Toukokuun turinat <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja satuvee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Mä oon kans miettiny että mihin se vauva kesällä puetaan :D Toi vanupuku kuulostaa kyllä oudolle kun kuitenkin on keskikesä....?? Ite aattelin että pitkähihanen body ja housut ja pusero on ok, mutta jaa-a sitten..... Vaikeeta, varsinki ku esikoinen syntyi talvella ja sai pakata päälle kaikki vaatteet :)

Pitäs varmaan tosiaan kohta alkaa miettiin sitä vaatteiden pesua ja muuta... Mulla on tähän asti ollu vasta toi karsiminen aluillaan eli laitan pois mitä en tarvi ja tytön vaatteita kirpparille ja kaikkee muutakin. Ja tosiaan se sairaalakassiki pitäs jossain kohtaa pakata. Vaikka onhan tässä vielä aikaa tosin se aika hupenee yllättävän nopeesti.. 

tuosta pukeutumisesta.
Jos kauhian kuuma, niin sitte pelkkä potkari varmasti riittää..
Sitten tosiaan pikkunen ohueen lämpöpukuun.
Autossahan voi sitten aukoa sitä pukua jos tuntuu että pikkuselle tulee liian kuuma.
Mutta pipohan on sitten aika must! Mahollisimman ohut tietenkin. 
Autingonpiston yms. takia. 

Helpollahan sitä tieten pääsee ku ottaa vain koko vaatekerraston mukaan, päästä varpaisiin.
Ja vaikka tuplana. Sairaalassahan voi pitää vauvalla myös omia vaatteita. 
Kyllä ne siellä sitten neuvoo viimestää että mitä kotiinlähtiessä päälle :)
Eiköhän se ole tärkeää ettei vauva vietä ensinmäisiä viikkojaan aataminöpuvussaan:)

Riippuuhan se varmaan ilmastakin mitä sille vauvalle sitten puetaan, joten kaipa sitä voi varautua monenlaiseen. Asutaan tosin niin lähellä sairaalaa, että mies viimeksikin taisi hakea vielä vaatteita kotoa. Saatiin viimeksi tosi paljon vaatteita käyttettynä ja oltiin sovittu, ettei paljoa sitten ostella, kun oli niin paljon muutenkin, mutta kun poika syntyi, niin heti kävi mies ostamassa bodyn ja potkareita ym. ja tuli innoissaan sairaalaan esittelemään. Se oli ihan älyttömän suloista, mutta eihän niitä voinut heti laittaa päälle, kun piti ensin pestä. Jos meille nyt se tyttö oikeasti tulee, niin veikkaan, että mekkoja ilmestyy sairaalaan :)

mä olin ajatellu kotiinlähtöön sellasta ihan ohutta fleecehaalaria. en oo kyllä vielä hankkinu. varmaan jollain viltilläkin kyllä pärjäis ja olis helppo sit autossa avata sitä.

meilläkin on nyt sitten vaunut odottamassa tossa olohuoneen nurkassa :):) ihanaa kun ne sai nyt hankittua, kaikki muu pikkusälä on sit helppo käydä vaan hakemassa. päädyttiin Brion happyihin erillisellä vaunukopalla ja turkoosina :) mä en oo koskaan oikein tykästyny noihin yhdistelmiin enkä loppujen lopuks sit joutunukaan sellasia huolimaan. eri asia jos oikeesti olis jotain käyttöö sille kantokopalle, mut meillä ei oo kun asutaan kuitenkin ihan maan tasossa.

tänään olis neuvola ja ihan kiva päästä sinne valittamaan kaikista vaivoistaan :D en oo muuten mitenkään valittelevaa tyyppiä niin ihan kiva kun edes neuvolassa voi sitten avautua. 

Olen ajatellut vähän, että synnärille ottaisi vauvaa varten kerrospukeutumisperiaatteella kaiken mahdollisen bodysta ja kevyistä potkuhaalareista ohueen ulkohaalariin tai huopaan (olen harkinnut myös sellaisen vuorellisen osin muotoon ommellun kapalon ostamista; jos ostan, niin sitten huovan sijaan sellainen mukaan). Lisäksi ohut myssy ja ohuet lapaset(löysin juuri eilen kivat silkkineuloksesta tehdyt).

