Mieliteot ja muut ruokajutut

Söin purkkisilliä, en tyhjiöpakattua. En ainakaan oman googlettamisen tuloksena löytäny tietoa, että purkkisillissä olisi muuta pahaa, kuin suola :) ja se että syö sen purkkisillin päivänparin aikana, niin ei pääse pöpöttymään.

Törmäsin googlettaessa siihen, että listeriariski väijyy melkein kaikkialla.. :O pakko pestä huomenna jääkaappi!
 
Ruokavalion kautta vitamiineihin ja muihin lisiin: syöttekö millaisia valmisteita nyt raskauden aikana? Itsellä käytössä jo joulukuusta lähtien foolihappo, jonka nykyään vedän raskaus ja imetys -monivitan muodossa. Siihen päälle syön vielä erikseen D-vitamiinia, kun koen ettei tuo 10µg ole riittävästi. Omega-3:n jätin pois plussan jälkeen, kun siinä on sitä A-vitamiinia.

Luin just että on tukittu, että raskauden aikana maitohappobakteerit suojaa lasta allergioilta ja infektioilta, vielä vuosien jälkeen synnytyksestäkin. Ja että probiootit voivat ehkäistä kaksi kolmesta raskausajan diabeteksesta. Ajattelin käydä hakemassa niitäkin apteekista :)
 
Tästä taisi aiemmin jo olla puhetta jossain ketjussa, mutta hyvin ajankohtaista edelleen. :) Itse syön raskausvitamiinia, b-vitamiinia (mm. folaatti/foolihappo), omega3-lisää, maitohappobakteereita, D-vitamiinia 125 mcg joka toinen päivä) ja nyt flunssakaudella C-vitamiinia. B, C ja D löytyy myös jossain määrin tuosta monivitamiinista, mutta ei mielestäni minulle riittävästi. Iltaisin olen ottanut magnesiumia unen ja vatsan toiminnan edistämisen.
Omega3 ei itsessään ei sisällä A-vitamiinia ja on suositeltava raskauden aikana viimeisiä viikkoja lukuunottamatta. Kalanmaksaöljyvalmisteissa A:ta usein on, mutta löytyy myös omega3- tuotteita joista se puuttuu.
 
Lingon muistatko missä ketjussa tästä oli puhetta? Mulla ei ole sattunut silmään ja aihe kiinnostaa! :)
 
Tuolla Kaiken maailman rajoitukset... -ketjun alkupuolella oli jotain, mutta hyvä herätellä aihetta uudelleen. :)
 
Hmm.. en ole koskaan tykännyt leivän päällis leikkeistä mut tää raskaus on tehny kyllä asian suhteen tepposet:p viimeksi eilen teki yht. äkkiä mieli syödä kalkkuna leikettä siltäänsä :confused: oli kyllä sitä ennen vähän huono olo ja alle tunnissa sen jälkeen olo koheni? Varmaan liittyy jotenki alhasiin verenpaineisiin.. tai sitten on ihan puhdas mieliteko :joyful:
 
Omppu15, mulla kanssa himo leikkeleisiin, ennen laitoin aina juustoa leivän päälle, enkä juuri koskaan leikkeleitä, nyt juusto on vaihtunut kinkku tai kalkkunaleikkeeseen :D
 
Tuolla useammassa viestissä oli, että tuoremehu. Mä vetelin niitä pahoinvoinnin vuoksi monta viikkoa alkuraskaudessa ja ne saattoivat laittaa sokeriarvot sekaisin :sad001
Muuten mulla ei ole oikeestaan mitään ihmeellisiä mielihaluja vielä ilmennyt, vain inhokkeja. Odotan mielenkiinnolla mitä alkaa tehdä mieli.
 
Viili ja luonnonjugu! Ja oi että mä odotan ku mun mansikkatilaus tulee! Tilataan porukalla aina luomumansikkaa etukäteen ja nyt musta tuntuu että vedän yhden lootan heti siltä istumalta ku ne tulee! :happy090
 
Mieliteot muuttuu päivittäin toisena päivänä joku on hyvää ja seuraavana se ei enää maistukkaan :D
 
Täällä on mun kesto"inhokki" eli tuore tomaatti nykyään päinvastaisella listalla. :) Toivottavasti maistuu vielä raskauden jälkeenkin. Muita selviä mielitekoja ei tunnu olevan.
 
