joulukuun jupinat <3

huokaus ja helpotus kun varhaisultrassa käytiin ja siellä se pikkuisen sydän löi niin hienosti että <3 otettiin tuo esikoinenkin mukaan ja kuvan nähtyään totesi että "tyttö" ja osotti kuvaa :) saas nähä onko pojassa ennustajan vikaa ;)

keskenmenon riski on kuulemma enään niin pieni että nyt tämä ei oo enää salasta tietoa. ei toki kuulutella missään facebookissa mut jos puheeksi tulee niin ei valehdellakkaan :)

pahoinvointi on melko hurjaa täällä, paitsi jos yöllä kun käyn vessassa muistan syödä tai peremminkin juoda mehukeittoa pari kertaa ja päivisinki syyä joka välissä niin oksennusta ei tule niin paljoa. tasainen vellotus vaan, mut senki kestää.
 
hui että, nyt vasta ultran jälkeen sitä tajuaa et apuvaa, mää oonki oikeesti raskaana taas. iiik miten ihanaa mutta samalla niin pelottavaa ! tuon esikoisen kohdalla kun synnytys oli niin katastrooffi niin jotenki pelkään mitenhän tämän toisen kanssa menee. no ehkä sitä ei ihan vielä kannata alkaa murehtimaan. mutta sellasta kait se äitinä olo on että koko ajan joku murhe päällä :P
 
Maanantai-iltaa mammoille!

Kivaa kun on tullut muutamia uusia heinäkuisia joukkoon, tervetuloa! :)

Työstä on ollut puhetta: minä teen toimistotyötä asiantuntijatehtävissä eli työ ei ole fyysisesti millään muotoa raskasta joten sinänsä raskauden ei pitäisi siihen kummemmin vaikuttaa. Mitä nyt henkisellä tasolla kun tuntuu että ajatukset on välillä ihan muissa maailmoissa ja hajamielisyys vaivaa. Yksi kollegani jäi juuri äitiyslomalle ja toinen on jäämässä vuodenvaihteessa, mutta eivät vielä töissä tiedä että minäkin odotan. Olen kymmenen hengen esimiehenä ja tiedän että tiimini on jo pidemmän aikaa odotellut milloin meillä aletaan perustaa perhettä, ikää kun mulla kuitenkin löytyy jo se 32v. ja naimisiinkin mentiin reilut pari vuotta sitten ja talokin tuli rakennettua. Ylihuomenna olisi tiimipäivä ja täytyy taas keksiä joku pätevä meriselitys sille miksen (taaskaan, kuten en pikkujouluissakaan) juo alkoholia... varmaan osa arvaakin mistä on kyse, mutta en halua kertoa ennen kuin 12 viikkoa ja np-ultra ovat takana joskus kuukauden päästä. Toisaalta viime viikon varhaisultrassa lääkäri oli sitä mieltä, että keskenmenon riski on tässä vaiheessa enää erittäin pieni kun kaikki oli kunnossa ja sydän sykki, mutta jotenkin tuntuu että työpaikka on se paikka missä viimeisenä kerron. Tämä alkuvaihe on jotenkin hassua kaiken "salailun" kanssa.

Situli, mahtava tuo sun tutkimuksesi siitä, että pahoinvoivat ovat synnyttäneet isän näköisen lapsen! :) Kenties meille sitten tulossa minun näköiseni, kun pahoinvointia ei ole oikeastaan ollut.

Olo on tosiaan hämmentävän "nomaali", tai siis ettei pahoinvointia ole ja suunnilleen kaikki ruoka maistuu kuten ennenkin. Toki oireina ovat rintojen paisuminen ja arkuus, valkovuoto, hiusten rasvoittuminen, jatkuva pissahätä, väsymys ja hajamielisyys, mutta ne eivät ole sillä tavalla koko elämään vaikuttavia oireita kuin vaikkapa oikein paha pahoinvointi joka voi kyllä lamaannuttaa melko täydellisesti. Ihan hyvä näin, en pahoinvointia kaipaakaan, vaikka joskus tuntuu että voiko siellä masussa ketään olla kun olo on niin normaali. Mutta kyllä siellä ainakin viime torstaina pikkuruinen papunen köllötteli ja sydän sykki hurjasti :).

