Vauva-arkea

Meillä poika sai eilen kaikki kolme rokotusta samalla kertaa (kuutos-, pneumokokki- ja rota). Hyvin meni, tietty huuto oli pistäessä kova. Kumpaankin reiteen sai poloinen piikit. Kuumetta nosti kyllä, että panadolia kandee olla kotona. Meillä laitettiin ihan suppona se, ettei mee maha sekasin. Kuume tuli siis illalla ysin maissa, ku kahden aikaan iltapäivällä oli pistetty. Aamulla oli vielä kuumetta, mutta toisen supon jälkeen ei enää kolmatta kertaa noussu. Ja kuume meillä siis pyllystä 38,6 ei sen enempää. Poika oli myös itkusempi, mut onneks ei tullu mitään suurempaa, esim. pistokohtiin. Rota-rokotteesta en huomannu mitään oireita ja näytti maistuvan myös hyvin.
 
Rottis meillä on niitä Gefilustippoja, meillä silti ilmavaivoja ja parkua... Annan myös KuplaStoppia. En mä tiedä onko apua vai haittaa kummistakaan. Ajattelin seuraavaksi jatkaa niillä neuvolasta saaduilla vitskuilla, katsotaan tuleeko jotain eroa.

Musta tuntuu et tissikiukku tulee pahiten aina kun tissit on "tyhjät" eli just illalla, etenkin nyt helteillä on ihan säkit ja tota *ttaa kun sen pitää nähdä vaivaa eikä tule suihkuamalla. Juon niin paljon kun ihminen voi, mutta silti tuntuu ettei maito "riitä". Kyllähän sitä sieltä tulee, mutta... Tämä on mun yks tulkinta tilanteesta. Koska aamulla ja yöllä kun maitoa on enempi, ei ole noita kohtauksia ollut. Iltaisin on myös ihan hirveitä huutokohtauksia, mihin ei auta mikään. Kestää aikansa ja loppuu, sitten taas tulee uusi. En tiedä onko mahaa vai hämmennystä vai mitä. Taisinkin jo tästä kirjoittaa? Meil kans mennään nyt 6tta viikkoa ja huutaminen lisääntynyt selvästi. Toiv siitä 1,5kk eteenpäin alkaa sitten helpottaa jos nyt on huipussaan! Ei tähän kyllä voi mitenkään varautua etukäteen. Oon niin kade noista teidän yöunista... Viime yönäkin syötiin taas kaks kertaa ja neljän syötöllä alkoi ähinä ja kitinä niin et viiden aikan vasta nukahti uudestaan. Ittellä seisoo silmät päässä vaik mies on kotona, mut kun ei se voi syöttää niin minkäs teet.

Onko muuten muilla tullut selkä kipeäksi!? Mulla on nyt ihan yht helvettiä kun ilmeisesti innostuin kävelemään liian pitkiä lenkkejä liian aikaisin. Meinaa jalka lähteä alta mut pääkipu on ristiselässä. Hermohan se siellä kivistää, mut toivon että johtuu painopisteen muutoksesta ja häviää ajan kuluessa tää vaiva, eikä välilevyn pullistelusta...

Se on Moro -heijaste, tuo Moro oli joku äijä joka nimesi heijasteen itsensä mukaan "löytäessään" sen. Vähän itserakas. :)

Nyt on kyllä vaikeat ajat taas. Ottaa aivoon kun ärsyttää tuo itku vielä enempi kun itseen sattuu (yritän ajatella et loppuihan se nänni- ja käsikipukin mut olis kiva jos ei koko ajan sattuis johonkin) ja tiuskin vauvalle vaik minkäs se sille voi! Ihan älytöntä äksyillä olennolle joka ei tajua mistään mitään. Välillä tuntuu ettei ne hymytkään auta eikä jaksa jutella. Onneks mies on nytten pari viikkoa täällä niin on joku jonka kanssa jakaa ja joka voi lässytellä sitten tolle toukalle.

Mut tänään pääsen rentoutumaan - Ruisrockiin! Unelmoin jo ekasta kylmästä kaljasta... Mut toisaalta tiedän et kun hetki mennyt on jo ikävä ja mietin miten pärjäävät iskän kanssa. Mies nimittäin ei myönnä että ahistais mut eilenkin kun olin kaupungilla käymässä oli lapsi huutanut kolme varttia ja oli äijä aika ahistuneen oloinen kun soitin. Mut kai ne sitten pärjää.
 
