Gestaatiodiabetes

Onpa ikävää, Mashnu. :sad001 Todella inhottavaa tuollainen syyllistäminen. Muistan edelliseltä kierrokselta, miten kurjalta tuntui, kun neuvolassa tuijotettiin vain vaa'an lukemia ja neuvottiin vähentämään herkuttelua eikä uskottu, kun yritin kertoa, etten edes syö mitään herkkuja.

Tällä kierroksella mulla on ollut vähän päinvastainen tilanne. Pyysin itse, ja lopulta tänään sain lähetteen sokerirasitukseen.

Mulla on ennen molempia raskauksia ollut BMI 21. Raskausaikana paino kuitenkin nousee ihan hillittömästi, vaikka katson todella tarkasti, mitä syön; jopa tarkemmin kuin normaalisti. Ekassa raskaudessa lisämassaa tuli kuitenkin 30 kg. Nyt viikkoja on kasassa 22 ja painoa on kertynyt jo 12 kg. Neuvolan mielestä ei oo mitään syytä huoleen ja että mun pitäis vain olla armollisempi itselleni ja lopettaa turha stressaaminen, kun stiksauksissakaan ei ole ollut huomautettavaa ja verenpaineet ovat kohdillaan; vauvakin on vähän viikkojaan pienempi.

Itseäni kuitenkin huolettaa, kun tuo painonnousu ei mitenkään selity ruokavaliolla tai muutenkaan elämäntavoilla. Itse paino ei ole se, mikä ahdistaa, vaan enemmänkin se että kaikki ei ehkä ole kunnossa. Haluan nyt sulkea ainakin tämän vaihtoehdon pois. Th oli onneksi ymmärtäväinen ja suostui lähetteen kirjoittamaan. Sanoi, että ei siitä haittaakaan ole, että radi suljetaan pois.
 
Samsam: Mullakin paino vaan nousee, vaikka katson mitä syön (olen kaiken lisäksi kasvissyöjä) ja liikun tosi paljon. Eilen neuvolassa +8kg tullut painoa. Sokerirasitukseen oon menossa kuukauden päästä lähinnä sukurasitteen ja iän vuoksi. Mulla paino saattaa pysyä samoissa lukemissa viikkotolkulla ja sit kerralla pumpsahtaa päivässä kilolla tai parilla. Tosi rasittavaa. En vaan haluis olla helmikuussa satakiloinen, mutta pahasti näyttää että siihen suuntaan ollaan menossa.
 
MinniV: On se tosiaan ärsyttävää. Järkyttävää ajatella, että tässä puolen välin jälkeenhän se painonnousu vasta alkaa. o_O

Mulla on myös tota sukurasitetta. Sillä mietinkin, että voisko olla rd:stä kuitenkin kyse, vaikka en automaattisesti lähetettä saanutkaan. Neuvolan pissatesteissä ei ole mitään hälyyttävää näkynyt, mutta en sitten tiedä, kuinka luotettava tulos on kyseessä, kun käyn siellä aina aamulla enkä harrasta aamupalaa. Paastoarvot ovat varmaan ok, mutta entäs muut...
 
Mulla on tulossa rv:lle 26 se sokerirasitus ja mielenkiinnosta menen.. En siis aiemmin ole käynyt ja ymmärsin, että ikäni puolesta lähetteen laittoi:oops: Mitat ennen raskautta oli 63kg/169cm. Edelleen sitä painoa on tullut se nelisen kiloo. Nyt tämän anemian myötä oon kyllä huomannu, että ruokahalu on huononnuo_O Ja ne mieliteot on hävinny kokonaan. Eilinen pyörtyminen tais johtua juurikin matalasta gx:stä, olin kylmän hikinen ja kun syömään pääsin, kädet tärisi niin etten meinannut saada banaania suuhun:sad001 Mutta noin vartti syömisen jälkeen oli jo parempi olo. Onko sillä sitten raskausaikana merkitystä kumpaan suuntaan ne verensokerit heittää?
 
Happy79: Oon ymmärtänyt et liian korkeesta sokerista olis se haitta, mutta eipä tietty liian matalakaan koskaan hyvä oo. Ja taitaa muutenkin mennä noi aika käsikädessä, koska se verensokeri pitäis pitää mahdollisimman tasaisena pitkin päivää, eikä piikit kumpaankaan suuntaan oo hyviä. Mutta ihmisillä, kellä ei oo diabetesta tai raskausdiabetesta, niin ne sokeriarvot ei esim. isonkaan karkkimäärän jälkeen nouse liian ylös, kun kroppa tuottaa sitä insuliinia tarpeeks. :)

Eilen tuli päivällisen jälkeen itsellä yks maksimiarvo 7.8, mutta söin kyllä reilusti, eli on ihan selitettävissä. Jotenkin tuntuu, että on koko ajan nälkä, joten eilen söin vähän enemmän, mutta kyllä se nälkä pari tuntia syömisestä vaan palaa vaikka mitä söis...
 