Kävin tänään uimahallissa uimassa pitkästä aikaa, se on kiva ja rentouttava laji kun muistaa sen olemassaolon. Ajoittain olen elämäni aikana käynyt paljonkin uimassa ja nyt ajattelin ottaa sen taas ohjelmistoon kun kelit on ulkona niin ankeat ja kovin rankat jumpat ei nyt oikein innosta. Uintia voi raskauden aikana tehdä varmasti hyvinkin pitkälle kun vesi kannattelee isoakin vatsaa.

Jaah, omanapaista tuli taas. Ei oikein liiku päässä mitään, pitäisköhän mennä nukkumaan...
 
Täälläkin oli tänään varhaisultra, ja uskottavahan se on että siellä mahassa se pikkukakkonen köllöttelee...! Joskaan en kyllä ole ihan hirveästi asiaa epäillytkään, kun olo on ollut sen verran hutera viime aikoina. Täälläkin olen pyörinyt kyllä lukemassa, mutta en ole jaksanut alkaa kirjottelemaan. Ja nytkin pää lyö tyhjää kaiken osalta... nukkumaanmenoaika vissiin mullakin.
 
Bola-koruni saapui tänään, ja oli vielä hienompi mitä kuvissa. :)

Kyl olen niin kiitollinen siitä ettei tällä mammalla ole ollut vielä suurempia pahoinvointeja.
Muutamana hassuna päivänä on tullut yökki olo, mut nekään eivät ole olleet niin pahoja että olisi tarvinnu lervailla :) Luojalle kiitos! (koputtaa puuta)

Voimia & Jaksamisia teille joilla on minunkin pahat olot! 
 
Heissulivei mammat!

Katjuskainen
: kiva kuulla että varhaisultrassa kaikki hyvin, mulla itellä alko just ultran jälkeen seuraavana päivänä pahonvointi, niin jos ei ultra auttanu vielä siihen epätodellisen olon poistoon kokonaan niin ne oireet viimestään :D

omaa napaa taas.. Joo tuo pahoinvointi vissii teki jonkun uuden tulemisen ihan kunnolla, eilen oksentelin useammankin kerran ja pahaolo oli koko päivän taas ja tänään aamulla sain alas vettä ja puolikkaan hapankorpun. Just olin saanu ulkovaatteet päälle ja lähössä töihin niiin pönttöö halailemaan samantien, no olinki sitte maha tyhjänä sen aamun ennen ku töissä jotain uskalsin syödä. Sen jälkeen on ihan ok olo ollu, mutta äsken ku vetäsin semmoset 3 tunnin päikkärit niin tää olo on taas aika hutera, aamuisin ja iltaisin tää pahimmillaan onki ollu. Taitaa miehelle tulla taas ruuanlaittovuoro tänään. Tasan viikko np-ultraan <3 Ja joulukin jo kohta, eilen tein porkkanalaatikot, nam.

Mutta nuo päiväunet vieläki vähä vie töhnään niin taidan tästä lähtee keittiöö siivoilemaan. :)
 

Ihan järjetön väsymys....... 

Onnea kaikille hyvistä ultrakäynneistä :) Mulla ens viikolla np-ultra, huomena verikokeet. 

10+5 jo, niin se aika menee :) 

 
Huomenta!

Kirjottelinki jo tonne ultrakuulumisiin, mutta laitetaan nyt vielä tännekkin eli ultra on takana ja masussa kaikki oli niinku pitääkin <3 Ja ultraaja kehu huinka mun kohtu on harvinaisen kaunis :DD Kaikesta sitä voikin kehuja saada :D!

Mulla Micosta oli pahoinvointia jonkinverran, mutta ei ihan niin paljon kun tästä kakkosesta. Mico on kyllä ihan isänsä näkönen, saas nähdä miten käy tän toisen kanssa.

Tähän mammaan iski flunssa, siitä varmaan on johtunu tää hurjan vetämätön olo, tuntuu että vois vaan nukkua, nukkua ja nukkua. Yöt on kauheita kun nenä on niin tukossa ja kurkkuun sattuu ja kuivaa. Toivottavasti menis ohi nopeesti, etten ens viikolla olis kipee ku lähetään ajelemaan sinne lappiin.

