Gestaatiodiabetes

Mulle annettiin ohjeeksi, että vähintään 2 kertaa päivässä mittaukset. Oli neuvolantäti vähän ihmeissään polin insuliiniuhkailuista kun se katto mun sokerivihkon tuloksia eilen... On kyllä niin usko nollassa äitiyspolia kohtaan, että sanoin mun miehelle että jos ei siellä tyyli muutu niin mä synnytän ennemmin vaikka kotisohvalle ku siellä polilla..!! o_O

Jodelie, miten ihmeessä sä jaksat?? :D musta tuntuu etten ikinä muista esim nyt ku harjoittelu alkoi, ni tunti lounaasta -arvoa ... Enkä sit muitakaan :(

Mashnu, onneks äitiyspoli ei hoida synnytyksiä ;)
Joo mut oudot uhkailut kyllä. :/

Siinä ne synnytellään seinän takana ja yleensä siellä aina joku aamutakkinen kuljeskelee ison masun kanssa kun odottelen vuoroani :) En enää yhtään kertaa halua tulla pois sieltä itkien sen takia ku mulle ollaan tylyjä :sad001

Ei tuollaista kyllä pitäis tosiaankaan joutua kestämään. Tsemppiä, Mashnu! Toivon todella, että jatkossa saatte parempaa palvelua.

Toivottavasti. Tuntuu, että mua kohtaan voi olla ilkee kun olen jo kolmekymppinen, vaikka taatusti mun tiedoissa aika selkeesti näkyy että olen ensisynnyttäjä. Kaikki on uutta ja outoa...

No, eipä se ikä (tai koko tai hiusten väri tai yhtään mikään muukaan) tee ilkeilystä hyväksyttävää - eikä sen paremmin tekisi sekään, vaikka odottaisit kuudetta lasta ensimmäisen sijaan.

mulla on mittari taskussa duunissa mukana, tai siis aluks oli, mutta sitten kun sain arvot laskemaan, se on tossa pöydällä, tai vessassa, jotta sen näkee ekana aamulla, että ainakin aamu arvo tulee mitattua.
Ei mulla ainakaan rasvanen ruoka ole sokereihin vaikuttanut, tosin noiden mustikan,pellava-öljyn,mustan teen ja kromin kanssa läträäminen sai sokerit romahtaan..keskimäärin aamu paasto arvo 4,4..

jos jotakuta kiinnostaa, tässä on yksi linkki luonnontuotteisiin joita käytän (sokeria laskevia tuotteita)

http://www.elinahytonen.fi/2011/01/voimaruokaa/

Metal

Mashnu tsemppiä :( Käske niitten olla kilttejä sulle tai tuun Jyväskylästä huutaan niille!

Hei te keillä nyt on raskausdiabetes niin onko rakenneultrassa vauva vastannut miten viikkoja? Tai onko jotain viittauksia ollut siihen, että olis kasvanut liikaa? Vaikeeta varmaan ammattilaistenkaan sanoa, että kasvu olis johtunut juuri raskausdiabeteksesta, sillä varmaan ei-diabeetikkojen vauvatkin saattaa syystä tai toisesta olla suurempia, kuin viikkojen mukaan pitäis.

Niin ja onko teillä jotain ekstra ultrauksia tulossa, siis juuri raskausdiabeteekn liittyen, koon seurannan vuoksi? Mulle varattiin ultra viikolle 38. Tuntuu, että se on liian kaukana, mutta kyllähän sitä mahan kasvua seurataan sitten neuvolassa ja pistävät varmaan eteenpäin jos tuntuu kasvavan liikaa.

Tällä hetkellä vaikeinta tässä raskausdiabeteksessa on syödä asiallisesti. Jotenkin kun on jo kohta kaksi kuukautta tiennyt diabeteksesta ja syönyt pääasiassa tosi terveellisesti, niin nyt ei enää jaksaisi ihan niin tiukkaa kuuria pitää. Varsinkin kun nyt on Stockan hullut päivät, josta oon aina käynyt ostamassa kaikkia ihania kakkupaloja ja leivoksia. Miten muilla herkuttelu? Onko ihan pannassa vauvan syntymään asti, vai ootteko keksinyt jotain korviketta tai kultaisen keskitien herkutteluun? Ja älkää vaan vastatko, että otatte omenan tai lasin vetta kun tekee mieli leffaseuraksi jotain hyvää, ei meinaan lohduta!! :D

Minä ramppaan polilla tarkistuksissa kuukauden välein. Vauva on 4-5 päivää isompi "kuin pitäisi". Kaipa ne jatkossakin joka kerta ultraa, mä en rupea maksamaan kolmeakymppiä/kerta siitä että vaan mittausvihkoa katsovat. Pääasiassa syön niinku ihmiset. Se ruokalista mikä mulle annettiin on aivan naurettava. Tai kävishän se menu jos en olis työssäkäyvä ihminen...

