Vauvat

Viime yö meniki jo jonkin verran paremmin. Luka nukkus 4h ekan pätkän, mut sen jälkeen sit tunnin välein taas tuttia ja kyljenkääntöä:/

Apua tässä jo kaivattais että millä voisin saada ton pojan nukkumaan? Vaikka taitaa olla niin ettei auta ku aika vaan tähän ongelmaan. Ite alkaa vaan olemaan melkoset univelat. 3,5kk menny niin et korkeintaan 3h on nukkunu heräämättä, 2 kertaa on poika nukkunu 5h putkeen :D normaalisti 2,5-3 ja siin välis sit voi viel tuttii monta kertaa nostaa suuhun. Mutta eiköhän tää jossain vaihees helpota.
 
Joskus oon sitäki kokeilla että ei antais enää ilta päikkäreitä ottaa mutta ei ollu siitäkään apua sitten ajattelin että unikasvattaa unta[:D] Kolmilla päikkäreillä ollaan menty pidemmän aikaa jo ja toisaalta ku miettii nii ei se mitenkään kauheen väsyny ole ku menee jo 21 nukkumaan( aina menny), nukahtaa tissille ja sit se kyl herääki 10 syömää toisen tissin. Eilen ku nukkus pidempään niin valvo poikkeuksellisesti 22 asti. Tää poikkeus synty ku iskä yritti nukuttaa eikä siitä mitää tullu, Luka vaan huus aina ku pisti sänkyy.

Olipas ihanaa nukkua päikkärit rauhas. Miehet lähti kahestaan kyläilemään[:)] ensimmäistä kertaa. Kohta varmaan tulevat, kiva kuulla miten on menny. Toivottavasti hyvin että uskaltavat toistekki lähtee[:)]
 
Tänään vauvauinnissa poitsu sukelsi ekan kerran...Hienosti meni, enemmän äiti oli paniikissa...Sit kun se meni niin hyvin n iin kohta sukellettiin toisen kerran...Eli siis kannutettiin ekaks...Toisella menee silmät jo valmiiksi kii kun vettä kaadetaan ensin nenän eestä...Sit kohta kannutettiin uudelleen ja samalla sukellettiin...Sit kohta uudelleen sama...Tänään myös polskittiin molemmilla jaloilla ja käsillä uitiin...Taitaa poika tykätä uimisesta...Eikä ollut moksiskaan sukeltamisesta...äiti ylpeä...[:D][8D]
 
me oltiin eilen ekaa kertaa vauvauinnissa ja voi pojat miten Veeti tykkäsi [:D] naureskeli vain kun ohjaaja näytti meille miehen kans et millaiset ne otteet on joilla poikaa kannattaa käsitellä..siis Veeti oli ohjaajan sylissä tai siis käsissä [:)]

uinnin jälkeen kun tultiin kotiin ja syötiin, laitoin Veetin ulos vaunuihin nukkumaan ja unta riitti jopa 4,5h, eikä tarvinnu käydä kertaakaan vaunuja heiluttelemassa vaan nukku kyllä sikeästi...yö ei sit taas mennykkään niin hyvin, mut siitä kirjoittelinki jo tuonne kiinteiden aloitus kohtaan...
 
Meillä ne yöt on kans ollu jo jonkin aikaa vähä levottomia. Pääasiassa se 4,5 tuntia on ollu max väli viimesen viikon ainakin. Ed yö sitten oikein sävähtikin[:-]. Eka väli 3 tuntia sit 1,5 tuntia, 1 tunti, 2 tuntia. Hmmm. Sit ku heräs aamulla vaik oli syöny puol seiska ei ollu nälkäinen ku vasta klo 11!?!.  Et sit tuli 4,5 tuntia. No olihan se koko yön syöny[8|].

