Vauvat

Meillä nukuttiin 10.45-6.15 sit syötiin ja nukuttii puol 10. Ennätys :) Nyt alan oleen varma että ennen ei ollu kaikki kunnossa kun ei nukkunut. Nyt jo 4 yötä menny todella hyvin.
 
Niklaksella on ensimmäinen nuha ja yskä. Yskä kuulostaa kyllä ihan tekoyskältä kun on sellaista pientä ja hentoa!
Yö meni silti suht hyvin vaikka ajattelin, ettei tuu paljon nukuttua kun koko ajan tuhisee ja pitää avata nenää.
Jospa tuo tuosta pian paranis :)

Voi kun meilläkin yhtä äkkiä vähenis nuo heräämiset niinkun teillä Neccu. Hmm 3 syöttöä on varmaan vähiten ikinä.
Enkä kyllä edes muista milloin viimeks olis ollu niin vähän. Vaikka onhan tähän heräilyyn jo tottunut.
 
Madie meillä oli kans kolme syöttöä ainaki yössä viel viikko sitten. Toivotaan että teilläkin vähenisi. Pelottavaa vaan että nyt tottuu tähän ja sit alkaa taas heräilee ja oon ihan poikki.
 
Emilia, joo, minä siitä ainakin jossain mainitsin. Käytiin sillon koliikin kanssa vyöhyketerapiassa, sieltä saatiin hyvät ohjeet.

Toi tietyn osan jalasta aristaminen yms. liittyy ( huom. tämä siis vyöhyketerapeutin näkemys) sen kohdan heijasteeseen. Eli jalkapohjassa on koko kropan heijasteet, varpaissa pään, päkiässä rintakehän, siinä "kuopassa" vatsan, ja kantapäässä oli kanssa jotain vatsan alueen heijasteita. En muista näitä ihan tarkkaan, mutta googlettamalla varmasti löytyy.
Eli jalkapohjia hieromalla meillä saatiin esim kakka liikkeelle kun ei muuten kulkenut, ja auttoi silloisiin pahoihin ilmavaivoihin.

En ole ihan varma kuinka paljon itse näihin  uskon, tai onko se edes uskon asia, mutta meillä kyllä silloin isojen vatsavaivojen aikaan aristi neiti juuri noita vatsan alueen heijastus-pisteitä, ei alkuun saanut kuin vähän hipaista siitä "kuopasta" kun alkoi kiljumaan kuin syötävä! Nykyään nauttii vaan hieronnasta, mutta ei ole myöskään ollut noita vatsavaivoja!

Eli meillä on toiminut, syystä tai toisesta! Myös rota-rokotteen tuomiin kipuiluihin auttoi, ei vienyt niitä kokonaan pois, mutta rentoutti ja neidillä selkeästi parempi olo.

Tulipa pitkä teksti!
 
Juu kyllä uskon noihin jalkapohjien heijasteisiin kun olen saanut positiivisia kommentteja aikuisiltakin ihmisiltä. Kätilö oli painanut jotain kohtaa äitini jalasta kun oli ollut tekemässä pikkuveljeä, ja se kuulemma oli oikeasti auttanut supistuksiin (mitään lääkkeellistä kivunlievitystä ei ehditty antaa). Pitäisikö minun nyt jatkaa sitä sen huudattavan kohdan painelua? Oikea vyöhyketerapia ammattilaisella ei kuitenkaan ole tarpeeseen, kun muuten muksu on ilmeisen terve ja hyväntuulinen. Vauvan jalkojen hierominen muuten on kivaa kun poika rauhoittuu, katselee nätisti äitiä ja juttelee hissukseen ja vissiin jollain tasolla tietää, että pian mennään nukkumaan :)

Unipussit: Vieläkö jollakulla on sellainen käytössä? Katselin vähän netistä niitä ja löysin vain kamalan pieniä kokoja.. Olisiko jossain isommallekin lapselle sellaisia? Ja onko siitä enemmän hyötyä kuin haittaa kun muksu alkaa liikkua enemmän ja kääntyillä? Tai siis, pysyyhän vauva lämpimänä paremmin kun nyt potkii peiton pois unissaan ja on välillä poikittain sängyssä.. Itse ainakin hermostuisin jos joku olisi kinnaamassa jaloista yöllä :) Meidän muksu oli 4kk neuvolassa 8200g ja 64.3cm, veikkaisin että 6kk asti käyvät pussit olisivat pian liian pieniä?
 
