Toukokuun turinat <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja satuvee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
jenska9: suunnitelmat kuullostaa tosi ihanilta! Toivottavasti sää suosii ja saatte aivan ihanan päivän, vaikka ihana päivä se tulee olemaan joka tapauksessa :)

annaa: toi pompottelu on tosi raivostuttavaa! täällä myös vähän sama homma, ettei tiedä mistä sitten sairaslomaa saisi, kun tarvitsisi. Nyt kun sain äitiyslomalta tän viikon sairaslomaa, sanoivat, että neuvola voi sitten kirjoittaa jatkoa, mutta neuvolassa ei oo lääkäriaikoja (tai niin mulle aikaisemmin sanottiin). Mulla on to neuvola ja aion siellä kyllä vaatia maanantaiksi jotain aikaa, jos ei olo helpota. Jollei vauva yhtäkkiä päätä kääntyä ympäri niin en usko, että supistukset helpottaa, kun se pää tonne alas koko ajan painaa.

Odottavan aika on todellakin pitkä :) Ja mulla vielä sellainen olo, että vaikka nyt supistelee koko ajan, niin yli tää menee kuitenkin... no, saa esikoinen vähän enemmän sitten omaa aikaa. Tänään päätin pitää sen hoidosta kotona, kun on kuitenkin mukava sen kanssa olla, mutta käyhän tääkin sitten työstä. Ulkona lähti heti juoksemaan karkuun, niin ei muuta kun hammasta purren supistuksen kanssa perään. Taitaa olla yleinen ongelma. Vaikka vähän pelottaa, että kuinka arki sitten vauvan ja taaperon kanssa sujuu, tuntuu ajatus helpommalta, kun vauva on ulkona mahasta ja toivonmukaan vaivoista päästy. Esikoinen on nyt saanut erinäisiä vapauksia, kun en oo aina oikein jaksanut. Mitenkähän tähän taloon saisi kurin sitten palautettua...

Miehen juopottelusta: Yritin kyllä kovasti miehelle puhua, että synttärit on vähän liian lähellä laskettua aikaa. Hän on kuitenkin vakuuttunut, ettei voi juuri sinä iltana alkaa synnytys. Kun jos siis alkaa vaikka aamulla, niin jättää tietysti omat bileensä väliin ja sanoi, että jos alkaa illalla, niin lopettaa heti juomisen ja tulee heti kun selviää sen verran. Humalassahan sairaalaan ei pääse, enkä kyllä sinne humalaista miestä haluaisikaan, en tiedä haluanko krapulaistakaan. Meillä on kuitenkin onneksi lyhyt matka sairaalaan, joten pääsee sinne sitten kun pääsee. Hirvittää kyllä... mutta en ole saanut tästä puhuttua yli enkä ympäri. Muuten ei käy mitenkään hirveästi ulkona ja tiedän, että haluaa kyllä sitten vauvan kanssa olla kotona, kun haluaa nyt esikoisenkin kanssa.

Heissan tännekki. Hirmu harvoin tulee tänne eksyttyy nykysin, koneella muutenkaan jaksa istuksia kun sen verran että facebookissa käy. Käväsin äsken neuvolassa ja jotain kuulumisia tännekki aaattelin nyt kirjotella.

Kaikki oli hienosti, paino oli taas vähän laskenu. Viime kerran nousun nähden ihan hyvä vaan, hb oli noussu 127 :) verenpaineet vähän koholla, mutta ei mitenkään hälyttävästi.. ja kotimiittaukset on aina yläpaineen kanssa 120 kieppeillä ja alapaine siitä 65-75 välillä, vissiin nostaa tuo autolla ajelu sitten aina neuvolassa nuo paineet :D

Masukki on kiltisti rt:ssä ja kuulemma pää on kyllä jo käytännössä kiinnittyny!!! Mahakin on kuulemma vähän laskeutunu kuulemma.  Neuvolatäti epäili että näinköhän tulee parisen viikkoa etuajassa, kun mun yöunetki on muuttunu semmosiksi, että heräilen parin tunnin välein ja nukahtaminen äärimmäisen vaikeeta.
  Tätähän tässä on epäilty rakenneultrasta asti, kun ei sillon muutettu laskettua vaikka kokoero oli melkein pari viikkoa. Jännää, huomenna on synnytystapa arvio niin siellä varmaan selviää lisää. Painoarvioksi neuvolatäti veikkasi 2,300 kg mutta kuulemma voipi olla pienempikin.

