joulukuun jupinat <3

satuvee

Näppärä viestien naputtelija
teinpä nyt tälläisen joulukuun palstan, kun edellinen oli marraskuulle!

voidaan keskustella sitten toisen raskauskuukauden ja joulukuun ajatuksista täällä :)
 
ihanaa ihanaa ihanaa joulukuuta tulevat ja jo olevat mammat <3
ens viikon torstaille olis sitte varattu aika varhaisultraan. täti siellä sano että heidän vehkeillä näkis jo aikasemminki mut ootampa nyt kuitenki et rv7 tulee täyteen. hui kuinka jännää. toisaalta pelottaa niiiiiiiiiiiiiiiiiin paljon, toisaalta olen niin onnellinen. miksiköhän nyt pelkään näin paljon? esikoiselta en missään vaiheessa ajatellutkaan että pikkuinen ei matkastaan selviäisi. ehkä sitä tietää jo mitä menettäisi, tai, äh, no turha sitä on pähkäillä.
täällä hirveä väsymys iskeny eikä tilannetta auta kun esikoinen sairastaa. meillä tuo poika on hieman vaativampaa sorttia unien kanssa, niin meillä sitte valvotaan ja tämä mamma on ihan puhki. onneksi kohta on vloppu ja voi sysätä muklan ukolle ja ite jatkaa vaan unia <3
tänään sitte siivouspäivä ja kaikki joulukoristeet esille , ihanaa<3
 meillä olis tarkotus perheille antaa joululahjaksi kirjekuori johon laitetaan varhaisultrakuva ja teksti " hyvää joulua ukki/mummi. tavataan ensi heinäkuussa <3

ainiin ja oireisiin on tullu ne niin ihanat mielialan vaihtelut, ja kukapa muukaan saa kokea niitä kuin rakas mieheni. nyt kolmena iltana peräkkäin oon pillittäny ihan jonninjoutavasta ja saanu aikaseksi pikasuuttumiset. onneksi mies ymmärtää, kun esikoiselta oli ihan sama homma. ja siis salkkarithan on kans niin itkettävää katottavaa että.

no jospa tää stoori riittäs tältä kertaa. en yhtään muista mitä piti vastata ja kelle kun ne on siellä marraskuunpuolella,mut vastailen jahka muistan.. ihmisliimaa meille kaikille <3
 
Hyvää joulukuuta mammat!

Joulukalenterista eka luukku avattu <3 Ihanaa kun joulu tulee, tulis nyt vaan sitä lunta, niin pääsis vähän tunnelmaan.
 Joku kyselikin jouluvalmisteluista, mä oon laittanu kaikki joulukoristeet ja valot paikoilleen. Tänään ois tarkiotus sitten pukee esikoinen tonttupukuun ja laittaa lampaantaljalle istumaan ja räpsästä joulukortti kuvat. Samalla kun tilaan joulukortit, nii tilaan isovanhemmille tollasen kuvakalenterin Micon kuvilla ja kummeille kuvamukit. Tosi ihana idea kattili toi ultrakuva juttu, tekis vähän mieli matkia sua ;)
Mä pääsen joulujärjestelyistä aika helpolla, kun lähdetään jouluksi Rukalle, ei tarvii mitään ruokajuttuja ja kuusia yms. miettiä. Mun vanhemmat tulee sinne kanssa, joten äiti varmaan hoitaa ja mä saan vaan rentoutua ja mussuttaa sohvalla suklaata :D Vähän vaan hirvittää toi matka lappiin esikoisen kanssa, sinne kun on se päälle 700km :D Saadaan varmaan lähteä jo viikkoa aikasemmin, kun parin tunnin välein pitäs pysähtyä, ettei selkä väsy siihen istumiseen.

Mutta nyt on pakko hehkuttaa, mä pääsin kunnallisen puolen varhaisultraan!! Kun tulin lähes heti pillereiden jälkeen raskaaks, niin ei oo siitä kierron pituudesta tarkkaa tietoa, niin sieltä vasta tulee sitten se virallinen laskettu aika. Olin ihan täpinöissä, kun eilen pamahti kutsu postista, kun ei se neuvola nainen mitään varhaisultrasta puhunut :o Olinki jo miettin, että tilaan sen yksityiseltä, kun en millään jaksais odottaa tammikuulle, mutta säästyypä rahat ja päästään silti kurkkimaan pikku matkalaista. 13.12 olis aika ja hyvä etten minuutteja laske tohon, ei millään malttas odottaa!

Huh, käytiin eilen taas vaihteeks Ikeassa pyörähtämässä ja enpä hetkeen koske ikean lihapulliin :D Tuli sellanen yökötys niistä illalla, että hyi olkoon! Melkeen tunnin illalla makasin vaan sohvalla ja käskytin miestä tuomaan vettä ja tekemään sitä ja tätä kun oli niin huono olo. Ja tää turvotus! Ennen sitä oli iltasin, mutta eilen kyllä tursuin omista farkuista päivälläkin niin paljon, että oli pakko laittaa löysempi paita.

