Vauva-arkea

Noista Devitoleistä vissiin voi tullaki jotain mahajuttuja... Me saatiin jekovittia sillon joskus ja sitä on käytetty, mutta ostin lisäks vielä gefilustippojaki.. Ei oo ollu ny pitkii aikoihin mitää masujuttuja. Piereskelee vaan kovasti tuo neiti..

Huh, huomenna olis pimun bileet ja sit saa rauhottua ja alkaa odottamaan juhannusta... Ihanaa, pitkä viikonloppu ihan vaan oman pienen perheen kesken <3
 
Ihan mukavasti on lähtenyt arki sujumaan vauvan kanssa :)
Itkeskelee oikeestaan nälkäänsä tai jos vaipassa on jotain mutta muuten aika rauhallinen kaveri on... ainakin vielä (koputtaa puuta).
Yöt tahtoo olla vähän hankalia, kun herää syömään annan tissiä ja syö hetken mutta sitten hermostuu ja syömisestä ei meinaa tulla yhtään mitään. Herää 1-2 tunnin välein, parhaimmillaan nukkuu 3 tuntia mutta senkin ihan aamusta.
Sitten taas päivällä syömisen kanssa ei mitään ongelmia ja nukkuu niin hyvin.
Mikäköhän siitä yöstä tekee hälle niin vaikeaa?
 
Meillä menee nykyään tosi hyvin :) Öisin nukutaan klo 24-6 ja sitten vielä 7-11 ja joskus vielä pienet unet kahteen asti. Päivisin ollaankin sitten vähän enemmän hereillä ja koko ajan sylissä. Onneksi ostettiin kantoliina, niin saan tehtyä kotihommia, ettei tää mee vaan sohvalla istumiseksi :D Papu tykkää olla kantoliinassa... se nukahtaa yleensä heti kun sen köyttää siihen!

Avomiehellä oli kesäloma ja isyysvapaat putkeen ja se oli tosi hyvä juttu. Olisin ollut varmaan ihan pulassa yksin. Mies meni tällä viikolla töihin, mutta ollaan onneksi pärjätty hyvin Papun kanssa :)

Papulla on aika paljon ilmavaivoja, mutta oon käynyt vauvojen koliikkihoidon vyöhyketerapiakurssin ja kokeilin vähän hieroa Papua, niin se tuntui vähän helpottavan... oon myös vältellyt kaikkea tomaatista ruisleipään jne... öisin kuuluu vähän ähkimistä ja piereskelyä, mutta ei pahemmin onneksi...

Kat82: jos kokeilet, että et puhu vauvalle yöllä mitään kauheasti ja yrität selvitä mahd. vähillä valoilla, että vauva ei herää "kunnolla"?
 
Täällä on arki lähtenyt kovin työntäyteisesti ja univelka alkaa olla jo aika mittava. Tyttö syö ja syö ja syö ihan jatkuvasti. Eikä nuku juuri yhtään, torkahtelee syöttöjen jälkeen hetken. Ja öisin pitäisi seurustella -silmät selällään toheltaa kovasti ja sylissä pitäisi olla koko ajan. Paino on kyllä noussut hurjasti pelkällä rintamaidolla vaikka tuntuu että sitä ei hirveästi tule. Liivinsuojat on edelleen käyttämättömänä kaapissa. Varsinkin loppuillasta tissit tuntuu aivan tyhjiltä ja vauva on niissä jatkuvasti kiinni. Tiedän, sillähän se "tilaa" itselleen lisää maitoa mutta kun se on ihan jokapäiväistä. Näistä tiheän imun kausista olen kuullut mutta...
Neuvolassa sanottiin että toisen kuukauden kun jaksan tätä tahtia niin pitäisi helpottaa, korviketta voi välillä antaa niin saan itse vähän levättyä ja se onkin helpottanut. Mieluiten tietysti tekisi antaa lisämaito illalla että saisi edes pari tuntia yhtenäistä unta mutta toisaalta ne yöimetykset olis just tärkeitä maidon lisääntymisen kannalta. Ja toisaalta paha väsymys voi vähentää sitä. Ole tässä sitten :D

Parhaiten tyttö nukkuu kun ollaan liikkeellä, autossa tai vaunuissa. Silloin tulee yleensä kolmisen tuntia unta putkeen ja onkin loppupäivän selkeästi tyytyväisempi. Imettänyt olen julkisilla paikoilla ihan alusta asti, mulla ei pää kestä kököttää vaan kotona. Välillä kun on oikein väsynyt niin meinaa vaan mennä hermo kun koko ajan tuttuja ja tuntemattomia tulee ihastelemaan vauvaa ja toki niitä neuvoja ja kommentteja tulee.
Varsinkin alussa aloin olla jo ihan sekasin kun kirjoissa neuvotaan yhtä, neuvolassa toista, oma äiti sanoo sitä ja joku toinen tätä...sitten päätin vaan tehdä siltä kun itsestä tuntuu.

