Yleinen keskustelu

Miten paljon te muut urheilette? Olen ollut aktiivinen liikkuja, mutta pahoinvointi on pakostikin tehnyt minusta sohvalla makaajan. Nyt pikku hiljaa olo alkaa olla normaali. Mutta heti kun tekee jotain enemmän fyysistä, oli sitten jumppaa tai ihan vain imurointia kotona, niin joudun käymään oksentamassa kesken kaiken. Joku muu joka tunnistaa tämän oireen? Ja milloin tämä helpottaa? Ei ole kivaa tuolla lenkkipolulla aloittaa lenkin oksentamalla metsässä 😅
 
Miten paljon te muut urheilette? Olen ollut aktiivinen liikkuja, mutta pahoinvointi on pakostikin tehnyt minusta sohvalla makaajan. Nyt pikku hiljaa olo alkaa olla normaali. Mutta heti kun tekee jotain enemmän fyysistä, oli sitten jumppaa tai ihan vain imurointia kotona, niin joudun käymään oksentamassa kesken kaiken. Joku muu joka tunnistaa tämän oireen? Ja milloin tämä helpottaa? Ei ole kivaa tuolla lenkkipolulla aloittaa lenkin oksentamalla metsässä 😅
Olen myöskin ollut aktiivinen liikkuja ja vähintään päivittäinen lenkillä käynti on ollut henkireikäni MUTTA nyt raskausaikana en ole pystynyt minkäänlaisiin liikuntasuorituksiin ja sekös syö naista. Sohvaperuna kuvastaa oikein hyvin tämän hetkistä olemusta. Pahoinvointi on tullut myös liikkuessa, toisin kuin sanotaan että liikunta auttaa huonoon oloon, ei minulla.

Nyt olen pikkuhiljaa yrittänyt lähteä liikkeelle kun kaikkein pahin olo alkaa toivottavasti olla takana mutta kyllä tästä on vielä piiiitkä matka monen kilometrin lenkkeihin. Ehkä ensi kesänä sitten.. Nyt olen käynyt max. kilometrin pituisilla kävelyillä ja voin sanoa etteivät ole herkkua vieläkään. Välillä kesken kävelyn huono olo valtaa koko kehon ja tekee mieli oksentaa (ei ole tarvinnut onneksi) mutta kyllä tämä nakertaa liikkumisen iloa todella paljon. Saati että uskaltaisin taas salille lähteä :No Evil Monkey:
 
Olen myöskin ollut aktiivinen liikkuja ja vähintään päivittäinen lenkillä käynti on ollut henkireikäni MUTTA nyt raskausaikana en ole pystynyt minkäänlaisiin liikuntasuorituksiin ja sekös syö naista. Sohvaperuna kuvastaa oikein hyvin tämän hetkistä olemusta. Pahoinvointi on tullut myös liikkuessa, toisin kuin sanotaan että liikunta auttaa huonoon oloon, ei minulla.

Nyt olen pikkuhiljaa yrittänyt lähteä liikkeelle kun kaikkein pahin olo alkaa toivottavasti olla takana mutta kyllä tästä on vielä piiiitkä matka monen kilometrin lenkkeihin. Ehkä ensi kesänä sitten.. Nyt olen käynyt max. kilometrin pituisilla kävelyillä ja voin sanoa etteivät ole herkkua vieläkään. Välillä kesken kävelyn huono olo valtaa koko kehon ja tekee mieli oksentaa (ei ole tarvinnut onneksi) mutta kyllä tämä nakertaa liikkumisen iloa todella paljon. Saati että uskaltaisin taas salille lähteä :No Evil Monkey:
Tänään kävelin 5km, mutta jouduin tosiaan pysähtyä melko alussa ja oksentaa 🫣😅. Onneksi olo helpottaa kyllä heti kun oksentaa ja tämä oksennus ei tyhjennä koko vatsalaukun sisältöä eikä vedä energiat nollaksi. Mutta en mä kehtaa seurassa lähteä urheilemaan jos tää on tällaista joka kerta.
 
Mulla
Olen myöskin ollut aktiivinen liikkuja ja vähintään päivittäinen lenkillä käynti on ollut henkireikäni MUTTA nyt raskausaikana en ole pystynyt minkäänlaisiin liikuntasuorituksiin ja sekös syö naista. Sohvaperuna kuvastaa oikein hyvin tämän hetkistä olemusta. Pahoinvointi on tullut myös liikkuessa, toisin kuin sanotaan että liikunta auttaa huonoon oloon, ei minulla.