Mäkin oon kyllä tosta glögin juomisesta sitä mieltä, että eiköhän sitä huoletta voi juoda kohtuudessa. Että jos nyt ei litraa päivässä, niin tuskinpa siitä mitään haittaa on.

Seulontoihin meinataan osallistua niin kuin esikoisenkin kohdalla. Täällä otetaan verikokeet etukäteen ja riskiluvut saa sitten kuulla heti siellä ultrassa, eikä tarvitse odotella, että postissa tulisi.

Pinkus: Voi ei varmasti tosi stressaava toi epätietosuus! Toivottavasti vuodot ovat niitä normaaleita alkuraskauteen kuuluvia, voimia kovasti sinne <3

Siinäpä olis romaania tälle päivälle, nyt lähetää pikkumiehen kanssa aamulenkille tonne pakkasaamuun!
 
Moikka ja hyvää alkanutta joulukuuta arvon mammat :)

Kirjottelinkin jo tuonne "odottajat"-osioon itsestäni jotain, mutta kerrompa ne nyt vielä tässäkin, kun tää tälläinen eka kunnon kirjoitus. Elikä täällä odotellaan pikkukakkosta, LA tod.näk. 28.7.

Oon menossa jo ens viikolla neuvolaan, kun en nyt oo ihan satavarma tästä raskaudenkestosta. Nimittäin viime menkat oli tosi niukat ja kivuttomat (ja yleensä ne siis on runsaat ja kivuliaat). Sanoin sit tosta neuvolan tädille kun soitin sinne ja hän oli sitä mieltä että asia täytyy tarkistaa mahd. pian. ihan siltä varalta ettei np-ultran ajankohta mene ohitte. Tosin neuvolan täti sanoin samaan syssyyn että jos raskaus on vasta 7.viikolla nii hän ei välttämättä näe sieltä mitään (täällä nimittäin melko kehno se ultralaite :P ), mutta jos kuukautta pidemmällä nii sen täti kuulemma osaa erottaa selvästi :D Ultra tehään siis mahan päältä.

Jos vertaan oireita viime raskauteen nii niiden perusteella vois luulla että oon kuukautta pidemmällä, mutta toisaalta ei sit kuitenkaan tunnu siltä. Jokainen raskaushan on omanlaisensa..  Oireina etova olo, hirvee mahanturvotus ja v-ä-s-y-m-y-s!! Noi oireet tuli viime raskaudessa siinä 9.viikon paikkeilla. Mutta luulempa kyllä silti, että ton tickerissä olevan laskurin kohilla mennään.. mut mut eiköhän tähän saada vastaus viikon päästä :)

Toisella kerralla sit muutakin kun omaa napaa :) Hyviä vointeja!

 
Iltaa täältäkin. Nyt on ollut muutamana päivänä täälläkin etovaa oloa, ei sellaista että olisi oksentamista vielä tarvinnut ajatella, mutta varsinkin aamuisin ennen kuin on syönyt ja muutenkin pitkin päivää jos ruokailuväli pääsee venähtämään, tulee huono olo ja täytyy saada äkkiä syötävää. Väsymys vaivaa myös, mutta sen kestää kun tietää mitä on tulossa. <3

Kattili, aivan ihana tuo ultrakuvaidea! Meillä on tulossa sekä mun että miehen vanhemmat meille jouluksi ja olin itsekin ajatellut että jos kaikki on ensi viikolla varhaisultrassa ok, niin voisi kertoa jouluna miehen vanhemmille ja sisaruksille, mutta toisaalta mun vanhemmat tietää jo niin voisi olla että miehen vanhemmat loukkaantuisivat jos hoksaisivat että mun vanhemmille on kerrottu jo yli kuukautta aiemmin. Halusin jakaa tämän uutisen oman äitini kanssa heti seuraavana päivänä testin tehtyäni, mutta muut eivät vielä tiedä. Ehkäpä kerrotaan miehen vanhemmillekin jo ennen joulua. Anoppi varmaan sekoaa kun on jo jonkin aikaa vihjaillut, ettei sen jälkikasvun kanssa kannattaisi enää niin odotella... :)

Marulle tervetuloa heinämammojen joukkoon!

Ruokavalioon liittyvä kysymys: tiedättekö onko ilmakuivatun kinkun syöminen sallittua/turvallista? Ja ylipäätään pitääkö kaikki liharuuatkin olla täysin kypsiä (ei esim. medium-pihvejä tms.)? Tuota ilmakuivattua kinkkua jäin miettimään kun se kai ei ole varsinaisesti kypsennettyä.
 
Nyt kerron niitä neuvolakuulumisia! :) En oo aikasemmin saanut aikaseksi, nimittäin eilen aamulla, eli neuvolassa alkoi jo aika voimia vievä pahoinvointi! Se neuvolan terkka kyllä sanoi, että suurimmalla osalla alkaa juurikin n. 7 viikolla. Sen mukaan mennään viikolla 7+2, mutta ulrassahan se sitten selviää. 

