Toukokuun turinat <3

satuvee

Näppärä viestien naputtelija
Mäpäs aloitin nyt toukokuun ketjun kun vuorokausi vaihtui enkä saa unta :) hei, enää kaksi uutta ketjua jäljellä, ja eletään jo heinäkuuta :)!!

kivaa kevättä kaikille!
 
Paljon onnea milpurin perheelle ja pikkuiselle voimia kasvamiseen!!
 :)

Ja oikein hyvää vappua kaikille mammoille :)

Hurjaa ajatella että la:n enää tasan 2kk aikaa mulla :O
 

Hauskaa Vappua ja ihanaa kevään alkua kaikille heinäkuisille! emoticon

Ajatelkaa, enää KAKSI kuukautta heinäkuuhun! Niin nopeesti tää aika laukkaa :)

 
Heipsis ja hyvää vappua! Vappu aamu alkoi noin puoli seitsemältä, kun poika heräsi omassa huoneessa ja alkoi laulaa "ih-hah-haa, ih-hah-haa". Muuta ei laulusta vielä osaa, mutta alku sitäkin innokkaammin. Sillä on unikaverina ihaa, joten varmaan sille lauleskeli. Olihan sitä aika väsynyt olo, kun illalla tuli kuitenkin hieman myöhempään valvottua, mutta ei sitä voinut kun hymyillä, kun toinen oli niin innoissaan aamusta :)

Arkena poitsu on aina ihan kiukkuinen, kun se pitää herättää tarhaan, joten vaapaa aamut on kyllä parhaita.

Harmi vaan, että ollut pari päivää vähän huono olo. Jalkapohjia ja käsiä on kutittanut, joten pyysin maanantaina neuvolasta, että laittasivat pyynnöt maksakokeisiin, kun viimeksi oli sitä ongelmaa, mutta vasta ihan lopussa. Toivottavasti johtuis kuitenkin vaan turvotuksesta ja ihon kuivuudesta tuo kutina. Verenpaineet oli onneksi matalat ja pissa puhdas, joten ehkä ei syytä huoleen, mutta kantsii nyt varmaan kuitenkin tarkistuttaa. Huomen aamulla sit labraan.

Tänään lähdetään kaikki varmaan kaupungille vappumeininkiä katsomaan :) Mieskin nautti eilen kohtuudella (sen jälkeen kun poika jo nukkumassa), joten ei mitään krapuloita tiedossa.
Hauskaa päivää kaikille! Nautitaan auringosta!
 
Meni sit väärälle puolelle ensiks...

 Hyvää vappua kaikille mammoille! ! 

Täällä mennään tasaisesti saikutellen edelleen. Onneksi äippäloma jo häämöttää, tän kuun lopussa alkaa :) Kivut hieman hellittäneet näin loppua kohden mikä on todella kiva. Eilen oli neuvola käynti ja siellä sain sit kummallisen tuomion tuosta sf mitasta. Mitta oli kasvanut kuukaudessa 10cm ja jouduin kiire päivystykseen. Siellä totesivat että lapsivettä mulla on jostain syystä normaalia enemmän. Vauva kasvaa hienosti keskikäyrillä mutta lapsiveden määrä vaan on runsas ja siksi maha on normaalia isompi. Huolta ei onneksi ollut. Pikku-Ukon painoarvioksi saatiin 1600g eiliseltä <3 
Tässä saanut aika usein Jorvissa nyt pyörähdellä. Kolmisen viikkoa sitten meillä oli lapsivesi epäily mikä onneksi oli negatiivinen, ja pari päivää ennen sitä oli synnytyslääkärin vastaanotto käynti kipujen takia. Toivottavasti nyt seuraavat viikot menisivät vähemmällä huolella :) Onhan se kuitenkin hyvä käydä aina näyttäyttämässä jos jokin mietityttää. 

Meillä ihan uudet britaxin b-dual sisarusrattaat sanoivat itsensä irti kuukauden käytön jälkeen :S Nyt ovat maahantuojalla mutta ihmetyttää kovin silti ? 

