Vauva-arkea

Onko teillä neuvoa miten vauva saisi paremman otteen nännistä? Maitoa pulppuaa kuin hanasta ja maidonkerääjässä on aina noin 50 milliä, kun toisesta imettää, joten sen suhteen kaikki on hienosti. Ongelmana on se, että pikkumies on niin malttamaton, ettei oikein jaksa hamuilla nänniä, ja jos se ei heti löydy, alkaa pään vimmattu heilutus ja hermoilu. Muutamia kertoja ollaan saatu hieno napakka ote suoraan tissistä, mutta muuten aika nopsaan on joutunu laittamaan rintakumin väliin, johon poika tarttuu heti hanakasti. Imetysoppaassa sanottiin, ettei nännin muodolla ja koolla sinänsä ole väliä, koska vauva imee kielellään. Olen nänniä myös yrittänyt tarjota "hampurilaisotteella", mutta siinä vaiheessa poika haluaa vain maitoa suuhunsa eikä hamuilusta oikein tule mitään. Tosin mulla on rinnat vielä aika pinkeät, joten se saattaa hankaloittaa otteen saamista. Rintapumppua en yhden päivän jälkeen ole käyttänyt, kun siitä varoiteltiin että sotkee alkuvaiheessa maidon nousemisen rytmin ja määrän vauvan tarpeista. Uskon että ajan kanssa homma alkaa toimia, mutta rintakumista haluaisin silti eroon mahdollisimman pian, sairaalassa sanottiin sen keräävän turhaa ilmaakin vauvelin mahaan minkä saa tietty tehokkaalla röyhyttämisellä pois.
Mutta vinkkejä saa antaa.... emoticonmiten niin ylineuroottinen mama...
 
pikkuruu: Vaikket pumpata haluakaan, niin yksi ohje tosiaan on pumpata ihan vähän pois (niin, ettei tissi ole ihan pinkeä) just ennen imetystä. Näin mulle ainakin neuvottiin sairaalassa. Eli ei tuo pieni pumppaaminen niin paljoa vaikuta maidon nousemiseen/tuloon. Se on ehkä eri asia jos pumppaisi oikein urakalla.. Meillä tosin ongelmana oli, ettei poika avannut lainkaan suutaan (eli sitä tissiä ei saanut sinne oikein tungettua, ainakaan hyvään asentoon), "lussutti" vain. Iän kanssa oppi paremmaksi imijäksi, ja nyt aukeaa suukin jo komeasti. Teillä on vasta aluillaan opettelu, joten eiköhän se siitä ala sujua.
 
joval: Viestisi innostamana kaivoin itsekin kantoliinan esiin. Sain sen siskolta (joka ei sitä käyttänyt) jo esikoisen aikoihin. Koitettiin pari kertaa, mutta esikoinen ei yhtään tykännyt, oli aina suoraa huutoa.

Nyt on pojalla kantoliina kolmatta kertaa käytössä. Ekalla yrityksellä ajoitus meni pieleen, pojun tuli heti nälkä, joten ei ehtinyt olla liinassa kuin pari minsaa. Toisella kertaa esikoinen oli sitä mieltä, että vauva ei saa olla kantoliinassa... enkä jaksanut kuunnella kiukuttelua, vaan otin pois. Nyt on kolmas yritys menossa, esikoinen päikkäreillä ja poju nukkuu tyytyväisenä tutti suussa kantoliinassa. Saa nähdä opinko käyttämään tätä enemmänkin. Hankalaltahan tämä aluksi tuntuu. Vai tuleeko ongelmaksi se, että esikoinen haluaa syliin, kun vauvakin on...

Käyttääkö muiden vauvat tuttia? Meillä esikoinen kieltäytyi täysin tutista (ja tuttipullostakin myöhemmin). Nyt oon öisin antanut vauvalle tutin, kun se tuntuu rauhoittavan. Ja vähitellen tutti alkaa näköjään pysymäänkin suussa.
 
