Vauva-arkea

Täälläkin sylkästään tissi pois ja muristaan sille, mut napataan se kyl aika pian takas suuhun! :D
Mistäköhän toi sit johtuu, ko monet näyttää sitä tekevän?!

Jätkä söi eilen aamusta iltaan noin tunnin välein.. No eihän sitä maitoa sitte enää riittäny ja jouduin antamaan korviketta. 60ml söi ja oli sit tyytyväinen ja nukahtiki sen jälkeen jo yöunilleen. Yöllä sain sit taas annettua tissiä ja samaten nyt aamulla.. Luulen, että tää kuumuus on nyt pistäny poikaa juomaan useemmin ja siks loppu maito.. tai ainaki toivon niin. Haluaisin kuitenkin imettää vielä jokusen kuukauden, enkä tyytyä tuohon korvikkeeseen. :(

Mut siis ei meillä ainakaan oo nyt näinä kuumina päivinä nukuttu päivisin, ko noin vartti kerrallaan.
Nyt on tosin nukkunu tuuletinlampun alla sohvalla tunnin!
 
Olipas hauska lukea tuota nokkimista koska täällä on niin samaa.

Meidän neiti on aika tulisieluinen. Silloin kun pieni inahdus alkaa ja maiskautus käy suussa on tissi saatava sillä sekunnilla tai alkaa sen päiväinen huutoruljanssi joka ei helppaa ennen kuin tissi suussa. (isän äkkipikaisuus ja äidin ääni, aika yhdistelmä). Lähinnä silloin harrastaa tuota nokkimista kun on väsynyt ja haluu tissiä mutta ei kiukultansa muista että hänenkin on tehtävä jotain eli imeä.

Niin ja tuo myös samaa välillä lopettaa imemisen sit menee kippuraan, suoristaa ja sit kuuluu aikas sarjatuliammunta pöksyissä... joskus tuntuu et koko vaippa on varmaan ihan täynnä tavaraa mut sitten siellä ei olekaan kuin pieni ruittaus niin aikas paljon ilmaa mut hyvä et se tulee ainakin vielä ilman itkua.

Kyllähän sen äidin maidon pitäisi riittää mutta itse olen yrittänyt vettä juottaa tuttipullosta (kun kaikki mummat ja mammat sekä kaverit suosittelee). Siinä huomaa että joko se luulee sitä tissiksi tai sitten oli jano koska välillä juo kunnon hörpyt ja välil ei sit ime lainkaan.

RonjaM & NaPPula 10 pv
 
Meillä neiti on ollu pelkäs vaipas nämä hellepäivät. Heti kun on jotain vaatetta meinannu laittaa päälle, on alkanu armoton huuto.. Pysyy hyvin tyytyväisenä pelkällä vaipalla. Eilen laitoin semmosen ohkasen mekon sille päälle ja yritin että olis nukahtanu vaunuihin.. Eihä siitä mitää tullu, kauhee huuto vaan ja sit unta 5min ja huutoa taas.. Piti riisua vaipalle nii johan nukkui pari tuntia tyytyväisenä varjossa pihalla vaunuis :) Tänään en oo enää ajatellukaa mitää vaatetta päälle. Hyvin näyttää tarkenevan ja vaikka tuon makkariin sängylle nukkumaan niin ei mitään valitusta että kylmä tulisi. Meillä yötä päivää makkaris ikkuna auki ja tänne puolelle ei paista aurinko kun aamulla.. Onneksi! On edes joku paikka missä olla itsekin ja saa jotenki nukutuksi. Mutta jotenki tuntuu että paljon itkusempi vauva on ollu tänään.. Pistin punkkaanki vettä ja neiti viihtyiki sielä hyvin ja nyt on ollu ihan ok pitkän aikaa.. saas nähdä.. Pappi tulee käymää tänää ja puhutaan ristiäisistä.. Huoh...
 
Sofi: Kuten muutkin ovat jo todenneet, niin huoli pois, tuo tunne kyllä helpottuu ajan myötä. Itse olin ihan paniikissa, kun päästiin kotiin sairaalasta. Välillä ei voinut kun itkeä, kun niin kovasti pelkäsin vauvan turvallisuuden puolesta. Pelkäsin, että se tippuu vahingossa lattialle, lakkaa hengittämästä jne. Ihan hirveää, mutta ei kestänyt onneksi kovin kauan ja sen jälkeen on pystynyt nauttimaan vauva-arjesta. Tietysti, jos tuo tunne jää päälle, siitä kannattaa ehdottomasti puhua neuvolassa. Varmasti on raskasta, kun mieskin on toisella puolella maapalloa. Jaksamista sulle Sofi!