Mitäs muut touhunneet vappuna? Meillä rauhallinen koti vappu grillaten ja esikoisen juttuja seuraillen. Kolmas rauhallinen vappu jo putkeen, tähän alkaa jo tottua :) 

Muilla kovaa pesänrakennus viettiä? Täällä kovasti järjestellyt hyllyjä ja laatikoita. Kädet syyhyää kun haluisin jo laittaa kaiken vauvalle valmiiksi (sängyn yms)... Ehkä pitää vielä hetki odotella :D Oon kuitenkin jo ehtinyt vauvan vaatteet pesemään ja järjestämään kaappeihin <3 Mies ihan hermoromahduksen partaalla kun kova siivousvimma koko ajan... :D
 
Milpuri ihanaa kuulla että pikkuinen sitkeä prinsessa voi kaikesta huolimatta hyvin:)Miten äiti ja isä jaksaa?  Pahalta tuntuu, kun neuvola ei ota tosissaan, meidänhän pitäisi pystyä luottamaan heihin.... Onneksi kuitenkin päksistä lähettivät teidät tampereelle osaavampiin käsiin ultrasta. Paljon jaksamista ja voimia kasvamiseen prinsessalle. <3

Neuvolalääkärin ohjeista huolimatta normaalityövuoroa tehdessä aivan rauhallisissa merkeissä, aamusta alkaen supistanut. Pari kipeääkin supistusta tullut, muuten olleet napakoita ja kivuttomia. Kotona työpäivän jälkeen käytännössä maannut, niin kylkeä vaihtaessakin supistanut. Nyt hieman rauhoittumaan päin, mutta huomenna yhteydessä neuvolaan heti aamusta. Nesteitä ahkerasti tänään juonut, varmaan koko yön pissattaa:) Näin käskevät meillä äippäpolilla toimimaan jos supistelee. Neuvolalääkäri viikko sitten katsoi ja totesi ettei supistukseni ole kypsyttäviä, joten työt jatkukoon. Tosin mistä minä tiedän milloin supistukset alkavat kypsyttämään paikkoja, en ole ennustaja... Pää ehkä himppuisen hämmentynyt....

Pesänrakennusvietti ehdottomasti päällä:) Alakerran pikkuremontti valmis, seuraava operaatio on pinnasängyn ja lipastojen kokoaminen. Pomona on mukava olla sivusta seuraamassa kun miehet tekee remonttia:)
 
Onnittelut Milpurin perheelle pienestä prinsessasta! Toivottavasti hän voimistuu nopeasti. Työni puolesta voin sanoa että keskoset yleensä alkavat hyvin syömään ja ottavat vauhdilla painon kiinni. 

Hyvää vappua myös kaikille heinämammoille vaikka se melkein onkin ohitse. Mutta nyt alkoi jo toukokuu ja se tarkoittaa sitä ettei heinäkuu ole enää kaukana. Äitiyspakkausta täällä odotellaan kovasti saapuvaksi. Vielä ei ole Kelasta mitään kuulunut. Kuinka nopeasti muut ovat saaneet pakkauksensa papereiden jättämisestä? 

Pikkuisella on iltajumpat menossa. =) 
 
Selvisi syy siihenkin, miksi eilen oli tosi paha olo. Alkoi sitten illalla kunnon vatsatauti... Nyt kotona lepäämässä. Saa nähdä koska uskaltaa mitään suuhunsa laittaa, kun vatsa koko ajan kipeä. Muksu onneksi kuitenkin pyöriskellyt (vaikka se pahentaakin omaa olo tilaa). Niihin maksakokeisiinkin piti tänään mennä, mutta... katsotaan täytyykö nyt kuitenkin jonnekin mennä tarkistuttamaan tilanne.

Berliininmunkki: Mä oon miettinyt tota samaa, että kun noita supistuksia tulee koko ajan, niin mistä tietää millon ne alkaa jotain tekemään. Olis kyl ollut kiva saada vaikka jotain kontrolli aikaa. Mutta lääkäri vakuutti kovasti, ettei hätää, jos ei oo synnytyssupistuksilta tuntuvia. Ne kun mun pitäisi tunnistaa, kun oon kerran synnyttänyt. Viimeksi käynnistettiin ja supistukset oli heti tosi kipeitä, joten sellaisiako odottelen... Mutta toivotaan, että kaikki menee hyvin :)

 
Täällä on työt sitten hetkeks tehty.. :(

Verenpaineet silti melko korkeella vaikka lääkitys jne..
Tänään neuvolassa tuli pakko saikkua ens viikon ti asti, kun sitten
alkais kesäloma.. Ärsyttää ja kiukuttaa mutta pääasia että vauva jakselee hyvin.
 