Rottis: Gefilus+D -tipat on öljypohjaisia ja tekivät meidän vauvalle koliikkimaiset vatsakivut ja -itkut. Vaihdettiin Jekovitiin ja aloitettiin Disflatyl -> piereksii paljon muttei ole tarvinnut vatsavaivoja paljoakaan itkeskellä. Meillä on meininki aloittaa Rela-tipat (maitohappobakt.), kunhan nyt apteekkiin asti pääsee.
Käyn lueskelemassa kuulumisenne lähes joka päivä, itsellä ei muka ole aikaa kirjoittaa?? Asiaa olisi, muttei tule kirjauduttua. Mutta hengessä siis mukana, toivottavasti fb-ryhmän myötä palsta ei hiljene.
EDIT: Piti vielä Sofin innoittama kirjoittaa. Itseäkin ahdistaa kun lapsen itku on nyt tällä viikolla lisääntynyt- suurin osa itkusta on "käskemistä" eli tutti on pudonnut tai vauva ei viihdy yksin, mutta on se sen verran hermoja riipivää ettei aina osaa oikein asennoitua.. Onneksi tosiaan meilläkin mies jaksaa "lässyttää" lapselle. Myös täällä raivotaan tissille; alku menee hyvin mutta kohta alkaa "pari imua - irrotus - itku - pari imua" -kehä. Itsellä on selkeästi tissit tyhjemmät kuin esim. pari viikkoa sitten, ja houkutus on suuri turvautua korvikkeeseen lisämaitona.. Toisaalta haluaisin täysimettää, mutta en tiedä kuinka pää kestää, kun mietin saako lapsi tarpeeksi ruokaa vai onko sillä suu kipeä vai tuleeko maitoa sittenkin liikaa??? Imuote huolettaa myös, vaikkei rinnat kipeät olekaan - jospa maidontulo on tyrehtynyt huonon(?) imuotteen vuoksi.. Ääh ja blaah!!

tini ja vauva reilut 5 vkoa
 
Me ollaan kans nyt syöty vajaa viikko noita gefilus+d -tippoja. Ei oo aiheuttanu meillä mitään vaivaa. Ennen syötiin gefiluksen maitohappobakteereja ja devisol-tippoja. Eka viikko oli niitä syödessä aika tuskainen, mut sit helpotti, eikä oo kyl niitten takia enää itkeskelly.

Toinen jännä mitä kattelin, et teillä on vauvat itkeskelly 6 viikon iässä..
Ei meillä ollu mitään "ongelmia" sillon. :)

Itku tulee oikeestaan vaan, jos Elmerillä on kova nälkä tai märkä vaippa, eikä äiti vaan tajuu! :D
Märkää vaippaa muuten ei siedä sit kovinkaan kauaa! Välillä tunnin välein vaihdellaan, jos on tiheesti syöny lähiaikoina.

Huh.. Tiistaina olis sit 2kk neuvola ja rota-rokote. Vähän jännittää, että miten Elmerin vatta/elimistö siihen sit reagoi.
 
Te jotka ootte jo noita rokotteita saaneet, mitäs mieltä ootte seuraavasta: meille tuli Turun rokotetutkimusklinikalta tällanen kutsu vauvojen perusrokotetutkimukseen, jossa annetaan kuutosrokotetta Suomen kansallisessa rokoteohjelmassa olevan viitosrokotteen sijaan. Kutosrokote on koostettu Euroopan alueella jo käytössä olevista rokotteista. Siinä saa siis noiden perusrokotteiden lisäks myös mm. B-hepatiitin ja vesirokkorokotteen, jotka on monessa EU-maassa jo käytössä vauvoilla. 
Ilmottauduttiin sinne jo, mutta vielä kyselisin teiltä mielipidettä että menisittekö ite tai siis laittaisitteko vauvanne..? Tutkimus on loppusuoralla ja haittavaikutuksia ei ole todettu, vakuuttivat olevan täysin turvallinen ja että nää saatavat rokotteet on käytössä jo monessa maassa. Tää on siis osa Tampereen yo:n rokotetutkumusta, ja suunnitteilla on ottaa nää rokotteet käyttöön myös Suomen kansallisessa ohjelmassa.
 