Eilen illalla sit ku nukahti hyvin vellipullolle. Meni 140ml. Heräs vajaa tunnin päästä huutamaan. Rauhottu aika helposti. Siinä sit tuumasin ukolle et, koitanpa piruuttani jos se herää taas kohta nii antaa sille Panadolia. No heräshän se ja mä annoin panadolia ja tissillisen. Jäi sen jälkeen omaan sänkyyn ihan tyytyväisenä, nukahti itekseen ja nukkui yli 6 tuntia. Söi ja nukkui toiset 6 tuntia!!!! [:-][:-][:-][:-][:-]

Se kyllä lussuttaa hassusti suutaan jatkuvasti. Et kysymys nyt kuuluukin oliko se se Panadol, joka rauhotti joltain kivuilta???? Vai olisko nukkunu ilmankin? Mut ku vertaa ed yöhön niin muutos on ihan hurja. Mä ajattelin jo ed yön jälkeen et kyse ei ole siitä et sillä olis nälkä. Et ei herää sen takia. Vaan syynä on joku muu. En mä kyllä suosista ala sitä panadolia antamaan tänäkin iltana. vaikka mieli tekis. Annan sit jos taas alkaa heräilemään. Kokeilemalla sen kai saa selville et oliko sillä se vaikutus.

Tuli vaan Riitu heti mieleen et olisko teillä ollu vähä samaa? Mehän ei olla kiinteitä alotettu mut tyttö kasvaa ihan hurjasti nii ei ole kiire. Siis mä en jotenki osaa tota velliä lukea kovin kiinteäksi. Ohan se vähä paksumpaa. Mut saa vain iltaisin.
 
Voisko Eemi olla lisää hampaita tulossa? Tuskin Panadol yksistään noin tyttöä uuvuttaa. Meillä ei ainakaan ollu vaikutusta uneen ku rokotteen jälkeen illalla jouduin antamaan pari suppoo. Tää nyt oli vaan yks veikkaus[:)]
 
Dessa: mä olen yrittäny sinne suuhun tiirata ja sormella koittaa. Mitään ei vielä ainakaan näy mut tosi innoissaan on heti ku vähä ientä hieroo[;)]. Ja enhän mä sitä tarkottanukkaa et Panadol olis se mikä tytön  uuvutti vaan vei jonkun häiritsevän kivun / tunteen pois niin et sai nukuttua. Mut mikä se kipu/ tunne oli? Oliko se tulevat hampaat vai mikä? Ku tuo pikkunen ei kerro[:D]. Oliski nii paljo helpompaa ku ne osais kertoo mikä on vikana.

Seuraavaa yötä mielenkiinnolla odottaen.
 
mä nyt soudan ja huopaan tän kiinteiden aloitus-päätöksen kanssa [8|] laitoin eilen sähköpostia yhelle tämän seudun imetystuki henkilölle ja hän kyseli miten poika syö päivällä, et monesti tälleen 3kk ikäisenä alkaa havannoimaan ympäristöään aiempaa enemmän ja ns. unohtaa päivällä syödä tarpeeksi ja sen takia sitten tankkaa yöllä..vähä niin ku se aivomyrsky mistä ootte täällä puhunu...eilen illalla Veeti ei nukkunu iltaunia mitkä se yleensä nukkuu siinä 18-19 välisenä aikana, mut söi ihan eritavalla kuin edellisenä iltana, oli pitkään rinnalla ja söi tosi hanakasti, mentiin 21.30 nukkumaan ja heräs syömään ekan kerran vasta 00.30 ja sit seuraavan kerran 4.30..siis 2krt söi viime yönä [:)] ja nyt kun on saanu iteki nukkua pidemmän kuin 1,5h pätkän kerralla ni jaksan taas ja en aio jatkaa sitä perunan antoa vielä vaan yritetään pärjätä pelkällä tissillä...maitoa kun kuitenkin tulee niin reippaasti ettei sen puolesta tarvii lisäruokaa...mä sain siltä imetystuki henkilöltä kutsun tämän iltaiseen kokoontumiseen ja aattelin mennä käymään..vaikka tänään siellä aiheena on isomman lapsen imetys, mut aiheet on kuulema vaan suuntaa antavia ja niistä keskustellaan mitkä äitejä mietityttää..sais sieltä ainakin vertaistukea ja tutustus uusiin äiteihin...mulla kun nuita mamma kavereita ei niin järin ole...