Kait sitä sitten terveen järjen ja sairaalahenkilökunnan varassa on valittava lopullinen kotiutumisasu. Olen ostanut yhden pitkähihaisen bodyn ja potkuhaalarin sillä mielin, että se olisi päällä kotiin tultaessa, kun se on mielestäni tosi kaunis ja pitäisihän ensimmäistä hetkeä kotona juhlistaa kauniilla vaatteilla :)

Olen miettinyt muutenkin, että mitenhän sitä osaa ensi alkuun pukea sopivasti, ettei hikoiluta toista läkähdyksiin. Ehkä sen sitten oppii niskaa kokeilemalla ja vauvan oloa seurailemalla.

Mä en kanna synnärille kuin bodyn (pitkähihaisen), potkupuvun, sukkikset, myssyn ja tumput. Ukko voi tuoda tullessaan lisää vaatetta jos vilpoisampi ilma tai muuten tarvetta. Ajattelinkin katsoa kahta kokoa (50 ja 56) vaatekerrat ja ottaa toisen mukaan ja mikäli liian pieni tai iso niin ukko saa siis tuoda sen toisen vaatekerran tullessaan. Fleecehuopa autoon mukaan parin harson kera myös. :) Kuitenkin kun vauva ei vielä osaa säädellä lämpöänsä joten se on ihan vanhempien varassa. Niskasta helpoin kokeilla onko vauvalla kuuma tai kylmä.

Toki tuo pukeutumiskysymys tosiaan riippuu ilmasta ja matkasta. Jos pitkä matka niin saattaa joutua tauottamaan matkaa ja tällöinhän on tosiaan hyvä vaatetta varata mukaan. Vauvaahan ei suositella kerralla istutettavan 1-1,5 tuntia pidempää aikaa kun se saattaa kerryttää ilmaa mahaan. Meillä matka siis tosiaan ajallisesti siinä rajoilla.

Tosiaan jos teilläkin joku voi tuoda sopivat vaatteet tullessaan ei kannata koko vaatekaappia ottaa synnärille mukaan, siellä tilat kuitenkin pienet ja vaatteiden hukkumisriski suurempi. Ja kun ei kaikki ole niitä rehellisiä niin saattaapa joku napata ne omaan talteen. Sairaalat kun eivät vastaa kadonneista vaatteista tai tavaroista.

Rovaniemellä ei ainakaan 2010 suositeltu pitämään vauvalla omia vaatteita siksi kun jos lapsi on vauvalassa ollessaan puklannut tai liannut muuten vaatteensa niin tietämättömänä hoitajat saattavat nakata omat vaatteet sairaalan pyykkiin ja sieltähän se on sula mahdottomuus löytää niitä omia nuttusia. Suosittelen siis tyytymään sairaalan vaatetarjontaan ettei omat vaatteet sitten katoa. Sieviä ainakin tuolla Roissa ne pikku nuttuset oli :) 

Kävinpä tuossa terpparissa näyttäytymässä, täällä on tasan kaksi lääkäriä ja kumpikin vasta valmistuneita. Epätoivo meinaa iskeä kun lääkäri sanoo että eihän kohtua meinaa edes tuntea kun on ylhäällä, tai miten nyt asian ilmaisikaan, kyllä sen vaan on aiemmin onnistunut tuntemaan kun on pitänyt rutiinitarkastuksia tehdä.
No siinä sitten lääkäri soitteli ohjaavalle lääkärilleen ja ajankuluksi halusi että kävelen kannoilla ja varpailla, katsoi pulsseja jalkapohjista ja jos vaikka jotain. Vaihdan ihan just paikkakuntaa kun meno menee vain hurjemmaksi ja lopuksi totesi että raskaana olevan naisen tunnustelu on hankalaa ja aika vaikeaa tunnustella mikä on tilanne... Argh, olis vaan niin kiva saada varmuutta kun kaikki on ehkä, tuntuu ehkä, saattaa olla...

