Helmikuun vauva kuulumiset!

marzi

Näppärä viestien naputtelija
Oli puhetta siitä uudesta pinosta, joten tässähän tämä nyt sitten olisi =) Hokasin vain että se kuukausihan jo tosiaan vaihtui, jotenka turistaan täällä nyt sitten tuoreimmat uutiset. :wink
 
Ihan mielenkiinnosta kyselen miten teillä muilla on tutteja käytössä? Me otettiin käyttöön heti sairaalasta kotiin päästyä ku kaveri ois koko ajan ollu tissillä tai käsi suussa... Nyt tuntuu että turhan helposti laittaa pikkuiselle tutin suuhun jos vähän kitisee... Voipi tulla jossain vaiheessa kova vieroittaminen, kun en haluais enää yli vuoden vanhana tuttia pitää käytössä ettei haittaa hampaiden tuloa...
 
Meillä myös lapsukainen on syönyt tuttia sairaalasta lähtien, kun hoitajat olivat sellaisen hänelle lykänneet suuhun ihan kysymättä. :binkybaby Eipä sillä, olisin sitä varmaan itsekin jossain vaiheessa tarjonnut. Lapsi ei mielestäni kuitenkaan syö sitä liikaa. Usein tarvitsee tuttia rauhoittuessa tai nukahtaessa, mutta sylkäisee sen jossain vaiheessa pois eikä sitten välttämättä enää kaipaile. Eikä siis aina edes tuttia huoli, kun tarjotaan, riippuu ihan tilanteesta. Mutta en ole tosiaan kovin huolissani tutin imuuttelusta, kun ei se todellakaan roiku lapsen suussa koko aikaa.
 
Ai juu, ja Mirkkulille kiitos syömisvastailuista. Meidänkin poitsu veti viime yönä uniennätykset: melkein 8 tuntia putkeen. Ei ihan Mariyan tytön tasoa, mutta kuitenkin! Ja nyt tyyppi on nukkunut jo pari tuntia päikkäreitä vaunuissa. Tänään ei oo yhtään hassumpi päivä! :dance018
 
Meillä tutti ollut käytössä alusta asti samasta syystä kuin teillä jemppu. Syö sitä aika paljon. Aluksi vain nukahtaessa, mutta nyt kun on hereillä enemmän niin tutti on usein suussa silloinkin kun ei enää jaksa seurustella, mutta ei vielä ihan untakaan hae. Ajattelin myöhemmin siirtyä siihen, että tutti on suussa vain kun mennään nukkumaan. Nyt kuitenkin kun ei oo vielä selvää päivärytmiä niin tutin avulla neiti oppii rauhoittumaan ja nukahtamaan. Muuten on mennyt itkeskelyksi siinä väsymysvaiheessa ja sitten pitää hirmuisesti kanniskella. Suositus kai on, että viimeistään noin kaksivuotiaana tutista luovuttaisiin. Siskon tytöllä tuo tutista vierottaminen tehtiin kerralla nyt kun neiti on kaksi ja muutaman illan huutamisen jälkeen homma oli hoidettu.
 
Moikka. Meilläkin oli hyvä yö :) Esikko ei huudellut äitiä kertaakaan ja pienempikin veteli sikeitä 23-07 :) Herättyään söikin sit 160ml kerta heitolla. Nälkä siis herätti.

Meillä on vauvalla tutti käytössä. Synnärillä jo annettiin. Ainoo tutti minkä herra nirso huolii on toi Philips Avent ihmeellisen mallinen muovi kapistus :p Kaikenlaisia oon kokeillu mutta yökkii vaan.

