Yleinen keskustelu

Oon seuraillut keskusteluja, mutten ole osallistunut.
Oon liikkunut koko ajan. Alkuun vähän jännitti ja toki oli tosi huonovointinen olokin ja sen vuoksi vähän väsynyttä urheilu. Mutta pahimpien pahoinvointienkin aikaan oikeastaan vain juoksulenkeillä tai kunnolla sykettä nostavilla lenkeillä oli edes hitusen parempi vointi ja hetkittäin jopa unohti muuten jatkuvan ällötyksen.

Oon käynyt juoksemassa, tehnyt tehoharjoittelua eri lajeissa ja tehnyt voimaharjoitteluakin, toki sykkeitä ja vointia seuraten. Pitkät lenkit oon nyt tehnyt pääasiassa fillarilla, pisimmät juoksulenkit on nyt 1-1,5 tuntia ja luultavasti loppuu jossain vaiheessa. Urheilua tulee joka päivä, ihan kunnon treeniä noin 10-15 tuntia viikossa.
Urheilen useammassa lajissa kuntoilijana ja liikunnan määrä on nyt jo vähentynyt, mutta aion yrittää niin pitkään kun vain jaksan ja reenistä tulee hyvä olo.

Normaali BMI ~20-21 ennen raskautta, heti ekalla kolmanneksella tuli useampi kilo jotain ihmeellistä turvotusta, rasvaa on myös enemmän kuin koskaan. 😃 Reipas liikunta auttaa minulla merkittävästi turvotuksiin.

Onko teillä muilla muuten alavatsa/kyljet kipeänä? Kunnon vihlontaa ja kiristelyä tuntuu, varmaan liittyy kasvuun, mutta uuvuttavaa jatkuva kipuilu.
Mahtavaa että olet pystynyt jatkamaan urheilemista oloista huolimatta!

Minulla on ajoittain alavatsa kipeänä, johtunee juurikin kohdun kasvusta.
 
Tuolla joulukuisten odottajien listalla on aika monia nimimerkkejä, jotka eivät ole kirjoitelleet pitkään aikaan tai ehkä ollenkaan. Mitäköhän hiljaiseloa viettäneille mahtaa kuulua? 😊
Mä voin vastata vaikka kävinkin editoimassa lasketun aikani pois listasta pari viikkoa sitten, tuulimuna-diagnoosin jälkeen. Jälkivuoto jatkuu vielä, mutta ainakin tällä hetkellä tuntuu että pahin alkujärkytys ja pettymys ovat alkaneet peittyä arjen alle, ja tunneskaalalla on enemmän haikeutta kuin surua tai masentuneisuutta vaikka nekin kyllä vielä välillä nousevat etualalle - yritetään nyt elää päivä kerrallaan ja ottaa tämä syntymättä jäänyt joulukuinen tämmöisenä harjoituskierroksena, ja toivotaan että uusi tärppi tulee aikanaan.

Tästä huolimatta, hyvää juhannusta kaikille ryhmää seuraaville!

(Kerronpa vielä että laitoin yhdeltä alkuraskauden retkeltä mukaan poimimani simpukan pieneen rasiaan, niin on jotain konkreettista jonka äärellä muistella silloin se tuntuu tarpeelliselta.)
 
Tuolla joulukuisten odottajien listalla on aika monia nimimerkkejä, jotka eivät ole kirjoitelleet pitkään aikaan tai ehkä ollenkaan. Mitäköhän hiljaiseloa viettäneille mahtaa kuulua? 😊
Täältä löytyy yksi sellainen. :Hugging Face: Kaikki on siis hyvin ultrien ja niptin perusteella ja elämä alkaa voittamaan taas pahanolon jäljiltä. Itselläni vain kävi niin, että kun pahin pahaolo ja väsymys oli päällä, niin ei vaan kiinnostanut oikeastaan yhtään mikään raskauteen liittyvä (tämä keskustelupalsta oli yksi niistä) ja ylipäätänsä elämä tuntui tosi sumuiselta ja synkältä.. Mut nyt on elämä taas kirkastunut ja olen alkanut taas mm. lukemaan tätä ja voisin myös pikku hiljaa aktivoitua. Oon myös hiukan alkanut katselemaan hankintoja ja ottamaan niistä selvää. En tiedä onko täällä muita kohtalotovereita, jotka on kokenut tälleen? Lieneekö hormooneista vai mistä.
 
Kuulumisina täältä että eilen vietin synttäreitä ja samalla neuvolassa kuunneltiin beben sydänääniä💓 oli oikein ihana lahja☺️
Mulle on tässä vaiheessa (15+6) tullut painoa 4,5kg. Toki en ole kärsinyt oksentamisesta, vaan pikemminkin syönyt koko ajan. Väsymys seuraa yhä vahvasti kaikessa tekemisessä. Lisäksi kärsin nyt selvästi vaivasta jonka tiesin tulevan eteen nimittäin lantionpohjan lihasten heikkoudesta. Koitan jumpata niitä joka päivä muutamia minuutteja, mutta kaipa ne ovat vielä niin heikot, että työmaata riittää. Miten muilla asian laita?
 
