joulukuun jupinat <3

Heippa taas kaikille!!

Eka neuvola takana. Torstaina jo käytiin ja silloin 9+6 viikkoja eli LA muuttui 29.6. Ultra olis vasta 22.12 ja saa nähdä muuttuuko LA vielä siellä. Mukava terveydenhoitaja otti vastaan ja olipa siellä opiskelijakin. Kuunteli että kuuluisiko sydänäänet jo ja kuulemma erittäin hennosti kuuluivatkin. Istukan äänet kuulin itsekin todella voimakkaasti. Kaikki kuulemma todella hyvin ja hyvin pikkuisella tilaa kasvaa kun on leveä lantio :D

Ei sit olla menossa varhaisultraan mutta keväällä ehkä 4D ultraan... Saapi nähdä. Pahoinvointi jo hellittänyt mutta kamalasti teki mieli lihapiirakkaa viime viikolla :D Ja mausteisempaa ruokaa muutenkin. Mikä on erittäin outoa minulle.

Koira meinaa käydä hermoille kun räksyttää koko ajan ja sit tulee itku kun ei se tottele. Onneks nyt porukoilla hoidossa viikonlopun niin hermot lepäävät. Mutta kai se huomenna jo pitää hakea pois, tosin mahdollisimman myöhään illalla. Aamulla kun väsyttää niin kamalasti.

Hyvää toista adventtia kaikille odottajille!!
 
Onko kenelläkään kokemusta / tietoa tosta Sea Band - pahoinvointirannekkeesta ?
 
Hauskaa, paemko, että sinulla kuunneltiin - ja kuultiin - jo noin aikaisessa vaiheessa neuvolassa sydänäänet! :) Minulla silloin ensimmäistä odottaessani kuunneltiin ensimmäisen kerran 17. viikolla (toinen neuvolakäynti) ja silloinkin niitä etsittiin tosi pitkään. :D No sitten kuuluivatkin kyllä ihan hyvin, kunhan yritti pikkumies äitiä kiusata. ;)

Itse kävin torstaina ensimmäisessä neuvolassa, sellainen jutustelukertahan se taas oli ja perusmittauksia. Labraa tarvitsevat testit tehdään lähetteen kautta toisaalla, tuossa meidän terveysasemalla ei edes labraa ole. Influenssarokotuksen otin. Seuraava neuvolakäynti taitaa mennäkin sitten  päälle 20. viikon. Toivottavasti ensi viikolla tulisi ultra-aikalaput. Niin ja neuvolassa jaettavasta oheismateriaalista oli jossain vaiheessa puhetta; Helsingissä ei tosiaan esimerkiksi dvd:itä jaeta, lippulappuset kyllä. Silloin pari vuotta sitten jonkun dvd:n olisi saanut valmennuksessa lainaan, jos kiinnosti. Toisella paikkakunnalla kaveri oli saanut, kustannuskysymys varmaan.

Noista pahoinvointirannekkeista minulla ei ole muuta kokemusta, kuin että tiedän yhden tutun sellaisia käyttäneen (jos ovat sellaiset, joissa tulee sellainen "nuppi" ihoa vasten?) ja ilmeisesti koki ne hyödyllisiksi.

Täällä piti käydä kumartamasa arabiaa eilen aamulla ensimmäistä kertaa, kun en tajunnut syödä pikapikaa nousemisen jälkeen. Viisastuneena kävin ostamassa suolakeksejä, että voin parit sellaiset aina aamulla pistää kurkusta alas hätäensiavuksi. :)

Hyvää vointia kaikille! :)
 
 Isabell mulla on ne sea band -rannekkeet käytössä. En koe saavani niistä minkäänlaista apua, mutta ei niistä kyllä mitään haittaakaan ole. Olen kuullut, että toisilla ne auttavat pahoinvointiin hyvinkin helpottavasti, että ei kai siinä mitään menetäkään jos niitä testaa :)

Taku81 tiedän niin miltä tuo jatkuva pahoinvointi ja oksentaminen tuntuu! Itse olen nyt oksentanut viikon n. 10 kertaa päivittäin ja muutaman päivänä myös öisin. Olen aivan rikki ja tuntuu, etten jaksa mitään. Olen maannut viikon sohvalla ja ottanut rennosti, mutta silti olen oksentanut. En voi kuvitellakaan pystyväni töihin. Ensimmäisessä raskaudessa oksensin 14 viikkoa, joten se, että jäljellä on todennäköisesti vielä 13 viikkoa, tuntuu todelliselta tuskalta. Vielä kuitenkin toivon, että pääsisin tällä kertaa vähän helpommalla.. Toivottavasti sea band - rannekkeet toimii sulla. Tällaista oloa en kyllä toivoisi kenellekään.

