Helmikuun vauva kuulumiset!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja marzi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Soseitahan saa kai suosituksen mukaan ruveta maistelemaan siinä 4 kk iässä, mutta maidon pitäisi olla se pääasiallinen ravinto puolivuotiaaksi asti.

Niitä suosituksiahan toki on ja jokainen noudattaa niitä tai soveltaa itselleen ja vauvalleen sopivimmalla tavalla :)
Itsellä on jo yhden lapsen verran kokemusta kiinteiden ruokien aloittamisesta niin samaa systeemiä aion soveltaa tähän toisenkin lapseen.

Esikoisen kanssa vellit aloitettiin 2,5kk iässä koska korviketta alkoi mennä lähes 2 litraa vuorokaudessa. Yöt oli yhtä syömistä, ja poika oli pissassa korvia myöten suuresta korvikemäärästä johtuen. Nälkä oli jatkuvasti. Kiinteät aloiteltiin 4kk iässä pieninä määrinä, uusi maku per viikko. Ongelmia ei meillä tullut ja poika oppi nopeasti syömään kiinteitä. Yöt rauhoittuivat ja poika oli muutenkin tyytyväisempi.

Toki vauvoilla on omat herkkyyskautensa näissä kiinteiden aloittamisissa. Toiset oppii syömään ilman ongelmia ja toisilla kestää kauemmin. Tiedän senkin että imeväisen pääasiallinen ravinto on joko äidinmaito taikka korvike ensimmäiset puoli vuotta, niinhän se suositus menee. Kaikki vaan ei ole aina ihan niin mustavalkoista.

Kyllä mullekkin on neuvolasta kerrottu ravitsemussuosituksista molempien lasten kohdalla. Mutta samaan hengenvetoon neuvolassa terveydenhoitaja on sanonut että oman järjen käyttäminen on sallittua ja suotavaakin, kukapa se lapsensa parhaiten tuntisi kuin oma äiti.

Eli tosiaan suunnitelmissa mulla on ainakin tosiaan aloitella maistattamaan kiinteitä 4kk iässä ja jos yöt menee hulinaksi syömisten kanssa niin velliä tarjoan ennen tuota 4kk ikää. Toistaiseksi ainakaan ei ole tarvetta vellille mutta sehän voi äkkiä muuttua.

Ja kenenkään ei tartte pahoittaa mieltään mun kirjoituksesta :) Tää on vaan mun kokemus ja mielipide kiinteiden aloittamisesta.
Jokainen taaplaa tyylillään.
Mun tyyli on tämä :D

Kiitos ja anteeksi :)

Tuo on ihan totta :) Ja joku lapsi on varmasti vastaanottavaisempi kuin toinen... Eli osalle kiinteät uppoaa hyvin jo heti alusta ja sitten on niitä, jotka yökkää ja sylkee pihalle äitien rakkaudella soseuttamat ruuat.

Itse ainaki odotan jo kovasti että päästään kiinteitä kokeilemaan, koska imetys ei vaan tunnu luontevalta. Väkisin sitä tässä väännetään.

Kai se suositus kumminkin johtuu enemmän siitä että alle 4kk vanhalla suoli on vielä niin kehittymätön ja kiinteistä voi olla haittaa vaikka vauva niitä mukisematta söisikin eikä sais masuvaivoja. Varsinki gluteenin saaminen alle 4kk on paha. Mulla on sama imetyksen kanssa, kamalaa puuhaa.. mutta vauva ei yhtään huoli pulloa vaikka oisin puolestani siirtyny ainaki osin korvikkeeseen :P Kunhan 4kk tulee täyteen ni koitan alkaa soseita saada maistuun. Sormet ristissä et kelpais.. :P

Hmm.. Totta tuokin. Mutta entäs pienet keskoset joiden kanssa on suositus aloitella kiinteitä jo kolmikuisena?
Mutta niinkuin sanoin, kukin tyylillään.