Meillä oli ristiäiset viime lauantaina ja meidän pikkuisen nimeksi tuli Miisa. Nyt ollaan mun vanhempien luona hellettä paossa, kun täällä on kämppä viileänä ilmalämpöpumpun ansiosta. Miisa sai tiistaina ensimmäisen Rota-rokotteen ja vatsa on vaivannut vähän sen jälkeen.

Meillä ei oikein imetys onnistu ja se ottaa päähän. Oon joutunut alusta asti (Miisalla siis ikää 7½ viikkoa) käyttämään rintakumia, kun ilman ei suostu imemään lukuisista yrityksistä huolimatta. Ja jos hetken imee ilman kumia, niin rinnanpää on todella kipeä. Nyt on rinnanpää kipeytynyt niin paljon, että sattuu silloinkin, kun käyttää rintakumia. Imetän enää noin 1-2 kertaa päivässä ja loput syöttökerrat saa pumattua maitoa pullossa. Vaivalloista pumpata joka kerta, mutta saapahan ainakin rintamaitoa. Iltaisin joutuu  välillä antamaan korviketta, kun oma maito ei riitä. Kuitenkin tuntuu, että maitoa on riittänyt nyt paremmin, kun oon sitä pumpannut. Ennnen korviketta meni päivässä jopa 300ml, nyt vain suunnilleen 30-100ml/pvä. Onko moni teistä joutunut turvautumaan korvikkeeseen tai siirtymään kokonaan pulloruokintaan?
 
Meillä ollaan alusta asti oltu pulloruokinnalla. Mä koitin sairaalassa imetystä ja ei nuo pojat oikein napanneet tissiin kiinni edes kumin kanssa. Mulla oli ajatus että mä imetän niin paljon kun pystyn, mutta pitää tunnustaa, että sitten kun se itse tilanne tuli niin mulle se ei oikein tuntunu luonnolliselta.. Alussa pumppasin kaiken mikä irti lähti, mutta ei sitä maitoa paljon tullu.. Nyt ollaan sitten annettu pelkkää korviketta pojille.
 
Mä en saa pumpattua pihalle juuri mitää... Toki en oo ihan täysistä tisseistä ny koittanukaa.. Pelkästää sillee että tyttö on ollu tunnin ilman tissiä ja saldo ollu ihan alle 20ml mutta se saa imemällä paremmin, onneksi. Ainaki painon mukaan riittää maito hyvin sille. Iltasin vaan tulee pieni ahdistus ku koko ajan pitäis saada sitä tissiä, vaikka vaan pitää suuski.. Välillä mä oon koittanu antaa tutin tilalle että saa sitä imeskellä mutta sylkäsee kyllä aika äkkiä pois.. Joskus sitä korviketta on joutunu antamaa, ku pumppaamalla tosiaan ei juurikaan tuu mitää.. Varsinki iltasin jos haluan mennä suihkuun ja olla hetken ihan omissa oloissa.. Sillon annetaan korviketta ihan se n 30ml että on hissukseen hetken.. Ja jos jonneki meen niin sillon mies antaa korviketta, niinku keskiviikkona ku olin 3h poissa..
 
Sofi: oli pakko vastata tuohon että onko normaalia että silmät tekee edestakais liikettä, itekki mietein tuota silloin alussa ja kysyin asiaa äidiltä joka naurahti "on se ihan normaalia, sanotaan että vauvat näkee enkeleitä" mun mielestä aika kaunis ajatus

Tääl arki on sujunut ihan hyvin kuumuudesta huolimatta, keitettyä (ja sitten jäähdytettyä) vettä ollaan annettu pullosta sekä ilmakylpyjä ja meil kans ollu vaippasillaan ku niin kuuma! Mä en oikeen innostunut tosta imettämisestä, tulee jotenki tosi ahdistunut olo se ei vaan tunnu mun jutulta, imetän aina joskus mutta sitte yritän pumpata ja antaa sit pullosta sen maidon, lisäksi sitte korviketta tietty. Me ollaan NANni koettu hyväksi, tosin käytetään myös cuplatonia, välillä on vaikeempia päiviä välillä parempia :) Poika syö tosi paljon koska synnytyksen jälkeen joutu OYK.siin sokeritippaan niin ne piti sen semmosella lihotus kuurilla ja venyttivät sitä mahalaukkua( en tiiä miks :( anoppi osas vaan sanoa ku on kätilö), toisaalta sopii mulle syö kerralla paljon ja nukkuu sit pidempiä pätkiä. :) Poika on kasvanu hyvin ja kaikki muutenki ok !
 