Ostin juuri viidellä kympillä raskausajan monivitamiinipurkin sekä raskausajan omega-3 jossa ei A-vitamiinia. Vein jo nuo puolityhjiksi syödyt monenlaiset vitamiinipurnukat säilöön. Aattelin korvata monien pillerien syönnin näillä kahdella. Riittääkö nuo? Ja pitääkö edelleen välttää maitoa/kahvia/teetä/närästyslääkettä tuon monivitamiinin kanssa??

Rautaa näytti olevan tuossa monivitamiinissä vain viidesosa verrattuna Obsidaniin, joten sitä otan vielä silloin tällöin lisäksi, eikö?
 
Öhh.. Haittaakse jos syö jäätelön päivässä..? [emoji16] Pää-asiassa kyllä suolaiset uppoo paremmin, mutta joku ihme jäätelöhimo tullut nyt.
 
Kia kyllä riittää. Itse syön ainoastaan D-vitamiinia ja pyrin syömään muuten monipuolisesti oloni mukaan. Kokeilin edellisessä raskaudessani sekä tämän raskauden alussa noita raskausajan monivitamiineja, mulle ne aiheutti entistäkin pahempaa oloa. Foolihappoa söin myös siis viikolle 13 asti. Sekä pyrin syömään myös maitohappobakteereja aina kun vaan muistan.
 
  • Tykkään
Reaktiot: Kia
Ekassa raskaudessa mä vedin kans ihan hulluna jäätelöö :D Leikkimielisesti aattelin et siitä saa varmasti kalsiumia hyvin ;D Ja kyllä se jäätelö nyttenkin uppoaa.
Vaniljajäätelö+kinuskikastike=Nam!
Ja nyttenhän on kesä vasta tuloillaan.
 
Mulla on nyt tullut aivan kaamea himo viinirypäleihin! Sinäänsä outoa koska en aiemmin niitä ole kauheesti välittänyt.. Edelleen liha tökkii jossain määrin, samoin pesto ja ylipäätään salaatit.

Jäätelöä menis litratolkulla jos vaan antais periksi :)
 
Mulla on kans liha tökkiny jo monta viikkoo. Varsinki jauheliha ja possu. Jätskii söin eilen ja toissapäivänä kolme annosta... tänään oon vielä toistaseks välttyny. Miehen pitkät työpäivät ja oma väsymysloma mahdollistaa vähän liikaa kiusauksia... kaikenlaiset hedelmät onneks maistuu myös päivittäin, että jotain järkee ees on munkin ruokavaliossa. Kirpeitä karkkeja ja salmiakkia oon himoinnu jo pitkään ja niitäki haalin pussillisen irtolaarista... voi ei. Alkuraskaudesta olin kunnon ruokanatsi, jokin on muuttunu! :D
 
Minä söin alkuraskaudesta ihan hulluna irtokarkkia, mutta se himo on onneksi hävinnyt (painoa oli tullu vähä liikaa oksentamisesta ja pahoinvoinnista huolimatta). Alun ruokavalio koostui irtokarkista, tomaatista, ohraleivästä ja maidosta. Tomaatinhimo on ollu ihan alusta saakka. Ja jatkuu. Ja normaalisti en juo maitoa ollenkaan, terveydellisistä syistä, mutta viime viikkoihin asti sitä on menny 1-2 litraa päivässä. Nyt piti vaa lopettaa sen juonti ku maitotuotteet kerää nii paljon limaa kurkkuun ja sehän laittaa sit oksentamaan. Kalsium pitää ottaa nyt purkista. Nyt pystyy syömää jo melkein kaikkea, mitä ennen raskauttakii söin. Paitsi grillimakkaraa. yök.
 
Top 3 ruuat tällähetkellä tomaatti, kurkku ja rasvaton maito. Kaikki ruuat maistuu kyllä (paitsi kovin sokeroidut), mutta toi top 3:n kulutus on suurinta.
 
Mä söin iltapalaksi kurkkua sinapilla! Isäntä pyöritteli silmiään... :D
 
Takaisin
Top