Nyt taidan mennä keittämään kupin kahvia, niin saattais herätä tähänkin päivään! Hyvät voinnit kaikille <3
 
Huomenta vaan kaikille :)

Täällä on kans aivan järjetön väsymys päällä, parhaillaan joudun kahet päikkärit ottamaan päivässä! ja silti uni maittaa yöllä niin makiasti..
Tilasin eilen aamulla ensimmäisen neuvolan joka on vasta 27.12..Mitehän jaksan oottaa..
pahoinvointi jatkuu jatkumistaan, yleensä läpi koko päivän kaikki hajut tulee niin voimakkaana että saa pidättää hengitystä ettei tuu yökki.Eilen oli ensimmäinen päivä jatkuvaa nälän tunnetta, vaikka mitä söi niin vartin päästä maha kurnii...vesilasilla sitä yritin aina lykätä .. pitäs lähtä kauppaan ja ostaa omenoita iso säkki ni sais niitä nakerrella.. ei huvita vielä alkaa kerää kiloja, niitä kun kerkeää varmaan muutenki tulla ihan kohtuuella.
Tuntuu että maha on turvoksissa ,pullottaa oikeen housujen "yli" . puntarin mukaan kiloja ei ole vielä kuitenkaan onneksi tullut..

tässäpä tällä erää kuulumisia..:)
 
Situli: Hauska kuulla tuosta sinun tutkimuksesta. Esikoisesta mulla ei ollut oikeastaan ollenkaan pahoinvointia ja nyt tuossa jaloissa pyörii minun näköinen tytteli :D Mahtaa tulla tästä kakkosesta nyt sitte iskän näkönen kun pahoinvointia on ollut..

Tänään olisi eka neuvola iltapäivällä. Meillä tuo sama th onkin lastenneuvola puolellakin, joten on entuudestaan jo hyvin tuttu ihminen. Hän kun hoitaa meidän tytönkin neuvolat.

Mua tossa väsytti jossain kohtaa oikein hurjasti, mutta aloitin syömään rautaa niin väsymys lähti. Saa nähdä nyt tänään huuteleeko hb jossain korkeella. Mulla on yleisesti ollu aina hyvä hb, joten saattaa olla nyt kun rautaa vielä syö, että on jo liika korkeella.

Työstä joku kyseli.. itse olen myös hoitoalalla, mutta nyt siis kotona esikoisen kanssa. Joulukuun loppuun asti mulla on äitiyslomaa ja sitten oonkin kodinhoidontuella niin kauan kunnes jään taas äippälomalle :) Viime raskaudessa olin töissä viikolle 30 asti, jolloin minut passitettiin sairaslomalle. Kohdunsuulla oli tapahtunut muutoksia, joten piti jäädä kotiin lepäämään.

Heitän nyt ilmoille tälläisen kysymyksen, joka saa monet näkemään punaista (itsenikin), että kuinka moni tupakoi raskaana olleessaan?
Ja heti selveentääkseni, itse en kuulu moiseen joukkoon. Minua vaan etoo niiiiiiin paljon ihmiset, joilla on pokkaa sellaiseen. :( Toivottavasti tähän tulisi paljon vastauksia `etten ollenkaan`.

Mukavaa päivän jatkoa ja hyviä vointeja kaikille :)
 
Heissan. tää olo on taas niin hehkee että kulutan aikaa koneella kun ei oikeen muuta voi tehdä ku sohvalla makoilla. Töistä onneksi selvisin kunnialla kuiteski, vaikka oli tosi huono olo koko aamupäivän. Suklaiden sulattelu on ihan yhtä tuskaa edelleen.. :S

Jenttu: Täällä ei tupakoida, en siis ole ollenkaan tupakoinut ennen raskauttakaan :) Mä en ymmärrä sitäkään että poltetaan sitä tupakkaa jos vauva on vaunuissa siinä edessä tai vieressä.. Puistattaa ajatuskin. Ja tästä aijon kyllä anopille ja mun ystäville sanoa että vauvan vieressä ei sitte sitä tupakkia savutella, kun toinen on syntyny, ei kyllä mun seurassakaan nyt raskausaikana.