Kyseli kaikki mahdolliset tiedot, kasan sain raskaus/vauvaoppaita, dvd n ja vielä jotain ohjeita.
Verikokeet otti myös ( Hiv, Hepatiitti ja Kuppa ) . En edes tienny että noita otetaan, mutta kuulemma otetaan aina ensimmäisellä tai viimeistään toisella käynnillä. Sitte tietty hemoglobiini, verenpaine, virtsanäyte ja paino. Kohtua tunnusteli myös ja totesi sen jo kasvaneen! Niin ja Influenssa rokotteen otin myös, suosittelivat sitä.

Niin ja ensi viikolla varhaisultra!! Täällä onneks siis ultrataan jo ekalla lääkärikäynnillä, mikä siis mulla ens ke :) apua! Näin siis Lahdessa.

Pahoinvointi on aika voimia vievää, pitää vaan syödä jatkuvasti jotain.. jos kerkee tulla nälkä niin oksennus meinaa tulla. Tänään aamulla tulikin, kun käytin koirat ulkona ja yritin ehtiä vielä suihkuun ennen aamupalaa.. ja sittenhän se pahoinvointi menikin niin pahaks et oksennushan siinä tuli.. Pitää kantaa omia eväitä mukana :)

Kyllä mä luulen, et tota glögiä voi juoda.. mun tossa listalla ei edes lue inkivääri kiellyttejen listalla ?? Mut kai sitä vähän voi juoda.. tuskin siinä paljoa sitä mukillisessa on :)

Ihanaa odotusta kaikille ja toivotaan et pikkuset pysyy matkassa mukana <3
 
joo kattili, kyllä muakin vähän mietityttää tää toisen vauvelin hyvinvointi, kun just tietää mitä saattaa menettää..!!! ja myös täällä ihan hirvee väsymys!!!!! ja hieno idea se ultrakortti! mä taidan päästä ultraan vasta tammikuussa..

mäpä ostin eilen illalla kolmen kuukauden liikuntakortin, ja olin tänään body pumpissa ekaa kertaa puoleen vuoteen. mulla on nimittäin sellanen tavote, että nyt pistän lihakset kuntoon, ettei se loppuraskaus oo selälle ja kunnolle niin rankkaa ku viimeks. ja yritän liikkua koko raskauden ajan, tietysti himmailla pitää loppuvaiheessa.

onko kellään tietoa muuten tosta body pumpista, että kuinka kauan sitä voi tehä ku siinä on niitä nostoja ym..? ootteko käyny raskaana ollessa? meinaan tuli aluks TOSI hyvä olo, tein tosi kevyillä painoilla, mutta nyt repii mahassa, siis varmaan jotkut kiinnikkeet..onkohan siinä vatsalihasten kevyessäkään tekemisessä mitään järkee, vaikka maha onki viä ihan litttee? kohtahan ne joutuu venymään kuitenki..

täällä vaan kauhulla odotetaan kunnon pahoinvointia ja mielialavaihteluita, edelleenkään ei oo kovin pahaa..!
 
Tosta pumpista, ite luulisin et kyllä voi sitä harrastaa niin kauan ku se tuntuu hyvältä. Ihan niinku kaikkea muutakin liikuntaa, jos se on normaalistikin kuulunut osaksi elämää. Mitään rankkaa uutta lajiahan ei raskausaikana suositella alotettavaks. Mut mä veikkaan et jossain vaiheessa kroppa kyllä sit ilmottelee, jos alkaa olee liian paljo painoja tms. Niissä nostoissakin se on kai se oikea tapa se tärkein, ettei silleen huolimattomasti vaan riuhtase, vaan nostaa niillä lihaksilla millä kuuluukin. Kannattaa ehkä kysyä pumpin vetäjältä vinkkejä!

Ite tein koko viime raskauden melko rankkaa fyysistä työtä, aika loppuraskaudestakin silloin tällöin raahasin pieniä matkoja jopa 15 kilon koiranruokasäkkejä... tiedä sitten oliko se viisasta. Mutta viimeksi ainakin kroppa alkoi ilmottelemaan liian pitkistä (rankoista) lenkeistä koiran kanssa jossain vaiheessa. Alko tulee supistuksia, ei kipeitä, mut sen verran et vähä ikävältä tuntu. Joten oli pakko hidastaa, tai lähinnä lyhentää lenkkejä, kun tuo meidän koira oli silloin aikamoinen adhd ja veti remmissä minkä kerkesi. Onneksi tuo on nyt hiukan rauhottunut ja aikuistunut.

