Gestaatiodiabetes

Sairaalassa hoitaja totesi mulle, että nauti nyt vaan siitä aatosta. Ettei se yksi päivää hallaa tee, mutta sitten takas ruotuun. Sano, että mieluummin kerralla enempi herkkuja, kun pitkin päivää. Tänään lekurikin soitti ja sanoi, että pitäisi nostaa insuliini-annostus 12 yksikköön, kun illalla on ollut arvot koholla. Mulla siis insuliini, jonka pitäisi vaikuttaa 24h, mutta kun illalla sen pistän, niin ei taida ihan tuota 24 tuntia vaikuttaa.
 
Kävin ylimääräisessä kontrollissa äpolilla ja sain kortisonipiikin, huomenna toinen. Tuo kortisoni voi kuulemma aiheuttaa maidon herumista, vauvan liikkeiden vähenemistä ja sokeriarvojen nousua pariksi päivää. Mä sain luvan olla mittaamatta sokereita nyt muutaman päivän kun ne olis kuitenkin koholla flunssan ja kortisonin takia! :D Jaahuuu, ei tarvii mitata sokereita jouluna! :)
 
Mä aion pitää tänään ja huomenna "mittausvapaata". Näkyy kuitenkin sit sen jälkeen arvoissa, jos on mennyt överiksi. Täytyy pitää makeat herkut minimissä, mutta vähän aion nautiskella.

Mut tosiaan välitettiin äippäpolin tarkkailuun edellisten mittausten perusteella. Tuli lääkäriaika 14.1. (rv 36) ja sitä ennen mittaustuloksia diabeteskätilöille. Nyt ekan viikon mittauksissa kaikki tulokset todella hyviä! (Okei, kaksi 0,1:n ylitystä, mutta ei siis hälyttävää.) Viikon päästä pitää kuulemma lähettää taas uudestaan.
 
Pitäisköhän huomenna ryhdistäytyä ja aloittaa mittailut taas joulu- ja kortisonitauon jälkeen. Mulle sanottiin vaan että kortisoni nostattaa sokereita muutamaksi päivää ja sain luvan olla mittailematta mutta en huomannut kysyä tarkemmin kuinka monta päivää...
 
Hei, tiesittehän kaikki raskausajan diabetestä sairastavat, että vauvan terveysvakuutus voi korvata radista aiheutuneet kustannukset? Tietysti edellyttää, että vakuutus on ollut voimassa ennen diagnoosia.

Ystävä vinkkasi kysymään vakuutusyhtiöstä, kun puhuin minun laskimotukoksen hoidon kuluista. Hän oli saanut kaikki radiin liittyvät polikäynnit Pohjolan vakuutuksesta (pl. omavastuu). Itse olin aatellu, että kaikki tällaset on rajattu automaattisesti vakuutuksen ulkopuolelle, mutta eipä ollutkaan!
 
bye bye radi... eilen TAYSissa totesivat, ettei tarvi kuin 2 kertaa viikossa mittaa sokeri, jos on aamu koholla, 4 päivän seuranta ja jos sitten vielä hälyyttävä,niin lääkäriin, muussa tapauksessa, radi olis niinku tässä (kädet ja jalat ristiin)

vauva oli 2,3kg eli n. 5-7 päivää normi käyrän yläpuolella, muttei kuulemma ole ongelma.

2viikon päästä vielä ultraus, kun eivät oikein saaneet verenvirtauksia kunnolla näkymään, pelkäävät että istukka on alkanut kalkkeutua.. mutta sitten synnytään aikaisemmin, jos näin on :)
 
Onnittelut Metalshade! :)
Mulla terkkari unohti koko radin kun hän järkytty niin paljo saamistani kortisonipiikeistä ja painonlaskusta. :D Mittailen nyt joka toinen/kolmas päivä sokereita ja 12.1. on kontrolliultra TYKSissä.
 
kiitos :) nyt tuntuu helpolta ja jopa typerältä tuo ruoka-aineiden kyttäys, mutta 7 viikkoa max raskautta jäljellä ja raskauskiloja tasan 2kg.
on tässä kirottukin.

