellettyä siin samalla, ku voi vaikuttaa tulokseen. Itse selasin tablettia. :) mun edellinen neuvola täti meinasi tunkee mulle siihen välille neuvolan. Enpä olisi voinut mennä.
 
Mulla oli neuvolalääkäri siinä välissä siis samassa rakennuksessa. Vaikuttikohan se minun tulokseen? puhtaat paperit sain. Paasto 4.2, tunnin jälkeen 7.1 ja kahden tunnin jälkeen 6.7.
 
Minä kokeilen nyt huvikseen eka päivän normaaleilla syömisillä. Paasto oli ainakin alle rajan (5.2 - no niinhän se tosin oli rasituspäivänäkin sormesta mitattuna) ja tuhdin aamupalan jälkeen 1 tunnin arvo oli 6.3 eli hyvä. Terkkari sanoi, että jos näyttää, että arvot eivät ylity nyt parin tarkemmin seurattavan päivän aikana, riittää, että mittaa muutamana päivänä viikossa kolme kertaa päivässä.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Bea
Kävin toisessa rasituksessa rakennuksen toisessa kerroksessa. Jep, enpä mainosta sitä neuvolan tädeille. Ei noista niin tarkkoja oltu. Eka arvo alle 5 ja loputkin alle 6. Ehkä tunnustaisin liikkumiseni jos arvot olis päälle 6...
 
Snövit, se lautasmallin mukainen keittoruoka annostus on normi lautasellinen eli 3dl keittoa, pala leipää margariinilla ja maitolasi + joku hedelmä-/marjajälkkäri tms :)
 
Tänään käyty neuvolasta hakemassa sokerimittari ja muut härpäkkeet. Kaikki arvot ollu kotona tänään hyviä ennen ateriaa 4,6 ja tunti ruuan jälkeen max 7,6. Seurantaa jatketaan seuraavat 2 viikkoa 4-6 kertaa päivässä. Jos ekan viikon aikana tulee heittoja ihan hirveesti yhteys neuvolaan ja sit lähete äitiyspolille. Seuraavaan neuvolaan sit nuo kaikki kotona mitatut arvot mukaan ja ruokapäiväkirja.

Joutuuko muut jotka mittaa kotona sokereita ni täyttää ruokapäiväkirjaa?

Itelle kaikista haastavinta tässä sokeriseurannassa on se et joutuu syömään 4 tunnin välein. Eihän mulle kerkeä edes tulla nälkä viel ennen ku pitää taas syödä. No kaipa tähänkin tottuu ja kaikki alkaa sujumaan rutiinilla. Tällä hetkellä joutuu kyttää kelloa koko ajn ettei vaan ateriavälit pääse venymään liian pitkiks.

Tää kaikkihan on vaan mun ja vauvan parhaaks.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Bea
Minä oon tänään tosiaan syöny ihan normaalisti. Lounas jäi välistä, kun aamupala oli sen verran tuhti. Tuo aamupalan jälkeinen arvo 6.3 oli korkein. Muuten ollut tunti aterian jälkeen alle 6 eli 5.3, 5.6 jne. Eipä näytä ainakaan tän päivän perusteella sokerit heittelevän, vaikka herkkujakin meni. Tuota paastoarvoa sitten taas jännätään aamulla. En uskokaan, että mulla muut ees heittelee, ku ne pysy hyvin raja-arvojen sisällä rasituksessaki. No eipä se paastoarvokaan tosiaan paljoa rasituksessa heittänyt ja oli sormesta mitattuna alle sen rajan.

Mulla ei tartte täyttää muuta, ku merkata nuo luvut ylös (paasto + aina ennen ateriaa ja jälkeen aterian).
 
Minun piti parin päivän ajalta täyttää ruokapäiväkirjaa ennen äitiyspoliklinikkakäyntiä, mutta ei nyt sitten enää. Kai siinä oli ideana vähän seurata sitä ruokailujen väliä, annosten kokoa ja kasvisten määrää jos niitä ei muuten hahmota. Ja nuo annoskootkin on tosi helppo arvioida väärin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Paasto tänään 5.0 ja tunti aamupalasta 5.5. Näyttää aika tasaisena mulla nuo sokerit pysyvän, mutta seuraan tarkemmin muutaman päivän. Sit varmaan terkkari soittaaki. Meillä ei juurikaan ees opastanu ruokavalioon, kun opasvihkosessa on tarkasti kaikki ja ite oon kyllä perehtynyki ruokavalioasioihin aiemmin. Ei sinänsä mitään uutta tietoa, ainoastaan ku aina sais käytäntöön eli kehtais noudattaa suosituksia. :wink Uutena tuo hiilareiden laskeminen, joka nyt koskee sitten enemmänki sitä, jos pitäis insuliinihoito aloittaa (sitä varten on muuten hiilihydraattikäsikirja -sovellus)
 
Mä sain tänään kuulla omat tulokset. Paasto 5.8 , 1h 10, 2h 9.2.. mittaaminen alkaa siis kotona. Th ihmetteli miten kaikki oli noin koholla. Kyseli kovasti oonko kipeenä käyny rasituksessa..

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app
 
Toisen rasituksen tulokset kuultu neuvolassa, kaikki arvot hyvät, niinkuin arvelinkin! :)
 
Mä sitten narahdin toisessa rasituksessa, tämän viikon olen mittaillut ja pelkästään hyviä arvoja. Olen kyllä syönyt normaalista poiketen.. Lähinnä kaikki napostelut unohtanut. Ensi viikolla diabeteshoitajalla äitiyspolille. Tänään aion testata miten käy pienestä määrästä jouluherkkuja.
 
Anna K, mulla on ihan sama homma et normi ruoalla, ilman naposteluja, arvot pysyy tosi hyvinä! Kokeiluilla oon kans testaillu herkkuja mitkä nostattaa arvoja ja mitkä ei! Mm.jäätelöt ei nostata juuri ollenkaan eikä muutamat keksit! Taas esim glögi nostaa nopeesti arvoja. En oo kyllä herkutellu naposteluja herkkuja vaan aina syönyt jälkkäreinä. Tsemppiä testailuihin!
 
Testattu joulutorttu, 2 piparia, lasi glögiä, ei nostanut arvoja hälyyttävästi. Siitä rohkaistuneena söin iltapalan päälle pienen palan suklaata, ei vaikutusta. Ehkä siis pienet jälkkärit pystyy sisällyttämään ruokavalioon :) Vaikka toki mä syön vaikka pelkkää porkkanaa jos sillä vältän sokerivauvan. Täytyy kokeilla jatkossa vähän isompia annoksia, nyt tulee nälkä uudestaan nopeasti, on vähän ruokahalu kadoksissa tän jutun vuoksi, oma ruokarauhakin on tietty kaksvuotiaan kanssa vähän hankala :wink Korkeimmat, silti sallitut, arvot on tähän mennessä aiheuttanut mysli jossa paljon kuivattuja hedelmiä, rusinaa yms. Onhan tää testailu ihan mielenkiintoista, mutta loppuu neulat pian tätä vauhtia :wink
 
Voikohan toi rd hyökätä ihan tosta vaan vaikka sokerirasitustestissä oli erinomaiset arvot?!?
Ollu muutaman päivän ihan kamala jano kokoajan ja pientä päänsärkyä eilen ja tänää... Ei viel kehtais soittaa neuvolaankaan... Noi oireet vaan viittaa kyl siihen suuntaan... :sad001
 
Takaisin
Top