joulukuun jupinat <3

Papulaiselle pahoittelut.... :( 

Mä voisin vaikka vannoa ettei glögi ole mitenkään kielletty. Kaikki vältettävät aineet mainitaan siinä neuvolasta saatavalla lappusella, eikä siinä puhuta glögistä mitään. 

Hooärrällä on ollu kyllä todella tökerö neuvolantäti!!! Onko sulla siis millä viikoilla eka neuvola? Ettei mene ne seulonta-ajat vaan ohi.

papulainen: Oon tosi pahoillani! Voin vaan kuvitella miltä tuntuu, voimia kovasti! <3

Mä olin jo aikasemmin tänään kirjottanu pitkän viestin niin enkös sitte saanu poistettuu sen tekstin ennen julkaisuu, meni sitten hermot niin pahasti että en jaksanu uudestaa alkaa kirjottaa. Nää mielialat on vaihdellu aika mahtavasti ja toissapäivänä vetäsin ihan kunnon itkut vaiheeteksi kun mies ei meinannu uskoo että sillä on tänään vapaata. Tuo on välillä niin hölmö tuo mies :D No minähän olin oikeessa tietysti, ja nyt toinen sitte yrittäny kovasti varoo sanojaan. Muutenki pienemmästäki asiasta palaa hermot.

Näin viime yönä niin ihanaa unta <3 pikkunen jo synty, tosin monta kuukautta etuajassa, ei oltu hommattu vielä mitään tarvikkeita. Vauva oli kuiteski syntyessään ihan normaalikokoinen ei ollenkaan keskonen. Sinänsä huvittavaa :D ja tyttövauva oli, oon nyt useampana yönä nähny tyttöunia, saas nähdä onko sitte oikeesti tyttö tulossa, pikkusen epäilykset kyllä siihen itelläkki. Saas nähdä, ei uskalla liikaa alkaa miettiä ettei sitte toivo liikaa. Mulle kuiteski loppupelissä ihan sama kumpi tulee, kunhan on terve vaava <3 Nyt oon sitte koko päivän vaan ollu jossai rakkauspöhnässä tuohon masukkiin ja ei malttais millään oottaa ultraan, kaksi viikkoa ja sitte se olis. Ja että alkais kunnolla kasvaa masu ja tuntumaan ne pikkusen liikkeetki.

Tuosta glögistä, niin tuskimpa siinä mikään estää juomista silloin tällöin, ite sitä sillo mietin kun on inkivääriä ja se mun listalla lukee kiellettynä, mutta vissiin niin pienet määrät tuossa että tuskin haittaa :)  Ja juuri niitä mehuglögejä, ite en muista oo ikinä tykänny kun siitä Marlin ja Valion vaaleasta.

Mutta nyt nukkumaan kun huomenna herätys taas neljältä. Huomenna pitää juosta labrassa ja ärsyttää jo valmiiks ku joudun kesken työpäivän tulee aamusta eka kotiin ottaa pissanäytteet ja sitte labraan ja sitte vielä töihin takasin.
 Siellä vaan pomo tietää ja voi olla että alkaa muutki ihmetellä.. huoh. Saas nähdä tuleeko joltai sanomista, joillaki ku tuntuu olevan mielestään sitä valtaa enemmänki ku oikeesti on.  Toivottavasti olis jo osa kerenny kotiin kun tuun takasi :D
  Kauhulla ootan aamuaki kun ei saa syyä mitään nyt 22 jälkeen... Mulla aamulla kyllä vaatii aina jonkun mandariinin tai semmosen ettei okseta.. Enkä tajunnu kysyy neuvolassa tuosta enkä soittaakkaa tajunnu eilen. Ja pissallakaa ei saa käydä 4 tuntiin ennen testejä ja juodakki saa vaan max 2 dl.. noh ehkä siitäki selvitään, pitää varmaan laittaa joku aikasempi herätys et käypi pissalla ennen ku pitää oikeesti herätä. Nyt öitä kaikille :)

Moikka...