Mutta päivääkään en vaihtais, ilman radi hölmöilyä en olis saanut ultraa niin usein ja lapsen kasvua ja terveyttä ei olis seurattu niin intensiivisesti,
ja nyt varsinkin kun taitaa tuo istukka olla paskana, se löytyi ajoissa, eikä tarvi pelätä rönttö-pallon kärsivän hapen puutteesta :)
 
Hienoa Metalshade!! :)
Mulla on taas v-tutuskäyrä aika huipussa. Jorvista uhkasivat laittaa mulle lääkityksen päälle, kun viime viikon yhdessä kokopäivä-käyrässä oli kaksi rajan ylittävää paastoarvoa (sekä päivällinen että iltapala (jossa ylitys huimat 0,2!)). No, saavat sellaiset arvot ens viikolla, että ei ole ylityksiä! :mad: Odotan vaan aina niin kauan, että arvot tippuu tarpeeks alas...
Kommentoin kyllä sinne takaisin, että on "hieman" haastavaa saada mahdutettua 4 ateriaa 3 tunnin välein päivääni, kun saatan olla valveilla vain 12 tuntia...

Mulla on tässä nyt muitakin harmeja kuin noi sokerit, niin rupee olemaan todella avuton ja itkuinen olo. :sad001 Nimittäin mulla on ruvennut kroppa keräämään kovasti turvotusta ja verenpaineet on nousseet parin viime viikon aikana. Muita raskausmyrkytyksen oireita ei ole ja kun mulla on tuo verenpainetauti taustalla, niin paineiden nousu on ilmeisesti vähän eri asia. Mutta joo, saan noita paineitakin mittailla ja huolestua niistä. Onneks tuli huomiseksi ylimääräinen neuvolakäynti. Lisäksi neuvolalääkäriaikaa aikaistettiin ens viikon perjantaille.
 
Kaykay: mä nauran täällä kippurassa itelleni! :D Ihmettelin ekan kerran sun viestin lukiessa mitä ihmeen käyriä sulla mitataan kun mulla on vaan se vihko mihin merkkaan arvot... Kokopäivä-käyrä ja v-tutuskäyrä... Ekan mä osasin arvata mut toi toinen...? Nyt vasta kun luin uudestaan tajusin!!! :D :D :D
Mä kokeilin kans kerran uudestaan kun tuli ylitys niin jo viidessä minuutissa oli laskenut 0,5!
 
:excited001
Mun mittari antaa noin 1,0 mmolin erolla olevia tuloksia ihan peräkkäisistä mittauksista...
 
Nyt täytyy kysyä tarkennusta taas kokeneemmilta. Onko tulos luotettavampi jos ottaa näytteen kunnon isosta pisarasta kuin jos verimäärä just ja just riittää mittaustulokseen?
 
On varmasti. Sormea ei saisi myöskään "lypsää", koska näytteen sekaan tulee kudosnestettä, joka laimentaa tulosta. T.sh :wink
 
Toisaalta Janna, samaa verta se on, on sitä sitten juuri ja juuri testiin tarvittava pisara tai reilusti isompi! :) Ja onnittelut Metalshade! En tiennyt, että tästä diagnoosista voi päästä eroon... Ilmeisesti siis sun arvot pysyneet hyvinä. Nyt alkaa olla muutenkin jo niin lyhyt aika jäljellä, ettei tunnu missään enää. Oon oman radidiagnoodin saanut 19.8. että neljä ja puol kuukautta takana ja noin 7 viikkoa jäljellä. Joulu meni hyvin, ei ylityksiä arvoissa ja mittasin tosi ahkerasti. Nyt ei oo kolmeen viikkoon taas yhtään ylitystä ollut...
 
ei se diagnoosi minneen mene.. nyt vaan on ollut niin hyvin sokerit hanskassa.

mulla heitti kans se vanha mittari 1mmol siksi vaihdettiin toiseen 20sekunnin mittariin, sairaanhoitopiiri täällä tiesi että 2.tyypin seuranta laite heittää, mutta raha ratkasee.

verimäärästä en tiedä muuta,paitsi kun sitä oli liian vähän,kone sanoi error...
 
Mulla ei kyllä verta tule sormesta tarpeeksi lypsämättä. Silti näyttää tuo insuliini auttavan sokeriarvoihin niinkuin kuuluu.
 
Takaisin
Top