Muutamana yönä oon heränny semmoseen menkkamaiseen kipuun, mutta nyt ollu monta yötä väliä ja se loppuu kyllä aika äkkiä loppujen lopuksi.

Olikohan muuta? No nyt ei tuu mieleeen. Ihania kesäpäiviä kaikille! <3

Heippa,

tänään oli neuvola ja kaikki oli mallillaan. Ainut ikävä puoli oli se, että pyörryin siihen tutkimuspöydälle kun sydänääniä kuunneltiin. Mulla on nyt viime aikoina tullu tosi huono-olo selällään ollessa ja nyt se meni niin pahaksi että pyörryin. Onko muilla vastaavaa? Esikoista odottaessa oli ihan sama juttu.

Juhannus ollaan ihan kotosalla, en jaksa ajatellakaan lähteväni mihinkään. Nyt alkaa väsymys painamaan ja haluan karsia kaiken "turhan" ja vaan huilia ja ladata akkuja.

Nukkuminen on myös täällä hyvin rikkonaista, joten tuntuu että päivät menee pökerryksissä töissä. Olenkin miettinyt, että joskos sitä kohta jäisi töistä pois... No, eipä mulla olisi enää kuin vajaa 2vko hommia jäljellä...

Ihan nopeesti vaan,

äippä 2010: mulla itellä ei oo ollu vastaavaa (ehkä siksi että välttelen selinmakuulla oloa), mutta toi sun kuvaama huono olo selällään ollessaan on. ns. supiinisyndrooma, eli kohtu painaa alaonttolaskimoa, jolloin verenkierto takaisin sydämeen heikkenee, veren happipitoisuus laskee ja tulee huono olo. Tarpeeksi pitkään kun jatkuu, voi pyörtyä. Tila korjaantuu kyljellään ollessa tai pystyyn noustessa. Supiinisyndrooman ehkäisemiseksi onkin suositeltavaa välttää selinmakuulla oloa (varsinkin pitkiä aikoja) rv20 eteenpäin.

jenska9, ihanalta kuulostavat teidän häät! Juhannuskoivuja suositelen myös minä ;) Ja älä huoli, ne kaikki saa tehtyä myös kuukautta ennen (nimim. kaikki viimeseen kuukauteen jättänyt) ;D jos vaan olette saaneet vihkijän ja mekon niin kaiken muun kerkee kyllä hoitamaan ilman suurempaa stressiä :)) Askartelut saattaa viedä aikaa, mut suosittelen kasaamaan tyttöporukan jotta askartelut ei kaadu sun niskaan, porukalla ne sujuu jouhevasti.

aannaa, mulle kävi niin et mut passitettiin normi tk päivystykseen vatsakipujen takia ja kun seuraavana päivänä soitin neuvolaan niin he olivat tehneet mun puolesta reklamaation terveysaseman puhelinneuvontaan. Neuvolahoitaja painotti, että raskaana olevat menee päivystysasioissa VAIN ja ainostaan äitipolille (ellei kyseessä ole käden murtuma tai muu vastaavaa). Joten nyt sitten vedät niin kovat showt siellä kun seuraavan kerran menet, että pääset äitipolille!! Ja itku toimii aina!! ;)

Heips. 

Voiko kohdunsuun tilanteen tuntea itse kopeloimalla?    Tulipahan vaan mieleeni.. 

