Vauva-arkea

Meilläkin on reilun viikon verran tungettu nyrkkiä suuhun ja kuolaa valunut ihan kauheesti..
Viikon päästä on 2kk neuvola, ni sillon sitten varmaan kuulen kans, et onko ikenet turvoksissa. Mun äiti sanoi jo muutama viikko sit, et ihan ko Elmerillä näkyis hammas tuolta ikenen läpi... Ite en osaa sillai kattoa, ni saa nähdä oliko se oikeessa.
Rota-rokote saadaan sit kans sillon. Miten teidän vauvat on siihen reagoineet? Joval jo kertoikin, että hyvin oli mennyt.
 
Meillä meni rota-rokotteen kanssa kans ihan loistavasti..Ei mitään ongelmia. Ja muksut vetikin sen ilman mitään...Näytti maistuvan.. :D
 
Asiasta villasukkaan!!! Milloin aiotte aloittaa / olette aloittaneet soseiden ja vellejen antoa vauvalle??? Jos jo ootte testannu miten vauva reagoinut??... Ite asun täällä jumalan selän takana eikä mulla ole lasten kanssa apuja eli yksin se 24h mies tulee aina perjantai illalla kotia ja lähtee taas lauantai ja sunnuntai välisenä yönä niin se ei hirveesti kerkee auttamaan tytön hoidossa ja alan oleen aika väsyny ku neiti herää tunnin välein tissille.. Ja ongelmana on se et se ei suostu pulloo ottamaan millään et saisin annettua sille maidonkorviketta ku omat tissit ei enään riitä tyydyttämään tytön nälkää ja mietin et jos antaisin vähän jotain sosetta tai jotain ku pakko munkin on joskus nukuttava... En kyllä tiedä kauanko jaksan enään tätä rumbaa.. Päätäkin särkeny nyt 2 viikkoo putkeen ja tiedän sen johtuvan unen puutteesta... Mä vaan lasken koko ajan päiviä et tyttö tulis vanhemmaks et sille vois alkaa antaa jotain muutakin kun tissiä
 
Mietin tota sosejuttua tässä eilen ja eikös yleensä niiden kokeilu aloiteta siinä 4 kk iässä? Vai oonko taas keksinyt jotain omia juttuja? Kauhea ajatella, että tälläinen lyhyt aika vielä, 2 kk ja sitten voidaan aloittaa niiden kokeilu.... Toi pieni rakkauspakkaus oli vielä äsken niin pieni... Laitoin vähän aika sitten 52 cm vaatteet pois kaapista ja ne oli niin pieniä! Nyt pitää pikku hiljaa alkaa laittaa 56 cm vaatteet pois :S
 
Meillä ainakin Luka vetelee jo velliä ja Leevi totuttelee.. Kohta alan Lukalle antaan pikkusen soseita ja jahka alkaa näyttää siltä et kaikki ok niin aion alkaa rytmittämään päivää oikein huolella.

Mä alotin ton vellin annon 50-50 (tai no ihan alussa laitoin 1/4 velliä) syteemillä. Ja sit jossain vaiheessa kokeilin antaa pelkkää velliä ja katoin miten vatsa reagoi.. Leevillä nyt tuntuu olevan herkempi vatsa kun Lukalla, et sille me annetaan viel 50-50 mixejä..

Ja tosiaan neuvolastakin kyselin tosta vellin annosta ja sano kyllä mulle et voi kokeilla antaa, mut jos vatsa alkaa reistaan niin pitää lopettaa. Meillä ei oikein muuta ollu kun kakkaa väännettiin naama punasena ja siihen sitten annettiin Levolacia et helpottaa.
 
Mä oon tuossa ruoka-asiassa sitten varmaan toista ääripäätä. Nimittäin suunnittelen tälläkin kertaa täysimettäväni puolivuotiaaksi ja vasta sitten annan mitään muuta. Mutta kaikkihan ei mene niin kuin suunnittelee, joten jos poika alkaa olemaan nälkäinen tai maito ei riitä, niin sitten täytyy antaa jo aiemmin.

Mä oon ymmärtänyt, että 4kk olis nykyään suositus, koska aloittaa soseita. Joskus aiemmin se oli kai 3kk. Toisaalta mun sanaan ei tässä asiassa välttämättä kantsi luottaa.
 