Täällä oli puhetta makeutusaineista. Mä olen ollut kyllä sellaisessa käsityksessä että tietenkään makeutusaineet eivät ole suositeltavia, tai niitä ei pidä mättää montaa litraa/kiloa päivässä. Mutta esim aspartaami ei ole se pahin ja sitä ei tarvitse pelätä. Nuo s- alkavat ja m-alkavat ovat niitä vaarallisia makeutusaineita. Näin olen asian ymmärtänyt. Aspartaami ei siis ole se vältettävien listalla..?!

Papulainen kovasti voimia! <3

Makeutusaineista mulle terkka sanoi, että parempi jättää pois, vaikka osa on todistettu turvalliseksikin.. mutta kun ei niistäkään kaikkea tiedetä, parempi varman päälle.
En ole siis käyttänyt.

Glögistä mun piti kysyä tänään, mutta menin niin hämmilleni kaikesta ja se lääkäri oli niin nopea, ettenhän mä siinä tilanteessa enää mitään muistanut!

Kävin siis tänään varhaisultrassa.. ja kyllähän siellä oli pieni ja sydän löi näkyvästi! <3 tuli kyllä huokaistua helpotuksesta.. sai kuvatkin mukaan :) sydänääniä ei kuunneltu, sano sen olevan tarpeetonta, kun ruudulta näkyi niin selvästi.
Erikoista että täällä toi kuuluu tähän neuvolasysteemiin.. kun taas toisaalla joutuu menemään yksityiselle ?! :( höh.

Tarrasukkia!!

tervehdys!

mukava lukea täällä muidenkin tuntemuksia :) 
Mulla alko pari päivää sitten illalla aivan kauhea olo, jota on jatkunut vaihtelevasti.
Yleensä illalla pahin. Oksulle onneks ei oo vielä tarvinnu ja toivottavasti ei tarvi.
Alavatsalla ollut tänään menkkamaisia tuntemuksia..

Jotenkin olen aika arka tilaamaan neuvolaa, jotenkin tuntuu et odotetaan vielä.. kun ei uskalla olla varma ollenkaan.. Toivottavasti pikkuinen jaksaa tämän ja pysyis kyydissä uuteenvuoteen jolloin suurin riski olis ohi...<3

itse join viikonloppuna glogiä , en edes tajunnut miettiä saako juoda?  Tuskin on mitään haittaa, ellei ala juomaan ihan litroittain, muki kaks ei varmaan mitää tee. 
Samoin kysyin äidiltäni ruoka tottumuksia , hän sanoi ettei ole ikinä lopettanut kalan syöntiä raskaus aikana. Enkä aio itekkään ainakaan joulu aikana suola lohesta tinkiä, pitää vain huolen että on tuoretta.. onhan se niin herkkua *slurp* 

Heips :)

papulainen, tosi surullista, voimia!!!!

ja sitten siitä aspartaamista vielä, niin mulle sanottiin neuvolasta ettei sais syödä aspartaamia..ja glögissä oli vissiin vaan se inkivääri mistä heräs kysymys, ei siis glögeistä yleensä..

ja jos jotakuta kiinnostaa, niin mm. tälläsiä hakutuloksia oon ite myös löytäny aspartaamista tietoa hakiessani:

"Italialainen Ramazzini Instituutti julkaisi 13. kesäkuuta 2007 uuden aspartaamin karsinogeenisuutta käsittelevän tutkimuksensa, jossa on tutkittu aspartaamin syöpää aiheuttavaa vaikutusta rotilla silloin, kun aspartaamille altistus alkaa jo sikiökaudella.
Tutkimuksessa todetaan, että aspartaami on syöpävaarallinen jo lähellä nykyistä hyväksyttävää päivänsaantia (ADI) olevilla annoksilla ja että sen syöpää aiheuttava vaikutus rotilla tehostuu altistumisen alkaessa jo sikiökaudella."

http://www.evira.fi/portal//fi/elintarvikkeet/ajankohtaista/arkisto/?bid=412

mutta sitten vähän valitusta, niin on niiin huono olo ja väsyttää ja toi isompi beibi vaan valvoo ja riehuu, ehkä kympiltä saattais hyvällä säkällä nukahtaa, äiti ois voinu nukahtaa jo kuudelta! miten te muut jaksatte herätä aamulla???

no, jaksuja kaikille huonovointisille!!

