Vauvat

Totta Neccu, meillä molemmat mummot ja vaarit ja täti asuu ihan lähellä, että ollaan todella onnekkaita siinä mielessä että voi jättää hoitoon ihan huoletta ja hyvällä mielin.
 
Mä en tajua miksi Siina herää nykyisin ihan joka ilta puol tuntia - tunti siitä kun on käynyt yö unille? emoticon Ja aina huutamaan. itkua ei kestä mitenkään kauaa sen saa loppumaan aika nopeastikkin. Mutta hyvin vaihtelevaa on se miten sen saa uudelleen nukkumaan. Ja sit se, että jos sen on silloin ekalla kerralla ku nukahtaa saanu nukkumaan helposti niin sit on  ihan varmaan vaikeeta toisella kertaa. Tai sit jos on paljon joutunut tekeen ekaan nukuttamiseen paljo töitä nii toinen menee huomattavasti helpommin.

Tätä on nyt kestänyt jo pidemmän aikaa. Enkä oikein osaa sanoa milloin on alkanut. Se on ressaavaa ku just saat syötyä ja sit istut koneelle tai sovit ukon kans et nyt katotaan joku leffa tai mitä tahansa. niin poikkeuksetta joka ilta se keskeytyy. Ja usein siihen menee sit vähintään puol tuntia vielä enneku se uudelleen nukkuu.

Mitäköhän pitäs tehä toisin?
 
Meillä tuota 0,5-1h heräilyä kesti yli kk. Nyt ei oo pariin viikkoon heränny enää noin pian. Nykyään ku eka kerran nukahtaa tissille, röyhtäytän olkapäällä pitäen niin kauan et vähän herää ja sitte koitan ottaako viel tissiä, joskus ottaa joskus ei ja sitte viel sänkyyn. Meillä tuo tais olla sitä että viel piti vähä syödä enennku maltto nukkua pidempään, tai en tiiä mitä oli.
 
No nyt on jo ihme! Tyttö on nukkunut päiväuniaan jo yli 3 tuntia! Ja meillä siis normaalisti nukutaan vain 30min kerrallaan...!! Halusi kyllä syödä tunti sitten, mutta jatkoi sen jälkeen uniaan.. ettei vaan nyt kuvittele olevan yö?! Pitäisköhän kohta mennä herättelemään...
 

Elsa kääntyi viime viikolla mahalta selälleen ekaa kertaa, nyt menee selältään kyljelleen mutta siihen tyssää.. Miten nopeasti muilla on sitten kyljeltä osaanut koko matkan ympäri?

Ja toinen mitä aamulla mietin aamulla kun Elsa edelleen puoli 11 veti sikeitä, eli kauanko muiden vauvat nukkuu yöunia, meillä nukahtaa 23-24 unille ja herää 9.30-10.30, eli sellaiset yli 10 tunnin yöunet.

 
Meillä yö unet kestää 10-12h nukkumaan mennään 21-22 ja ylös noustaan 8.30-10. Yleensä nukkuu puol 10 asti että 12h on aika yleinen mitä nukkuu, tietty siin on ne syömiset yöllä ja sitte vartin on hereillä suurinpiirtein kun iskä aamulla 7 aikaan pukee päivä vaatteet. 

Kavereilta joilla vanhempia lapsia olen kuullut että 12h on simmone normaali unen määrä yössä "vauvoilla".
 
Meillä mennään nukkumaan noin klo 20 ja herätään syömään noin klo 3-5 välillä sit unia jatketaan klo 8...Sit halutaan ylös...Ja sit kun on äiti saatu ylös ja poika kerety laittaa hetkeksi sitteriin kun meen vessaan niin poika nukkuu kun tuun takaisin...Tavoite saavutettu-->äiti ylhäällä...emoticon

Muutoin on nyt poika yrittää nousta istumaan jo vaunuissakin...ja autoistuimessa kauhea punnerrus et ylös, ylös...kivintä on istua isin tai äitin reidellä ja katsoa tv:tä...