Sintura etkö sä syötä enää yöllä ollenkaan? :O Meil on lyhentynyt yöunet, 1,5-2h lähinnä saan itte nukuttua väleissä ja illalla huudetaan, eilen mies tuli kotiin lomille taas pariksi viikoksi ja jätkä heitti heti semmoset sirkukset kehiin että ei varmaan isi ajattele että täällä ollaan vaan lökötelty. Se on kyllä ahistavaa tuo parku. Eilen oli ekan kerran tunnin pari putkeen, eihän sekään nyt hirveän pitkä aika vielä ole, toiv ei pitenekään, mut kyllä se raastaa sydäntä kun ei mikään auta... En tiedä mikä on. Vai hämmentyikö isin tulosta - olinko mä erilainen? Kävin myös itte kampaajalla ja värjäsin tummaksi blondin niin oisko voinut siitäkin jotenkin hämmentyä? Vähän väsyttää jo kun iltanukkuminen on niin kiven takana, hirveä vänkääminen että ylipäätään alkaa torkahdella ja sittenkin menee vielä vaikka kuinka kauan että lopulta nukahtaa. Eilen menin sänkyyn puoli 12 kun kirkaisi ja syötin vielä vähän. Onneks yösyötöt menee niin, että alkaa ähistä mihin herään, syö ja nostan sitten takaisin ja jatkaa uniaan siitä. Ainakin vielä! Huhhuh tätä elämää. Aika ärtyisä on muutenkin... En tiedä vaivaako mahassa, vihreää kakkaa on ollut jonkin verran että ilmavaivoja kai on. Olis niin kiva iltaisin seurustella ja olla rauhassa mut ei kun hirveä kitinä ja huuto. Se alku olikin liian hyvää ollakseen totta. Yritän ajatella että 3kk iässä sitten alkaa helpottaa, enää vajaa 2kk... Huoh. Mut eihän tääkään mitään koliikkia vielä ole, et yritän ajatella positiivisesti.

Tulipas valitettua. On meilläkin alettu hymyillä ja naureskellakin, vähän tulee jo juttua ja lisääntyy vaan. Tänään ikää 5vk. Kyllä mä sitä kaikesta huolimatta rakastan. :) On vaan välillä semmonen olo että oliko pakko omaa elämää tällä tavalla hankaloittaa ja ärsyttää ihan sikana ja tuntuu et vaan ottaa päähän se lapsi koko ajan. Toki niitä ihania hetkiäkin on, imetys on alkanut sujua ja tyyppi on terve.

Nyt tuo mies vielä tuli tohon sotkemaan. ;)
 

Sofi, ei meillä sentään joka yö ihan yhtä kukkasesti mene...Eli toisinaan saattaa nukkua lyhyempiäkin pätkiä ja silloin tulee yösyöttö mukaan kuvioihin. Mut yleensä vaan yksi. Monesti herää joskus 4-6 välillä syömään, nukahtaa ja herää taas 8-10 välillä. Sit riippuen vähän siitä, kuinka pitkiä pätkiä on nukuttu, niin saattaa nukahtaa vielä pariksi tunniksi tuosta 8-10 eteenpäin. Mut sit tulee välillä niitä ihania öitä, kun tosiaan nukkuu koko yön heräämättä. Ja se yöunille nukahtaminen tuntuu monesti olevan työn ja tuskan takana...Jos aloitellaan nukuttaminen n. kasin aikoihin, niin aikaisintaan kympiltä viimein nukahtaa. Mutta tuo on siis hyvin. Välillä se on sellaista väsytystaistelua kyllä, että saattaa mennä yli puolen yönkin. Ja päivisin on huono nukkumaan ja sit kiukkuillaan. Jos saan tytön nukkumaan päiväunia, niin on paaaljon mukavampaa meillä kaikilla.

Eilen käytiin sit ostamassa disflatyl-tippoja, kun kakka on ollut vihreää ja taas eilen oli kauhea kiukkupäivä. Miehen tullessa kotiin töistä täällä oli vastassa itkevä vaimo ja vauva:) Eli hyvin vaihtelevasti näyttää menevän. Ekat pari viikkoa oli helppoja, siitä kuukausi eteenpäin oli aika vaikeaa ja sit taas viikko aika helppoa. Nyt näyttää olevan sekaisin hyviä päiviä ja huonoja päiviä. Sitä 3kk:n ikää täälläkin ootellaan. Josko sit alkais päiväunet sujumaan paremmin ja ajoittaiset vatsan kipristelyt jäisi pois...Hope so. 

