joulukuun jupinat <3

Pikainen moi, tulin just töistä ja oon valmiiks ihan kuollu kun semmonen hulabaloo taas vaihteeks. Kaikki ihmiset tilaa hulluna kakkuja Jouluksi.. :D Kinkun ostoon pitäis mennä ja sitten vielä paistamaan piirakoita äitin luokse, saas nähdä meneekö mun osalta vaan syömiseksi kun oon niin väsyny. Mutta palaillaan varmaan vielä ennen aattoa, jos kerkee.. Huomenna varmaan eessä joulusiivoukset ja muuta puuhaa niin toivottelen jo nyt valmiiksi kaikille

IHANAA JOULUA! :) <3


Mulle on takaseinään tulossa istukka joo, eli hihii.. Eipä sitä sitten tiiä vaikka jo vähän kuplisi pikkunen siellä! :D
 
Hei. Olen taustaillut jonkin aikaa, mutta en ole saanut aikaiseksi kirjoitella. Lähinnä rajun pahoinvointini takia. Viime raskaudessa minulla oli läpi KOKO raskauden todella rajua pahoinvointia. Ei vesi, eikä mikään muukaan pysynyt sisällä. Ja tämä näyttäisi menevän ihan samalla kaavalla.

Yöllä juoksen jatkuvasti oksentamassa (en viitsi miestä herättää, niin sen takia olen lähinnä olohuoneessa tai sitten makuuhuoneessa ämpärin kanssa), aamulla koitan vähän juoda vettä/mehua/jotain, ja sitten hetken päästä nekin vähät tulee ylös. Aamu jatkuu vatsahappojen oksentamisella vähän väliä, ja sitten sohvalla lepäilyä. Kurkkua kirveltää jatkuvasti. Ja tämä sama kaava jatkuu aina iltaan ja taas yöhön asti.. Ja looppina eteenpäin.

Tietenkin yritän aina välillä syödä jotain, mutta KAIKKI tulee samantien ulos. Keitot ja jugurtit ovat olleet hyviä silti. Saa nähdä, miten käy, kun pääsen jouluruokiin käsiksi (firman tarjoamat jouluruoat olen jo oksentanut ruokahuoneen roskapönttöön..). Mutta jos edes vähän jotain pysyisi... emoticon

Neuvolalääkärillä olin viikko sitten. Hän tunnusteli ja kokeili kohtuani, ja sen perusteella päätteli, että ollaan nyt todella paljon edellä, tai sitten on kaksi vauvaa. Kumpikaan näistä ei pitänyt paikkaansa, minulla vain keho ilmeisesti muistaa edellisen raskauden näinkin hyvin. Mahani on nyt samanlainen pallo, kuin viime raskaudessa rv 17+0.

Vauvan muljahduksia olen selkeästi tuntenut rv 11+0 lähtien. Tänään np-ultrassa todettiin kätilön kanssa sama asia. Oli ihanaa nähdä ja tuntea samaan aikaan vauvan muljahdukset. emoticon

Vauva vastasi viikkojaan (12+0 nyt, ultran mukaan 12+1) ja nt oli 0,7mm. Mukaan lähti 8kpl ultrakuvia. Kätilö oli ihana! Edellisten kokemuksieni mukaan, odotin, että vastassa olisi taas tympeä ja ammattiinsa kalkkiintunut kätilö, mutta ei! Onneksi. (ninskusta emme saaneet kuin 3, ja kaupanpäällisenä oli tympeä ultraaja).

Laskettu aika on 05.07 jok.tap.
Sisaruksille tulee näillä näkymin ikäeroa 2v 5kk "tasan". Ninsku syntyi 05.02.2010 RV 42+4.

Seuraava ultra-aikakin saatiin, ja se olisi helmikuussa. Mutta elelläänhän tämä joulu tästä ensin. emoticon

Koitan päästä keskusteluun mukaan, ja käydä koneella aina silloin tällöin vointini mukaan. Mukavaa joulua kaikille.