Korkeat sokerit kasvattaa vauvaa, matalat sokerit taas meinaa sitä et vauva on käyttäny sulta nekin vähät mitä on, mut siitä ei pitäis olla haittaa, esim. Vauva ei jaksa kyl liikkua kun verensokeri on alhainen mut jos pääsee siis shokkitason matalaksi ni sit tietty on huono :)
 
Hello :)

tulin just diabetes käynniltä,
Mashnu, toi on niin tota, vaadi lähete kunnolliselle diabetes hoitsulle, lapsi voi olla iso ilman radia tai ylipainoakin,
itelle ei o tullu painoo lisää,periaatteessa, kun aluks tippu melki 6 kg, nyt about 2kg hiipinyt takasin.
mua uhattiin kans insuliinillä ja nyt se pahin aika on tulollaan eli vko 26 on pahin insuliin i resistanssin kannalta, odotan itse kauhulla, vaikkakin sain aamu arvot laskeen 4,1-4,7.

Ja tiedän tunteen,kun koko raskaus tuntuu suunnattomalta virheeltä, kun kaikki on koko ajan vastaan, oon liian lihava, ei saa sektioo tehdä läskeille ettei tule veritulppaa, sikiöseula meni perseelleen, sokerit ihan jees, mutta kyllä se siitä vielä vituiks menee...
Jossain joku fiksu on joskus sanonut että jos oot yli 28v,ylipainoinen ja raskaana, et voi olla terve, siltä ainakin itsestä tuntuu.

kokeile aloittaa kromi kuuri, sillä menee kaikki makeen nälkä pois ja se auttaa soluja ottaan vastaan omaa insuliinia, tuloksia näkyy n2-3vkon kuluessa.

purkki maksaa 5-10€, eli halpa hyötyyn nähden.

Toisekseen ite heitin ruoka ohjeet pois, niissä neuvotaan syömään lightti kamaa,margariinia ja rasvattomia maito yms juttuja. lightti tuotteissa on kuitenkin enemmän hiilareita. rasva ei lihota ja nosta sokereita, hiilarit sen tekee.

Ainut mitä koitan noudattaa,on säännölliset ruoka-ajat.

Lime88, kiva että homma alkoi rullaan paremmin, stressi nostaa sokereita ja hienoo jos joku muu pystyy niitä ottamaan.


Metal...
 
Suomessahan diabeteksen hoito on vähän ruokavalio-ohjeistuksilla pielessä. Se ei oo nimenomaan ne rasvat ku lihottaa, vaan ne huonot hiilarit&sokerit. Säännöllisellä ruokarytmillä saavutetaan mahdollisimman tasainen verensokeritaso. Kuituja täysjyvästä ja kasviksista, proteiinia ja hyvät rasvat - ei mikkään light ja rasvaton oo se avain onneen :)
 
Mulla on vuorotyössä pirun vaikee pitää kauheen tarkkaa rytmiä syömisten suhteen. Aamuisin paukkuu nyt paastoarvo ylärajoilla vaikka kuinka yritän syödä oikein, muuten päivän aikana ei ole mitään ylityksiä. Kysyin siitä aamuarvosta niin vastaus oli, että ei siinä mitään ku joudut kuitenki ruveta käyttämään insuliinia. Olishan tässä nuorempana ja hoikempana jo lapset tehny mutta 25-vuotiaana naimisiin ja vasta 32-vuotiaana tulin raskaaks... Tuntuu joo tyhmältä, että mulle ei kukaan selitä mitään. Tokaistaan vaan että vauva on liian iso. Oli siis nyt rv 21+ 6 kokoa 520 grammaa ja laskin itse, että oli kasvanut 75 grammaa viikossa edellisen 2 viikon aikana. Mutta mistä pirusta minä tiedän minkä verran vauvat kasvaa viikossa noilla viikoilla... Turhauttavaa.
 
No huh :/

Mulla ongelmana lähinnä se, et kun on pysynyt sokerit siis täysin rajoissa (söin mitä tahansa), ni en kohta enää muista mitata arvoja kun suhaa paikasta toiseen.. :sad001 saan varmaan huutia ku en oo mitannu kolmena päivänä viikossa, mut turhauttaa ku hyvät arvot ja kolme päivää tuntuu viikossa liialta siihen nähden. Pelkkä paastokin ku riittäis ja yhtenä päivänä muut arvot jos kerta on ok.
 