Lisäksi kärsin nyt selvästi vaivasta jonka tiesin tulevan eteen nimittäin lantionpohjan lihasten heikkoudesta. Koitan jumpata niitä joka päivä muutamia minuutteja, mutta kaipa ne ovat vielä niin heikot, että työmaata riittää. Miten muilla asian laita?
Sama täällä. Oon ollut tosi laiska treenaamisen suhteen, mutta nyt oon saanut itseäni niskasta kiinni ja jumppaan lantionpohjalihaksia ainakin kerran päivässä. Tai no toistaiseksi vain kerran päivässä. Yritän lisätä treenikertoja pikkuhiljaa kolmeen kertaan päivässä.
 
Lantionpohjan lihakset ja niiden aktivointi on sen puolesta helppo lihasryhmä että niiden treenaamista voi harjoitella milloin ja missä vain esim. telkkaria katsellessa tai autoa ajaessa. Itselläni tulee nykyisin harjoiteltua joka päivä ihan tiedostamatta kun nostelee kuopusta päivän touhuissa. Tietenkin aluksi täytyy olla ajatus mukana että muistaa aktivoida lantionpohjan kun touhuaa mutta ajanmittaan siitä tulee rutiini ja sitten se tapahtuu automaattisesti ihan huomaamatta. Näin minulle sanoi työterveyslääkäri joskus vuosia sitten kun raskaana ollessa kävin sairauslomaa hakemassa selkäkipujen vuoksi.
 
Kuulumisia täältäkin😊 Tänään 15+6 ja eilen toinen neuvolakäynti. Sydänääniä kuunneltiin ekaa kertaa neuvolassa (toki dopplerilla jo kotona jonkun aikaa kuunnellut)😊 Vauva vaan kovasti menee edessä olevan istukan taakse karkuun samantien kun dopplerin saa vatsalle😆 Ei ilmeisesti kiinnostele mikään sydänäänien kuuntelu..😅 Painoa mulle tullut raskauden aikana 600g, mitä vähän ihmettelin juhannus herkuttelujen jälkeen😇 Kovasti odotellaan rakenneultraa🤩
 
Ihan mielenkiinnosta, mutta miten te huomaatte, että on heikot lantionpohjalihakset? Onko tullut minkälaisia vaivoja?
 
Ihan mielenkiinnosta, mutta miten te huomaatte, että on heikot lantionpohjalihakset? Onko tullut minkälaisia vaivoja?
Sitä voi testata, kun käy vessassa. Alkaa pissaamaan ja sitten yrittää pysäyttää kesken kaiken. Vahvoilla onnistuu, heikoilla ei. Itellä ei nyt oo mitään vaivoja, mutta haluan kyllä treenata vahvemmaksi, koska synnytys heikentää lantionpohjalihaksia todella paljon ja haluan myös synnytyksen jälkeen säilyttää kyvyn olla pissaamatta housuun. 😅
 
Sitä voi testata, kun käy vessassa. Alkaa pissaamaan ja sitten yrittää pysäyttää kesken kaiken. Vahvoilla onnistuu, heikoilla ei. Itellä ei nyt oo mitään vaivoja, mutta haluan kyllä treenata vahvemmaksi, koska synnytys heikentää lantionpohjalihaksia todella paljon ja haluan myös synnytyksen jälkeen säilyttää kyvyn olla pissaamatta housuun. 😅
Okei, täytyy testata 😄
 
Ihan mielenkiinnosta, mutta miten te huomaatte, että on heikot lantionpohjalihakset? Onko tullut minkälaisia vaivoja?
Mulla onnistuu tuo herkkiksen mainitsema pissaamisen keskeyttäminen kyllä. Mutta mulla on ollut jo useamman vuoden haasteena se, että housuun lirahtaa vähän aivastaessa. Ei toki aina, mutta jos rakko täynnä, niin lopputulos melko varmaan tämä. Luojalle kiitos pikkuhousunsuojista.

Kävin hiljattain nettivalmennuksen lantionpohjaan liittyen, ja sen mukaan mulla on ihan hyvä kestovoima, mutta nopeusvoima on heikko. En siis ehdi aktivoida lihaksia mukaan aivastuksen tullessa.

Mä oon huomannut et mun on helpointa aktivoida lihaksia vatsallaan maaten. Vielä en oikein ole ”löytänyt niitä” kun istun tai seison. Lähtee helposti pakara- tai vatsalihakset mukaan hommaan😅
 
Tänään taas ollut yksi paha oksennuspäivö. 15+3. Aamulla ja aamupäivällä en saanut mitään pysymään sisällä 🥺. Onneksi sain lounaan syötyä ja sen jälkeen nukuin yli tunnin päikkärit.
Tsemppiä kovin🩷 voin vaan kuvitella kuinka kurja tilanne
 
Takaisin
Top