Vauva-arkea

joval

Näppärä viestien naputtelija
Nyt kun meitä jakaantuneita on jo aika läjä täälä niin ajattelin tämmösen laittaa tänne :)

Eli miten kotona on lähtenyt sujumaan ja miten oma parantuminen sujuu?

Meillä on aika mukavasti lähtenyt menemään. Vauva nukkuu ja sy tyytyväisenä. Ihan muutaman kunnon äänenavauksen neiti päästäny tän muutaman päivän aikana :) Ihanan kiltti kyllä. Nukkuu ku tukki yöt, joutuu herättelemäänkin syömään neitiä välillä kun tuo uni tahtoo maistua vähän turhankin hyvin :)  Isiin tullut ;) 

Jopa imetys, mitä ajattelin etten onnistu siinä koskaan, onnistuukin aika hyvin :) Lisämaitoa oon muutaman kerran joutunu antamaan ennen kun maito nousi toissa yönä kunnolla :) Ja tissit on ku Pamela Anderssonilla, tosin muu kroppa löllöä nahkaa :D

Perse tahtoo olla herkkänä vielä, mutta paranemaan päin koko ajan. Onneksi! Saa alkaa elämään normaalia elämää :) Tänään saatiin ulkoilulupakin neuvolatädiltä sään salliessa :) Ihanaa, pääsee testaamaan vaunuja ylepänä äitinä pihalle :) 

 
Meillä kanssa arki lähteny suht hyvin käyntiin. B-vauvalla tosin taitaa ummetus vaivata, mutta tänään haen apteekista Levolacia pojalle samalla kun haen itelleni lääkitystä. A nukkuu niin hyvin ja sikeästi yöt ja herää pari kertaa syömään. Päivälläkin malttaa A olla jo parikin tuntia hereillä ja tutkiskella mitä ympärillä näkyy. :D Telkkarista, varsinkin lätkämatsin aikana ovat kovasti kiinnostuneita, se on hyvä oppia tavoille jo ajoissa! :D
Ulos kun lähdetään niin pojat sammuu heti. Ja nyt kun ilmatkin vaan paranee niin pääsee melkein joka päivä ulos, sen jälkeen pojat saattaa kotonakin nukkua pari tuntia ihan tyytyväisenä. Ihmeellinen vaikutus tolla ulkoilmalla.
Muuten täällä vaan syödään, nukutaan ja paskotaan (mikäli se paska kulkee).. :D :D Ja kiusataan iskää öisin, kun iskä ei anna äipän tehdä mitään kun pitää paranella ittensä.. :D
On mulla ihana mies, onneksi!
 
Täälläkin on suuhteellisen hyvin lähtenyt arki pyörimään vauvan kans. Opetteluahan tämä on ja virheitäkin on tullu jo tehtyä. Millon on lapsella liikaa vaatteita ja millon liian vähän. Imetys lähti hyvin sujumaan kun maitonousi. Alkuun oli imuote vauvalla hyvä...mutta mutta sitten alkoivat ilmavaivat pikkasella ja niitä kesti muutaman päivän...lueskelin jo koliikistakin netissä kunnes törmäsin imetystuki sivustoihin ja selvisi että ilmavaivat johtuu imuotteesta joka oli muuttunut. Olin alkanut imettämään vauvaa väärässä otteessa ja raukka ei saanut oikeaa otetta otettua. Sitten harjoittlimme pari päivää uudelleen oikeanlaista imetysasentoa ja imuotetta niin johan loppuivat ilmavaivat. Nyt meillä on taas reipas pikku neiti joka syö ja nukkuu. Yölläkin antaa äidin nukkua. Onneksi tuo laps ei muista isin ja äitin virheitä enään isompana ja antaa ne anteeksi. On se niin ihana rakkauspakkaus. Niin luottavaisesti katselee isää ja äitiä sylissä ollessaan, kun ei tiedä kuinka kokemattomia ja virheitä tekeviä he ovat.
 
