Vauvat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emery13
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
onpa harmi ettei Siina "viihtynyt" isän kanssa...

mä tulin eilen siihen tulokseen et niin kauan kun Veeti on täysimetyksellä ei meillä ole miehen kanssa toivoa lähteä yhdessä mihinkään niin et jonkun muun pitäis syöttää Veeti, ei nimittäin suostu syömään siitä tommee tippeen pullostakaan [&o] oon nyt viikon verran yrittäny siitä kerran päivässä tarjota evästä ja ei suostu syömään, ni en kehtaa toista kiusata, kauheen huudon vaan saan aikaiseksi kun pullon laitan suuhun..oon kokeillu eri aikoihin päivästä antaa ja sama loppu tulos on joka kerralla ni mun nyt pitää vaan olla paikalla ruoka aikana...Haaveiltiin siis miehen kans et oltas päästy Vesa-Matti Loirin joulukonserttiin 3.pvä, mutta konsertti alkaa klo.19, paikalla pitää olla jo vähän ennen ja kestää kuitenkin 2-3h ja ennen kun ollaan kotona ni syönti väliä tulee pakosti se 5h ja ainakin tällä hetkellä Veeti tankkaa illalla sen verran usein ettei tuo aika tule kysymykseenkään vaikka päivällä saattaa helpostikin olla 5h syönti väli, varsinkin jos nukkuu pitkään...jospa se Loiri olis vielä ens vuonna elossa ni päästäs sitten [;)]

kuinka monella muuten lähtee hiukset? mulla alko tippumaan jo sillon ku Veeti oli vähä reilu 2kk mutta nyt 3kk synnytyksestä ni tää hiusten lähtö on jotain ihan järkyttävää!! [:@]

Mirde, mä lypsän muutaman kerran kuukaudessa maitoa ja parhaiten sitä saa tulemaan niin, että syötän yöllä vain toisesta rinnasta ja aamulla pumppaan samalla kun vauva syö siitä samasta rinnasta mistä yönkin syönyt. Parissakymmenessä minuutissa saa reilut 100 ml. Yhden kerran olen joutunut yöllä pumppaamaan täyttä rintaa tukalan olon vuoksi: silloin sain 150ml 15 minuutissa!! Ja ihan ensimmäisellä kerralla puolen tunnin jälkeen olin saanut vajaa 20ml pumpatuksi ja aattelin et hullujen hommaa. Mut toi aamulla pumppaaminen toimii meillä.

Neccu, meillä kans raavitaan välillä päätä kun kutittaa niin [:(] En tiedä mistä johtuu, välillä punoittaa tosi pahasti päänahka ja toissa yönä heräili 1,5 tunnin välein kun päätä syytti. Otsassa kivat raapimisjäljet.. Vaihdoin lakanat ja kylvetin vauvan ja laitoin paksun kerroksen rasvaa päähän niin viime yö oli parempi.

Riitu87, musta tuntuu, et samalla tyylillä mekin mennään eli tissin on oltava vieressä silloin kun nälkä iskee. En pysty nauttimaan omasta ajasta jos tiedän et toinen itkee nälkäänsä hoidossa. Ja koko vuoden ollaan tyttöporukalla suunniteltu et jouluna mennään yhdessä ulos kun kaikki ovat samalla paikkakunnalla kerrankin mut ei onnistu.. En pystyis millään vielä olla yötä pois pikkuisen luota..

ALKUPERÄINEN: Mirde

Hei, kun te lypsätte maitoa, niin paljonko saatte kerralla talteen? Suomeksi: kauanko koetan lypsää kerralla maitomäärällisesti abauttiarallaa?

Vaihtelee tosi paljon, joskus kestää kauemmin että maitoa alkaa kunnolla tulla ja mä en muutenkaan heru kovin hyvin pumpulle.. Mä usein pumppaan syötön jälkeen sen puolen mistä Elsa söi tyhjäksi, yleensä saan 50-70ml ja sen pumppaaminen kestää joku 5-10 min.

Tuo pumppaaminen on niin kypsää hommaa, että lopetan aina sen 10min jälkeen, vaikka aina maitoa tulisi vielä.