Mulla oli viimeksi la 25.6., joten eka ultra oli joulukuun alussa. Annetiin mun vanhemmille joululahjaks teepaidat, joissa luki "Minusta tulee isoisä/isoäiti". Se oli kanssa aika hauska lahja, ja oli erityisen hauska seurata porukan reaktioita, kun vanhempani avasivat lahjansa :D Kyseessä oli heidän ensimmäinen lapsenlapsensa, joten tilanne oli siinäkin mielessä ainutlaatuinen. Nyt olisi sitten lapsenlapsi numero 2. tilauksessa :) Tällä kertaa varmaan kerrotaan jouluna, mutta varmaan ihan sanallisesti. Mun äiti on alkanu kauheesti vihjailemaan ja kyselemään, että meinaanko mä hakea töitä ja millon ja niin edelleen. Viimeks lisäs siihen litaniaan sitten että "tai sitten teet toisen perään". Mumisin vaan jotain kamalan pahoinvoinnin keskeltä... ja olin melkeen varma et äiti arvas :D

 
Täällä paukku viikot 6+0 ja 7.raskausviikko lähti käyntiin. Kyllä se tästä hitaasti, mutta varmasti :D Uusia mammojakin on saatu mukaan, tervetuloa kaikille :)!

Täälläkin toi väsymys on ihan kauheeta. Eilenkin 22.00 mentiin nukkumaan ja vedeltiin esikoisen kaa silti unta 10 saakka :) Samoin päänsärky on jokapäivänen riesa. Mulla ei normaalisti ikinä särje päätä, enpä muistanutkaan miten inhottavaa tää on.

Pumpista mäkin ravaan siellä kolmisen kertaa viikossa, vielä oon tehny kaikki niinku ennenkin, mutta painoja en oo uskaltanu lähtee lisäilee. Jostain oon lukenu, että noi liikkeet, missä kohtuun tulee paljon painetta (kyykyt, maastavedot, penkkipunnerrus yms.) pitäs lopettaa, mutta kyllä tuolla ainakin mammoja käy mahat pystyssä ja tekee kaiken. Pienillä painoilla vaan ja tosiaan niin kun itestä hyvältä tuntuu. Jos joku liike tuntuu inhottavalta, niin käy vaikka kysäsemässä ohjaajalta miten sen voisi korvata :)
Meillä tuolla salilla on yks ohjaajista raskaana, niin aattelin käydä siltä kysäsemässä miten kauan voi normaalisti jatkaa, luulis sen ainakin tietävän :) Itelle on kanssa vähä epäselvä, miten noiden vatsalihaksien kanssa kannattaa tehdä, vielä oon niitä tehny, mutta kaipa sekin selviää kun käyn sitä ohjaajaa jututtamassa.

satuvee: Jos et oo ennen raskautta kauheesti käyny niin kannattaa varmaan alotella tosi rauhallisesti pienillä painoilla, etenkin jos sulla on tullut sen jälkeen noita repäsy tunteita. Ne alotuspainot, mitä ohjaajat ainakin meidän Elixialla suosittelee on kauheen isot mun mielestä. Ite aikoinani kun alotin, niin tein varmaan puolet suosituspainoista pienemmillä.

papunen:
Toivotaan, että sun vuoto olis ihan sitä normaalia, kannattaa kyllä tosiaan varata yksityiseltä se varhaisultra, niin ei tarvitse stressata! Hölmöä tosiaan, että sulle on alettu ihmettelemään, miksi olet jo neuvolassa, nehän sieltä sen ajan on antanut eli niiden moka. Samoin tyhmää toi keskenmenolla pelottelu mun mielestä :/

jenska9: Aika tökeröjä kyllä neuvolassa ovat, jos kyselevät onko vahinko kyseessä. Multa ei ainakaan ikinä tollasta kysytty, vaikka aika nuori odottaja olinkin (täytin 20 sinä vuonna kun raskaaksi tulin). Meillä vaihtu sitten neuvola, jossa käytettiin Micoa, niin siellä taas oli semmonen vanhempi nainen, joka kyllä mun mielestä koko ajan toi esille sitä miten nuoria ollaan.
Esim. vaunuista se kysy, että miten meillä on ollut varaa ostaa niin hienot vaunut, että kyllä varmaan isovanhemmat on auttanut. Mies on kyllä ihan vakituisissa töissä, että ihan samalla tavalla ansaitsee kun 10 vuotta vanhempikin.. Samoin kyseli, että joko ollaan muutettu miehen kanssa yhteen.. Oltiin siinä vaiheessa asuttu jo 1½ vuotta yhdessä, että en tajuu mistä se tonki keksi :D
Toivottavasti sulle ei satu yhtä tökeröä terkkaria ja jos sattuu niin toisesta korvasta sisään toisesta ulos!


Pitäs varmaan lähtee ulos käymään, jos tää päänsärky pikkasen helpottais.. Sit pitäskin taas alottaa siivousrumba, voin kertoa, että kiinnostaa kun kilo sanonko mitä :D No mutta ei se nyt auta, en osaa vaan alottaa viikonloppua, jos täällä ei oo siivottu.

