Uus foorumi odotusjutuille :)

Vauveli: toivottavasti sulla pian helpottas pahoinvointi! Tässä raskaudessa en ole vielä oksentanu kertaakaan, onneksi!

Tääläkin on esiintyny hieman vuotoa, tai oikeastaan vain verensekaista limaa pyyhittäessä eilen ja tänään, tänään vähemmän. Soittelin asiasta jo neuvolaan ja meinas, että jos tulee runsaasti ja ihan kunnon verta, niin sitte soitella uudestaan. Ens viikolla on kuitenki neuvola (ensimmäinen vasta!), siellä katotaan ultralla sitte.. Toivottavasti kaikki on hyvin :).
 
Ultrakuulumisia täältäkin.. Oli np-ultra tänään, ensimmäinen ultramme. Olipa mahtavaa nähdä pienokainen omin silmin, pieni sydän siellä väpätti ja jalkojaan se kovasti liikutteli. :) Kyllä tuli tippa linssiin sitä katsellessa. Ultrassa oli kaikki hyvin, turvotus normaali (1.3mm) ja pää-perämitta 6.5cm vastasi viikkoja (12+4) mukavasti. Pikkuinen ei tahtonut kääntyä kyljelleen ollenkaan vaan esitteli etupuoltaan jatkuvasti ja saatiinkin komea kasvokuva kotiin. ;) Jotenkin muuttui heti astetta konkreettisemmaksi tämä vauvan tulo. 

Eli ultran mukaan kaiken pitäisi olla hyvin, mutta mulla jäytää silti alitajunnassa pieni pelko... Riski Downin saamiseen arvioitiin vain 1:3100:ksi, mutta tuo Down on ollut mulle aina jotenkin sellainen kauhukuva vaikkei sille mitään järkevää syytä ole. Tekisi mieli mennä lapsivesipunktioon ihan varmuuden vuoksi. Kätilö oli kuitenkin sitä mieltä, että ei kannata mennä, kun siihenkin liittyy riskinsä. Mielenrauhaa antaisi, jos saisi suuremman varmuuden... mutta nyt en tiedä mitä tehdä. Mitä mieltä olette? Onko turhaa riskien lisäämistä? Pitäisikö vain luottaa että kaikki menee hyvin?

Muita kuulumisia vielä sen verran, että pahoinvointi jatkuu voimakkaana edelleen. Viimeiset pari kolme viikkoa on ollut aivan kamala olo, yököttää ja kuvottaa koko ajan, ei tahdo jaksaa muuta tehdä kuin maata pitkällään. Tuntuu että jalkeilla ollessa olo käy heti huonoksi ja meinaa tulla oksu. :( Greippiä ja hapankorppua menee ihan kauheasti, myös sitruunaa ja mehujäitä tulee imeskeltyä paljon, kun ne edes vähän helpottaa oloa. :p Alkaa kyllä mennä usko siihen, että tää pahoinvointi alkaisi pian tästä väistyä... Kätilökin varoitteli että ei se kaikilla mene ohi ollenkaan. Yhyy! Mutta ei kai auta kuin hyväksyä tämä tilanne ja yrittää puuhastella enemmän niinä päivinä kun ei olo ole ihan mahdoton.
 
Niamurin kuulumiset osui kyllä niin jetsulleen, mitä täältä hain. Mulla on huomenna eka ultra, joka on samalla np-ultra, ja se jännittää kamalasti. Ei pelkästään downin syndrooma, vaan jotenkin pelkään enemmän, että siellä näkyy kolme päätä ja seitsemän jalkaa. Että jotain on mennyt geeneissä pahasti vialle. En tiedä miksi... Niamur, noin hyvistä tuloksista kuitenkin alkaisin jo chillaan. :) Mutta nämä on näitä asioita, että ei auta kuin mennä etiäpäin, vaikkei tiedä mitä siellä edessäpäin oikein onkaan. Raskaus on kuin "box of chocolate, you never know what you're gonna get" ;)

Lisäksi voin yhtyä tuohon pahoinvointiin, joka ei päästä otteestaan. Jos jotain, mun EI tee enää mieli syödä kotzonea, eikä varsinkaan chilimajoneesilla. Note to myself, keittopäivälliset ois ihan jees... (ei tarvitsisi oksennuksen jälkeen niistaa oliiveja ja juustoa nenästä). Mahtava idea tuo mehujää, menee heti ostoslistalle. Onneksi pahoinvointi rajoittuu vain iltaan, työpäivät menee erittäin hyvällä mielialalla kun kontrasti illan olotiloihin on kuin yö ja päivä. :-D


 
Meillä on np ultra parin viikon päästä ja se kyllä jännittää..... Mutta ei auta kuin toivoa, että kaikki olisi kunnossa.

