Vauva-arkea

Kääk!
Napatynkä irtosi!
Mää olin aatellu että siinä menee vaikka kuinka kauan vielä, nyt siis putosi kuuden päivän iässä pojalta pyllynpesun yhteydessä. Tuo navan pohja on vielä ihan kostea mut kai sitä pitää nyt vaan hoitaa niinku ennenki? Me ollaan ihan vedellä hoidettu sitä ja pumpulipuikoilla. Pitää nyt seurata ettei ala punottaa ja jos niin jotain septidiniä sit?
 
Meillä lähti kans 6pvän ikäsenä ja ny ollaan vedellä vaan pesty ja jatkaa vissii nii kauan ku jotain tulee sieltä :)
 
Meillä kans molemmilla lähti vähän reilu viikossa molemmilta.. Ja sen jälkeen hoidettu ihan perus pesulla molempien napoja. Nyt on molemmilla todella siistit navat.
 
Pakko tulla tänneki hehkuttamaan :D Meijän neiti oppi näyttämään kieltä äsken! :D Näyttää aina takasin ku ite näyttää ensi :D
 
joval: aika hyvä :D

Hyi meillä se napa on vielä osittain kiinni ja on aika ällö... Oon puhdistanut sitä septidillä ja pumpulipuikolla, kun pidetään sitä irtoavaa napaa siinä navan päällä. Tänään olis eka kylpy kotona, niin toivottavasti se napa lähtis irti...
 
Meillä lähti napatynkä 6 päivän ikäisenä. Ihan vaan vedellä & pumpulipuikolla + kuivalla pumpulipuikolla mä oon putsannut. Mut vieläkin, viikkoa myöhemmin tulee vähäsen verta. Täytyy kysellä tänään neuvolassa. Esikoisella napatynkä irtosi vasta kolmen viikon ikäisenä.
 
Nyyh, ihana tuo Jovalin juttu :) täällä vissiin hormonit taas hyrrää kun tuo kielen näyttämine sai tipan linssiin :D
 
Kyllä mulla ainaki eilen ku huomasin että tyttö matkii, monia kyyneliä tippu poskea pitkin <3 Oli se niin ihana hetki kuitenki vaikka tuo isommasta ei ollu kyse :) Kuinkahan vaan käy sitte kun tyttö hymyilee tarkotuksella <3 

Ensimakua tulevaan, serkku oli laittamassa  rakennekynsiä mulle tänään ja alku meni hienosti, tyttö nukkui. Heti ku saatiin geelit kynsiin alkoi armoton huuto, nooh, tissille. 2 kyntä kerralla uuniin että pääsen välillä laittamaan kikkiä takas suuhun. Nooh, saatii geelit laitettua ja meni käymään vessassa. Tyttö oli ilman vaippaa sitterissä ja tietekin aivan sairaan iso sinappisatsi pyyhkeellä. Tyttö kantapäitä myöden kakassa ja virnuili vaan kun naurettiin :) Ihanaa vauva-arkea tänään ollu :) 
 
Nonni, ollaan kohta jo kuukaus oltu kotona pojan kanssa, ja alkaa pikkuhiljaa jo vähän rutiineja löytyä. Ukkeli on sinänsä helppoa laatua: ei huuda turhaan, mutta jos jotain uupuu, niin siitä kyllä ilmotetaan :D 
Alussa meillä meni vaippoja ihan älytön määrä.. Nyt menee suunnilleen se 8-10 päivässä ja joka vaipassa on kakkaa. Melkoinen kakkapylly pikkuinen. Hassua muuten, ennen kun poika syntyi, olin sellasessa käsityksessä, että vauvat pissaa jonkun teelusikallisen kerralla.. No, poika todisti sen hyvin nopeasti vääräks :D
Oltiin tossa aluksi pari ekaa viikkoa ihan vaan kotona, mutta nyt ollaan oltu aika paljon reissussa kavereita ja perhettä tapaamassa. Sen huomasin, että mun ei kannata tolla korvikkeella läträtä. Pari kertaa sitä pojalle syöttänyt kun ollaan oltu kylässä, ja heti sen on kyllä huomannut.. Seuraava päivä on mennyt huutaessa, kun ei tuu maitoa tarpeeksi. 
On kyllä ollut omat kommervenkkinsä tässä äitiyteen totuttelussa. Yks päivä poika vaan huusi ja huusi, eikä mikään auttanut. Kotona oli lämmin, melkein kuuma. Yhden vaipanvaihdon yhteydessä sitten koitin, josko vaatteiden lisääminen auttais. No, sepä se sit olikin. Tuntui niin typerältä ja jotenkin syylliseltä, etten ollut aiemmin tajunnut vaan annoin raukan kärsiä kylmyydestä koko päivän :( Mutta kyllä kai tässä pikkuhiljaa, kerta kerralta oppii enemmän. 
Itse muuten itkeskelin sitä, kun tajusin miten riippuvainen tuo pikku otus musta on, että on sellasia äitejä joita ei vaan kiinnosta. Alkoholisteja ja nistejä jotka jättää lapsen muhimaan samaan vaippaan päiväkausiksi ja lähtee itse ryyppäämään ja jättää vauvan kotiin itkemään :( Hirveetä kidutusta edes ajatella jotain tollasta.
 
