Mieliteot ja muut ruokajutut

nannapricis

Jostain jotain jo tietävä
Lokakuunmammat 2015
Mä oon itse suuri ruoan ystävä, joten tää ansaitsee mun mielestä ihan oman ketjun.
Eli miten ootte muuttaneet syömisiänne plussan jälkeen, joko tarkoituksella tai vaikka pahoinvoinnin takia? Joko ootte kohdanneet himot raakaan perunaan, pesusieniin tai hiekkaan? :D
Mä oon yrittäny pitää nyt viikon verran ruokapäiväkirjaa sillä ajatuksella, että saisin hillittyä sokerinhimoani kun siitä on mustaa valkoisella. Jotkut suklaat on onneks alkanu jo ällöttää. Vettä oon pakon edessä juonu enemmän, janottaa hirveesti koko ajan.
Moniko teistä muuten ottaa foolihappoa ja D-vitamiinia tai jotain raskausmonivitamiinia?
 
Jano on mullakin ollut heti plussasta lähtien valtava eikä miehen tuomat ystävänpäivä suklaat maistuneet ollenkaan. Muutenkin ehkä enemmän olen suolaisen perään nyt, hiillosmakkara mikrossa lämmitettynä on ollut parina iltana tosi hyvä iltapala. :-) Etovaan oloon parhaiten auttaa appelsiinimehu, varsinkin itse puristettu on ollut aivan ihanaa. Jäiset mansikat maistui myös hyviltä.

Kohtuu terveellisesti me syödään normaalistikin, mutta yritän turhia sokereita kyllä vältellä. Tarkoituksella olen jättänyt pois kokiksen (kofeiinia), juon teetä jo melko paljon. Pehmeät juustot pistin myös kieltolistalle, ja alkoholin tottakai. Thl:n listan vältettävistä elintarvikkeista olen käynyt läpi moneen kertaan: mieluummin olen liian tarkka niin ei tartte jälkeenpäin harmitella.

Raskausmonivitamiinia olen syönyt jo viime kesästä lähtien, kun alettiin todenteolla yrittää lasta. D-vitamiinin lisän otin käyttöön vasta viime viikolla sen lisäksi.
 
Me syömme myös suht terveellisesti muutenkin, mutta toki yritän nyt syödä esim. Lohta useammin kuin kerran kahdessa viikossa hyvien rasvojen takia ja yritän lisätä entisestään hedelmien/vihannesten syömistä. Ainoa suuri vaikeus on kahvinjuonnin vähentäminen, sitä saisi juoda n. 1,5 teema/muumimukillisen verran raskausaikana, kun aiemmin oon juonut 3-5 kuppiakin päivässä :wink

Plussaamisesta alkaen vaihdoin monivitamiinit multivitan raskausvitamiiniin ja jatkoin d vitamiinin (50 mikrogrammaa) syöntiä. Apteekissa näin omega 3 raskaus tabletteja, tuossa linkki:

http://www.apteekkituotteet.fi/epag...hops/Eura/Products/5700666024086&Locale=fi_FI

Mietinkin pitäisikö niitäkin ostaa vai onko sitten jo liikaa vitamiineja..

Janon tunne on kova, ja suuta kuivaa. Suun kuivuudesta joku taisikin mainita tuolla raskausoireiden puolella :) Vielä ei ole kovia himoja tiettyjä ruokia kohtaan, voi olla että himot on vasta edessäpäin :D
 
Mä kans suosin terveellistä vähäsokerista ruokavaliota. Tosin syön herkkujakin herkkupäivinä. Lisäaineet oksettaa ajatuksena ja mitä luomumpaa ruokaa niin sen parempi.

Multivitan raskausvitamiinia ostin viikonloppuna vajaa viikko plussaamisen jälkeen, siinähän näkyy olevan vähän kaikkea mitä raskaana ollessa tarvitsee.