täälläkin todella kiltti lapsi, syö ja nukkuu hyvin.
pitää vissiin katella kans tuota imetystukea kun meillä tuuppaa tulemaan hikka ruoan jälkeen =) ajattelin ei se haittaa,mut nytku neiti on pikkasen nälkäsempi, niin ei olla saatu hikan takia mahaa täyteen kerralla.

kiitos vinkistä =)
 
Meillä ei vielä olla kunnolla päästy arkeen käsiksi, mutta kirjoittelenpa silti.
Eli eilen kotiuduttiin synnäriltä, tänään piti mennä vielä klo 11 bilirubiinikontrolliin. Yhdeltä soiteltiin tuloksia - arvot taas jyrkästi nousussa ja käskettiin tulla takaisin iltaseiskaksi uuteen kontrolliin. Käskettiin myös pakkaamaan 'sairaalakassi', koska todennäköisesti jouduttaisiin jäämään. Onneksi (ja kaikkien yllätykseksi?) oli arvot lähteneet laskemaan ensimmäistä kertaa ja päästiin kotiin! Eikä kontrolliin tarvi enää mennä, ellei vauvan vointi huonone. Toisin sanoen syö vielä huonommin ja ole vielä väsyneempi kuin nyt.
Maito on noussut todella hyvin. Mutta ongelmana on imetys. Poika ei viitsi syödä kuin 5 min kerrallaan. Eli ei saa riittävästi ruokaa. Poika hamuaa tissiä, ottaa hyvän otteen, imaisee pari kertaa ja jää nukkumaan, kun tissi suussa on hyvä nukkua. Tästä syystä osittain nuo bilirubiiniarvotkin on olleet korkeat ja painokin vasta just ja just lopettanut laskemisen. Pitäisi saada paino nousuun siis. Sain tänään ohjeeksi, että pitää imettää ja jos(=kun) poika lopettaa imemisen, niin sitten vaan tuttipullolla pumpattua maitoa. En mä kyllä tiedä miten sitäkään saa tungettua nukkuvaan vauvaan...
Neuvola mulla piti olla torstaina, mutta sanoivat osastolta, että voisin koittaa aikaistaa sitä tiistaiksi, tai mennä neuvolaan ainakin tarkistamaan tuon painon.
Mullehan ei tullut yhtään tikkiä tai repeytymää, joten olen itse fyysisesti tosi hyvässä kunnossa. Istuminen ei tunnu missään yms. Baby blues kyllä vaivaa ja itkettää vähän väliä, niin pienemmät kuin suuremmatkin asiat. Huomenna anoppi tulee auttamaan, kun en jaksa yksin vielä esikoisen + vauvan kanssa. Saas nähdä miten kestän hermojani menettämättä, me kun ei olla kaikesta samaa mieltä, eikä anoppi ymmärrä mun huumorintajua.
Kaipa tää arki tästä kohta alkaa rullaamaan.
 
Eilen illalla olin onnellinen, kun poika itse halusi syödä klo 18, 19, 20, 22, 23... eli aloitti "iltatankkaukset" kuten kunnon vauvan kuuluu (mun mielestä). Sitten söikin yöllä vain klo 04 ja 05 ja jatkoi unia aamuyhdeksään. Tuntuu siis, että on alkanut syömään oma-aloitteisesti riittävän usein, ei tarvitse enää siitä huolehtia. Yöllä tuli tuo 5 tunnin väli (kun mulle sanottiin, että huonon syömisen takia ei sais tulla yli 4 tunnin väliä, mieluiten vain 3 h), mutta musta se oli ok, kun oli illalla kuitenkin tankannut kunnolla.

Itse en edes huomaa olevani väsynyt. Äsken menin nukkumaan samaan aikaan kuin poikakin ja nukuin 2,5 h päikkärit ihan kevyesti. Pitää vaan muistaa mennä jatkossakin nukkumaan, kun vauva (tai lapset isosiskon kotona ollessa) nukkuu.
 