Papulainen tsemppiä kurjaan tilanteeseen, toivottavasti kaikki on hyvin ja pääset taas pian nauttimaan raskaudesta ilman jatkuvaa pelkoa.

Mulla tosiaan vaan pahoinvointi jatkuu. Lääkäri määräsi mut salmiakki kuurille kun mun verenpaineet on normaalistikin tosi alhaiset 94/60 ja nyt raskauden aikana yläpaine oli laskenut 84, niin pitäis kuulemma syödä salmiakkia päivittäin, että paineet vähän nousis. Raju oksentaminen voi siis osittain kuulemma johtua siitäkin. Mulla yleensä oksennus tulee kun nousen makuuasennosta ylös, joten se vois tohon verenpaine asiaan viitata. Mut mut.. mites toi salmiakki? eikös sillä ollut jotain muitakin haittavaikutuksia kuin vaan verenpaineen nostaminen?
Keskiviikkona mennään varhaisultraan kurkistamaan mitä masusta löytyy.. Jännittää niin paljon ja lasken vaan päiviä. Ei onneksi enää kauaa :)

Kaikille tasapuolisesti onnea odotukseen ja hyvää alkavaa viikkoa :)
 
Mietin vielä tuon rannekkeen tilaamista, eihän siinä tosin mitään menetäkkään :) Tämä aamu oli aika kamala, vaikka yritin syödä heti herättyäni.. kaikkihan tuli sitten samantien ylös. Iltavuorosta selvisin kuitenkin hyvin :) kai sekin vähän vaikuttaa, kun on paljon muuta ajateltavaa.. Keskiviikon aamuvuoro kyllä jännittää! Ja sen työpäivän jälkeinen lääkärikin niiiiin paljon..

Tyyni sulla on kyllä tosi alhaiset verenpaineet, en ihmettele, jos pahoinvointi yltyy. Nyt vaan tosiaan kaikkea, mikä niitä vähän nostelisi :) tietenkin sallituissa rajoissa. Mullakin on aika matalat paineet, että voi syödä vähän reippaammin salmiakkiakin ja lisäillä suolaa ruokaan :) kai se turvottaa myös, en tiedä olisko muita haittavaikutuksia raskauteen liittyen.

Hei, jos joku neuvolassa kävijä on selvitellyt tota glögi asiaa, niin ilmotelkaahan tännekkin :)
 

Salmiakista ja lakritsista raskausaikana löytyi googlettamalla tällainen teksti:

Vahinkoa sikiölle?

...

Kortisoliaineenvaihduntaan liittyen salmiakin ja lakritsin vaikutuksesta raskauden aikana on viime vuosina julkaistu muutama hälyttävä tutkimus. Suomalainen tutkijaryhmä on julkaissut kolme eri tutkimusta, joissa kaikissa on havaittu raskauden aikana nautitun lakritsin aiheuttaneen ongelmia syntyvälle sikiölle. Vaikka nämä tutkimukset ovat ei-satunnaistettuja tutkimuksia on niiden tulokset huolestuttavia. Jo kohtuullinen viikottainen, ja varsinkin runsas, salmiakin tai lakritsin kulutus voi: 

  1. Suurentaa ennenaikaisen synnytyksen riskiä (Strandberg et al. 2002)
  2. Lisätä syntyneen lapsen käytösoireita (ADHD -tyyppistä oireistoa)  (Räikkönen et al 2009)
  3. Altistaa lapset jatkuvalle liian suurelle peruskortisolin eritykselle (Räikkönen et al. 2010)

Vaikka edellä mainitut lapsia koskevat aineistot ovat lähinnä retrospektiivisiä väestötutkimuksia, ne antavat riittävästi syytä välttää lakritsia ja salmiakkia raskauden aikana samalla tavoin kuin energiajuomia kofeiinin vuoksi. Energiajuomissa on varoitus raskaudenaikaisesta kofeiinialtistuksesta, mutta lakritsi- ja salmiakkivalmisteissa ei mainita glykyrritsiinistä.