Keskosilla suositus on aiemmin koska heillä on kasvamisessa "kirittävää" ja tarvitsevat enemmän kaloreja. Vaikka suolisto ei ole sen kehittyneempi, tietenkään. Muuten suositus kiinteiden aloittamiselle 4-6kk, vähentää allergiariskiä. Jokainen toki tekee sitten omalle lapselleen mielestään parhaat päätökset :)

Mikähän siinä on kun sitä vettä ei suositella??? Ei kai siitä vedestä ole haittaakaan..en mä suoraan kraanasta anna vaan keitän sen :)

Joo toi kiinteiden anto on niin lapsi kohtasta..meillä aloitettiin kiinteiden ja vellin anto keskimmäiselle jo aikasessa vaiheessa kun tartti energiaa enempi...en tiiä johtuiko sitten siitä että oli niin iso kokoinen syntyessään..ja saattoi että kasvu vauhtikin oli reipasta.. on hänellä vieläkin hyvä ruokahalu ja ikää on se 2.5 vuotta.. :)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app

Hei! Minkälaista teillä on pulauttelu..meidän neiti tekee sitä ihan joka ruokailun jälkeen, sitä tulee silleen tasaseen koko ajan.. outoa on että tekee sitä vaikka syömisestä olisi jo 2-3 h..tuntuu että ainakin puolet tulee pihalle siitä mitä on syönyt...

Toi veden antaminen on aika jännä juttu, äitini oli joskus lapsivuodeosastolla töissä ja ennen vanhaan annettii jopa vastasyntyneelle hikkaan hörppy vettä :o jännää miten kaikki neuvolan neuvot muuttuu vuosi vuodelta :)

Sent from my RM-875_eu_finland_208 using Tapatalk

Meillä ei juuri pulautella. Sit jos heti syönnin jälkeen joutuu alkaa esim vaatteita vaihteleen / pyörittelemään niin sit saattaa vähän pulauttaa mut ei juurikaan muuten.

Tuosta vedestä vielä... En mä Onnille oo vettä tosiaan antanut ku silloin imettäessä kun se sammas tuli suuhun. Joka syötön jälkeen annoin pullosta hörpyn että suu huuhtoutuu niin sammas lähti pois.
Sit varmaan kun aletaan kiinteitä maistelemaan niin otan veden sit taas mukaan kuvioihin silleen että soseen syönnin jälkeen annan joko pullosta tai sitten jonkinlaisesta nokkamukista.

Nää on kyllä toisaalta huvittavia nää miten suositukset muuttuu :D Joskus 60-70 -luvuilla on suositeltu tyyliin tomaatti- ja appelsiinimehua jo alle kuukauden ikäisille vauvoille! Ja nykyisin sitrushedelmät aloitellaan paaaaljon myöhemmin allergiariskin takia. Mutta joo, niinkuin elmiinakin sanoi, tapauskohtaista kaikki. Ja jokainen tekee niinkuin itsestä parhaalta tuntuu.

Meilläkin esikoinen oli iso vauva jo syntyessään ja ruokahalu hirmuinen. Nyt ikää on 3v 2kk ja ruokahalu edelleen hirmuinen :D 103,5cm pituutta ja 19kg painoa löytyy "pieneltä" mieheltä. Tuntemattomat luulee Emppua useesti 5-vuotiaaksi kun on niin isokokoinen ja puhunut selvästi jo tosi kauan. Hupaisaa sit kertoa et joo, ei se oo vasta kuin reilu 3v :)

Onni voi olla erilainen monessakin suhteessa. Pienempi jo syntyessään, edelleen nukkuu tyytyväisenä reilu 7 tuntia yöllä heräämättä, mikä mulle on todella luksusta esikoiseen nähden. Ja on tyytyväinen :) Päivällä syöntivälit on sellaista 3-5 tunnin luokkaa. Illasta syö tiheämmin että jaksaa sitte yöllä nukkua. Aamulla syö siinä kuuden pintaan ja sitten nukkuu 10-11 välille vielä :) Voihan se olla että pikkuherra onkin sitten sitä mieltä että ei kiinteiden syömistä aloitellakkaan niinkuin äippä suunnittelee. Mutta kokeilen ainakin. Jos ei silloin vielä maistu niin kokeillaan uudelleen muutaman viikon päästä. Sitä olen tuumaillut että en taida sit peruna/porkkanalla aloittaa vaan esim bataatilla tms... Ja luumu pitää saada kuvioon kanssa että vatsa pelais :) Huh. Suunnittelua suunnittelua :D