Pitäs kyllä nyt oikeesti alkaa sitä pyykinpesua ja muuta tekeen.. mutta mulla on niin hirveesti muutakin hommaa täälä etten ees tajua ajatella tollasta, saatika että oikeesti nyt laittais sen sairaalakassin edes jotenkuten valmiiks ja jotain ohjetta esikoisen hoitajalle.. 

Juhannus menee meillä varmaan kotona kun on jo niin lähellä laskettua päivää. Taidetaan tuttavaperheen kanssa grillailla ja semmosta, heillä kun on myös siinä laskettuaika!

Olen kans ajatellut et vois laittaa alttarin vierelle parit koivun oksat törräähä maaha >:))
Olin tänään taas visioimassa äidin ja isän pihassa et mitä tulee mihinki ja ja ja... 
Huh huh =) 
Ehkä eniten stressia aiheuttaa tuo kakkujen teko. Ajattelin senkin aloittaa jo hyvissä ajoin ja leipoa kakkupohjat valmiiksi pakkaseen ymsyms. 
Kun ei sitä koskaan tiiä missä kunnossa sitä kuukauden päästä on. :)
Onneks on kokki niin en varmasti halua muiden tekevän mun häiden tarjoilua ku minä ite =D

Loppuviikosta ois luvassa häämekon sovittelua (ja ompelua). 
Huusin ittelleni huuto.net:stä tosi hienon hää/juhlamekon.. :) toivottavasti ei tarvisi hirveitä muutoksia mekkoon tehdä:)

sain tänään vielä ajeltuu jalkakarvat ja lakattuu vielä varpaankynnetki, vaikka maha on valtava, jei!
ei mul muuta :D

Melkein sama juttu täällä putte. Mä en vaan lakannut varpaankynsiä, mutta sääret sheivasin, kun ostin ihan mamma shortsit. Ostin myös itseruskettavaa kosteusvoidetta jaloille ja käsille, etten näyttäisi ihan kalkkilaivan kapteenilta. emoticon

Tänään menen katsomaan uusia kenkiä itselleni. Sellaisia ihanuuksi jotka voi vaan pistää jalkaan. Enää ei oikein pysty kumartumaan nauhoja sitomaan. Toista se oli viime kesänä 

Putte: Toi sun päivitykses sai niin hyvälle tuulelle! :D Pienestä se pitääkin iloita ison mahan kans :D

Vois kyl itekki harkita tuota "talvikarvoituksen" sheivaamista sääristä... siinäpä siis vatsakkaille haastetta kerrakseen :D

Go Putte! :D

Tuosta tulikin mieleen, että oonkohan ainoa mielipiteeni kanssa..
Eilen oli perhevalmennus meillä ryhmässä, miks musta tuntu että
kaikki muut odottavat äidit oli jotenkin niiiiiiiiiiiiin hehkeän ja hehkuvan
olosia, pirteitä jne?! Kun itse katsoo itseään peilistä niin olevinaan näkee vain väsyksissä olevan turvonneen akan.. :D