Muoks. koko juttu löytyy siis täältä: http://ravintojaterveys.kotisivukone.com/blogi/2010/06/28/40

Tämän tutkimuksen valossa tuntuu vähän oudolta, että lääkäri suosittelee salmiakki tai lakritsia raskauden aikana, mutta ehkäpä tämäkin on sitten asia josta on montaa mielipidettä. Ehkä kuitenkin kysyisin lääkäriltä asiasta vielä uudemman kerran. Muualtakin netistä löytyi haulla juttuja salmiakin ja lakritsin vaikutuksesta etenkin ennenaikaisen synnytyksen riskiin.

 
Heips kaikki pitkästä aikaa!

Täällä tuli edellis ja viime viikko sellaset pahoinvoinnit että! Tuli jotenkin niin puskista itelle nää olot, kun esikoisesta ei ollut ollenkaan pahoinvointia! Nyt on pari päivää mennyt mukavasti ja olen voinut ihan hyvin jopa keittiössäkin :D

Ensi viikon keskiviikkona olisi sitten eka neuvola ja varataan ultra-aika. Sitä ultraa kyllä innolla ootan, kun nyt ei menty sinne varhaisultraankaan..

Onkos täällä montaa odottajaa, jotka harrastavat ratsastusta? Kuinkas pitkälle ajattelitte mennä hepan selkään? Itselläni jäi viime raskaudessa ratsastus siinä viikolla 18 kun rupesi niin paljon sattumaan alaselkään. Nyt sitten esikoisen jälkeen en ole harrastusta mitenkään aktiivisesti aloittanutkaan. Silloin tällöin käynyt. Nyt ajattelin mahdollisuuksien mukaan niin pitkälle ratsastaa, kun itestä tuntuu hyvälle. Pitäisi saada vaan nuo 10kg pois, mitä viime raskaudesta jäi että liikkua pitäisi :D Ja syödä vähän kevyemmin ja pienempiä aterioita! Pelottaa nyt jo ajatus, että jos en saa noita kiloja pois ja tästäkin raskaudesta tulisi 10kg ni sit pitäisi saada 20kg pois! APUA!
Mistä vaan sais sen motivaation 100 prosenttiseksi näissä syömisissä.. etten herkuttelisi.. Nyt vielä joulukin tulossa :D

Mitäs suunnitelmia muilla on jouluksi? Me ollaan lähdössä Pariisiin perheen kanssa sekä siskoni tulee miehensä kanssa mukaan.
 
Heissan mammat!

Huh, tää väsymys on jotain ihan uskomatonta ja kohta on kyllä pakko nukkumaan mennä. Tänään ollu taas pientä pahoinvoinitia, mutta pysyy onneks kurissa hapankorpulla. Muuta ei oikeen meinaa alas saadakkaan vaihteeksi ja oon ihan koukussa siihen Lohkeavaan, valion laktoosittomaan raparperi jogurttiin :D sitä ja hapankorppuja aamupalaksi nyt viikon vedelly ja yleensä menee päivälläki ja illasta.. Muuta leipää ei tee yhtään mieli, kunnon ruoka onneks menee nyt alas vaihteeks.

Me ollaan Joulu kotona, nyt kun muutettiin omakotitaloon niin haluun laitella täällä ruuat ja kaikki muutenki omamielen mukaan. Ensi vuonna onki sitte vauva niin haluun nyt olla kaheltaan vaaan ja rentoutuu ihan kunnolla. Miehelle just tänää sanoinki että voidaan sitte käydä molempian porukoilla (kun asuvat tässä ihan lähellä), mutta tullaan sitte kotiin laittaa ruuat, saunomaan ja semmosta. Ollaan vietetty jo kaksi aikasempaaki Jouluu kaheltaa, tosin asuttiin vielä semmosessa pikkuruisessa kaksiossa ja on tuosta omasta Joulusta tullu jo semmonen oma ja turvallinen perinne että mielellään pitää kiinni :D
 Meillä oli tarkoitus lähtee häämatkalle nyt joulukuun alusta Pariisiin, mutta meni vähän suunnitelmat uusiksi molempien töiden takia niiin mahtaa jäähä häämatkat jonnekki hamaan tulevaisuuteen tämän raskaudenki takia, ellei tuossa alkukeväästä päästä lähtemäään, saa nähdä :)

Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille jo valmiiksi ! :)
 

Mä sain viimeksi sen dvd:n ja oon valmis sen postittaan jollekkin jos joku sen haluaa :) 

Täälä ei ekalla neuvolakerralla sydänääniä kuunnella, mutta kun meillä on tuo kotidoppleri niin sain sillä jo äänet kuulumaan!! :D Olin ihan yllättynyt mutta kyllä ne vaan kuului! 