Meille tuli kans tuo kutsu mutta minen lapsiani sinne laita.. En aio ottaa muksuille ees influenssa rokotteita, muuten kyllä mennään rokotusohjelman mukaan..
 
Hmm... taitaa meillä jäädä ne Gefilus-tipat kokeilematta jos kerran ovat öljypohjaisia... Aloitin eilen Disflatylit Jekovitin kanssa ja tuntuu ettei poika valittele enää mahavaivoja! Viimeksi kun kokeiltiin Disflatylejä niin tuntui ettei niistä mainittavaa apua ollut, silloin kyllä ei itketty näin kovasti....No, saa nähä koska se taas alkaa :D
Meillä maitoa tulee liiankin kanssa edelleen. Tisseistä suihkuaa maitoa kun poika välillä irrottaa otteensa. joskus suihku lentää metrin kaaressa sinne tänne ja joskus on suihkunnut suoraan poikaa silmään :O Yleensä irrotan pojan hetkeksi tissistä ja annan suihkuta harsoon ettei nielisi ilmaa niin paljon syödessä. Ei ole kivaa kun päivässä menee paljon liivinsuojia ja joka paikka on maidossa. Tissit eivät vielä kertaakaan ole kokonaan tyhjentyneet.  No, ei varmaan lopu kesken ainakaan.
 
Täällä alotettu disflatylit tänään saas nähdä onko mitään apua. Samoilla linjoilla meinasin mennä Morkain kanssa et muuten rokoteohjelman mukaan mut ei influenssarokotteita tänne kiitos!!

Eilen illalla poika söi viimesen kerran klo 19-20 ja sit ysin aikaan alko se joka iltainen huuto, kokeilin tissiä ja ei kelvannu (muutaman kerran). sit vaan kanniskelin ja hyssyttelin ja kymmeneltä viimein nukahti syliin ja laitoin sit meijän sänkyyn (olin ihan varma et herää kun lasken alas) ja siinä nukku seuraavat 5 tuntia kunnes heräs syömään. ja siitä seuraavan kerran syötiin 6.30. puol kasi oli pakko nousta ylös pumppaamaan ku tuntu et tissit räjähtää! ja en tosiaan haluu rintatulehdusta uudestaan!!!
 
Niin tosiaan, meijän poika on mukana tuossa kyseisessä tutkimuksessa ja sen tiimoilta eilinen kirjoituskin oli. Me päätettiin lähteä mukaan pitkän pohdinnan jälkeen. On siitä ainakin se hyöty, että saa vesirokko-rokotteen myös eikä tarvii sen sairastamisesta huolehtia. Mä oon itelle ottanu kanssa rokotteen joskus aikanaan, kun ei tullu vesirokkoa lapsena sairastettua.
 
Me ei olla kutsua saatu ja tuskin siis saadaankaan.
On noi rokotusjutut vähän sellasii kyl, et ei oikein tiedä, et mitä sit kuuluis ottaa ja mitä ei.

B-hepatiitti ainaki rupee olee niin levinny jo ympäri maailmaa, et siitä ei varmaan haittaa oo, että sen saa (siis rokotteen :) ). Ite otin sen AB yhdistelmä rokotteen (Twinrix), ko lähdettiin reissuun 1,5v sitte.
Eikä se vesirokko-rokotekaan varmaan huono oo... :)
Ehkä olisin siis itekki laittanu Elmerin tohon mukaan, jos kutsu olis tullu.
 
