Gestaatiodiabetes

Pari tyhmää kysymystä taas tietämättömältä. :D
Join yhtään asiaa ajattelematta kupin teetä (ilman makeutusta) puoli tuntia ruokailusta ja nyt mietin voiko se vaikuttaa sokerin mittaukseen tunti ruokailusta? Vai pitäiskö nyt mitata tunti teen juonnista?
Vaikuttaako radi jotenkin siihen laittaako lääkärit herkemmin saikulle ennen äippälomaa? Eikö radin takia ainakin voida synnytys käynnistää aiemmin jos vauva kasvaa liikaa?
Vielä yks asia tuli mieleen: Onko radilla ja raskausmyrkytyksellä mitään yhteyttä? Eli onko korkeampi vai sama riski siihen?
 
Hei Janna, olen ymmärtänyt että diabetes kaikkina muotoinaan nostaa myrkytyksen riskiä,mutta kukaanhan ei oikeasti tiedä mikä RM:n aiheuttaa.

Tee ilman makeutusta ei nosta sokeria,mutta maito,mikäli käytät sisältää sokeria=laktoosi. Mutta ei normaali kupillinen pitäisi maidonkaan kanssa täysin aiheuttaa ylitystä.

Ei radi ole edes sairausloman syy, ainakin näin mulle on sanottu.

Jos vauva seurannasta huolimatta kasvaa yli 4,5 kg,niin ainakin ennen leikattiin,perustuen internetin tietoihin.
 
Kiiiiiiitos vastauksista! :) Välillä vaan putkahtelee mitä ihmeelisempiä ajatuksia päähän ja miettii mikä liittyy mihinkin jne.
 
sama oli itsellä alussa, tuntui kuin lääkärit ja th:t oli niin kauheen liekeissä ton radinsa kanssa. sitten yht'äkkiä kun ei arvot nousseetkaan, ei se olekaan niin olennaista. koko ajan peloteltu kuinka radi tekee vaikka mitä, kukaan ei kuitenkaan ole suoraan sanonut mitään. tottakai tajuan sokerivauva käsitteen, mutta kaiken muun oon saanut kaivella netistä ja alan julkaisuista.

Ja yleensäkin diabeteksessä tuntuu olevan kahta koulukuntaa, on ravintoympyrähullut ja luontaistuotehullut, sen lisäksi on ympäri maailmaa tehty paljon tutkimuksia, kokeita yms. mutta lääketeollisuus ei hyväksy esim. pellavansiemenöljyn parantavaa vaikutusta...

valitettavasti diabetes yleensäkin on niin ison luokan bisnes lääketeollisuudelle, ettei vaihtoehtoja edes tarjota meille.

Onneksi kohta on helmikuu :)
 
Onko muilla heilahtanut nyt loppuraskaudesta sokeriarvot huonommiksi? Mulla heitteli nyt rv:lla 30-31 tehdyt mittaukset sen verran yli arvojen, että diabeteshoitaja päätti laittaa lähetteen äippäpolille. No, ihan ok, jos tosiaan mun elimistö ei enää toimi kunnolla. Oon tosin ollut tosi väsynyt ja päällä on kolmas flunssa 4 kuukauden sisään + jonkin sortin virtsatietulehdus, johon antibiootit. Mutta huomaan kyllä, että esim. täsmälleen sama aamiainen nostaa nyt verensokeria enemmän kuin pari viikkoa sitten.
 
Ihan sama täällä KayKay. Kolmen viikon sisään tuli seitsemän ylitystä ja sitä ennen oli kuukausi, jolloin ei tullut ainuttakaan ylitystä. Minulla menossa nyt 31. viikko. Kuvittelin, että olen itse vain alkanut lepsumaan syömisissä, mutta pian huomasin myös ennen sopivien ruokien nostavan arvoja enemmän, jopa yli sallitun. Soittelin myös diabeteshoitajalle, joka käski seuraamaan tarkasti ja ellen saa arvoja pysymään hyvinä, niin heti yhteys ja varataan aika lääkärille ja ultraan. Nyt onkin ollut kunnon ruotuun palaamisen aika ja kellon tarkasti katson, että tulee syötyä riittävän usein. Söin esimerkiksi kahtena peräkkäisenä päivänä samaa makaronilaatikkoa ja salaattia lounaaksi, mutta arvot oli toisessa 7 ja toisessa 4.8. Ekassa aikaa aamupalasta reilu neljä tuntia ja tokassa aikaa oli mennyt vain alle kolme tuntia. Tajusin siis, että täytyy taas oikein tarkoituksellisesti syödä useammin. Nyt onkin arvot ollut parempia, mutta aikaisempaan melko rentoon syömiseen nähden saa tosissaan nähdä vaivaa, että arvot pysyvät hyvinä. Oon kyllä valmis aika paljoon, ettei tarvii insuliinia käyttää...
Mitä KayKay äitiyspoli käynnillä tehdään ja mihin sait ajan? :)
 