Tosta herkuttelusta, mulla ei ainakaan tällä hetkellä ole ongelmaa sen kanssa. Ei meinaan tee yhtään mieli mitään makeeta eikä juuri mitään muutakaan... Pahoinvointia tai siis lähinnä ällöytystä on koko ajan.. Ei tee mieli mitään! 

 
heips kaikille :)

jenttu: ei oo ratsastuksesta kokemusta, mutta mulla kanssa vähän sama projekti, yritän ettei paino kauheesti nousis tässä raskaudessa (viimeks nousi sen 25 kg..!!). ja alussa sais jopa laskeeki, ettei tulis taas sitä järkyttävää laihisurakkaa. mä alotin käymään jumpissa, otin aluks 3 kk kortin. liikunta kyl auttaa, sit saa syyäki kunnolla :) maidosta ja lihasta mä en tingi :D

jouluksi suunnitelmia, että pysytellään vaan kotona eikä tehä mitää :D no on meillä miehen kanssa sellanen pieni kuvakirjaprojekti tiedossa, että sitä varmaan väännetään, jollei se oo töissä koko joulua..mutta ihanaa, kohta tiedossa kuukauden loma opiskelusta, viikko enää jäljellä..jejeje!!

mulla ei edelleenkään tee ruokaa mieli, paitsi lihaa!!!! kokonaista broileria, lohta, pihviä..ja meillä ei oo mitää :( luin jostain et just niitä pitäis inhota alkuraskaudessa :D pikkusen äklö olo koko ajan ku ei oo mieleistä ruokaa.

nyt oon huomannu pientä mielialamuutosta. eilen katoin apinoiden planeettaa, niin kuvittelin koko ajan sen apinan vauvaks, ja sit tänään oli yhessä ohjelmassa lasten taidemuseosta, niin mä olin ihan herkkänä, "lapset piirtää, nyyh" :D

myös hajamielisyys on astunu kuvioihin. mies löysi tänään täyden jätskipaketin sulaneena ympäri jääkaappia. yök.
 
Isabell: Milloin sulla siis oli ensimmäinen ultra?? Kun itse olen myös lahdesta ja menen ensimmäiseen beuvolaan vasta 20.12. jolloin viikkoja olisi about 9. Mutta ei sanonut lääkäristä mitään ja ultra menee reilusti tammikuun puoleenväliin (?!..) Kun nuo pyhät sotkee kuulemma paljon..
Itsestäni sen verran että oksettanut on mutta en ole kuin aamuisin käynyt halimassa pönttöä.Ja jotkut ruuat saa mahan vääntymään ja tulee etova olo.
Olen väsynyt ja ala vatsa on kiree ku mikäkin. Sunnuntaina lähdemme viikon lomalle Fuerteventuraan ja jänskättää hiukan lennot yms.ja ruokailut yms.kun en tiedä mitään mikä tilanne tuolla masussa on kun en saanut neuvolaa aikasemmaksi ja olisin halunnut sen inf.rokotusken mutta oli NIIN tyly nainen terv.kesk. neuvonnassa että huh huh oikein kiukutti.Että en sitä rokotetta saa jollen ole käynyt ensin neuvolassa..vaikka selitin lähteväni etelään. Jäi tosi paha maku suuhun.Jäi kyllä ensimmäisestä soitostakin neuvolaan kun mulla on mennyt kesken edellinen alle vuosi sitten niin neuvolan täti vaan tokaisi "Noh,katsotaan nyt..vähän epäilen että oletkohan sinä oikeasti nyt raskaana.Kun olet noita pillereitäkin syönyt.Että ei pidetä kiirettä sen ensimmäisen neuvolan kanssa jos et olekaan oikeasti raskaana." Olin puhelun jälkeen että wtf? Meinasin sanoa että vaikka olikin maanantai ja tiedän että sinnekin niille tulee vaikka millaista puhelua niin olin ihan asiallinen ja sain epäasiallista kommenttia neuvolantädiltä jonka pitäisi jatkossa ole tukeni..
Että näin mulla.Mutta nyt jatkan mustikkarahkan syömistä ja klementiinien ahmimista :) 
 
Hooärrä, olin viime viikolla ensimmäisellä neuvolakäynnillä ja nyt huomenna mulla on lääkärille aika ja siellä ultrataan, katsotaan että kaikki on kunnossa!
Sitten keskussairaalaan tuli myös kutsu siihen alkuraskauden ultraan, se on 05.01 !