sairaalavaatteista: otan mukaan söpöimmät koon 50 vaatteet, ja kesämyssyn ja käsisukat jalkoihin (me sanotaan niitä käsisukiks :D). jos on sama lämpötila ku sisäl ni en laita mitään extraa. mut meil onki n. 10 minsaa kotiin, et autoon ja sisälle ja se on siinä :)

basin: i feel you. mun eka raskaus oli sellasta, et joka kerta kokeiltiin 10 minsaa kivuliaasti, miten päin vauva on, ja missä kohtu. itkin aina kivusta ja ei tullu kunnon vastauksia siltikään, kun "oli niin vaikea tuntea". kätilökin vaihtu joka kerta ja aina sama juttu.

nyt mulla on ollu sama kokenut kätilö ja lääkäri koko ajan, ne hellästi vaan laittaa kädet päälle ja sanoo heti että raivotarjonta. miks ei sitä kokeilemista opetella ennen töihin tuloa??? ja ku meiän neuvolassa ei oo ultraa, niin kiva olla sit jonkun ummikon vastuulla, että onko se perätilassa vai ei..!!! ja hirvee olo pari päivää neuvolan jälkeen pelkän kovakourasen tutkimisen takia on ihan turhaa, muutenkin sattuu joka paikkaan. ärrr.

Munkin on pakko nyt vähän urputtaa neuvolatoiminnasta. Mulla siis terkka joku sijainen ja ilmeisesti vastavalmistunu tai jotain ja tuntuu että joka asian kanssa saa taistella. Alkuraskaudenhan asuin eri paikkakunnalla ja mun tiedot kyllä siirrettiin uuteen neuvolaan, mutta ei ne ole sielä vieläkään missään koneella. Oon nyt tässä 5 viikkoo odotellu äitiyspakkausta ja nyt sitte tuli kelasta kirje että raskaustodistuksesta puuttuu tieto milloin raskaus on todettu. Aargh. Pyysin heti uuden todistuksen, mutta ottaa kyllä päähän tämmönen, että vois ny vähän kattoo sielä millasia todistuksia kirjottelee.

basin: Taas joku helkkarin amatööri sattu sulle! Voi jumalauta, seuraavan kerran sanot jo ku sulle varataan neuvola ja/tai lääkäriaikaa et perskeles tällä kertaa olis viisain olla jo osaava ja kokenu lääkäri kyseessä eikä mikään telkkarista Chigagon lääkärit sarjaa seurannu tollo!

Olis varmaan jo tehny mieli repiä vähintään lääkärisimmeiseltä pää irti! Kysyppä varsin et onko se koulunsakin suorittanu etänä ku ei tunnu osaavan hommat ku paperilla!

Mulla rupes kyl keittää jo ihan sunkin puolesta... että pitää yhdelle ihmiselle sattua näitä peukalo keskellä kämmentä tapauksia! Pistetään tääkin purkaus nyt niiden hormonien piikkiin ;)

Tänään tuli vierailtua siis kirkkoherranvirastossa.
Tämä mamma vihitään nyt tulevana juhannuksena, eli 23.6 :)

Mulla neuvolatäti tosi kiva, ja nyt eilen kokeili ekaa kertaa tarjontaa. Aika ronskin ottein rupesi kokeilemaan, mutta hellitti heti otteita kun vingahdin kivusta :)

Tappura: No lähes tulkoon, ei ollut kaukana että ilmaisin mielipidettäni, mutta jos pitäjässä on kaksi lääkäriä ja kumpikin tuoreita, että on vielä ohjaavalääkäri langanpäässä ja koneella auki terveysportti.fi, mistä etsii mikä vois olla ja mitä pitää tehdä... Ei vaan herätä liiemmin luottamusta, vain kysymyksen mitä ne tekee vuosia koulussa, luulis että raskaana oleva nainen on jokseenkin yleinen potilas.. Ei ainakaan harvinaisuus.
Ja kun tämän lääkärin ongelma oli kun ei tiennyt voiko kirjottaa saikkua heti vai alkaen 1.6, kun pitäis töihin mennä. Hetihän sen sai kirjottaa alkavaksi, mikäs sitä nyt estäisi, pitihän se vanhemmalta lääkäriltä kysyä, vaikka olisin itse pystynyt sanomaan saman.

