Yleinen keskustelu

Sama mulla, tosi vaikea kuvitella elämää tai tilannetta pidemmälle kuin muutaman kuukauden päähän. Tuntuu edelleen tosi epätodelliselta koko raskaus ja ajatus että itsestä voi tulla vielä äiti.

Esikoista odottavat, onko samanlaisia tuntemuksia? Ei-esikoista odottavat, onko kokemus erilainen nyt kun prosessin on jo käynyt ainakin kerran aiemmin läpi?
Näin seitsemännellä kerralla jos jatkuvaa ällötystä ynnä muita oireita ei olisi niin varmasti unohtaisin olevani raskaana :tears: Elämä on sen verran hektistä tällä hetkellä että ei kovin pitkäksi aikaa ehdi jäädä paikoilleen miettimään.

Ainankin esikoisen aikana oli epätodellisen oloinen tunne koko raskaudesta ja kahmin ehkä liikaakin tietoa (hyvää kuin huonoa) joka puolelta kaikesta raskauteen liittyvästä. Enkä todellakaan osannut kuvitella tai suunnitella asioita kuukausia eteenpäin. En kyllä osaa vieläkään 😅
Toisen kohdalla pystyin ottamaan hieman rennommin ja luotin siihen että kaikki menee hyvin.

Joka kerta on vähän epätodellinen olo ennenkuin on liikkeet alkanut tuntemaan. Aina on jännittänyt ultraan meno ja minkälaisia uutisia sieltä saa mukaansa. Olen kuitenkin yrittänyt opetella sisäistämään sen että näissä asioissa voit itse vaikuttaa hyvin vähän siihen miten raskaus lopulta etenee. Mahdollisimman vähän stressiä ja murehtimista niin vauvakin voi hyvin.
 
Sama mulla, tosi vaikea kuvitella elämää tai tilannetta pidemmälle kuin muutaman kuukauden päähän. Tuntuu edelleen tosi epätodelliselta koko raskaus ja ajatus että itsestä voi tulla vielä äiti.

Esikoista odottavat, onko samanlaisia tuntemuksia? Ei-esikoista odottavat, onko kokemus erilainen nyt kun prosessin on jo käynyt ainakin kerran aiemmin läpi?
Esikoista odottavana tuntuu edelleen tosi epätodelliselta, ja jotenkin ei ole vielä sisäistänyt asiaa kokonaan. Varsinkin, kun ei ole ollut esim isoa pahoinvointia, joskus ajattelee että on kuvitellut kaiken. Vaikka kävi varhaisultrassa, silti jotenkin huijari olo 😂 En osaa kyllä oikeasti vielä kuvitella elämää synnytyksen jälkeen, nyt vaan ikäänkuin kellun mukana ja odotan koska herään ja tämä onkin ollut unta. Mutta ihan positiivisella mielellä silti! 😊
 
Esikoista odottavat, onko samanlaisia tuntemuksia? Ei-esikoista odottavat, onko kokemus erilainen nyt kun prosessin on jo käynyt ainakin kerran aiemmin läpi?
Kyllä se esikoisen odotus oli erilaista, kaikki oli niin uutta ja jännittävää eikä tienny mitä odottaa 🙂 Toisen ja kolmannen odotus meni siinä muun elämän ohella, ei ollu samalla tavalla aikaa miettiä ja pohdiskella. Mut joka kerta ultrat on jännittäneet, niihin ei kyllä kyllästy 🙂 Tämä nelosen odotus menee aikalailla arjen ohessa, mutta huomaan kyllä miettiväni nyt tosi paljon tätä raskautta ja tulevaisuutta. Omalla tavallaan tää tuntuu uudelta ja jännittävältä koska edellisestä raskaudesta tuntuu olevan ikuisuus, 3,5 vuotta 😄
 
Sama mulla, tosi vaikea kuvitella elämää tai tilannetta pidemmälle kuin muutaman kuukauden päähän. Tuntuu edelleen tosi epätodelliselta koko raskaus ja ajatus että itsestä voi tulla vielä äiti.