Täällä kolmas joka ihmettelee, koska kantsis mennä tutkituttaa tekeekö supparit jotain.
Esikon synnytys kun alkoi alaselkäkivulla ja nyt on muutaman päivän juilinut alaselkää, tiedä sitten onko jotain muuta kipua kun selkä on muutenkin ollut enemmän ja vähemmän kipeä.
Lääkäri kun sanoi hieman pehmenneen, mutta kuten jo aiemmin kirjottelin, taisin olla sen lääkärin elämän ensimmäinen raskaana oleva nainen jota se tutki ja siitä ei sitten saanut mitään selkoa ja itsekkin oli epävarma kaikesta...
 
Phuuh... tänään oli lääkärineuvola, sf-mitta tipahti alakäyrän alapuolelle, joten mekin päädytään sitten ylimääräseen ultraan. Onneksi Jorvista soitettiin jo heti tunnin kuluttua lähetteen laittamisesta, että pääsisinkö jo huomenna! Huh, olin varma et sieltä soitetaan ehkä ens viikolla ja pääsisin ultraan vasta parin viikon kuluttua, mut kerranki kävi hyvin ja pääsen jo nopeesti. Vaik ilmeisesti ei mitään suurta paniikkia pitäs olla. Mut kiva saada varmuus ja mielenrauha, odottelu kun on kaikkein kamalinta. Toivottavasti kaikki vaan on ok. Huolettaa tietenkin. Mutta ainakin tyyppi mahassa on vilkas, joten ei kai pitäs olla huolissaan kasvusta, kun kaippa energian loppuessa ensin loppuis liikkuminen. Että ehkä sitten joku muu selitys löytyy. Mut siis viikkoja 27 + 5 ja sf-mitta 21 hikiseen...

Muuten kaikki arvot oli ok, pissa puhdas ja sydänäänet ihan normit. Huomenna sitten ollaan taas viisaampia muilta osin.
 
Siis nyt mun täytyy ihan vähän purnata meidän neuvolasta!!
Neuvolatätskä on siis muuten aivan ihana, mutta tuntuu ettei hän saa mitään aikaiseksi... Esimerkiksikin neuvolääkärillä en ole vielä käynyt kertaakaan. En osannut tätä suuremmasti edes ihmetellä, paitsi sen jälkeen kun täältä muiden odottajien juttuja oon lukenut... Käsittääkseni muilla on jo muutamatkin eri kerrat lääkärillä ollut... no nyt sitten otin asiakseni soittaa tätskälle ja kysyä asiasta... -ei osannut antaa oikein mitään vastausta. ja muutenkin kun aika tempperamenttinen ihminen olen niin minähän sain puhelimessa sitten aikaan pienimuotoisen tunteen purkauksen... Tuloksella, että ITSE nyt jouduin tk:sta lääkärille ajan varaamaan, kun neuvolassa kaikki ajat varattuna!! Nyt saattaa jo hieman sylettää!! Ja kun nyt oikeen kyttäämällä aloin asioita kyttäämään, niin neuvolakortissa ei ole ainuttakaan sf-mittaa ylhäällä! Mulla on siinä sarakkeessa hemppalukemat, kun tämä ah niin ihana tätskäni on pikkusen vääriin kohtiin tietoja täytellyt! hohoi... Mielestäni en tee nyt kärpäsestä härkästä vaikka asioihin olenkin itse nyt puuttunut. Haluun vain tietää, että mahassa kaikki hyvin! Mulla ei kiinnosta selitykset kiireisistä päivistä neuvolassa kun kyse on mun tenavasta! ARGH. 
Ehkä tässä kaikki tältä osin. Kiitos, kun sain avautua... Ei meinaa vaan ymmärtää.
 

