Gestaatiodiabetes

Ihmetyttää tosi paljon, miten sen mun ekan pilalle menneen sokerirasituksen (1h verikoe jäi ottamatta) 2h arvo meni yli ja kahden päivän päästä reilusti alle rajan (6,6 / 8,6). Ehkä se meni sitten ihan kokonaan pieleen eikä ollut edes mun tulos?
Toki erona oli se, että eka koe oli maanantaina ja toinen keskiviikkona, eli maanantaina en ollut ehkä ihan niin väsynyt.

Perjantaina kuulin että uusintapaastoarvo oli 5.0 eli ei sit oliskaan radia. Mutta täytyy nyt kuitenkin vähän tarkkailla noita lukemia sillon tällön. Sormenpäät jo ihan kipeenä piikittämisestä et sikäli hyvä ettei tarvii nyt niin tiuhaan seurailla. :)

Ootteko huomannu, että teillä mieliala vaikuttais verensokerin tasoon? Mietin vaan, kun verensokeri ennen aamiaista oli ihan ok. Aamiaisen jälkeen suutuin miehelleni (jatkuu edelleen...) ja tunti aamiaisen jälkeen verensokeri oli koholla, samoin 2 h jälkeen... Mulla oli kyllä aamiaisella eri leipää kuin tuossa muina aamuina eli voi olla, että se nosti liikaa.

Heippa vaan. Mullakin sitten sokerirasituksessa saatiin diabetes aikaseksi. Sen verran tuore tapaus, että oon dieetillä ja mittailen sokeriarvoja 4krt/vko aamuisin ja joka toinen viikko yhden päivän ajan ennen ja jälkeen joka aterian. Dietin ansiosta lähtenyt viikossa kilo painoa. Huomenna soittelevat sairaalasta ja kyselevät arvoja ja sitten katotaan saanko insuliinia pistellä. Kaykay: Tänä aamuna, kun mittasin sokerin, se oli ekaa kertaa yli kuuden. Pistin sen ihan oikeesti sen syyksi, että pitkästä aikaa oli huolia ja murheita ja en oikein saanut yöllä nukuttua kun niitä päässäni pyörittelin. aamuisin arvot olleet aika tarkkaan 5,5 tienoilla.

MinniV miten kävi insuliinin kanssa?

Tosi erilaisia käytäntöjä eri puolilla Suomea noiden mittaamisten kanssa, liittyyköhän sitten siihen onko ongelmana ruokailun jälkeiset vai paastoarvot? Muistaakseni luin, että joillakin oli raskausdiabetes diagnoosin jälkeen ollut vain muutaman viikon testailuja kotona. Mulle ainakin sanottiin saman tien, että koko loppuraskaus seurataan, kun diagnoosi on tullut.

Mä en oo kyllä huomannu, että olis mieliala vaikuttanut. Oon kahtena viikonloppuna joutunut käymään synnärillä päivystyksessä ja jännittänyt ihan tosissaan. Lepopulssi oli viikko sitten 105, että ihan tyynen rauhallisena oltiin :D mutta ei oo kyllä sokereihin ainakaa yollanen stressi ja jännitys vaikuttanut...

Mulle sanottiin suoraan, että seuraavat 10 viikkoa joudun mittailemaan. Poikkeuksellisesti mulla otettiin nyt toi kahden viikon aikana tehtävä mittauskierros (eli 4 aamua ja 1 koko päivä) yhden viikon aikana.

Mua käskettiin tosissaan ottamaan rennommin töissä, kun stressi ja väsymys vaikuttaa verensokeriin, joten on se ehkä voinut vaikuttaa. En tiedä...

hey KAYKAY! stressi nostaa sokereita, esim. kun vielä olin töissä ma aamuisin sokeri 5.4 ennen duunia, ti 5.3 ennen duunia ja ke vapaapäivänä aamu sokeri 4.6... stressi nostaa, vitutus nostaa, surku nostaa. parhaan aamu tuloksen saa kun aamulla rauhoitut hetken, et stressaa onkohan sokeri koholla, istut vaikka hetken, tai laitat teetä/kahvia tippuun ja sitten otat sokerin, kun kroppa vähän käynnistyy,, jotta olet mahdollisimman stressitön :)

Ja mun th väittää ettei muka vaikuta ettei oo nukkunu kunnolla yöllä. Mä veikkaisin että vaikuttaa just niin ku stressikin.