Meillä nuo yöt tuppaa olemaan hiukan hankalia.. Taitaa molemmilla pojilla vatsat vaivata ja ollaanki nyt annettu Levolacia jospa se auttais.. Pitää huomenna neuvolasta vähän kysellä noista ilmavaiva lääkkeistä jos kävis ne hakemassa. Päivällä pojat nukkuu ihan ilman ongelmia, mut yöt ollaankin sitten helisemässä. Päivällä koitetaan itekkin nukkua kun pojat nukkuu, mutta tuntuu että koko päivä menee ihan hukkaan nukkuessa.. Nuo päivätkin kun kulkee nykyään niin hurjaa vauhtia etiä päin..
Meillä pojat syö sillon kun ne ilmottaa että on nälkä, me ei erikseen herätellä niitä syömään. Ellei sitten olla kohta lähössä kävelylle tai johonkin niin sillon herätetään ne syömään, että jaksavat sitten olla hetken.. Tietty sillon jos tiedetään että menee pitempään niin otetaan mölöt mukaan..ja vaipat kanssa, tietenkin.
Sitä oon miettiny että uskoltaako noille miten antaa vettä, kun niillä tuntuu olevan kuuma..? Ja ulkona varsinkin voi tulla vaunuissa lämmin niin uskoltaikohan niille reissuille ottaa vettä mukaan pojille? Taidan ainakin huomena neuvolassa vähän kysellä noista hommista.. Pitää varmaan taas rustaa lappunen kaikista asioista mistä pitää muistaa kysyä..
 
morkai: Meillä just neuvolantäti sanoi tuosta vedenjuonnista näin: Periaatteessa vauva ei vettä tarvitse, mutta jos lähtee esim. pidemmälle automatkalle ja vauva pitkään turvakaukalossa (=kuuma näin kesällä), voi vettä antaa. Ettei tarvii vähän väliä pysähtyä syöttämään (tokin niinkin voi tehdä). Eli kaipa sitä vettäkin voi antaa.
Esikoisella meillä oli käytössä sellainen apteekin tuote ilmavaivoihin kuin Cuplaton. Musta tuntui, ettei siitä ollut apua, mutta kun jätin hetkeksi pois, vaivat pahenivat. Eli ilmeisesti auttoi sittenkin. Annoin sitä tuttipullosta oman maidon seassa.
 
Noita ilmavaiva lääkkeitä oli joku D alkavakin, en muista nimeä.. Niissä vissiin oli erona se että Cuplaton on vesipohjanen ja toi toinen öljypohjanen, näin mä ymmärsin.. Lueskelin noista niin moni sano et Cuplaton ei oo auttanu, mutta onhan tuokin muksusta kiinni.. Pitää varmaan kuitenkin kokeilla, ei viittis kuitenkaan hirveen kauaa tota Levolaciakaan käyttää jos ei oikeesti ookkaan ummetuksesta kyse, tosin luulen, että Herra B:llä on ummetuksesta kyse.. Pitää aamulla neuvolassa jutella asiasta niin ehkä sitten oon hiukan fiksumpi taas tän asian suhteen.
 
Mä oon kans ollut siinä käsityksessä, että toi Cuplaton on kaikista 'miedoin' lääke ilmavaivoihin. Joten sillä me aloitettiin. Vaivat ei ollut niin pahoja, että oltais etsitty jotain muuta lisäksi.
 
Meillä on tähän asti menny aivan mukavasti kotona, tosi kiltti tyttö ollu ja kova kuuntelemaan kun sille jutellaan ja viihtyy sitterissä itekseen. Nyt viime yö vaan oli yhtä tuskaa, itkua itkun perään.. Vaipat vaihdettu ja tissiä saanut ja lämmin on varmasti ollut mutta mikään ei ollut hyvin.. Puolentoista tunnin välein herätti eikä tahtonut rauhottua oikein, imetyksen ajan oli rauhassa mutta heti kun nosti sängylle sylistä takaisin nii kauhea huuto alkoi.. Nyt kuitnkin neiti niiiiiiin tyytyväinen sitterissä että ei ikinä uskoisi että viime yönä on äitiä kiusattu :) Oon muutenkin huomannut että nyt tässä parin päivän aikana neiti on ollu itkuherkempi ja syli on ollut mukavin paikka missä viihtyy.. Onko tämä ny sitte sitä siteen luontia vanhempiin :) Vai miksikä sitä sanotaan mikä tulee pari viikon ikäselle :D