Milpurille paljon onnea pienestä nyytistä :)

Kylliäinen: Todella kummallista tuollainen. Mulla oli eka lääkäri jo viikoilla 16, sitten seuraava oli viikoilla 25 ja kolmas on sitten joskus rv 37 tienoilla. Ei taida se neukkatäti oikein olla oikeassa ammatissa. Hyvä että itse teet asioita jos siellä päässä ei osata hoitaa. Oon itse ihan samanlainen. Välillä tuntuu ettei ne ymmärrä joitain lukuja seurata ollenkaan. Esim mulla on otettu nyt hemoglobiini ensiksi viikoilla 8 ja nyt vasta viikolla 30 kun asiaa pyysin. Rautalääkitys aloitettu ilman hempan tarkistusta?!?? Ei pysty ymmärtää..
 
Kylliäinen toi on kyllä todella outoa ettei sulla ole ollut neuvolalääkäriä. Senhän pitäisi sulle se raskaustodistuskin kirjoittaa, jotta saat kelan tuet edes. Ja ylipäätään todentaa raskaus... Suosittelisin nyt ottamaan yhteyttä johonkin ylihoitajaan tai johonkin joka vastaa teidän neuvolatoiminnasta.
Putte olitkin kirjoittanut tuonne huhtikuun puolelle. Hoitoalalla olen töissä ja työpäivät vaihtelevat kovasti. Joskus enemmän joskus vähemmän potilaita. Toisinaan työllistävämpiä ja joutuu vauhtia laittamaan lisää, ja silloin supistelee mikä on ihan ymmärrettävää. Mutta jos rauhallisena päivänä supistelee aamusta iltaan niin kyllä silloin olen huolissani... Lääkäreitä tosin on moneen junaan, eivätkä välttämättä ymmärrä hoitajan työtaakkaa. Tänään jäin sitten viikoksi saikulle, sit olisi enää 11 työpäivää jäljellä ennen kesälomaa, josta jatkan suoraan äitiyslomalle. Neuvolassa minua harmittaa, kun on soittoaika eikä muutoin saa terveydenhoitajaa kiinni. Loppujenlopuksi puhelimenautomaattivastaaja sanoi että terveydenhoitaja on seuraavan kerran 7.5 paikalla. Sitten yhteys terveyskeskukseen josta nostavat kädet ylös etteivät osaa auttaa ja minä halusin vain sairaslomatodistuksen. Lopulta lääkäri oli antanut ohjeistuksen soittamaan äippäpolille ja menemään sinne. Äippäpolin kätilö oli todella tympeä puhelimessa ja minä yllättäen kyynelissä, että kuka sitten minua auttaa... Ei muuta kuin autoon ja äippäpolille, siellä kätilö ja lääkäri olivat todella mukavia ja ymmärsivät tilanteen. Luojan kiitos, mutta oli kyllä heittopussimainen olo... 
Tulipahan kirjoitettua ja varmasti aika sekavastikin:)

Onko teillä muilla alkanut vielä perhevalmennukset? Mitkä fiilikset sen suhteen?
 
 

Mek mulla kans viimeks  käynnistettiin synnytys ja supistukset oli ihan tolkuttoman kipeitä.. Sitäkö tässä tosiaan odotellaan..? Jotenki toivois että ne supistukset olis jotenkin erilaisia nyt eikä ihan niin ärhäköitä :)

Sf-mitasta  sen verran että sekin riippuu osittain mittaajasta ja huomaako mitata oikeesta kohdasta. Siis esim mulla kohtu kasvaa toispuoleisesti ja ylin kohta on ihan toisella puolen mahaa. Jos mittais suoraan ylöspäin, olis mitta monta senttiä vähemmän :) 

Ja tää ei ollu Katjuskaiselle mitenkään vähättelyä, hyvä että pääset ultraan! 

Täälä on nyt pikkusella semmoset myllerrykset menossa että ihan sattuu ku tuuppii kylkiluihin! :D

 
iines* Mä luulen kanssa et tää on ns. väärä hälytys, tai siis toivon sitä. Kiinnitin nytkin huomiota siihen, kun terkka mittas tänään vähä vinoon, kun sanoi että kohtu on kallellaan oikeelle, mut mun mielestä viime kerrat on mitannu eri lailla. Että tiedä sitten. Sama mittaaja ollu kumminkin koko ajan. No, huomenna selviää sitten toivottavasti :)
 
Helsingissä (ainakin mulla) on vaan kaks lääkäritarkastusta. Mulla oli viikolla 26 ja seuraava joskus viikolla 35-36... Muut on neuvolatädillä vierailuja. Plus kaksi ultraa, joita ei siis oteta neuvolassa. Omituista miten noi vaihtelee niin paljon eri paikkakunnilla...