Joo ennen oli ihan ihme ohjeita.. vauvoille annettiin sokerivettä :eek: siis ihan juottamalla.. Ohjeet perustuu kulloiseenki tietoon ja sehän lisääntyy koko ajan ni ohjeet muuttuu, kyllä varmaan nykyisetki ohjeet vielä muuttuu.. Kattelin et suomes on "lepsumpi" ruokapolitiikka ku WHOn suosituksissa, niis on et imetys pääasiallinen 1 vuotiaaks ja jatkuis 2 vuotiaaks.. suomes maito pääasiallinen 6kk ja suositellaa 1v jatkamaan. Nyt kai on idea ettei vauva tarvi vettä mihinkään, vesi vaan vie tilaa tärkeeltä ruualta. Imettäessähän tulee eka sitä "janojuomaa" ja sitte täyttävämpää rasvasempaa maitoa. Korvikkeet on koostumukseltaan siinä välimaastossa. Äidinmaidossa on jotain bakteerien kasvua estäviä aineita sun muita, eli sitä ei kannata huuhtoa pois ellei oo sammasongelmaa. Korvikkeissa ei oo sellasia etuja mutta ei sitäkään kai sinänsä tarvi huuhtoa ainakaan ennen ku tulee hampaita..

(huomaaks yhtää että tiedon ettiminen on hyvää imetysmaratoonien oheistoimintaa.. lupsutteleva vauva sitoo tehokkaasti sohvaan! mut onneks on netti..)

toi on kans kova pulauttamaan, useimpina päivinä menee sekä mun että vauvan koko vaatearsenaali pesuun. voi kanssa pulauttaa viel pidempi aika syömisestäki vaikka olis miten hyvin röyhtäytetty.. kai se on kovin yksilöllistä.

Muokattu viimeksi:
Mulla tuli sama reaktio tuosta veden antamisesta kuin Mary^lla, ei vaan ollu tullu mieleenkään. En muista, että tuosta ois ikinä edes puhuttu neuvolassakaan. Mutta hyvä jos en oo unohtanu mitään tärkeetä :) Anoppi tais kans mainita, että ennen annettiin vettä joka välissä. Se on kyllä hassua miten neuvot muuttuu niin äkkiä.

Minäkin kyllä jo odotan sitä, että vauva saa aloittaa kiinteiden maistelut. Toiveissa tietty yöunien pidentyminen :wink Mut onhan se muutenkin jännää.

Meillä poika pulautteli joskus 1,5-2 kk ikäisenä tosi usein, lähes aina ruokailun jälkeen. Tavaraa tuli välillä ihan kunnolla ja paineellakin. Välillä pulautteli myös, vaikka syönnistä oli jo aikaa. Nyt vähentynyt huomattavasti.

Meillä ei pulautella ollenkaan (paitsi jos on saanut disflatylia niin saattaa pieniä määriä nousta ylös).
Tuosta vedestä ei meillä neuvolassa sen enempää perusteltu, mutta "what to expect the first year" listas ainaki muutamia syitä miksi vettä ei pitäisi vauvoille juottaa. Yksi oli ainakin tuo veren laimeneminen, ja sitten mahan täyttyminen "tyhjällä". Pienistä määristähän nyt ei varmasti haittaa ole vaan tässä tarkoitettiin veden juomista.

Täällä kans pulauttelu on aika runsasta! Vaatteet joutuu vaihtaa useeseen kertaan päivässä ku on äijä ihan märkänä :D Hikka tulee myös tosi usein syönnin jälkeen. Kaveri on niin kova ahmimaan ettei varmaan tajuu koska pitäis lopettaa, ja ylimääräiset tulee sitten ulos... Koska kovasti jätkä kuitenkin on kasvanut. Alkuun pelkäsinkin että jääkö sinne mahaan mitään! Välillä lentää oikeen paineella puklu, ja joskus tulee syönnin aikana maidot nenästä ja suunpielistä ku ahmii niin kovin. Neuvolassa sanoivat että ei tarvi pulauttelusta huolestua kunhan painoa tulee hyvin :)

Sillon kun mää olin aivan pieni, niin oli suositus että annettais vesihörpyt joka tissittelyn jälkeen. Mä en suostunut ottamaa sitä lain, ja meidän äiti tunsi hirveetä syyllisyyttä tästä. Lopulta äiti sitten jätti tyrkyttämättä, mutta ei uskaltanut neuvolassa mainita. Että jooh, nää suosituksethan on vaan suosituksia, mitkä muuttuvat kokoajan ja eivät vältsysti kaikille vauvoille sovi. Ja oli aika mikä vaan, niin ainahan sitä mamman on syyllisyyttä tunnettava teki mitä teki... Eiku... :grin

Mä olen kanssa miettinyt, että kokeilisin tuota velliä vähän aikaisemmin kuin 4 kk iässä, jos nämä yöt ei parane. On kuitenkin meidänkin poitsu tosi iso kölliäinen (8 viikkoa ja reippaasti yli 6 kiloa) ja maitoahan tällä menee. Yölläkin ois pienellä nälkä kokoajan, mutta kun pitää tankata 2 h välein, niin ei se maha sitten saa yhtään levätäkkään välillä. Toissa iltana poika nukku ennätykselliset 8 h ja hirvee nälkä heti herättyään, mutta viimeyönä sitten heräili taas 1,5 h - 2 h välein, että saa nähdä miten tästä rytmit jatkuvat.