Vatsa meillä toimii hyvin, piereskelee paljon, onneksi kaikki ilma tulee ulos eikä jää mahaan muhimaan. Vaikka välillä tuntuu että tulppa olisi kiva kun tahtoovat maitopierut haista vähä pahalta :) Hikka on yksi mikä meillä on pari kertaa päivässä ainaki, mutta eipä se enää näytä haittaavan. Mahassa hikan jälkeen yleensä sai semmosenki raivarin että heilui ku heinämies hetken :) 

En olisi itse ikinä kuvitellut että voisin lastani täysimettää! Ja nyt täälä mennään täydellä rintamaidolla! Miehellekin sanoin sairaalassa että en usko että maito nouseekaan kunnolla mutta toisin kävi, maitoa tulee ku hanasta ja paidat aina ihan märkiä jos ei oo suojia.. Toinen valuttaa ku toista tyhjää. Täytyyki alkaa pakastamaan tuota maitoa niin saa mies sitte joskus ruokkia typyä kun ja jos mä jonneki joskus pääsen :) 

Mutta täytyy myöntää että NOPEASTI nuo pienenpienet vauvat vaan kasvaa emoticon
 
Meillä on lähtenyt arki pyörimään tosi hyvin :) Papu nukkuu 3-4 tuntia ja itkee sitten, että nyt olis nälkä. Kun neidiltä vaihtaa vaipan, syöttää ja vaihtaa vaipan uudestaan, niin taas uni maittaa. Toi on vaan ihan kauhee kakkapylly :D Kakkaa aina kun nukkuu ja vielä kun syö...

Oon onnistunut muuten imettämään ilman lisämaitoa, mutta viimeyönä neiti sai sellaisen rintaraivarin, että oli helpoin antaa korviketta pullosta. Aamulla raivarit jatkui, ja annoin pumpattua maitoa pullosta mutta päivällä kun ajan ja kärsivällisyyden kanssa syötin, niin nyt kaikki on hyvin :)

Ajattelin ostaa sähkörintapumpun, kun toi käsikäyttöinen on ollut sen verran kovassa käytössä ja on kuitenkin aika hankala...

Meilläkin neidillä on pari kertaa päivässä hikka. Se on niin raukan näköinen ja kuuloinen sillon.... :D
 
Kertokaahan vauvautuneet, kuinka tärkeä kapine tuo rintapumppu on ja millaisen omistatte - oletteko siihen tyytyväisiä? Pitkän pähkäilyn jälkeen tilasin netistä itselleni PhilipsAVENT Isis iQ Uno:n, joka on sähkö/manuaalikäyttöinen. Onhan se kallis (hieman reilu 100€), mutta toivottavasti olisi hintansa väärti tehden uudesta ja ihmeellisestä vauva-arjesta hieman vaivattomampaa.. Eri asia onkin, milloin sen saan (ja milloin vauva päättää syntyä) - toivottavasti se viimeistään sairaalasta kotiutuessa odottaisi postissa noutajaansa. Tai vielä parempi, että ehtisin tutustua siihen ja steriloida sen ennen synnyttämään lähtöä emoticon  Tosin tällä vauvalla ei tunnu edelleenkään olevan mikään kiire masun ulkopuolelle..
tini 39+5
 
täällä kans mennyt ihan hyvin,lukuunottamatta ilmavaivoja. Ostin eilen cuplatonia, ja ehkä hieman auttanut...en ole aina ihan varma huutaako nälkää vai ilmaa..kun vauvat syö ilmaankin jos sattuu. Imettänyt olen, ja korvikettakin antanut kun en oikein tiedä mitä tuolta rinnasta tulee..on kyllä outoa olla kahden lapsen perhe :O onko teillä muilla ollut itkukohtauksia tai jotai muuta vastaavaa siis itsellänne?? Mulla tulee välillä ihan hirveitä ahdistus itkukohtauksia ilman syytä..no tosin synnytyksestäkään ole kun vasta 4pv aikaa. Tuntuu vain välillä esikoisen puolesta niin pahalta kun ei aika riitä samallalailla..
 