Meidän sälli kävi eilen ekaa kertaa saunassa [:D]. Kylvetettiin ensin lämpimän saunan lauteilla, käytiin sit suihkussa huuhtelemassa ja mentiin pojan kans löylyyn. Oltiin vaan joku 5 minsaa, pari kertaa heitettiin vähän vettä kiukaalle (ei siis ollu kuuma sauna vielä) ja Eetu tykkäs tosi paljon [:)]. Hymyili vaan ja hihkui. Otetaan varmaan tavaks tää saunominen, ku toinen kerran viihtyy..vaikka sanotaan ettei alle vuoden ikäistä saa viedä saunaan, ei miustakaan tullu ihmistä kummempaa vaikka ihan vauvasta asti oon saunonu [:D]

HP86 niihä sitä ennen vanhaan vauvat syntyi saunaan[:D]. Ja jos meillä olis oma sauna niin kyllä olis Siinakin siellä käynyt.

No mä lähen nyt sit kuitenki ilman Siinaa sinne Ikean reissulle. Mummu oli sitä mieltä et hän hoitaa, et ei mun kaupustelusta tule kuulemma kunnolla mitää jos vauva mukana.

Ja ukko perkeleellä on muka pinna kireellä[:-]. Ai senkö takia ko ku joutui yksin kanniskelmaan itkevää vauvaa tunnin eilen? Ei vastannu[8|]. Pitääpi illalla vähä kysellä missä viiraa.

Mirde: Mä saan pumppaamalla joskus (ennätys) 150ml ja joskus tipan, siis niin vähän et pysty edes mittaamaan.[:)]. Ja sama juttu ku Tintsulla; eli aamulla pumpattuna jos yöllä ollut vähän syömistä tai sit muistanu syöttää vaan toisesta tissistä nii silloin tulee eniten.

Mirde 3 h välein pumppaamalla 180 ml-200 ml molemmista...4h --> pumppaamalla 140-200 ml per rinta...Riippuu miten pitkä tauko edellisestä pumppauksesta...Mä siis lypsän kaiken maidon pojalle...pumppauskertoja tulee 3-6 päivässä...Multa ainakin tulee tosi helposti pumppaamalla...Pummpauskerta kestää noin 20-30 minsaa joka kerta...Joten yöllä on kaikkein ilkentä pumpata vielä syötön lisäksi ennenkuin pääsee nukkumaan...oon siis aina väh. tunnin hereillä yöllä...Onneksi nukahan helposti uudeleen...[;)]

Sme, nostan kyllä hattua siulle..joskus sitä miettii, että jos ois itekkin jaksanu lypsää kun sälli ei osannu imeä..*huoh*.

HP86 Kiitos hih...oon kuule meinanut monta kertaa jo lopettaa pumppaamisen, mutta kun ei tää tunnettu suomalainen sisu anna myöten...+ nuuka luonne...en haluaisi ostaa maitoa kun sitä kerran tulee itseltäkin...Nyt välillä pumppaan joka kuudes tunti niin saan ees vähän hengähdystaukoa siitä...Poika syö nyt 160 ml välillä kerta-annoksena...Joten maitoa jää yleensä pakastettavaksi 100 ml-200 ml...joka ilta siis ´pakastan, jotta tuttipulloja riittää vielä yöllä pumppaamiseen...Jälleen kerran nuuka luonne...mulla on 5 tuttipulloa + 1 pieni 120 ml pullo...Aiemmin oli vain 4 mut saatiin ilmaiseksi pankista 1 pullo lahjukseksi kun palautin arvontakupongin...

onko teillä muilla muuten vedenkulutus noussut kuin paljon vauvan tulon myötä...Meillä on niin paljon, et isäntä repii pelihousunsa...Vaikken pese vajaita koneellisia enää...tiskaanhan mä pulloja +pumpun osia päivittäin...aiemmin kun tulee noin 20-30 € lasku niin seeuraava on isännän mukaan toista sataa €...[X(] Mihin sitä vettä oikein menee...????!!!!Pitäiskö pitää päiväkirjaa + tarkkailla mittaria aina kun vettä käyttää niin näkis mihin se kuluu???!!!!