 
No niin mammalaiset. Ehdinkin tuonne neuvolakuulumisiin kirjoitella neuvola juoruja.Eli olisi menossa rv 8+4 mutta voi tulla viikko lisää kun pääsee ekaan ultraan 5.1.-12 eli silloinhan viikkoja olisi noin 10. Sydänääniä ei kuulunut vaikka yritettiin kovasti kuunnella.

Kauhea yökötysolo ollut viikon ajan.Tänään ei mennyt alas peruna ja jauhelihakastike,jäi syöminen puolitiehen.Alkuviikosta tuli yli lihapiirakka ja perunasalaatti (voi olla se joku etikka tms. joka tekee sen yökötyksen kun esim.salaatinkastikkeita en voi käyttää myös ollenkaan.)

Väsynyt olen ollut koko ajan. Tänäänkin heräsin kyllä puoli seiskan aikaan mutta heti puoli yhdeksän aikaan tuli niin kamala väsymys aamulenkin jälkeen että oli pakko mennä nukkumaan ja vedin parin tunnen unet.Ja iltapäivällä nukuin pienet päikkärit.

Seksi on ollut hiukan vähissä tämän turvottavan ja ällötysolon takia..joka on tosi inhottavaa.
Muutenkin joululeipomiset yms vie ajan ja muukin "hössötys".

Mites muilla onko teillä ollut ns.levottomat jalat esim. öisin?
Mä syön säännöllisesti muutenkin mangensiumia ja neuvola suositteli myös lisämagnesiumin käyttöä.Erehdyin toissa iltana laittamaan hiukan Voltarenia jalkoihin kun sain sitten tietää että ei saisi käyttää raskaana..Mutta en hötkyile.En ole stressaava persoona.Syön sitä mitä tuntuu hyvältä syödä ja esim lohta meinasin syödä jouluna ja hiukan maksalaatikkoa.

Hyvät ja rauhalliset joulunpyhät kaikille heinämasuille <3
 
Hellou!
Täällä takana eka neuvola (eilen käytiin). Neuvolan täti oli ihana vanhempi rouva, sellanen herttanen mummonmuussi paketin mummelin näkönen:D Matkaan saatiin vaikka mitä:) Täällä joulun eteen touhotettu ja huomenna saa täysin rauhoittua, ihanaa. Mennää huomenna koristelemaan appilaan kuusi. Lisäksi tiedossa pipareiden koristelua. Jännäpäivä meillä tuo aatto, kun kerrotaan omille vanhemmillemme raskaudesta. Tehdään kortit ja niihin värssyt, matkaan lähtee koristeltu iso pipari jonka sisälle koristellaan pikkusydän tai tähti. Appivanhemmat saavat myös muumimamma ja pappa mukit:)
Mitä mammailijat ajattelee hiustenvärjäyksestä? Nythän on ollut kirjoituksia, että väriaineet vaikuttaisivat sikiöön haitallisesti, mutta minulle ainakin jäänyt kysymysmerkiksi kuinka paljon. Tulisiko värjäystä välttää raskauden aikana? Juuri kävin kampaajalla hakemassa ihanat hiukset, enkä ajatellut olla värjäämättä koska ei neuvolatäti myöskään sitä kieltänyt.
Hooärrä en usko, että kerran laitettu Voltaren olisi haitaksi, kuhan ei jatkossa käytä. Eiköhän suuremmat riskit olisi jatkuvassa käytössä. Jaloissa minulla ole ollut ongelmaa, mutta yöllä haittaa kun herään jatkuvasti klo 2-3 pissalle. Ja mahallaan en voi nukkua kun tuntuu kuin olisi pikku pallo mahan alla.
Enaj tervetuloa mammailemaan kanssamme:) Toivottavasti sulla oksentaminen helpottaisi, jaksamista!
 
