Gestaatiodiabetes

"Työryhmä suosittaa diagnostisiksi raja-arvoiksi ≥ 5,3 mmol/l:a (paastoarvo), ≥ 10,0 mmol/l:a (1 h) ja ≥ 8,6 mmol/l:a (2 h). Yksikin poikkeava arvo on diagnostinen." -Käypähoito-
Eli eka pitäs olla korkeintaan 5,3, tunnin arvo korkeintaan 10 ja kahen tunnin arvo korkeintaan 8,6.

Rakenneultra takana ja vauva oli kome päivää suurempi, kuin viimeisistä kuukautisista laskettuna. Oli kuitenkin jo niskaturvotusultrassakin kahta päivää suurempi. Ultraajan mielestä on aivan normaalikokoinen. Kysyin vielä, että ilmeisesti raskausdiabetes ei ole vaikuttanutbsiis kasvuun millään lailla ja ultraaja vahvisti tämän. En kyllä edes tiedä, että vaikka olisi kuinka sokeriarvot ollut pilvissä, niin kuinka suureksi se ehtisi nt-ultran ja rakenneultran välissä kasvaa... Noh, kaikki kuitenkin hyvin. Arvot olleet jatkuvasti hyvät, vaikka viikonloppuna on kulunut jäätelöäkin. ;)

Heippa jälleen! Miten teidän muiden raskausdiabetesta seurataan? Mulla oli soittoaika diabeteshoitajan kanssa viime viikolla ja siinä sovittiin jatkoksi vain, että mikäli arvot alkaa mennä yli, niin olen yhteydessä. Tai oikeastaan olen yhteydessä, jos arvot ylittyy, ruokavalion muutos ja annosten jakamiset ei auta ja arvojen ylityksille ei ole selitystä. Ja sitten tosiaan viikolla 38 ultra. Voihan tässä tietty toistaiseksi hyvinä pysyneiden arvojen kanssa tapahtua miutos, enkä tietty valita ollenkaan tästä järjestelystä, mutta kiinnostaa kuulla miten teillä muilla seurataan?

Kerran kuukaudessa isäntä pitää puol päivää vapaata että voi kuskata mut 20 kilometrin päähän keskussairaalalle niin ultraavat ja kattovat vihkoa. Mitään ylityksiä ei tosin oo ollu mutta maksan 30 euroa/kerta siellä käymisestä+matkakulut ja isännän ansionmenetys. Sillai mulla.....

Mashnu: Mitä noilla käynneillä sitten tehdään ultrauksen lisäksi? Tosi kiva kyllä päästä varmaan ultraan noin usein, vaikka hiukka pitääkin ajella! :) mäkin oikeestaan haluisin, että ultrattais ennen tuota viikko 38:n ultraa. Tai kauhukuvana on, että siellä todetaan vauvan olevan tyyliin viisikiloinen. :D arvasin, että eroja on tapauskohtaisesti näissä seurannoissa.. Mun kaveri kanssa kävi paljon tiiviimmin, tietty hänellä arvot heitteli viikottain ja viimeisen raskauskuukauden olikin jo lääkityksellä.

Ei muuta. Ultrataan ja valitetaan huonoa näkyvyyttä. Todetaan, että vauva on edelleen 4-5 päivää liian iso ( niinku se yhtäkkiä kutistuis). Kattovat vihkoa ja pelottelevat insuliinilla vaikka arvot on aisoissa. Onhan se toki kivaa se, että ultrataan noin usein, mutta ei se paljon lohduta kun ei mun paksun vatsan läpi kunnolla mitään näe edes. Maanantaina olis taas käynti ja jos ei mitään uutta ole niin en kyllä taas kuukauden perästä sinne mene. Ne tarkistaa neuvolassa sen sokerivihkon yhtälailla kun siellä käy.

Aaaa... No jos ovat sitten vauvan koosta kiinnostuneita ja haluavat siksi tarkkaan seurata, tai sitten nuo säännölliset käynnit on siellä tapana. Tiedä siittä sitten. Täällä ei oo ultrattu ja olen kaksi kertaa käynyt ajanvarauksella diabeteshoitajan luona. Molemmilla kerroilla olin ehkä joku 15 minuuttia ja tosiaan kertamaksu oli tuo 30€, että ihan turhaan en olis kyllä kiinnistunut siellä ramppaamaankaan. Ehkä jos ultrattais niin ei ehkä ihan niin suolaiselta tuntuis tuo hinta! :)

No jää nähtäväks, että mitä ne sitten sanoo. Mä en edelleenkään ole diabeteshoitajan kanssa oo ees ollu tekemisissä tän radin takia. Ainoastaan kätilön ja neuvolatädin kanssa seurataan.