Viikonloppuja ja hyviä vointeja kaikille <3
 
Yritin tänään vielä soittaa omalle terkalle vuodoista ja ultrasta kysyäkseni, mutta hän ei ollut paikalla. Sen sijaan siellä vastasi nainen, joka kysyi vaan että olenko ollut yhdynnässä kun on tullut 2 päivänä vuotoa. No, en ollut. Tähän hän totesi että se voi olla sitten keskenmeno, että seuraillaan! Ei mitään puhettakaan siitä että alkuraskaudessa voi tulla vuotoja ilman että ne merkkaa mitään. Tänään ei ole kuitenkaan tullut mitään ja kun olen googlaillut ja selannut keskusteluja niin olen tullut siihen tulokseen että vuotoja voi tapahtua ilman että ne meinaa mitään. Oli vaan jotenkin niin tyly tuo kommentti! Tosiaan harkitsen sitä varhaisultraa, mutta mietin vaan että milloin se on järkevää, että olis jotain nähtävääkin. Kunhan saadaan nyt vahvistus kunnallisen ultra-ajasta niin tietää josko se olisi ennen joulua (tuskin, koska 23.12 tulee vasta 10+0 täyteen). Se on kyllä jännä miten noi kommentit vaihtelee terveyskeskuksittain, toiset saa ultraa tosi aikaisessa vaiheessa ja rohkaisua siitä, että jos 7 vkoa on mennyt hyvin niin loppukin varmaan menee. Toisaalla taas, no, nyt mulla on sellanen olo että mitenköhän tässä käy ja pelkää koko ajan pahinta.
 
Ainiin ja vielä kommentoin, että ei multa neuvolassa otettu mitään verikokeita! Myöhemmin ilmeisesti... Enkä saanut dvd:tä, ainoastaan lippulappusia. Olisko näin että Helsingissä on vähän kiire neuvoloissa ja palvelut sen mukaisia...
 
papulainen, tiedän huolesi. itellä oli esikoiselta kanssa tuota tuhrutteluvuotoa ja välöillä ihan oikeetaki veristä vuotoa. aluksi sanottiin et joo, selvä keskenmeno menossa, kattellaan viikon päästä ultralla onko kaikki tullu ulos. sitten siellä uiskentelikin elävä hattivatti <3 sen jälkeen sanoivat e3t kuuluu asiaan, joopasen joo. varhaisultraa suosittelen minäkin. tsemppiä <3

on: minäkun olen "valittanut" ettei oo oireita, niin no, nyt on. kolmas aamu oli tänään joka alkoi öklötysololla ja jatkuu koko päivän siihen asti ku menen nukkumaan. ja väsyttää niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin vietävästi. no se kuuluu asiaan, kuhan ei siitä pahenisi.

sara, ihanaa miten paljon saat nukkua <3 ihan oon kade. meillä tuo esikoinen on aina ollu tosi huono nukkuja ja se pärjää ihan kamalan vähillä unille. 6kk asti nukkunu 8-9h/yö ja max 1h päikkäreitä. ja yöt ei oo vieläkään sitä että nukkus koko yötä putkeen, ei tosiaankaan. vähintään herää 2krt yössä parkumaan, voi huoh. no en valita (köhöm) kun terve on kuitenki :)

ihanaa viikonloppua ja joulukuun alkua mammat :)
 
terkkuja kaikille portugalista,

Minäkin kirjoitin jo itsestäni odottajiin mutta tässä vielä la 17.7 varmistukoon tuo vielä ultrassa ja toista ootellaan. Esikoinen täyttää 2v tammikuussa.
Ollaan asuttu täällä nyt muutaman kuukauden ja ensi viikolla olisi tarkoitus lähteä ajelemaan kohti suomea hissukseen. Matkaa sen vajaan 3000km koiran ja suht villin typyn kanssa on välillä aika haastavaa. Ei vain, tulo matka meni tosi hyvin tänne 6päivässä. Nyt ajateltiin ajaa hiljempää kun kelit ovat saattaneet muuttua aika paljon ja pimeä tulee nopeammin. Ja toivon että itsellä ei tule pahasti oloja, viime raskaudessa ajettiin jenkkilässä sama matka ja meni tosi hyvin. Tässä raskaudessa on vain ollut aika paljon pahaa oloja ja ällötyksiä. Saas nähdä.

Innolla luen muitten kokemuksia ultrista ja muista, kun itse pääsen vasta ennen joulua ekaan neuvolaan ja siitä pitäisi vissiin saada aika nopeasti lähete ultraan että kerkeen ennen sitä 13vkoa. Toivottavasti viikot sitten vain natsaa.

Täällä on urheileminen jäänyt vain kävelyksi kun ei oikein ole ollut lastenhoitajia samanlailla kuin suomessa olisi. Harmittaa. Juoskin vielä maratoonin juuri ennen plussaa. Odotan niin paljon että pääsen taas pumppeihin ja spinneihin. Mä ainakin käyn niissä ihan loppuun saakka jos vain maha antaa periksi. Vatsat mietityttää minuakin? Pitää avata suu siellä tunnilla sitten :) Ja ajattelin lisätä joogaan tunnin myös kalenteriin.

Joku kysele siitä ilmakuivatetusta kinkusta, mä ainakin jätin syömättä sen täällä. Ja yhden pihvin oon joutunut palauttaa kun oli niin verinen. Mikä sopisi kyllä muuten mulle mutta oon siinä käsityksessä että lihan pitäisi ola kypsää?!
Täällä on kyllä ihania ja hyvänmakuisia hedelmiä mitkä ovat helpottaneet tähän pahaan oloon ihanasti. Verigreippi,nam.