Pahoinvointi mullakin on ajoittunut tuonne iltaan. Mies nauraakin, että mikä jutu tämä on, eikö se pitäisi olla aamupahoinvointia raskaana. emoticon
Vaan ei, päivä menee töissä ihan mukavasti mutta sitten iltaa kohti alkaa kuvotus. Eipä siinä muuta voi kuin maata ja olla hiljaa. Hiukan hankalaa se välillä on, kun pitää erinäisiä harrastuksia ja toimia hoitaa ja en ole asiasta kertonut julkisesti vielä. Vähän osa ihmisistä on ihmetellyt, että miksi olen niin vaisu illalla. No, josko sitten kk päästä kertoisi, niin loppuu ihmettely..

Muuten on ollut oikeastaan aika hajuton ja mauton tämä alkuraskaus. Välillä huomaa itsensäkin miettivän, että olenko minä nyt ihan totta raskaana :-D
Mutta hyvä näin, jos oireet rajoittuu tuonne iltapahoinvointiin niin aika hyvällä mielelä tässä voi olla ;-)
Nyt vain odotellaan onnellisesti :-)
 
Vauvelille ja kaikille muille jotka vielä pahasta olosta kärsii..TSEMPPIÄ! Täällä alkaa ehkä pikkuhiljaa helpottamaan, mutta illat täälläkin pahemmat.
Töissä kävin kaks päivää ja olin aivan kuollut, joten huomenna haen saikkua lisää. Ei kerta kaikkiaan ole vielä  voimia tehdä töitä. Teho potilaita tulee siis työksi hoidettua. Eilen jouduin itsekkin välillä makaamaan kesken työpäivän, ku ei vain jaksanut!

Tänään oli np-ultra..voe mahoton kui tuo pieni liikku ja mellasti tuolla masussa. Kädet ja jalat heilu aivan hirveää kyytiä :) Ultrassa kaikki näytti olevan hyvin, niskaturvotusta 1,1mm.. verikokeesta en ole vielä vastausta saanut, mutta näillä mennään.
joku mietti sitä lapsivesi punktiota. En suosittele. Riskiluku oli niin pieni.

Tämmöistä tänne..
 
Lohduttavaa et muutkin kärsii pahoinnoinnista. Onnittelen teitä, jotka ootte päässy ilman. ( Kadehdin suoraan sanoen :D ) Jostain muistan kuulleen et iltapahoinvointi tarkottas poikaa ja aamupahoinvointi tyttöö, mut saattaapi olla vaan uskomus. Täällä nyt on ainakin sekä että. Aamulla yleensä kyökin tyhjällä mahalla ja illalla sit täydellä :D Tänään en muuten oo vielä oksentanu!!!! Ihmeellistä, ny vasta hokasin.


Tänään oli vihdoin se eka neuvola. 129/79 vereenpaine ja hb 142. Pissa puhdas ja kaikki kunnossa. Sydänääniä ei kuunneltu. Sano et se on siinä hilkulla et kuuluuko vielä, mut koska oon jo varhaisultrassa käyny, ni ei hän nää syytä miks kuunneltais. Tulis vaan pahamieli jos ei kuullakkaan vielä. Et silleen. Viiden viikon päästä sain uuden ajan. Eli sillon sitten.

Meinas et ollaan jo niin hyvillä viikoilla et voi aika varmoilla mielillä olla, et hyvin menee loppuun asti. Yleisimmät keskenmenot ku tulee ennen, ku 8 r.vk on täynnä ja mul alko ny kymmenes tänään. Siitä tuli jotensakin heti luottavaisempi mieli.  

Nyt ruokkimaan kuopus ja vois sitä omaankin helttaan jotain heittää.. Loppuviikkoja :D
 
Ihanaa kuulla taas onnistuneista nt-ultrista! :)

Tuli tuosta vauvelin viestistä mieleen, että mulla oli hb 117 eli alhaalla edelleen, mutta verenpaine oli outo: 126/87, eli alapaine koholla. Mitä se oikein meinaa? Mulla on aina normaalisti ollu hyvä verenpaine, siks vähän ihmetyttää.