Tuli sitten passitus diabeteshoitajan luo. Mun arvot sokerirasituskokeessa oli: paasto 5,6, 1 h 8,9 ja 2 h 9,5. Tohon saattoi vaikuttaa se, että sairastuin eilen eli koetta seuraavana päivänä...
Saa nähdä millainen hoitaja osuu kohdalle ja millasen saarnan saan. Mä tiedän jo etukäteen, että mun on haastavaa syödä riittävän monta kertaa päivässä. Nyt marraskuussa mulla on vielä todella monta asiakaskäyntipäivää töissä, mikä tekee vielä lisähaastetta syömisiin.
Ja sitten ne mittaukset! Ääh! Mä joudun nyt jo mittailemaan verenpainetta 2-3 kertaa viikossa...
Ahdistaa...

Tervetuloa KayKay joukkoon!! :) Diagnoosi ja alku tuntuu vaikealta, mutta uskon, että kun mittauksiin ja syömisiin tottuu, niin menee rutiinilla. Olin itse lähdössä jo maanpakoon, tai valmis lahjomaan diabeteshoitajan, jotta diagnoosi vain katoaisi. Lisäksi olen hullun piikkikammoinen ja ensimmäisen piston jälkeen oksensin neuvolan vessan seinään, kun jännitys purkautui. Nyt kaikki menee rutiinilla ja syömiseenkin on löytynyt rytmi. Kysy vain täällä palstalla, mikäli jotain kysyttävää tulee, me jo pidempään raskausdiabeteksen kanssa olleet vastaillaan mielellään! :) ja tsemppiä!! :) tule kertomaan sitten, miten hoitajan kanssa meni ja mitä sovitte! :)

Kiitos tuesta Lime88! :) Tuun sitten kertomaan. Sain ajan vasta 1,5 viikon päähän.

Eniten näin etukäteen stressaa se miten saan mahdutettua kaikki mittaamiset ja ruokailut kiireisiin työpäiviini. Kai se on vaan tehtävä nyt pieni elämänmuutos sen suhteen. Ja onneks työn puolesta ei tartte enää kärvistellä kuin jouluun, niin kaitpa mä sen ajan kestän. Kotioloissa uskon tän olevan helpompaa. :p

Edit: Ja miten mä kestän ilman suklaata?!!! :eek: Varsinkin joulun ajan!!!

KayKay, samoja mietteitä mulla. Maanantaina kuulin että mun paastoarvo oli 5.4 ja radi olis diagnoosi sit. To kuulen sit neuvolassa ohjeita ja saan kai sit ruveta kans tarkkailemaan syömistä ja piikittämään itteeni. Ihan kamalaa :( Aion kyllä mittauttaa viel paaatoarvoni kun ennen sokerirasitusta syöminen meni vähän överiksi ja uskon sen vaikuttaneen tohon paastoarvoon, mutta on mulla tietty sukurasitettakin.

En mä usko, manna, että sä joudut piikittämään itseesi, jos pelkkä paastoarvo on ollut noin vähän koholla. Mutta joo, mietityttäähän tämä.

Mulla on huomenaamulla edessä se diabeteshoitajan tapaaminen. Vähän pelottaa jo etukäteen miten pystyn pitämään siellä hermoni. Mä olen nimittäin "hieman" eri mieltä THL:n kanssa terveellisestä ruokavaliosta (mm. hiilarin määrä ja se, että teollisesti vähärasvaisiksi muunnetut ruuat olisivat jotenkin tervellisempiä, saatika rasiamargariini...), joten en tiedä miten saan pidettyä suuni supussa, jos tota paasausta tulee... :cool: Tiedän toki, että omat ruokailutottumukset ovat viime vuosina olleet retuperällä, en mä muuten ylipainoinen olisikaan, mutta sinänsä en tarvitse mitään luentoja ruokavaliosta. Kiinnostaisi nyt vaan päästä mittailemaan niitä sokeriarvoja ja nähdä mitä ruokia pystyy syömään mitenkin.