Esikoisella oli kans aikanaan tutti käytössä heti synnäriltä. Nukahtaessa ja lohtuna kipeenä ollessa oikeestaan vaan oli käytössä. Omaa laiskuuttani vierotin vasta 2-vuotiaana muistaakseni. Leikkasin tuttiosan vaan pois ja poika aikansa sitä suuhun sovitteli ja tuumas että tutti on rikki ja vietiin se yhessä roskiin. Parisen viikkoa hän siitä unille mennessä jutteli mutta yhtään itkua ei itketty. Helposti vierottui siis vaikka itse olin varautunut pahimpaan. Tutin pois jättämisen jälkeen myös yöunet rauhoittui kun ei tarvinnut tuttia metsästää. Ja hienot ja suorat maitohammasrivistöt on vaikka imutteli tuttia 2 vuotta :D Mut onhan se fakta että mitä aiemmin saa tutit ja pullot veks niin sitä helpompaa se on.

Niin ja by the way... Täällä siis on ero vireillä mutta...
Päädyttiin sit kuitenkin yrittämään vielä yhdessä saada tää meidän avioliitto pelastettua miehen paskamaisesta tempusta huolimatta. Helppoa ei varmasti tule olemaan, enkä mä sitä olettaiskaan. Luottamus pitäis jotenkin saada takaisin. Enkä mä rehellisesti sanottuna tiedä miten se onnistuisi. Mutta uskon että tää puolen vuoden harkinta-aika näyttää kyllä että mihin suuntaan homma lähtee menemään. Sitten näkee että jatketaanko yhdessä vai erikseen. Rakkautta kuitenkin edelleen on, molemmin puolin ja halua selvittää asiat. Mut katsotaan päivä kerrallaan.
Tämmöstä meille...

Kivaa viikkoa kaikille! Ja voimia vauva-arjen "taisteluihin" :)
Nimim. Vauvan ja 3v:n kanssa ulkoillut. Voi ristus mikä urakka oli pukea molemmat ja vielä itsensä. Mutta sain kuin sainkin taisteluvoiton ja ulkona oli suorastaan kivaa :) Vauva nukkui vaunuissa ja esikoisen kanssa vietettiin laatuaikaa! :)
 
Täällä kans lutkutetaan tuttia ja välillä herätään siihen että tutti on pudonnut suusta. Useimmiten kuitenkin kun on nukahtanut niin tiputtaa tutin itse pois ja joskus käyn itse nappasemassa sen pois. Mutta eipä se vierottaminenkaan kovinkaan vaikeaa voi olla jos vaan jaksaa kuunnella muutaman päivän kitinää :D Mä itse taisin antaa oman tuttini pienenä joulupukille ja joku kertoi joskus sanoneensa lapselleen että harakka on vienyt sen :D Että keinoja on monia :)
 
TMJ, luottamusta on vaikea saada takaisin mutta ajan ja molempien panostuksen myötä on sekin varmasti mahdollista. Teillä on kuitenkin yhteinen perhe joten on vaikea siitä luopua pettämisen takia. Älä kuitenkaan pety puolen vuoden jälkeen jos homma ei paremmaksi muuttunutkaan :) Tsemppiä!
 
Meillä on myös ollut tutti jo synnärillä käytössä kovien imuhalujen takia. Nykyäänkin imuhalut on kovat, mutta tutti ei meinaa kelvata. Yökkii ja kakoo ja sylkee pois. Mutta ulkohaalarin kun laittaa päälle ni heti tutti kelpaa.. :eek: siitä vaan olis apua kun tuo imee koko ajan käsiään tai hihojaan. Käyttäytyy muutenkin niin kun olis nälkä, mut tissi ei kelpaa ja huuto ja raivoominen vaan yltyy. Välillä kovin turhauttavaa kun ei tiedä mikä tarve vauvalla on.

Meillä on muutenkin ollu aika vaikeita päiviä. Tyttö on kitissy ja itkeny kaikki hereillä olo ajat ja eilen ja toissapäivänä ei oikein nukkunutkaan päivällä. Onneks yöt on kumminkin mennyt hyvin. Mutta odotan kyllä silti innolla tollasia unia mitä osalla teistä on! :) tänään onneks näyttää ainakin toistaseks vähän paremmalta ja huutoa ei oo ollut niin paljoo ja yhdet pidemmät päikkäritkin on jo nukkunu. Toivotaan parasta!