Kiitos kaikille jotka ovat muistaneet minua kirjoituksissaan <3
Me onneksi pärjätään ja meillä on sitten ihan ikioma pieni perhe ja se on tärkein kaikista :)

No niin,ja tänään oli neuvola.
Mua taas infottiin tosi hyvin näistä perhevalmennuksista "Ai niin eilen alkoi perhevalmennus.En muistanut soittaa sinulle niistä.Huomenna olis se synnytys osio että kai te pääsette?" sanoi terkka tänään.Joo-o kyllä joo mutta tuli ehkä HIUKAN äkkiä kun on miehellä työ sun muut.Mutta noh,mennään huomenna ja mies tulee sitten kun ehtii töiden jälkeen.
Muksu oli vilkas ja potkiskeli terkkaa käteen kun tunnusteli asentoa.
On edelleen rt:ssa ja sykkeitä ei kyllä kertonut mulle. Hemppari oli onneksi mulla noussut viime kerrasta kun olen syönyt rautaa.Allergia oireisiin sanoi että nenäsumutteen ja silmätipat että ei mieluiten tabletteina mitään saisi ottaa nykyisin. Verenpaineet oli ihan ok:t. 
Supisteluista kysyin ja sanoi että ihan ovat normaaleita ja kivut alapäässä ovat niitä kuuluisia liitoskipuja häpyluuliitoksessa :) Eli ei mitään hätää ja sanoi että kyllä ne OIKEET kivuliaat supistukset tuntee sitten kun ne sitä on. Seuraava neuvola käynti onkin jo kuun lopussa. Meillä ei paljon turhia ns.höpötellä ja kyselee vaan kuulumiset ja ottaa pakolliset jutut neuvolassa.Mä en sinällään ole saanut mitään irti nyt noista neuvolakäynneistä. 
Mulla tuo hormonitoiminta on nyt vasta lähtenyt ns.käyntiin.Kyllä taas sunnuntaina itkua tihrutin ilman syytä ja paiskin ovia ja tavaroita.Äitikin sanoi puhelimessa että se on alkua ja jatkuu vielä pitkälle synnytyksen jälkeenkin (tietty jokainen on erilainen.).

Kivakiva, täällä on taas kutina alkanu. Voi olla että johtuu tostakin, kun mulla on aika kuiva iho, mutta aika outo jos se alkais yhtäkkiä kauheesti kutisee ja ihan ihme paikoista. Eli pelkäänpä, että hepatoosi on sitten tässäkin raskaudessa vaivana :( Tänä aamuna kävin verikokeissa, tulokset saa sitten ensi viikon alussa..
Inhottavat noi verikokeetkin, kun niihin pitää mennä syömättä ja juomatta ja mulla on aina muutenkin aamusin tosi huono olo, ennen kun saan jotain syötävää. Meinas kyllä taju lähtee, kun kun viel esikoista piti kanniskella ja juosta sen perässä siellä odotustilassa ja sitten vielä neulakammo siihen päälle! Ja vaikka menin sinne 10min ennen kun ovet auki nii tietysti siellä oli 20 mummoa jo jonottamassa ja jouduin oottaa melkein tunnin ennen kun ite pääsin. Huhhuh, ei ollu kyllä mun aamu tämä!

Viimeks mulla alko noi hepatoosi kutinat vasta rv 35 ja sillonkin olin ihan tuskissani kun piti se 3 viikkoa kestää sitä kutinaa. Oli iho ihan punasilla laikuilla :/ Ja nyt sitten jos tässä 2 kuukautta on edessä samaa ja vielä kesähelteillä nii en tiiä miten jaksan. Ja stressaa sekin, jos ottavat osastolle, että miten saa ton pikkumiehen hoidon järjestettyä :/ Vaikeeta..

Oli vähän omanapaista valitusta, anteeksi siitä! Onneks on sentään ihana auringonpaiste ulkona, piristää vähän :) Ja miehellä alkaa tänään miniloma, on maanantaihin asti vapaalla. Meillä on esikoisen 1-v synttärit lauantaina, joten ihan kiva kun on kotona, niin mamma saa vaan keskittyä juhlien järkkäämiseen ja mies saa hoitaa poitsun. Huomenna olis kuntosalin hölkkötapahtumakin ja lähetää miehen sinne kanssa 10km lenkille, tosin kävellen eikä hölkäten. Saas nähä miten masun kanssa jaksaa käpötellä :)