Mun on pakko palata tuohon napatynkä keskusteluun...

Meillä tänään ikää 6 päivää ja kas.. aamulla irtos napatynkä! Tosin meillä jäi siitä vielä pieni osa tonne navan pohjalle, jonka neuvolan täti lupas ottaa pois perjantaina, kun tulee kotikäynnille.
Mutta siis.. Näyttää monilla olleen just tuo 6. päivä, ko se irtoo! Hassua! :)
 
ompas ihanaa olla vauvelin kanssakotona... Tänään ei muuta ku tarkastus kierros synnärille ku lähettiin kotiin jo ku vauva oli puoltoista vuorokautta.. Nyt neiti on jo 4 päivää vanha.. aamutoimilla huomasin et on aika hyvin tuo napari lähteny irtoon saas nähä tippuuko täälläkin sitten 6 pv:n ikäisenä... Kaikin puolin niin rauhallinen tyttö ku vaan olla ja voi <3
 
Lähtikin sitten 5 päivän ikäisenä tuo napari.. Ihan ihmeissäni olin ku piti napaa putsata ja ei ollu enää mustaa isoo mölliä siinä vaan oli tippunu vaippaan
 
Meillä lähti se musta juttu navasta 9 pv:n ikäisenä. Se oli aika ällöä, enkä tiennyt mitä tehdä sille jutulle :D avomies melkeen oksensi kun näki sen...

Kauhee kun alkaa pikku hiljaa olla sellainen meijeriolo... nää aamut on ihania kun avomies ja Papu nukkuu ja saan itse ihan yksin syödä aamupalaa ja ihmetellä koneella :)
 
tini kirjoitti:
tilasin netistä itselleni PhilipsAVENT Isis iQ Uno:n, joka on sähkö/manuaalikäyttöinen.

Noniin, pumppu on kotiutunut ja vaikuttaisi olevan ihan näppärä ja yksinkertainen peli myös näin kokemattomiin käsiin. Tositoimia odotellessa emoticon
tini & masukki 40+4
 
Arkea täällä ei vielä hirveästi ole ehditty viettää, kun perjantaina kotiuduttiin, mutta onhan tässä jo kaikenlaista kerennyt silti olla. Tänään kävin juuri lääkärissä kun on alapää ollut niin hirveän kipeä. Mulla tehtiin epparikin, mutta se ei onneksi hirveämmin vaivaa. Sen sijaan synnytyksestä tulleet pari nirhaumaa olivat tulehtuneet, mutta sain nyt antibiootit, joten ei varmaan tarvitse kauaa kärsiä. Tämän lisäksi nännit on verillä, ja maitoa pakkautunut tisseihin sellaista vauhtia, että ovat ihan kivikovat ja tuntuu siltä, että kohta räjähtää. Eli kaikkea sellaista mukavaaemoticon Kyllä ovat tutuksi tulleet rintakumit, nännirasva, rintapumppu ja maidonkerääjä...

Tyttö on aivan ihana! Ja ensimmäiset päivät ovat olleet aika helppoja, kun typy oikeastaan vaan syö ja nukkuu. Unipätkät olen yrittänyt pitää siinä neljässä tunnissa suunnilleen, jonka jälkeen herättelen tytön syömään jos ei itse herää. Tämä siksi kun syntymäpaino oli aika alhainen ja lisäksi tyttö vähän kellertää. Arvot olivat kyllä hyvät kotiutuessa, joten ei pitäisi olla sen suhteen ongelmaa. Me vähän väliä vaan tuijotetaan tyttöä miehen kanssa, kun toinen on vaan niin täydellisen suloinen. Ollaan ihan rakastuneita pikkuiseen.
Huomisesta vasta alkaa kunnolla arki kun mies menee töihin, mutta eiköhän me kaksinkin pärjätä pienen kanssa.
 