Mutta nyt pakko heittäytyy taas pitkäkseen kun yökötys vaan pahenee. Hyviä vointeja kaikille :)


 
En minäkään annan ihmisten polttaa lapseni vieressä, saatika sitten niin että savut menisi vaunuihin ja jäisi sinne leijumaan :( Olen asiasta joutunut sanomaankin isäni naisystävälle, että menisitkö kauemmas polttamaan, kun kaikki savut tulee meidän nenään.
Siinä CD levyllä jonka neuvolasta saa, sanoo yksi haastateltava hyvin; en voi käsittää miten jotkut voi polttaa, kun tietää että vauva on mahassa. Se vauva tärisee joka tupakasta hapenpuutteessa vatsassa. Tämä on todistettu ultrakuvalla. Että näin..
Mutta ehkä tämä minun paasaaminen nyt jää tähän :D

Viisaita päätöksiä kaikille :)
 
Moi mammat!
Täällä on ensimmäinen päivä, kun pahoinvointi on jatkunut vellovana olona aamuyöstä tähän asti. Oksentamiselta olen vielä välttynyt. Saas nähdä miten olo on jouluna, pahoinvointi kun on hiljalleen kahden viikon aikana voimistunut. Leipä ja hedelmät on menneet alas "välipaloina" ja lämpimiä aterioita olen syönyt parhaillaan kolme päivän aikana. :D Siis jatkuvaa nälkää ja vellovaa oloa vuorotelleen. Nyt pitäis mennä tekemään jauhelihakastiketta ja ajatus paistuvasta lihasta ällöttää. Väsyttää ja olen hajamielinen. Suuremmilta tunteenpurkauksilta on siippa vielä välttynyt, onneksi. Ensi viikolla ensimmäinen neuvola.
Olen siis kotihoidontuella, esikoisen kanssa kotona. Ammatiltani fysioterapeutti. Esikoista odottaessa määräaikainen työsuhde päättyi noin kuukautta ennen äitiysloman alkua. Siihen asti olin töissä kuntoutusosastolla, raskaamat nostot ja avustamiset, sekä arvaamattomat asiakkaat jäivät työkavereille syksyn aikaan pikkuhiljaa mahan kasvaessa. Malttia ja maalaisjärkeä matkaan hoitoalalla työkenteleville!!! Mielummin odotatte apua siirtoihin kun yritätte yksin ja loukkaatte itseänne/masumatkaajaa. Liikuntaa kannustan jatkamaan raskausaikana, oman voinnin mukaan ja niin että se tuntuu hyvältä. Viimeisen kolmanneksen aikaan ei sykkeen liikuessa tulisi nousta liiaksi (olisko ollut yli 150), että vauva saa happea riittävästi.
Tupakointia en ole koskaan harrastanut. Puoliso jätti tupakoinnin kun esikoinen oli tulossa. En olisi antanut vaunujen vieressä polttaa tai ottaa vauvaa heti tupakoinnin jälkeen syliin.
Bola-korusta olis mukava kuulla kokemuksia :D
No, nyt tekemään sitä kastiketta, perunat tais keittyä muusiksi jo.... ;D
 
Heips jälleen!

Mukavaa et mun tutkimukset on osuneet suuriltaosin...
Pää täälläkin lyö tyhjää, mietin esim. äsken, että miksiköhän mun la ei oltu lisätty listaan, kunnes huomasin etten ollut sitä viestiin laittanut... voi juma mun kaa :D no ehkä kolmen vuoden päästä saan pääni takaisin??

Kävin verikokeissa ja otatin kaikki mahdolliset mitä voi ottaa... 6 putkea verta, ihan kiva, mut olin teitenkin unohtanut sen suostumuslapukkeen ja jäi hiv ottamatta... en tosin ole asiasta ollenkaan huolissani :D totesin vaan että ihme että muistin tulla :D

Oma olo muuten ok, mutta olis kiva jos sais nukuttua öisin... esiko syö kerran yössä ja tietty valvon sitten tunnin pari sen jälkeen... ei kiva. Ja aina ei päivällä saa nukuttua joten silloin toimii sitten vain perus elintoiminnot.

