Vauvat

Emery13

Kommentoinnin ninja
Kesämammat 2016
Toukomammat 2018
Pikaiseen kyselen että jatkuuko keskustelut täällä samassa osiossa vauvan synnyttyä??Vai siirtyykö muualle?
 
 
Mä kirjoittelen paremmalla ajalla kuulumisa,nyt vauvan "kimppuun"[:D]Kaikki on kivasti ja vauva vaikuttaa rauhalliselta ja tyytyväiseltä yksilöltä<3
 
No tästähän vois sen arki vauvan kanssa keskustelun tehä. Siitä oli Elysee just puhetta tänään tuolla toisella puolella. Jätetään imetyskeskustelu omakseen ku on aika iso aihe ala ja muu vauva arki juttu vois olla täällä. Voitko vaihtaa tuon otsikon vaikka vauva- arjeksi tai joksikin sellaiseksi? Mä en osaa sitä vaihtaa ku en ole sitä ite alottanu.

Tuo minun tytsyni on ihan mahoton kakkaamaan[:D]. Olen kotona olon aikana, siis jo yli viikon, vaihtanut ainoastaan yhden vaipan missä ei ole kakkaa!!! Sitä tulee ihan jatkuvalla syötöllä. Tänäänki kakkas mun kädelle ja montako kertaa on kakkannu kesken vaipan vaihdon[:D][:D]. Yölläkin pakko vaihtaa edes kerran. Ihon olen saanu pysymään vielä ihan ok kunnossa. Välillä Bepanthenia, talkkia ja sinkki salvaa vaihdellen. On tää kans ku poika oli sellanen et se kakkas ihan kirjaimellisesti kerran viikossa ja olikin sit aina niskaa myöten kakkassa[:D]. Loppu aika aina ennen ku sai masunsa tyhjättyä oli vähä hankalanpaa mut ei siitä mitenkään kärsiny ja oli ihan tyytyväinen vauva. Miten voi olla kaks niin täysin erilaista masua mun vauvoilla?[:D]. Normaalinahan näitä molenpia pidetään. Olen vain sattunut saamaan kaksi äärilaitaa[:D].

Meillä 56cm vaatteet on suurin osa vielä tosi isoja. Varsinkin tutan vaatteet ovat reiluja. Mut sit sellasia vaatteita mitä olen saanu on ihan sopivia 56cm, koska ovat pesuissa kutistuneet. Et jos on paljon käytettyjä vaatteita ei kannata ihan tarkkaan katsoa vain kokoa vaan myös silmäillä vaatetta et minkä kokoinen on. Toiset vaatemerkit kutistuvat tosi paljon. Varsinkin halvat. Tutta pitää kutinsa aika hyvin ja onhan se jo alkujaankin selvästi isonpi. Tutan 50cm vaatteet on aikas väljiä kans. Mutta niitä voi käyttää.
 
Meillä on suurinpiirtein joka ikisessä vaipassa kakat...Aiemmin vaihoin ennen syöttöä vaipan, mutta nyt tulee kovat rupsut puolessa välissä ja vaippa täynnä kakkaa....Joten nyt vaihan vasta syötön jälkeen...[;)] Navan alapuolella on pientä hankaumajälkeä muodostunut, joten oon laittanut nyt perusrasvaa siihen vaipan vaihon yhteydessä...

poitsu on saanut nuhan...silmät rähmii ja nenä toisella tukkeessa...kävin ostamassa pikkuniistäjän ja taisi vähän olo helpottua...Mutta nyt heräilee tunnin -puolentoista välein syömään ja vaipalle...Omat unet jääneet melko vähiin...Vime yönäkin 3 h unta yhteensä...ja nyt taas ähisee siihen malliin että kohta herää...Vasta nukahti klo 9.30...[:@]
 
Muutoin...Jälkivuotoon liittyen...Mulle käy siteiksi parhaiten vuokkoset ohuet siteet päivisin...Sellainen keltaisen värinen pakkaus siivekkeillä...Ei haudo lainkaan alapäätä...Mulla alwaysin siteet hautoo ainakin kuukautisten aikana...Nuita nyt kokeilin ja toimii ainakin mulla...Ei oo yhtään hankautunut alapäässä...
 
Tuohon sidehommaan! Mä oon jo vuosia käyttänyt vuokkosia kuukautisten aikana, eivät hiosta lainkaan niin paljon kuin esim. always...Ja vuokkoset on kotimainen tuote, joten siksi myös suosin sitä!
 