Sme, missä päin asut? Meillä on ihan hirveät määrät tuttipulloja joita on saatu, osa ihan uusiakin,
käytetetään vaan noin kolmea niistä... Jos asut/olet käymässä helsingissä joku päivä, mä voin lahjoittaa
ne kaikki sulle [:D]

Hihii, mekin taidetaan olla melko saunahullua porukkaa, jopa koirat aikoinaan änkesi mukaan saunaan [:D]. Siellä ne raukat litki vettä löylykiulusta eivätkä meinanneet lähteä millään pois[:D] Emäntä näki jo kauhukuvia lämpöhalvauksesta.. Muksua en ole vienyt saunaan, lämpimässä kylppärissä ammeessa loiskuttelu saa riittää ipanalle [:)]

Pikkusen iski kamala olo kun vietiin poika eilen tätini luo!! Jannulla meni alahuuli ihan rullalle kauhian huudon kera kun vain katsoikin tätiäni tai serkkuja [:(] Vierasti siis. Noh, kyllähän se siitä sitten rauhoittui kunhan sai ensin äitin sylistä katsella. Mut meinasi äitiltäkin päästä itku kun sanottiin heipat [&o] Miten ihmeessä voin lähteä ensi syksynä sinne hoitsukouluun ja viedä pojan hoitoon jos jo nyt on näin vaikeaa?
No joo, oli meillä ihan kivaa siipan kanssa olla kahdestaankin. Käytiin syömässä, katottiin uusin shrek ja mässättiin karkkia, loikoiltiin puoli päivää sängyssä..[8D] Ihan tervetullutta "hermolepoa" :)

Sme, tietääkseni emme maksa vedestä ylimääräistä joten en tiedä sen kulutusta, mutta sähkölasku ainakin hyppäsi pilviin! 2kk/ yli 70e.. [X(] Se on melko paljon verrattuna mitä edellisessä (samankokoisessa) kämpässä ja lapsettomina kulutettiin. Silloin oltiin molemmat päivisin poissa ja pyykkiä tuli vähemmän. Nyt on aamusta iltaan kone, telkkari, pyykkikone ja astianpesukone päällä. Pulloja saa keittää joskus useampaankin kertaan päivässä ja öisinkin palaa joku pikkulamppu yövalona.

Kiitos pumppausvastauksista!! Vielä aiheeseen liittyen: minkä verran määrällisesti teidän vauvat syö kerralla? Milleissä. [:)] JOS pääsisin Potteria kattoon, niin paljonko pitää olla maitoa pullossa. JOS saan neidin syömään pullosta ensin..

Meidän tyttö syö pullosta iltaisin pari desiä ja ihan jokin aika sitten 160 ml..eli kasvaa vaan noi määrät.Aattelin siirtyä heti kun noi Nanit loppuu Nan 2:seen.

JJ Kouvolassa asustelen...Mut uskoisin et tullaan jouluostoksille hesaan..Ilmanmuuta huolin pullot...Täytyy kysyä mieheltä milloin oltaisiin menossa lahjaostoksille...

Pojalla kerta-annoksena lämmitän 160-180 ml maitoa...

Minulla on myös Eisbärchenvauvamallin pussi. Suosittelen:) On ollu tosi kiva. Tänä aamuna herättiin nokka tukkees :( Toivottavasti ei olla kipeeks tulos, et menis ohi. Jännittää vähä jo huominen lääkäri aika et mitä se meinaa tosta Lukan ihottumasta. Jahas nyt herättiin täytyyki mennä....

Meilläkin menee vaan vesimaksu yhdestä hölöstä enemmän. Eli 16 eurookohan se nyt oli kuussa. Siis mäkään en tiedä meneekö vettä kuinka paljon enemmän. Tuleehan tota pyykkiä nyt jonkin verran enemmän, mut en mä akinakaan koe, et hirveesti lotraisin enempää vedellä, ku aiksemminkaan. Tai sit sitä vaan menee huomaamatta...