Sitä ennen tarvitsee käydä sikiöseulonnoissa ( verikokokeissa päksissä ). Siinä tarvitsee olla tietyt viikot täynnä kuulemma, ei saa mennä yli eikä alle ?? Nin mulla oli muistaaksee nyt parin viikon päästä joku viikko aikaa käydä siellä!
Kyllähän sullekkin kuuluu aivan kaikki samat tutkimukset kun mullekkin :) Kuullosti kyllä tosi epäammatilliselta toi sun terkka!! ei kiva :(

Tänään aamulla ei ollut pahoinvointia!! Vaihteleeko teillä muilla päivän mukaan ?? säikäytti taas.. no huomenna onneks saa tietää, onko kaikki kunnossa!
 
Onko kukaan ottanu sitä glögi juttua selville? Meil oli töis eilen erään firman pikkujoulut jossa tarjoilimme glögiä, alkoholilla tai ilman. Teki niin mieli juoda/maistella sitä, mutta en ollut varma että saako niin jätin sen sikseen.
Sehän nyt on selvä että sellasta missä on kossua niin ei juoda, mutta mites sitten holiton versio?
Punaiseen glögiiin tuloo mustaherukkamehua,kaneli,neilikka,maustepip. Eihän niisyä mikää kiellettyä ole?
Välillä tuloo manattua ku ei saa/ei suositella syämään tiettyjä ruokia ja sit haluais niitä juuri syödä. Niinkuin taas eilen vedoten kun meillä oli ed. mainituis pikkujouluis graavilohta, ja kun tiesin että sen ei ole meidän tekemää vaan vakuumipakattua kaupasta ostettua niin eihän sitäkä sit viittiny syödä listeriavaaran takia... harmillista. 
Luin yhdestä vanhansta blogista tällaisen teksin tuosta graavilohi-asiasta. jonka joku ravintoterapeutti oli sanonut. " Graavikalaa saa syödä, mikäli se on pyydetty edellisenä päivänä, ja syödään itsegraavattuna seuraavana päivänä".Mutta tässäki täytyy sitten muistaa se että lohi jonka on pyydystäny on merilohta, eikä järvi. Järvikalathan on tunnetusti maailman saastaisimpia ruokia, kun ne uiskelentelee tuolla vesissä jotka sisält elohopeaa, ja mitä kauemmi se kala on vesissä kerennyt pulikoimaan sitä enemmän saattaa kala sisältää myös elohopeaa. Ja kun taas elohopea jalostuu ravintoketjun yläpäähän, ja tässä siunatussa tilassa se meinaa sikiötä. Ja elohopeahan on aika vaarallista myrkkyä... 

Siinä onkin sitten taas miettimistä hetkeks... 


 
hyvää joulukuuta kaikille <3
ja tervetuloa uusille mukaan <3
siitä onki aikaa kun olen ajatuksen kanssa pystynyt käymään täällä ja nyt tänne oli tullu niin paljon tekstiä lissää että en ees kaikkia muista.

Onko muka Glögi kielletty juoma raskauden aikana? en kait minä semmosta oo tienny ja toista kuitenki odottelen. esikoista oottaessa join iha janoonki tota ja myös tätä toista oottaessa oon juonut.pitäähän sitä jotain herkkua saada juoda :)

makeutusaineista mä en tiiä mitään ku en ite niitä käytä.paitti karkeissa :D

eka ultra olisi 22.12 mutta pittää miettiä että siirränkö tai ainaki yritän siirtää aikasemmaksi niin pääsee rauhassa lähtee joulun viettoon :)

oireita ei hirveenä ole ollut,pientä etovaa oloa.kaikki ruuat ei enää maistu.
makkara yksi semmonen mikä välissä aiheuttaa pahaaoloa. ja Pringlesit :D
muuten kyllä päässyt helpolla. jos ei väsymystä oteta huomioon eikä mielialan vaihteluita :D
 
niin ja kaikkia kiellettyjähä saa syödä mutta kohtuudella :) näin mulle ainaki  neuvolassa sanottiin esikoista oottaessa ku totesin että maksalaatikkoa tehny mieli monta viikkoa :D
mutta alkoholi on tietysti semmonen mitä ei suositella. mutta lasillinen viiniä tai pullo olutta silloin tällöin ei haittaa mitään :)