Ja vettä tullee juotua paljon, varmaa pari litraa päivässä. Janottaa ja vanha tottumus. :)
 
Täällä myös yksi luonnollisen ja lisäaineettoman ruoan ystävä. Lisäksi syömme gluteenittomasti miehen vatsavaivoista johtuen ja maitotuotteita menee kohtalaisen vähän. Kalsiumin saanti onkin yksi mitä olen alkanut nyt toisessa raskaudessa pohtia. Ensimmäisessä söin huolettomammin ja mielitekojen mukaan. Mm. salmiakkihimoja oli ja annoin itseni syödä sitä. Myös muita herkkuja meni jonkin verran. Liikunta jäi melko vähäiseksi ja painoa tuli +20 kg jolla pääsin nippanappa kolminumeroisiin lukemiin. Huh. Raskausajan diabetes diagnosoitiin ja pysyi kurissa ruokavaliohoidolla (josta tosin uskalsin lipsua, koska sokerit kokoajan hyvät). Nyt en aio ottaa ihan yhtä rennosti ja on tuo terveellinen ruokavalio muutenkin vakiintunut entisestään. Karkkia en usko että tulee osteltua, tumma suklaa on ainoa jota menee välillä. Liikuntaa olen jo nyt alkuraskaudesta lisännyt, jotta jaksaisin paremmin, eikä paino nousisi liikoja.

Olen syönyt jo useamman vuoden D-vitamiinia ja sitä menee nyt kahtena päivänä kolmesta 125 mcg. Olen tällä viikolla menossa mittauttamaan mm. D-vitamiiniarvojani, jotta tiedän pitäisikö annostusta muuttaa. Aiemmissa mittauksissa arvot ovat olleet oikein hyvät näillä määrillä, joten siksi olen syönyt samaa säännöllisen epäsäännöllisesti näinä pimeinä kuukausina. Ostin raskautta ajatellen vahvaa Omega 3:sta ja maitohappobakteereita Lifestä + tilasin raskausajan monivitamiinia ja B-vitamiinia (lähinnä folaatin taki) iHerbistä. Lisäksi olen huolehtinut sinkin ja magnesiumin saannista. Kalsium nyt siis ainoa jota pohdin vielä. Ehkäpä nuo tulevat mittaukset kertovat mistä olisi puutetta ja mitä syytä lisätä.
Suosittelen tuota Omega 3-lisää kyllä, jos suinkaan pohditte. Maitohappobakteerit voivat myös tuoda apua mm. raskausajan vatsavaivoihin.
 
Mulla aiemmissa raskauksissa kanssa ollut tuo runsas painonnousu, reippaasti yli parikytä kiloa.

Nyt suunnittelin myös että liikuntaa jatkan niinku ennenkin (en anna väsyn viedä valtaa) ja kontrolloin syömistä jotten kahden edestä syö. :) Jos sais tuon vararavinnon kertymisen estettyä tässä raskaudessa.
 
Mekin syödään terveellisesti NYKYÄÄN :) ei ole tullut himoja eikä ällötyksiä, tuli mulle viimeksi aika lopussa vasta. Syön normisti mehiläisen siitepölyä vitamiinina (tulin heti raskaaksi kun muutin purkkivitamiinin tuohon, liekö 2,5 vuoden jälkeen sattumaa vai mitä), mutta en oo uskaltanut syödä sitä nyt, tietääkö joku saako?
Omega3 syön mutta ihan normi versiota, onkai sekin Ok?

Olen tarkka syömisistä, olin viimeksikin. Alkuun vaan meinaa unohtua välillä koko raskaus niin meinaa lipsahtaa.
 
Femibion käytössä. - Mielitekoja: kahvi, uunimakkara juutson ja ketsupin kera, Amerikan suolakurkut ruisleivän kera.
Olen järkyttävä sokeri-addikti päivittäin. Nyt ihme kyllä ei tuo sokerin saanti nyt oikein houkuta... todella kummallista minulle :cat:
 
Mulla on voimakkaammat mieliteot kuin ekassa raskaudessa. Pakko olisi saada maustekurkkua ja tomaattia..kolme päivää nyt syönyt peräkkäin tällaista salaattia, heh. Keittoja tekee myös mieli ja lakua/salmiakkia, joista yritän vältellä liikaa syömistä. Jano on kova ja tää suolaisen ruoan himo pahentaa vielä janoa.
 
Suolaisen himo mullakin on. Olen tässä parin viikon sisällä vetänyt muutaman kokonaisen suolakurkun, vaikka en ole ikinä aikaisemmin syönyt kerralla niin paljon suolakurkkua. Jotenkin se vain nyt maistui hyvälle.. kaikkea muutakin suolaista ja tukevaa ruokaa tekee mieli ja nälkä ei lähde syömällä. Toisinaan taas raikkaat hedelmät tekevät kauppansa. Makea ei niinkään, joskin salmiakki karkeista on hyvä.
 