Grrr,pari yötä menny ihan poskelleen.Poitsu syönyt 2h välein kun aiemmin nukkunut,jo pitkään,yhdellä yösyötöllä[&o]Mikäs nyt mättää,toivottavasti ei ainakaan uusi korvatulehdus...

Meillä on syöminen rinnalla pikkasen takunnut sitten sen korvatulehduksen ja nyt oon pikkasen antanu korviketta rintamaidon ohella kun poika vaikuttaa niin hoikalta.
Mut toivottavasti torstaisessa neuvolassa,paino olis noussut niin etteivät heti ala painostaa kiinteiden aloittelulla.Mä kun välttelen sitä showta loppuun asti[:D]

Pitäisköhän kohta käyttää tyttöä terveyskeskuksessa ku tuo flunssa on kestäny kohta jo kolme kuukautta.. Koko ajan aivastelee ja nenä on tukossa. En oo nyt kuumetta mitannut mut enimmäkseen tyttö vaan nukkuu.

Vasta iltasella jaksaa olla jonku aikaa hereillä ja jopa hyvän tuulinen. Ruokailun jälkeen alkaa kitinä ja jos äiti ei oo pullon kans tarpeeksi nopea nii silloinki kitistään. Yöt kyllä nukkuu enimmäkseen ihan hyvin. Viime yönä minäki sain jopa 5tuntia katkeamatonta unta :)

Täällä on taas 15astetta pakkasta ja maitoki on melkein loppu :( Enää yks täys purkki tuttelia. Jos vaikka mies kävis ruokatunnilla hakemassa lisää. Ei kyllä itse tarkene lähtä ollenkaan ulos tuommoisilla pakkasilla.

Eilen oli iltasella 13 astetta pakkasta nii kävimme kävelemässä, vaikka oli paljo vaatetta tytöllä ja monta vilttiä alla ja päällä nii siltiki oli posket aika viileät ku välillä kokeilin. Kova tuuli oli :( Mut ku käännyimme toiseen suuntaan et tuuli edestä päin nii sitte tyttöki tarkeni paremmin vaunuissa.

Meilläkin on tota nuhaa.. Ollu jo jonkin aikaa.. Ja Fridalla ku koittaa imee pois ni tulee huuto. Onneks se ain loppuu nopeest sit ku homma on ohi..

Grenie: Kyl meil on pojalla yleensä -10 asteen pakkasella posket viileet vaikka sillä on vaatteita lämpimästi päällä ja muuten ennemmin liian lämmin ku kylmä. Kait se iho kylmenee ko on suoras kosketukses kylmään ilmaan... Soita sairaalaan ja kysy et voisko tulla näyttää et sua huolettaa.. Mulle lekuri sano kuukaus sit et alle kolmikuisel harvoin tulee mitää ja sitte yleensä on kuumetta tai ei syö. Mutta jos sul on semmone kutina et vois olla jotai ni ehottomasti vaan yhteyttä lääkärii..

Meilläkin oli yksi nuha ja sen jälkeen aamulla on tullut kunnon räkävanat. Syö ja nukkuu kuitenkin hyvin. Vasta tässä lähempänä 3kk on tullut hyväntuulisemmaksi ja viihtyy yksinkin paremmin, tähän asti iltaisin oli tosi kitiseväinen. Eilen oli kyllä taas paluu kitinöihin kun sai rokotteet. Mutta kannattaa käydä näyttämässä jos huolestuttaa, parempi turha käynti, kuin se ettei mene ja jotain onkin.

Milloin teillä on päänkannattelu alkanut luonnistua? Meillä neiti on nyt 3kk 2 päivää, ja vielä vatsallaan ei oikein jaksa kannatella. Sylissä kyllä pitää päätä pystyssä kohtalaisesti ja samoin jos pitää vatsallaan omien reisien päällä. Neuvolasta sanottiin että pitää nostella silleen "sivuttain" niin ettei tue päätä että niskalihakset vahvistuu. Ilmeisesti nelikuisena pitäisi jo onnistua vatsallaanolokin.

Takaisin