Täällä on pojat päättäny että vanhemmat ei enää samassa huoneessa nuku. Päivällä pojat nukkuu tosi kiltisti. Jostain syystä pojat ei suostu sängyssä kunnolla nukkumaan joten sitterit on tullu niille hyvin tutuksi. Öisin yleensä toinen nukkuu suht kiltisti ja toinen rutisee koko yön. Sen takia toinen meistä nukkuu toisen muksun kanssa olkkarissa ja toinen sitten makkarissa. Ollaan koitettu keksiä mistä toi rutina johtuu; en usko että ainakaan ilmaa ois vatsassa, koska pojat pieree ihan suunnattomasti ja kakkakin kulkee. Tossa sitten kiinnitin huomiota, että pojilla on aivan valkoset ikenet. Muistan jo synnärillä kysyneeni, että onks noilla jo hampaat. En tiedä onko normaalia toi, mutta oon alkanu miettiin, että voiko noita kiusata jo hampaat. Vaikee sinänsä uskoo kun muksut on vasta 1kk vanhoja, mutta ainakin yks kaveri sano, et voi olla mahollista mutta luultavasti se on sitten muutaaman kuukauden riesa.. Pitää varmaan neuvolassa kysyä tosta, koska jokuhan noita poikia kiusaa, kun rutisevat niin pirusti. Tohon nukkumiseenkin olis pakko saada joku ratkasu, että nukkuisivat sängyssään..
Muuten meillä kyllä asiat luistaa.. Pojat syö hyvin ja jaksavat olla ulkosallakin. Sen jälkeen sitten nukutaankin pari timmaa parhaillaan. Ainoo mitä ei meinaa kerkee, niin siivota tätä asuntoa.. Huomenna häädä ukon ja pojat pihalle ja alan siivoomaan, kun ärsyttää jo itteensä tää roska määrä täällä.
 
Meillä tää ihana vauva-arki käänty kyllä ihan päälaelleen kun esikoinen tuli kotia isänsä luota KIPEÄNÄ eli nyt ollaan koko perhe vauvaa myöten räkätaudissa ja kurkku kipiä.. Kamalaa nähä tuo vauva tuossa kunnossa :( mut ei ole mitään lievitystä mitä kurkkukivulle voin tehä.. Niistäjän sen sijaan hommasin et saan räät pois nenästä.. Toivottavasti tää flunssa olis äkkiä ohi.. Huomenna neuvolantäti tulee käynnille saa nähä mitä hän tuumaa.. Eilinen oli yhtä kauhun hetkee koko ajan ku ei tyttöö voinu jättää yksin sekunttiakaan ku  meinas koko ajan tukehtua tuohon liman määrään :( Onneks tänään ollu pikkasen parempi ku eilinen mut näkee viel et tyttö on kipiä ... Esikoinen sen sijaan alkaa olla jo kondikses
 
Apua kun tää aika on menny aivan siivillä jo täälä kotona vaikka ajattelin että hitaasti nää päivät menee.. Mutta toisin kävi.. Tyttöki jo reilu 3 viikkoa ja kovaa pitäis jo se nimi päättää kun ristiäisetki lähenee.. Nimi oli jo selvä ku neiti oli mahassa mutta nyt onki sitte mieli muuttunut, ei se ookaa enää sen näkönen ku minkä niminen siitä olis tullut! :) Myssyä vaan päähän.. 

Meillä täälä sujuu vieläkin mukavasti, ihana kun tuo neiti nukkuu yöllä ja herää vaan kikille muutaman tunnin välein. 9 aikaan aamulla herää ja onkin hereillä kolmisen tuntia putkeen ja sitten nukutaan kauneusunia iltaan asti, ja taaaaas ollaan pari tuntia hereillä :) Kehittyy ja kasvaa niin kovaa vauhtia että. Kuuntelee tarkasti kun juttelee ja toimittelee sille. Mummi aina soittaa joka päivä tytölle ja lauleskelee puhelimeen ja lätisee niitä näitä. Kulmat kurtussa sitte kuunnellaan mitä sielä oikee toimitellaan :) Nyt eilen huomasin aamulla kun neiti oli aamuhörpyillä että ähisee ja puhisee kikin kans :D Ennemmin ollu vaan hiljaa ja pientä ääntä pitäny mutta nyt oikein murisee sille :D Hassu neiti kyllä, oli siinä hieman naurus pitelemistä eilen kun niin kovaa murinaa piti. Onkohan ottanu veljeltään mallia? :D Koiraveljeltään siis :D

Nyt on sitte noita näppyjäki tullu naamaan, otsa ihan näpyillä.. Nooh, eikö ne tuosta jossain vaiheessa katoa. 

Harmittaa kovaa ku tulee vettä niin ei viitti oikee lähteä tonne pihalle vaunuttelemaankaa, pienen lenkin tuossa koiran ja vaunujen kans kävin heittämäs ku ei satanu mutta eikö heti ku päästiin 100m päähän kodista, alkoi sitte tulemaan kunnolla vettä.. :/ Hyi tätä Suomen kesää... Vai onko kesä edes vielä :) 
 
Ihanaa, kun ollaan nukuttu tosi hyvin :) Mutta päivisin toi neiti vaan tuhisee ja itkee ja syö... en ite pahemmin pääse syömään tai tekemään mitään :S paitsi katsomaan telkkaa tai lukemaan...
 
Mä ostin kantoliinan toissapäivänä ja sen kans ny harjoteltu täs ja täytyy myöntää että on kyllä loisto kapistus.. Saa jopa syödyksi itte samalla ku tyttö kattelee tai useimmiten se sammuu heti sinne :) Saa samalla touhuttua kaikkia muutaki ku se on tuos liinas...
 
Takaisin
Top