Gestaatiodiabetes

Metalshade

Piirimestaruustason postaaja
Helmikuunmammat 2015
Elikkäs, ajattelin aloittaa uuden topicin, kun kyseisestä asiasta en täältä ketjua löytänyt..

Useimmilla sokerirasitus tehdään vasta RV 20 tietämillä, ellei ole ikä,suku,paino tms rasitetta, joiden takia testi tehdään hyvinkin aikaisin.

Itse olen 34v,painoa löytyy, poltan tupakkia varsinkin töissä, joten lähete pamahti heti.

Paasto sokeri oli koholla, joten sain omaseurannan (mittari) ja viikon parin päästä lähetteen diabetes-hoitajalle, vaikka sainkin aamu-sokerin laskemaan ihan vain luontaistuotteilla.

Turhaa peloteltiin piikki-insuliinilla, sillä nyt seuraan aamuisin kotona sokereita (sais vaan paremman mittarin)
ja ihan pikku muutoksilla painoa on tippunut 4-6kg (huom! olen ylipainoinen!! hoikat älkää vaan tiputtako vahingossakaan,ettei lähde tukka päästä ja tule puutoksia)

En ole luopunut karpalomehusta, koska en periaatteesta syö antibiootteja vaivaan joka paranee luonnonantimilla,
en toki juo marlin karpalo/rypälettä vaan 100% karpalomehua jota laitan 1dl puolen litran tuoppiin ja loput vettä,
jos maku on silti liian hapan, sitä voi makeuttaa huom! aidolla stevialla, tai itse olen ihastunut kanadalaiseen vaahterasiirappiinn(tämänkin on oltava ehdottomasti aitoa, ei vain maustettua)

Jos jollain on edessä tai sokeriarvot on persiillään, neuvon mielelläni, koska itse en käytä light-tuotteita, en margariinia, en rasvatonta, koska me olemme raskaana, emme painonvartioissa, enkä halua ruokkia lastani prosessoidulla ruualla.

Jessus mikä palopuhe :D

Metal
 
Morjens :D täällä yksi jolle lätkästiin diagnoosi. Mulla riskitekijänä ylipaino, joten olin rv 14 rasituksessa, joka meni pieleen kun oksensin ennen tokaa näytettä. Noh, kuitenkin paastoarvo oli rajalla 5,3, kun raja on tuo samainen niin siitä sit lyötiin diagnoosi pöytään ja mittari kotiin.

Kotona arvot on pysyneet hyvinä, aika vähäisesti välillä oon syönyt mitään hiilaria joten siksikin varmaan välillä pääsee verensokeri vähän matalammaksi, mut kun lisäsin ruokavalioon hyviä hiilareita vähän ni on oikeen mainiot arvot. :)

Sent from my D5503 using Vau Foorumi mobile app
 
Mullakin diagnoosi, ainoastaan paastoarvo oli koholla. Saan ens viikolla uudessa neuvolassa mittarin ja tarkemmat ohjeet, ei tuota sokerin kannalta ongelmia kun pahoinvointi iskee heti parin karkin jälkeen. En myöskään syö valkoista riisiä, vaaleaa leipää tai pastaa, pullia tai mitään leivonnaisia. Sen sijaan ateriarytmissä on korjattavaa, mutta kuulemma tilanne on arvojenkin puolesta jo hyvä ja oon motivoitunut pitää huolen itestäni ja pienestä!


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Tää on kyllä tosi omituista ettei mulle oo annettu lähetettä. Isällä on todettu DM2, ylipainoa on muutama kilo ja olen ennen raskautta polttanut. Lisäksi ikää on jo 28v. Rv nyt 15 ja perjantaina neuvolaan. Sokereita en oo kyl seurannu eli diagnoosia ei siis minulla vielä ole.

Sent from my GT-N7100 using Vau Foorumi mobile app
 
Jaahans, MADH ja JODE toi paasto oli mullakin korkeella, kun menin terkkariin, stressi nostaa aamusokeria, lyhyet yöunet, ja itselläni maksa alkaa aamuyöstä tuottaan sokeria, koska nk.polttoaine loppuu yöllä, aamusokeri on helkutin työläs saada alas, mutta itse pikkuhiljaa saanut sen laskemaan.

SANNA, luultavasti ne laittaa sulle vkolla 20 n. sokerirasituksen, muutama kilo nyt ei ole mitn, jos painoindeksiä seurataan, mun pitäis olla sairaalloisen yp, mutta diabeteshoitaja kertoi että mittanauha on aina tarkempi, koska ihmisten rakenne (luusto,lihaksisto) on hyvinkin yksilöllinen.