Mulle sanoi myös ihanainen ultraaja et jos häneltä kysyt niin liikkeet voi tuntea jo silloin tällöin... kyllä sen kroppansa vaan tuntee :) tänään tunsin ekat muljahdukset...sitä ennen vaan kutittelua. Sikäli ihanaa kun muuten en tulle olevani raskaana ollenkaan... näytän vain siltä :)
 
Liityn joukkoon! :)

Meillä keskiviikkona ultra ja laskettuaika varmentui samalla.. :)

Oireet on ollu niin vähissä että välillä oon epäillyt koko raskautta :D
Mutta kyllä väsymys ja jalkojen kipeytyminen muistuttaa :)
 
Kerkesinpäs koneelle sittenki tänään. Eilen olin semmosen 10 tuntii töissä niin kun kotiin pääsin ei muutaku jotain ruokaa napaan ja pikkusen joulusiivouksien alottelua ja nukkumaan :D Tänään onneks sitten selvittii nopsaa hommista pois.
 Mulla on nyt tommonen söpö vauvamasupallo tuossa, se eilen siihen päivän mittaan turpos ja näytän oikeesti ihan raskaana olevalta nyt :D huvitavaa, päivän mittaan alkaa ihan painaa jo pikkusen tuo masu tuossa. Mieski eilen ihan onnessaan silitteli ja höpötteli tuolle masulle kun huomas sen töistä tullessaan.
  Mutta nyt lähen hakee miehen töistä ja sitte jouluruoka ostoksille ruuhkaan, mahtaa olla kaikki kyläläiset kaupassa :D

Niin ja tervetuloa kaikille uusille!! Ja toivottavasti pahoinvointi helpottaa teillä joilla oli ihan jatkuvaa.. Mullaki tänään aamulla vaihteeks tuli kaikki aamupalat ylös. Jännästi aina välillä iskee, mutta onneks töissä sain taas sinniteltyy tuon aamupahoinvoinnin kanssa.

Hyvää Joulua vielä! :)
 
Heippa hei!

Joulua on vietetty vanhempien luona ja oli ihanan rentouttavaa :) Mulla on nyt sitten maha alkanut pullottamaan.. huomasin sen itse tossa vähän ennen joulua, kun ulkoiluhousuista ei mene nappi enää suosiolla kiinni ja farkut puristavat!
Sain myös kuulla, että "sullahan on vatsa selvästi jo pyöristynyt! Ja näytän kuulemma kasvoistakin turvonneelta! :D Oon normaalisti aika hoikka, niin näköjään sen muutoksen huomaa sitten. Töissä varmaan ajattelee, että oon syöny vaan liikaa jouluherkkuja ;) Kai tää nyt sit jotenki alkaa jo näkyä ?! En kyllä olis todellakaan uskonut, että näin aikaisin. Ajattelin, että ehkä joskus 20 viikolla.. et voihan se tosiaan olla turvotusta, mutta kuitenkin! Mites teillä muilla ?

Mulla on alkanut myös alavatsalla vaikka minkälaiset tuntemukset. Kipua, vihlontaa, nipistelyä ja tosiaan sitä turvotuksen tunnetta! Pahoinvointi loppu yllättäen kolmen viikon oksentelun jälkeen. Jouluaatto olikin sitten ensimmäinen aamu ilman pahoinvointia ja se on nyt jatkunut :) Kahvikin maistunut taas aamuisin. Saa nähä jatkuuko, vai piteleekö taukoa!

Luin täältä jostain, et 10 viikolla suurimmalla osalla naisista pahoinvointi helpottaa ja olo voi tuntua hyvinkin normaalilta.. kai se sitten pitänee paikkaansa :)

Mites teillä muilla ? Jatkuuko pahoinvointi päivittäin, vai helpottaako jo ?
 
Heissan mammat!

Joulu meni ihanasti miehen kanssa kotoillessa. :) Mulla alko viime torstaina ihan järkyttävä turvotus töissä ja iltasin turpoo maha kyllä ihan valtavaksi... :D lähinnä näyttää siis siltä kun olisin ihan viimesilläni, tosi kiva. Täällä on jo jonkun aikaa ollu kaikkee vihlontaa sun muuta, alkaa paikat venyä ja paukkua. Mulla taas eilen tuntu kuplimisia masussa.. :D Ja kunhan multa loppuu tää talviloma niin sillo ollaan jo rv 16 niin mahtaa masu olla semmonen ettei kellekkään jää töissä epäselväksi.