Mun neuvolatäti oli niiiii ihana! Oon itkeskelly noita paastoarvoja vaiks oon tiennyki et ilmeisesti ne johtuu liian pitkästä (mulla usein 10-14h) paastosta. Oli samaa mieltä ja sanoi, että jos herään yöllä vessaan ni voisin piruuttani mitata sillon. Oon kerran keskellä päivää mitannut nimittäin 8h paastolla 3.8 ja alle puol tuntia myöhemmin oli 4.3 vaikka olin maannu paikallani. Myöhään illalla en pysty syömään ku närästää mut toivottavasti löytyis joku närästämätön vs nostaja illaks ja jota vois sit syödä jos yöllä herää, et sais ton maksan lopettamaan "panikoinnin" :D
 
Mulla on se paastoarvo myös korkeampi ku päivän muut mittaukset. Se on ruvettava yösyöpöks vissiin.... Mun pitää mitata 2-3 kertaa päivässä. Alan olla ihan kypsä koko touhuun.
 
Mullakin aamupaastoarvot ongelmana :sad001 vaikka vaan vähäsen yli tai rajalla niin tiedän, että jossain vaiheessa tulee varmaan joko tablettilääkitys tai insuliinit. Noh yritän muistuttaa itelleni et en oo paha tai huono ihminen/äiti, koska pikkusille se on sit vaan hyväksi, että hoitoa saan. Tottakai ois kiva jos saisin ruokavaliolla pysymään tavoitteissa mut jos ei pysy ni ei voi mitään. Satuinpa tarkistamaan työterveyden puolella mitattuja muutaman vuoden takaisia paastoarvoja. Tuolloin olin varmaan ainakin 10 kiloo hoikempikin, niin arvot silloinkin 5.6 ja 5.7.

Välillä oon saanu aamupaastoarvon pysymään alle sen 5.5 mut en pysty vetää johtopäätöksiä miten se onnistuu. Välillä myöhäinen iltapala auttanut, välillä ei. Huoh. Mulla paastoaika harvoin menee edes yli 9 tunnin. Sen huomaan kyllä että huonosti nukutun yön jälkeen arvo on korkeempi.

Mittailen siis joka päivä aamupaaston ja sit viikon aikana otan jokaiselta aterialta ennen ja 1 h arvot kertaalleen. Ja sit välillä testaan miten jotkut ruuat vaikuttaa.
Muut arvot pysyy hienosti alle tavoitearvojen, jos siis oon syönyt hyvin. Ja sit välillä ihan hyvä syöminenkin vetää arvon yli: kerran lounaalla oli lautasellinen keittoa, näkkileipä levitteellä, juustolla ja kurkulla sekä lasillinen maitoa, ni humpsis yli meni. Noh maitolasi pois niin arvo pysyi alle. Aikamoista säätöä tää kyllä on. Ja yhtään ei helpota, että ahmimishäiriö nostaa silloin tällöin päätään ja sit ei uskalla ees mittaa arvoja :eek:
 
Mulla on noi arvot parantunut ihan tosi paljon, tai sitten tuo mittari on rikki jotenkin. Kävin tänään KOTIPIZZASSA ja söin melkein kokonaisen pizzan ja siitä tunnin päästä mittasin ja arvo oli 6.5. Muutenkin lounaan jälkeen sokeriarvo saattaa laskea lähelle paastoarvoa jo siinä tunnissa. Ei nyt saa vaan tuudittautua siihen, että arvot pysyy koko ajan hyvinä, mutta hyvä tietää, että toisinaan voi syödä rennommin. Alkoi meinaan jo tulla tuossa sellainen tuska, ettei mitään saa syödä ikinä ja aina saa kantaa jotain eväsarsenaalia laukussa, kun mistään ei voi hakea mitään nälän yllättäessä. En tiedä mistä tällainen arvojen paraneminen voisi johtua, mutta näin se vaan on. Toisinaan olen mitannut arvon kahdesta eri sormesta, kun on jotenkin niin ihmeellistä, että esim. juuri lounaan jälkeinen arvo saattaa olla 4.8, kun se vielä pari viikkoa sitten oli lähes aina yli 6, vaikka mitä olisi syönyt.