Kiitos neuvosta KaiKo! Mä otin pumpun taas käyttöön, ja pehmitän sillä rintaa (molemmat edelleen pinkeät ja heruu maidonkerääjään imetysten välilläkin aika paljon) ja kyllä se on helpottanut. Opettelua edelleen, mutta viimeksi pikkunen jaksoi imeä jo melkein tunnin toisesta rinnasta ilman kumia yhteen soittoon. Hällä on viipyilevä tyyli, välillä vaan pitää nänniä suussa, ja sitten taas pullauttaa se ulos, hakee takaisin jne. Mutta malttia ja aikaa tässä yhä vaaditaan, kuten kaikessa muussakin. Mutta on tää vauva-arki ensikertalaiselle aika jännää, ja matka on vasta alussa emoticon
 
Hei! ja sunnuntaita
Meillä on neidin kans lähtenyt hyvin käyntiin kotona olo.
Neiti nukkuu yöllä yhteen soittoon 5-6h ja syö sitten antaumuksella ja nukahtaa uudestaan...
Valveilla olo aikoja on aamusta ja illasta jaksaa seurata jo ympäristöä.
Pojat on hyvin ottanut siskon vastaan,ainustaan juho on välillä vähä kovakourainen hoitaja.ja vaatii huomiota paljon enemmän...
Imetys onnistuu hyvin ja maitoa tulee...
Ristiäiset ois jo 2vko:n päästä...

Niiva ja neiti 2vko ja 5pv
 
Piikkuruu: Tässä ote imetystukilistan sivuilta ongelmaasi: Tämä toimi meillä kun oli sama ongelma.

Monilla vauvoilla on aluksi kadoksissa hamuamisen taito, varsinkin jos pullottelua tai äidistä erossa oloa on ollut paljon. Ajan kanssa taito yleensä löytyy, ja asiaa voi auttaa myös niin, että kokeilet antaa vauvalle uuden ensi-imetyskokemuksen. Eli otat teiltä molemmilta ylävartalon paljaaksi, olette lämpimässä ja mukavassa paikassa (sänky on ideaali), rinnassasi saa olla oikein voimakas maidon tuoksu eli voit vaikka sivellä nännin ympäristöön pari tippaa äidinmaitoa. Äidin ihon tuntu ja maidon haju vaikuttavat moniin vauvoihin niin, että he pyrkivät etsiytymään rinnalle ja aloittamaan hamuilua. Mitä pienempi vauva, sitä paremmin kikka yleensä toimii. Jos vauva ei tunnu hamuilevan, hänen suupieliään voi hivellä nännillä tai sormenpäällä. Pestyllä ja lyhytkyntisellä sormella voi leikitellä ensin huulilla ja sitten antaa vauvan imaista sormi kitalakea vasten, niin että kynsi tulee vauvan kieltä vasten. Monilla vauvoilla sormileikki vasta laukaisee kunnolla halun imeä ja sormella kokeilusta on sekin hyöty, että huomaat pian, jos vauvan kieli ei ole alhaalla. Jos vauva osaa käyttää kieltään oikein, kieli kiertyy sormen ympärille ja alkaa tehdä siinä hierovaa liikettä. (Jos kieli on hyvin ylhäällä, imuoteongelma on vaikeampi ja kannattaa ottaa suoraan yhteys imetystukihenkilöön.)

Tuossa vielä linkki samalle sivulle. Kannattaa lukea.

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=23&Itemid=101
 
Samakata, suurkiitos! Tuohon sivustoon en ollutkaan vielä törmännyt, vaikka nettiä on tullut koluttua aiheesta oikein urakalla. Edelleen rintakumi pääosin käytössä, välillä saa hyvän otteen myös suoraan rinnasta. Rintakumillakin kyllä imee kiivaasti ja se ei falskaa, on aina lopuks täynnä maitoa. Mutta päämääränä siis päästä mahdollisimman pian siitä eroon.
Nyt tää ongelma on vaan vähän painunut taka-alalle, kun vauveli on alkanut kärsiä ilmavaivoista. Ne johtuu mitä luultavimmin siitä, että mulla tulee niin hirveesti maitoa, että pikkunen juo ittensä aina ähkyksi kun ei oikein ymmärrä lopettaa imemistä, kun olisi kylläinen. Saattaa olla tissillä tunninkin kerrallaan ja hermostuu jos koittaa lopettaa aiemmin. Samaan aikaan toinen tissi heruttaa maidonkerääjään keskimäärin 50 milliä maitoa. Sitten pienellä on masu kipeä ja itkee. Kipuitkua on ollut nyt muutamana viime yönä useita tunteja, väliin kyllä rauhottuu tunniksikin nukkumaan. Päivisin ei juuri itke ellei jokin muu asia harmita. Soittelin tänään synnytysosastolle ja sanoivat, että kysyntä ja tarjonta eivät vielä tässä vaiheessa kohtaa, mutta kun maidontuotanto vähitellen vakiintuu vauvan tarpeisiin, ongelma korjaantuu. Huomenna tulee neuvolatäti käymään ja näyttää keinoja, joilla vatsakipuisen vauvan oloa voi helpottaa. Ja tänään aloitettiin myös cuplaton-tipat, rela dropseista ei ollut sanottavaa hyötyä.
Mutta uskon että pikkuhiljaa nää vaikeudet on selätetty ja vauvelin olo paranee emoticon