Nyt olen pikkuhiljaa yrittänyt lähteä liikkeelle kun kaikkein pahin olo alkaa toivottavasti olla takana mutta kyllä tästä on vielä piiiitkä matka monen kilometrin lenkkeihin. Ehkä ensi kesänä sitten.. Nyt olen käynyt max. kilometrin pituisilla kävelyillä ja voin sanoa etteivät ole herkkua vieläkään. Välillä kesken kävelyn huono olo valtaa koko kehon ja tekee mieli oksentaa (ei ole tarvinnut onneksi) mutta kyllä tämä nakertaa liikkumisen iloa todella paljon. Saati että uskaltaisin taas salille lähteä :No Evil Monkey:
Mulla sama alussa raskaana, et liikunta ja ulkoilu vaan pahentaa oloa. Aina sanotaan et helpompi olla mut ei todellakaan aina mun kohdalla ole, odotan vaan et pääsis makaamaan 🤢
 
Täälläkin sama, että pahimpina pahoinvointiaikoina liikunta vaan huononsi oloa, vaikka kaikkialla lukee, että se helpottaisi pahoinvointia. Hyväksyin sitten vaan sen, että nyt ei kannata väkisin yrittää urheillä. Olin useamman viikon kokonaan urheilematta. Meillä on kaksi isoa koiraa, jotka tarvitsevat omalla tontilla pyörimisen lisäksi vähintään sen yhden 1 h lenkin päivässä, joten sikäli liikunta ei loppunut täysin. Mutta aika huonossa olossa tuli kyllä välillä koiria vietyä. 🤢 Itsellä pahoinvointi helpotti siinä ekan kolmanneksen loppuessa ja pääsin palaamaan tavalliseen treenirutiiniin. 🙏

Kannattaa kuunnella omaa oloa ja suhtautua mahdolliseen treenitaukoon siten, että se on väliaikaista ja sille on pätevä syy. 🤗 Vaikka kyllähän se mielen päälle ottaa!
 
Milloin paino pitäisi alkaa nousemaan? Minulla on nyt viikko 14+1 eikä paino ole noussut ollenkaan. Mutta ehkä se ei tässä vaiheessa vielä pitäisikään
 
Milloin paino pitäisi alkaa nousemaan? Minulla on nyt viikko 14+1 eikä paino ole noussut ollenkaan. Mutta ehkä se ei tässä vaiheessa vielä pitäisikään
Painon noususta ei kannata olla huolissaan, tässä vaiheessa vauva on vielä niin pieni ettei paina juuri mitään. Kyllä se siitä lähtee nousuun kun raskaus etenee.
 
Milloin paino pitäisi alkaa nousemaan? Minulla on nyt viikko 14+1 eikä paino ole noussut ollenkaan. Mutta ehkä se ei tässä vaiheessa vielä pitäisikään
Mulla on tullut raskaana aina tosi vähän painoa ja sekin vasta joskus vikalla kolmanneksella 😊
 
Miulla nous kans paino viimeeks vasta vikalla kolmanneksella. Nyt en osaa sanoo onko paino noussu vai ei koska kesäasunnolla ei oo vaakaa 😅 ens viikolla on neuvola niin siellä varmaan selviää.
 
Onhan se vissiin aika normaaliakin että paino vähän tippuu alussa jos oksentaa paljon. Ja minähän olen oksentanut ihan kiitettävästi, joten ei ihme että paino ei nouse heti
 
Onhan se vissiin aika normaaliakin että paino vähän tippuu alussa jos oksentaa paljon. Ja minähän olen oksentanut ihan kiitettävästi, joten ei ihme että paino ei nouse heti
Juurikin näin :thumbs-up:
 
Miten paljon te muut urheilette? Olen ollut aktiivinen liikkuja, mutta pahoinvointi on pakostikin tehnyt minusta sohvalla makaajan. Nyt pikku hiljaa olo alkaa olla normaali. Mutta heti kun tekee jotain enemmän fyysistä, oli sitten jumppaa tai ihan vain imurointia kotona, niin joudun käymään oksentamassa kesken kaiken. Joku muu joka tunnistaa tämän oireen? Ja milloin tämä helpottaa? Ei ole kivaa tuolla lenkkipolulla aloittaa lenkin oksentamalla metsässä 😅
Liikun säännöllisesti sekä arkiliikuntaa (työmatkat kävellen, portaat hissin sijaan yms) ja käyn uimassa ja jumppaan kotosalla. Mutta kuten muutama muukin on kirjoittanut niin raskaus on kyllä tehokkaasti karsinut liikunnan. Kävelen yhä töihin, mutta huomaan että toimistopäivinä olen aivan kuitti päivän päätteeksi. Vaikka lojuisin vain sohvalla olen silti väsynyt iltapäivään mennessä🙈 Liikkuminen aiheuttaa myös mulle ajoittain pahoinvointia tai päänsärkyä. Ja tosiaan välillä aamuisin iskee kävellessä liitoskivut, jee! Toivon todella että olo tästä alkaisi jo kohentua, mutta toistaiseksi väsymys painaa kahta kovemmin.
 
Milloin paino pitäisi alkaa nousemaan? Minulla on nyt viikko 14+1 eikä paino ole noussut ollenkaan. Mutta ehkä se ei tässä vaiheessa vielä pitäisikään
Mä mietin tätä samaa aamulla, että missä kohtaa normaalia ja missä kohtaa pitää alkaa huolestumaan/tekemään asialle jotain. Viikkoja 12+6 ja tänään huomasin että paino pudonnut melkein kilon ensimmäisestä neuvolakäynnistä. En ole oksentanut kertaakaan raskauden aikana, mutta ruoka ei juurikaan maistu ja annoskoot pienentyneet. Toki lähtötilanteenne lievän ylipainon puolella.
 