Mulla on tuo Ainun ihan käsikäyttönen pumppu ja on kyllä aivan hyvä. Varsinkin kun aluksi rinnat meni ihan rikki, niin sain sillä tyhjättyä ja kun tuo maitokin nousi heti vauhdilla ja rinnat aivan kosketusarat. Tyhjäsin pumpulla ja annoin välillä pullosta sitte omaa maitoa ja hain vielä rintakumit että sai parantua kunnolla nuo nänneröiset :) Nyt välillä kun tuntuu että toinen rinta on täydempi, tyhjään sitä vähän aina kerralla ja laitan pakkaseen maitoa niin ei tarvitse sitten korviketta antaa jos tulee tilanne jossain vaiheessa ettei äiti ookaa just nyt kotona.. Eli joskus sadan vuoden päästä varmaan :D Mutta oon kyllä tyytyväinen ollu siihen, auttoi kyllä hyvin varsinkin maidon nousussa :) 
 
tini: Joku ei tarvitse rintapumppua lainkaan ja taas joku toinen ei voisi elää ilman. Ja etukäteen kun ei voi tietää. Mulla esikoisen kohdalla hankin käsikäyttöisen rintapumpun... enkä käyttänyt ollenkaan. Nyt toisen kohdalla taas pumppu oli vielä kaverilla lainassa ja oli pakko hakea takaisin, koska vauva söi huonosti ja piti tuputtaa maitoa (jota multa tuli, kunhan viitsin pumpata). En oo viitsinyt pumpata 'turhaan', kun ei oo olleet rinnat niin täynnä ja tuskaiset. Viimeksi itse vannoin maidonkeräimen nimeen, mulla kun toinen tissi vuosi paljon aina imetyksen aikana, sain keräimellä talteen 20-30 ml per syöttö. Ja sitten illan päätteeksi pakastelin noita päivän aikana kertyneitä maitoja, että vois sitten joskus antaa. Ne tuli sitten heitettyä pois, kun ei esikoiselle kelvannut tuttipullo lainkaan. Nyt en oo ainakaan vielä jaksanut pakastella, kun meidän pakastin on rikki... katsotaan, jos jaksaisi, nyt kuluu vaan törkeän paljon liivinsuojia.

Ballo: Mä ainakin itkeskelin just tuossa 3-5 pv synnytyksen jälkeen. Nyt reilu viikko myöhemmin on jo helpottanut. Samanlainen olin esikoisesta. Se on vaan tätä baby bluesia. Mut tosiaan, jos se jatkuu pitkään, niin kantsii ottaa puheeksi neuvolassa. Itse kanssa itkeskelin mm. sitä, etten ehdi olla esikoisen kanssa kuten ennen...
 

Eilen mietiskelin, että missä sitä maitoa oikein pakastetaan? Onko sitä varten jotain pusseja? Kertokaa viisaammat. t.nimim. Ruisrocklippu ostettuna

Maidonkerääjä! Mikä se on? Joku sanko mikä ripustetaan tissiin, hih? Kaikkea sitä onkin, mitä esikoistaan odottaessa oppii. :D

 
mä pumppailin tissejä tyhjäksi kun maito alkoi nousta ja se teki aika kipeää ja Papu sai samaan aikaan raivareita kun vain näyttikin tissiä... mutta nyt en oo tarvinnut kun neiti syö niin hyvin :)

maidonkerääjiä saa ainakin apteekeista ja isommista kaupoista. ne on kuppeja, mitkä laitetaan tohon nännin ympärille.
 