Moro taasen...eli nyt eletään jänniä hetkiä viikot 24-29 on kovimpia insuliinia resistanssi viikkoja.. MUTTA!!! Viikon 30 jälkeen arvot laskevat taasen,tätä vaan ei mainita! Itsellä aamusokeri kiipesi likelle maksimia, mutta muuten pysynyt lapsessa,eli loppuun asti väännän vastaan, minuunhan ei insuliinia pistetä. Kovempi liikunta auttas sokereihin, mutta kun on laiska kuin saatana, lähde nyt sit lenkille...Itse käyn TAYSin äitiyspolilla ja ne kattoo tulokset ja ultraa pikku-murmelin,itsellä ainakin ihan positiivisia kokemuksia, kukaan ei ole ollut vastaan. Mutta skeptisiä ne on sitoutumisen suhteen. Ei muuta kun tsemppiä kaikille, älkää lannistuko diagnoosista, vaan ottakaa se kropan hätähuutona prosessoituja paska elintarvikkeita vastaan. :)

Onneksi osui mukava diabeteshoitaja! Ei tullut paasausta eikä ruvennut jankkaamaan enempää näistä asioista, kun kerroin, että hiilarit on tuttuja entuudestaan.
Nyt sitten vaan mittailemaan verensokereita. Ihan mielenkiintoista nähdä missä tasoissa mennään. Eikä tuo mittaaminenkaan ole niin paha, kun luulin, että mun pitää ruveta päivittäin mittailemaan koko päivän tasot...
Pahinta on kyllä kaikesta makeasta luopuminen, erityisesti näin joulun alla. Mulle kun jouluun ja sen odotukseen kuuluu suklaa, joulutortut, piparit, glögi. No, vauvan parhaaksi.
Diabeteshoitaja myös lähetti työnantajalle terveisiä, että työtahtia pitää hellittää. No, välitin tätä tietoa eteenpäin. Täytyy vielä erikseen mainita muutamalle tyypille, kenen kanssa teen töitä, etten aio nyt venyä ylitöihin tai mihinkään stressiin.

Loistavaa KayKay! Ei sun välttämättä tarvii kaikesta kieltäytyä. Riippuu miten ne sokerit sulla kestää milloinkin. Tietty kaikkea vaan vähän, mutta söin just esim. iltapalaks täysjyväleipää ja kismetin ja sokerit pysy ihan normaalina. :) tietty jos vetää semmoset kunnon jouluöverit torttuja, keksejä ja glögiä niin varmaan menee kaikilla raskausdiabeetikoilla arvot yli. Oon nyt löytänyt hyvän herkun itselleni, juustot. Ei lainkaan/tosi vähän hiilaria. Muutama ruisnappi, juustoja, omenalohkoja ja sokerit oli herkuttelun jälkeen alle 5. Alkaa tietty pidemmän päälle näkyy puntarissa, mut toisinaan ku tulee olo, ettei mitään saa syödä, ni on ainakin mulla toiminut!! :)

Kai tuo on yksilöllistä et kuinka paljon kestää sokereita. Mä oon pari kertaa herkutellut sellaset överit (mm. pikkusiskon synttäreillä) ettei mitään rajaa, ja verensokeriarvoissa ei näkynyt lainkaan... Toki ei pidä tavaksi ottaa mut en mä ainakaan totaalikieltäydy.

Totta jodelle! Kaverilla oli raskausdiabetes ja sanoi, että jos söi välipalaksi yhden riisipiirakan niin sokerit meni yli. Onneks itsellä on ainakin toistaseks viel paljon rennompaa ja arvot pysyy hyvinä. :)

Joo mulla tuntuu kummasti siltä et mitä tiheemmin syön sen paremnat arvot vaikka kuin vetäis makeeta. Toisaalta mulkahan olikin häikkää vaan paastoarvossa, tänään kuulen siitäkin vielä sen varmistustuomion. Mutta ilmeisesti mulle ei paasto sovi :D

Mullakin ilmeisesti toimii säännöllinen ruokailurytmi ja se, että yöpaasto ei ole liian pitkä. Nyt kahtena aamuna paastosokeri ollut 4,4 ja 4,6. Mutta oonkin ohjeen mukaisesti syönyt vielä ennen nukkumaanmenoa.
Eilen testasin ja söin puolikkaan muffinssin. Sokerit reilun tunnin jälkeen oli 5,4 eli ei nostanut pahasti. Must on toisaalta kivaa seurata, että miten mitkäkin ruuat vaikuttaa tohon sokeritasoon. :)

Eilen meni heti ketuiks mun yritys välttää ylitöitä ja stressiä... Hitto mikä päivä!

Takaisin