Tänään on taas ollut kummallinen poitsu...Lieneekö flunssa vaivaamassa, mutta söi viimeeksi 70 ml maitoa klo 12.00-12.45 välillä ja vaippa vaihdettu sen jälkeen...Nyt ei vieläkään nuku vaan välillä inahtelee ja on olevinaan nukahtamassa, mutta hetken päästä silmät aukeaa ja inahtelu jatkuu...Haukottelu on kovaa ja tosi väsynyt poitsu...Mutta ei itke eikä oo muutoin tyytymätön oloonsa...Eikä siis kitise ilmavaivoja eikä rupsauttele...Sylissä heijatessa nukahtaa, mutta liike kun pysähtyy niin hetken päästä silmät aukeaa...[:-] Eikä oo kuuma, kun ilmalämpöpumppu jauhaa lämpötilaa 25 asteeseen ja poitsu nukkuu sellaisessa kapalossa, joka on tehty peitosta...

Seuraava syöttöväli olis about 15.45 maissa...
 
Meillä ei oikein ole syöttövälistä tietoakaan. Jos tyttö on hereillä se malttaa max puoltuntia olla ja vähän seurustella sit on taas pakko saada tissi suuhun. Ja oikeen naatiskelija. ei mihinkään kiirettä. Pitää aina herätellä kesken syömisen. Ja sit ku tissista alkaa loppumaan maito niin niin alkaa nännin kiskominen ja murina[:D]. Tempperamenttia[:D].

Nukkuu riippuen ehkä siitä kui paljo on tankannu parhaimmillaan yli neljä tuntia tai sit jää uni puoleentoista tuntiin. Eilen illallaki tankkas ja tankkas ja tankkas eikä mikään meinannu riittää. Tissit oli syöty tyhjiksi jo kahteen vai kolmeen otteeseen klo 21- 24 välisenä aikana. Torkahti hetkeksi ja oli taas klo 01 sitä mieltä et ruokaa ja heti![:D][&:]. no tissiteltiin taas ja sai taas lisämaitoa nukahti ennen kahta ja heräs sit lähenpänä puol seiskaa. Sit riittiki vain yks tissillinen ja meni kolme tuntia päälle unta.

Noihin vaippoihin: mä olen kans yleensä aina käyttäny niitä vuokkosten slim vingsejä. nyt vaan tuli etittyä halvinpia mahdollisia ku mä olen vaihtanu siteen melkein joka kerta vieläkin ku käyn vessassa. kulutus on ihan hirvee, tiedän mut mä pelkään et saan sen pirun hiivan niinku yleensä heti jos vähä aikaa tulee siteitä käytettyä. Pesu ja siteen vaihto siis lähes aina. Nyt ostin Jotain Raivbow merkkisiä siteitä ja olen ihan positiivisesti yllättynyt, koska ne tuntuvat mukavilta ja eivät tosiaan ole samanlaisia hiostajia kuin Alwayssit.

Kuulostaa Sme ihan tutulta tuo et vauva ei tiedä onko se hereillä vai nukkuuko se[:D]. Meillä ihan samanlaista nuokkumista/ hereillä oloa. Varmaan aivan tyypillistä vielä tässä vaiheessa kun vauvat ovat niin pieniä. Eivät täysillä jaksa olla hereillä kuin hetken.
 
Nyt tuli muuten viimeksi kirjoitettua nuo syöttöjutut samaan syssyyn. Pitääpi seuraavaksi tarkentaa ku rupee kirjottaa, et jättää ne imetyshommat omalle puolelleen.

Odottajilla tuntuu aika menevän tosi hitaasti. Musta taasen tuntuu et aika rientää ihan hirveetä vauhtia ja taas on jo ilta. Mitään en ole ehtiny tekemään. vaikka en kyllä tiedä mitä olis pitäny. Muutaku tänään yritin kolme kertaa mennä päikkäreille mut koskaan se ei onnistunut.[:'(]. Aina olis nii paljon tekemistä kotonakin. Ja kun jostakin kohdasta jättää et nyt mä teen nää jhommat pois ja torkahdan sit ku vauva seuraavkasi nukkuu nii taas on jo jotain et ei ehdi tai sit vauva ei nukukkaan[&:]. Eli pitäs siis vaan ensin torkahtaa ja sit vasta tehä niitä hommia jos ehtii. Mut ku on pientä oerfektionistin vikaa nii pitää muka laittaa kaikki kuntoon. vaikka ei mun kotini ole mikään siisteyden tyyssija, eikä mua nyt niin häiritse jos on vähä sotkua mut jostain syystä nyt ei saa jättää mitään lojumaan. Mikähän hormooni tänkin homman sanelee?

Nyt ainkin väsyttää niin et menen maate ku vauvakin pitäs olla nyt tankattuna ja unilla on jo omassa sängyssään. Kunpa vain nukkuis nyt heti sen 4 tuntia nii sais itekkin hyvän pätkän heti alkuun.