Esikoista odottavat, onko samanlaisia tuntemuksia? Ei-esikoista odottavat, onko kokemus erilainen nyt kun prosessin on jo käynyt ainakin kerran aiemmin läpi?
Samaistun tähän. Tuntuu niin epätodelliselta edelleen. Etenkin nyt, kun ollaan oltu reissussa olen ihan unohtanut raskauden ja tunnen siitä jotenkin häpeää.. vaikka eihän siinä mitään outoa ole. (Olisin vain iloinen, sillä tiedän että tämä tulee olemaan viimeinen matka, kun tehdään kaksistaan.) Hieman hullunkurista tässä on se, että nyt reissussa mies on se, joka on kysellyt vauvan kuulumisia lähes päivittäin, josta sitten muistan että ainiin, baby käy jo 10. viikkoa🫣
 
Täällä ollut vaikeita hetkiä, kun torstaista lauantaihin tuli verta ja olin jo varma, että kesken menee 🥺 Sunnuntaina ei enää tullut ja nyt en tiedä soitanko kuitenkin varmuuden vuoksi neuvolaan aamulla. Käskevät varmaan vaan seurata tilannetta.. tulee pitkät viikot odottaa nt-ultraa.

Mulla oli esikoisen kanssa lähipiiri paikalla, kun synnytys alkoi. Se ei niinkään ahdistanut, mutta en olisi voinut kuvitellakaan, että olisin nähnyt ketään heti synnytyksen jälkeen. Olin ihan tyytyväinen korona-aikaan ja siihen, että kukaan ei voinut tulla sairaalaan. Vietettiin todella hiljaiseloa ekat viikot, ja vaikka jotkut olisi halunneet tulla käymään, niin kielsin.

Allekirjoitan myös tuon että ekan kanssa odotus oli jännittävää ja rauhallista. En osannut pelätä, kun alusta lähtien oli varma olo, että hyvin menee. Kävin paljon ulkona, nukuin päiväunia ja joogasin. Nyt 3v. Vie hyvässä ja huonossa ajatuksia muualle. Päiväunia en ole nukkunut kertaakaan ja valitettavasti aikaa itsestä huolehtimiseen on liian vähän.
 
Toivottavasti @dea oli vain vaaratonta vuotoa! :red-heart: Millä viikolla olet? Onko mahdollista käydä ultrassa vaikka sitten yksityisellä?

Yhdyn muiden kokemuksiin siitä että ensimmäisen raskauden aikana oli ihanasti aikaa huolehtia itsestä ja omasta hyvinvoinnista. Mulla oli myös tosi helppo raskaus, jonka saavuttaminen tosin oli pitkä ja kivinen tie, niin nautin kyllä joka hetkestä! Huoli tosin oli läsnä koko ajan, enkä edes uskaltanut kuvitella elämää vauvan kanssa kuin vasta sitten kun synnäriltä päästiin.

Nyt toisen kanssa ei millään ehdi keskittyä enää siihen mitä tapahtuu milläkin viikolla, ja pahoinvointi on pahempaa, selvästi johtuu myös siitä että ylipäätään on väsyneempi kuin esikoisen raskaudessa. Melkein 2-v taapero pitää vauhtia yllä, ja vaikka huolettaa toki tämänkin kanssa että eteneekö raskaus normaalisti, ja kaikki ultrat aina jännittää, niin ei ehdi samalla tavalla keskittyä niihin tuntemuksiin.
 
@Madalena Soitin neuvolaan ja huomenna onneksi aika lääkärille. Toivon, että ultraavat. Tietää ainakin sitten tilanteen.
Mitkä viikot sulla nyt on meneillään? Pidetään peukkuja, että huomenna saat huojentavia uutisia💛 hyvä merkki kyllä, että vuoto loppui itsestään.
 