Mollavauvalla ainakin tuntuu olevan aika "isokokoisia" unipusseja. Materiaalina fleece tai college. Tilasimme meidän vauvalle unipussin tuolta, tosin se ei ole nyt ollut vähään aikaan käytössä.

http://www.mollavauva.fi/?mpg=50&page=MainProductGroup

 
Nyt on sit ollut kax yötä peräkkäin ettei poika oo herännyt yöllä syömään...kahen aikaan alkaa ähisemään, mut menee ohi kun saa tutin suuhun...Eilen söi vasta kahesalta, mut vietiinkin mies töihin joten sai vasta hieman myöhemmin ruoan...Tänään söi klo 7 aamulla sit mentiin vielä koisimaan 1.5 h ajaksi...Sit alkoi huuto...eli ylös ylös...emoticon  hmmm...en tykkää nuista uusista hymiöistä, entisistä löytyi paljon helmpommin mitä halusi...
 
Onkohan täällä ollut puhetta vierastamisesta? En ole foorumilla pahemmin käynyt uudistuksen jälkeen? Vierastetaanko muualla vielä? Kaikkialla sanotaan et se alkais vasta puolen vuoden iässä. Ja kestääkö sitä kuinka kauan..

Meillä siis vierastetaan ja välillä aika pahoinkin. Kahden metrin päässä olevalle vielä nauretaan, metrin päässä olevalle vakavoidutaan ja jäykistytään ja jos joku erehtyy ottamaan syliin niin alkaa huuto. 3kk neuvolassakin jo huomattiin vierastaminen.

Käydään mun vanhempien luona noin 3 kertaa viikossa ja aina aluksi vierastaa. Hymyä ei pahemmin tule vieraissa paikoissa.

Ahdistaa jo kun jouluna mennään joka päivä eri paikkaan ja paikalla on paljon uusia ihmisiä. Tyttö on ok mun sylissä tai sitten lattialla leikkiessä tai makoillessa. Mutta aina joku haluaa ottaa sit tytön syliin ja sitten alkaa huuto ja kun tarpeeks huutaa niin sitten on loppupäivä pilalla. Äiti ei saa enää kadota mihinkään.

Ärsyttää kun miehen isä on tehnyt ton joka kerta kun ollaan nähty viime aikoina. Käskee mennä kahville/syömään ja sitten ottaa tytön syliin ja alkaa huuto. Kiva yrittää syödä kun tyttö rääkyy sydäntäsärkevästi. Joka kerta oon käyny sen nappaamas siltä takasin, mut pikkuhiljaa alkaa v****tamaan et onko pakko huudattaa toista!
 
Emilia, lidliin tuli viime lauantaina unipusseja, 6.99e. Koot 70,90 ja 110.
Mä kävin hakemas 90cm:n pussin.
Isohan se vielä on, mut meillä edellinen viel menee. Että jos löytyy läheltä
lidl niin kantsii käydä kattomas, koska toi ei oo hirvee rahallinen satsaus jos
sitä ei vaikka tuliskaan hirveesti käytettyä!
 
Kiitti Sartza!!! emoticon  Meillä on Lidli tuossa 500m päässä, pitääpäs käydä katsomassa olisiko siellä! Yleensä tuommoiset jutut kyllä loppuu sieltä samana päivänä, mutta yrittänyttä ei laiteta :)
 
tintsu on ollut jossain välissä vierastamisesta puhetta...meiän poika vierastaa myös isovanhempia ja itseasiassa kaikkia muita paitsi fysioterapeuttia...emoticon  ei oo tosiaan kivaa kuunnella kun toinen huutaa, joten oon antanut ohjeeksi et tulkaa ensin reilun metrin päähän ja jutelkaa jotain pojalle sit kun ootte saanut hymyn niin sit lähemmäksi....ja taas juttelua koko ajan...ja ite seison niin et poika näkee mut...syliin en oo antanut kun ei oikein nuo isovanhemmat huoli...mun äiti on ainoa joka on tähän mennessä pitänyt poikaa sylissä...mut toisaalta hyvä et nyt vierastaa niin ei pitäis tulla sit sitä 6 kk vierastamista...emoticon
 
Meilläkin vierastetaan jonkin verran, ei kovin pahasti kuitenkaan. Vieraita on hyvä katsoa hetken aikaa kauempaa äidin tai isän sylistä,  hetken päästä on yleensä vieraan sylissä ihan ok. Tosin silloinkin on paras, etten katoa näköpiiristä. Meidän tyttö on muutenkin vähän äidin tyttö emoticon Isinkin sylissä olleessaan katselee usein, mitä minä teen ja mihin minä menen.