Mä kun yritin sitä niille iltaunille nukuttaa ja jätin sänkyynsä hereillä ollessaan tutti suussa ja nalle kainalossa makaamaan ja sit alko yks kaks huutaman siellä sängyssään ja kun menin kattomaan oli herra mahallaan [8|] siis jätin kyljelleen hänet niin on siitä pyörähtäny ja siitä sit huuto [:D]
 
Nyt on Riitu meilläkin pinniksestä laita pois ja voi että oli ihana yö[:)] Todella kiva ku saa sen tutin laitettuu nousematta sängystä. 2 kertaa vaan söikin joten sain itekki nukkuu paremmin kuin aikoihin. Samaa nyt ite ajattelin ettei tarttekkaan sitä perunaa alotella ku kerran yöllä pystyi oleen syömättä 4,5h[:)] Kauheeta tää ku ei osaa päättää mitä millonki tekis, alottaako kiinteitä vai ei. Meillä kyllä se estää muutenki ku tarttis käydä maitoaltistuksessa eka ku se aika vaan tulis joskus sieltä. Täytyy mennä yksityiselle jos ei täl viikol ala kuulumaan.
 
fysioterapiakäynti meni hyvin...Poika jaksoi 45 minsaa olla ja tehä tyypin kaa harjoituksia...Nyt nousee jo pää paremmin käsistä vedettäessä ja kädet tulevat leluun nätisti keskilinjaan...Vielä lisää jumpataan kotona ja treenataan kylkiä...ja siis koukistajalihaksia...pään keskelle houkuttelua myös jatkettava...[:D] Hyvä käynti kaikkiaan...
 
Riitu: mulla lähtee hiuksia aivan valtavia määriä. Tuntuu, että melkein lisääntynyt hiustenlähtö. Ei alussa näin paljon lähtenyt, mutta nyt jo alkaa pelottaa hiuskuontalon puolesta! Joka puolella on mun hiuksia ja suihkun jälkeen saa puhdistaa likakaivon ja kampaan ja käsiin jää todella paljon tukkaa. Kestääköhän tätä niin kauan kuin imettää?? En kyllä imetystä aio sen takia lopettaa, mutta ei oo kivaa.

Ootteko te muut käyneet ulkona lenkillä vauvan kanssa näillä pakkasilla? Meidän neuvolaterkka sanoi, ettei yli -10 asteen pakkasilla saa käyttää ulkona niin nyt ollaan kärvistelty sisällä viime viikosta. Ja pakkanen ei kuin lisääntyy. Kohta hajoo pää kun ei pääse täältä kotoa mihinkään ja ei pienelläkään varmaan ole niin kivaa olla koko ajan vaan sisällä. Tietenkin tuo flunssakin haittaa, mutta jos pienen lenkin kävis? Nukkuminenkin on hankalampaa sisällä kun ei pääse vaunuihin. Asutaan meren lähellä, joten täällä tuulee enemmän ja on todella kylmä verrattuna esim. sisämaan pakkasiin. Mitä tehdä?
 
Sadutar, mä oon käyny vähän ulkona, mutta ei siis mitään pitkiä lenkkejä.
Kahvilaan parin korttelin päähän ja keskiviikkona aion kyllä vauva-kerhoon, oli mikä oli!!
Mun äiti naureskeli kovasti näitä pakkasrajoja, sanoi että mut ja sisarukset on kyllä nukutettu
päikkäritkin ihan pihalla vaikka oli tämmösiä pakkasia...... [:D]
Ihan siihen en ite lähe, mutta pakko sitä on voida kotoota poistua!
Eri asia jos olisi vauvat vielä ihan vastasyntyneitä...
 
