Gestaatiodiabetes

KayKay,kauheita juttelee sun hoitaja... mulle sanottiin että alle 7.8 arvot on jees, paitsi aamuisin tarttis olla max 5:den pintaan,silti maksimissaa 5,5.

mulla on henk.koht 2 kertaa enne ruokaa ollut sokerit koholla...mutta nyt just mittasin että 5 pinnassa mennään, kukaan ei edes oo laittanut seuraamaan muita kuin ruokailun jälkeisiä arvoja.

Itse sain kauhean moraalisaarnan kun sanoin TAYSissa,etten juuri hiilareita syö.. pitäis syödä kuulemma. tosin en halua sokereiden kohoavan, joten syön edelleen sen 70-100g päivässä,niinkuin ennekin.

alkoi myös mankumaan diabeteshoitaja että pitäis vetää kevytleikkeleitä ja rasvatonta maitoa, totesin etten lightti kamaa käytä koska siinä on sokeria, rasvaton kun ei ole sama kuin sokeriton...(siis,eri hoitaja kuin yleensä).

MinniV,toivottavasti saat sokerit kohdilleen lääkkeellä :)

Vielä palatakseni tuohon KayKayhin.. mua on naurattanut lähinnä koko helvetin sokerirasitus, kuka normaali ihminen juo sokerilla itsensä tajuttomaks?

Kiitos kannustavista sanoista Metalshade! :) Mulla rupee olemaan tosi turhautunut olo ja stressaan näitä syömisiä... Ja sekös se vasta vaikuttaa negatiivisesti noihin arvoihin... Ainakin mittauspäivinä pitäis saada hyvät arvot. Muina hetkinä oon kyllä nauttinut jotain pientä sokeripitoista, tosin en samoissa määrissä kuin ennen; muuten hajoo pää! Kaikesta huolimatta mun arvot ei mun mielestä oo ollu mitään pahoja. Yksi ylittävä arvo oli edellisessä mittaussessiossa.

Onneks mun terkkari sano mulle suoraan, että he ei edes suosittele noita kevyttuotteita, muutoin ois syntynyt pienimuotoinen sota meidän välille. :rolleyes: Tosiaan noissa keinotekoisesti kevyttuotteiksi tehdyissä on se rasva korvattu yleensä jollain hiilaripitoisella, joten ne on paljon huonompi vaihtoehto. Kuka täysjärkinen niitä suosittelee diabeetikolle?! Ai niin, mutta nää terkkarit onkin niitä THL:n aivopesemiä!!! (Anteeksi, mulla on vähän asennevammaa... :oops:)

lol, sama... kerroin mihin ne voi työntää ruokaympyränsä kevyt tuotteineen :D

terve järki,sanon minä, tosin oon tosi paljon käyttänyt nk.vaihtoehto hoitoa, superfoodia, onn se kallista, mutta on se ollut kaiken rahan arvoista, vaikka 100% mustikkamehu kera 4nordic berrys mehun kanssa alkaa jo aiheuttaa lieviä oksennus refleksejä :)

Mulla on nyt eka mittailupäivä meneillään ja heti tuli mieleen pari kysymystä. Ruokailujen väliin ei sais jättää yli 4 tuntia mutta mitä siis tapahtuu jos menee sen yli? Onko seuraava mittaustulos sit liian korkea? Lasketaanko kaikki mitä suuhunsa laittaa ateriaksi vai eikö varsinaisten aterioiden välissä saa pistää mitään suuhunsa? Tuli vaan mieleen kun join lasillisen tuoremehua aterioiden välissä...

no jos se väli on useita tunteja, saattaa alkaa sokerit nouseen... eli, kun elimistöltä loppuu polttoaine, alkaa maksa tuottaa sokeria= sokeriarvot nousee.
tottakai välissä voi juoda mehua, tai syödä vaiks appelsiinin, tärkeetä on vaan pitää tasainen tahti syömisissä päällä :)
eikä ruuaksi lasketa mittauksissa kuin rehelliset aamupala,lounas,päivällinen,iltapala

Ja mulla ainakin on käynyt niin pari kertaa, että oon menny nukkumaan päivällä just siihen aikaan kun olis jo pitäny syödä seuraavaksi ja sitten ku herää ni on ihan hirvee nälkä. Silloin ne verensokerit on jo valmiiks tosi alhaalla ja nälkä ei lähde millään muutamalla leivällä, niin tulee syötyä liikaa ja sokeri pomppaa ihan alhaalta helpommin ylös. Oon ymmärtänyt, että just tämän vuoks aamupalan jälkeinen arvo onkin päivän herkin ylittymään, kun on koko yön ollut ravinnotta. Jos syö tasasesti pieniä annoksia ni sokeri ei pääse päivän aikana liian alas eikä liian ylös... :)

Onko teillä ollut vaikeaa syödä tuo 4-6 kertaa päivässä? Muistan kun tätini mainitsi, että vaikeinta oli raskausdiabetes diagnoosin jälkeen yrittää syödä 4 kertaa päivässä. Mä olen itse onneksi jo jonkun aikaa syönyt vähintään sen 4 kertaa päivässä, et en edes tajua miten tulisin kahdella ruualla toimeen koko päivän. Tuli vaan tuosta tädin kommentista mieleen, että jos on päivän aikana syönyt harvoin, niin on varmaan vaikeeta alkaa syömään "koko ajan".

säännöllisyys on ainakin itselle ollut tosi työlästä, töissä kun sattui syömään jos oli nälkä, tai kun sattui ihmisten aikaan tauolle... pahimmillaan saattoi mennä 18 tuntia syömättä...
tiedän sen olevan huono asia, mutta kun ennen ei tarvinnut välittää kuin itsestään.