Moi vaan!
Täällä kaikki tasaisesti. Neuvolassa eilen kaikki ok. :D
Nenä on tukossa siitepölyistä, mutta eiköhän se siitä. Muutaman histecin olen joutunut ottamaan ja lääkeaineetonta nenäsumutetta ostin apteekista.
Ihana putte, pitäis kai itsekin ajella sääret. :D Ostin jalkojen hoitotuotteita, jos vaikka ottais jalkakylvyn ja raspais ja rasvais jalat sandaalikuosiin. Hih! Pitäis vissiin käydä joku mekko/shortsit ostamassa, kun ei taida olla mitään päällle sopivaa kesävaatetta, paitsi pari mamma t-paitaa mitkä ostin keväällä. Ihana kun on lämmintä!
Meillä mies kyllä ainakin viimeksi ymmärsi olla ottamatta lasketun ajan lähellä. Maalla kun ollaan, niin haluaisin että on ajokunnossa jos mitä äkkinäistä tapahtuu. Katsotaan nyt missä sitä ollaan kesän aikana. Maalla olis mökin rakennushommaa. Sauna alkaa olla laatoitettu ja ovet ja lauteet jo laittoivat paikoilleen. :D Pukuhuoneen lattia tarvis lakan ja kiuas vielä odottaa asentamista. Ei muuta kun saunomaan! Juhannus siis voi mennä maalla tai sitten täällä kaupungissa. Grillaten ja nauttien. :D
Kuun vaihteessa olis lapsuudenkaverin mökkipolttaritkin, jee! Kiva, että tulevat tännepäin. Pääsen edes polttareihin. Häät on reilun 400 km päässä heinäkuussa, joten sinne en pääse. Yhden alkoholittoman siiderin olen maistanut. Ehkäpä polttareihin tulee ostettua yksi.
Meillä jäi aikanaan kihlojen jälkeen (06) naimisiin meno/häät suunnitteluasteelle. Onnea vaan alttarillle astelevalle kesämorsiammelle! :D Koivut hyvä idea, kaikki järjestyy kyllä! Toivotaan, että joku päivä mekin astellaan alttarille. :D Meillä molemmat ev.lut. joten kastetta ei ole tarvinnut miettiä sen kummemmin. Pienet ristiäiset varmaan kotona pidetään. Nimestä ei vaan tietoakaan, eikä kummeista. :/
Jaahas, pitänee jättää romaani kesken ja lähteä tekemään välipalaa. Hedelmiä ja jäätelöä lastetulla parvekkeella, esikoisen toiveesta! :D Nam!
Aurinkoisia päiviä!

Varoituksen sana, tässä taas vuodatusta raskauden hankaluudesta ja sen aihettamasta ärtymyksestä. Jota se ärsyttää voi hypätä mun tekstin yli suoraan. KIITOS! :D

klik: Et todellakaan ole yksin tuon tunteen kanssa, itseellä ainakin vähintään epäeroottinen olo kuin olla osaa... Ryhävalas varmasti seksikkäämpi kuin meikätyttö raskaana.

Silmäpussit, vatsan päällä roikkuvat tissit, turvotusta, närästystä ja sitä pieretystäkin. Mä olen kyl hyvin kaukana siitä hehkuvasta raskaana olevasta naisesta.

Kävely muistuttaa lähinnä pingviinin vaappumista ja kaiken ihanuuden lisäksi AKNE, siis tuo teini-ikäisten ongelma on ruennut vaivaamaan mua! HIPHURRAA HORMONIT! KIITOS TÄSTÄKIN!

Eikä tietenkään oloa yhtään helpota tuo villiksi muuttunut kusirumba. Alan kummasti muistuttaa vanhaikodeissa asuvaa mummelia joka suunnittelee menonsa vessojen kautta. Lenkilläkin,siis kävelysemmoisella, muistutan kummasti koiraa kun ylämäkeen pitää yrittää kiikkua. Ja se ainainen hikoilu on alkanut taas!

Ja yritäppä illalla laittaa jotain nätimpää yöpaitaa päälle. Se on se kolme sekuntia ja paidassa läiskä. Auttaskohan pyykkipojat vuotaviin tisseihin?!

Miksen mä  voi kuulua siihen naisryhmään joka vain kaunistuu ja hehkuu kun raskausviikkoja tulee lisää mittariin?

*huokaus* Heinäkuun 30. päivään on vielä aivan liian pitkä matka. Näkyy tickeri muistuttavan et 69 päivää... *Iskee päänsä tietokonepöytään*

Mustakin tuntuu, että hehkeys on kaukana. Hain tänään esikoisen hoidosta ja nyt kun on jo lämmintä niin ei oo takkia yhtään peittämässä mahaakaan. Sieltä joku hoitajista sanoi, että oletpa jo aika iso ja kysyi kauankos vielä laskettuun aikaan. Kun sanoin yhdeksän viikkoa, tuli kommenttina takaisin, että ohhoh ai niin pitkään. Esikoisen kohdalla maha taisi tosiaan olla tällainen kahta viikkoa ennen synnytystä...