Me alotettiin toissa päivänä antamaan pojille porkkana-peruna sosetta.. Noille ei enää pelkkä maito riitä.. tai riittäis varmaan mut se tarkottais sitä että joka välissä herätään 1-2h välein, jopa yöllä.. nyt ollaan annettu vaan aamusin sosetta mut tänään aion antaa myös illalla jos ens yö menis sit ilman sen kummempia heräilyjä. Ja soseen päälle annan sitten velliä..luulis olevan täyttävää. Tosi hyvin molemmat pojat on tottunu tuohon velliin ja eipä näytä sosekkaan aiheuttavan mahavaivoja.. Toistaseks laitat sinne soseen sekaan vähän tuttelia. Enkä sitä sosettakaan anna kun pari teelusikallista. Hyvin riittää ainakin toistaseks.. jossain vaiheessa ens viikolla sitten varmaan lisäilen tota annoskokoa jahka näkee, että pojut oikeesti on tottunu siihen. :D

Nuo on kyllä siinä ovelia poikia, että ne löytää aina sen väärän ajan millon aletaan nauraan ja ilakoimaan..yleensä siinä 3-4 välillä aamulla. :D Ite tahtois nukkua muta sit taas mielellään kattelis poikien naurua..onneks sitä naurua alkaa saamaan jo aika hyvät satsit päivänkin aikana.
 
Sofi ja Tini
Kuullostaa niin tutulta nuo teidän kirjoitukset että pakko laittaa viestiä. Meillä oli myös tota itkuisuutta tuossa hetken verran mutta nyt ei läheskään enää että nyt ns. normaalisti (kylmä-kuuma-kakka-pissa-väsy itkut)
. Ymmärrän miltä teistä tuntuu kun itsekin olin niin väsynyt ja kun vaavi itki teki itsekin vain mieli itkeä. Kun mies tuli kotiin tuli jopa sille sit kiukuttua.

Sofi selässä on tuntunut pari pistosta mutta kaikista suurin ongelmani on hartia-niskaseutu joka sitten säteilee myös päänsäryksi.
Tiedän että se on huonosta imetysasennosta kun joskus imetyspaikka ei ole paras mahdollinen kun tissiä haluu niin neiti ei katso paikkaa/odota kotiin.

Me huomasimme että ilta ysin jälkeen kun alkaa yötankkaus on aivan turha kuvitellakkaan että isukki hoitaisi. Illalla ei kelpaa tuttipullo lainkaan vain tissi. Päivisin sille on kelvannut pullokin. Tsemppiä siis Sofin miehelle!!! Toivotaan että menee hyvin. Kyllähän kun vauva aikansa itkee sylissä niin jossain vaiheessa nukahtaa kun itku vie energiat ja väsy iskee.

Toivon myös että täälläkin kirjoitellaan kun itse en käytä ahkeraan (oikeastaan siis koskaan) facebookkia.

Tini jaksa vain pelkällä tissillä. Itselläni kävi myös asia mielessä tässä lähiaikoina ja isukkikin jo ehdotteli lisämaitoa. Nyt kuitenkin huomasin että on tainnut maitomäärä kasvaa ja on tyytyväisempi. Uskon että tulee näitä aikakausia että ennen kuin annoskoko suureenee niin tissit on aika tyhjät kun vauva söisi enemmän mutta kyllä tisseihin nousee myös se ns. isompi määrä, kestää vain sen 3-5 päivää. Tää on tietty mun omaa ajatteluu hieman lukemani perusteella ettei ihan kannata uskoa mutta itse uskon vahvasti näin.