 
Meilläkin on ollut vähän ilmavaivoja. Johtuvat varmaan siitä, kun välillä mun tisseistä oikein suihkuaa maitoa. Oon yrittänyt vähän lypsää pahimpia paineita pois ja antanut sitten Papun syödä. Sipulit, paprikat, ruisleipä, omenat ja sitrushedelmät oon yrittänyt jättää pois, kun nekin saattaa aiheuttaa ilmavaivoja... Se muuten saattaa auttaa, jos pitää lasta mahallaan lattialla tai sylissä. Meillä ainakin neiti rauhoittuu niin :)

Oon niin ylpeä Papusta, kun se osaa kannatella päätään jo niin hienosti! Muutenkin se on kauhea sätkynukke. Eilen kun heräiltiin aamulla, niin neiti oli melkein poikittain äitiyspakkauslaatikossa :D Olis mennyt varmaan poikittain jos olis mahtunut.

Meidän ruokailuhetket on vähän levottomia, kun Papu syö aina ensin tosi hyvin, mutta sitten jossain vaiheessa alkaa kauhee itku ja parku ja välillä syödään ja välillä ei suostuta syömään... en oo vielä keksinyt syytä tälle....
 
Mä ihmettelen että miten ihmeessä tuo pieni tyttö pääseekää aina yöllä keskelle sänkyä nukkumaan ja minä ja mies nukutaan niin reunoilla, hyvä ettei tiputa sängystä.. Sitten kun mä nukun keskellä ja mies tuos mun selän takana, niin se nukkuu niin pienes tilas että sillä roikku yks yö pää sängystä :D Tyttö aina jotenki tulee muhun päin nukkuessaan. Ja sitten kun tyttö on keskellä toisen puolen yöstä, tämä saa meidät kummatki niin reunalle, onneksi mulla on toi pinnasänky tuos seläntakana aina etten pääse tippumaan :D Nytkin syötin tyttöä tuos ja oltiin ensin toisella puolella sänkyä ja nyt neiti makaa KESKELLÄ sänkyä ja mä jouduin siirtymään sivummalle ettei se ihan ihossa olisi kiinni kun muutenkin lämmin :) 

Meillä oli tänään isyydentunnustus soskassa. Kaikkia sitä kans pitääkin kun lapsi on syntyny ja ei ole naimisissa. Sitä en tienny että kun vauva syntyy on silloin äidillä automaattisesti yksinhuoltajuus, mutta tulipa tuokin vaihdettua ja haettua yhteishuoltajuutta samalla.. (Vaikka olisin voinu olla yh ristiäisiin asti koska nimessä mun sana olis ollu laki :D Ja nyt joudutaan miehen kans vielä vääntämään nimestä :D)

Kuinka paljon teillä vauvat muuten on rinnalla? Musta tuntuu välillä että tyttö on koko ajan, ei se toki haittaa mutta kurjaa vähä ku ei oikein saa tehdyksi mitään kun toinen on tissi suus koko ajan.. Aamusta ja illasta meillä on semmoset että hermostuu kyllä heti jos ei tissiä tuu heti ku ensimmäisen inahduksen päästää :) Valvoo aina illalla ja aamulla nykyään ja täyttelee varastojaan.. Päivät useimmiten onneksi nukkuu, jonku 6h kerran kaks heräten, välillä saattaa taas olla ihan toisin päin, päivä valvotaan ja ilta nukutaan ja aamulla herää tosi aikasin sitte. Onneksi kuitenkin turhilta itkuilta ollaan vältytty. Viime yö oli ensimmäinen kun neiti ei heränny ku kaks kertaa syömään:) Tiedä sitte saiko illalla niin tankattua ittensä vai oliko vaan tosi väsyny eilisestä päivästä kun oltiin shoppailemassa ja vähä mummia kattomas..Kun tuo oma maitohan voi sulaa jo 20min mahas... Että oliko vaan niin rankka päivä =)
 
Meillä vauva syö yleensä 2-3 tunnin välein oli yö tai päivä. Päivät nukutaan, iltaisin ollaan hereilläkin. Nykyään myös päivällä hereillä jonkun aikaan. Ja kutakuinkin joka yö ähisee ja puhisee hereillä sängyssään 1-1,5 h siinä klo 03 ja 05 välillä. Tosi kivaa, kun en mä saa nukuttua siltä puhinalta. Ei kuitenkaan huuda, kuten ei muutenkaan. Tissillä on kerrallaan yhä sen max. 10 minuuttia. Mut hyvin kasvaa silti.