Ja kiitti kevätpörriäinen taas rauhoittavasta kommentista. :) Täytyy nyt ajatella sitä, että on niin aikaista vielä edes kuulla niitä sydänääniä. Ja kun mulla sillon keskenmenossa ultrattiin kohtua, niin se oli taaksepäin kallellaan, niin jospa sekin vaikuttaa niiden äänien kuulumiseen.
 
niamur En kyllä suosittelisi tuota lapsivesipunktiota. Tuolla riskiluvulla olisin ainakin itse ihan hyvillä mielin. :)

Mulla myös tänään oli eka neuvola. Samaa sanottiin sydänäänistä kun vauvelille. :) Eikä meidän neuvola dopplerilla näillä viikoilla vielä niitä luultavasti kuulisikaan. Kehotti myös olemaan rauhallisin ja luottavaisin mielin. :) Mulla hb oli 122 mikä olikin normaalista tehnyt huiman pudotuksen. Aina ollut mulla 145-150. RR 136/80, yläpaine vähän koholla mutta mua kyllä jännitti sen verran se neuvolla että varmaan sekin teki osansa, sykekin huiteli melkein 90. :D Mulla seuraava neuvola kuukauden päästä, onneksi siinä välissä sitten np-ultra. :) Sain vinon pinon lappuja joita onkin ihana tutkia tänään, oli tuo eka neuvola vaan mukava. Terkka oli äärettömän ihana eikä tuominnut lainkaan isä-tilanteesta, sitä kun eniten jännitin mutta ymmärsi kyllä hyvin. :)

Kovasti tsemppiä kaikille pahoinvoinnin kanssa kärsiville !
 
Ei tuo sun alapaine Fianna musta kovin pahalta kuulosta. Mulla huitelee yhdeksässäkympissä jos joku muu sen mittaa, kun tuppaan aina jännittämään mittausta... :) Toisaalta jos sä et normaalisti jännitä, niin sitten se ei ehkä selitä tuota pientä koholla olemista. Olitko syönyt ehkä tosi paljon suolaa edellisenä päivänä? Entä olitko nukkunut hyvin tai onko stressiä? Missä vaiheessa muuten ne paineet mittailtiin, ennen vai jälkeen sydänäänien kuunteluyrityksen? Sekin voi vaikuttaa verenpainetta kohottavasti jos vähän säikähdit sitä, ettei ne äänet kuuluneetkaan.

Ja tosiaan, jos sulla on taaksepäin kallistunut kohtu, niin se voi todella vaikuttaa sydänäänien kuuluvuuteen. Mullakin on, mutta tuurilla kuuluivat silloin 10+6. Tosin, olihan mulla siinä jo yli viikko enemmän viikkoja kuin sulla. Ja just 9+3 mulle sanottiin neuvolassa, että eivät suostu vielä kuuntelemaan, kun ei välttämättä kuulu vielä. Tuli muuten mieleen, että jos sitten NT-ultrassa yrittävät tehdä ultraa vatsan päältä, niin kannattaa ensin mainita, että sulla on taaksepäin kallistunut kohtu. Mä kun siitä mainitsin, niin kätilö sanoi, että sitten tehdään ilman muuta sisäkautta, koska ei varmasti saa tehtyä vatsan päältä vielä.
 
Yritän täällä nyt asennoitua niin että kaikki on hyvin ja ettei ole lisätutkimuksille tarvetta... kiitos rohkaisusta, täytyy yrittää löytää rohkeutta. Eikä se lapsivesipunktiokaan tietenkään takaisi sitä etteikö jotain muuta voisi mennä pieleen...! Eli pitää vain yrittää ajatella että kaikki menee hyvin eikä murehtia mikä kaikki voi mennä huonosti. :p

Mulla muuten nt-ultrassa kokeiltiin ensin vatsan päältä, muttei näkynyt kunnolla, niin ultrattiin sitten sisäkautta. Taitaa olla ihan yleistä että näin joudutaan tekemään :)
 
Huh, tein eilen töissä pitkän päivän ja joku hetki sitten vasta heräsin (tai herättiin kun miehellä on projektiviikko ja on kotona). Taisin olla unen tarpeessa. Kohta pitää taas lähteä iltavuoroon painamaan !
Monilla teistä tuntuu olevan paljonkin raskausoireita, muta onko muita joilla ei tunnu olevan oikein mitän (enää)? On niin hassua, kun oireita ei oo juuri mitään. Rinnatkaan ei oo enään niin kipeet ja mitään pahoinvointia ei oo ollu pitkään aikaan. Väsymystä on mut toisaalta on tässä niin paljon kaikkea uuttakin tulossa et voi olla että väsyttäis "normaali"tilanteessakin. Tai ehkä nyt on vaan hiljaisempi vaihe ?
Ootan kans kovasti tota nt ultraa, joka meillä on tasan kahden viikon päästä. Menispä aika nopeammin ! On tää yhtä odottelua :D
 