Mites muiden arvot? Vieläkö teillä riittää ideoita ruuiksi? Jotenkin salaatti + joku liha/kana/kala variaatio alkaa tökkiä. Tekisi mieli jotain laatikkoa tai pataa, muttei oikein keksi hyvää ja vähähiilihydraattista versiota. :)
 
Mikäs se oli se paaston aika, kun mulla esim. Nyt eilisillan iltapalasta on 4-5h ni ei mun mielestä kyl riitä "paastoksi" joten en huolestuis ku nyt kyl oli kirkkaasti yli ekaa kertaa rajojen tänä aamuna... :/

Lime, kun teet jonku lootan esim. Täysjyvämakaroniin tmv ni on seki ihan sallittu. Katot miten arvot reagoi siihen :)
Pizza esim. Nostaa arvoja vasta seuraavaks aamuks, kun on rasvainen -> rasvaisuus hidastaa sokerin/hiilarin imeytymistä. Saman siis tekee esim. Suklaa kuin pizza, nostaa pidemmälle aikavälille vasta kuin tunnin päähän :)

Luulenkin ton ylläolevan olevan syy siihen miks suomalainen diabeteksen hoito on pääasiassa kans sitä et suositaan rasvatonta, kun arvot on ns. Helpommin kontrolloitavissa, mut silti liputan hyvien rasvojen enkä rasvattomuuden puolesta itse..
 
Lime, kaikki ei tykkää kaalista, mutta mun herkkua on kaalisoppa/pata: kaalia, porkkanaa, paprikaa, sipulia varsiselleriä (vaan vähän tai ei ollenkan raskaana, kun on diureetti), valkosipulia, mauste- tai mustapippuria, chiliä ja (rasvatonta) jauhelihaa tms. ja purkki tomaattimurskaa. Vettä vaan vähän keittämistä varten eikä tartte välttämättä lihaliemikuutiotakaan. Maustaa voi myös persiljalla mutta sama homma kuin sellerin kanssa.

Toi on jonkun nesteenpoistodietin ohje, mutta musta tosi hyvää, voin vetää tota litroittain kerralla :D
 
Muokattu viimeksi:
Ripitii: Tykkään kaalipadasta tosi paljon, en vain oie koskaan itse uskaltanut tehdä. Mieskin on tiukasti kieltänyt kaaliruokien valmistuksen kotona. Taitaa joku lapsuudentrauma olla siitä kaalin hajusta! :D Ehkä nyt vois kokeilla kyllä. Kuulostaa hyvältä tuo ohje ja olis jo paljon kasviksia siinä itse padassa, niin ei tarttis aina sitä iän ikuista salaattia syödä.

Ja MadH: hyvä idea myös tuo makaronilaatikko. Täysjyvätuotteita oon toki käyttänytkin. :) mun laatikot on kuitenkin aina niin makaronipainotteisia, mut vois toki tehdä semmosen lihalaatikon makaronilla!! ;D mulla ei kyllä sokerit siitä eilisestä pizzasta reagoinu aamuksikaan, aamuarvo oli 3.2. Hyvä kuitenkin tietää, että noin saattaa käydä jos (kun) syö rasvaista. Ja mikäli ylityksiä alkaa tulla niin sitten tietty on kiristettävä.
Toi aamuarvon kohdilleen saanti on ilmeisesti vaikeempaa kuin ruuan jälkeisten. Ehkä se vain oli korkee lyhyen paaston vuoksi. Vai vaikuttaako se tosiaan siihen?
 
Lime, joo ei mullakaan pizza/suklaa tee paastoarvol mittää, mut huolestuu ei pidä jos se rasvanen vaikuttaa tollalailla :)
Lihalaatikko makaronilla kuulostaa hyvältä. Ite käyttäny ohrariisisekoitusta kans ruokien kanssa, taikka pelkkää lisäkeohraa, ihan kivaa salaatteihin ym :)

Otin harjottelussa puheeksi ton paaston ja radin mun ohjaajakätilön kans ja sanoi et paastoarvo ei oo paastoarvo jos ei oo vähintään 8h ollu syömättä, mieluiten 12. Eli mun alle 5h arvo joka oli kirkkaasti yli rajan, (7.2) kun söin "huonon iltapalan" ja paasto alle 5h. Myös pelkkä väsymys/stressi/kiihtyneisyys nostaa sokereita.
Eli ei syytä huoleen, mua otti oikeen päähän tuo aamulla toi arvo.


Ja unohdin harjoittelussa sit mitata tunnin lounasarvon, päivällistä ei tullu syötyä koska nukahdin sohvalle, iltapalan jälkeen en kyl voi oottaa tuntia et saa iltapala-arvon.
Mua niin pännii tämä mittausten mahduttaminen elämään!!
Miten te teette/toteutatte kun joudutte mittaileen ja kuinkas usein?
Mulla on ollu se 3pvää viikossa KAIKKI mahdolliset arvot. Vaikkei tällain "opiskelevan kätilön" silmiin ei näyttäis arvot siltä et pitäis niin usein... :sad001 mut pakko olis. En vaan opi.
 
Minä mittaan edelleen joka päivä kaikki arvot - kun muistan. :D
Ens viikolla radi-lääkäri, nyt on paastoarvotki ollu ihan ok kun oon väkisin syöny iltapainotteisemmin ja ottanu mehukeittoa yöllä jos oon käyny vessassa.
 
Takaisin
Top