Väsymystä täällä myös.Harva se ilta kun nukutan typyä niin nukahdan hänen viereen ja nukun 9-10h putkeen. Ei kiva. Josko se helppottas sit myöhemmin. Ainakin viimeksi siinä 13-14vkol muistaakseni.

Tressailla täällä ei kyllä paljon kerkiä. Ja oonkin sitä mieltä että iloitaan näistä ja jos tulee suruja nekin on kohdattava, eikä niitä etukäteen miettinen asiaa miksikään muuta.

Mä lähden nyt heisimadottamaan koiraa,huuuhhh,mikä kielimuuri taistelu tulossa, peukut pystyyn että saadaan oikea leima koiralle passiin :)
 
Tänään postista kolahti aika keskussairaalaan siihen alkuraskauden ultraan, se olis 5.01 :) kun vaan kaikki menisi hyvin! No, ens viikolla pääsee onneks jo kurkkaamaan!
Tänään aamullakin oksennus tuli koirien aamupissatuksen jälkeen vaikka söin kaksi mandariinia ennen pihalle menoa..
Pitää vaan koko ajan mussuttaa jotain. Oon hoitoalalla ja välillä mietityttää noi nostot ym. mutta ei kai ne näin alussa vaikuta ? Tänään olis mentävä yövuoroon :( Saa nähä, miten jaksaa.. etenkin kun tuntuu pahoivoinnin vaan pahenenvan, kun tarvii valvoo. No, hyvät eväät vaan mukaan :)

Papulainen toivottavasti kaikki on kunnossa! Jos yhtään tuntuu, niin kannattaa varailla aikaa sinne ultraan..

Ihanaa viikonloppua kaikille <3 mulla se meneekin töiden merkeissä :)
 
isabel, mää jonnekki jo kirjottelin aiheesta joskus aikasemmin mut laitan tähänki. ja en halua pelotella, mut viime raskaudessa multa repesi jotkut kohdunkiinnikkeet rv7+5 kun hoitotyössä nostelin vanhusta. eli vaikka kuinka sanotaan ettei pitäisin vaikuttaa,mutta minun kohdallani ainakin piti sitten rajottaa työtehtäviä.. mutta kaikilla ei tietenkään välttis tuu mitn mut kannattaa sitä asennoissa miettiä tosi tarkoin jos siis teet raskaampaa työtä..
 
Ihanaa Joulukuuta!

Aloin itekki miettii sitä glögi juttua ja kaipa se muki silloin tällöin on ihan ok, hyvä vaan kun se on niin hyvää ! mun listassa lukee inkivääri kiellettynä.. :D hassuu jos kaikilla ei ole.

Papulainen: Olipa inhottavaa, kun noin tylysti sanoivat sieltä neuvolasta! ja uskon kyllä että siellä ultrassa näkyy jo kaikki mikä pitääki jos kaikki on kunnossa, toivotaan kovasti parasta! <3

Piti varmaan muillekki jotain vastailla, mutta nyt kyllä puskee väsymys siihen malliin että pitää painuu nukkumaan. Viikolla herätys aina neljältä niin on ihana kun saa viikonloppuna nukkuu pidempään. Tänää nukuin päikkäritki että kestäsin hereillä vähän pidempään, normaalisti oon 9 aika jo nukkumassa.

Tuun kirjottelee paremmalla ajalla, öitä ja tarrasukkia kaikille uusille ja vanhoillekki ! :)
 
Ihanaa viikonloppu! Tosi raskas työviikko takana mutta nyt on edessä ihana neljän päivän vapaa, kun pidän maanantain vapaata ja tiistaina on itsenäisyyspäivä. Olen niin ansainnut tämän levähdystauon, on ollut mehut aika poissa viime viikkoina kun on ollut aivan hullua kiirettä. Toisaalta ihan hyväkin että on ollut tekemistä koko ajan, kuluneella viikolla en nimittäin ole ehtinyt juurikaan murehtimaan että toivottavasti masussa on kaikki hyvin. Nyt on ollut sellainen luottavainen fiilis, että hyvin siellä voidaan ja pikkuinen kehittyy huimaa vauhtia <3.

Minäkin olen innokas bodypumpissa kävijä ja mietin myös, että voiko kaikkia liikkeitä tehdä kuinka pitkälle asti raskautta. Lähinnä suoria vatsalihaksia pitäisi kai alkaa toisella kolmanneksella viimeistään välttää ja juuri nuo kohtuun painetta luovat liikkeet mieluummin jättää väliin tai ainakin tehdä pienillä painoilla. Käyn vain parin kaverini kanssa usein pumpissa ja eivät tiedä vielä raskaudestani, mahtavat ihmetellä jos yhtäkkiä vähennän painoista puolet pois :). Tosin mitäpä se kenellekään kuuluu. Sara, jos jutelleet salillasi sen raskaana olevan ohjaajan kanssa ja saat neuvoja, niin olisi tosi kiva kuulla mitä hän suosittelee.