Tosin minua alkaa ahdistaa, kun miehen vanhemmat tulevat kylään, ja tyttö on sylissäni, niin appi ja anoppi tunkevat minun iholleni kiinni. Aika usein tekisi mieli sanoa ei niin kauniilla äänensävyllä, että herrasväki on hyvä ja ottaa kaksi askelta taaksepäin, sieltä näkee ihan yhtä hyvin.

Väsyykö teidän vauvat nopeammin, jos on vieraita, kuin jos olisitte oman perheen kesken kotona? Olen huomannut meidän vauvasta, että ainakin sellaisissa tilanteissa, joissa vieraat koko ajan pompottavat lasta, eivätkä anna hetken rauhaa, vauva väsyy tosi nopeasti ja on tunnin hereillä olon jälkeen ihan valmis uusille päiväunille..
 
Sukey, mä oon kans huomannu et vierailulla tai kun meillä on vieraita ni poika väsyy huomattavasti nopeemmin. Yleensä näin kun on vaan aikuisvieraita. Jos on serkkupojat käymässä ni sit ei malttais käydä unille ollenkaan ku niiden touhuja on niiiiin mahtavaa seurata.

Mä haluisin jo hirveesti ulkoilla pojan kanssa muutenkin kuin vaan et poika nukkuu. Onko jo joku / miten ootte ulkoillu vauvan kanssa? Meillä kun ensireaktio vaatteita pukiessa on "silmät kiinni ja unta palloon" ni en vielä oo erikseen ulkoillu. Haaveilen et voisin laittaa pojan rintareppuun ja lähtee vähän kattelee sen kanssa ulkotouhuja. Tosin nyt näyttäis siltä et ihan aina ei uni heti tulekaan kun puetaan, ni ehkä sitä vähän ajan päästä voiski tuota ulkoilua testata. Mutta tosiaan jos ootte jo ulkoillu / sitä suunnitellu ni hyviä ulkoilutapoja ja vinkkejä otan kyllä vastaan. Parin kuukauden päästähän sitä sit jo pulkkaillaan ja istutaan rattaissa, mut nyt vielä toistaseks siitä voi vaan haaveilla.
 

Me ulkoillaan pari kertaa päivittäin, ulkoilutetaan kolmea koiraamme.

Melkein aina Elsa nukkuu suurimman osan ajasta, on sitten mulla liinassa tai vaunuissa, mä en tosin ole kokenut sitä mitenkään huonoksi jutuksi. Ulkoillaanhan me silti yhdessä, sen enemmän toiminnallisen ulkoilun aika on sitten vaan myöhemmin.

Mä tosin muutenkin olisin valmis pysäyttämään ajan ettei mun vauva kasvaisi niin nopeasti.

 
Me kanssa ulkoillaan päivittäin, kun käytetään koiria ulkona. Tyttö on aina manducassa, joko hereillä tai sitten nukahtaa. Yleensä nukahtaa viimeistään siinä vaiheessa, kun tullaan takas sisälle. :) Mitään pitkiä ulkoiluja ei olla vielä tehty, semmoset 20-30 min kerrallaan. Kovin uteliaana tyttö tuntuu rintarepusta maailmaa katselevan (meillä kanssa ennen nukahti jo vaatteita pukiessa, mutta nyt pysyy hereillä vaikka jo vähän väsyttäisikin), ja mun tapana on jutustella ja kertoa kaikkea näkemääni tytölle! Suosittelen rintareppua/liinaa, vauva vaan mukaan ja ulkoilemaan! :) Mukavaa puuhaa ja saa vähän itekin jotain muuta katseltavaa kuin aina samat seinät...
 
Meillä vierastettiin eilen ensimmäistä kertaa ihan tosi kovasti! Neidillä meni alahuuli niin rullalle kun joutui kummisetänsä syliin (jolle siis oli jo isin ja äitin sylistä naureskeltu pari tuntia...) että äitillä meinasi sydän särkyä...............  emoticon  Heti kun pääsi äitin syliin takasin, itku loppu kuin seinään ja naureskeltiin taas kummisedän ilveilylle :)
 
niklas vierastaa nykyään ihan hirveästi. Kauhea huuto äsken neuvolassa kun täti tuli liian lähelle. Toivottavasti tätä ei kestä kauaa kun on elämä huomattavasti hankalampaa.
 