Muutaman kerran on nyt kääntynyt itse kyljelleen ja vaihtanut lelua kädestä toiseen...juttelua tulee entistä enemmän...mahallaan ollessa tavoitellaan leluja käteen yms...+ yritetään liikkua eteenpäin jos ei yllä leluun...
Kyljelleen kääntäessä sinkoutuu kaarelleen valmiina maha-asentoon...Jumpataan siis vieläkin fysioteerapian puitteissa...Kolme kertaa nyt käyty ja vuodenvaihteen jälkeen on ainakin 2 kertaa...Edistystä kuitenkin tapahtunut paljon...Kädet löytnäneet keskilinjan, ainoastaan oikeassa kädessä jäänne mororefleksista...
Syödessä haluaa itse ottaa pullosta kiinni ja lusikasta...Arvatkaa vaan minne ne sit menee...no poskelle, silmään yms...emoticon

 
Juu kyllä tuo meidän poika nukkuu sen 10-12h yhdellä syötöllä joka yö. Hauskaa sinänsä, ettei äiti nuku kuin n.8 tuntia.. -_-
Kiitti noista kommenteista vauvan yökyläilyn suhteen! Sain uusia näkökulmia ja rohkaisua asiaan :)
 
Maitoaltistus reissu takana ja maitoallergia todettiin. 7ml maitoa annettiin nii posket alko punottaa ja vähä jottain pientä punotusta muualla kasvoissa.

Ens viikolla saadaan b-lausunto ja laput kelaan, sit saa korvausta apteekin korvikkeista. Nyt sitten oon maidottomalla ruokavaliolla niin kauan ku imetän. Saa nähä miten menee tuleva yö, toivottavasti ei kauheesti olis masu kipee :/

 
Voi neccu onnex saitte nyt syyn selville ja asiat eteenpäin...paljon voimia...

ON: tänään tooosi väsy poika ja kuumeinen nestemäisestä panadolista huolimatta...eilen sai siis 5 kk rokotteet....ei suostu nukkumaan kuin sylissä ja heti kun lasken käsistä alas-->huuto alkaa...no toiv. tää tästä ja taidan antaa vielä yöksi panadolia...ei oo kiva kuunnella huutavaa lasta...
 
Oliko teillä Sme viime rokotuksista sama juttu? Vai tuliko nyt pahempana oireet? Meinaan et meillä rokotukset 22.12. Toivottavasti ehtii toipumaan aatoksi. Siinalla oli viimeksi vähän lämpöä sinä iltana kun rokotukset sai ja vähän väsynyt vielä seuraavana päivänä.
 
Kiitos Sme. Huh huh tätä iltaa Luka raukka itkee masuunsa eikä oo ku sylissä hyvä olla. Toiv. ei kestä ku tän illan vatsanpurut.
 
Meillä nukutaan heräämättä 10-12 tuntisia yöunia..paitsi viime yönä Eetu heräsi kolmelta ähkimään..mies kävi laittamassa tutin suuhun niin nukahti uudestaan..harvinaista kyllä, että keskellä yötä herää..kuitenki nukkunut yöt heräämättä jo alle 2-kuisesta saakka.
 
Yö meni hyvin eikä mitään vatsaoireita eilinen maidonjuonti aiheuttanut. Äsken mies anto anteekin maitoa ja hyvin uppos, itekku olen pari päivää yrittäny nii ei ole huolinu ollenkaa.. Onneks nyt alkaa sekin uppoomaan. Ehkä on toivoa että lauantaina uskaltaudun lähtee ekaa kertaa vähä baareilee.

Nyt uskallan jo ääneen sanoa tän :D Luka on nukkunu jo 3 yötä yhdel syötöl. Mä oon ihan onnessani että onko tämä totta, 3-5 syöttöä on ollut aina ja nyt yhtäkkii alkanu nukkumaan:) Tiedä sitten mistä johtuu, ostettiin ilmankostutin makkariin? ihottumaa ei oo enää ni ei kutia? mä en syö maitoa enää? luulen että noi kaikki vaikuttaa :) kukapa sitä nukkuis ku jokapaikka syyhyää :(

Ihanaa ku voi alkaa vihdoin nauttimaan tästä "vauva"ajasta ku selvinny allergiat:) Tietty niitä voi tulla viel lisää mut pääasia että tuo tärkein maito on selvinny :)
 
Eemi nyt tuli pahemmat oireet...no flunssaa on kyllä samaan aikaan...yskää yms...Tänään on vielä ollut ventti olo, mutta pikkuhiljaa alkaa lelytkin kiinnostaa...tänään nukkui 3 h tirsat päivällä...emoticon  oon antanut nestemäistä panadolia sen 3 x päivässä, viimeisen ennen nukkumaanmenoa...On auttanut sen verran että toinen saa levättyä rauhassa-->lääke väsyttää...
nyt sit kun on jotain vialla nälkä tai vaippa märkä niin huuto on nollasta sataan sekunnissa...
 