Mä olen syönyt ihan raskauden alusta saakka allergiaan Tuulix 10mg. Viikon kokeilin sinnitellä ilman, mutta totesin, etten pärjää. Toivottavasti löytyy jokin lääke imetysajallekin, joka sopii.
Meillä on tuo uskontotilanne sellainen, että puolison kanssa molemmat kuulutaan ev.lut.kirkkoon, joskin itse olen harkinnut välillä kirkosta eroamista ja liittymistä vapaaseurakuntaan, jossa  käyn muutenkin. Minä olen uskossa, samoin osa puolison suvusta, mieheni kuitenkaan ei ole. Paljon olen miettinyt mm. sitä, että haluanko että meidän lapsi kastetaan. Puoliso ei halua ottaa kantaa koska ei ole uskossa ja itse en ole kauan mietittyänikään päässyt asiassa mihinkään lopputulokseen. Ehdottomasti haluan, että lapsi siunataan, mutta siitä kasteesta en ole ollenkaan varma.

Kai noissa allergialääkkeissä on se vaikeaa, kun niitä ei ole kamalasti tutkittu raskaana olevilla käytettyinä, aika vaikeeta varmaan. Itse yrittänyt nyt sinnitellä nenäsuihkeella ja silmätipoilla, kun lääkäri tosiaan sanoi, että ne ois ainakin turvallisempia, mutta oon kyllä ottanut loratadiinia (tuulixissakin kaiketi sitä), kun neuvolasta sanottiin, että sitä voisi ottaa. Tosin mulla nyt varmaan myös virusflunssa tosiaan päällekäin, joten en nyt sitten tiedä onko vaan sitä, miksi mikään ei auta vai eikö vaan auta. On kyllä jatkunut jo aika pitkään... Pojalla onneksi kuume nyt laskemaan päin.

Mua kyllä ärsyttää, kun julkisesta terveydenhuollosta on niin vaikeaa saada mitään aikoja ja päivystykseen on aina ainakin parin tunnin jono ja neuvolastakaan ei saa lääkäriaikaa millään. Lähinnä siis nyt kun tarvin taas sairaslomatodistuksen tosta flunssasta, kun oon ollut jo vatsataudin ja pojan taudin takia niin paljon poissa. Menin sitten yksityiselle ja maksoin siitä :(, mut poikakin oli kipeä, niin en sen kanssa päivystykseen lähtenyt istumaan. Pojalla vakuutus, joten voi sitä hyvin yksityisellä käyttää. Selkä on ollut edelleen kipeä ja kysyin etukäteen neuvolasta mites sitten saisi lääkäri aikaa, jos ei pysty oleen töissä, niin sanoi, ettei kyllä oikeen onnistu. Työterveyshuollossakin lääkäri vaan kaks kertaa viikossa paikalla ja ei yleensä ota mitään akuutteja juttuja. Mietittiin just miehen kanssa, että pitäs varmaan mullekin sitten joku sairaskuluvakuutus ottaa niin helpottus nää hommat, mutta eihän se nyt tähän enää auta. Onneksi ei oo enää kauaa töitä muutenkaan :)

Ootteko muuten ottaneet sitä syntymättömän lapsen vakuutusta? Me otettiin se esikoiselle ja ihan hyvä oli että otettiin, kun jouduttiin lonkkaa käydä tarkistuttamassa ja nyt sillä on ollut koko ajan korvatulehduksia, niin on ollut kyllä helppo käydä vaan yksityisellä. Tosin ei saatu vaihdettua sitä sitten enää halvemmaksi lapsivaakutukseksi, kun oli jo niin paljon kaikkea ennen sitä kahta kuukautta. No, nyt tälle uudelle tulokkaalle ei sitten saatu sitä vakuutusta, kun mulla viimeksi tuli lopussa niitä raskausmyrkytysjuttuja. Pelottaa nyt, että alkaa sairastella tämäkin ennen kahta kuukautta ja jää sitten vakuutus saamatta... no, kaipa kaikki menee hyvin :)

Anteeksi valitukset, tänne täytyy vähän purkaa, kiitokset :) Voikaa hyvin!

heippa hei!
kesälomalla ollaan kolmatta päivää :) eka päivä tosin ei menny putkeen, 8h piikattu ja porattu meijän alakerrassa kuin alkoi putkiremppa. toka päivä alkoi ikävillä uutisilla; kaveri löydetty maanantaina kuolleena asunnostaan... :((  jospa tänään ois jo parempi päivä... ainakin alkoi mukavasti; ei porauksen ääniä ainakaan vielä ja kävi duunikaveri moikkaamassa ja kertomassa osaston kuulumiset, eikä ollenkaan haittaa olla lomalla, kun kuulee millasessa tilassa os:n toiminta on.. vaikka tuppaa olemaan aika tylsää kun muut töissä, niin kiitän kyllä onneani ettei tarvi töissäkään olla!!