Pulauttelua täällä harrastetaan onneksi aika harvakseltaan, mutta yleensähän silloin kun on vieraita niin niiden syliin :grin.

Muokattu viimeksi:
Täällä vauva arki on aika väsynyttä meininkiä tällä hetkellä. Tuntuu että voisin jatkuvasti vaan nukkua ja nukkua... Yöt menee pääsäntöisesti yhdellä syötöllä tai kahdella... Syömisen kanssa saa kyllä taistella aikamoisesti nykyään... Ei meinaa tytölle kelvata ruoka vaan hän söis vaan tuttia... :( Ja täällä syödään kerralla sillasia 120-200 ml annoksia, illalla voi mennä melkein kolmekin desiä. Täällä just siirryttiin Liberon kolmos vaippoihin, Pampersia mies osti kerran vahingossa mutta ne haisi niin kamalille et käyttelin tiuhaan pois.

S_uski mä kans oon huomannut että olen ihan hirveen väsynyt..nykyään herään kesken unien vaikka tuo tyttö ei herättäskään syömään..ja aamusin voisin vaan vetää peiton korviin, jotenkin puhti poissa.. :( ulkoilen joka päivä mut se ei näköjään riitä..pitäs vissiin syödä vitamiineja lisäksi..

Mutta tsemppiä S_uski jaksamiseen!!

4kk hedelmät/vihannekset ja 5kk liha :) meillä tosin ollaan aina siinä 3kk eteenpäin maisteltu perunaa xD

Nii ja tuo pulautteluhan saattaa johtua esim nopeasta maidon tulosta taikka ahmimisesta :) Toki kummityttö pulautteli pitkään juuri tuolla "vaatteet vaihtoon" tyylillä. Eka oli rinnalla ja sitte siirty korvikkeisiin, mutta ei eroa o_O Joten taitaa olla syyt aika epäselviä :) Keskimmäinen pulautti ehkä 2 kertaa ja tämä aina silloin tällöin kun syönyt liikaa :grin Kamalaa, esikoisesta en edes muista :eek:

Meillä kehotti mehiläisessä lastenlääkäri antamaan vettä, käytiin siellä jo 1kk ikäisenä silmien rähmimisen vuoksi. Olen sitten sen jälkeen pikkuhiljaa antanut sitä aina kun muistan.

Sitten tuosta rota-rokotteen kuumeilusta.. Elikkä soitettiin silloin sunnuntaina siitä lastenklinikan päivystykseen ja siellä päivystävä lääkäri tuumasi että ei ole huolta jos kuume ei nouse yli 39.5 asteen.. Antakaa suppo.
Oltiin tuon miekkosen kanssa aika ihmeissään, koska aina on sanottu, että alle 3kk aina näytille.
No onneksi kuume laski supon myötä eikä noussut uudelleen, kuitenkin seuraavana päivänä pikkusen ihmetytti neidin poissaoleva olo ja soiitelin neuvolaan, josta kehottivat menemään lääkäriin. Menimme mehiläisen lastenlääkärille, koska saatiin aika nopeasti. Tulehdusarvot oli hieman kohollo joten laittoi lähetteen lastenklinikalle, johon suuntasimme lisätutkimuksiin.
Siellä oli hyvä palvelu ja tutkivat todella tarkkaan neidin, vihdoin selvisi, että hänellä on pissatulehdus. Nyt lääkkeet ja tänään tulehdusarvot oli jo tosi hyvin laskeneet, huh :) toki tilaa seurataan ja lämpöä mitataan, koska jos kuume uusii niin pitää mennä heti takasin.
Kuulemma kuumetta voi tulla rotasta, mutta se on yleensä parin päivän sisällä..
Niin ja nyt sitten sitä vettä pitää antaa, jotta tulehdus paranee pikaisemmin. Toki maito ykkösenä.

Mä oon kanssa luullut, että kiinteät aloitetaan vasta 6kk, voiko aloitta jo aikaisemmin? Tietysti maalaisjärenmukaan.. :)

Takaisin