Papulainen, kovasti tsemppiä sulle, toivon sormet ja varpaat ristissä että kyse on ihan tavallisesta vuodosta eikä keskenmenosta. Tosi tylyä porukkaa osaa kyllä olla neuvolassa, jos tuollaisia tölvivät. Sulla kun on viikot jo yli 7, niin varhaisultrassa pitäisi hyvin suurella todennäköisyydellä kuulua sydänäänet jo nyt, jos lääkärillä on hyvät laitteet. Itselläni on varhaisultra ensi torstaina jolloin on viikot 7+2 ja toivon kovasti, että sydänäänet jo kuuluisi jos siellä joku pienoinen tosiaan köllii <3. Omakustanteisesti varhaisultra maksanee sadan euron luokkaa paikasta riippuen.

Kiitos jannikselle kommentista ilmakuivatusta kinkusta. Ehkäpä se on sitten parempi jättää syömättä. Graavikalan ja sushin jättäminen pois ruokavaliosta on mulle se isoin luopuminen, normaalisti olen niiden suuri fani ja saatan syödä niitä useamman kerran viikossakin. Ollaan tehty molempia usein kotonakin, mutta nyt ei sitten voi. Vaikka kyllähän sen kestää kun tietä minkä takia :).

( . ) eli omaa napaa (ei se nyt noin iso kyllä vielä sentään ole :)). Tällä viikolla on ollut ällötysoloa jokapäivä jossain määrin, yleensä aamuisin ja useana yönäkin kun olen herännyt, on ollut vähän ällö olo. Se helpottaa kun syö, mutta tulee helposti takaisin kun verensokeri taas laskee. Oksentamista ei sentään ole ollut eikä tarvitse tullakaan mieluusti.

Aspartaamista, en muista onko täällä jo ollut juttua. Tästä on monia mielipiteitä, jotkut sanoo että on "luonnontuote" eikä pieninä määrinä ole vaaraksi, mutta jostain taas luin että lisää keskenmenon riskiä. Itse olen vuosikausia (ennen raskautta) käyttänyt aspartaamia aika paljonkin, mm. kahvin ja teen makeuttajana aina, marjarahkassa sekä juonut aika paljon light-limsoja ja käyttänyt esim. sokeroimatonta mustikkakeittoa joka no makeutettu aspartaamilla. Nyt raskaana ollessa en ole niitä käyttänyt, mutta tuntuu tosi vaikealta löytää korvaavia tuotteita kun sitten taas kaikessa on niin paljon sokeria. Oletteko saaneet neuvolasta jotain infoa aspartaamin käytöstä ja miten itse olette toimineet?

Täällä Vantaalla on ainakin ihana aurinkoinen joulukuun päivä, vaikka illaksi luvattiin taas myrskyä. Taidan lähteä ulkoilemaan ja nauttia vain vapaapäivästä kun sellainen pitkästä aikaa on. Mies lähti käymään kaupassa ostamassa kaalikääryleisiin tarvikkeet, sillä on ollut pitkään päähänpinttymä tehdä kaalikääryleitä, joten tänään sitten niitä meinattiin väkertää. En ole koskaan ennen tehnyt niitä itse, taitaa olla aika isotöisiä. Mutta aikaahan tänään on. Illalla saunaa ja ehkä joku elokuva telkkarista - tällaisia lauantaipäivien pitäisi olla!

Hyvää viikolopun jatkoa kaikille heinämasuille! :)
 
lyhyesti nyt kiireessä vaan tohon aspartaamiin, että sitä ei saa nauttia on vaarallista sikiölle.

..ja kai sen aika monessa tutkimuksessa on todettu olevan myrkkyä on muillekin, ite lopetin (aiemmin runsaan) käytön ekassa raskaudessa enkä sen jälkeen oo juuri käyttäny. mutta se on tietysti mun henk. koht. valinta :)

aspartaamin korvikkeiksi ni musta jotkut makuvissyt, sellaset makeemmat niinku friss tms. on hyviä, ja niissä on vähän kaloreita. ja sit jos on käyttäny niitä keittoja, niin voi vaihtaa marjoista tehtyyn soseeseen, terveellistä taatusti, eikä tuu turhia kaloreita. tai lasten niihin hedelmäpiltteihin :) näillä mä oon menny.
 
mulle taas neuvolassa sanottiin että a:lla alkavat makeutusaineet on turvallisia. mutta itse en niihin luota, en ole muutenkaan moneen vuoteen käyttänyt mitään ligt tuotteita ja makeutusaineita, tuntuu että niissä on ihmeellinen sivumaku. ja eihän niitä lapsillekkaan suositella nii miksi olisivat muillekkaan hyväksi.