Niin monta "faktaa" kun on neuvolantätejä :P Eli mulle (kans) sanottu että A:lla alkavia makautusaineita saa nauttia kohtuudella. Näin olen myös tehnyt ja näin aion myös tehdä tulevaisuudessa :) 

Huomenna eka neuvola.. käydään siltä varalta jo nytten, kun ei oo ihan sata varmaa että missä kohin tässä ollaan menossa, eli et ollaanko siis tällä 7. viikolla vai jo kuukautta pidemmällä. 

ja voi hitto tätä väsymystä.......zzzzzZZZzzzzZZZZZ kokoajan vois nukkua :P

Heissan.. Mulla on tuo väsymys kanssa ihan hirveetä välillä, päikkärit on pakko töiden jälkeen nukkua jos meinas kestää hereillä edes kahdeksaan. Aamuherätykset on yllättävän hyvin sujunu, välillä ei tietty kiinnostais, mutta pakko se on jos meinas keretä ajoissa töihin. Ja hyvin yleensä piristyy kun kävelen aina töihin.
  Onneks pahin pahoinvointiki hellittäny niin ei aamusinkaan kauheesti enää ällötä.. Välillä tulee pitkin päivää kyllä ällötys jos ei oo syöny.
 Mulla on maha kyllä niin valtavaksi paisunu ettei tosikaan, tää turvotus on jotain ihan uskomatonta ja kun no en mikään hoikka ole niin näytän varmaan siltä et olisin 5 kuulla raskaana :D ihan hirvittää et mitä tää on sitte ensi kesänä.  Onneks tää turvotus iskee vaa iltasin. Kiva kun perjantaina työpaikan pikkujoulut niin varmaan turpooon kun mikäki pallo, no onneks ostin semmosen väljän maximekon niin mahtuu pallottaa tuo masukki. Mahtaa loputki työpaikalla tajuta siinä vaiheessa että vauva tulossa.

Mutta nyt meen tekee sämpylät, kun taikina on varmaa jo kohonnu. Heipsan ja jaksamisia kaikille joilla pahoinvointi iskenyt. :)

Papulainen: Paljon voimia teille <3

Tuosta kalasta..eihän kalassa mitään vaarallista olekkaan, mutta vakuumipakatussa on listeriavaara joten sitä ei tulisi syödä. Tai yleensäkkään mitään mikä on vakuumipakkauksessa.

Tuo pahoinvoinit on täällä oikeestaan kokonaan jo jäänyt pois! mutta väsymys on tullut kaksinkertaisena tilalle. Huoh, päikkäreitäkään ei oikein pysty nukkumaan. Tuo esikoinen kun nukkuu päikkärit siinä 11-12 aikaan niin itteä ei ihan sillon vielä nukuta. Eiköhän sitä tässä kuitenkin jaksa, nyt kun maakin tuli valkoiseksi niin ees vähän piristää ;)

Mites teidän miehet on suhtautuneet kaikkiin raskaus"vaivoihin"? Meillä tuo mies tuntuu olevan näiden asioiden kanssa niin juntti että! ekassa rasakudessa kun ei oikein ollut mitään, niin nyt kehtas jopa tosta pahoinvoinnista vinkata, että jos onkin henkistä! huhhei, meinasin kärähtää :D

Ahaa, se oli siis vakuumipakatuista!
Meillä äijä pääsee aika helpolla mun oloilta, kun on nyt reissuhommissa.
Vaikka on kyllä myötäelänyt tässä ihan kiitettävästi! olihan tämä ja on vieläkin niin mahtava yllätys kun tosiaan kaikkia hoitoja jo kerittiin miettiä kun kaks vuotta saatiin yrittää ilman ainuttakaan yritystä, sillä tässä niin varovaisin mielin vielä liikkeellä ettei tulis pettymyksiä.
Tämmöstä joululahjaa ei osannut odottaa <3 :) 

Se olis sitten 10viikkoo täynnä :) Pahin pahoinvointi on tääläkin jäänyt mutta silti sellanen tasanen ällötys ruokaa kohtaan, ei tee mieli yhtään mitään. 