Muistaakseni painoindeksin ollessa yli 25 niin tulee heti lähete sokeriin.


Metal..
 
Joo ne mun uudesta neuvolasta, jonne soitin eilen, sanoikin tosta just että maksa alkaa tekeen sitä sokeria jos ei syö tarpeeks myöhään. Ja stressissähän tässä eletään... ;D Onneks olin asennoitunut jo valmiiks, parin korjausliikkeen tekeminen elämäntapoihin ei tee pahaa! :)


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Metalshade, just tuo. Mä stressasin pahoinvointini takia ihan mielettömästi tota sokerirasitusta enkä saanu nukuttua. Kappas. Kaks viikkoo ennen tota, samainen paastoarvo täysin normaali.

Sent from my D5503 using Vau Foorumi mobile app
 
juu, itse ajan työkseni, vietän tiellä/terminaalilla keskim. 15/h päivässä. ennen söin,jos söin.. nyt koittanu 2 krt päivässä syödä ruisleivän.. illalla oon kotona about 21.00 sitten vetelen hiilarittoman iltapalan, nukun 4-6h.. eli kaikki on ihan päin persettä.

14vuotta menny aika pimennossa noiden säännöllisten tapojen kanssa..

sokerirasituksessa kandi koitti ottaa koetta 35min, sitten haki toisen hoitajan, voi olla että arvot nousi jo silkasta vitutuksesta.

Mun kroppa on tottunu, että ruokaa ei välttämäti tuu koko pvnä, joten en ihan heti kyllä pillereitä ala napsimaan jos aamusokeri on 0,2-0.4 koholla, kun muuten syötyäni sokerit on 4,8-6,5.

Toki, kaikki ollut tän raskauden aikana muutoinkin hankalaa, joten toi stressi on aika kovassa roolissa.

heh, sitten tulin raskaaks ja musta tuli hihhuli :p


Mutta kovasti nuo arvot asettuu jo kunnollisella kromi-kuurilla ja mustikan kaikilla muodoilla.
lisäksi hyi hyi,käytän kylmäpuristettua pellavansiemenöljyä..(iik, saattaa sisältää kadmium jäänteitä)

makeutukseen vaahterasiirappi,
juomana 1dl mustikkamehu 100% 1dl tumma rypälemehu 0,5l tuoppiin vedellä lantattuna.

kahvi vaihdettu mustaan teehen, ei närästä...mutta auttaakseen sokereihin, sitä pitää juoda litra päivässä,
siihen kaveriks 1,5l-2l matalahiilihappoinen tai pelkkä vesi ja turvotukset väheni.

Lisäksi jätin lähes kaiken prosessoidun ruuan pois, koska se kovettaa solukalvoja, jolloin insuliini ei toimi kunnolla.

omega 3+6+9 käyttö on erittäin suotavaa.

Radi on melko sama kuin 2-tyypin diab. eli hyvin pitkälti ruokavaliolla hanskattavissa,jopa parannettavissa.

terv. kohusaarnaaja Metal...
 
Mulla myös raskausdiabetes diagnoosi. Sokerirasituksessa eka arvo hyvä, toinen ylittyi 0,1 ja kolmas 0,7. Sain neuvolasta mittarin ja ohjeet ja tekivät lähetteen äitiyspoliklinikan diabeteshoitajalle ja aika on parin viikon päästä.
Olen korjannut ruokavalion terveellisemmäksi ja syön säännöllisin väliajoin pitkin päivää. Mikään kauhea karkkihimo ei ole edes päässyt yllättämään, kun syö säännöllisesti. Olen ihan kauhean piikkikammoinen ja sen vuoksi en nyt olekaan saanut arvoja mitattua. Olen istunut tunteja pöydän ääressä, mittari kädessä, mutta joka kerta jännitys, pelko ja ahdistus on voittanut ja tilanne on päättymyt mittarin takaisinpakkaukseen, sekä itkuun ja itsensä soimaamiseen. Tiedän, ettei se satu, mutta se ajatus ei ole kantanut. Nyt en ole viime viikon torstain jälkeen edes yrittänyt ottaa arvoja. Toivon diabeteshoitajalta vinkkejä tähän pattitilanteeseen.
 
Lime88, kurja tilanne. :/ toivottavasti saisit tohon tosiaan apua!

Mulla oli nyt toka mittailupäivä. Paastoarvo vähän koholla (5.7) mut aterianjälkeiset 5.1-6.3 vaikken oo muuttanut syömisistä vielä mitään. Pitää nyt ruveta vähän miettii noita illan syömisiä jos ne sit vaikuttais tohon aamuverensokeriin.