Tää ei nyt liity mihinkään, mutta rupes hymyilyttää, ko laitoin pojan nukkumaan selkä sohvan selkänojaa vasten ja nyt se on kääntyny 90 astetta ja makaa selällään! :D
Kirjoitinki tonne toiseenki kohtaan, että eilen opittiin myös kääntymään vatsalta selälleen. Oli pakko uskoa, kun teki sen 3 kertaa peräkkäin.

Että eipä vissiin voi poikaa jättää enää valvomatta mihinkään muualle, kuin lattialle.

Niin ja meillä on siis tollanen noin 65-70cm syvä sohva, josta oon heittäny osan selkänojan tyynyistä väliaikaisesti pois. Ei siis oo ollu vaaraa (ennen), että putois, ko jättää tohon selkänojan viereen makaamaan..
 
HUi miten tuo aika rientää! Typy on nyt 5 vko:a ja 3 pv. En ole täälläkään ehtinyt käymään, kun sitä on jotenkin vaan niin lumoutunut ja elää hetkessä.

Meillä on arki sujunut vallan mainiosti, mitä nyt välillä ollut tällä äipällä "paska-äitikö?"-hetkiä :/ No ei nyt mitään vakavampaa. Ihan perusasioita kuten esim. tutti. Annoin typylle tutin toisena päivänä kun oltiin kotona. Hetkeks tuli olo, että eihän tätä nykyään kai suositella, että oonko mä nyt huono äiti? No asiaa mietittyäni tulin tulokseen, että koska vauvat rauhottuu kun saa imeä ja eihän sitä tissillä voi olla 24/7 niin tutti on hyvä. Ja toinen paljon parempi perustelu: on se varmaan helpompaa vierottaa sitten tutista kun peukalosta :D

Toinen juttu on ollut imetys. Ekassa neuvolassa kehotettiin antamaan tissin lisäksi korviketta (tai vaihtoehtoisesti lypsettyä rintamaitoa) että saadaan syntymäpaino takaisin. Annoinkin molempia riippuen miten sain lypsettyä. Yösyötöille otin sitten korvikkeen käyttöön, koska typy sai siitä paremmin masun täyteen ja jatkoi unia nopeammin. Tässä vaiheessa taas: oonko mä nyt ihan paska äiti, kun korviketta annan vaikka rintamaitoakin tulee??? No niin moni tuttu on sanonut, että älä stressaa siitä imetyksestä! On niitä terveitä, fiksuja lapsia korvikkeellakin kasvatettu! No en stressaa! Nyt 5-viikkoisena mennään rintamaidolla, mutta lisäks on annettava tosiaan korviketta,kun ei meinaa typy saada tunnin imemisen jälkeenkään masua täyteen. Joillain syötöillä oon antanut ihan pelkkää korvikettakin. Oon kuitenkin sitä mieltä, että kun kuitenkin saa rintamaitoakin aika paljon vuorokaudessa, niin saa niitä tärkeitä vasta-aineita, mutta mitä sitä peintä ihmistaimea nälällä kiusaamaan kun apu löytyy korvikkeesta.

Muuten on mennyt kivasti noita pieniä juttuja lukuunottamatta. Niin ja rela-tippoja ostin kun pari iltaa meni pungertaessa pierua tuskasesti (siis typyllä, ei mulla). Auttoi kyllä asiaa ja välillä pieree ku aikanen mies.
 
Onko kenelläkään muulla ongelmia ohivuotojen kanssa? Musta tuntuu, että joka toinen kerta, kun laitan kertakäyttövaipan, niin tulee pissat ohi. Vuotaa siis kyljestä. Kestoilla ei oo tätä ongelmaa, kun niissä on imupintaa kyljessäkin. Mut nyt on taas kestot pesussa, kun unohtui laittaa eilen ja pakko käyttää kertsejä. Enkö mä vaan osaa? Siis tyyliin, vaihdan vaipan, syötän, vauva nukahtaa ja nukkuu 2h -> vaippa on vuotanut läpi, eli ei kestä edes kolmea tuntia (joista suurimman osan nukkuu, enkä voi kesken nukkumisen vaihtaa). Ärsyttää...
 