Noista kielletyistä/vältettävistä ruuista...ei täälä maailmassa sais syödä yhtään mitään jos uskoo kaikkiin varotuksiin :D Mä oon kans sen terveen maalaisjärjen kannalla :)

Ruokarajoituksista.. en edes osannut ajatella, että niitä onkin noin paljon!

En kyllä usko, et tota glögiä ei sais juoda.. tuskin siinä paljoa sitä inkivääriä on ? Kysykää joku, jos muistatte neuvolassa!

Tänään joululahjaostoksilla iski kauhea himo heseruokaan.. mutta.. Cheddar juusto, pastöroimaton. Majoneesi, ei suositella raskausaikana.. EN sitten syönytkään kun ranskalaiset!! :D no.. meni se himokin sitten onneks ohi!

Ootteko muut syöneet noita hese/ mäkkiruokia raskausaikana ? Mulla on aina silloin tällöin tapana herkutella noilla :)

Hooärrä kannattaa varmaan soittaa sinne neuvolaan ja kysyä, koska sun pitäisi mennä sinne seulontoihin! ettei se vaan menisi ohi :(

Juu, sinäänsä munkin mielestä on hyvä käyttää ihan maalaisjärkeäkin.. Mutta sillä järjellä ei aina kuitenkaan tiedä kaikkia "kiellettyjä" ruokia. Itse en pidä turhana "kiellettyjen" ruokien listaa, koska ei ne ruuat muuten vaan siellä ole. Kyllä niissä tutkimukset on osoittaneet sen, että parempi olla syömättä ainakin suurempia määriä :) Itse oon kyl syönyt hese ruokaa odotusaikana, jotenkin tuntuu niin pieneltä määrältä niissä kuitenkin nuo kielletyt aineet. Viime raskaudessa kyllä vältin lähes kaiken juuston, niin ajattelin nytkin tehä.

MUN laskujen mukaan olisi jo alkamassa vko 8 ja neuvola on vasta 19.12.eli se ehtii siirtyä vkolle 9. Neuvolaan soittelin mutta eipä ne sanonut muuta kuin että katsotaan sitten 19 pvä kaikki asiat läpi eikä maininnut mistään seuloista...Miks MULLE pitää tulla ne kettumaisimmat neuvolatädit?
Ja jos joku voi selventää mitä seuloja nyt pitää niinku olla ja kaverini on ainakin ihan normaalisti käynyt vkoilla 8 tai 9 ekassa neuvolassa kun sai viime tammikuussa vauvan.

Jos meijän mammalla on ollut huono päivä ja äkäilyttää. Ukko tuumaa heti et "et voi pistää kaikkia tuntemuksia raskauden syyks". Vaikka mä koskaan niin ole väittänykkää.
Joo sen tiän et välil tulee mitä ihmeellisimpiä itkupurkauksia. Mut en mä nyt jokasesta mielialanvaihdoksesta raskautta syytä niinku ukko väittäää.. Ja sekö sitte ottaaki pannuun..

Osaa se ukko olla aika sulonenki, vaikka massu viel ei ole näkyvästi kasvanu niin silti se silittelee jo sitä ja pussailee... heh<3 odottaa vaan ku se on oikea pallomaha, et mites sitte suu pannaa... :)

Onneks ite olen selvinnyt vielä ilman mtn kauheita pahonvointeja. Saattanu olla pientä heikotusta ja yökkäyksen tunnetta mut se siitä. Menny yleensä nopiaa ohi. 
*koputtaa puuta*.

Nyt täytyy mennä laittahan mamma edustuskuntoon ja syöhän aamupalaa että jaksetaan papun kans tehä ahkerasti töitä... vaikka työmotivaatio on taas jossan tuolla syvällä...

