Gestaatiodiabetes

Puhelin on hälyttämässä mulla ainakin tunnin päästä syömisestä. Muuten unohdan mitata.
 
Tää radi on kyllä perseestä! Näin kotona ollessa tää säännöllinen syöminen ja mittailu häiritsee mun unirytmiä! Meen nukkumaan aika myöhään illalla, herään aikaisin keittämään puuroa itelle ja lapsille ja menisin suoraan takaisin sänkyyn jatkamaan unia mut nyt pitää odottaa se tunti et saan mitattua sokerit. Sit jatkan nukkumista enkä oo laittanut herätystä soimaan ja tänäänkin heräsin just kun oli kulunut neljä tuntia aamupuurosta, eli tuli kiire nousta syömään lounas! Loppupäivä menee sit hyvin mut tää sängystä suoraan lounaalle ärsyttää. :sad001
 
jos mulla on kiire, nappaan mittarin ja liuskat mukaan, opin töissä kiikuttamaan tuota kapistusta mukana... joskus mittaan 1h päästä, mutta +- 15 min heittoja tulee, jos sen ottaa just 40 min päästä, saattaa arvo olla korkee, itsellä laskee parhaimmillaan mitattuna 0,7 mol/15min, riippuen safkasta :)
 
En tiiä voiko verrata, mut sokerirasituksessa hoitsu sano, että näyte pitää ottaa 5 min tarkkuudella.
 
Mä laitan kans kännykkään ajastimen, ei muuten muistais millään.

Niin en mä tiedä miks mulla ei niitä ultrauksia oo. Voiko olla, et niille ei oo tarvetta ellei arvot ylity kun niitä itekseen seuraa? Tai ymmärsin, et vauva kasvaa liikaa jos äidin sokeriarvot huitelee pilvissä, mut jos niitä seuraa eikä ylityksiä tuu, niin ei sen radin sitte pitäis kaiken järjen mukaan vaikuttaa vauvan kasvuun... Vai??

Teillä muilla, joilla jo radin takia ultraillaan, niin miksi? Tai onko teillä just arvot heitellyt tai insuliini käytössä?
 
TAYSissa on vaan käytäntö,että kun käy äippäpolilla diabeteskätilön juttusilla, ultraavat samalla reissulla... oon käynyt raskauden aikana nyt 3 kertaa,muistaakseni ja seuraava aika on 6vkon päästä. eli ei ne varmaan ultrais jos en polilla kävis, pakkohan mun ei ole ollut sielä käydä,pelkkä tulosten skannaus olis riitt'nyt 2 kerran jälkeen, mutta samapa tuo
 
Metalshade,missä vaiheessa oot ruvennut käymään äippäpolilla diabeteshoitajalla tai tiedätkö minkä takia lähetettiin sinne seurantaan eikä vaan neuvolassa? Mulle on ainakin vaan puhuttu seurannasta neuvolassa.
 
terkkari halus alunperin lähettää,että saan parempia neuvoja..
(no joo, TAYSin toinen diabeteskätilö on luontaistuote/vaihtoehtoishörhelö ja on ollut mukava kokemus kun oon saanut tsemppiä vaihtoehtois hoidoissa.)

en sinne arvojen takia joutunut...kai mun ulkomuoto jotenkin antoi ymmärtää,ettei mua kiinnosta ja en hoida itseäni?
 
Mulla on tammikuun lopussa vasta radi-kontrolli täällä... Kerran olin Joensuussa kontrollissa ja sielläkin ne vaan katto mun arvoja ja sanoi et ihan ok, ja tekivät rakenneultran (uusiks). Neuvolassa kyselevät kyllä arvoja näytille. Hassua miten paljon nääkin vaihtelee paikkakunnittain.
 
Mä en tajunnukaan että noi mittaukset on noin tarkkoja. Mulla meni välillä alle ja välillä reilusti yli tunnin. En vaan kertakaikkiaan muista ajallaan. Ja sit kun tuleekin syötyä jotain vielä siinä tunnin aikana, pitääkö laskea aina viimeisestä suupalasta? Näin mä tein. Sain kahdessa viikossa tuhottua ne 50 liuskaa mitkä sain neuvolasta. Nyt tilasin ite niitä että voin ainakin jouluna vähän seurailla kun en saa niitä enää ilmaseksi (kun ei ookkaan radia). Mutta jos masukki kasvaa liikaa (sf-mitta menee yli käyrän) joudun taas sokerirasitukseen. Täytyy yrittää skarpata vähän noiden hiilareiden kans. Mutta on jotenkin ollu kyllä vapauttavaa tää biikko kun oon saanu syödä omaan tahtiin (oon mielestäni voinu paljon paremmin). No seuraava neuvolakontrolli vasta just ennen joulua.
 