Onko muuten muilla vähenytyny ruokahalu? tai siis siihen verrattuna miten ennen raskautta söi. Mä jaksan nykyään puolet siitä määrästä syödä kun ennen ja tuun paljon nopeempaa täyteen... Ja mulla on paino sitten pudonnu....... ennen joulua kävin vaa'alla niin kilo oli hävinny viime neuvolasta ja nyt kun tänään kävin niin joulun aikana myös lähteny melkein kilon verran pois vaikka oon kyllä syöny ihan kunnolla ja ollu ihan täynnä aina syömisen jälkeen. Perjantaina olis toinen neuvola, vihdoinki kuunnellaan ne sydänännetki <3<3, saas nähdä mitä ne siellä sanoo tuosta painosta. Kun en todellakaan tietoisesti oo pudottanu painoa.. :( Mulla kyllä ylimääräistä löytyy ihan reilusti, että tuskin ainakaan näin alussa vielä suurta haittaa on.

Mulla on ne pahimmat pahoinvoinnit ohi, mutta välillä on aamusin ollu huono-olo ja perjantaina viimeks oksensin, nyt kun on saanu nukkuu pidempää niin ei silleen oo päässy ällö olo tulee aamusta, ainoastaan jos on nälkä ja eilen tuli illasta pikkusen. Makeeta jos erehtyy syömään enemmän kun pari-kolme karkkia tai konvehtia niin sitte se kanssa saattaa tulla. Pahimmat raskausoireet väsymystä lukuunottamatta on kyllä jääny pois. Toivottavasti loman jälkeen ei enää aikaset aamutkaan laukaise pahoinvointia.

Mutta nyt vois mennä jotain syömään ku alkaa masussa tuntuu tyhjältä, heipsis :)
 
Hei!
Joulu oli ja meni... Täällä kerrottiin tuleville isovanhemmille ja veljelleni + hänen perheelleen tulevasta ilouutisesta. Kaikki ottivat uutisen hyvin, ja ovat erittäin onnellisia puolestamme:) Nyt mieltä helpottaa että lähimmät perheenjäsenemme tietävät:) Muille sukulaisille ja ystäville kerromme kun raskaus vahvistuu ultrassa, jonne saimme kutsun 18.1.2012. Ja ihana kultani oli löytänyt joululahjaksi raskauspäiväkirjan, huomenna ajattelin alkaa kirjoittamaan sitä:) Bolakoru oli myös löytynyt lahjakääreeseen. Isabell Oireista tällähetkellä voimakkaampina väsymys ja huimaus. Pahoinvointia ei ole niinkään ollut. Närästystä myös ilmenee kun syön paljon ja yllätys söin jouluna paljon:) Lisäksi pappani huomautti aattona vyötärönympäryksestäni, johon totesin että ihan normaali se on heh heh:) Hän oli jo aikaisemmin kysellyt veljeltäni ja hänen puolisoltaan, että olemmeko raskaana tai olemmeko suunnitelleet. Hmm onkohan pappa ennustajaukko?:)
Masc en usko että terveydenhoitaja on huolissaan painon laskusta jos sinulla on ennestään ylimääräisiä kiloja. Mutta jos paino kokoajan hurjasti laskee niin en tiedä tekeekö se sitten hyvää.... Ja tohon ruokahalu asiaan, musta ainakin tuntuu että ruuansulatus toimii hitaammin ja masu turvonnut ja täynnä  useamman tunnin ajan.


 
heips!

pahottelut kaikille pahoinvoiville, toivottavasti alkaa jo helpottaa. isabell, mulla ainakin tuntuu pahin aika menneen ohi. edelleen joitain ruokia ei vaan tee mieli, esim. jauhelihaa. mut ei enää yrjötä, jes :)

turvotuksesta, en oo huomannu, mutta mulla onkin niin huonot vatsalihakset että aina maha pullollaan :D mut ei kyl näy vielä raskaus, sen pitäis kuulemma alkaa aiemmin näkymään toisella kertaa..