Jaksamisia kaikille! 

mää en oo vielä soitellu neuvolaan. haluan eka varmistua että siellä sata varmastion joku ja sitten vasta. ens maanantaina siis olis ultra niin sen jälkeen vois alkaa pirruutella. viime raskaudessa oli ihan hirmu kiva täti siellä, nyt neuvola vaihtu ja toivon että tämä uusikin olisi yhtä kiva. no aika näyttää..

ja täällä on ihan kamala pahoinvointi alkanu. aamusta kun esikoisen kanssa herätään seiskalta, niin siitä saakka abaut tuonne iltapäiväkolmeen juoksen vähän väliä oksentamassa. ja sitten kolmelta oksentaminen ja äklötys loppuu ja alkaa ihan kamala väsymys. voi menispä tämä vaihe nopeasti ohi, ettei tarvii joulua posliinia halailla :(
palelu on oikeastaan jo jääny ja nyt hiki virtaa :D

täällä mies on yllättävän hyvin ottanu tukian roolin tässä raskaudessa. esikoiselta se ei oikein tajunnu mun oloa ja ainaki musta tuntu et sen mielestä mä liiottelin niitä.. no nyt on ihan eri tuulet menossa. onneksi näin <3

huh huh, jospa menis taas okselle. örkkiiiiiiiii. loppus jo...

Huomenia emoticon

Täällä alkoi 8. raskausviikko, päivät menee hirmuista vauhtia. Ensi viikolla on jo neuvolakin..
Meillä on onneksi mukava terkka, tuttu jo kolmosen raskaudesta asti. Hän on rauhallinen, asiantunteva ja kokenut.

Täällä edelleen vähäoireista, ihan hentoisen pientä etomista sillointällöin, väsyä ja tuota hajamielisyyttä. Ja jano on melkoinen, mikä taas johtaa vessajuoksuun..
Päätin vain nauttia tästä, ikävää jos (viimeinen) raskaus menee huolehtimiseen milloin mistäkin

Tuli tuosta salmiakki/lakukeskustelusta mieleen, että ilmeisesti pahis on se laksritsi. Ainkin verenpaineen kohottaja on juurikin laksitsi. Kun sitä lisätään salmiakkiin värin ja mauntuojaksi, niin salmiakistakin tulee sit pahis.. En tiiä, myydäänkö pelkkää puhdasta salmiakkia olleskaan.
Oon juonut tossa yrttiteetä, mikä sisältää lakritsijuurta.. Eilen sitten luin sisältöä asiakkaalle ja huomasin, ettei suositella raskaanaoleville ja imettäville olleskaan.. Siellä näytti olevan muitakin ei suositeltuja yrttejä..
Taidan vaihtaa tavisvihreeseen tai mustaan teehen

Joulua vietetään kotona rauhallisesti oman perheen kesken. Joulu on tänä vuonna niin hölmösti viikonloppuna, että emme viitsi lähteä pohjoiseen vanhempien luo.
Tein eilen piparitaikinan ja tänään on tarkoitus leipoa. Huomenna teen laatikot valmiiksi, niin ei tarvitse sitten kuin sulattaa ja lämmittää.
Kuolasin eilen kaikkia ihania kalareseptejä, voikun bongaisin jostain valmiita kalaherkkuja.. Oon ainoo kalojen syöjä meidän perheessä, niin en taida jaksaa tehä vain ittelle kaikkii ihania piperryksiä.
Miesväki tykkää vain kinkusta ja laatikoista, söisivät viikon kevyesti pelkkää kinkkuaja vaatisivat vielä lisää

Mites ootte tuolla kotidopplerilla löytäneet sydänäänia ekan kerran? Mä taisin viimeksi bongata ne 10:llä viikolla

Mulla on paino noussut aikasemmissa raskauksissa sen 20 kiloa viime kertaa lukuunottamatta. Silloin painoa tuli vain 13 kiloa.
Mulla tosin on kilot karisseet ahkeran imetyksen ja ulkoilun ansiosta reilussa kuukaudessa. Eli jokainen kilo on tullut tarpeeseen
Ja mitään jälkii raskauksista ei oo jääny. Ikinä en oo rasvaillu tai muutenkaan hoitanu erityisesti raskausaikana kroppaani. Kaippa se on kudoksista kiinni
Eilen saunassa mies innostui ripittämään ja kehumaan saunassa, miten haluttava ja ihana edelleen oon kaikkien vuosien jälkeen jne. Mua alko naurattaa, et saat sä vähemmälläkin.. Mut toisaalta ihanaa kuulla positiivisia asioita, kun olo oli niin nuutunut