Meillä ei kyllä ainakaan vuoda vaipat ohi.. Tosin viime yönä olikin sänky kusessa kun Herra A oli lasketellu oikein reippaasti ja vaippa oli sitten ihan täynnä.. Mutta ei kyllä muuten oo vuotanu yli. Meillä on käytössä Liberon 2-koon vaipat.. Kannattaa toki koittaa toista vaippamerkkiä jos siitä olis mahdollisesti apua.
 
Meillä mennään vielä liberon ykköskoon vaippojen kanssa.. Ei muuten vuoda, mutta välillä poika vääntää niin tajuttomat sinapit, että ne sitten tulee yli :D En ymmärrä miten voi olla niskaan saakka täysin kurassa!
Kuinkahan kauan noita ykköskoon vaippoja täytyy käyttää ku meillä poika jo kuitenki vähä päälle 3kg ja silti tuntuu et noi ykkösetki on vielä vähä isoja? Ärsyttää ku ne on niissä pikkupaketeissa nii koko ajan saa olla kantamassa lisää :/

Nii ja muuten vauva-arki sujuu aikas hyvin. Meillä mennään kokonaan korvikkeilla, oli kauheeta sottaamista sen imetyksen kanssa ja pojalla ei meinannut paino nousta nii oli annettava pullosta ja sitten ku se tottu pulloon nii eipä enää tissi kelvannutkaan. Pumppailin jonkun aikaa, mutta siitä se maito sitten alko itestään loppumaan, mistä olin kyllä jollain tavalla tyytyväinen. Välillä tuntuu että oonpas huono äiti kun en imetä eikä edes tee yhtään mieli, mutta kauheesti on kaikki kannustanu että kyllä ne lapset korvikkeillaki kasvaa, että ei sitä väkisin pidä imettää jos se ei oo yhtään oma juttu ja poikakaan ei sitä näytä kaipaavan.
 

Meillä taas Liberon vaipat fuskas joka kerta...Aina oli tytöllä vaatteet märkänä niiden kanssa. Nyt käytössä on Pampersit ja ne toimii hyvin. Varmaan vaan riippuu siitä mikä merkki sopii millekin vauvalle. 

Täällä jatkuu rintaraivarit edelleen, mut vähän on helpottanut kun on oppinut vähän enemmän tulkitsemaan sekä vauvaa, että omaa kroppaa. Aluksi vaan olin tunkemassa tissiä suuhun kun ajattelin että tyttö nälkäänsä huutaa ja paniikissa veivasin typyä tissiltä toiselle jos toinen ei enää kelvannut. Nyt oon tajunnut, että välillä neiti tahtois käyttää mua vaan huvituttina ja sit alkaa harmittaa kun sieltä tuleekin maitoa ja masu on jo täys. Välillä taas taitaa itkeä ihan väsymystä kun ei juurikaan päivisin nuku. Sain kaverilta lainaan kantorepun ja se toimii meillä loistavasti. Siihen tyttö yleensä nukahtaa ja saan tehtyä vähän kotihommiakin yms. Alkaa arki olla muutakin kuin sohvan nurkassa istumista vauva rinnalla:) Iltaisin sit ennen nukkumaan menoa annan tytölle välillä lisäksi vähän pullosta omaa maitoa(tai korviketta jos en oo päivän aikan omaa keräillyt), kun silloin on kiukuttelu kovimmillaan. Sit tyttö nukkuukin kiltisti jopa kahdeksan tuntia putkeen, yleensä kuusi. Aamuyöstä tai aikaisin aamulla herää syömään ja nukahtaa taas. Nythän tästä vauva-arjesta alkaa jo nauttia<3 Jos vaan sais vielä itsensäkin kuntoon, että vois taas liikkua normaalisti jne...

 
Meillä on falskannut sekä 1 -koon Liberot, että Pampersit. Ja tällä hetkellä käytössä 2-koon Liberot (jotka nekin falskannut). Ajattelinkin ensin, että ohivuodot johtuu siitä, että käytössä liian pieni vaippa (koko 1, vaikka poika oli jo yli 4 kg), mutta ei auttanut koon vaihto seuraavaan. Onneksi kestot toimii, niillä mennään. Ja sitten kun ei kestoilla, niin vaihdetaan vaan tosi tiheesti + vaatteita tarpeen mukaan.