 
Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille! On ollut aivan ihanaa kun on nyt neljättä päivää vapaalla ja on saanut vaan oleskella kotona ja rentoutua, lueskella, katsella telkkaria ja käydä ulkoilemassa. Sunnuntaina leivottiin pipareita ja laitettiin jouluvalot. Koko syksy on ollut niin rankkaa töiden ja opiskelujen parissa että tämmöinen pieni vapaa tulee enemmän kuin tarpeeseen! Ja huomenna alkava viikkokin on ihanan lyhyt työviikko sitten.

Painonhallinnasta raskauden aikana, kiva kun tämä aihe tuli esille. Itse olen taistellut painoni kanssa enemmän tai vähemmän koko aikuisikäni. Kymmenisen vuotta sitten laihdutin 20 kg ja sen jälkeen olen saanut pidettyä painon siinä ihannepainon tuntumassa, mutta tänä vuonna on tullut viitisen kiloa enkä ole yrityksistä huolimatta saanut sitä karistettua. Nyt siis mitat ovat raskauden alussa 170/71 ja olisin tosiaan toivonut pääseväni reippaasti alle 70 kilon ennen raskautta, mutta koska tulin raskaaksi hämmentävän onnekkaasti :) heti ensimmäisestä yrityskierrosta, enpä sitten ehtinyt sen ihmeemmin laihdutella. Nyt mua mietityttääkin se, onko raskauden aikana ylipäätään turvallista syödä (edes vähän) alle kulutuksen vai pitäisikö syödä sen mitä kuluttaakin? En tosiaan pistäisi pahakseni jos tässä alkuraskauden aikana vaikka pari kolme kiloa tippuisikin, mutta vauvan vointi menee tietenkin kaiken edelle ja siksi mietityttää pitäisikö painonpudotushaaveet jättää nyt kokonaan. Oletteko jutelleet aiheesta neuvolassa tai tiedättekö muuten onko pahaksi syödä alkuraskaudesta kulutustaan hieman vähemmän? Itsekin toivoisin, ettei raskausaikana tulisi kovin kauheasti lisäkiloja, vaikka tietenkin niitä jonkin verran pitääkin tulla.

Joulusuunnitelmista. Me ollaan kotona ja meille on tulossa sekä mun että miehen vanhemmat ja sisarukset lapsineen jouluksi. Ollaan vuoroteltu tällä samaisella kokoonpanolla niin että ollaan vähän vuorovuosina milloin kenelläkin ja tänä vuonna sitten kutsuttiin koko sakki meille. Tilaa on omakotitalossa, mutta kyllähän siinä melkoinen hässäkkä on päällä kun porukkaa on ja sisarusten lapsiakin talo täynnä :). Ollaan onneksi sovittu, että kaikki tuo vähän jotain, niin ei ihan koko ruokahuolto jää meidän hommaksi.

Mielialamuutoksia on täälläkin jatkuvalla syötöllä. Katsoin eilen boksilta viimeisen Klikkaa mua -jakson ja pillitin itsekseni, kun Anna synnytti vauvan, se oli niin liikkistä mun mielestä. Samoin pillitin Salkkareissa kun surivat vauvan menehtymistä leikkauksessa. Ja minä en siis ikinä itkeskele tv-ohjelmien tai elokuvien ääressä enkä ole muutenkaan mikään tunteilija yleensä, mutta nyt olen kyllä ollut sitäkin. Kaikki mielialat menee potenssiin 10 ja miehelle hermostun ja loukkaannun ihan pikkuasioista. Kaipa se kuuluu asiaan...