Tänään katselin esikoisen vauvakuvia ja tuli pitkästä aikaa sellainen innostus tulevasta vauvasta. Yleensä ajattelen kauhulla vauva-aikaa ja odotan enemmänkin tuota taaperoaikaa, mutta oli ne esikoisen kuvat niin ihania, että aloin odottaa vauvaakin vauvana, enkä vain lapsena. En tiedä tajusko tästä nyt mun ideaa...

Avautumista kanssa tässä jutussa. 
Mulla oli keskiraskaudesta jotenkin hehkeä ja ihana olo. Neuvolassakin jopa sanottiin, että raskausajan hormonit sopivat sinulle. Pakkohan niiden on alkaa sopimaan noin 18 viikon oksentamisen jälkeen. Nyt ei sit ole yhtään hehkeä olo. On iso olo, väsyttää, närästää ja turvottaa. Lisäksi tuntuu siltä, että KUKAAN ei ymmärrä sitä, että ison masun kanssa on vähän vaikea liikkua kovin nopeasti. Lisäksi mielialat vaihtelevat ja syödä pitää jatkuvasti, jottei tule huono-olo. 
Eilen, kun olin asioilla kadun toiselta puolelta hyökkäsi minun kimppuun feissari ja yritti tyrkyttää mulle jotain Kirkon Ulkomaanapu juttua. Hyvä etten saanut siltä paikalta aivan mahtavaa, loistavaa, kovaäänistä, liioitteltua ja täysin hormoniperäistä itku/itkuraivari kohtausta. Lupasin itselleni, että seuraavan kerran kun feissari pysäyttää, niin saan sellaisen. Ja lupaan myös, että siitä jää pahat traumat pysäyttäjälle. Minulla on nimittäin huomattavan hyvä taito esittää "drama queeniä".
Närästtyksestä: olen löytänyt siihen uuden raskaana oleville sopivan lääkkeen: Gaviscon. Maksaa vähän enemmän kuin Rennie, mutta auttaa mua ainakin paremmin. (Huom. ei maksettu mainos)  

Ultrassa taas käyty.. Ultran painoarvio oli 2,7 kg vähän meni pieleen neuvolatädin 2,3 kg :D

Vauva on vaan isokokoinen, ylimääräistä rasvaa ei kuulemma toisella näkyny, periny ilmeisesti isiltä tuon koon sitten, no tätähän mä toivoin :D

rv 38 vielä kontrollikäynti ja jos alkaa olee vauva tosi iso niin harkitaan käynnistystä. Jos nyt sinne asti kestän kasassa, kohdunsuu oli sormelle auki ja pehmentyny. Kanavaa kuiteskin sormella kokeiltuna 2cm ja ultralla 4,5 cm.. Kolme päivää töitä enää ja sitten mammalomalle, jee! Varmaan menee ekat päivät vaan ihmetellessä ja ollessa.
  Tänään ekaa kertaa oli tosi tukala olla tän mahan kanssa, kun töiden jälkeen yhtenään harjotussupistuksia ja maha ihan kivikova, pikkusenkin jos liika nopeeta kävelee niin alkaa pistämään kylkeen ja alakertaan, mikä muutenkin hellänä kun pirpana painaa päätä ja sohii käsillä suoraan sinne. Ja ei se lääkärin tutkimuskaan mikään kivuttomin ollu. Vaikka muuten ihan kiva lääkäri onneksi oli.

Oli tarkoitus lähee Ouluun tuossa kesäkuun alussa, mutta taitaa jäädä reissut tekemättä kun ei tuo autossa istuminen nappaa kyllä sitten ollenkaan. Jo tuo tunnin ajomatka kaupungista kotiin oli aika tuskaa.