Voimia kaikille odotukseen, sekä joulun että vauvan :D
 
heips,

mä käyn joka päivä lukemassa teidän juttuja, mutta on joko niin kiire, tai sit niin huono olo ettei ehdi istua koneella pidempään vastatakseni..

mä en kanssa polta, ja ois tosi kiva jos kaikki pystyis siitä luopumaan edes raskausajaks. mun vanhemmat poltti jo raskausaikana ja kun mä olin pieni, myös samassa huoneessa, ja tuloksena on se, että mun keuhkot on ihan pilalla. en kestä ollenkaan tupakansavua, mulla alkaa heti hirvee flunssa ja jopa etenee keuhkokuumeeksi, kun altistun savulle. samoin muutenkin paljon oireita, vaikka ei oo mitään todistettuja allergioita. että siitä voi olla tosi pitkäaikaisia seurauksia siitä passiivisesta tupakoinnista..

jenttu, olipa vavahduttava mielikuva toi vauva masussa joka kärsii joka tupakasta..tuli kyllä paha mieli :( viime aikoina on alkanu ahistaa enemmän se, miten paljon kärsimyksiä ihmiset aiheuttaa lapsilleen, tahattomasti tai jotkut jopa tahallaan..:,(


sitten työstä, teen opetusharjottelua parhaillaan, valmistun äikän opeks :) on ollu rankkaa herätä ja seisoskella oppitunneilla kun yököttää. ja kun tuun kotiin niin mies lähtee töihin, ja mä hoidan 1,5 vuotiasta napsua, joka ei pysy hetkeekään paikallaan..! monesti tekis mieli jo salkkareiden aikana mennä nukkumaan, mutta napsuhan valvoo aina kymmeneen..!

nukkumisesta on tullu tosi vaikeeta, heräilen koko ajan pissalle ja en oikeen saa unta takas. mikäköhän tossa pissaamisessakin on, vaikka olis muutaman tunnin juomatta ennen nukkumaanmenoa, niin SILTI pissattaa, ja aamulla on hirvee nestehukka >:(

joo, mikä se bola-koru on, onko se jollain osoittautunut hyväksi, onko jakaa kokemuksia?

ai niin sellanen vielä, että onko kukaan miettiny sitä sukupuolitestiä, jonka voi tilata netistä? pitäis olla 80% luotettava kotioloissa..voi tehdä viikolla 10. taitaa olla pelkkää huijausta, onko sellasta ainetta ees virtsassa mistä sen sukupuolen näkis..? oon niin kauheen utelias, et kumpi siellä on, riittääkö vanhat kamat vai pääseekö osteleen kaikkee pinkkiä..:D

löysin tietoa ettiessäni myös kiinalaisen kalenterin, josta näkis vauvan sukupuolen..ekan kohalla meni oikein, ja nyt ois tulossa tyttö :D. linkki testiin alla:

http://www.holodeck.com/pregnancy/chinese-cal.html

 

jenska9  mistä tilasit sen bola-korun? Josko tilaisin myös... :)

satuvee taitaa se pissalla ravaaminen johtua siitä että kohtu painaa rakkoa :) 

Mä en ainakaa ole koskaan kuullut että virtsassa ois jotain mikä näyttäs vauvan sukupuolen :D Huijausta sanon minä, tosin, onhan niillä 50% mahdollisuus osua oikeaan :D Mutta siis käsittääkseni asiasta saa varman tiedon vaan jollain istukkabiopsialla vai mikä se olikaan...

Tupakoinnista, mä en polta enkä ikinä vois ajatellakkaan tekeväni sitä vauvalle että altistaisin sellasille myrkyille! Jokainen tietysti tekee omat päätöksensä mutta itse en pysty käsittään sitä ettei voi lopettaa polttamista vauvan vuoksi. Meillä mies lupasi aikoinaan että sitten kun hän oman lapsen saa niin lopettaa polttamisen. No joo, lopetti hetkeks, sitten tuli sikarit ja sitten se palasi taas tupakkaan eikä tietookaan että ois polttamatta. Toki ei polta lapsen lähellä tms, mutta oisin arvostanu sitä että olis lopettanu kokonaan. 