Lime88: mä sain vasta tänään kuulla, että diabeteshoitaja laittaa mun omalle neuvolaterkkarille viestin, että laittaa lähetteen Jorviin, joten kestänee jonkun aikaa, että sieltä kuuluu mitään... En oikeastaan tiedä mitä tuolla käynnillä tehdään, hoitaja käski jatkaa arvojen mittailua. Selvinnee sitten tarkemmin. Ilmeisesti vauvan koon arviointia, jne. Kuulemma mahdollisesti otetaan käyttöön lääkitys, jos tarvetta.

Itsellä on kyllä toi ruokailurytmi ollut niin kateissa. Ajattelin, että kotona sairaslomalla ollessa olis helpompi kontrolloida syömisiä, mutta eipä se sen helpompaa ollutkaan. Ja pikkasen haastavaksi oon kokenut sen, että jos oon hereillä 12 tuntia, niin siihen pitäis saada ahdettua 4 ruokailua ja niiden väli pitäis olla sen 3 tuntia...
Yhdellä nettisivustolla lukee näin: "Raskausviikkojen 20–32 aikana insuliinin tarve voi kasvaa huomattavasti insuliiniresistenssin lisääntymisen takia." Tarkoittaako tuo, että viikon 32 jälkeen tilanne voi parantua vai jääkö se sille tasolle, mihin on noussut? Mulla on nyt rv 32 meneillään.
 
Muokattu viimeksi:
Musta alkaa tuntua, ettei mitään voi oikein ennustaa. Nää raskausdiabetekset taitaa olla tosi yksilöllisiä... Mun kaveri joutui viimisen kuukauden ennen vauvan syntymää insuliinille vasta, niin sen vuoksi en itse uskaltais luottaa siihenkään, että paranee lopussa... Mutta oon kyllä ton saman lukenu jostain, et noilla viikoilla olis pahin.

Onko KayKay sun ruokavaliossa enää yhtään kiristämisen varaa? Joo ei se ruokailuvälien seuraaminen helppoa oo.. Mulla menee tosi iltapainotteiseks syömiset ja saatan syödä puolentoista tunnin välein kaksi tai kolme kertaa illalla, kun taas päivällä väli saattaa venahtaa. Tuntuu, että melkein heti aamupalan jälkeen täytyy alkaa lounasta valmistelemaan, jos on jotain uuniin menevää.. Jotenkin muutenkin kaikki on niin hidasta, et jos johonkin lähtee (esim. jouluostoksille), niin ei oikein onnistu enää sellanen takki päälle ja menoks -lähtö.

Että vaikka raskausdiabetes on vaan väliaikainen ja pitäis miettiä niitä oikeita diabeetikkoja, niin kyllä välillä ottaa tää diabetes niin päähän. On vaikee keksii mitään positiivista silloin, kun syö aamupalaks kaks karjalanpiirakkaa ja arvot paukkuu yli... Turha on nyt vaan haaveilla mistään leffaillasta ja kunnon karkkipussista...

Kääk mitä valitusta, mutta nyt ei jaksais tsempata... Älkää ottako musta mallia ja vaipuko epätoivoon..
 
Mä oon ollut viimeisen viikon niin rajussa flunssassa että en ole paljoa jaksanut edes ajatella koko radia. Mulla on se niin lievänä muutenkin ettei kauheesti ole paukkunut arvot yli rajojen. Mutta nyt en ole edes muistanut mittailla läheskään tarpeeks. Ja sit mulle tulee niin karseita yskimiskohtauksia ja on pakko ottaa Strepsilsiä tai kurkkupastillia että saa kurkun vähän puudutettua ja vasta jälkeenpäin muistan että vartin päästä olis pitänyt ottaa sokerit... Eli näyttää sit aivan päin honkia. Mutta en jaksa stressata siitä nyt, kunhan pääsis flunssasta eroon vois taas keskittyä muuhunkin.
 