Mies oli alussa tosi innostuneen oloinen mutta tuntuu että nyt se ei oikein osaa olla vauvan kanssa ja on tosi paljon pois kotoakin :(
Itse olen niin väsynyt että en varmaan osaa keskustella aiheesta järkevästi ja tuntuu että tässä mennään mökötys/mykkäkoulu-linjalla vähän väliä.
No, jospa se tästä joskus helpottaa.

Tyttö on kyllä aivan ihana, "juttelee", hymyilee ja naureskelee varsinkin päivisin. Aika vähän itkee jos vaan jaksaa syöttää ja viihdyttää. Öisin tietysti on alusta asti oltu seurustelematta ja sillon vaan koitan rauhotella sylissä keinutellen ja tarjota tuttia ja se yleensä toimiikin.
 
Mustakomutsi, mulla kanssa välillä tuntuu että on vaan jotkut taskut tossa kun on niin tyhjiin imetty... :) Yöllä sitten täyttyvät taas. Luulis, että yks korvikekerta illalla ei varmaan vaikuta sun maidontuotantoon niin paljon! Jos saisit sitten nukuttua. Ja lykkäät sen korvikkeen lapsen isän käteen, niin saat taas pari tuntia lisää nukkuaikaa... Mäkin yritän ajatella, että pari kolme kuukautta lienee tätä nukkumisen kannalta raskainta aikaa, sitten lapsellekin tulee joku rytmi - ja sitten voimme alkaa stressata niitä huonoja tapoja, joita olemme kehittäneet jotta saataisiin itse nukuttua edes vähän. :D Meillä ainakin nukahdetaan usein tissille. Saa nähdä miten se jatkossa vaikuttaa. Meil on kans öistä ähinää, viime yö meni muuten hyvin mutta jotain lastia se rakensi kolmen syötöstä johonkin viiteen. Ja nyt on taas hirveä äheltäminen käynnissä... Mikä siellä masussa on? :(

Kyselinkin tuolla kesäkuun kuulumisissa yht juttuu, mutta tuntuu, että tässä ketjussa on vilkkaampaa - joten toistan: voisko joku suositella jotain talkkia, kun natusan haisee mummolle? Mieluiten jotain hajusteetonta. Onko joku käyttänyt perunajauhoja? Entä muita vinkkejä taiveihon hoitoon? Kun se vähän tuntuu hautuvan. Oon yrittänyt vilkastaa vaipanvaihtotahtia, ettei ainakaan siitä lisä-ärtyisi. Aattelin myös nyt kokeilla noita kestoja, miten se sitten vaikuttaa. Ainakin niiden luulis hengittävän ehkä paremmin...? Otetaan ilmakylpyjä joka päivä ainakin kerran, mutta sen verta aktiivinen kakkaaja on hän, että ei valtavan pitkiä aikoja viitsi. Pissit nyt tulee joka kerta, mut ne on helpompi siivota. :D
 
Sofi, kaupassa on sitä ihan tavallistaki talkkia mikä ei haise miltää ja perunajauhot ajaa saman asian :) Mä oon laittanu jos oikein hautuu nuo poimut jalois niin ihan sinkkiä sinne tai pepantteenia . mutta ilmakylpy se taitaa paras olla... Laitan tyttöä välillä sitteriin ilman vaippaa ja pyyhkeen alle että ei koko sitteri kastuisi jos ja kun se pissa tulee. Varsinkin lämpösillä ilmoilla pidin ihan alasti noin ja tyytyväinen oli neiti. 
 
sofi : meillä käytössä pirkan talkki ja se on hajustamatonta ja taipeisiin käytän myös talkkia.meillä ainaki auttanut...
meillä arki rullaa muuten ihan mukavasti mutta juho 1v tuppaa kömpimään hetan päälle ja koko ajan tökkimässä vauvaa...

niiva ja heta 1kk12pv
 
Täytyykin katsoa tota Pirkan talkkia. Käsittämätöntä että semmosella lapsisarjalla kun natusan on hajustettu tuote, ei mene päähän.

Joval, toi poika on semmonen suihkulähde etten taida viittiä sitteriin laittaa. :D Mut lattialla olen lakanan päällä matolla pitänyt, alle kosteussuojamuovi ja harso ja viihtyy ihan jees. Kunhan hetki on oikea...
 