Nonni. Rakenneultrassa sit lekurit päättivät et tablettilääkitys aloitetaan. Paastoarvot nousivat pikkasen viime viikolla. Okei söin huonosti, myönnetään... ja se näkyi kyllä heti arvoissa. Muut arvot siis hyviä, mut aamupaastot sahannut 5,2-5,8. Toivottavasti tabletit sopis ja toimis, ettei insuliinille tarttis ryhtyä.

Viikkoja vastasivat ru:ssa pikkuset. Toki mun mielestä ne on saanu alkunsa hieman myöhemmin ku menkkojen mukaan.

Mä en pysty mihinkään tiukkoihin kuureihin. Ahmimishäiriö alkoi juuri sellaisista aikoinaan ja nyt oon yrittäny syödä lautasmallin mukaan ja joskus vähän kakkuu ja pullaa, jätskii suklaata tms. Aina kun yritän syödä liian terveellisesti niin herkut eksyy suuhun liian isolla volyymillä. Eli parempi on varmaan sallia itselleen herkkujakin välillä.

Jännä kun mulla on sama juttu, että aamuarvot käy välillä vähän korkeammalla ja kysyin siitä insuliinista... Ei mitään tabletteja mulle ku piikkejä sitte jos insuliinille joudun....

On kyl jännä juttu etteivät ensin kokeile tabletteja. Mulle ne nimenomaan sanoivat et tabletit ois paremmat, eivät nostaisi painoa ja verensokerit ei romahtelisi.

Tuntuu mun kohdalla olevan joku peloittelu-taktiikka käytössä....

Mä oon ymmärtäny, että jos paastoarvo on koholla ni sillon on tablettilääkitys ja jos puolestaan aterian jälkeiset arvot ei pysy kurissa, niin silloin insuliinipiikki. Muistaakseni näin se diabeteshoitaja sanoi. Vaikuttavat jotenkin eri tavalla. Onko joku muu kuullut saman vai pistänkö ihan omiani? :D

Nereidi: Mietin kuitenkin kuinka hyvä asia on, että sun diabetes on huomattu, sitä on seurattu ja osataan nyt lääkitä oikein. :) Ja tosta syömisestä, että mulla ei ainakaan mitään todettua ahmimishäiriötä oo, mutta just samanlainen ajatus, että kun jokin kielletään niin sitten sitä ainakin tekee mieli. Koko raskausajan ruokavalio tuntui aluksi vaikealta, varsinkin kun on tottunut syömään esim. sushia. Kaikki mun arvojen ylitykset on täysin itse aiheutettuja, mutta kun ei jotenkin vaan jaksa/halua/pysty kaikesta kokoajan kieltäytymään. Mutta sä oot ilmeisesti löytänyt hyvän tasapainon, jos kuitenkin syöt herkkujakin toisinaan ja silti aterian jälkeiset arvot pysyneet hyvin kurissa. :)

Lime88, juu itsekin ajattelen diagnoosin ja lääkityksen olevan vain hyväksi. Rasitustestiin menin mielelläni kun tiesin että riski siihen näillä mun pläskeillä on. Ekalla neuvolakäynnillä otin itse puheeksi ruokavalio-ohjeet, että voisin katsoa mitä voin parantaa. Isälläni myös on 2.tyypin diabetes. Joten suuri riski on siihenkin. Mutta elämä on.

Kyllä mullakin yli menee aterian jälkeiset jos herkkuja syön samalla. Siksi syön herkut välipaloiksi tai iltapalaksi, jolloin mittaaminen ei ole välttämätöntä tai en jaksa valvoa. En halua tietää lukemaa, koska totaalikieltäytyminen on vaan mahdotonta. En kuitenkaan joka päivä herkuttele. Ja ahmimisen jälkeen on ihan turha kaivaa mittaria esiin, kun itsensä syyllistäminen ei aja kuin jojoon. Tehty mikä tehty siinä vaiheessa. Onneks ahmimishäiriö on parantumisvaiheessa jo, niin se ei kovin usein pääse yllättämään. Uskon että kun syön pääasiallisesti hyvin, vauvatkin voivat ihan hyvin.:)

Pari päivää Metformin tabletteja syöty. Vielä ei ainakaan mitään sivuoireita ei oo tullu. Hoitaja vähän vatsakivuilla ja oksentamisella pelotteli. Toki annostus on vain yksi tabu illassa ekan viikon ja verensokereihinkin alkaa vaikuttamaan vasta muutaman viikon sisään.

Mä aion kyllä sen tablettilääkityksen vaatia jos tosissaan meinaavat mut insuliinille laittaa. Enää mua ei viedä ku pässiä narussa!!

Kävin tänä aamuna sokerirasituksessa ja sanoivat, että tuloksen saan kun menen neuvolaan... Kuitenkin netin omahoitoon tuli tulokset ilman selitystä:

4,4
6,3
5,7

...joten oonkohan nyt ymmärtänyt oikein, että sain puhtaat paperit? Jotain netin selostuksia yritin katella.

Kyllä noi kaikki arvot sellasia on että ei sulla radia ole :)

Takaisin