Kuinka kauan teillä on 'yövaippa'? Meillä laitetaan vaippa yöksi siinä klo 22-24 (riippuen miten valvotaan), ja vaihdetaan seuraavan kerran vasta "aamulla" eli klo 08-10 (riippuen koska herätään). Mut viime aikoina on joka ikinen yö tullut pissat läpi jo joskus klo 04-06 maissa ja sitten on pakko vaihtaa. Viimeiset 2 yötä onkin ollut käytössä kestovaippa, ja se on pitänyt! En olis kyllä uskonut jokunen vuosi sitten tulevan sitä päivää, että mun vauvalla on yötäpäivää käytössä kestovaipat. Kun en oo mikään ekoihminen noin muuten...
 
Meillä ei oo mitään "yövaippaa", kun toi tyyppi saattaa tehdä isot kakat parikin kertaa yhden imetyksen aikana... Ja öisin Papu syö jonkun 2-3 kertaa... tulis läpi vaipasta ja peppu olis varmaan syöpynyt aamulla jos annettais vaipan olla :D

Onko kantoliinoilla jotain eroa vai onko ihan sama minkä ostaa ja mistä? Oon ajatellut helpottaa elämää ja kokeilla kantoliinaa, kun neiti ei tykkää olla yksin lattialla/ sitterissä/ sängyssä päivällä... Sais jotain tehtyä välillä...
 
pombomushu, mulla on tuo tricot slen liina ja justiin eilen serkun kans juteltiin että trikooliina on paras näin pienellä vielä.. Tuo mun oma oli aika arvokas, ostin sen täältä Seinäjoen Huvikummusta ja hintaa oli 65e esim netistä niitä saa alle 60 reippaasti.. Ainaki mitä vahingos eilen menin sitte kattelemaan kun etsiin ristiäisiin juttuja.. Toki tuleehan noihin postikulut kyllä.. Mutta toisaalta kun ajattelee, ei tuo hinta kova ollu ku ajattelee mikä apu siitä on. Eilen illalla mentiin tytön kans sänkyyn ja annoin tissiä samalla ja silmät alkoi lumpsumaan tytöllä mutta kun päästi kikin pois, oli silmät taas ihan auki ja välillä meinas mennä kiinni, ei siis malttanut alkaa nukkumaan ollenkaa. Päätin että minäpä haen liinan ja laitan neidin sinne ja yks kaks nukahti vaikka itse istuskelin vaan tietokoneelle. En edes liikkunut yhtään :) Tosin tuosta ei kyllä saa tulla tapaa :D 
 
pombomushu: Kyllähän meilläkin syödään yöllä 2-3 tunnin välein. Ja kakataankin vaippaan. Silti en vaihda yöllä vaippaa. Onneksi on niin hyväihoinen kaveri, ettei meillä kakasta tule mitään iho-oireita. Tuo maitokakka kun on niin kevyttä tavaraa.
Tarkoituksena mulla on ensinnäkin opettaa yön ja päivän ero (yöllä ei seurustella, ei vaihdeta vaippaa kuin pakon edessä). Toisena syynä on se, ettei vauva oppisi, että märkään vaippaan on aina pakko herätä ja se on pakko saada vaihdettua (jos joskus tulis pidemmätkin yöunet... siis sitten isompana). Ja kolmantena tietysti oma laiskuus. Aamulla kun on pakko herätä ja olla hereillä viimeistään klo 8 tuon esikoisen kanssa, niin ei vaan jaksa mitään ei-ihan-pakollista ohjelmaa öisin.
Meillä musta neuvottiin neuvolasta tai sairaalasta, että yöllä ei tarvi vaihtaa vaippaa (muuta kuin jos on valtavat kakat/tulee läpi tms. pakottava syy).
 
Mullekin sanottiin sairaalassa, ettei vaippaa tartte yöllä vaihtaa. oon kuitenkin välillä vaihtanut, kun tuolla on takapuolen iho välillä niin ärtynyt.