RonjaM & NaPPula 6 vko
 
Kiitti RonjaM! Mähän parun harva se päivä. Mut annan tulla koska tiesittekö että kyynelnesteessä purkautuu stressihormoneja. Ja nimenomaan naisilla, miehillä ei! Onneks mies osaa suhtautua ja vaan paijaa tai antaa olla tilanteen mukaan. Isukki oli pärjännyt rokkileskenä ihan ok, huutoa oli ollut mutta myös vähän hymyä ja täällä ne pötkötti täyttä unta kun tulin kotiin. Vastiketta oli mennyt... :) Mä aion pitää tosta imetyksestä kiinni vaikka nyt tuntuu tosi raskaalta kun syö varsinkin iltaisin koko ajan. Eilenkin puolen tunnin välein, sitten torkahti siihen ja taas kohta ei mihinkään muuhun rauhoittunut kuin tissille. Aikansa kutakin kai. Mies kans ehdotti et jos yhden yön hän hoitais ja antais vastiketta mut jotenkin en halua sotkea maidontuloa kun sitten on taas vaikeampaa! Imeköön nyt, mä lepäilen sitten joskus... Tuli viime yönäkin kumminkin se yks kolmen tunnin uniputki, että saa itte vähän yhtenäistä unta edes. Nytkin nukuttais mut kun on niin valoisaa ja HIKI et ei toivoakaan että sais unta päivällä. Lisäks mies surruttaa lihamyllyä keittiössä, poika vetää hirsiä mut luulen et itte ei kyllä kykene. :D Aattelen kans, et ei kai se hirveän monta kitinäyötä jaksa, et se uni tulee jossain vaiheessa sitten. En tiedä mikä siin on mutta välillä tuntuu et yksin on helpompi kun ei edes ole ketään keneltä apua odottaisi. Nyt kun rauhoittelen poikaa mua ärsyttää että mies ei ota sitä ja sitten kun se ottaa niin mua ärsyttää kun se ei saa sitä rauhoittumaan (vaikken itsekään ole saanut) tai jos saa niin sekin ärsyttää. Ei ole helppoa. :) Taas ajattelen, että helle lisää sen syöntiä ja 3-7 vk iässähän tulee noita tiheän imun kausia kun se tuunaa maidon määrää ittelleen sopivaksi, joten pakko vaan alistua säätöhommaan. Ja helpompi on asennoitua kun tietää että sillä on joku tarkoitus (tietty lapsen hengissäpysymisen lisäksi).

Varasin nyt ajan perjantaiksi osteopaatille josko se tälle selälle jotain voisi tehdä. En viitti lähteä terveyskeskuksen kautta kierrokselle, kun apukokemukset etenkin selän suhteen on tosi huonot. Kun ei sille hirveästi ole tehtävissä jos on välilevyvaivaa (tai mikä mulla nyt sitten ikinä onkaan), jumppaa vaan että on lihakset kunnossa, mut mä meinaan et jos tähän akuuttikipuun helpotusta toisi tuo, jos on nivelet vinossa synnytyksen jäljiltä - ja kun on olleet jo etukäteenkin. Niska on kans jumissa mut syy ainakin just tuo imetysasento... Välillä on mitä ihmeellisimmillä mutkilla.

Ei sinne FBn voi näitä pitkiä avautumisia kirjoitella, joten eiköhän täällä valitusosasto ainakin pysy. ;)
 
Meillekin tuli kutsu tuohon rokotustutkimukseen, mutta ei osallistuttu, koska saadaan tuo laajempi rokote mun isän kautta. Lisäksi olis pitäny lähteä kauas verikokeille, ei oikein huvittanut...
Vaikeita noi rokotusjutut. Nyt jo stressaan, että mitä sitä influenssarokotteen kanssa tekee. Tauti aiheuttaa vakavia jälkitauteja, mutta rokotteenkin kanssa on ollu ongelmia...
Meiän vaavilla on nyt ikää viikkoa vajaa 3kk ja elämä on helpottanut huomattavasti. Itku on vähentynyt, öisin nukutaan pitkiä pätkiä ja sitterissä viihtyy välillä ihan rauhassa itekseen. Meilläkin tuo kuuden viikon ikä oli yhtä huutamista. Tsemppiä kaikille, kyllä se siitä helpottaa!
 
Me päätettiin nyt osallistua siihen rokotetutkimukseen. Kun se nyt ei kuitenkaa oo mikään ihmiskoe ja rokote tulee joka tapauksessa käyttöön rokoteohjelmassa. B-hepatiitista on hyötyäkin, se kun pitää joka tapaukses ottaa jos saadaan toteutetuks haave lähtee ens kevättalvella vähän pidemmäks aikaa tuonne kaukomaille lämpimään ennen kun äitiysloma loppuu ja pitää miettiä työntekoa. Tosta influenssarokotteesta en osaakaan sanoa sitten juuta enkä jaata. Pistää vähän jarrua toi sikapiikki narkolepsioineen. No onneks sitä ei tarvi vielä miettiä.