Pitkästä aikaa täällä. Unohdin koko foorumin vähäksi aikaa, kun se toimi niin hitaasti.

Meillä nukutaan 23-09 enimmäkseen. Tyttö on tosi väsynyt jo yhdeksältä ja nukahtaa rinnalle, mutta herää sitten puolen tunnin kuluttua ja sitten nukahtaa uudestaan kunnolla vasta vähän ennen puolta yötä. Ei auta vaikka olisi vieressä, herää silti tuon puolen tunnin kuluttua. Sitten kun nukahtaa nostan omaan sänkyyn, josta herää ekalle syötölle 3-5 välillä, riippuen vähän siitä mihin aikaan nukahti. Toisen kerran herää syömään 7-8 välillä ja 9-10 välissä sitten herää kokonaan.

Tytöllä oli viime viikolla joku nokkosihottumakohtaus. Olisin epäillyt vauvarokoksi, mutta ei ollut kuumetta. Muutenkin iho vaikuttaa tosi kuivalta, näinköhän meidän atopia- ja allergiaperimä vaikuttaa. Tähän asti tytöllä on ollut tosi hyvä iho. Meillä on 4kk neuvola, vielä juuri ennen joulua, niin kysyn siellä vielä. Sain ohjeeksi puhelimessa vältellä yleisesti allergisoivia aineita (suklaa, kala, kananmuna, sitrukset, mansikka ym.) Nokkosihottuma tuli kun olin syönyt 2 lautasellista kalakeittoa ja muutaman lätyn after eightejä. Eniten epäilen että olisi reagoinut kalaan, koska annoksessa oli enemmän kalaa kuin olen varmaan kertaakaan imetysaikana syönyt. Nokkosihottuma laski nopeasti kun laitoin mietoa kortisonia, mutta tosi paljon kuivia kohtia on ihossa edelleen ja näyttäis että ne kutisee... :-(

 
Lila meillä on maito aiheuttanut nokkos ihottumaa, allergia todettiin eilen. Kuulostais samanlaiselta, kortisonia me laitettii 3pv aamuin illoin nyt iho hyvä. Toivotaan kuitenkin että ei olisi millekkään allerginen!..
 
Mikä ihme siinä on, että juuri kun ehdin hehkuttaa että yöt ovat menneet parempaan suuntaan, alkaa mennä päin peetä?!? Meillä on vähän samanlainen tilanne kuin Lilalla.. Okei, poika menee nukkumaan n.22.30, eikä valvo enää 1-2 yöllä, mutta jo pitemmän aikaa on herännyt puolen tunnin päästä nukahtamisestaan. Ipana siis alkaa kitisemään, joskus asettuu tutilla ja joskus ei. Viime yönä hyssyttelin puolentoista tunnin ajan viiden minuutin välein pojan takaisin uneen. Syliin kuitenkin nukahtaa nopeasti uudelleen.. Enkä nyt ihan heti ensimmäisestä inahduksesta ole mennyt tutia laittamaan tai ottamaan syliin. Arrrrgh, toissayönä meni siipan kans riitelyksi kun oltiin molemmat niin väsyneitä.. Kävin porukoilla eilen ja kerroin tuosta nukkumisasiasta, sain vaan vastaukseksi naureskelua ja "se on semmosta, se vaan haluaa seurustella". Kiitti vaan myötätunnosta! Onneksi poika nukkuu kuitenkin sitten sen 10-12 tuntia, tänä aamuna ei ole vielä herännyt syömään, että siinä mielessä ollaan onnellisessa asemassa. Kun vaan äitikin malttais nukkua! :D

Olen ottanut yhdeksi iltarutiiniksi jalkojen hieromisen, kun joku (olikohan se J.J) neuvoi siitä olevan apua iltakänkkäränkkään. Poika kyllä selvästi tykkää siitä, mutta auta armias kun painan kantapään läheltä sivuttaisella liikkeellä.. Sellaista ääntä muksu ei ole ikinä pitänyt! Ei siis varsinaisesti itke, päästää vaan ihan järkyttävän huudon tai karjaisun joka loppuu samantien kun lopetan painamisen. Mitä tästä nyt sitten pitäis päätellä? Sattuuko vauvalla johonkin vai tuntuuko se vain jännältä?
 
Takaisin
Top