No mä olen huomannu saman. Duuniaamuina, stressaantuneena ja huonosti nukkuneena arvot on koholla mutta "vapautuneena" ei mitään ongelmia. Mainitsin asiasta neuvolatädille niin se kertoi jonkun toisen asiakkaansa huomanneen saman yhteyden. Täti itse oli kyllä hyvin epäileväinen... Joku joutais tehdä jo väitöskirjan asiasta... :grin

mulla on 2kpl 1tyypin diabeetikkoo kaveripiirissä ja 3 2.tyyppiläistä ja niiden kanssa ollaan aika paljon puhuttu, kakkostyyppiläisillä on huomattavampi stressin nostama sokeri, ykköstyypithän tykittää, joten väkisin pysyy arvot matalina.

niiltä on oppinut aika paljon ruokaneuvoja ja en esim. banaania uskalla enää syödä, kun kaveri jolla on 1 tyyppi joutuu pistään 5 yksikköä lisää jos banaania syö :p

voi kun tää kunto/ruoka into säilyis LAn jälkeenkin...olisin kesällä hyvin hyvin hoikka tyttö :D

Ihan hyvä tää radi, toimi ainakin herätyskellona itselle, oli viä jotain tehtävissä

No niin, sain minäkin "aloituspakkauksen" tänään sokerin mittaukseen. :( Oli onneks vaan se keskimmäinen tunnin arvo koholla, eka ja toka arvot oli ok rasituksessa. Mut sitä en ymmärtänyt että mun pitäis nyt sitten kahden viikon ajan mitata 4-6 kertaa päivässä, 3-4 päivänä viikossa. Eli yhteensä tuosta tulee mun laskujen mukaan korkeintaan 48 mittausta mut sain noita liuskoja yli 100 kpl! Eli onko oletuksena et joudun jatkamaan mittailuja sen jälkeenkin vai onko vaan varuiks jos hukkaan liuskoja tms.

hei Janna..eli aloitus on tuo 4-6 krt/pvä, sitten seurataan esim aamusokerit päivittäin ja silloin tällöin muita arvoja, jos ei ne nyt ekalla jaksolla oo mahdottoman koholla, itsellä menny tän raskauden aikana n.450liuskaa....toki aloitin tarkkailun jo vkolla 12.

tällä hetkellä itsellä se tilanne, että sokeri arvot aamuisin ja ruokien jälkeen ok, mutta jos pidän yli 4 tunnin tauon syömisissä, alkaa arvot nousemaan,paitsi yöllä...eli taas opetellaan ruokarytmiä...:p enää 12 vkoa...ja sit uskaltaa huokasta, tosin vauva oli tasan normaali käyrällä, eli ainakin ruokavalio on ollut kohdillaan.
Oon vaan tainnut vaan itse tehdä itselleen turhia paineita, jopa ehkä peloteltu liikaa kuinka lapsen sokerit on päin peetä, itsellä 3 kertainen sokeritauti,elämä pilalla ja kohta kuolee..yms jos ei niitä hoida. ja ennenkaikkea tuo hoitohenkilökunnan asenne toisinaan: kyllä se siitä vielä vituiks menee.

viikon 30 jälkeen insuliiniresistanssi tasaantuu ja jos arvojen heitot ovat minimaalisia, sokerit tasoittuu takasin normaaliks,

Muokattu viimeksi:
Metalshade, ymmärsinkö oikein et viikon 30 jälkeen sokerit rupeis jo normalisoitumaan? Mullahan on enää vajaa kolme viikkoa siihen! Ja toiseks vauvan koko on arvioitu pieneksi ja edelliset kaksi on olleet pieniä niin pieni vauvan painon nousu sokereiden takia ei olis edes haitaks kai...?

juu, elikkäs, kätilö lipsautti,että insuliini resistanssi on pahin vkolla 24 ja viikon 30 jälkeen yleensä sokerit tasaantuu takasin ennen 24 viikon tasoa, eli ei saa lakata hoitamasta ruokavaliolla, mutta tiedän että kaikkia on peloteltu että nyt tuloo diabetes ainakin kolminkertasena...kun se yks helvetin sokerirasitus on ollut 0.2-0.5 koholla :)

ei ne sokerivauvoja (isoja) pelkää vaan :
äidin huono sokeritasapaino (hypoglykemia) lisäävät vastaavasti synnytykseen liittyviä riskejä sekä vastasyntyneen hypoglykemian riskiä. Ensimmäisen syötön tulisi tapahtua ensimmäisen elintunnin aikana ja syöttöjen tulisi jatkua kahden tunnin välein.
Sokeriarvojen merkittävä nousu raskauden aikana suurentaa äidin riskiä sairastua myöhemmin tyypin 2 diabetekseen. Raskausdiabetes lisää myös lapsen riskiä kärsiä myöhemmin ylipainosta, sokeriaineenvaihdunnan häiriöstä ja metabolisesta oireyhtymästä, erityisesti jos odottava äiti on ylipainoinen.

elikkä, mitä terveempi äiti= sitä nopeammin sairaalassa tilaa muille, eli hoitohenkilökunnan ei tarvi hoitaa mahdollisia lapsen sokerien heittelyjä. ja jos laps on yli 4,5kg se yleensä leikataan ulos.