 
Bola-korun tilasin osoitteeesta; http://www.bolakorut.fi
H
elppo tilata, ja nopia toimitus =)
Täällä pyörähytti vko 9 käyntiin<3 
pitäis ennen aamuhukia heittää pisunäytteet terveyskeskukseen.. täytynee lähtiä hyvissä ajoin ajamaan kun on niin kakka keli. Loskaaaa. :(

Täällä on alkanut nyt tuo valkkari touhu, ruennut olemaan asteen verran runsaampaa tuo vuoto kuin normaalisti =D Huhhuh. Inhottava tunne kun siihen ei ole tottunut, kun aina ollut niukanpuoleinen.

Mutta nyt, täytyy tämän mamman laittaa naamataulu kuntoon ja kiiruhtaa pisujen kans matkaan! Hauskaa päivänjatkoa kaikille! :)
 
Huomenta! :)

Huh, täällä pahaolo hieman helpottanut! Edelleen kyl tulee öklötysoloja pitkin päivää, muttei nii useasti/voimakkaina mitä aiemmin.. Väsymystä kyllä on ihan yhtä lailla :( Mutta noi oireethan vaan tarkottaa että kaikki kunnossa, joten ne kestetään :D

Minäkin olen joutunut nyt öisin ramppaamaan pissalla vähintään sen kerran. 

Juu, ei täälläkään tupakoida. Enkä vois kuvitellakkaan tupakoivani raskausaikana! Oon tupakoinu yläasteelta aina tonne vuoteen 2009, elikä sellaset 10 v. mutta tein vuonna -09 uudenvuodenlupauksen, jossa lupasin lopettaa tupakoinnin ja sen tein! :) Kokonaan tupakoimattomuutta kesti sen puol vuotta, sitten se meni siihen, että poltin kun olin viihtellä. Mutta olen erittäin ylpeä itsestäni etten kuitenkaan retkahtanut kunnolla taas poltteleen! Tuon viihtellä olon yhteydessä tapahtuvan tupakoinnin sallin itselleni :D Ja viihteellä en siis ollut joka viikonloppu, enkä edes joka kuukausi :D Sitten kun aloin odottaan esikoistani, tupakointi tietty loppu kokonaan kun ei viihtellä tullu enää käytyä :) Tuota samaa viihteellä tupakointia oon "harrastanut" myös esikoisen jälkeenkin.. Nyt taas täys tapakoimattomuus meneillään kyytiläisen vuoksi <3 Eikä tuota kyl mitään ongelmia/kiusauksia.

Ottaako muistaneet postittaa jo joulukortit? Tänään viimeinen pvä postittaa halvemmalla 0,55 sentin merkillä :) Ja en ole postissa töissä, muuten vain tämmönen pieni muistutus tänne. 

En oo töissä postissa, enkä missään muuallakaan. Esikoisen kanssa siis kotosalla :) Samalla tässä yritän suorittaa amk-opintojani loppuun. Melko tiukka kevät tulossa, kun pitäs opinnäytetyö tekasta ja saada se valmiiksi kesään mennessä. Johan tuo onnistuis kevyesti, jos sais täyspäiväsesti siihen keskittyä, mutta kun on tuo pikkumies joka vie enimmät tunnit päivästä <3 :) Toivon kovasti että tää raskaus olis myös yhtä vaivaton jatkossa, mitä oli esikoista odottaessa.. sujuis ehkä oparin tekokin jotenkuten kun ei tarvitse huonoa oloa/muita vaivoja potea. Mutta senpä näkee sitten... ei piä turhaa ressata, vielä ainakaan :) 

Jahas, täytys vissiin itekin lähtee jotain aamupalaa suuhun laittamaan.. Pojan aamupuuron yhteydessä juon vain tuoremehua, silloin vielä ei mikään muu mee alas.

Hyvää päivän jatkoa mammat! 


muoks. miks mulla jää nuin paljon tyhjää nuiden laskureiden alle..murr! 