 
Meillä syödään kerran yössä 4-5 aikaan ja sit seuraavan kerran 7-8 aikaan. Poitsu vetelee sen ensimmäisen unipätkän 4-6 tuntia sen jälkeen pienempiä pätkiä 1-2 tuntia.
Tänään on ilmeisesti maha vaivannu ku huudettu on enemmän kun normaalisti.
Mistä mahtaa johtua toi tissillä kiukuttelu??? ensin syödään ihan kiltisti ja yhtäkkiä alkaa kiukku ja perään hirvee huuto. Edellisinä päivinä syönyt hyvin paitsi illalla kun pitäs mennä yöunille niin alkaa kiukku ja huuto kun pitäs tissiä syödä. EN YMMÄRRÄ!!
Ja ilmavaivoja tuntuu olevan melko paljon.
Perjantaina olis 1 kk neuvola.
 
Kat83. meillä iltasin monesti samaa vikaa, tissillä aletaan huutamaan ku pitäis alkaa nukkumaan.. Tissi suussa, hetken imua ja sit alahuulipitkällä.. Tiedä sitte mitä tuo on, yrittää samalla ottaa uudestaan otetta mutta keskittyy vaan siihen itkemiseen. Tuoki on raukka ku sillä on niiiin pitkällä tuo alahuuli sillo, ei edes ylähuulta näy yhtää ku paksumpi alahuuli on rullautunu eteen :D Raukka <3 Ja sit mä oon ihmetelly tota ku kesken unien päivisin tulee itku tytöllä ja sitte nukahtaa heti uudestaan.. Ja välillä se säikähtää vissii, äskenki ku nukkuu just tos sitteris, äänen oikein päästi ja kädet meni leveelle oikee ja sillee jännästi.. Niinku ne sitä jotai refleksiä koittaa neuvolaski.. :) Ihmeellistä miten noi vauvelit touhuaaki, ja näkeekö unta sitte vaan, jotain painajaista tai jotai. Tiedä tuosta..
 
Kat82 ja Joval: Meillä oli tota samaa itkua tissillä, kunnes keksin ruveta röyhyttämään siinä kohtaa. Ootteks kokeillu? Meillä se auttoi. :)

Samaten meillä on ollu välillä noita itkun alotuksia ja samantien takas nukahtamisia kesken päikkäreitten. Yöllä niitä ei oo ollu koskaan! Outoja nuo vauvat! ;)
 
Meillä saatetaan kans kesken unien oikein parkastakkin ja sit nukkuminen jatkuu.. joskus itketään unissaan ja sit kun hetkeks laittaa käden mahan tai kyljen päälle niin rauhottuu ja jatkaa unia.. Joskus on joutunu ihan syliinkin asti ottaan ennekun rauhottuu.. nytkin kun pojut nukkuu ja äsken kopautin kaukosäätimet yhteen niin oli moleimma kädet levällään ja nyrkit ihan auki. Se on kai se moron-refleksi, vai mikä se nyt oli..
 
Meil on ihan sama et päiväunilla saattaa kesken kaiken alkaa kitistä tai itkeä ja sit nukahtaa uudelleen, joskus täytyy ottaa syliin ja rauhotella. Ja monesto tossa kohtaa kun alkaa kitinä unilla niin tulee pieruja samaten välillä tissillä kun alkaa kitistä niin pieruja vääntää. Oon yrittäny röyhyttää välillä kun syö mut eilen siitä ei ainakaan ollu mitään apua. Eilen illalla oli taas sama rumba ettei alkanu tissiä syömään kunnolla niin luovutin sit ja pumppasin pulloon 125ml ja jätkä veteli sen ja sit hetken päästä perään vielä tissiä ja sitä vielä söi kiltisti ja sit nukahti. ja nukkukin sit 6 tuntia putkeen :)
Ja tosiaan poika vaan pieree paljon mut kakkaa ei tule :(
 
Meilläkin kiukkuillan tissillä. Yleensä aina iltaisin kun yrittää syöttää niin poika kiukkuaa ja potkii jalkojaan ja kuitenkin haluaisi syödä ja sitten ottaa tissin suuhun, imee pari kertaa ja alkaa taas kiukkuamaan. Luulen että meillä se johtuu ihan vaan väsymyksestä. Yleensä menen vaihtamaan kertisvaipan yöksi ja menen makkariin kokeilemaan syöttöä uudestaan ja nukuttamaan poikaa.
Nyt tuntuu että ilmavaivat on pahimmillaan, eikös ne kuuden viikon iässä olekkin? Aloitin kylläkin Jekovitit pienen tauon jälkeen uudestaan, en tiedä johtuisiko siitä. Tosin ilmavaivat ovat pahimmillaan aikaisin aamulla ja d-vitamiinin annan  vasta aamupäivällä. Onko kenelläkään kokemusta Gefilus tipoista joissa on d-vitamiini mukana? Oon valmis kokeilemaan jos vaikka auttaisivat, alkaa väsymään pojan itkuiluun eikä ole kiva katsoa kun toisella on huono olla :(
 
