Mulla mitattiin alkuvuodesta ferritiini työterveydessä, kun kärsin inhottavista lisälyönneistä. Arvo oli 30. Tt-lääkäri ei kommentoinut asiaa mitenkään ja meneehän se vielä hyvin viitearvoihin. Hemoglobiini mulla on ihan hyvä, luokkaa 135. Mutta tosi väsyneeksi olen itseni tuntenut. Ensin luulin, että johtuu lapsen yöheräilyistä, mutta nekin on jo historiaa ja väsymys vain jatkui. Aloitin reilu viikko sitten rautakuuri ja tunnen itseni jo nyt pirteämmäksi. Voiskohan toi vaikuttaa näin pian muka..?
Vinkkejä vatsaystävällisestä rautavalmisteesta otetaan muuten vastaan.
Mulla on ne kyllä pidempään varmasti olleet matalat. Harmi, kun ferritiiniä ei rutiini mun testata. Opiskeluaikana oli aina ihan kuolemanväsynyt. Nukahdin joskus ravintolassa kesken keikan. Ja leffateatterissa käynti oli ihan rahanhukkaa. Silloin luovutin verta säännöllisesti. Hemoglobiini oli kyllä ihan hyvä, mutta ei tosiaan kerro varastoraudasta mitään. Jossain kohtaa kyllä sitten huomasin, ettei hb meinannut enää nousta..
Minäkin oon jo vuosia ennen lapsia kokenut hankalaksi valvoa illalla kovin myöhään
nuo sydämen tykyttelyt ja lisälyönnit sekä huimaus ja alhaiset verenpaineet oli yksi syy kaikkien oireiden lisäksi, miksi itse päätin tutkia nuo ferritiinit. Neuvolassa laittoivat oireet imetyksen piikkiin kun hb oli hyvä ja hankalahan se on pikkulapsiarjessa miettiä että miksi minua väsyttää tai tuntuu miltäkin
kuitenkin kun imetys on ollut historiaa jo pidempään ja yötkin nukuttu jo aika hyvin ja oireet vaan jatkuu niin päätin että pitänee alkaa setviä asiaa. Lueskeltuani oireet mätsäsi ferritiinin puutteeseen ja itse asiassa minulta on oireiden perusteella tutkittu kilpparin vajaatoimintaa sitä kuitenkaan löytämättä opiskeluaikana. Luultavasti sekin on ollut vaan oireilua näistä matalista ferritiineistä. :banghead:
Mutta en ihmettele jos lääkäri ei kommentoinut mitään, ei näistä hirveästi tavan lääkärit tiedä.
uusimman tiedon mukaan tuo 30 on raja-arvo sille, että ferritiinit olisi naisella huonot (ne viitearvothan on tyyliin 10-120
) mutta monet asiaan perehtyneet lääkärit on sitä mieltä, että alle 50 on vielä huono arvo ja ferritiinin olisi parempi olla lähempänä sataa. Tässä tietysti tullaan siihen, että me ollaan kaikki erilaisia, toinen saa oireita suuremmalla lukemalla ja toisella voi olla tosi alhaiset ferritiinit ja silti hyvä olla.
Asiaa on syytä hoitaa silloin, jos oireita on. Just luin asiaan perehtyneen lääkärin tekstiä, joka kirjoitti siitä, että naisten viitearvot menee ferritiineissä persiilleen koska viitearvoihin kuuluu mahtua 95 % naisista ja suurimmalla osalla naisista ferritiinit on (liian) alhaiset kuukautisten, raskauksien, synnytyksien, imetyksien jne. vuoksi. Aukottomasti ei kai ole osoitettu hedelmällisyyden ja ferritiinien välistä yhteyttä, mutta jostain lueskelin myös että raskautta suunnittelevan ferritiinit tulisi olla vähintään 50.
Itse aloitin kokeilemaan nyt Ferrodania, illalla otettuna se närästi yöllä, aamulla ei sen suurempia oireita muuten mutta iltapäivästä meni maha vähän kipeäksi ja turvotti, liekö tuosta raudasta. Ei ainakaan mitään kovin pahoja oireita vielä kuitenkaan, joten voin varauksella suositella. Raskausaikana yritin syödä Obsidania ja siitä tuli sellainen kestokrapulaolo, että oksat pois