Mieliteot ja muut ruokajutut

Jäätelö maistuu täälläkin. Varsinkin törkykallis vadelma-skyr jäädyke jonka olen päätellyt olevan oikein terveellinen ja kalsiumpitoinen ruokalaji vaikka sitten aamupalaksi. Muuten en ole kyllä mitään himoja kokenut, tosin nykyään voin syödä jopa lehtiselleriä mitä aikaisemmin inhosin.

Jäätelö menee täälläkin! Kaupasta ei pääse ulos ilman tuuttia. Cittarissa on litran jätskit tarjouksessa ja ihmettelin että kävelin jätskialtaan ohi :)

mustaherukat. viimeinen purkki pakkasessa menossa. En ees pitänyt tätä minään mielitekona, ennen kuin huomasin paniikissa myllääväni pakastinta ja kiroavani ääneen. Nyt muistelevani lapsuuden mustaherukahyytelömakeisia, mustaherukkajädee, mustaherukkajugraa... ainoo mikä ei uppoo on höyrymehu. :)

Jäätelö on kyllä parasta! :D tänään tosin huomasin myös että pyykkipulveri tuoksui jotenkin liian hyvältä. Ja huomasin miettiväni, että miltähän tuollainen haju maistuisi. :bored:

jäätelöä on täälläkin pakkasessa koko ajan jemmassa, ettei vaan lopu kesken. Ja pesuaineet tuoksuu niiiin hyvältä. Autolla ajaessa pesen tuulilasin vaikkei olis likanen kun se tuoksu on hyvä :D

Nyt on mennyt varmaan 2 viikon ajan joka päivä kokonainen tuore ananas! :D menis vielä enemmänki mut yrittäny vähän säännöstellä ja purkkiananas ei tulis kuuloonkaan :D

Ensimmäiset viikot vedin Gefir-juomaa, kun muu ei vain yksinkertaisesti mennyt alas. Nyt pelkkä ajatuskin saa ihon kananlihalle. :)

Tilalle on tullut hirveä himo alkoholittomaan oluseen. Great! En ennen raskautta voinut sietääkään.

Mulle kans nektariinit on jotain ihan mahtavuutta!! Voin syödä kolmekin kerralla ku vaan tekee mieli :D

Makeimpien hedelmien kanssa kannattaa olla silleen varovainen, ettei ihan huoletta vetele just ennen neuvolan pissatestiä. Raskauden edetessä munuaiset alkaa päästämään enemmän sokeria läpi ja runsas glukoosin nauttiminen saattaa näkyä myös sitten gluk++:na virtsan liuskatestissä, vaikkei diabeteksestä oliskaan kyse. Mulle kävi näin esikoista odottaessa; vetelin illalla puolikkaan vesimelonin ja aamulla testissä olikin glukoosit plussalla. Sentään en joutunut sokerirasitukseen, mutta piti käydä antamassa uusi pissanäyte parin päivän päästä. Glukoosit oli onneksi normit sitten.

• Tykkään
Reaktiot: jnk
Mulla nosti monen viikon tuoremehut ja hedelmät (kun muu ei mennyt alas), ja nestehukka (oksentelun takia)sokerit niin korkealle, että sain raskausdiabetesdiagnoosin. Varma siit ei tietty voi olla, joten nyt seurataan, seurataan ja seurataan. Että kansii olla varoivainen. Jo ekassa neuvolassa mua neuvottiin laimentamaan tuoremehut.

Mä oon saanu korvattua oikeestaan kaikki muut herkut hedelmiin ja koen, että se nyt on sit kuitenki parempi vaihtoehto mulle kun ne herkut. Lähinnä syön hedelmiä siis iltaisin telkkaa kattoessa, ennen sen sijasta menny suklaata yms.. Ainakin kun en herkkujen syönnilläni tarkoita mitään pieniä määriä. Tietenkin varmaa pitäs olla varovainen. Täytyy neuvolassa kysellä et mitäs :)

Vähän pelottaa mun sokeritesti parin viikon päästä! Syön terveellisesti ruokaa mut herkuttelen kyl aika lailla. Karkkia lähinnä.