Tänään radikontrollissa käyty ja kaikki oli hyvin. Ei huomauttamista mun sokereista eikä vauvan koosta. 29+6 ja pojan painoarvio 1520 g. Nyt oli kyl sen verran napisemista että ne epäilee mun näännyttävän itseäni ku paino on pysyny samana koko ajan... Ja alunperin ne sano että mun paino ei sais nousta yhtään!!! Sit ku se ei tosiaan oo noussu niin sekään ei o hyvä. Hohhoijjaa... Ja mä kyllä syön enempiki ku annetussa ruokavaliossa on ilmoitettu. Sanoinki mun miehelle että jos olisin orjallisesti sitä dieettiä noudattanu niin olis varmaan jo -12 kg ja mikä meteli siitä olis noussukaan... :eek:

Toi on NIIIIN ärsyttävää kun tuntuu ettei mikään kelpaa painon suhteen! Joko painoa kertyy liikaa tai liian vähän eikä seisahtuminen paikoillekaan ole hyvä! Koittaisivat oikeesti päättää!!!! :(

Mulla ei oo tuottanut vaikeuksia vetää 6 ateriaa päivässä. Oon hokannut, että auttaa tosi hyvin painon hallintaan, kun ei ehdi tuleen ihan järkky nälkä aterioiden välillä ja ei tuu vedettyä mahaa piukeeksi. Ja sekin hyvä puoli siin on, etten ole sitten niin ähkynä. Mashnu: Katselin tuota tein pojan painoarviota sillee, et häh? Meidän poitsu oli 1400g, kun viikkoja oli viime pe 29+5 ja oli kuulemma vain muutaman päivän isompi kuin pitäisi. Ultrassa siis käytiin. Vetääkö noi lääkärit noita lukemia ihan hatusta, et mikä on se normipaino ja mikä ei... Ei ymmärtä.

Oon käynyt ite viimeksi neuvolassa 1,5kk sitten, joten en oo vielä saanut saarnaa kun paino on hiukka pudonnut sitten viime mittauksen. Sairaalassa on käyty ultrassa 2 kertaa viimosen kuukauden aikana, mutta onneksi ne ei siellä painoa kyttäile.

No ei tullu huomautusta että liian iso olis niinku parissa ekassa huomauttelivat niin kai se on ihan ok kokoinen nyt on. Omasta mielestä kyllä himpun iso on viikkoihin nähden, mutta kaipa se johtuu sit siitä että oli päässy silloin alkuraskaudessa spurtin tekemään... No ei mikään katastrofi kuitenkaan oo tuo koko eikä uutta kasvupyrähdystä enää oo tullu ku radidiagnoosin sain. Rv vaihtuu mulla huomenna ja ton Vaun raskausviikko-artikkelin mukaan sikiön paino olis sillon suunnilleen 1600 g niin ei tuo poika nyt ihan omaa luokkaansa ole :)

Muokattu viimeksi:
Missä vaiheessa teillä on aloitettu ultra-seurannat radin takia? Tuli vaan mieleen ettei mulle ole edes mainittu mitään ultrasta...

Mulle tehtiin syyskuun alussa sokerirasitus ja samassa kuussa kävin 2 kertaa rakenneultrassa. Varsinaiset radiultrat alkoi sitte viime kuussa ja 2 kertaa oon käyny niissä. Seuraava aika onki näköjään 3 viikon päästä jo.

Mut ultrataan aina kun käyn taysissa diabeteskätilön juttusilla, aina ne varaa myös lääkärille ajan joka ultraa samalla käynnillä

Mulla ei oo TYKS:n kanssa mitään sovittuja aikoja, eli mä seuraan itse niitä sokeriarvoja ja olen yhteydessä jos arvot alkaa mennä pieleen. Viikolle 38 varattiin ultra-aika, mutta sitä ennen ei mitään suunniteltua, ei myöskään siis ultrauksia. Välillä tuleekin fiilis, että siellä viikolla 38 todetaan vauvan sitten olevan joku kuusikiloinen, niin jippii!! :D

No, täytyy odottaa kontrolliin neuvolassa ja kattoa mitä sanovat. Aattelin vaan että ylimääräinen ultra korvais tän piikittelyn kärsimyksen... :D

Miten tarkkoja ootte tuon mittaamisajan kanssa? Siis onko se minuutilleen tunti viimeisestä suupalasta vai heitteleekö aika? Mun pitäis varmaan laittaa puhelimeen hälytys tunnin päähän syömisestä kun en meinaa muistaa sitä muuten... Ja nyt kun heräsin aikaisin, keitin itelleni ja lapsille aamupuurot ja haluisin takaisin sänkyyn jo enkä malttanut odottaa tuntia niin oli arvo aikas korkee (40 min kohdalla 8,9).

Mulla on aina se tarkka tunti mikä meinaa sitä, että aamuisin pitää varata aikaa enempi jos oon johonki lähdössä ja iltapalan jälkeisiä arvoja en rupee odottelemaan siispä en oo kertaakaan ilta-arvoja edes ottanu.

Takaisin