Kirjoittelen tänne, kun nuo muut otsikot tuntuvat vähän kuolleilta. Nyt mennään 10+4 ja tänä aamuna oli eka neuvola. Piti tehdä pissatesti ja oli kyllä aivan kauhea olo, kun rakko oli aivan täynnä ja mahaa särki. Hb oli kunnossa 144 ja vielä lopuksi terveydenhoitaja kuunteli dopplerilla kaveria. Hienosti kuului viuh, viuh, viuh.Tuntui aivan ihanalta kuulla, että pienellä on siellä kaikki hyvin. Välillä pitää oikein keskittyä ettei ole koko ajan tyhmä hymy naamalla. Nyt odotellaan NP ultraan kutsua ja ensi viikolla verikokeisiin.
 
tanjainen Hyvä että sait nukuttua, se tekee kyllä välillä ihmeitä ! :) Mullakaan ei noita oireita oikein edelleenkään oo, rinnat vähän aristaa.

Eilen tuntu alamahassa/alakerrassa vähän ínhottavasti painetta kun olin koirien kanssa kävelyllä. Vessassa käydessä ei varsinaisesti kirvele, mutta tuntuu jotenkin oudolta ja ehkä pikkuisen kirveltää, en oikein osaa selittää. Jos nyt jatkuu niin täytyy soitella neuvolaan sitten, pissa kuitenkin oli eilen puhdas. tänään töissä oli kaikki ok mutta kotiin tullessa sama juttu. :o

Kiva että Hipsuliini kuuli jo pikkuisen sydänäänet ! :)

Onko teille kaikille muille varattu neuvolasta np-ultraan aika? Täällä neuvolasta annettiin ohjeet ja lappu miten ja mistä varataan, pitää siis itse varata. :/ Sinne on kaksi kertaa viikossa soittoaika, yhden tunnin ! Tänään piti olla mutta ei sitten jostain syystä ollutkaan, koko ajan tuijotin kelloa koska voi aloittaa soittaa. Muutenkin soittoajat tässä työssä (ambulanssi) on vähän aina niin ja näin ehtiikö niihin kun ei koskaan tiedä missä on ja mitä tekemässä ku se soittoaika olisi käsillä. :D
 
Inna meillä neuvolan tätsy lupasi jo ekalla käynnillä varata ja kohta sitten saatiinkin kirje varatusta ajasta. Hassua miten käytännöt vaihtelee ! Ja tiiätkö mulla on samaa kirvelyhomaa, kuulostaa ainakin tutulta. En oo kyllä sen enempää siihen kiinnittäny huommiota kun ei vaivaa ja pissasta ei oo tullu kommenttia :D
 
Joo en oo kyllä kuullut että itse pitäisi varailla aikaa mutta tosiaan on näköjään noi eri käytännöt. :o Olisi kyllä kiva jos neuvolasta se varattaisiin. En oo ikinä ollut noiden puhelinaikoijen ystävä. Joko en niitä ikinä muista, tai sitten tosiaan on töissä juuri sopivasti :D Ja kun muutenkin tuntuu että pää sen kun lahoaa ja muistikapasiteetti pienentyy entisestään :D
En mäkään vielä aio olla kovin huolissani, ei tosiaan sen enempää vaivaa. Ajattelin kans että jos neuvolassa tulee sanomista tai jatkuu pidempään niin mainitsen. Mutta mulla auttaa että muistaa juoda tarpeeksi. Muutenkin meinaa olla hankalaa tuo juominen, ei muka millään meinaa muistaa juoda riittävästi.
 
Heippa kaikille!

Neuvolakäytännöistä täytyy sen verran sanoa, että tämän vuoden Neuvolapäivillä oli nimenomaan painotettu kuinka haluttaisiin valtakunnallisesti samanlaiset ohjeet joka neuvolaan. Että toiveenne on kuultu ;-) (en itse työskentele alalla, mutta luin uutisen).