Mulla taas ei tee mieli mitään. Eto olo lähes koko ajan.. Appelsiinituoremehusta tehdyt jääpalat hieman helpottaa oloa.
Lämmin ruoka on ehdoton nounou. Makeakin yököttää. Leipä menee kohtuullisesti alas.
 
salmakkiahan ei saisi liikaa sitten syyä ! Itellä nimittäin salmiakki maistuisi kans.
 
Mulla oli esikon aikaan 12-viikolla elimistön natriumtasot liian matalat ja sain ihan luvan kans vetää salmiakkia :) Oliskohan nytki.. :)
 
Salmiakin syönti on verenpaineen takia rajoitettu, mutta jotain tutkimusta on myös haitallisuudesta kognitiiviselle kehitykselle.. tietty jos kaiken uskoo, niin ei sais mitään syödä. :)
 
Keksinpä eilen maailman parhaimman naposteltavan: porkkanaraastetta ja ananasta sekoitettuna! Ihanan raikasta, helpottaa myös tähän jatkuvaan järkyttävään janontunteeseen. Vaikka sinänsä onkin vähän ristiriitaista, kun ananaksenhan pitäis poistaa nestettä...
 
Mä en tunne mittää mielihaluja vielä, mutta mitä terveellisempi ruoka niin sen paremmalta se tuntuu maistuvan. Tännään tein uunilohta ja tuli kyllä persosissaan syötyä vähä liikaakin. :)
 
Olipa tuttuja juttuja :wink. Normaalista poiketen olen himoinnut suolakurkkua, salmiakkia ja tomaattia - kaikkeen lisään erityisen runsaasti suolaa. Muutenkin vain suolaista tekee mieli, ei makeaa. Koska olin sairaalassa IVF-hoidon seurauksena, multa mitattiin 1,5 viikkoa päivittäin mm. Na-arvot ja ne oli alhaiset ja ovat yhä. Lääkäri sanoi, että suolaa saan nyt runsaasti käyttääkin. Nyt klo on 21.30, ja aloin juuri keittämään perunoita, koska alkoi himottamaan peruna ja soijaskastike :wink:
 
Mä oon syöny hieman epäsäännöllisesti femibion-tuotetta viime kesästä lähtien, minkä lisäks syön päivittäin perusvitskuja - vaikka oon kyllä ymmärtänyt, että vähän turhaa vitamiinien popsiminen on (d:tä lukuunottamatta), jos on muuten terveellinen ruokavalio. Mutta hitto näitä vitamiini- ja ruokatutkimuksia on aina erilaisia tuhat, ota niistä nyt maallikkona sitten uusin ja luotettavin tieto selville.

En juo alkoholia juuri ollenkaan, joten sen jättäminen ei ole mikään ongelma. Paitsi itse asiassa viime viikonloppuna, kun raskaudesta en vielä tiennyt, tuli otettua pieni huikka. Syynä sosiaalinen paine! No, tuskinpa tämäkään maailmaa kaataa :)

Oon ollut aiemmin kasvissyöjä, mut about viime vuoden aikana syönyt välillä lihaakin tarjottaessa. Kalaa ajattelin lisätä nyt ruokavalioon selvästi, mutta muuta lihaa tuskin itse edelleenkään valmistan. Tai no, katsotaan nyt, miten tämä menee. Tarjottaessa olen melko kaikkiruokainen.

Olen ollut gluteenittomalla ruokavaliolla jo lähes kymmenen vuotta, ja sillä jatketaan. Vähän mietin, että pitäiskö mun ottaa jotain "siedätyshoitoa",kun oon lukenut, että sikiön altistaminen eri ruoka-aineille olisi hyväksi. Mulla ei ole keliakiaa, vaan hankala ärtyvän paksusuolen oireyhtymä, joten viljoista ei ole muuta vaaraa kuin vatsavaivat. Ainakin kauraa koitan lisäillä ruokavalioon. Syön kyllä melkein joka päivä gluteenittomista hiutaleista tai ryyneistä tehtyjä puuroja.

Sokerin vastustaminen tulee olemaan vaikeaa... Suklaata ja jäätelöä vaan tekee mieli.
 
Oon huomannut, että mua etoo tosi paljon kaikki semmoinen, mitä olen syönyt paljon ennen raskautta: avokado, banaani, kookostuotteet.... Tällä hetkellä kuvottaa kaikki niin paljon, että en keksi uusia ruokia, jotka menis alas :sad001
 
Takaisin
Top