TMJ:lle tsemppiä. Toivottavasti saatte asiat setvittyä ja luottamus löytyy, vaikka se varmasti vaikeeta onkin.

Sent from my HTC Incredible S using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä otettiin tutti käyttööm reilu viikon ikäisenä. Siihen asti minulle, ensimmäistä kertaa äidiksi tulleelle, uskoteltiin että tuttia ei missään nimessä tulisi antaa ennen kahden viikon ikää :D noh, sen reilu viikon jaksoin "kuunnella kitinää", mutta haistatin huilut tollasille jutuille ja tungin tytsylle tutin suuhun! ^_^

Nyt tuttia syödään satunnaisesti. Usein se lentää kaaressa pois kun sen yrittää laittaa suuhun ja välillä se on oikein kiva juttu. Yleensä tyttö nukahtaa ilman tuttia, mutta satunnaisesti jos ei nukahda heti vaan ähisee sängyssään, niin käyn laittamassa tutin suuhun. Joskus se sinne jää ja sylkästään just ennen uneen vaipumista ja joskus se ei kelpaa.

Kävin tänään kaupoilla ostamassa pinnasängyn reunapehmusteen, parit pussilakanat, unilelun, syöttötuolin pehmusteen ymym. Ostinpa myös purulelun (tutin näköisen), kun tuntuu että tytsylle ois jo nyt tulossa hampaita!
Mites muilla, ootteko käyttäneet semmosia, kokemuksia?

Toivottavasti saatte TMJ asianne sovittua :) vaikka luottamusta onkin niin vaikea korjata kun se kerran menee..:S
 
Meillä otettiin tutti käyttöön jo sairaalassa, itse olen sitä mieltä että on turhaa kiusata kumpaakaan ja olla antamatta tuttia jos se rauhoittaa, kyllä siitä tutista sitten pääsee eroon kun on sen aika :) Täällä syödään tuttia päivät pitkät mutta nukahtaessaan sylkee tutin, joten se ei häiritse unia :)

Me vaihdettiin kans tohon nutrilon omneo korvikkeeseen, meillä vaan on kakkaongelma. Pojalla on kakka tosi tiukassa ja kovalla, ei saa kakattua muuten kuin lääkkeen avulla :sad001 Ilman lääkettä poika ähkii ja öhkii kippurassa itkien mutta kakka ei tuu, olisko teillä kokeneemmilla mitään vinkkejä kuinka kakan sais luistaan? Kaikki hieronnat ja jumpat on kokeiltu myös eri korvikkeita on kokeiltu.


Tsemppiä TMJ toivottavasti kaikki kääntyy parhainpäin! :)
 
Täälä myös tutti alusta asti. Alussa harvemmin, mutta nyt useammin. :) eilen jopa nukahti yöunille ekan kerran tutti suussa, jee! :) helpommalla pääsee esim kaupassa jos alkaa kitisyttää. Keskimmäinen ei pienenä syönyt ja sen kanssa liikkuminen oli aika kamalaa :grin Meillä on molemmat lopettaneet reilu 2v iässä tutin syönnin. Poika "antoi tutin lintu-vauvoille" ja tyttö heitti itse roskiin ja vilkutti perään :grin Nätit hampaat molemmilla :) Ja nää kaksi söi TOSI paljon! Kyllä nuo kaikki tämmöset asiat opitaan ilman että kannattaa stressata ja tuijottaa niitä suositus ikiä :) 2v ikää suositellaan, mutta neuvolassa sanoi, että sitte lähempänä 3vuotiaana pitää siitä unitutista luopua. Ihana kyllä tuo meijän täti, kun ei turhista "nipota" :)
 
TMJ: toivotan onnea, kun päätitte yrittää miehesi kanssa! Jos vaan saatte työstettyä "tempun "läpi pikkuhiljaa, niin eihän sitä koskaan tiedä, jos sittenkin...