Mutta taidan nyt kellahtaa tuonne sohvalle tän mahani kanssa, tuntuu taas että varpaat on kun pienet nakit, järkyttävä turvotus!

Anteeksi Tappura, mut oli pakko tykätä tuosta :D
Mulla kans aika ryhävalas olo...
Ei paljon tarvii mitään tehdä kun alkaa hikivalua... huhhuh!!
Mulle kyllä sanottiin tuossa eilen että kylläpä raskaana olevat hehkuvat, ja vinkkasivat mua... *buahhahhaaa* olin siis juuri lähtenyt kotoa, ja ennen kuin lähdin kävin kylmässä suihkussa ja olo oli sen 5min hirmu hyvä... Kunnes totuus taas iski, eli hillitön hiki ja turvotus :D
Täytyy mun ostaa kans joku hellemekko ja läpsykkäät jalkaan... olis ihana saada lakattua varpaan kynnet, mut epäilen onnistumista. toisaalta onneksi on tuo aviomies joka voisi sen tehdä mun puolesta ;D saa nähdä millä keinoin sen saisi siihen pakotettua...

Kävin tänään Lintsillä fiilistelemässä, kävin yhessä laitteessa, siinä korkeessa tornijutussa, mihin pääsee ilmatteeks :) Sisko oli siellä ihan kauhuissaan, hyvä ettei saanu paniikkikohtausta =/ Eihän se kivaa oo, jos toisella on paha olla, mutta jostain syystä mua vaan nauratti ihan kauheesti se tilanne :D

Pitihän sitä sitten ostaa kaikkia herkkujakin :) Hattaraa, jota en oo syöny varmaan viiteentoista vuoteen! Vaavi tuntu tykkäävän, rupes potkimaan kun hattara oli puolessa välissä :D en kyllä saanu syötyä kokonaan, oli niin makeeta.

Jalat turpos ekaa kertaa ihan kunnolla! Näky oikein sellanen kauhee nestepatti jalassa, joka oikein hölsky kun jalkaa heilutti, yök! :D

Ostin just eilen uudet kesäkengät, jotka on mukava sujauttaa vaan jalkaan, ikävämpi juttu oli, että jouduin ostaa kokoa 40, vaikka normaalisti koko olis 39 :( eikä nuo jalat välttämättä edes palaudu siihen 39 kokoon... joillain jalat kasvaa pysyvästi raskauden aikana =/

Musta tuntuu, että kohtu on laskeutunu jonkun verran, nimittäin ruokaa mahtuu paljon enemmän kun jonkun aikaa sitten.

Täälä kans ainakin nyt sellanen olo että hohhoijaa... turvoksissa ja mahaa puristaa niin että kohta halkeen!! Kiitos herkkujen joita vetelin tänään sitten ihan huolella....... Ei tiä miten päin olis ja selkäkin niin kipee ettei voi kun nojata tyynyyn sohvalla :D

Mutta ei siinä mitään, raskaus on ihanaa enkä vaihtais tätä pois :)

Mulla muuten viime raskaudessa jalka kasvoi ehkä puolella numerolla mielestäni ihan pysyvästi... Joillakin kuulemma enemmänkin. 

Putte oli kyllä ihanan positiivinen :D 

Ai juu, noista vaivoista ja ongelmista, mulle on tullu kivat maksaläiskät suoraan silmien alle!!!! Tosi nättiä :D

Hyvä putte!! 

ite sain kans eilen sheivattua koivet.. tosin piti olla kyllä toinen jalka pöydällä ja jalat mahd. leveällä. :D Mutta onnistu silti vielä!!! :D

Välil tuntuu sukkienki laittaminen yheltä haasteelta... Onneks on kohta jo niin lämmin jne ettei tarvii mitää pirun sukkia! :)

Takaisin