Toki hedelmät parempi kuin teolliset namut... Ja on myös yksilöllistä missä määrin munuaiset alkaa päästää glukoosia läpi. Minulla tosiaan 1kk aikaisemmin oli tullut puhdas tulos sokerirasituksesta ja sitten pissakoe härdellin yhtenä uhkana oli uusi rasituskoe (tietenkin mieluummin saadaan radi kiinni kuin hoitamattomana porhallan eteenpäin). Tuli yllätyksenä mulle sillon, että hedelmilläkin voi saada pissan glukoosit siinä määrin koholle... No, nyt tän päivän vedelly ananasta, kun yritän saada turvotusta (junassa matkustaminen taustalla) pois huomista neuvolaa varten. Katsotaan näkyykö pississä... Rasitus kun on vielä joka tapauksessa edessä.

AinoJ mulle terkka ainakin ohjeisti vähän katsomaan mitä syö muutama päivä ennen rasituskoetta... Ekassa rasituksessa oli paastoarvo just rajan alla; luulen sen johtuvan siitä kun piti öisinkin (toki ei paastotessa ennen koetta) käydä juomassa iso lasillinen tuoremehua pahoinvoinnin estoon.

Mullakin tulossa joka tapauksessa rasituskoe josta ilmeisesti sovitaan tarkemmin parin viikon päästä neuvolassa. Täytyy siis ainakin ennen tätä koetta kattoa mitä suuhusa pistää :D

Olipa hyvä huomio Pauvelilta! :signs001
Minulla tulossa seuraava neuvola huomenna ja rasitustestikin tässä kesän aikana, joten hyvinkin ajankohtaista huomioida tuo edellisten päivien vaikutus. Esimerkiksi persikat ovat olleet nyt erittäin maukkaita, mutta täytynee tänäiltana pysytellä kohtuudessa. :rolleyes:

Täällä kans yksi hedelmäsyöppö! Tosin syön myös aika hyvällä kädellä muutakin makeaa.. Huomenna olis neuvolaterkka ja pissatesti ja sitten parin viikon päästä pelottavan kuuluisa sokerirasitustesti. Katsotaan kuinka mussuttajan käy :D Hedelmät ei oo aiemmin juuri mulle maistuneet, niin ajattelen että on vaan hyvä juttu että nyt syön niitä. Hittihedelmä tällä hetkellä on lituskainen persikka! Edellisviikolla se oli keltainen kiivi :D

Hei naiset, luin esikkoa oottaessani tuoreesta brittitutkimuksesta, jonka mukaan paljon kasviksia raskausaikana syöneitten äitien vauvat oppivat puhumaan keskimäärin 4 kuukautta aiemmin kuin verrokkiryhmän vauvat. Tulos oli melko hurja mun mielestä. Muutenkin jo raskausaikana surin valmiiksi sitä, että kestää niin "kauan" ennen kuin voin keskustella oikeesti lapseni kanssa, heh. Aloin jo alkumetreillä popsia salaatteja ja juureksia niin, että tulin niistä ihan riippuvaiseksi. En tiedä oliko juuri tällä vaikutusta, mutta esikko puhui 2-3 sanan lauseita jo 7 kk vanhana. Tosin puhutin vauvasta asti tosi paljon ja varmaan huomaamattani käytin työhöni kuuluvia menetelmiä (en kuitenkaan viittomia yms. koska ne kuului mun mielestä vain työympäristöön). Vauvan ääntäminen oli pehmeää ja nopeaa, sisältö kommentoivaa eikä mitään ekolaliaa. Kun hän sitten opetteli kävelemään, puhe katosi pariksi kuukaudeksi, mutta palasi sitten takaisin.

Oli hauska hetki kun asia tuli kotona esiin. Olin laittanut istumaan opettelevan vauvan tyynyjen varaan pehmeelle matolle lattialle. Koira syöksähti siihen ja vauva ilahtuneena kommentoi koiraa ja sitten yökylään tullutta vierasta, joka löhösi sohvassa. Vieras havahtui: Tuo vauvahan puhuu! Puoliso ja minä ite uskallettiin molemmat vasta silloin sanoa huomanneemme saman asian. Molemmat olimme pelänneet että toinen nauraa ja väittää toisen kuvittelevan omiaan.

Kielitieteilijäthän väittävät, että alle puolivuotiaalla käy kehityksessään pinnassa jakso, jolloin lapsi todella puhuu. Orastavaa taitoa ei kuitenkaan yleensä havaita, niin ohimenevä se on. Sama juttu kun kolmivuotias saattaa lukea epäsanoja ja kuitenkin alkaa opetella varsinaisesti lukemaan parikolme vuotta myöhemmin.

Takaisin