Ohhoh.. Ipana sitten käänsi unirytminsä ihan päälaelleen. Parina yönä nukahtanut 22 maissa, nukkunut puolisen tuntia ja valvonut puoli 2 asti yöllä. Sitten nukutaan molemmat puolille päivin [:D] Tosin syöttö on aina 8 maissa aamulla.. Siippa jo käski kysyä torstaina nlalääkärissä miksei muksu nuku. En kysy tuollaista asiaa, hölmönähän ne siellä minua pitäisivät. Pojalla vaan nyt sattuu olemaan tämmöinen rytmi tällä kertaa.. Harmi vaan, kun eilen illalla yritettiin viikon tauon jälkeen kuherrella niin ipana heräsi huutamaan juuri kun oltiin pääsemässä vauhtiin. Voi kökkö. Pyydän joulupukilta pojalle sen aiemman "hyvän" unirytmin takaisin [:D]
 
Hyvä juttu Sme, että käynti sujui hyvin! Olisiko sinulla jotain vinkkiä, miten voisin auttaa poikaa kääntymisen harjoittelussa? Lattialla viltin päällä köllötellessä laitan leluja sivuille, että pojan pitää kurkotella niitä ja se sujuukin ihan hyvin. Jalat vaan ei oikein lähde mukaan, ipana on kuin sammakko jalat levällään [:D]
 
Hrrrr -19.2 näyttää mittari täällä.. Tämä ylittää jo minun pakkasrajan. Kiva ettei tarvitse lähteä mihinkään [:)] Oli se kyllä niin pyllystä viime talvena kävellä kouluun jopa -30 pakkasessa ja pidätellä samalla oksennusta..
 
Mulla poika nukkuu vaunussa pihalla, mittari näyttää -19,3... Käytiin vähän lenkillä koiran kanssa ja jätin pojan vielä ulos jatkamaan unia. Taidan kohta nostaa sisälle ennen kuin vaunu sisältä pääsee liian kylmäks. Siinä kopan suuaukolla on fleece-viltti kaksinkerroin taitettuna. En usko et hyvällä vaatetuksella vielä muuten on kylmä, ainoo on toi hengitys mikä mietityttää.

Mulla on alkanu kans lähtee ihan hirveesti hiuksia[:@][:@]. On lähteny nyt jo viikon ajan. Olikin niin ihanaa kun noin vuoteen ei päästä lähteny hiuksia käytännössä ollenkaan.
 
Sadutar: Mä olen ainakin ihan surutta käyny lenkillä sano neukku täti mitä sano meille sanottii -15 pakkasrajaks jossei tuule jos on tuulista ni -10.. Oon kyllä käyny lenkillä tosin ne on semmosii maks 10 minsan lenkkei yli -10 asteen pakkasil ku koira ei oikee tarkene. Mutta koira on käytettävä ulkona. Täytyy kattoo sit jos pakkanen nousee -25 asteeseen et mietitäänkö asiaa uusiks. Jätän kyllä muksun sisäl mikäli mahdollista mut isäntä kun on töissä ni siinä on omat rajotuksensa.
 
Emilia Mulle sanottiin että koukistajalihakset pitää saada yhtä aktiiviseksi kuin ojentajat niin alkaa kääntyminen sujumaan...Eli meillä selkäpuoli toimii mut mahan lihakset vähän huonommalla tolalla...
Kääntymisessähän voit itse auttaa hieman esim. siirtämällä jalkaa oikeaan asentoon niin liikerata jää pikkuhiljaa lihasmuistiin...Eli tuttu liike ja sit jossain vaiheessa hokaa toinen et näinhän tää olikin...
 
Kiitos vinkistä Sme! [:)] Katsoin neuvolakortin takaa sitä taulukkoa, sen mukaan vatsalleen pitäisi kääntyä 7kk mennessä. Eli aikaa vielä on [;)] Pojan kanssa kyllä tykätään loikoilla viltillä ja seurustella, samallahan siinä voisin hiukan avittaa liikkumisen opettelussa. Kovasti yritän olla ottamatta paineita tästä(kin) asiasta, mutta vaikeaa se on..
 