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Hei Lime88, pystyisitkö pyytämään jotain toista nippaamaan sen näytteen, kaveria tai puolisoa esimerkiksi? Vois mennä helpommin kun ei itse tarvitse sitä nappia painaa..
 
Täytyy yrittää pyytää jotain toista ottamaan. Mieheen en ehkä luotsaa, mutta onneksi kavereina on sairaanhoitajia (Tiedän, ettei verensokerin mittaamiseen tarvita hoitoalan koulutusta, mutta luotto sellaiseen on suurempi). Helpointa tietty olisi, jos mies ottaisi silloin tällöin. Istuin tänään pienen tauon jälkeen jälleen piikki kädessä pöydän ääressä. Söin runsaan lounaan ja minua olisi oikeasti kiinnostanut, mitä verensokeri sen jälkeen näyttää. Viiden minuutin istumisen jälkeen huomasin käsien hikoavan, pulssin kiihtyvän ja piikin siirtyvän kauemmas sormesta, joten en kiusannut itseäni sen kauempaa... Huooohhh!!!! Veikkaan, että omalla kohdallani ei edes toimi sellainen, kylläsiihentottuu -ajattelu. Olenhan minä verikokeissakin ollut monesti ja silti jännittää joka kerta niin, että pyörryttää ja edellinen yö menee valvoen... Miksi, miksi, miksi tää on niin vaikeeta? Ja miksi mulla piti olla tää raskausdiabetes?
 
Voisiksä ottaa miehen mukaan vaikka sinne diabetshoitajalle tai neuvolaan, jos tuntuis sit helpommalta antaa sen mitata kun "ammattilainen" on opastanut? En valitettavasti osaa samaistua yhtään, jännitin ekan päivän ja sen jälkeen oon nipsaissut niin etten ees huomaa. Jos insuliineihin asti pitää mennä ni se on ehkä asia erikseen sit, mut en oo piikkikammoinen, lähinnä turhanjännittäjä.
Toivottavasti sun tilanne nyt oikeesti helpottais! Muista että me täällä foorumilla tuetaan sua täysillä kaikki. :)


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Voi voi Lime88, piikki pelko on ikävä asia ja eikä siihen oikein mikään auta, tietysti tarvis ajatella että teet sen lapsesi vuoksi.

onhan noilla sairaalan hoitajilla esim diabetes seuranta laitteet jotka tulee kii, käytetään yleensä 1-tyypin hoidossa/seurannassa.

Ei kannata hirveetä pulttia ottaa, stressi nostaa sokereita.

Soita vaiks teidän sairaalan diabetes-hoitajalle ja pyydä apua, ne ihmiset on sua varten :)

Hengessä mukana,

Metal..
 
Heippa kaikki raskausdiabeetikot! Tyksin äitiyspoliklinikan diabeteshoitaja on ehkä paras tyyppi ikinä! Pääsin muutamana päivänä peräkkäin hänen luokseen ja hän otti multa sokerin. Sitten kun siihen vähän tottui niin olen nyt antanut miehen ottaa arvoja jo kohta pari viikkoa. Täydellinen läpimurto siis tapahtunut! Itse en ole yrittänyt edes ottaa itseltäni, etten saa stressattua itseäni taas johonkin ihme olotiloihin. Diabeteshoitajalle riittää kuitenkin, että viikonloppuisin otetaan kaikki arvot ja viikolla ne mitä voidaan! Arvot on ollu hyvät kahta arvoa lukuunottamatta. Hiukan tällaista tutustumista vielä, mutta huomaa kyllä, että arvot menee yli jos syö liikaa. Olen ollut vähän flunssainen ja nukkunut välillä päivisinkin hetken. Yhtenä päivänä menin nälkäisenä nukkumaan ja kun heräsin oli tietty ihan hirveä nälkä, jolloin tuli syötyä liikaa. Tällöin arvo meni yli 8. Olen kuitenkin ollut kaverin häissäkin välissä ja arvot oli juhlaruokailun jälkeenkin hyvät. Tarkkaa saa siis katsoa syömisiään, mutta hyvähän se vaan on.

Diabeteshoitaja mainitsi, että rv 20 aikoihin saattaa sokeriarvoihinkin tulla muutoksia. Nyt en taas muista syytä, jotenkin se liittyi istukkaan ja sen toimintaan, ehkä (?!) Onko teillä jo tuo maaginen viikko ylitetty ja onko vaikuttanut sokeriarvoihin. Itsellä alkoi tänään 20 viikko, joten saa nähdä tuleeko arvoihin jotain muutoksia.