En oo kerinny tännekään aikoihin kirjottamaan mut josko nyt alkais taas..
Meillä noita samoja vatsavaivoja ollu tässä epäsäännöllisen säännöllisesti kuukauden verran (poika nyt 6,5vkoa) ja eilen sitten päätin aloittaa cuplatonit kun tuntu että omakin pää räjähtää kun koko päivän kuunteli sitä kohtauksellista huutoa. Aivan kuin lasta kouraisi kunnolla, siltä se kuulostaa. Saatiin tosin toissapvänä Rota-rokotekin, että en tiedä johtuisko siitä noi vatsavaivojen paheneminen. Joka tapauksessa oon huomannu et mua stressaa aika paljon toisen huuto ja on niin epätoivoinen olo kun ei tiedä miten toista auttais.. täälläkin lasketaan viikkoja kun 3kk tulee täyteen.

poika on onneks nukkunut toistaseksi yöt aika hyvin.. herää kans 1-2 kertaa syömään, toisinaan saattaa jäädä hereille mut oon vaan jättäny meidän väliin tillittää, en seurustele ja siihen se on sit nukahtanu itekseen tai ainakin herään sit seuraavaan syöttöön ja oletan että poika on nukkunut :)

Arki on ollut ihanaa ja antoisaa tähän asti.. eilen vaan tuli joku väsymyspiikki ja olin jotenkin niin kypsä ja väsynyt :( onneks tää päivä tuntuu jo paremmalta :)
 

Meillähän oli noita tissille kiukkuiluja, eli rintaraivareita jopa kuukauden verran. Lueskelin imetystukisivustolta mahdollisia syitä ja miten voisi tilannetta helpottaa. Tosin meillähän niitä oli koko ajan, paitsi öisin. Meillä taisi johtua ihan vaan tytön kovasta imemistarpeesta. Eli maha on jo täysi, mutta haluaisi silti imeä ja sit suuttuu kun sieltä tuleekin maitoa. 

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=117

Tuossa linkki, jos jollekulle olisi apua siitä:)

 
Heips taas pitkästä aikaa!

Meillä oli hieman vaikeammat ajat 3 vko - 5 vko iässä. Päivisin oli paljon hereillä ja itkeskeli. Oli väsy mutta aina kun nukahti heräsi 2 min päästä (ilmavaivoja), lopulta oli sitten niin väsynyt että itki koko loppu päivän sen vuoksi. Onneksi nyt ne ovat loppumassa ja hymyilee päivisin paljon ja saa nukuttua päikkäreitäkin. (yli viikon ollu käytössä disflatyl, en varma mutta oletan että nämä auttanut)

Itse en ole huomannut tissillä kiukunpuuskia (joskus pari kertaa kun ollut väsynyt) mutta muuten ei ole ollut.

Nyt on pakko olla onnellinen että meidän neitihän nukkuukin sitten hyvin! Eli normaalisti joka yö 5-6 h unet (00-06), sit tissillä 15-60 min ja unta noin 3 h. Sen jälkeen onkin päivä joten se vaihtelee paljon, joskus ei oikein nuku kuin pari puolen tunnin jaksoo ja toisinaan sitten nukkuu 3 x 1,5-2 h päikkärit. Yö syöttö alkaa 21 ja päättyy siis 00 kun nukahtaa.

Paljon erityis jaksamista Teille jotka nukkuvat vain 2 h yö-unijaksoja. Itselläkin ollut toisinaan niin väsy että pilkkinyt pystyasennossa kun imettänyt vaikka olen saanut yöllä nukuttua sen 5 h. Herään siis itse yleensä silloin 5 tai 6 aikaan ja olen koko päivän hereil, tietty joskus otan torkut jos siltä tuntuu/pystyy.

Uskomatonta kuinka vaativaa hoitamista tämä alku aika on, jää oma aika todella vähille. Jaksamisen kannalta pitäisi myös saada omaa aikaa. Tottakai tiesin että helppoa se ei ole ja elämä muuttuu, mutta sitten sen tietää vasta kun vaavi tuohon tulee että äiti on aika kiinni vaavissa ja itkukohtauksia voi tulla (kun väsynyt ja tuntuu ettei osaa auttaa itkevää vauvaa). Meillä ollut neiti hoidossa 2x mummuilla (2-3h ajan), vaikka aika on lyhyt mutta se on ollut niin tarpeen sen jälkeen taas jaksanut ihan eri tavalla.