hiustenvärjäys: mä oon värjänny kevytväreillä, mutta aion kyllä käsitellä todennäkösesti tän juurikasvun kohta taas. värjäsin viime raskaudessa myös muutaman kerran. luulisin että täällä kemikaalien maailmassa ei pysty välttämään kemikaaleja missään tapauksessa. mut varmaan hyvä jos pystyy värjään koskematta päänahkaan, esim. raitoja. se altistuminen on kai aika lyhytaikanen,vain lähinnä se värjäämisen hetki, kun hiuksethan on kuollutta kudosta, ei kai niistä mitään imeydy.

millasia unia ootte nähny raskaudesta? mä näin ihan kauheen painajaisen ultrasta viime yönä, eka oli ihan normaali ultra, mut sit se huone oliki täynnä opiskelijoita, yks niistä tuli myöhässä, repäs multa yläruumiinki paljaaks ja istu hajareisin siihen sängylle ja alko harjottelemaan ultraamista, ja mä yritin paniikissa peitellä tissejä, siitä huoneesta näky aulaanki..:D nii ja se eka ultraaja sano että se on selvä poika!

hooärrä kyseli levottomista jaloista, ei oo ollu sellaista, en ees tienny että sellasta on joillain..! ex-miehellä oli, se oli kyllä inhottava vaiva kun alko aina nukkumaan mennessä!
 
Joo  noista levottomista jaloista niin neuvolakin sanoi että voi olla mahdollista että se oire tulee raskauden alkuvaiheessa. Johtunee magnesiumin puutteesta.Nyt olenkin syönyt joka päivä magnesiumia ja ovat helpottaneet oireet ja saanut nukuttua.

Jouluna äitini puolen sukulaiset saivat jo tietää ja mummi myös että meille tulee esikoinen.
Olivat tosi iloisia ja olivat jo odottaneet ja "jo oli aikakin" :D
Muutoin pidän läheisten ja tiettyjäne kavereiden tietona jatkossa ultra kuulumiset yms.
Etten esim facebookissa huutele mitään.Saavat ihmiset jaksaa sinne heinäkuulle.
Mulla olisi ensi viikolla se eka ultra.Huomenna menen verikokeisiin jotka kuuluu niihin seuloihin.
Inhoan piikkejä ja sun muita hyih..

Toivotaan että masussa olisi elämää kun ei silloin neuvolassa kuulunut sydänääniä..hiukan aina jää miettimään että näinköhän kaikki on ok.. mutta toivotaan.
 
Hiusten värjäämisestä, meinasin kyllä värjätä ihan normaalisti myös nyt raskauden aikana. Olen käynyt kampaajalla laittamassa, mulla on tumma tukka ja juurikasvu ei ole kovin kaunista.. olen kyllä nyt yrittänyt venyttää tota värjäyskertojen väliä.. Kun ennen kävin 3 - 4 viikon välein :) Nyt yritän sinnitellä vähän pidempään!

Huomenna menen niihin verikoeseulontoihin ja 5.01 on se 12 vko ultra :) toivottavasti kaikki olisi hyvin!

Tuo pahoinvointi näytti loppuneen kuin seinään. Miten teillä muilla on se loppunut ? Huolestuttaa kaikki. Toki se voi kuulemma alkaa vielä uudestaankin. Pitäisi kuulemma olla vain iloinen, kun se pahoinvointi helpottaa.. niinhän se varmaan on, mutta ei vaan osaa olla stressaamatta!

Mulla on iskenyt coca-cola himo! Kiva. kun toi cocis on varmaan just se, mitä meille raskaana oleville eniten suositaan ;)
 
Hei kaikki mammat :)
Täällä käyty np-ultrassa ja KAIKKI oli kunnossa <3 saatiin nii ihania kuvia joissa yhdessä pikkuinen päätti meille vilkuttaa kovasti <3 Olo mitä sekavin ja onnellisin...sydänäänet kuului ihanasti myös...
Nyt vain tollottelemma nuita kuvia ja jäämme odottelemaan seuraavaa ultraa joka on helmikuun 16 päivä.....ja niin, LA MUUTTUI 1.7.2012 <3

MUKAVAA UUTTA VUOTTA KAIKILLE :)
 

Joulu oli ja meni, ruuat ei tursuile korvista kun tuli syötyä maltillisesti ;) 

