Huomenta,
Mumux, en ole lentänyt enää viikon 29 jälkeen. Silloin en vielä viitsinyt hankkia todistusta, vaan ajattelin, että jos kentällä aletaan kysellä valehtelen raskauden keston vähän alakanttiin. Ei kyselty. Mutta ymmärtääkseni näillä viikoilla se oikeasti vaaditaan, tai yksi tuttuni ainakin hankki varmuuden vuoksi. Neuvolalääkäriltä pitäisi saada siihen erikseen aika, sillä ainakin teoriassa pitäisi olla aika tuoreeltaan tehty sisätutkimus (eli tutkittu, että ei ennenaikaisen synnytyksen uhkaa). Terveydenhoitajan todistus ei riitä. Mua kyllä vähän naurattaa tuo kotimaan lennoille vaadittu todistus. Millä todennäköisyydellä ensisynnyttäjällä ehtii kaikki tapahtua sen n. tunnin aikana, kun ollaan koneessa? Siis kävelisit koneeseen ilman oirettakaan alkavasta synnytyksestä ja tulisit toisessa päässä ulos pienen käärön kanssa? Lentoyhtiöt...
Täällä on mennyt viikko sairauslomalla kohonneen verenpaineen sekä käsien turvotuksen ja sormien puutumisen vuoksi. Ensin nolotti jäädä, kun voin kaiken kaikkiaan hyvin, mutta on noissa paineissa välillä vähän turhan korkeita piikkejä ja tietty pieni riski, että nousee pysyvämmin sinne piikkien tasolle. Nyt kumminkin mittaukset välillä 120-138 / 75-88. Proteinuria on pysynyt poissa, joten pre-eklampsiaa ei ole aihetta epäillä. Mutta onhan olemassa raskauden aikaista verenpaineen nousua ilman pre-eklampsiaakin ja se on myös haitallista istukan toiminnan kannalta. Onneksi ei vielä näillä paineilla ja onneksi ei ole tarvetta lääkitykseen.
Luulen, että sairausloma tuli osin siksi, että terveydenhoitaja taitaa salaa pitää minua jonkin sortin ylisuorittajana töissä. Eikä ole ehkä ihan hakoteillä, sillä olen nytkin tehnyt töitä puolipäiväisesti kotoa käsin, kun sijainen pitäisi kumminkin perehdyttää ja muutama juttu mun on ihan pakko hoitaa vielä itse. On kumminkin selvästi rennompaa tehdä kotoa töitä omaan tahtiin, kuin olla työpaikalla ja sukkuloida ympäri kaupunkia kokouksissa.
Tarjonnan merkitsemisestä äitiyskorttiin on ollut paljon puhetta. Mulla se on merkitty ensimmäisen kerran viikolla 29 ja sen jälkeen säännöllisesti. Lääkärin arvioita siihen ei tarvita, ja kokenut terveydenhoitaja saattaa arvioida sen luotettavammin. Luulen, ettei aina merkitä kovin aikaisin, kun vauvahan voi vielä vaihtaa asentoa. Turha esimerkiksi huolestuttaa kovin varhaisilla viikoilla äitiä siitä, että on perätarjonta, jos vauva kumminkin vielä vaihtaa raivotarjontaan.
Mulle on kerrottu vauvan asento jo jostain 24+-viikoilta lähtien (oli silloin poikkitilassa), mutta se voi johtua siitäkin, että hoitajan palpoidessa kohtua olen alkanut itse aina kertoilla, missä tunnen minkäkinlaisia liikkeitä ja missä asennossa kuvittelen vauvan olevan. Olisihan se hassua, jos mun spekulaatiot jäisivät vain ilmaan leijumaan eikä vastattaisi mitään. Saattaa olla hyvä virittää keskustelua vauvan asennosta, jos ei muuten kerrota siitä mitään eikä merkitä korttiinkaan.
Maaria