Sofi, mää oon pakastanu niissä pienimmissä minigrip-pusseissa, päivämäärä vaan pussiin niin tietää ettei oo vanhaa. Niissä on helppo sulattaa maito kun ne on niin ohuita littanoita niin pitää vaan lämpimän veen alla sitä pussia hetken niin on sulat lämpöset maidot :)

Täällä on nyt oltu kotona kolme yötä ja aika vaihtelevasti mennyt :D Kaikki siis hyvin ja vauva on tyytyväinen mut vanhemmat kyllä säheltää senkin eestä :D Millon on vaipat falskannu pissat sänkyyn, millon sit taas tissit tai maidonkerääjä, joskus on omalla paidalla pissat, joskus kakat :D Mut muuten on kyllä ollut aivan ihanaa. Ulkoiltu ollaan vaunuilla kahdesti ja sit muuten vaan hengailtu kotona. Maitoa multa tulee kun hanasta ja poika syö hurjana. Otettiin jo tuttikin käyttöön vaikka vähän podinkin huonoa omaatuntoa sen käytöstä. Poika olisi kuitenkin muuten rinnalla ihan 24/7, ja heräilee unilta rinnalle vähän väliä. Annettiin sitten kokeeksi tutti kun imetys sujuu niin hyvin ja poika on nyt saanut selvästi paremmin nukuttua. (Ja äiti...)
Poika paino syntyessään 3570g, sit 2vrk iässä 3356 ja kun 3vrk iässä oli punnitus ja puhuin sille hoitajalle että poika kyllä syö tosi paljon niin nauratti kun se hoitaja katto sitä vaakaa ihan silmät selällään ja sano: "3464! Siis ootko sää antanu korviketta tälle!?" hehe, 108g päivässä tullu lisää :D Määhän sanoin et se vähän syö :D

Nyt oon pumpannu välillä syöttöjen jälkeen kun tuntuu että tissit räjähtää. Eilen illalla tuli 100ml toisesta tissistä kun olin toisen syöttäny ja sen jälkeen vielä poika söi pumpatusta tissistä. Pitää ehkä miettiä tota äidinmaidonluovutusta jos tää tuotanto tästä vielä hurjistuu. Asutaan muutaman kilometrin päässä sairaalasta niin vois onnistuakin tuo luovutus :) 
 
Täälä on nyt alotettu nuo D-tipat. Annoin vaan yhtä tippaa pari päivää ja nyt menee 2 tippaa.. Hissukseen ajattelin alottaa ne että jos tuleekin jotain mahajuttuja niistä mutta ainakaan vielä ei oo ollu mitää onkelmaa :) 

Eilen meillä meni totaalisesti sormi suuhun. Neiti huusi ja huusi, katottiin vaippaa ja imetin vähän väliä ja ym, mikään ei auttanut. Huomasinpa vaan että tainnut neiti imeä aika tyhjäksi noi maitokannut ettei maito riittänytkää illalla. Onneksi meillä on kuitenkin tuota korviketta jemmassa kaapissa niin sai sitä sitten lopuksi vielä lämmittää sille ja huuto loppui kun seinään, vaikka en antanut kun ihan 20-30ml :) Tais justii sen verran puuttua tisseistä sitten :) Vaikka itse ajattelin että ei anneta korviketta että täydellä imetyksellä mennään, mutta noinkin voi vissiin käydä :D On meinaan neiti sen verran kova syömään välillä että koko ajan pitäisi tissit paljaana olla =) Vaikka ehkä tuossaki on sekin takana että pitää vaan saada olla paljon lähellä.. Meillä kun pidetään tyttöä paljon iholla ja saa olla sylissä niin paljon kun vaan tykkää olla.. Kehittelin pelin jälkeen jo kaikenlaisia kauhukuvia millainen yö tulossa, mutta neiti nukkuikin 5 asti aamulla heräämättä ensimmäisen kerran syömään ja siinäkin sammui melkei heti :) Seuraavan kerran heräsikin 7 ja sitten 9 kokonaan :) 

Ihanaa kyllä kun alkaa tulemaan ikää neidille enemmän, näkee sen silmiäki paljon :) Pysyy hereillä 3-4h päivän aikana, välillä tietenki ottaa kauneusuniaan mutta ihanasti kuitenkin hereillä ja seurailee mitä tapahtuu. Illalla kun peli alkoi, otin tytön viereen sohvalle ja laitoin sen niin päin että näki telkkarin, kauan katseli jääkiekkoa kans ennen kun nukahti hetkeksi :) Hauskaa kun joka päivä huomaa jotain uutta tytössä :)
 
Takaisin
Top