Meillä nukutaan nykyään noin 7 tunnin yöunia, siis yhtäjaksoisesti ilman heräilyä. emoticon Syö illalla/alkuyöstä ihan valtavan määrän (oma maito ei riitä, annettava lisäksi korviketta) ja sitten vetää monta tuntia unta yhteen putkeen. En oo tuosta huolissani, koska paino nousee hyvin ja aamulla herää hyväntuulisena. Uskomatonta, miten pieni voi oppia noin nopeasti päivärytmin.
 
Meillä vaihetaan yöllä vaippa vaan jos se on ihan täynnä tavaraa. Osittain ihan senkin takia että ite haluaa mielellään nopeesti nukkumaan ja muksulle ruokaa. Ei nuo oo varmaan kertaakaan yöllä itkeneet sen takia että vaipassa olis liikaa staffia..Nälkää ne vaan huutelee.
Meillä tuo muksujen unen pituus tuntuu vaihtelevan kokoajan. Välillä toinen nukkuu 5-7 tuntia ja toinen 3-4 tuntia.. Sit taas toisin päin. Suhteellisen hyvin tässä kuitenkin saa nukuttua. Rytmi meillä on menny vähän hassusti; pojat nukkuu päivällä tosi paljon ja illalla sitten on seurustelu tuulella. Ja melkein joka ilta nukkumaan päästään kello 22-23. Kaipa tuo jossain vaiheessa saadaan muutettua vähän aikasemmaks.
Yks huono puoli tossa nukkumisessa vielä on; pojat ei anna meitin nukkua samassa huoneessa enää. Toinen joutuu nukkumaan toisen kanssa olkkarissa ja toinen voikin sitten nukkua sängyssä. Tää johtuu siitä et yöllä ku ne syö niin toinen yleensä nukahtaa hienosti syötön jälkeen, mutta toinen jää huuteleen ja metelöimään, ei siis itke vaan metelöi niin, että toinenkin sitten herää.. Tässä vaiheessa toisen on pakko siirtyä olkkariin nukkuun toisen kanssa, että edes toinen meistä saa kunnolla yöllä nukuttua, toinen voi sit päivällä ottaa takasin..
 
Meillä syödään kanssa yöllä 2-4 tunnin välein. Asia, josta olen ite ikionnellinen :) Koska päivisin tuo poika ei nuku juurikaan. Vaunuissa ehkä sen pari tuntia maksimissaan. Muuten se on hereillä ja kattelee, äheltää ja itkee tissille. Niin kauan, kun yöt saa nukkua, ni hyvä! Vaipan vaihdosta: Mä vaihdan joko puolen yön aikaa ja sit aamulla (klo 6-8) tai sit kerran siinä neljän aikaa. Semmosta kyselisin teiltä muilta, että tykkääkö teidän vaavit vaipan vaihdosta? Kun mua itteä harmittaa kovasti se, että poika huutaa ihan hirveesti aina vaippaa vaihdettaessa. Ei oo väliä pestäänkö pyllyä vai ei, huuto on aina taattu. Ja se on sellasta kovaa, tuskasta itkua. Tosin on tehny sitä synnäriltä asti. Mitään fyysistä kipua tuottavaa en oo huomannu (kuten ihottumia tai hankaumia yms.). Huuto alkaa heti, kun ottaa housut pois ja loppuu vasta, kun housut saa takasin ja ottaa syliin. Mikään oma rauhotteleva puhe tai muu ei auta yhtään. Poika ei vaan ilmeisesti tykkää vaipanvaihdosta... T: Hattiainen + poika 4 viikkoa 5 päivää
 
Meillä kans molemmat pojat huutaa yleensä aina kun vaippaa vaihdetaan. Ei oo ollu ku pari hassua kertaa millon ei oo huudettu ollenkaan tai sitten hyvin vähän.

Taitaa nää kuumat ilmat kiusata muksuja, ainakin meillä. Tänään kun niin iloitsin siitä ku pojat nukkuu yöt suht hyvin, niin illalla olikin sit helvetti irti. Molemmat huutaa sittereissä suoraa huutoa eikä rauhotu vasta kun sylissä. On koitettu vaihtaa vaipat, kylvettää, antaa ruokaa ja tungettu tuttia, mutta tuloksetta. Nyt ne on onneks molemmat rauhallisia, mutta Herra A:ta joutu pitkälle yli tunnin pitään sylissä enneku rauhottu niin et suostuu nyt nukkuun sitterissä.. Ite menetin siihen huutoon jo hermot ja keitin itelleni pannullisen kahvia..ei vissiin tarvii tänä yönä paljoo nukkua jos meno jatkuu samana kun pitkin iltaa..