Täälläkin otettiin tutti heti käyttöön, kun synnärin ovet sulkeutuivat :grin Tyttö ottaa sen lohtututikseen, jos esim väysymystään itkee, muuten kyllä sylkee itse tutin pois eli ei kelpuutakaan joka tilanteessa..

Tyttö on tänään katsellut vieressäni "moottorikeinussaan" (vekotin keinuu pattereilla itsekseen) telkkua (supernannya :grin) piitkän aikaa tyytyväisenä ja hiljaa. Ei ole yskinyt kuin muutaman kerran, eikä kyökkinyt. Huh.. Toivottavasti paranemaan päin eikä pahenisi taas yötä myöden....
 
TMJ tsemppii :) silloin kun itselläni oli vastaava tilanne ja päätettiin jatkaa, niin piti vaan ite päättää, että tapahtunutta ei voi jatkossa tuoda esiin, koska silloin siitä ei pääse eteenpäin ja suhde ei pääse ns. Rentoon tilaan..

Meillä neiti alkoi viikko sitten syömään tuttia aina välillä, rauhoittaa hyvin yöunille, muuten tahtoo leikkiä sillä ja yökkii välillä. Mut toi unituttina kelpaa mulle hyvin :)

Sitten noista masuvaivoista eli kakkaamisvaikeuksista.
Meillä 2vko ikäisenä kakka loppui kuin seinään, masu oli niin kovalla että melkein äidiltäkin tuli itku :/ soiteltiin neuvolaan ja sieltä sanoi, että voidaan välillä auttaa kuumemittarilla asiaa.. Eli mittarin kärkeen rasvaa ja pyllyyn, johan alkoi kakkaa tuleen, alkuun oli ihan tosi kovaa ja sitten aina helpotti. Tätä jatkettiin aina välillä alkuun. Muuten aina kerran päivässä kakattiin yhdessä hoitopöydälle ja jalat sammakkoasentoon, pikkuisen kun nenäliinalla painaa pyllystä, niin se tekee ponnistusrefleksin pienelle, auttoi meillä, sitten vauva hoksasi jo sen että hoitopöydällä sammakkoasennossa kakataan :) näin tehtiin kerran päivässä, että kakka kulkee. Nyt on kolme päivää kakannut jo itse vaippaan, jee :) maitona me käytetään baby Semp, sillä ainakin kakan laatu muuttui heti vaihdon jälkeen pehmeämmäksi ja nyt luistaa jo hyvin. Voipi olla sekavaa tekstiä, mutta pointti ehkä selviää ..

Täällä ristiäisvalmistelut vauhdissa :) löysin pienelle niin ihanan mekon, se on kyllä säilöttävä käytön jälkeen :)
Tänään pitäisi vielä väsätä pikkuleipiä.. Oma kampaajakin on vielä varaamatta, viimeksi kävin 4kk sitten...

Miehen kanssa onkin ollut tänään vaihteeksi kovin riitaisa päivä, fiilis ihan huipussaan......plaah

Olen kanssa miettinyt noita hammasjuttuja, voiko niitä tulla jo 2kk ikäiselle?

Mukavan talvista viikkoa :)
 
Juuri kun avauduin vaikeista päivistä ja siitä, että tutti ei kelpaa vaikka on kovat imuhalut, niin tänään on ollut ihan eri ääni kellossa. Tutti on kelvannut ja rauhottanut neitiä kummasti. On ollut myös tosi hyväntuulinen ja itkeskellyt vaan vähän. Viihtynyt hyvin sitterissä ja leikkimatolla ja jokellellutkin vähän. Näitä lisää! :)

Sent from my HTC Incredible S using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä on kanssa tutti ollut sairaalasta asti käytössä...eka ei meinannut kelvata johtuen siitä lyhkäsestä kielijänteestä mutta nyt kyllä tutti maittaa..yöllä ei onneksi itke vaikka tutti ei pysyisi suussa..