Itkuisuus on alkanut nyt jo helpottaa, kun huomenna tulee täyteen 1 kk3vk. Vauveli nukkuu vaihdellen 5-7 tuntia yössä, sitten herää syömään ja nukahtaa vielä pariks kolmeks tunniks. Yöunet pitenee koko ajan, 4-6 tuntia ne on ollu jo aika kauan. Hymyt ja pitenevät seurusteluhetket jokelteluineen tekee myös arjesta koko ajan nautittavamman. Välillä on vielä vatsanväänteitä ja sellaset päivät onki hankalampia, mut niitäki on harvemmin jo. Luonneki on alkanu käydä vähän esiin. Utelias kaveri ja sinnikäs yrittämään esim. mahalla makuutettaessa kääntymistä tai jotain sinnepäin, mut sitte jos joku asia on huonosti, hermo menee heti, ja sen kyllä sit kuulee. On tainnu tulla kärsivällisyydessä äitiinsä... :D
 
Onko kenelläkään teistä sellaista ongelmaa että vauva ei huoli pulloa? Meillä ollaan menty täysimetyksellä ja pullolla kokeiltu antaa pumpattua ja pakastettua maitoa mutta poika ei suostu syömään pullosta :/ Kolmella erilaisella tutilla ollaan yritetty syöttää mutta mikään ei kelpaa. Hörpyttämällä meni ihan vähän. Tosin poika ollut ehkä vähän yliväsynyt ja kärttyinen, täytynee kokeilla kun on paremmalla tuulella. Niin ja ollaan yritetty syöttää siten etten ole ollut samassa huoneessa ja olen myös itse yrittänyt syöttää... Uskallankohan mennä edes kampaajalle kun on aika sinne varattu, poika saattaa joskus syödä tunninkin välein :D Nopeasti tämä vauva-aika menee mutta joskus olisi kiva saada edes hetki omaa aikaa, jaksaisi itse sitten taas paremmin...
 
Rottis : meillä ei neiti kans huoli pulloa ja kokeiltu 3 eri tutti osalla ja meiän pitäis miehen kans lähtee 22-24.7 autotapahtumaan ilman lapsia mut rupeaa näyttään siltä et mun täytyy jäädä kotiin ku neiti ei syö pullosta...Täysimetyksellä menty koko aika.  harmittaa vaan aika paljon jos joudun jäämään kotiin ku ei sinne oikein voi pieniä mukaan ottaa...Mutta tyttö menee kaiken edelle...
 
Rottis: Meillä esikoiselle annettiin 2vk - 2kk ikäisenä tuttipullosta ennen joka syöttöä maitoa + Cuplatonia. Loppua kohden upposi kerta kerralta huonommin. Kunnes tosiaan n. 2 kk:n iässä ei suostunut enää lainkaan tuttipulloon. Yritettiin erilaisia tuttiosia ja erilaisia pulloja, muttei vaan onnistunut. Lähdin yhtenä iltana illanviettoon ja sain soiton, että palaa kotiin, täällä on huudettu jo yli tunti suoraa huutoa, eikä pullo kelpaa.
Kyllä silti voi mun mielestä olla hetken pois kotoa (esim. kampaajalle). Mä ainakin toimin niin, että syötin tytön "täyteen" eli vaikka sitten herätin unilta syömään, jos jouduin olemaan pois. Ja sitten vaan hyvähermoinen lapsenvahti, kyllä se lapsi pari tuntia pärjää...
Toistaiseksi en oo edes tarjonnut pulloa pojalle. Kun ei oo ollut tarvetta, eikä oo tiedossa mitään reissuja, et tarvis olla pois.
 
Eilen illalla unien jälkeen kokeilimme taas pulloa ja maitoa menikin joku 20ml jonka jälkeen alkoi kauhea huuto. Tissihän sitä suuhun piti pistää :/ Mutta voisi kokeilla sitkeästi joka päivä jos joskus joisi pullosta enemmänkin...Ehkä sinne kampaajalle uskallan lähteä kun ei siellä mene kuin max, tunti ja kampaaja tossa vieressä. Ja jos poika ees vähän söisi pullostakin. Pahan paikan tullen voi vauvan tuoda vaikka sinne syömään :D Hassua kun ennen synnytystä pelkäsi ettei maito aluksi riittäisi ja joutuisi pullosta korviketta antamaan eikä sitten tissi enää kelpaisi. Asiat menikin ihan toisinpäin; maitoa tulee eikä pullo kelpaakkaan :D No, ehkä parempi näin, itselle on tärkeää että imetys onnistuu...Helpottavaa kuulla etten ole ainoa jolla tämä sama ongelma :)
 
Takaisin
Top