Meillä ei ole käyny vieläkään juurikaan vieraita. Tosin mun äiti on ollu lähes joka päivä tai jopa kaks kertaa päivässä[:D]. Ei siin mitään mun äiti on oikeestaan mun hyvä mun hyvä ystävä myös. Meil on tosi ihanat välit. Vauvan tuleva kummitäti on käynyt ja mun veli perheineen. Lapsen isän puolelta ei ole käyny vielä ketään. No sen isä ehkä tulossa huomenna vaimonsa kanssa. Ja sen äiti ja sisko asuvat Kemissä, jtoen sieltä ei lähetä noin vaan käymään. Mut on ollu rauhallista.
 
Aika tuntuu tosiaan katoavan...Vähillä yöunilla ei oikein jaksa kotitöitäkään tehä...sit kun on hieman "omaa" aikaa kun poitsu nukkuu niin sit roikun täällä...[;)]

Viime yön pisin unijakso itsellä on 1,5 h...[8D] Sovittiin miehen kaa et viikonloppuna kun mieskin on vapailla, yhtenä yönä pääsee molemmat nauttimaan kunnon yöunista...Eli toinen hoitaa yhtenä koko yön syötöt yms ja seuraavana yönä toinen...Nyt kun nukutaan samassa tilassa kaikki niin mieskin havahtuu yöllä...Ehotin sille et menee vaik yläkertaan nukkumaan niin saa nukuttua et jaksaa olla töissä...Sil on aika fyysinen työ...Ja tarkkuutta vaativa....Mut ei se oo halunnut...Viikonlopuksi suunniteltiin molemmille pidempää unijaksoa...[8D]
 
Niinpä Sme[:D]. Heti kun on aikaa niin roikun kans täällä. Nytkin pitäs mennä suihkuun ja suunnitella ruokakaupassa käyntiä mut täällä mä vaan istun koneella. Isi sai tuon pienen nyt nukkumaan vaikka oli ensin sitä mieltä et tissiä olis taas saatava. Ku mä uskon et se saa kuitenkin ihan tarpeeksi sitä ruokaa ainakin välillä, koska on kasvanut hurjasti. kaksoisleukakin on jo kehittynyt[:D]. 
 
Meillä on kanssa posket pyöristynyt ja maha on saanut pyöreyttä...Ei oo enää niin luurangon näköinen kuin sairaalassa...[8D]

Niskaa nostelee jo kovasti ja katselee maailmaa ja peliä isukin sylissä...Ja syöttäessä potkii äippää alamahaan niittien kohdalle...[X(][:@][;)]
 
Kiva kun keskustelut jatkuu täällä[:)]
Katsotaan toimiko toi mun ticcerin päivitys...Mä väenvänkään yritin siihen laittaa että syntynyt 29.8(olihan mun la elokuussa[:D])ja ihmettelin miksi se herjaa että vauva 11kkja 6 päivää....Imetysdementiaa tai jotain vastaavaa.....
 
Meillä asustaa rauhallinen pikkuherra<3Ellei sitten ole tyyntä myrskyn edellä[;)]
Nukkuu syö ja kakkaa[:)]
 
Yöllä syö ja nukahtaa samantein 2-3 h välein.Mun vieressä nukkuu tyytyväisenä.
Napatynkä irtosi tämän yön aikana,ihan niinkuin eilen illalla "ennustin".
Rintamaitoa saa ainoastaan.Vaikka jännitin imetyksen sujumista teho-osastolla olon takia(ensi-imetys kun tapahtui vasta 8h synnytyksestä ja öisin sai pulloa teholla)on se lähtenyt hyvin käyntiin ja siitä olen erityisen iloinen!
 
Teho ajalta kertoo enää känyylien arvet kämmenselissä ja mustelmaiset silmät...
Onneksi kaikki lähti sujumaan nopeaa tahtia ja nyt tuntuu olevan kaikki kivasti[:)]
 
Eilisessä iltalehdessä oli juttu miten vauva syntynyt kaupan pihalle ja siinä samanlain napanuoran kanssa käynyt kuin meillä,paitsi etteivät olleet sairaalassa vaan 40km päässä,tippa tuli silmään lukiessa ja muistaessa.
 
Ihana lukea teidän muiden vauva-arki kuulumisia[:)]
 
Kiva kun olette Elysee päässet jo kotiin ja kaikki tuntuu lähteneen hienosti käyntiin. Vauva- ajan dementtia on ihan todellista. Sitä ilmenee ihan minkälaisissa muodoissa tahansa ja lähes joka päivä[:D].