Nykyään alkuyöstä tulee yleensä vähän pidempi syöttöväli, jopa 4 tuntia. Siitä sitten mennäänkin 2 tunnin välein. Onneksi nukahtaa sentään heti, ei tarvi kanniskella kuten esikoista.
 
Mä kans huusin just huuto.netistä kantoliinan itelleni, kun välillä toinen pojista ei muuten rauhotu ku sylissä ja pitäs muutakin voida tehä kun vaan pojoja kannella, niin aattelin sitten josko sitä kantoliinaa kokeilis. Kaveri just sano et se vois olla parempi vaihtoehto kun se rintareppu.. tiedä häntä.. Uutena en kumpaakaan aio ostaa koska ne maksaa niin pirusti..
 
Mulla on kans tosiaan tuo tricot slen liina ja se on kyllä hyvä näin pienen kanssa.. Sen menin sitte ostamaan uutena mutta ajattelin ku neiti kasvaa, ostan manducan.. Sitä en malta ostaa kyllä uutena, pitää kans kattella tota huutonettiä.. Sielä on monesti nii hyvää tavaraa hyvään hintaan :)

Meillä on ollu alusta asti käytös Pampersitö. Jotkut kyllä on liberojaki tuonu mutta niistä en oo tykänny ykkös kokona enkä kakkosenakaan juurikaan.. Tuntuu jotenki niin kovilta. Nuo pampersit on niin ihanan ohkasia ja pehmosia että niitä vaan käytän. Tällä hetkellä on jo kakkos koko menossa.. Eilen tuli serkkulikka käymään joka kestoilee vuoden ikäsen poikansa kanssa. Toi mukanaan ison säkillisen vaippoja joita ny tämän päivän oon koitellu, pari vaippaa on päästäny läpi ja yks on pitäny kaikki sisällä. Ja ku neiti oli ruikannu ison satsin viimeisimpään vaippaan, oli sitä niskas asti melkein. Että en tiiä miten innostun tuosta hommasta.. Vaatteita ja vaippoja olis pestävä vielä tälle päivää ettei ne jää muhimaan tonne kusisina... :/Mutta kertakäyttövaipat ei oo falskannu meillä kertaakaa! Ei mikää merkki..
 
Oon käyttänyt Liberon 1 vaippaa ja kokeillut nyt Pampersin 1 vaippaa, kummatkin tuntuvat ihan hyviltä. Liberon vaipasta kerran tullut yli kun neiti päästi sellaiset kakkaluikurit et vaippa ei riittänyt tavaralle... Nyt tänään jouduin alottamaan Liberon 2 vaipan ku ykköset loppu joten katsotaan miten käy. Viime viikolla näitä kokeiltiin ja pissat tuli yli, olikohan syynä silloin vielä liian iso koko? Neiti painaa kumminkin jo 4 kiloo ja rapiat (n.100g).

Mä sitten investoin jo odotusaikana kantoliinaan ja kantoreppuun mutta vielä ne ei ole ollut käytössä. Ajattelin että ensin liina ja sitten myöhemmin kun tukee päätään kunnolla niin reppu. Nyt olisi hyvä aika kokeilla kun ilmatkin sen käytön suovat. Kokeilin nimittäin helteillä sitä kantoliinaa solmia ylleni ja hikihän siinä tuli ja sitten kun neidin laittoi syliin niin hirmu huuto, vähän liian kuuma hänellekin.

Musta tuntuu kanssa siltä että neiti pitää tissiäni tuttinaan. Isukki kun rauhottelee häntä niin tutti kelpaa ja on rauhallinen hänen sylissään. Äidiltä ei sitten suostu tuttia ottamaan, luultavasti tuoksuu maito tai sitten ajattelee et se on äiti sillä on oma tutti et en mä siltä mitään kumista tuttii haluu.