 
Maru, kannattaa tuolla Ylläpido tiedottaa -osastossa vinkata adminille tuosta tyhjästä tilasta viestin perässä. Muillakin on ollut samoja ongelmia ja admin yleensä saa ne poistettua.
 
situli:mun kohdalla sun tutkimus pahoinvoinnista pitää aika hyvin paikkansa. esikoisesta oli todella paha pahoinvointi ja isänsä näköne tyttö syntyi, tokasta oli paljo helpompi ainaki alko myöhempään enkä sentäs huonossa kunnossa ollu ja äitinsä näköne tyttö tuli :) saa nähdä miten tämä kolmas, pahoinvointi on kyll pahempaa mitä tokassa, kärsiny siitä jostai rv6 asti ja pahenee vaan, varsinki jos sattuu oleen aikane herätys tai ei pää kunnolla päikkäreille olo on hirveä, maanantai oli juuri sellane ja oksensin yli 10 kertaa sen päivän aikana. tosiaan kumma ku olo vaan pahenee vaikka nyt rv 11+0. Ruuista kunnolla pysyy sisällä vain lounas ja päivällinen, aamupuuro tulee ylös, enää ei porkkanakaan pysy vaikk aikasemmi auttoi. kaikkea makeeta pitää välttää tai olo menee entistä pahemmaksi. leipääkään ei meinaa saada syötyä ja hedelmätki rajamailla, oon yrittäny syödä edes vauvojen ruusunmarja soseen mistä tykänny mutt ei sekää aina pysy sisällä :( kyllähä vauva aina ottaa mitä tarvitsee mutta mietin tuleeko tässä kohta jotai vitamiininpuutosta ja miten itse jaksaa.

en siis ole töissä, mutt lapseni ovat kotihoidossa, ei se aina helppoa ole vahtia 4v ja 2v tyttöjä ja ku niille pitää tehdä ruoka aamupäivällä valmiiks ja sen jälkeen olla edes tunti ulkona. syön mä sentäs itsekkin lounaan tyttöjen kanssa ja sen jälkeen olo yleensäö vähä paraneeki, varsinki ku päikkäreille mennään lounaan jälkeen. Isompi lapsista ei kyll kovin usein nuku mutta osaa touhuta nätisti ja rauhassa. tosin tänään ei pienempikään nukkunu millään niin oon nyt jotenki iha pyörryksissä ku sai nukkua vaan koiranunta ku lapset meinas häiritä ja piti kuulostella mitä ne tekee... mutt ihme kyllä ne antanu mun nukkua lähemmäksi ysiä aamulla mikä hyvä mutt ymmärtää sen ettei välttämättä nukuta päiväunia sitten. Nuo ku laitetaan nukkumaan klo 21 ja ennen saattoi jopa seiskalta herätä. saattaa se tosin muuttua taas... ihan hyvä kyll ett esikoisen kerho mikä 2 kertaa viikossa ollu on joululomalla ku sillo pitää aina herätä viimestää 7.30 ja kauhee kiire lähteä mikä aina oloa pahentaa, ja likkojen musiikkileikkikouluki joulutauolla, loppiaisen jälkeen ne sitt jatkuu mutt toivottavasti pahoinvointi ois helpottanu siihe mennessä.

tupakointia meillä ei kukaa harrasta eikä onneks sukulaiset ja suurin osa kavereistaki ei polta. mutta toista odottaessa oli kauheeta ku asuttiin kerrostalossa ja ku esikoisen kanssa piti tietty olla paljon ulkona niin siellä ku lähes kaikki asukkaat poltti ja tuli iha lähelle vaikk olin raskaana ja pieni lapsi vieressä :( en kehdannu mitään sanoa mutta yritin mennä vaivihkaa kauemmaks ja mulle tuli hengenahdistusta mikä selvästi johtui tupakalle altistumisesta, helpotti ku yritin välttää ulkoilua pihassa sillo ku eniten tupakoitsijoita oli ulkona. siellä ei muut lasten äidit välittäny yhtään, yksi raskaana ollessa ja myöhemmi vaunut vieressä vaan tupakkaa veti kauheeseen tahtiin :( ja näkeehä noita usein kaupungissa, itellä vaa tekee pahaa että altistaa lapsensa myrkkyihi tahallaan. onneks nyt asutaan maalla omakotitalossa niin ei joudu väkisi altistumaan tupakalle.
 
Takaisin
Top