Olis kiva nähdä kuvia teidän prinssistä.

olipas sulla Elysee hauska uusi tickeri[:)]

Mä olenkin tänään saanut aikaiseksi soitettua kirkkoherran virastoon. Sain varattua ristiäispaikan Vanhan Vaasan pappilasta (aivan sairaan hienosti entisöity vuonna 2009, 1800- luvun alun pappila). Papinkin sain juuri sen, jota olin ajatellutkin ja päivä ja aikakin onnistui juuri niin kuin oli suunniteltu[:D]. Nyt kun sais vielä sovittua huokean pitopalvelun järjestämään pienen kahvikattauksen. Mä ajattelin, että en aio ottaa näistä ristiäisistä ressiä. Viimeksi pidin kotona ja järjestin kaiken itse. Sit vauva ottikin ja nukkui koko yön eikä halunnut syödä ja mun tissit oli niin tupaten täynnä maitoa aamuyöstä et oli pakko nousta niitä hieromaan. Ja sit ressi teki senkin et päivän aikana loppui maito ihan kokonaan. Sitä ei vain noussu ollenkaan.

Tällä kertaa ostan kutsukortit lähes valmiina ja lähetän ne ja varaan vielä sen pitopalvelun. Joitain koristeita haluan itse laittaa pöydille, mutta nekin hyvin yksinkertaisia. Pitää vielä miehen kanssa keskustella ja laskea ketä kaikkia on tulossa. Lähimmät sukulaiset vain ja kummit, mutta noista kaukana asuvista en vielä tiedä.
 
Kyselenpä teiltä jo vauvautuneilta sellaista että millaisissa vaatteissa teidän pienet kotiutui? En ollut ajatellut hankkia mitään kotiutumishaalaria minikoossa, vaan meinasin että pitkähihainen body+potkarit+tumput+hattu riittäisi jos lämpöä on se +/-20 astetta ?  Ovelta ovelle kuitenkin mennään autolla ja voihan siihen autoon ottaa vielä jonkun peiton lisäksi?
 
Onko 56-senttiset armottoman isoja? riippuu tietysti vauvan koostakin, meillä on nyt vain yhdet 50-senttiset, jotka olen saanut työkaverilta - ei mahtunut kummallekaan heidän lapselle kotiutuessa (jotain 52-54cm, yli nelikiloisia) Tätä meidän vauvaa neuvolaterkka veikkasi yli 3,5- kiloiseksi mutta alle neljä. Saa nähdä mitä lääkäri sanoo koosta huomenna.
 
 
 
Kyllä uskoisin Lila et alle nelikiloiselle menee vielä kotiutumisvaiheessa hyvin 50cm päälle. Mun tyttö oli sen 3490g ja mulla oli sille Tutan body 50cm kotiintulo vaatteeksi. Oli aika väljä[:D]. Olen sitä kyllä käyttänyt senkin jälkeen mutta voisi olla pienenpikin. Meillä oli kans ihan samat vaatetukset mitä olet suunnitellut. Ja peiton pistin tiukasti päälle. Oli vähän tuulinen päivä mut ihan lämmin. Nyt vaan huomas et ekan viikon aikana vauva ei tahtonut vielä pitää lämpöään kovinkaan hyvin ja kotonakin pidin myssyä päässä vielä monta päivää, sukkia käsissä ja jaloissa vaikka oli terälliset pöksyt jalassa. Nyt sitten toisella viikolla onkin saanut vähentää selvästi vaatetusta. Nyt pärjää jo ihan t-paita bodylla ja housuilla. Ja pysyy lämpöisenä.
 
Ensin jännitystä kuinka raskaus sujuu, sitten jännitystä synnytyksestä, mutta nyt jännitystä siitä, kuinka osaan vauvaa hoitaa [:o] Siskoparkojen on parempi vastailla puhelimeen vikkelään sitten [:)]. Kait sitä osaa sitten hoitaa, mutta en varmasti ole montaakaan asiaa tullut ajatelleeksi etukäteen!
 
Mä oon Lidia pohtinu ihan samaa. Et miten mä osaan hoitaa sitä sit oikein. Mun siskoilla ei oo lapsia, oten niistä ei oo mitään hyötyä siinä asiassa. Ja lapsellisista kavereista aika moni on töissä päivät.
 
Ainakin synnytysvuodeosastolla näytti hoitajt/kätilöt kädestä pitäen oikeat otteet yms...Ne siirteli meidän käsiä vauvan vartalolla kunnes oli oikea ote...Ja rohkeesti pyytää neuvooja esim. vauvan kylvetykseen...Me ei päästy kylpyä kokeilemaan mutta tänään ekassa lastenneuvolassa pyysin näyttämään oikean otteen kylvetykseen...terkkari sanoi et hän voi tarvittaessa tulla kotiinkin näyttämään oikeita otteita yms...
 
Takaisin
Top