Kiitos tsempeistä. Tänään taas vähän vuotoa ja nipistelyä 😖 No onneksi huomenna on se lääkäri ja onneksi soitin sinne silloin maanantaina. Pyysi puhelimessa, että käyn antamassa virtsanäytteen, jos on kuitenkin joku tulehdus. Tänään kävin ja samalla meni sitten seulontaverikokeet 😬 Meinasin mennä niihin vasta tuon lääkärin jälkeen, jos vielä tarves, mutta eipä ainakaan uudestaan tartte mennä.
Nyt on viikko 10+0.
 
Onko kellään suositella äitiysmallisia liikuntahousuja pilatekseen/joogaan? Haluaisin että olisivat löysemmät kuin legginssit. Omat housut puristaa jo liikaa. 😅
 
Ääh, ihme kärvistelyä näiden virtsanäytteiden jättöaikojen kanssa! Pitäisi pidättää vielä puolitoista tuntia mutta tietysti pissahätään herättyä ei pysty nukahtamaan uudelleen ennen kuin pääsen käymään vessassa. Oli kyllä puhe että virtsanäytteen ehtii jättämään myöhemminkin mutta ollaan lähdössä la-aamuna pariksi viikoksi reissuun, enkä haluaisi joutua miettimään asiaa myöhemminkään kun tuskin tää vessakäyntien väli pidemmäksikään muuttuu 🫣
 
Jep itse kanssa kävin eilen verikokeissa ja ei riittänyt, että oli silloin pidättänyt 3.5h. Eli sain purkin mukaan ja käyn sitten tänään viemässä labraan lounastauolla. 4h pidätystä on aika pitkä näin raskaana olevalle varsinkin, kun tuntuu että vessassa pitää käydä koko ajan 🙈
 
Jep itse kanssa kävin eilen verikokeissa ja ei riittänyt, että oli silloin pidättänyt 3.5h. Eli sain purkin mukaan ja käyn sitten tänään viemässä labraan lounastauolla. 4h pidätystä on aika pitkä näin raskaana olevalle varsinkin, kun tuntuu että vessassa pitää käydä koko ajan 🙈

Siksipä ite teen aamun ekasta sen, säilytän jääkaapissa ja vien aamulla sitten labraan.
 
Meillä onneksi sai neuvolasta purkin ja putket näytettä varten, voi kotona aamulla käydä heti herätessä vessassa ja lähteä labraan kiikuttamaan putkia. Ei kyllä itsellä onnistuisi jos pitäisi labrassa näyte antaa 😅
 
Mitä luulette onko lääkärillä käynyt joku ajatuskatko, kun pitäisi aloittaa primaspan viikolla kaksitoista (eli oletan että 11+0?) mutta lääkäri on kirjoittanut reseptiin aloitus päivämäärän, joka on 12+0. Vai oisko toi 12+0 ihan oikein... Ehkä tarkistan tämän vielä neuvolasta, mutta en millään jaksaisi.

En muutenkaan pysy perässä näiden viikkojen laskemisessa, kun välillä puhutaan vikojen kuukautisten mukaan ja välillä ultran ja kolme ultraa takana ja vika heitti päivällä muihin verrattuna. En pysy perässä. Neuvolassa vielä aina kysyvät millä viikolla olen ja ynisen vaan, että en nyt muista 🙄 Enkä ihan kyllä aina muistakaan, kun vielä menen sen verta matalalla profiililla, että pitää kalenterista laskea, jos on syytä tietää viikot.
 
Laitoin tän saman ja oire aiheiseen keskusteluun mut kysyn täältäkin 🙈 Onko täällä jollain Xonvea käytössä? Onko tullut haittoja? Mulle on tullut joka päivä kauhee päänsärky ja väsymys kun oon käyttänyt sitä, ei lähde panadolilla särky 😩 Ja tuntuu ettei juurikaan edes auta vaikka otin 4tbl, väsymys vaan pahenee 😔
 
Takaisin
Top