Meillä on yliopiston apteekin professorin talkki. Ihan perustalkkia siis, oli vähän halvempaa kun tenavan talkki, mutta ihan samaa kamaa mun mielestä. Apteekista siis ostin. On kyllä aika pöljää laittaa hajusteita vauvojen tuotteisiin, ei tajuu. Mää ostin kirpparilta vauvalle velour-puvun muutaman kuukautta sitten ja oon nyt kai neljästi sen pessy ja silti haisee ihan uskomattoman vahvasti jollekkin huuhteluaineelle. Ite käytän pesupähkinöitä ja hajusteetonta erisania niin omaan nenään tuntuu kyllä höntiltä jos ton ihanan vauvan tuoksun peittää jollain huuhteluaineella...
 
Me vaihdettiin kans raskausaikana hajusteettomiin, ja nyt kyllä tuntuu tosi tujuna nenään esim mutsin pesemät vaatteet kun se käyttää jotain bio luvilia. Käytätkö muuten pähkinöitä myös kakkapyykkiin? Mä oon käyttänyt niitä vähemmän likaiseen, niinkun maitoisiin harsoihin tms. Lähteekö niillä noi kakat veks? Oon käyttänyt sappisaippuaa tahroihin + erisania sitten pesuun kakkaisissa jutuissa.
 
Sofi joo pestään kestovaipatkin pähkinöillä ja hyvin on lähteny puhtaaks :) Välillä laitan sappisaippuaa jos on tahrat pinttyny ja useimmiten huuhdellaan vaipat isojen kakkojen jälkeen.
 
Oolrait. Oon ehkä vähän skeptinen noiden pähkinöiden kanssa, mut ehkä voisin kokeilla haastavampaankin pyykkiin. :)

Onko muuten kenenkään vaavilla alkanut napa vuotaa myöhemmin? Meillähän lähti napis joku puolitoista viikkoa sitten ja tänään aamulla sieltä tuli veristä nestettä. Onkohan vielä ollut joku rupi...? Tuskin se nyt mitään vakavaa on mutta kyllähän mä vähän katoin et wtf. Täytyy seurata ja putsailla ettei tule mitään.
 
sofi: meilläkin tuli verta sen verran että body vähän tahriintui ja verta tuli parina päivänä ja kaikki oli ok, neuvolassa sanottiin että siisti napa ja että kuivuneet veret voi putsata pois. tietysti jos iho punoittaa tai verta tulee paljon niin soittaisin neuvolaan...
 
meitä on ohjeistettu navan kanssa niin että jos se ei haise niin kaikki on ok ja riittää vedellä puhdistus. Tulehtuneen navan hajun kuulemma sitten todellakin huomaa.
 
Sofi, kyllä meilläkin vielä tossa vaiheessa välillä tuli sieltä veristä. Jos sulla on septidiniä niin laita sitä vähän sinne napaan ja puhdistele? Määkin jo mietin et onko normaalia mut hyvin se alko siitä puhdistuu ja paranee kun välillä suihkautin septidiniä sinne ja sit ihan vedellä ja pumpulipuikolla pesin.
 
Miten usein teillä muksut syö?? Ja ken kykeneekin sanomaan niin kuinka paljon??

Meillä pojat syö välillä (melkein joka päivä) 1-2h välein ja joka kerta 120ml-200ml.. Ja ei riitä, että päivisin tekevät tota, mutta kun se jatkuu välillä yömyöhään asti.. Ei siinä mitään, hyvä että pojot syö, mutta se, että ei kerkee ite lepäämään tai tekeen mitään kun pitäs kokoajan olla pitämässä pulloa suussa.. En tiiä pitääkö tässä jo alkaa velleihin totutteleen vai mitä teen, mutta kovin kauaa tätä ei enää jaksa..Tuntuu, et ei pojille enää oikein maito pelkästään riitä. Neuvolassa kyllä jo mainitsin siitä, että alan kohta totutteleen velleihin ja neuvolan täti sanokin et jos varovasti alotan niin saan sen tehä, mut jos ilmaantuu kovia vatsavaivoja niin pitää lopettaa.

Ainakin pojat kasvaa, sen voi tosta syömisestä päätellä. Tiistaina onkin neuvola niin saa nähä paljonko on pojat ottanu viime kerrasta kasvua..
 
Ei ole omakohtaista kokemusta vielä kun neitimme on täyttämässä vasta kuukauden mutta hän syö kanssa ihan mukavasti tai ainakin tuntuu siltä. Välit ovat todella epätasaiset mutta tissillä on vuorokauden aikana ainakin yli 10 kertaa (melkein aina kun hereillä). Joskus litkii molemmat rinnat ja joskus riittää yksi. Normaalisti rinnalla 10min - tuntiin paitsi iltaisin. Eilenkin illalla sai istua lähes kuus tuntii tissillä johon kuului pari vaipanvaihto kertaa ja lukematon määrä pinnasänkyyn vienti kertoja ennen kuin nukahti yö unille.

