Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille! On ollut aivan ihanaa kun on nyt neljättä päivää vapaalla ja on saanut vaan oleskella kotona ja rentoutua, lueskella, katsella telkkaria ja käydä ulkoilemassa. Sunnuntaina leivottiin pipareita ja laitettiin jouluvalot. Koko syksy on ollut niin rankkaa töiden ja opiskelujen parissa että tämmöinen pieni vapaa tulee enemmän kuin tarpeeseen! Ja huomenna alkava viikkokin on ihanan lyhyt työviikko sitten.
Painonhallinnasta raskauden aikana, kiva kun tämä aihe tuli esille. Itse olen taistellut painoni kanssa enemmän tai vähemmän koko aikuisikäni. Kymmenisen vuotta sitten laihdutin 20 kg ja sen jälkeen olen saanut pidettyä painon siinä ihannepainon tuntumassa, mutta tänä vuonna on tullut viitisen kiloa enkä ole yrityksistä huolimatta saanut sitä karistettua. Nyt siis mitat ovat raskauden alussa 170/71 ja olisin tosiaan toivonut pääseväni reippaasti alle 70 kilon ennen raskautta, mutta koska tulin raskaaksi hämmentävän onnekkaasti :) heti ensimmäisestä yrityskierrosta, enpä sitten ehtinyt sen ihmeemmin laihdutella. Nyt mua mietityttääkin se, onko raskauden aikana ylipäätään turvallista syödä (edes vähän) alle kulutuksen vai pitäisikö syödä sen mitä kuluttaakin? En tosiaan pistäisi pahakseni jos tässä alkuraskauden aikana vaikka pari kolme kiloa tippuisikin, mutta vauvan vointi menee tietenkin kaiken edelle ja siksi mietityttää pitäisikö painonpudotushaaveet jättää nyt kokonaan. Oletteko jutelleet aiheesta neuvolassa tai tiedättekö muuten onko pahaksi syödä alkuraskaudesta kulutustaan hieman vähemmän? Itsekin toivoisin, ettei raskausaikana tulisi kovin kauheasti lisäkiloja, vaikka tietenkin niitä jonkin verran pitääkin tulla.
Joulusuunnitelmista. Me ollaan kotona ja meille on tulossa sekä mun että miehen vanhemmat ja sisarukset lapsineen jouluksi. Ollaan vuoroteltu tällä samaisella kokoonpanolla niin että ollaan vähän vuorovuosina milloin kenelläkin ja tänä vuonna sitten kutsuttiin koko sakki meille. Tilaa on omakotitalossa, mutta kyllähän siinä melkoinen hässäkkä on päällä kun porukkaa on ja sisarusten lapsiakin talo täynnä :). Ollaan onneksi sovittu, että kaikki tuo vähän jotain, niin ei ihan koko ruokahuolto jää meidän hommaksi.
Mielialamuutoksia on täälläkin jatkuvalla syötöllä. Katsoin eilen boksilta viimeisen Klikkaa mua -jakson ja pillitin itsekseni, kun Anna synnytti vauvan, se oli niin liikkistä mun mielestä. Samoin pillitin Salkkareissa kun surivat vauvan menehtymistä leikkauksessa. Ja minä en siis ikinä itkeskele tv-ohjelmien tai elokuvien ääressä enkä ole muutenkaan mikään tunteilija yleensä, mutta nyt olen kyllä ollut sitäkin. Kaikki mielialat menee potenssiin 10 ja miehelle hermostun ja loukkaannun ihan pikkuasioista. Kaipa se kuuluu asiaan...
Hooärrä, olipa todella tökerö neuvolantäti, mur! Mistä tuollaiset ihmiset ylipäätään eksyvät hoitoalalle jos ei tuon enempää ystävällisyyttä ja empatiakykyä löydy! Kyseessä on muutenkin herkät asiat, niin tuollaiset kommentit voisi jättää todellakin väliin. Mutta älä välitä, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Pahoinvoinnista. Edelleenkään en ole oksentanut (eikä tarttekaan), mutta etovaa oloa on joinain päivinä ja joinain taas ei. Tällä viikolla olen herännyt joka yö siihen, että on etova olo tai ihan järjetön nälkä, vaikka olisin illalla syönyt ihan normaalisti. Jotkut ruokalajit tökkii pahasti eikä tee ollenkaan mieli, mutta toistaiseksi aika normaalisti olen pystynyt syömään. Tuosta graavikalasta (tehtynä tuoreeseen kalaan) ajattelin kysyä neuvolassa 19.12. koska joulu on tulossa ja mies teke hyvää graavilohta, jota todella tekisi mieli syödä jos vain voi olla varma että kala on varmasti tuoretta eikä ole ollut vakuumissa. Käsittääkseni muuten syy siihen, miksei järvikalaa saa syödä raakana on se, että erilaiset loismadot elävät makeassa, mutta eivät suolaisessa vedessä, ja jos kalaa ei kypsennetä, loismadot voivat siirtyä ihmisen ruoansulatuselimistöön. Merikalassa tätä vaaraa ei ole.
Glögin kiellettyys tuntuu minustakin tosi kummalliselta, joten tästä olisi kiva saada jotain faktatietoa jos joku neuvolassa ollut on kysellyt. Voin itsekin kysyä mutta neuvola on vasta 19.12. Itse join kyllä alkoholitonta glögiä (sellaista kaupan versiota joka on pahvitölkissä) jokunen viikko sitten kun tiesin jo raskaudesta, ei tullut mieleenkään että siinä olisi jotain kiellettyä. Meidät on kutsuttu parin viikon päästä naapuriin glögi-iltaan ja varmaan herätän jo tarpeeksi huomiota kieltäytymällä alkoholillisesta glögistä, saati sitten etten voisi alkoholitontakaan versiota juoda... Pitääkö tässä nyt äkkiseltään kehitellä jonkinlainen glögiallergia vai miten :).
Käytiin aamupäivästä pitkällä sauvakävelylenkillä naapurin kanssa ja loppupäivä on tarkoitus viettää lorvaillen ja linnan juhlia katsellen. Tarkoitus on myös tehdä itsenäisyyspäivän kunniaksi hyvää ruokaa: karitsan karetta ja suppilovahverorisottoa, nam. Karitsa on miehen ja risotto mun bravuuri, tällä työnjaolla yleensä mennään :).