Tiedättekö voiko virus- tai bakteeriperäinen paha flunssa aiheuttaa sokeriarvojen heilahteluja? Tai kohonnut crp-arvo? Viime viikolla oli vielä ihan ok sokeriarvoja (sen mitä mittailin...) mutta tänään on ollut arvot 8,8 ja 9,2! Korkeimmat mun mittaamani arvot. Vai oliskohan vaan raskausviikoista johtuvaa heilahtelua (viikkoja nyt 30+6).
 
Kortisoli on insuliinin vastavaikuttaja ja aiheuttaa/pahentaa insuliiniresistenssiä. Kaikki stressi- ja tulehdustilat (myös siis tapaturmat, valvominen, kylmyys ym.) nostavat kortisolitasoja. Ja silloin nousee sokeritkin, jos niissä on vähänkään häikkää.

Liikunta vähentää elimistön stressiä (ja tietysti kuluttaa energiaa) mutta varmaan sillä on muitakin edullisia vaikutuksia sokeriarvoihin. Sairaana ei pidä kyllä liikkua.
 
Kiitos vastauksista. :) Diabeteshoitaja soitti just ja kysy miten viikko on mennyt... Kerroin ylityksistä ja flunssasta ja hänkin oli sitä mieltä että todennäköisesti ne liittyy toisiinsa ja sokerit tasaantuu kun tervehdyn tästä flunssasta. Siihen asti hän suositteli että jakaisin ruokailuja vielä pienempiin osiin, eli että söisin esim aamupalan kahdessa osassa kahden tunnin välein. Huh huh... Mun kun on vaikeeta pitää kiinni tuosta korkeintaan neljän tunnin tauosta ruokailujen välissä! No, onneks oon kotona kuitenkin niin on mahdollisuus ruokailla usein kunhan vaan muistais.
Tiedäks te Bamsesta sen kilpparin (Skalman), mä haluun sellasen kellon kuin sillä on! Kello vois soida aina kun pitää syödä, mitata sokerit ja ottaa päikkärit! :D
 
Joo,luulin kanssa että pahin on takana, eilen en syönyt kuin klo 12 hampurilaisen kylillä, ilta klo 20 jokusen suklaakonvehdin ja kappas aamusokeri oli 6, ekan kerran 20viikkoon. Tänään sitten ollaan himassa ja kirotaan ja syödään nätisti parin tunnin välein. Ei saa näköjään ainakaan minä lipsua yhtään syömättömäksi. Juu tiesin että sokerit alkaa normalisoituu viikon 30jälkeen, mutta tyhmänä kuvitteli,ettei tarvi enää syödä niin tarkkaan..
 
Hah! Mut sen sijaan lähetetään äippäpolille ylitysten takia, vaikka olin sanonut, että olen todella väsynyt, kun en ole 3 viikkoon nukkunut kunnolla ja että mulla on (taas) flunssa päällä. Ihan sama! Rupee jo tympimään koko touhu! Jos ne vaikka äippäpolilla ultrais. Kiinnostais nähdä minkä kokonen poika on nyt. :p
 
Mulla on aamuarvot olleet vielä hyvin aisoissa mutta lounaan jälkeen on aina pahin kun aamupalan ja lounaan väli venyy liian pitkäks. Nyt yritän skarpata tänään ja syödä väkisin useammin.
 
Hei minkälaisia joulusuunnitelmia muilla raskausdiabeetikoilla?? Jouluun kun varmaan kaikilla kuuluu aika vahvasti ruoka ja herkut.. Tuntuu aika surulliselta ajatus, että syö kolme suklaata, odottaa tunnin ja mittaa sokerin, mutta ei kai muukaan auta. Jouluruoka ei onneks oo niin hiilaripitoista, niin sitä varmaan voi syödä, ei tietty sellasta samanlaista satsia kun edellisinä vuosina... Tsemppiä hurjasti kaikille joulun aikaan, ei ehkä helpoin aika vuodesta hillitä syömisiään, kun kaikkialla pöydät notkuu ruuista ja ihmiset ympärillä syö aamusta iltaan!! :)
 
Mulle sanottiin että pitää syöda mahdollisimman vähän laatikoita ja onneks ne ei ookaan mun herkkua, eli nyt ei tarvii ottaa etiketin mukaan kaikkea vaan voin vedota radiin ja jättää väliin kaikki mistä en tykkää! :D Kalaakaan en syö muutenkaan. Mut noi jälkiruuat ja suklaat on pahempi juttu... :/ Täytyy vaan harjoittaa suurinta mahdollista itsehillintää ja koittaa pysyä erossa karkeista... :sad001
 
Takaisin
Top