Mutta on tämä niin ihanaa aikaakin, kun neidiltä saa kunnon hymyn tai naurun pyrähdyksen tai kun häntä katsoo kun nukkuu on se niiiiin iiiihaaana ja suloinen ja tekee vain mieli halia ja pussata!!!

RonjaM & NaPPula 5 vko 2 pv
 
Vauvalla on näköjään päivät ihan erilaisia, ei voi yhtään ennustaa, minkälainen seuraavasta tulee! Neuvolantäti varoitteli, että puolentoista kuukauden iässä itkuisuus on huipussaan, ja niin se totta tosiaan on. Tai ainakin eilisen perusteella. Poika väänsi vatsavaivojaan ihan naama punaisena melkein koko päivän, ei saanut edes nukuttua päikkäreitä, kun vatsa vaivas niin kovasti eikä kakkaakaan tullut kunnolla vaikka yleensä sitä tulee ihan hirveesti. Pari kertaa väänsi sellasta oikein kunnon vaahtoa, ettei mikään ihme että suolistossa korvensi. No, sitten nukahti yöks puol kakstoista ja heräs puol seittemältä.. tais olla vähän väsynyt päivän itkuista ja valvomisesta. Itse heräsin pojan ähinään puol viideltä ihmettelemään miksei poika jo herää kunnolla ja tissitki oli pinkeinä maidosta :D
Tänään se onkin koisinu pitkiä pätkiä ja syönyt reippaasti. Eilen syöminenkin oli semmosta väsynyttä imemistä, että kun tissin sai suuhun, se imi sitä viitisen minuuttia ja jäi siihen roikkumaan. Mä uskon, että se on se suolisto kun kehittyy asteittain, tänään on tosiaan aivan erilainen päivä eiliseen verrattuna.

Mua naurattaa kans toi vauvelin pelästymisrefleksi, moro-heijaste vai mikälie. Kun vaikka vaunut nytkähtää liikkeelle, ja poitsu nukkuu kädet ylhäällä pään vierellä, ne lennähtää eteen sormet harallaan ja laskeutuu takas paikoilleen. Ollaan matkittu miehen kanssa noita eleitä, pikkasen näyttää huvittavalta, kun aikuinen ihminen tekee samoja juttuja. Aika reiluu.

Meillä myös tuo uni on kovin elämöimistä, välillä huutaa suoraa huutoa kesken unen, ja se on niin kovaäänistä ettei hereillä ollessa ikinä, sitä oikeesti pelästyy. Ja kauhee ähinä ja puhina välillä, mutta sikeessä unessa on. Sitä on kyllä hauska tarkkailla. Ja onneks nää päivät vaihtelee, eilen olin sen itkun ja valvomisen jälkeen ihan tööt mutta tänään maailma näyttää taas hyvinkin kauniilta :D ja vauva senkun kasvaa...
 
Meillä on rauhoittunut arki aika hyvin. Nukutaan jotain 9 h unia ja herätään pari kertaa yössä syömään... Päivällä käydään kävelyllä ja sillon saatetaan nukkua, mutta muuten neiti ei nuku päivisin. Joku pari viikkoa sitten (1,5 kk iässä) Idalla oli ehkä pahimmat taistelut ja huudot ja mahanväännöt. Nyt ei oo oikeestaan yhtään... Pierut saattaa tulla samalla kun yskii tai aivastaa :D

Ida itkee myös välillä tissillä, mutta oon päätellyt sen johtuvan ilmasta mahassa ja se helpottuu yleensä kun röyhtäyttää.

Eka rotarokote on meilläkin saatu nyt ja se meni aika helposti :) Näytti tykkäävän siitä.

Kynsien leikkuu on ihan kauheeta... en tykkää siitä yhtään! Neiti heiluu ja huitoo kun yritän leikkaa sen kynsiä. Yritin joskus leikkaa niitä samalla kun syötin tai kun Ida nukkui, mutta sekään ei oikein toimi...
 
Minkalla nousi kuumepiikki parina iltana rota-rokotteen jälkeen. Ei korkealle mut 38.1 korkeimillaan. Kahtena iltana piti kuumetta muutaan tunnin. Rota-roketteen jälkeen myös puklautteli reilummin kuin aikasemmin viikon verran. Viikko rotarokotteesta kakka oli todella ärtsyn hajusta ja peppukin alkoi punoittaa sen takia.  et mielen kiinnolla odotan 3kk neuvolaa ku saa sillon kaks rokotetta. nestemmäistä panadolia on ostettu jo valmiiksi. Reagoi neiti aika hyvin noihin rokotteisiin...emoticon
 
Takaisin
Top