siks toisekseen vko 27-32 on vauvan massankeräys kausi, jollloin vauvan koon pitäis tuplaantua, koska nythän vko 27 lapsi on täysin kehittynyt, mutta hentoinen eli meidän vauva on nyt 1100g ja kätilö sanoi että nyt sen pitää kasvaa koska LA on jo vajaan 3 kk päästä. ei mulla ainakaan ole sokeri vaikuttanut lapsen kokoon, kun se oli tasan keskikäyrällä :)

tuntuu nyt hieman että tästä radista on tehty uusi hysterian aihe, melko pienellä muutoksella oon saanut ne ihan hanskaan. vituttaa toki, kun olis muitakin murheita kuin kytätä sokeriarvoja.

Mua jäi ihmetyttämään, kun terkkari soitti mun ensimmäisten mittausten tuloksista. Aluksi se sanoi, että tulokset olivat hyvät (paitsi pari arvoa koko päivän mittauksessa). Sitten se kuitenkin sanoi, että mun pitää karsia hiilareita aamiaiselta, kun arvot ovat niin korkeat. 5 mittauksesta 3 aamiaisen jälkeen otettua oli alle 7,0 ja 2 yli. Rajaksi oli kuitenkin annettu alle 7,8. Onko teitä käsketty karsia hiilareita aamiaiselta, jos tulos on ollut alle 7?
Ihan hirveästi en pysty edes karsimaan; syön 2 leipäpalaa, joista tulee 15,5 grammaa hiilareita. Auttaisko jos hiilareiden suhteellinen osuus olis pienempi eli lisään protskuja?

Mä ainakin kysyin jossain vaiheessa, että onko niin, että aina on hyvä juttu, kun arvo ruuan jälkeen on tuon 7,8 alle, vai onko sitä parempi, mitä alempi arvo on. Sain silloin vastaukseksi, että raja on se 7,8 ja kaikki sen alle on hyviä. Eli olen tyytyväinen vielä, jos mittauksen tulos on 7,7. :) vai ymmärsinkö sun kysymyksen nyt oikein?
mikäli sun pitäis vähentää hiilareita vielä aamupalalla, niin kannattaa myös kiinnittää huomiota hiilareiden laatuun (Tämän varmaan tiedätkin) Esim. ruisleivässäkin on paljon hiilareita, mutta täysjyvä tuotteista hiilarit ei vapaudu niin nopeesti, niin silloin arvot pysyy parempina.

Kiitos Lime88! Tota just tarkotin, että kun ymmärsin, että riittää, että arvot on alle 7,8 ja olin niihin todella tyytyväinen ja sit terkkari ilmottaakin, että nuo 6,6 arvot on liian korkeita, niin en enää tajua missä mennään... Terkkari vielä korosti mulle, että jos arvot aamiaisen jälkeen on yli 7,0, niin mun pitää ottaa yhteyttä. Ei vaan tajuu! :confused:

Juu, tiedän faktat hiilareista eli olen jo kiinnittänyt huomiota laatuun. Itselle ei ruis sovi, mutta olen nimenomaisesti yrittänyt käyttää täysjyvätuotteita.

Mulla on nyt sitten insuliini käytössä. Aamuarvot jatkuvasti koholla (5,3-5,7) ja loppuraskaus meneekin sitten insuliinia iltaisin pistellessä ja arvoja päivittäin mittaillessa. Ultrassa käydään kahden viikon välein. Alkuannos insuliinissa 8 ky ja jos aamuarvot kolmena päivänä peräkkäin yli 5,5, niin sitten nostan itse insuliiniannostusta kahdella ky:llä. Dieetti kaikesta huolimatta päällä raskauden loppuun asti. Kahteen kuukauteen ei ole tullut painoa lisää (jee?). Normaali arvot on kuulemma 4,0-5,5 välillä ennen ruokailua. Mulla toisinaan lähempänä kolmea ennen ja ruokailun jälkeen 4,9-9,1 välillä mitä olen tässä mittaillut. Aika pahasti siis arvot heittelee.

Lime88: joo, kerron jos selviää. Tuli tässä kyllä samalla mieleen, että oisko pointti se, että mulla rasituskokeessa 2 tunnin arvo oli korkeempi kuin tunnin arvo eli mulla verensokeri jatkaa nousuaan ja siksi siis riski, että nousee liian korkeaksi, jos jo 1. tunnin kohdalla on yli 7. Täytyypä ottaa mielenkiinnosta mittauksia siinä 2 tunnin kohdallakin. Onneksi noita liuskoja annettiin ihan järkyttävä määrä... :)

Tsemppiä MinniV! Ei varmaan ole kivaa noiden arvojen heittely. Toivottavasti saadaan kohilleen insuliinilla. :signs003

Takaisin