Juokaa glögiä, syökää pipareita!! Jos ootte joskus itse tehneet sitä, niin tiedätte miten vähän niitä mausteita siihen tulee. Hyppysellinen inkivääriä litrassa ei todellakaan ole pahasta
Joku painotti maalaisjärjen perään, niin minäkin.
Samoin tuon aspartaamin suhteen. Jos joku käyttää sitä sallitun päiväsaannin rajoissa(milloin siitä tulee karsinogeeni), niin silloin on ruokavalio pahasti pielessä.
Jos sallittu päiväsaanti tulee esim. reilusta neljästä litrasta kevytlimua. Lasillinen sillointällöin on ihan ookoo.
Itse otan ihan hyvällä omallatunnolla sen pizzan tai hampurilaisen kanssa mukin ananaslightia tai kevytcokista. Kun syön noita mässyjä niin harvoin.

Enemmän olisin huolissani kaikista kemikaaleista, mitä voidellaan iholle päivittäin. Niissä on yhtälailla kyseenalaisia kemikaaleja, joille on annettu sallitut pitoisuusrajat. Kun ne rajat ylittyvät, niistä tulee karsinogeenejä ja suorastaan myrkkyjä

Kohtuus kaikkeen, on meikäläisen motto näissä

Ja tuo on totta, että eri neuvolat antavat hitusen toisistaan poikkeavia suosituksia. Mutta onneksi on kuitenkin nämä perusjutut, esim. päivittäisiin ruokiin liittyvät yhteneväisiä, maksa, kala ym.

Täällä alkavat ensimmäiset siirtyä ns. paremmalle puolelle, toiselle kolmannekselle.
Onko jotkut käyneet jo np-ultrissa?
Onko joku, joka ei aio osallistua seuliin ollenkaan?

Nyt nämä lähtevät aamureippailulle.. Mun piti vain nopeasti laittaa kuulumiset, mutta tässä tulikin pienoinen novelli..

Mukavaa loppuviikkoa!

Heips.

Mä osallistun seulontoihin ja kävinki eilen labraan viemässä näytteitä.. Vissiin kaikki oli ihan ok. kun ei neuvolasta soitelleet, sillo ekalla käynnillä sano että soittaa sitte jos jotain löytyy :) Reilu viikko niin sitte olis se np-ultra, jänskättää ja mä jo niin haluisin nähdä pikkusen taas.. Tuntuu että siitä varhaisultrasta on jo ikuisuus ;o  tänää on 10+5 jo ;o
 Mulla on nyt tullu päänsärky uutena oireena, melkein päivittäin pikkusen särkee ja kaiken maailman vihlonnat tuolla alhaalla on kyllä jokapäivästä, välillä ruskahtelee oikee jos aivastaa tai niistää.
 Meillä mies on kyllä ihan alusta asti ollu ihan yli-innoissaan, se oli alussa melkei enempi innoissaan ku mitä ite oli, alussa kun olin ite enemmän paniikissa ja pelkäsin sitä keskenmenoa ihan hulluna. Joka ilta mies rasvaa tuota mahaa ja kun tuo nyt niin somasti pullottaa tuon turvotuksen takia niin koko ajan pitää silitellä ja höpötellä :D Ja noihin kaikkii oireisiin niin enemmän on huolissaan vaikka oonki yrittäny selittää että ihan normaalii tää on. Sillo kun olin tosi huonovointinen niin mies teki kaikki kotihommat ja en saanu tehdä suurinpiirtein muuta kun maata sohvalla :D tosin eipä musta muuhun ollukkaan.

No ei näköjään tää pahoinvointi oo vieläkää ihan ohi.. Ihan lennosta vaan iski ja piti vessaan juosta oksulle. No reilu viikko tuosta viime oksentamisesta oliko.. Huhhuh. 

Takaisin