Hooärrä, olipa todella tökerö neuvolantäti, mur! Mistä tuollaiset ihmiset ylipäätään eksyvät hoitoalalle jos ei tuon enempää ystävällisyyttä ja empatiakykyä löydy! Kyseessä on muutenkin herkät asiat, niin tuollaiset kommentit voisi jättää todellakin väliin. Mutta älä välitä, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Pahoinvoinnista. Edelleenkään en ole oksentanut (eikä tarttekaan), mutta etovaa oloa on joinain päivinä ja joinain taas ei. Tällä viikolla olen herännyt joka yö siihen, että on etova olo tai ihan järjetön nälkä, vaikka olisin illalla syönyt ihan normaalisti. Jotkut ruokalajit tökkii pahasti eikä tee ollenkaan mieli, mutta toistaiseksi aika normaalisti olen pystynyt syömään. Tuosta graavikalasta (tehtynä tuoreeseen kalaan) ajattelin kysyä neuvolassa 19.12. koska joulu on tulossa ja mies teke hyvää graavilohta, jota todella tekisi mieli syödä jos vain voi olla varma että kala on varmasti tuoretta eikä ole ollut vakuumissa. Käsittääkseni muuten syy siihen, miksei järvikalaa saa syödä raakana on se, että erilaiset loismadot elävät makeassa, mutta eivät suolaisessa vedessä, ja jos kalaa ei kypsennetä, loismadot voivat siirtyä ihmisen ruoansulatuselimistöön. Merikalassa tätä vaaraa ei ole.

Glögin kiellettyys tuntuu minustakin tosi kummalliselta, joten tästä olisi kiva saada jotain faktatietoa jos joku neuvolassa ollut on kysellyt. Voin itsekin kysyä mutta neuvola on vasta 19.12. Itse join kyllä alkoholitonta glögiä (sellaista kaupan versiota joka on pahvitölkissä) jokunen viikko sitten kun tiesin jo raskaudesta, ei tullut mieleenkään että siinä olisi jotain kiellettyä. Meidät on kutsuttu parin viikon päästä naapuriin glögi-iltaan ja varmaan herätän jo tarpeeksi huomiota kieltäytymällä alkoholillisesta glögistä, saati sitten etten voisi alkoholitontakaan versiota juoda... Pitääkö tässä nyt äkkiseltään kehitellä jonkinlainen glögiallergia vai miten :).

Käytiin aamupäivästä pitkällä sauvakävelylenkillä naapurin kanssa ja loppupäivä on tarkoitus viettää lorvaillen ja linnan juhlia katsellen. Tarkoitus on myös tehdä itsenäisyyspäivän kunniaksi hyvää ruokaa: karitsan karetta ja suppilovahverorisottoa, nam. Karitsa on miehen ja risotto mun bravuuri, tällä työnjaolla yleensä mennään :).
 
vastaan nyt lyhyesti, täytynee siirtyä toiseen foorumiin :´(  Kolmeen päivään ei tullut vuotoa ollenkaan, mutta aamulla alkoi nippailla menkkamaisesti mahassa ja äsken sitten vessareissu paljasti kaiken: kesken meni. Ei ole epäilystäkään. 7+4. aika paskat fiilikset.
 
Juu kiitos tuesta. Niin annoinkin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Isabell: Ei mulle sanottu mitään noista seuloista  Eli milloin pitäisi niissä käydä??
Ja muutenkin olen sitten suht "pitkällä" kun on eka neuvola..Hmm..No tääkin taas kun en saanut puhelimessa mitään infoa oikeastaan mistään.
Kaverini kylläs sanoi että jos ei kohtaa kemiat neuvolan tädin kanssa voi ilman muuta pyytää vaihtoa johonkin kivempaan jonka kanssa synkkaa.
Mulla on kamalat paineet tuosta lennoista yms. nyt.Mutta on kuitenkin niin alussa niin toivotaan ettei tule mitään. 
Glögistä sen verran että itekin juon kyllä mutta ilman sitä alkoholia tietty.Salmiakkiakin olen syönyt ja maksamakkaraa :D Mutta kohtuudella tottakai.Ihan pieniä määriä vain.
Juuri sanoin että mulla on karmea lentopelko ja aiemmin olen aina ottanut pienet rohkaisuryypyn  ennen koneeseen menoa mutta nyt sekin pitää jättää ja yrittää vaan rentoutua ennen koneen nousua. 
Mutta Hyvää Itsenäisyyspäivää kaikille Heinämasuille <3
 
Takaisin
Top