Mulle sanottiin neuvolassa, et mulle tehtiin silloin se lähete tyksin diabeteshoitajalle sen takia, koska sokerirasituksessa oli kaks arvoa ylittyny. Tällöin kyseessä olis sitte joku vaikeampi/vakavampi raskausdiabetes, ettei pelkkä neuvolan seuranta riittäis.. Mut kaikki nyt kuitenkin on nykyään kiinni niistä omista syömisistä, mittauksista ja arvoista. Ei mun radi nyt ainakaan oo mikään tosi vaikee ollu, vaikka sokerirasituksessa kaksi arvoa ylittyikin...
 
Manna,oho.. meillä pirkanmaalla saa liuskoja,ihan pyytämällä, mikäli on radi seurantaan joutunut.. kysäsepä oma terkkarilta, ei sun kyllä pitäis joutua niitä itse maksamaan,koska jos sokerirasituksen takia oot vehkeet saanu, niin täytyyhän heidän huolehtia että mittailet,edes satunnaisesti sokereita.
 
Mä oon siis kans mittaillu noita sokereita liian myöhään!! :eek: Varsinkin aamuisin mun on ihan mahdotonta saada sitä mittausta just siihen tunnin kohdalle, kun on kiire valmistautua töihin.

Mullahan ylittyi 2 arvoa siinä rasituksessa ja mulle sanottiin, että seuraavat 10 viikkoa joudun mittamaan sokereita. No, liuskojakin sitten tungettiin mukaan yli 200, joten ei ihan heti lopu. :grin Saanpahan mittailla rauhassa...
 
Mäkin laitan kellon soimaan tasan tunnin kuluttua syömisen lopettamisesta.

Täällä (Hyvinkää) olen käynyt ultrassa jo kolmasti radin takia ja seuraava aika on taas ensi viikon perjantaina. Täällä ainakin tosi tarkkaan seurataan meitä radi-potilaita ja mullahan on insuliini käytössä, niin voi olla että sen takia sitten vieläkin herkemmin.

Ylihuomenna hoitsu taas soittaa sairaalasta ja kyselee aamuarvoja, kun olen itse tosi arka nostamaan insuliinin annostusta ilman selkeätä käskyä nostaa se.
 
Tänään ylitys sokereissa. Olen nyt muutamana päivänä ollut ostelemassa joululahjoja. Eilen söin subwaylla puolikkaan subin ja sokerit sen jälkeen jotain kuuden luokkaa. Tänään olin jälleen jouluostoksilla ja nälän yllättäessä suuntasin subiin, se kun ei eilenkään nostanut sokereita liikaa. Mittauksen jälkeen sokeri oli 9.2 (!!j mikä on korkein koskaan mittaamani arvo. Olin aivan varma, että nyt alkaa kroppa pettää ja kohta on insuliinit käytössä, sillä söin melkein saman subin kuin eilen. Kotiin päästyäni päätin kuitenkin mennä subwayn sivuille lukemaan ravintosisältöjä ja olin mennyt kyllä niin vanhanaikaiseen tämän päivän valinnoissani ja nopeasti laskettuna tämän päivän subissa oli eri kastikkeen, leivän ja täytteen ansiosta melkein 20 grammaa enemmän pelkkää sokeria kuin eilen. Eipä siis ihmekään, että meni yli arvo. Näköjään sitä voi vieläkin ihan hölmönä kuvitella syövänsä edes melko terveellistä, mutta vielä mitä.
 
Mulla on se kahden viikon tarkkailu meneillään vielä ja päätin syödä ekan viikon kuten aiemminkin ja katsoa mitä arvot näyttää ja nyt tän toisen viikon syödä enemmän ohjeiden mukaisesti. Kyllä ne arvot välillä ylitty viime viikolla mutta ei onneks pahasti. Ja tällä viikolla on näyttänyt todella hyviä lukemia. Ja nyt oon huomannut että jos menee yli sen neljän tunnin syömättä niin alkaa jo heikottaa! Eli olen pikkuhiljaa tajunnut että kyllä tää radi on totta... :sad001
 
Neuvolassa ja lääkärissä käyty, saikkua tuli äippäloman alkuun saakka. Yllätyin ja vähän petyinki ku loppu ajaks kirjotti... Aattelin et levähdän kotona muutaman päivän ja sit takas töihin mut neuvolatäti ja lääkäri oli molemmat sitä mieltä ettei töihin enää mennä. Vaavilla kaikki kuitenki hyvin:)
 
Takaisin
Top