Tutissta viroittaminenkin on hyvin onnistunut kahden edellisen muksun kohdalla :D

Meillä pimu kitisee aamun päivän ja illan..en oikeen tiiä mistä johtuu..mut jos tuo maidon vaihto auttas..tää on nyt jo kolmas maito...plaah..mutta asiaa tietty helpottaa se että kitinät ja itkut ei ajoitu yöhön

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
TMJ:lle tosi paljon tsemppiä noi on vaikeita asioita ja päätöksiä..

Kuinka pitkiä ruokailuvälejä vauvoilla on tällä hetkellä? Meidän tyty vetää nykyää koko pullollisen maitoo joten ruokien välillä on 5-6h

Ihana myös huomata kuinka paljon tämä meidänkin neiti hymyilee ja juttelee..helpottunut olo että vaikka mieli on harmaa niin olen sentään osannut vuorovaikuttaa tytön kanssa

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Mirkkuli, toi kakka homma osaa olla ilkeä :sad001 Esikoisen kanssa tappelin samalla tavalla kuin sinä. Vatsa tosin alkoi toimimaan samantien kun lopetin imetyksen. Nyt tällä likalla hieman samaa vaivaa :confused: Ei todellakaan kakkaa joka päivä, vaan 2-4pv välein :mad: Vissii pakko alottaa kuumemittari ärsytys kun eilinen ilta meni taas vääntäessä ja perjantaina viimeksi kakattu. Pitää varmaan myös kokeilla tota baby semptiä, ainakin muilla meidän lapsilla se on toiminut :) Nyt siis nanni ollut käytössä ja sitä annan 60-120ml/vrk.
Marzi, Täälä roikutaan tissillä hereillä ollessa ehkä tunnin välein?! Neiti nukahtaa helposti tissille ja tykkää lutsuttaa sen puoli tuntia.. Myös toi Neukku sanoi, että jotkut vauvat tykkää tankata useammin eikä syö kerralla itseään täyteen. Kai tää harrastaa just tuota. Tuntuu toi maito olevan kovin laimeaa tavaraa, mutta kiinteitä ruokia odotellessa! :eek:
 
Meillä poju syö yleensä 2-4 tunnin välein, yöllä voi olla 7 tuntiakin väliä. Tuttikin on ahkerassa käytössä, ollut kotiintulon jälkeen. Nykyään kyllä maistuu hyvin, mikä on vaan hyvä, sillä nyt viikon sisällä poika on löytänyt omat kätensä ja nyrkki tai peukalo on usein suussa. Hyvä vaan, että voi vaihtaa tutin tilalle. TMJ, teidän tutin vierottaminen kuulosti yllättävän yksinkertaiselta (ja hauskalta) :laughing002

Poika on nukkunut rotarokotteen saamisen jälkeen tosi paljon. Tai aluksi aiheutti tiheää kakkaamista ja enemmän pulauttelua, ja nyt myöhemmin ilmeisesti väsymystä. Eilen mitattiin varalta kuumekin, ei onneksi ollut. Vuorovaikutus vauvan kanssa ollut viime päivinä melko vähäistä, mutta eiköhän se siitä taas...
 
Täällä ei tuttia ole hyväksytty käyttöön vaikka tarjottua on. Muutaman hassun kerran on varmaan poitsu "erehtynyt" ottamaan muutaman imaisun mutta sitten kyllä saa tutti kyytiä ja kakistellaan perään :rolleyes: Meilläkin on sitä että hihoja ja nyrkkiä imetään sitten ja käyttäydytään kuin olisi nälkä mutta ei kelpaa tissi :confused:

Täällä ruokaillaan 2h välein yleensä, paitsi illalla tankataan tiheämmin kun yleensä päivällä ruokailu kestää todella lyhyen hetken. Poitsu vain jää leikkimään tissille ja virnuilee mulle sitten ihan kuin härnääntyisi että syönkö vai enkö :grin
 
Takaisin
Top