Kastamisesta. meijän poika kastetaan kyllä ja on pappikin jo pyydetty. oma broidi on siis pappi ja hän tulevana enona sitten kastaa meijän pojan <3 kiva kun on sitten tuttu pappikin, ni ei tarvi yhtään jännittää sitä ja ristiäisetki pysyy rentoina :)

mä aloin nyt uudestaan miettii tota synnytyssairaalan valintaa, meillä kun saapi valita nkl:n, kättärin ja hyvinkään väliltä.. kuulin työkaverilta joka opiskelee kätilöksi, ja on itse kuuden lapsen äiti, että hän itse valitsis hyvinkään näistä kolmesta.. ite kokoajan ollu kättärin kannalla, mutta mutta... ja siis voihan olla että sit heinäkuussa on tunkua helsingin sairaaloissa ja passittavatki sit hyvinkäälle.. äh, vaikeeta.. sama matka periaatteessa molempiin, hyvinkäälle ehkä noin 5 kilsaa enemmän.. toiseen pääsee motaria, toiseen joutuu ajelee pienempää tietä. noh, mietitään...

hyvä kun ootte jo noista vaatehommista puhuneet.. mä oon miettiny ihan samaa, että missä vaatteissa sitä kotiin sit lähdetään. onneks ne vaatteet on niin pieniä, et vaikka ottais vähä reilumminki vaihtoehtoja mukaan, ei vie ainakaa paljoo tilaa...

Onnea Jenska9, kun saaneet jo päivämäärän sovittua :) ihana juhannus teille tulossa!

mites muiden juhannussuunnitelmat? tai ehkä niiden joilla ei h-hetki oo jo siinä melkin käsillä..
ite en oo koskaan oikee pitäny ns. kaupunkijuhannusta minään, mutta nyt alkaa kyl tuntuu, ettei viittis enää parin sadan kilsan päähän lähtee siinä vaiheessa.. kuitenki mökillä on vähä rajotetusti tekemistä, ja kaikki hieman "työläämpää" et ois kyllä mahan kanssa helpompi varmasti olla kotosalla.. en tiiä..

pitäs kai vähä siivoo, mut siivousintoa ei näy eikä kuulu...

hyviä vointeja kaikille mammoille! kesää kohti :)

Hei vaan kaikille pitkästä aikaa!

En ookaan varmaan pariin kuukauteen mitään kirjottanu, silloin tällöin kyllä käyny lueskelemassa. Tässä on ollu vähän kaikenlaista pientä ja suurempaakin, et ei oo oikeen ehtiny. Jospa sitä ensiks päivittelis noi omat kuulumiset. Eli saikulla oon ollu jo huhtikuun alusta, ensiks hemolyysin takia ja sitten suppareiden. Joka viikko ravaan labrassa verikokeissa ja kädet on sen näköiset. :( Lisäksi mulla tulee supistuksia nykyisin joka ilta, käy jo selkeesti kipeempää, eikä mee levolla ohi, yhtä lailla levossa ja rasituksessa sattuu. Onneks ei oo mitään suurempaa saaneet aikaan, hieman on kohdunsuu lähteny avautumaan, joten sitä sit seurataan. Vauvalla kuitenkin kaikki hyvin.