Emilia Niinpä...Ja aina kun tuijotetaan t täss iässä tätä ja tätä, niin paniikkia alkaa puskemaan...Mutta nou hätä...omaan tahtiinsa kehittyvät...Meillä poika leikkii jo selkeästi lelumatolla leluilla...-->niitä heitellään kädestä pois et äiti tuo ne takaisin...sit kiinnostaa helistimet kun ne saa vietyä suuhun...+ jokeltelua tai pulputusta on toooodella paljon...joten kunhan ees kehittyy jotenkin eteenpäin...
 
kakkajuttua...[8D]
Just kun pääsin aatteleen et ei toisen maha toimi niin...iltasyötön jälkeen ennen nukkumaanmenoa vaihdoin vaippaa ja vaipassa olikin pieni pirpana...No nostin sit jalat ilmaan pojalta et pyyhin wipesilla pois...No arvatkaas mitä sit kävi...Sit alkoi tolkuton huuto ja sitä kakkaa vaan tuli ja tuli pepusta...oli pakko vaihtaa puhas vaippa alle kun entinen tuli täyteen...ja vielä jouduin laittamaan uuden kun sitä tavaraa vaan tuli ja tuli...[:D] Sit vaihoin vielä pesun jälkeen vaipan ja kävin pesemässä kädet niin toinen kattoi hieman muikeana mua niin aattelin vielä kurkkasta vaippaan -->täynnä tavaraa...[;)] No eipä oo maha oikein toiminut viikkoon...kiinteiden syöminen vähän pisti vattan koville...luumua oonkin nyt taas pari päivää antanut...että selvisin vaipanvaihdosta 5 vaipalla ja kaikki täynnä...onnex en käytäkään kestovaippoja...[8D] ei oikein tehnyt mieli ottaa kakkaa käteen tai antaa tulla hoitopehmukkeelle -->lattialle...
Että tällainen iltasyöttö meillä...Ei kyllä maitokaan maittanut pojalle oli ihan väsy...[:)]
 
Voi Sme[:D][:D][:D], Tuota voisi sanoa jo kunnon kakkaamiseksi[:D]. Ja kiva et teillä oli antoisa fys käynti.

Sadutar: Kyllä mäkin ulkoilen ja ulkona nukutan näillä pakkasilla. Mietin sit uudelleen ku mittari näyttää lähemmäs -30 astetta. Täälä oli täs yhtenä päivänä lähes 20 astetta ja tyttö nukkui 3,5 tuntia partsilla. Mä olin fylänny sitä vissii vähä liikaaki ku oli vähä hikinen ku otin pois. Et ei todella palellu jos on tarpeeks päällä ja alla.

Mullakin on lähteny hiuksia jo 2kk synnytyksen jälkeen alkaen. Ja just sama et sormet viemärit ja joka paikka on sitä täynnä. Ei kiva. Mut kyllä se jossain vaiheessa helpottaa.

Toivottavasti teillä Emilia lähtee uusi rytmi pian kierrokseen. Ei kovin kiva ole öitä valvoa.

Sen hyvän 6+6 yön jälkeen viime yö menikin sit taas 3+2+3. Eli unta tuli monta tuntia vähemmän pituudeltaankin. Nyt en antanut sitä Panadolia. En antanu tänäänkään. Pitää nyt kattoa miten yö taas menee. Ja jos kokeilis ihan tutkimus tarkoituksessa huomen illalla Panadolia uudelleen, varsinkin jos tää yö on levoton.

Riitu: Toi imeystukihenkilön selostus kuulostaa ihan järkeen käypältä. Mut kyllä musta tuntuu et meillä syödään päivälläkin. Mut välillä tosiaan tuntuu siltä et syöttöväli saattaa jäädä lyhyeksi juuri siksi, et tyttö ei malta syödä kunnolla ku alkaa jo ympröivä maailma kiinnostamaan. Päästää yhtäkkiä tissistä irti ja on heti nousemas ylös ja jalat vispaa hirveetä tahtia.
 
Takaisin
Top