Mä mietin tätä samaa aamulla, että missä kohtaa normaalia ja missä kohtaa pitää alkaa huolestumaan/tekemään asialle jotain. Viikkoja 12+6 ja tänään huomasin että paino pudonnut melkein kilon ensimmäisestä neuvolakäynnistä. En ole oksentanut kertaakaan raskauden aikana, mutta ruoka ei juurikaan maistu ja annoskoot pienentyneet. Toki lähtötilanteenne lievän ylipainon puolella.
En olisi vielä huolissani. Minulla tänään 12+2 ja aamupaino on kilon verran vähemmän kuin ensimmäisellä neuvolakäynnillä. Pakostihan paino laskee kun ruokahalu ei ole sama mitä ennen raskautta. Annoskoot sekä ruuan laatu vaikuttavat. Ja jos on ylipainoa niin suositusten mukaan painon pitäisikin nousta vähemmän kuin normaalipainoisella. Ole huoleti :Smiling Face With Smiling Eyes:
 
Milloin paino pitäisi alkaa nousemaan? Minulla on nyt viikko 14+1 eikä paino ole noussut ollenkaan. Mutta ehkä se ei tässä vaiheessa vielä pitäisikään
Ekan kolmanneksen aikana ei tarvii painon nousta juuri ollenkaan. Tokalla kolmanneksella maltillisesti ja enin paino pitäisi tulla vikan kolmanneksen aikana. Jos lähtee normaalista painosta, niin kaikkiaan painoa pitäisi tulla 10-16 kg. Näin ainakin siis teoriassa. 😄
 
Tuolla joulukuisten odottajien listalla on aika monia nimimerkkejä, jotka eivät ole kirjoitelleet pitkään aikaan tai ehkä ollenkaan. Mitäköhän hiljaiseloa viettäneille mahtaa kuulua? 😊
 
Tuolla joulukuisten odottajien listalla on aika monia nimimerkkejä, jotka eivät ole kirjoitelleet pitkään aikaan tai ehkä ollenkaan. Mitäköhän hiljaiseloa viettäneille mahtaa kuulua? 😊
Parihan heistä varmaan on poistuneet näistä keskusteluista joulukuisten osalta km takia 😟
 
Mä mietin tätä samaa aamulla, että missä kohtaa normaalia ja missä kohtaa pitää alkaa huolestumaan/tekemään asialle jotain. Viikkoja 12+6 ja tänään huomasin että paino pudonnut melkein kilon ensimmäisestä neuvolakäynnistä. En ole oksentanut kertaakaan raskauden aikana, mutta ruoka ei juurikaan maistu ja annoskoot pienentyneet. Toki lähtötilanteenne lievän ylipainon puolella.
Lievästi ylipainoisella painon ei tarvitse nousta ollenkaan tai voi nousta koko raskauden aikana esim 3-6kg eli ei tarvii olla huolissaan 😊 Yhdessä raskaudessa (lievästi ylipainoisen) painoin ennen synnytystä -5kg löhtöpainoon ja toisessa painoa tuli 3kg 😊
 
Oon seuraillut keskusteluja, mutten ole osallistunut.
Oon liikkunut koko ajan. Alkuun vähän jännitti ja toki oli tosi huonovointinen olokin ja sen vuoksi vähän väsynyttä urheilu. Mutta pahimpien pahoinvointienkin aikaan oikeastaan vain juoksulenkeillä tai kunnolla sykettä nostavilla lenkeillä oli edes hitusen parempi vointi ja hetkittäin jopa unohti muuten jatkuvan ällötyksen.

Oon käynyt juoksemassa, tehnyt tehoharjoittelua eri lajeissa ja tehnyt voimaharjoitteluakin, toki sykkeitä ja vointia seuraten. Pitkät lenkit oon nyt tehnyt pääasiassa fillarilla, pisimmät juoksulenkit on nyt 1-1,5 tuntia ja luultavasti loppuu jossain vaiheessa. Urheilua tulee joka päivä, ihan kunnon treeniä noin 10-15 tuntia viikossa.
Urheilen useammassa lajissa kuntoilijana ja liikunnan määrä on nyt jo vähentynyt, mutta aion yrittää niin pitkään kun vain jaksan ja reenistä tulee hyvä olo.

Normaali BMI ~20-21 ennen raskautta, heti ekalla kolmanneksella tuli useampi kilo jotain ihmeellistä turvotusta, rasvaa on myös enemmän kuin koskaan. 😃 Reipas liikunta auttaa minulla merkittävästi turvotuksiin.

Onko teillä muilla muuten alavatsa/kyljet kipeänä? Kunnon vihlontaa ja kiristelyä tuntuu, varmaan liittyy kasvuun, mutta uuvuttavaa jatkuva kipuilu.
 
Takaisin
Top