Juu kyllä poika vierastaa.. Se on ihan ok, jos saa katsella äidin tai isän sylistä uusia naamoja, mutta auta armias jos joku toinen ottaa syliin.. :D Mummoa ja tätiä ei tosin vierasta, kaikille miehille kyllä huudetaan sydäntäsärkevästi. Onneksi lähipiirin miehillä tulee pian pupu pöksyyn ja tyrkkäävät pojan takaisin minun syliin. Minua niin pelottaa miten poika pärjää yön yli hoidossa.. Tuntuu niin äitin poika olevan, nykyisin itkeskelee heti jos en ole näköetäisyydellä.

Huh huh, ihmettelen miten esim. pupsu jaksaa valvottavan vauvan kanssa.. Muutamana yönä olen saanut nukuttua sellaiset 5 tuntia ja olen jo ihan naatti. Poika kyllä nukkuu, mutta kitisee vähän väliä ja rauhoittuu tutilla, eli nälkä ainakaan ei ole. Kyllä sieltä kovempi karjaisu tulisi jos nälkä olisi ;) Toissailtana muksu nukahti 22 aikoihin, mutta kitisi kahteen asti niin etten saanut nukuttua yhtään.. Minua niin ärsyttää kun siippa vaan aina kääntää kylkeä kun poika rääkäisee :( Yritettiin sitten nukkua eilen päikkäreitä koko porukka, muksu kitisi TAAS vaunuissa vähän väliä. Ukko ystävällisesti kävi kerran keikuttamassa vaunuja ja siirsi ne sitten sängyn viereen, että pystyin jalalla kiikuttamaan. Kiitoksia vaan avusta!!! Meillä on parveke/sisävaunuina varmaan 20 vuotta vanhat emmaljungat, niitä on hyvä keikuttaa sivuttain ja poika tykkää. Jurputusjuttuihin kai tämäkin olisi kuulunut, mutta olkoon. Mikä ihme sillä pojalla muka on hätänä kun niin kitisee kesken unien?!?

Joko teillä muilla katkeaa rivi normaalisti vastatessa? Vähänkö ärsyttää kun minulla tämä jatkuu loputtomiin ja tulee kirjoitettua pöljästi, toistettua samaa kun ei kätevästi näe mitä juuri kirjoitti, eikä kunnollisista kappalejaoista ole tietoakaan. Arrrgh.
 
Tweety: Oon kokeillut sekä silleen, että on manduca mun takin päällä ja tytöllä toppavaatteet sekä silleen, että pistän manducan (ja tytön :)) mun takin sisälle vähemmissä vaatteissa. Molemmat toimii ihan hyvin. Jos tyttö kitisee jo valmiiksi niin pistän vaan sisävaatteiden päälle "välihaalarin", eli sellaisen sisävaatteita paksumman mutta kevyemmän kuin toppahaalari, ja toppatöppöset jalkoihin ja käsiin ja kunnon pipot (kypärämyssy, villamyssy ja huppu) ja sitten tytön mun takin sisään. Kun ei pistä takkia ihan loppuun asti kiinni, niin tyttö näkee hyvin ympärilleen ja toisaalta jos tulee kova viima niin saa nostettua takin kauluksia hyvin suojaamaan tyttöä tuulelta. Jos taas tyttö on tyytyväinen, niin puen ihan kunnolla ulkovaatteet ja laitan manducassa mun takin päälle. Saa heilutella jalkoja ja käsiään vähän vapaammin. :) Tosin mulle toi takin päälle laittaminen on vähän ikävämpää, kun mulla on sellainen takki, jossa on isot napit, niin en viitti laittaa sitä ihan kiinni asti ettei paina tyttöä naamaan pahasti jos sattuu nukahtamaan, niin sitten mua alkaa aina vähän paleltamaan.. :D
Jos aikoo suunnistaa esim. kauppaan, niin sit toimii paremmin toi takin alle laittaminen, kun voi avata takin ja ei tule vauvalle niin kuuma, mutta jos aikoo ihan vaan ulkoilla niin molemmat toimii mun mielestä hyvin. Kokeilemallahan se selviää, kummasta tavasta ite tykkää enemmän. :)
Emilia: Jos vastauslaatikossa teksti vaan jatkuu yhtenä pötkönä, niin paina "peruuta" ja kokeile uudestaan. Mulla toimii aika usein, eli ekalla kerralla tulee pötköä, mutta kun klikkaa toisen kerran "vastaa", niin toimiikin ihan hyvin tää laatikko.
Niin ja kiitos myötätunnosta. :) Ehkä sitä jaksaa kitisevän ja valvovan vauvan kanssa, kun ei ole ehtinyt mihinkään muuhun vielä tottua! :) Toivottavasti teillä kuitenkin yöt taas rauhoittuu, ehkä se on vaan ohimenevä "kitinäkausi". Jaksamista!
 
Takaisin
Top