Vauva-arki menee hyvin. Ensimmäiset kaksi viikkoa oli todellakin vain syöttöä, nukkumista ja vaipan vaihtoa. Nyt hän on alkanut seurustella jo enemmän. Silmät ovat suurenaan auki ja tuijottelee kirkkaita värejä tms. Jalat ja kädet alkaneet heilumaan kunnolla. Lisäksi yrittää tarrata jo kiinni kaikkeen kuten hoitopöydällä ollessaan pään yläpuolella oleviin vaatteisiin tai puklurättiin. Helistintäkin katselee ihan eri tavalla kuin viikko sitten. Niin ja ne tahattomat hymyt vai miksi niitä sanotaan ovat ihanaa katsottavaa vaikka vauva ei niitä vielä itse teekkään. Mut silti niitä on ihana katsoa kun ne tulee aina niin sopivaan aikaan kun sanoo jotain niin ihan ku ymmärtäis ja sit hymyilee vastaukseksi takaisin. 

RonjaM & NaPPula 15 pv
 
Meillä on nyt taas liberot yhden pamperspaketin jälkeen käytössä, kumpikaan ei falskaa, mut pampers on niin imukykyinen, et se imee kakasta kaiken nesteen sisäänsä niin, et se kiinteä osuus jää liimaksi vaipan "kuivapintaverkon" ja pakaran väliin - se on kun teippiä kun vaihtaa vaippaa. :( Oon aatellut et ite en ainakaan tykkäis että pakaroita kuoritaan teippihoidolla... Et liberoilla mennään. Aion aloittaa kestoilun kunhan käsi paranee. Nyt vaan peukut pystyyn ettei tule taas jotain muuta.... Nyt lopetan valittamisen. :) Vauva on terve ja nukkuu 3-4h sekä päivällä että yöllä, parkuu vaan nälkää ja ajoittain vatsavaivaa mut nekin on mitattavissa minuuteissa. Illalla syö tiheämmin, mutta on myös aktiivisena hereillä. Nytkin pötköttää tossa syömisen jälkeen ja vetää unta palloon jo toista tuntia. Ihana vauva. <3
 
Mulla on kans kantoliina ollu käytössä, kaksikin itseasiassa, toinen on trikoinen ja toinen kudottu. Oon kyllä tykänny siitä kudotusta enemmän, jotenki trikoisessa tuntu että vauva valuu, tuo kudottu on paljon napakampi.

Vaipoista, meilläkin kestot käytössä ihan kokoaikasesti ollu ekasta päivästä kotona asti ja ne pari kertsiä mitä ollaan pyykkirumban takia käytetty niin on kyllä falskannu :D Mut mää en kyllä syytä siitä muutakun sitä ettei osata ihan laittaa niitä kertsejä hyvin kun ei olla niitä käytetty :D
 
Meinas jo itku ja uskon puute tulla äitillä eilen kun neiti itkeskeli eikä alkanu nukkumaan. Puoli neljältä päivällä neiti heräsi kesken unien ja valvoi sitten yhteen yöllä.

Oli meinaten hieman väsynyt mutta ihan kuin ei olisi uskaltanut nukahtaa?? Ehkä hieman hienostelin itkeskeli sanaa eli hän huusi suoraa huutoa (on kova ääninenkin) vain jos ei ollu tissillä. Sylissä välillä rauhoittui jos oli juuri saanut tissiä mutta sitten vartin päästä piti jo saada tissi suuhun. Vaipan vaihdot täyttä huutoa. Tissille nukahti hetkeksi mutta jos huokaisitkin syvään rääkyminen alkoi ja muutenkin oli tosi säikky koko illan, pieninkin rasahdus ja tyttö pomppas ilmaan. Sänkyyn laittamisen sai kokonaan unohtaa itku alkoi ennen kuin oli edes laskenut häntä patjalle. Yritin jopa nukuttaa omaan sänkyyni kun olin imettämässä, nukahti tissille mutta heräsi heti sen jälkeen (näin ei yleensä ole käynyt).

Mä veikkaan suuresti että tää johtuu d-vitamiinistä (DeVitol) jotka aloitettiin pari päivää sitten. Eilen oli 2 tipan vuoro. Huuto nimittäin alkoi noin 6-7 h päästä sen ottamisesta. Meinaan mennä heti tänään vaihtamaan, pakko kokeilla riskiä en ota jos siitä johtuikin.

Mietin ilmavaivojakin mutta ainakaan neidillämme ei ole niin pahoja ilmavaivoja mitä olen nähnyt että vetäisi itseään kippuraan kivusta ja naamakin menisi kurttuun. Piereskelee aikas paljon mutta eikö se ole ihan hyväkin.


RonjaM & NaPPula 2 vko 3 pv
 
Takaisin
Top