Itsellä paino on raskauden alusta laskenut noin kolme kiloa. Uskon, että diabeetikon ruokavaliolla ainakaan oma paino ei niin kauheasti pääsekään nousemaan. Ja kun syö säännöllisesti ei kauheita mielitekoja ainakaan toistaiseksi ole tullut. Tietty sen verran saattaa nousta, mitä vauvasta ja muista tulee painoa. Miten muilla on painon kanssa? Olen ymmärtänyt, että painon nousuunkin kiinnitetään raskausdiabeetikoilla erityistä huomiota. Tietty jokaisen lähtöpaino ja kokonaistilanne vaikuttaa asiaan, ettei ihan pelkkiä saatuja ja menetettyjä kiloja voi verrata! :)
 
Mulle ilmeisesti on annettu radidiagnoosi... Rasituksessa kävin ja arvot oli pikkiriikkisen koholla. Sain mittarin käyttööni ja listan ruoista, niiden määristä ja kellonajoista milloin pitää syödä. Olen reilusti ylipainoinen niin se ja mun ikä oli syy miksi sinne rasitukseen jouduin. Kotimittauksissa on arvot pysyneet ihan aisoissa mutta silti kätilö varoitteli että saatan joutua insuliinia käyttämään. En mitään diabeteshoitajaa ole ikinä ees tavannu vaan neuvolatäti ja kätilö mun mittauksia seuraa. Ultrassa katsottiin ja vauva on kuulemma liian iso viikkoihin nähden... En tiedä mihin tässä vielä joutuu. Ei mulla paljoa noita asioita ole selitelty, on todettu vaan että asiat on näin ja näin. Hyvin ahdistavaa :sad001
 
Mashnu: Tosi inhottavaa, että eivät ole seittäneet kunnolla asioita sulle. Varsinkaan, jos ei ole mitään hajua raskausdiabeteksesta, niin sitä toivois saavansa niin paljon tietoa kuin ikinä. Ja sitten tuolla vauvan koolla peloittelu diabeteksen varjolla... Mein vauva on kanssa sen 4-5 päivää isompi kuin "pitäisi", mutta sanottiin vaan, että menee normaalin vaihtelun piikkiin. Mulla ei siis diabetesta, tosin en oo käynyt rasituksessakaan vielä. Eikä siitä kyllä oo ollut puhettakaan sitten ekan neuvolan jälkeen (kesäkuussa). Kantsii soittaa sinne neuvolaan ja pyytää selventämään asioita, jos ne kovasti mieltä vaivaa. Mä olen itse lääkäreiden ja kätilöiden ja terkkareiden painajainen, kun kyselen aina ja kaikesta niin paljon, ettei ne aina osaa ees vastata...
 
Neuvola siirtää tässä asiassa vastuuta äitiyspolille ja polilla taas vallitsee sellainen asenne, että siellä ei ole soveliasta kysellä mitään. En oo hetkeäkään vielä nauttinu tästä raskaana olemisesta kun on paha mieli koko ajan. Mä vaan odotan, että tää on ohi niin mua ei ainakaan pääse syyllistämään enää vauvan lihottamisesta vaikka tää tahatonta onkin.
 
Mahnu: jos arvot kotimittauksissa koko ajan hyvät, niin eihän sen vauvan suuren koon edes raskausdiabeteksesta pitäisi silloin johtua. Vauvahan saattaa raskausdiabeetikoilla kasvaa liian suureksi, jos joutuu koko ajan olemaan tilassa, jossa äidin sokeriarvot on koholla. Ja ei kai sulle mitään insuliinia ole tarvetta ruveta antamaan, jollei arvoissa ole vikaa. On mullekin insuliinista puhuttu, mutta vain jos arvot on jatkuvasti koholla ja ruokavalion muutokset ja annoksen jakamiset ei auta. Kurjaa, että sulla on jääny huono fiilis työntekijöistä. Mullakin ylipainoa reilusti, muttei mua siitä oo mitenkään syytelty. Tottakai on mainittu, ettei painoa kauheasti saisi tulla, varsinkaan nyt raskausdiabetes diagnoosin jälkeen.
 
Hassuinta tässä on se, että mulle ei ole tullu painoa yhtään. Arvot on kunnossa, mutta silti on kätilön puheiden perusteella jo päätetty että loppuraskauden ajan insuliinia joudun käyttämään. On vähän että teki niin tai näin ni aina tekee väärin. Onneks ollaan jo yli puolenvälin menossa....
 
Takaisin
Top