Joulu tosin alkoi aika kurjasti kun perjantaina alkoi taas kerran vuoto!! Ja sitä sitten tulikin oikein kunnolla niin ettei edes side riittänyt.. Lauantai aamulla vielä jatkui ja siitä eteenpäin tuhrutti sitten kaikki pyhät. Ja tänään aamulla taas holahti oikein kunnolla. Onneks tänään oli neuvola ja lääkäri! Lääkäri sitten ultrasi ja löysi kohdunsuulta hematooman. Se sielä ilmeisesti vuotaa. En jotenki osannu kysyä mitään asiasta ja vasta nyt kotona mietin asiaa ja tuhat ja sata kysymystä mielessä.. Kummallista kun vielä viikko sitten ei ultrassa näkynyt mitään, tai eikö sitten se ultraaja vain huomannut.. Tosi kurjaa kun ei voi vieläkään huokaista helpotuksesta, vaan edelleen on huoli vauvasta ja siitä meneekö kesken hematooman takia vai miten tässä käy... :(


Uusille tervetuloa mukaan! Jotain piti kommentoidakin mutten nyt taas muista mitä....  

 

iines* Kurjaa varmasti nuo vuodot, häviääkös tuommonen hematooma sitte itestään? en varmaan koskaan kuullukkaan tuosta. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin <3 ja onhan se hyvä että nyt löyty joku syy tuohon vuotoon, eikä suoraan vauvaan kuitenkaan vissiin vaikuta tuo.

Mun ei pitäis kyllä enää sanoo mitään tuosta että pahoinvointi jääny poies, kun eipä tuo vissii oo, veikkaan että ei varmaan lopu koko raskauden aikana. Eilen ja tänään aamusta on saanu pönttöä käydä halailemassa, tänään en kerenny ees mitään syödä niin sitte sappinesteet oksensin, ei ollu mikään kovin kiva kokemus. 
 Pitää vissiin taas alkaa sänkyyn kantamaan illasta jotain valmiiks niin olis edes jotain oksennettavaa kun nousee ylös. No onneks tää olo kuiteski helpottaa aina tuon oksentamisen jälkeen.. Mun ystävä sano että varmasti tyttö tulee kun sen kokemusten perusteella kaikki joilla on ollu pahoinvointia on saanu tytön, hihii <3 no helmikuussa se sitten selviää kumpi sieltä tulee. :)

Meillä kävi eilen mun serkku 7 kuukautisen poikansa kanssa, ihan pikkuviikari kikatteli ja iloisesti kiljahteli vaan joulukuusta kun katteli ja kissojen perässä ryömi kyllä semmosta vaihtia että :D miehelle iski hirmunen malttamattomuus oottaa kesää että saadaan tuo pikkunen.. Hassumies <3 mutta joo meen nyt kokeilee jos saisin puroa alas, heipsis!
 
Huomasin äsken että mulle on ilmestyny kasvoihin semmosia tosi pieniä punaisia pilkkuja.. mistähän nuo vois johtuu? Onko ollu kellään samanlaista? joskus ihan alkuraskaudessa oli kanssa muutamia, mutta nyt joka puolella kasvoja. Pitää neuvolasta kysyy perjantaina jos ei katoa, eikä noita ole muualla kun kasvoissa. :o
 
Hei taas...
Tänään kävin neuvolassa...oikeesti ois ollu lääkäriaika joka ois ottanu papa-näytteen ja mitä muuta mutta lääkäri oli sairaana nii neuvolatäti otti sitte vastaan..kaikki oli kunnossa; hempat, rr ja pissat. Kuunneltiin taas sydänäänet ja pikkukaveri oli hereillä ja tosi villillä päällä. Doplerissa piti laittaa volumit pienelle ku toinen viiletteli pitkin kohtua ja potki menemään <3 hassua ku niitä ei ite tunne vielä :)Mutta nyt töitä kohen ja mukavaa päivää kaikille...

p.s. IINES, lujin netistä tuosta hematoomasta nii ei pitäis ilmeisesti olla haitaksi raskaudessa..saattaa vuotaa paljonkin, mutta ilmeisesti ei mitään haittaa ole :)
 
Takaisin
Top