Toivottavasti huomenna olis taas vähän helpompi ilta..
 
Taas tää on muuttunu, aukes uus ikkuna ku meinaa kirjottaa..

Mutta asiaan.. Mä vaihdan ainaki kerran yös vaipan, 3-4 aikaa. Ensi n 23 vaihto, 3-4 ja sit aamulla 8-9 aikaa neiti onki sitte tunnin ilman ennen ku noustaan=) Ajayttele tuon vaipan vaihdon kas että eipä se ny mitää kivaa oo olla märillä "housuilla" nukkumas ku en itekää niin tee.. On sitte mukavempi nukkua ku välillä vaihtaa vaippaa samalla ku on kuitenki ite heränny syöttämän.

Onneksi meillä ei huudeta vaipan vaihdos tai muutenkaa pukies.. Sillon vaan jos on vähä nälkänen ja meinaa ottaa vaipan pois ja antaa ilmakylpyä. Kyllä vaan heti huuto nois tilateis loppuu ku vaippa on pois:)
 
Meillä syödään päivällä n. 3-4h välein, iltaisin saattaa ottaa molemmat tissit kahdesti tunnin parin välein ja yöt meneekin sitten nykyään niin että hyvin syöneenä nukkuu 5-6,5h putkeen. Uniaika alkaa 21-22 ja yks syöttö yöllä ja sit herätään siitä 8-9aikaan ja monesti vielä syö ja saattaa jatkaa unia tuonkin jälkeen. Päivällä on pari valveillaoloaikaa jotka kestää pari kolme tuntia, öisin ei valvo kuin syötöt. Ikinä ei itke muuta ku nälkää ja joskus vaipan vaihtoa. Vaippa muuten vaihdetaan yleensä kerran yössä kun on kans kova soosaan. En välitä pitää kakkavaipoissa koko yötä. 

Vauva on siis äärimmäisen rauhallinen ja helppo. Tänäänkin noustiin 9 ja n. klo 12 meni päikkäreille, heräs kahden maissa syömään kun oli syöny kunnolla 10 aikaan niin heräs selvästi nälkään ja on jatkanut siitä asti unia (nyt 16.30). Herää varmaan kohta ja on sit useamman tunnin putkeen hereillä. Ja tosiaan hereillä ollessaan silmät killitellen kattelee ja ihmettelee, joskus vaatii vähän seuraa (iskä laulaa tai höpisee tai minä), yleensä viihtyy yksinään sitterissäkin pitkiäkin aikoja, jos ite tarttee tehdä jotain, esim kokkailla :)

Aivan fantastinen vauva ja eletään ihanaa aikaa. Mä en oo ikinä ollu näin virkee näin pienen vauvan kanssa itse :) Aina valvonu enempi ja vähempi ja nyt ei tartte....
 
Onpas kaikilla hyvin nukkuvia vauvoja. Tai sitten valvovien/huutavien vauvojen äidit on niin väsyneitä, ettei ehdi tänne kirjoittelemaan.
 emoticon
Meillä normaalisti yöt menee kutakuinkin: syöttö klo 22 (vauva saattaa jäädä hereillä, mä pyrin itse menemään nukkumaan tässä välissä), klo 00, klo 03, sitten ollaan hereillä mölisten ja tuttia suuhun laittaen 10 minsan välein kunnes syö n. 04.30, syötöt jatkuu 06, ja 08. Eli paras unipätkä mulle tulee tuossa 00-03. Aamulla ylös siinä klo 08-09 esikoisen kanssa. Onneksi esikoinen pari päivää viikossa hoidossa (vielä pari viikkoa), niin niinä aamuina/päivinä voin nukkua univelkaa pois. Ja siltä tää on musta helpompaa kuin esikoisen kanssa, joka söi 2-3 tunnin välein öisin ja joka syötön jälkeen piti yli puoli tuntia kanniskella ennen kuin suostui nukkumaan.

Toisaalta sitten taas päivisinkin meillä nukutaan paljon, ihmekös tuo, kun yö on niin katkonainen. Päivällä ei oikein rytmiä ole, pari hereilläolopätkää yleensä mahtuu päivään ja ne on tunnista kahteen, joskus jopa kolme.
 
Takaisin
Top