Terveisiä ekasta ultrasta, jossa myös niskapoimumittaus oli mukana. Kyllä konkretisoitui raskaus, kun näki että siellä on pieni vekkuli kuplassaan. Tanjainen - mulla on myös päiviä ette ole mitään oireita, mutta sitten onkin yllättäin iltapahoinvointia. Rinnat ei ole enää arat ja turvotus hävinnyt, siksi onkin välillä ollut epätodellinen olo raskauden suhteen. Varsinkaan, kun mulla ei ole mitään mahaakaan (viikoilla 11+7 mennään). Ultrassa kätilö vain sanoi, että mun lantio on sen mallinen, ettei maha vielä näy, vekkuli on kuopassaan piilossa. Kaikki oli ihan hyvin. Vähän laiskasti vekkuli jaksoi vaihtaa kylkeä, ,että saatiin np-mittaus tehtyä, mutta lopulta sekin onnistui. Tulos oli 1.1mm, mutta kyllä itelle jäi vähän sellanen fiilis, että jaaha, kuinkahan luotettava tuokin mittaus on, kun kätilö sen monitoriruudulta hiirellä vapaalla kädellä piirtäen mittaa? Jepjep. Mutta mistäpä minä tiedän, ihan osaava kätilö tuppas olemaan.

Malttia ultraodotuksiin, kyllä ne sieltä tulee!! Seuraavaan onkin vaan matkaa, vasta jouluaaton aattona...

 
Heippa taas kaikille. Meilläkin varataan aika ultriin itse, mutta mun täytyy sanoa, että itse taas tykkäsin siitä tavasta. Sai ihan rauhassa valita mihin aikaan ja minä päivänä menee, joten pystyi valitsemaan sellaisen ajan, ettei omia menoja tarvinnut hirveästi järjestellä, että ultraan pääsee. Rakenneultran aika varattiin sitten jo niskaturvotusultrassa ja siinäkin valinnanvaraa riitti. Toista ultra-aikaa ei siis enää soittamalla tarvinnut varata.

Nurva, mun käsityksen mukaan noilla viikoilla se kohtu ei juuri kellään vielä vatsankasvua aiheuta. Tietysti jos on useampi raskaus takana ja lyhyt väli edelliseen raskauteen, tai jotenkin todella edessä oleva kohtu, niin sitten ehkä saattaa pieni kumpu jo olla. Muuten kohdun yläreuna on vasta nippa nappa häpyluun alapuolella, eli todella alhaalla se kohtu noilla viikoilla majailee. Ja tämä on siis ihan fysiologinen tosiasia, niin hirveästi ei näillä viikoilla vielä yksilöllisiä eroja ole. :) Turvotusta sitten voi olla senkin edestä, mähän näytän siltä kuin olisin kuudennella kuulla raskaana... Mutta eiköhän meillekin ne ihan oikeat vauvavatsat ala muutaman viikon kuluessa kasvaa! Sitä odotellessa.
 
Ahistaa ja pelottaa, verta on tullut koko viikon, ei paljoa, mutta kumminkin. Tänään eniten. Kipuja ei ole ollut, onneksi. Huomenna olis vihdoin neuvola, saa nähä sykkiikö ultrassa sydän vai ei :/.
 
Lme:Tulehhan heti kertomaan neuvola kuulumisia.. Toivotaan, että vuoto on vain jotain harmitonta, joka esim. limakalvoilta tulisi.

Onkos pahoinvoinnit helpottaneet muilla?
Minlla ei enää ole sitä maailman pahinta oloa. Oksentaa ei siis tarvitse, etova olo saattaa välillä olla. Mutta oikea lämmin ruokakin jo maistuu, olen niin onnelinen taas tästä! =)
Se uuvuttava väsymyskin häipyi eilen, eikä sitä ole vielä tänäänkään kuulunut. Jospa tästä siis alkais se ihana raskaus aika.

Pitäs vissiin alkaa henkka maukalta tilailemaan jotain uusia pöksyjä, kun ei meinaa omista farkuista enää napit mennä kiinni.

Hyvää viikkoa kaikille ..

-Marde ja masu-asukki 13+3
 
Lme, toivotaan että ei olisi mitään vakavaa, tule heti kertomaan mitä masusta löytyy! Ärsyttäviä tuollaiset vuodot :/

Hyvä että muilla on mennyt hyvin ja on ultrassa näkynyt liikettä ja sydänääniäkin kuulunut. :)

Mun täytyy myöntää, että mä vaan en jaksa kirjotella nyt ;D Oon niin väsy. Käyn kuitenkin lukemassa aina muiden kuulumisia, joten kirjotelkaa tänne :) Tänne ei mitään uutta, oireet pysyneet samoina ja nt-ultraa odotellaan malttamattomina. Oikeaa mahaa ei täälläkään ole mutta turvotusta sitten senkin edestä :P
 
Takaisin
Top