Täällä alkaa olla tukalat oltavat pikkuhiljaa. Tuntuu että päivällä on koko ajan hiki, vaikka asteita ei ole ollut millonkaan yli +15... Ja yöt ne vasta hiottavia onkin! Meilläkin ikkuna auki koko yön, silti tuntuu, että kun yöllä nousee vessaan, niin lakana lähtee mukana kun on niin liimautunut ihoon kiinni.

Yksi yö säikähdin, että mites multa on tullut noin paljon maitoa yön aikana, kun oli iso märkä läntti tissin kohdalla. Sitten katsoin tarkemmin, ja tuohan oli tasan tarkkaan tissin muotoinen, eli tissihikeähän se oli :DD

Vauva on mitä luultavammin kyllä nyt pää alaspäin ollut jo jonkin aikaa. Tuntee kuinka oikean kylkiluiden kohdalla tuntuu välillä painetta, veikkaisin että vauva työntää jalkaa siinä. Tuntuu eniten istuessa. Välillä pitää laittaa käsi siihen ja painaa vähän, kun tuntuu niin pahalle =/

Tänään katselin sängyssä köllötellessä masua, ja näkyi kuinka pikkunen siellä myllersi :D Ihanaa <3 Ihan selkeitä liikkeitä ja potkuja näkyi :)
 
Hienoa että pääset nopeasti äippäpolille tarkistuttamaan asian katjuskainen! :)

Mulle todettiin aikoja sitten se raskausdiabetes, tosin yksikään arvo ei ole
ollu koholla kotona mitatessa jne.. Kerran neuvolassa täti otti sf-mitan
ja oli sitä mieltä että oli viikkoihihn nähden suuri..
Tuossa viime viikolla kun äippäpolilla olin ultrassa, mittasivat vauvan tarkkaan,
pään mitat vastas täysin viikkoja ja painoarvio oli 1600g.
ja nyt sitten  eilen taas neuvolassa mitattiin tuo mitta ja oli taas muka ykli käyrien,
vaikka viikko sitten vauva kasvoi normaalisti. Ota tuosta nyt sitten selvää :D
 
klik, minun neuvolatäti sanoi, että välillä saattaa olla niin, että lapsivettä on runsaasti, jonka takia sf-mitta saattaa olla suuri, vaikka vauva olisikin normaali kokoinen viikkoihin nähden. Ehkä näin sinun kohdallasi?
 

Eilen käyty neuvolassa ja terkkani ei meinannut saada selvää onko vauva pää ylös vai alaspäin. Itse olin sitä mieltä että ylöspäin, koska potkut tuntuvat alavatsalla/alapäässä, mutta terkka oli eri mieltä. Se pyysi sitten toisenkin tädin kokeilemaan, joka myös oli mieltä että pää alaspäin, muttei täysin varma. No kolmas täti kutsuttiin paikalle :DD joka myös sanoi että pää alaspäin, mutta katotaan vielä ultralla että on varmaa. En viitsinyt kysyä että onko sillä nyt vielä viikolla 30 niin hirveästi väliä miten päin se on, kun kiinnosti kuitenkin tietää. Ja olihan se pää alaspäin, vaikka ihmettelen kyllä kovasti koska sitten vauveli on ilmeisesti kova nyrkkeilemään, kun taas potkimista ei paljonkaan tunnu. 

Eilen oli myös eka kerta meillä perhevalmennusta ja synnytyksellä sielä aloitettiin. Tuli sielä uuttakin asiaa, mutta uskoisin että vielä hyödyllisempää se on miehelle, kun tuntuu että se on ollut aika tietämätön vielä niistä asioista.

Onko muuten kellään muulla ollun neuvolassa mieslääkäriä? Täällä on ja se on musta vähän outoa. Itseä ehkä muutamaa vuotta vanhempi kaveri. Ihan mukava kyllä, mutta tuntisin kyllä oloni mukavammaksi jos olisi naislääkäri. Miehellä sitä paitsi ei voi olla kauheasti omakohtaista kokemusta raskaudesta tai muustakaan naisena olemisesta joten en usko että voi olla ihan yhtä pätevä niissä jutuissa.

 
Takaisin
Top