Mä oon kyllästynyt pahoinvointiin, nyt oksentanut kaksikin kertaa päivässä, huono olo kokoajan ja pakko syödä jatkuvasti vaikkei oliskaan nälkää, muuten oksennus tulee ihan varmasti. Haluisin jo päästä elämään normaalia elämää. en uskalla kauppoihinkaan mennä ku pelkään että tulee huono olo siellä eikä ehdi vessaan. tilaan nyt sen pahoinvointi rannekkeen ku ei 15€ paha hinta ole, jos sais vähä helpotusta. aikasemmissa raskauksissa en ole sitä saanut aikaseks hommattua mutta nyt on pakko. On myös kova väsymys ja pahoinvoinnin kanssa ollu aika rankkaa hoitaa kaksi lasta. onneks en ole töissä, missään en jaksais nyt. väsymys voi osaks johtua siitäki ku hemppa oli melko alhane oisko 127 neuvolassa ollu mutta ei mulla se arvo koskaan mikää korkea ole ollut siis vaikkei raskaana olis ollutkaan. Rautaa en silti voi ajatellakkaan nyt syöväni ku maha on niin kovilla muutenki, närästystäki ollu ja maha tosi kipeä jos oksentanut. muistan vielä ku edellisessä raskaudessa piti syödä rautaa ja oli keskiraskaus jo että pahoinvointi lähes lakannut niin kuinka maha meni sekasi ja ripuliks meni, tuskin kovin paljo sillo mitään imeytymään pääsi.

papulainen ihmettelen tosiaan tuota toimintaa, mikset pääse terveyskeskuksessa ultraan? mulla ku ensimmäisessä raskaudessa tuli verta ja menin päivystykseen siellä lähetettiin ultraan ja vielä viikon päästä uudestaan. sai heti tietää oliko keskenmeno vai ei. tämä tosin pieni paikkakunta mutta pitäishän tuo heti saada tietää. eikä mulla sillo kipuja ollu mutta verta lorahti yhtäkkiä joskus rv 5-6. ei silti ollut keskenmeno, ainaki siellä yksi sikiö kehittyi normaalisti loppuun asti, tosin sillo näkyi tyhjä pussi vieressä eli saattoi olla kaksoset tulossa. ei vaan tiedä vuotiko sillo pois vai jäikö muuten kehittymättä. toivotaan että sinunki vuotosi on normaalia ja että pääsisit pian ultraan.
 
heisulin vei :) glögissä on niin pieniä määriä inkivääriä, et ihan huoleti vaan. Itse napsin pari kertaa viikossa " lääkkeeksi" palan hillottua inkivääriä ja en usko että noin pienistä määristä on haittaa. Ilmakuivattua kinkkua ei saa syödä sellaisenaan ( listeriavaara), kuumennettuna toki. Lämpimissä voileivissä tai pizzassa tai vaikka ihania kinkkuyrttikääröjä. Sama koskee raakaa lihaa, pihvit ehdottomasti kypsänä. Graavi- ja kylmäsavukalat VAKUUMIpakkauksissa sisältävät jälleen sen listeriariskin. Jos tykkää graavikalasta, niin sitähän voi tehdä itse. Tuoreesta kalasta. Samoin kotimaiset tuorejuustot ovat turvallisia, koska suomessa kaikki maitojalosteet tehdään pastöroituun maitoon. Aspartaami kuuluu sallittuihin makeutusaineisiin. Vain syklamaatti ja sakariini ovat kiellettyjä. Mu Uskon kohtuukäyttöön aspartaamin suhteen. En alkaisi juomaan litroittain kevytlimuja päivittäin ja muita makeutettuja herkkuja/ ruokia päälle. Satunnainen käyttö on varmasti turvallista. Mulla on ollut ihan älytön oluen himo. Jääkaapissa on ollut pari bisseä kuukausia ja nyt ihan vesi kielellä himoitsen niitä. Ehkä on haettava alkoholitonta olutta joku päivä Mulla on yhä ihan oireeton olo. Iltaisin on alkanut tulla pientä turvotusta. No joo, väsynyt oon ollut ja hajamielinen. Et onhan tuossa jotain ;) Verenvuoto alkuraskaudessa on todella yleistä, noin joka kolmas-neljäs saa enemmän tai vähemmän vuotoja. Itsekin sain tuta viime raskaudessa mitä se on, silloin ei lohduttanut tuo tieto. Mulla vuoto oli alkuun runsasta, kirkkaan punaista ja hiipui viikossa vähitellen. Vuoto alkoi kuntosalilla kesken punttien noston ja se pelästytti niin kovasti, että en käynyt enää treenaamassa koko raskauden aikana. Sali ei varmastikaan ollut lopullinen syy, mutta lääkärikin kehoitti ottamaan hetken aikaa iisimmin. Kävin reippaita kävelylenkkejä, hiihdin ja jumppasin kuminauhalla kotona. Aikaisemmissa raskauksissa treenasin salilla noin puoleen väliin asti, niin kauan kun sali tuntui mielekkäältä. Nyt alamme iltapuurolle pikkuihmisen kanssa ja sitten voisi painua nukkumaan. Ihan älytön väsy :o Hyviä vointeja kaikille :)
 
Takaisin
Top