Olen kuullut että toiset ovat aloittaneet soseet aiemmin kuin 4kk iässä. Yksi vinkki kun soseuttaa kasvikset hienoksi sitten vielä "muusaa" siivilän läpi, vähän omaa äidinmaitoa niin on tuhdimpi ateria pullosta =)

Kuulin hyvän vinkin! Kun nukutat vauvaa, lämmittää kaurapussin tms hänen sänkyyn ja kun lasket vauvan sinne niin hän ei välttämättä herää kun luulee että on sylissä =) heh.. en ole siis vielä kerinnyt kokeilemaan, mutta ajatuksena olisi ehkä jopa tänään kun meillä herää yleensä heti kun pinnasänkyyn laittaa tai 3min päästä.

RonjaM & NaPPula 3vko 5pv
 
Ihana kuulla, että muillakin päivät menee syöttäessä! Meillä oli tossa viikolla sellanen kausi, että mäkin aloin harkita lisäruokaa täysimetyksen rinnalle. Yötä päivää poika söi tunnin välein ja jos ei heti ollu tissi suussa, kun vähän änähti, niin huuto oli kovaa ja lohdutonta. Ja mulla oli rinnat koko ajan ihan "tyhjät". Kyllähän sieltä tietty aina jotain tulee, vaikka tyhjiltä tuntuuki. Annoin lisäks omaa kerättyä maitoani pullosta aamuisin. Mut se on nyt vähän helpottanu ja saa taas yöllä nukkua sen kolme tuntia iltayöstä. Päivällä syö tiheemmin, noin 2 tunnin välein. Mut tissillä roikutaanki just vartista useempaan tuntiin kerrallaan. Varsinki illalla. :) Eli mä en kerkee myöskään juuri mitään muuta tekemään. Meillä on vielä tää poika sellanen kukkuja, eli saattaa olla vuorokaudesta 12 tuntia putkeen hereillä. Ei siis nuku päiväunia, ainoostaan vaunulenkillä saattaa torkkua vaunuissa. Mä kuitenki uskon vakaasti, että selkeempi rytmi tulee iän myötä! :D

Oon päättäny yrittää sitkutella mahollisimman pitkään ilman korviketta. Tietty jos ei oma maito riitä, ni sit ei voi minkään. Oon kyllä huomannu tiheemmän syömisen kausia ennenkin, eli liittyvät varmaan kasvupyrähdyksiin. Mun luonne on vähän sellanen hätänen, niin oon joutunu ihan päättämään, että odotan aina pari päivää, ennen kun alan panikoida ja tehdä hätäsiä ratkaisuja. Tähän mennessä kaikki ongelmat hävinny siinä parissa päivässä. :)

Onko muuten kukaan muu täällä kärsiny unettomuudesta? Siis sellain, että vaavi ja mies nukkuu tyytyväisenä, mut itelle ei tuu uni silmään, vaikka kuinka väsyttäis. Sit rupee miettimään, että kohta se vauva jo herääkin, ja sit ei ainakaan nukahda. Mulla on menny tolleen jo monta yötä, ärsyttää. Joskus aamu kuuden aikaan saatan torkahtaa vähän. En oo ennen ikinä kärsiny moisesta vaivasta. Yleensä nukun hyvin, enkä turhia stressaile. Mikä lie hormonihäiriö tämänkin...
 
Meillä kanssa tuo tyttönen syö koko ajan ja tuntuu että maito ei vaan täytä tota neitokaista vaikka kui yrittää syöttää... muutenkin tuo nukkuu tuollaista koiranunta päivisin ja illalla on helvetti valloillaan ku täytyis unille, iltasin tissit tuntuu tyhjiltä vaikka kyllähän sieltä tavaraa tulee... Ootan niin että tyttö olis jo sen 2kk niin alan heti antaa yöks vellii... Ja se päätös ihan siks et oon kärsiny muutenkin uniongelmista pienestä asti ja itseasiassa mul ollu tähän lääkitys mut en nyt voi lääkkeitä ottaa ku en sit välttämättä heräis ku tyty herää tai ainakin sitä pelkään.... Väsymys on ihan hirvee.. tuntuu ku olisin horroksessa koko ajan.. yksin 2 lapsen kanssa ei ole helppoo ja kun minkäänlaista apua ei ole saatavilla vaan ihan 24h oon sidottuna mukuloihin.. niin aika ihanaa olis ku edes yöt sais jo pikku hiljaan nukkua....
 
Takaisin
Top