Viikonloppuna alko vielä lisäksi omituinen kipu navan ympärillä, ei ees paitaa voinu vatsalla pitää, kun sekin sattu. Kävin sit maanantaina näyttämässä neuvolan terkkarille, eipä se osannu siitä mitään sanoo, mut pissasta löyty sokerit kahella plussalla, niin kävin sitten minäkin tänään sokerirasituksessa. Rasittavaa oli, varsinkin ton 2-vee menijän kanssa. :) Viihdytettiin mummoja ja pappoja labrassa oikeen urakalla. :)

Sit jos jotain kommentois. Ekaks onnittelut milpurille pikkuisesta prinsessasta! Toivottavasti kaikki menee hyvin ja pikkuinen pääsee mahdollisimman pian kotiin. Ja onnittelut myös naimisiin meneville, täällä onkin useammat häät nyt suunnitteilla. :)

Uskonnosta: Me kuulutaan molemmat helluntaiseurakuntaan, joten ei tarvii pohtia miten toimitaan. :) Muutenkin helpompaa, kun molemmilla on samanlainen ajatusmaailma. Eli meillä tiedossa siis vain lapsen siunaus, ei kastetta. Esikoisen kanssa toimittiin samoin. Usko kuuluu meillä arkipäivään, joten esikoinenkin on siihen kasvanut, rukoillaan, lauletaan ja luetaan lastenraamattua yhdessä. Ja kunhan vielä vähän kasvaa, niin aloitetaan pyhäkoulu. Isompana saa sitten päättää itse haluaako mennä kasteelle, tai käydä esim. ev.lut riparin. Ite oon puolihelluntalaisesta perheestä (äiti uskossa, isä ei), isovanhemmat ja muu suku kuuluu ev.lut kirkkoon. Miehen puolelta sit vapaisiin suuntiin. Meillä oli aikoinaan häät meidän seurakunnassa, mutta vihkijä oli maistraatin puolelta. Hieman piti suunnitella etukäteen kuka hoitaa mitäkin, mutta hyvin meni kuitenkin. Häihin jopa suurin osa sukulaisistakin tuli, pojan siunaustilaisuuteen ei sitten tullutkaan kuin minun vanhemmat ja sisarukset. Surullista, että helluntailaisuus on edelleen jokinlainen peikko jopa lähimmille sukulaisille. :(

Ja sit vaatteista ja muustakin: En oo miekään vielä sairaalakassia pakannu, mut pakko ois pistää se valmiiks mahdollisimman pian. Laskettuun aikaan on enää alle 7 viikkoa, ja mulla on vähän sellainen olo, et ei tääkään kaveri mahassa sinne asti pysy. :) Jos tulee isoveljeensä, niin juhannuksena ollaan tositoimissa. Eli jo noin kuukauden kuluttua saattaa alkaa tapahtumaan. Ja koska ensimmäinen synnytys oli niin nopea (8h ensimmäisistä supistuksista, 50min sairaalassa ennen kuin poika synty), niin pakko on kassi olla valmiina etukäteen. Ja sairaalamatkalle oon ajatellu varata varmuuden varalle useamman pyyhkeen mukaan, mikäli vauvalle tulee kiire, eikä ehditä sairaalaan. :)

Vaatteita otan mukaan ainaskin bodyn, puolipotkarit, ohuen myssyn ja tumput. Mukaan lähtee myös nallepuku (ohut vanuhaalari), mikä menee päälle sit ilmoista riippuen. Tietysti harsot ja peitot mukaan, et voi sit autossa käyttää, jos muuten on lämmintä eikä tarvetta sen suuremmalle toppaamiselle. Itelle tietty vaihtovaatteet mukaan, sekä imetysliivit ja liivinsuojia. Edelleen mulla on toiveissa nopea kotiutuminen, eli otan varmaan kaiken mukaan jo synnyttämään mennessä, mutta todennäköisesti eivät meitä kotiin heti päästä tän mun hemolyysin takia, vaan joudutaan olemaan seurannassa muutama päivä. :(

Juhannussuunnitelma on tälle vuodelle melko selvä, kotona ollaan tai sitten synnyttämässä. Yleensä ollaan juhannuksena oltu juhannuskonferenssissa Keuruulla, mutta nyt ei uskalla sinne lähteä. Ensinnäkin melko pitkä ajomatka viimeisillään raskaana ei houkuttele, eikä sekään, että synnytys käynnistyisi siellä. Eli kotona ollaan ja ootellaan. :)

No, jospa tää riittäis tältä kertaa, yritän nyt aktivoitua kirjottelemaan useammin. :) Mukavia kevätpäiviä kaikille mammoille!

Takaisin