Toukokuun turinat <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja satuvee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ei kyllä oo vielä paikat venyny ja paukkunu. Sen verran paljon oli ylimäärästä tossa vatsan tienoilla laihdutuksen jäljiltä, että nyt vasta näkyy pari uutta raskausarven alkua :) Muutenkaan olo ei tunnu yhtään tukalalta, hyvin mahtuu toinen vielä potkimaan kivuttomasti äitiä :D

Sain eilen illalla jonkun ihme siivouskohtauksen, rupesin hinkkaamaan lattialistojen vierustoja hammasharjalla :DD Tänään olis tarkotus mennä ostamaan kasa siivousvälineitä ja jatkaa siivoilua. Esimerkiksi meidän keittiönkaappien ovet kaipaa pahasti putsausta, niihin kun tarttuu kaikki lika ja rasva ruuanlaitossa....

Moi vaan mammat ja massut!
Täällä kaikki tasaista. Tämä viikko on mennyt flunssaa potiessa, rauhassa kotona esikoisen kanssa.
Tila alkaa loppua mahasta ja masukki tavoittelee kylkiluita myllätessään. Selän saa oikein oikeista, jos meinaa kunnolla saada keuhkot täyteen ilmaa. :D Vaan kiva, että pieni liikkuu, vaikkakin sitten välillä meinaa tulla vatsanahan läpi ulos. Masukki on ollut raivotarjonnassa jo jonkin aikaa. Tosin viikolla muutamana yönä tuntui, että yritti kääntyä vielä ympäri. Pönkäs itseään poikittain mahassa. Onneksi ei tainnut onnistua.
Jokainen perhetilanne on erilainen. Helpolla ei kannata luovuttaa pitkää parisuhdetta, mutta molemmilta osapuolilta pitää löytyä halua muuttaa asioita paremmaksi. Omien vanhempien erosta ajattelen, että mielummin tyytyväiset vanhemmat omilla tahoillaan uusien kumppanien kanssa, kun onnettomat ja katkerat saman katon alla. Olihan se silloin vaikeaa ja satutti, vaan parempi näin. Ulkopuolelta ei voi sanoa mikä oikea ratkaisu missäkin tilanteessa on. Mutta varmasti perhe/parisuhdeneuvonnasta on apua, ainakin joskus. Väkivaltaisessa suhteessa ei pitäisi kenenkään joutua elämään, uskon että silloin on parempi erota. Uusioperheissä joutuu varmasti työstämään ja miettimään kasvatusta eri tavalla, tekemään kompromissejakin.
Unia en ole nähnyt sen enempää/vähempää kuin aikaisemminkaan. Olisinko yhden synnytystä koskevan unen nähnyt, ei mitään painajaista onneksi kuitenkaan.
Kovasti pitäsi kaappeja järjestellä. ym kotihommia tehdä, vaan asia kerrallaan. Esikoisen kanssa perus siivoamistakin ja kotihommia on ihan välillä tarpeeksi. Äsken lounaalla kaatoi ensi maitomukinsa lattialle ja seuraavaksi tuli pissavahinko keittiön lattialle, kun harjoitellaan kuivaksi. Pitäsi mennä keittiön lattian pesuun ja laitta pieni syöttötuolin ala oleva matto likoamaan ja pestä se. Jos nyt nostais pyllynsä tästä ylös niin saattais ehtiä tekemään vielä kanaruuankin illaksi, enennenkun äidin rakas pikkuapulainen herää päiväunilta. Ei lasten kanssa ainakaan liikaa ehdi istua toimettomana, eikä käy elämä tylsäksi. ;D
Ei muuta kuin hyviä vointeja kaikille, puuskutetaan vielä eteenpäin! :D

Onkohan kenellekään muulle tullut seuraavanlaista ikävää ja kiusallista vaivaa... nimittäin suonikohjuja alapäähän? Ekassa raskaudessa en moista vaivaa huomannut/muista, mutta synnytyksessä ulompiin häpyhuuliin tuli "mustia pisteitä". Ne eivät siitä mihinkään ole sen jälkeen hävinneet, mutta nyt ne ovat hieman turvonneet. Ikäviä ovat, helpottaa kuulemma sitten taas synnytyksen jälkeen kun laskimoiden paine tasaantuu... puhpah...

Eipä oo suonikohjuja, mutta ikäviä hankaumia tulee nivusiin, kun painoa on nyt kertynyt sen verran... Aina illalla joutuu vaappumaan kuin ankka, kun polttelee ja kirvelee :(

Täällä siivousvimma jatkuu. Tänään on vuorossa lattioiden ja keittiöiden kaappien pesua. Lattian pesua odotan innolla <3

Mulla on pitkään ollu pöydän maalausprojekti kesken, en jostain syystä saa sitä tehtyä, vaan tekee vaan mieli koko ajan siivota hulluna :DD Mutta otan kuitenkin maltilla. Huomasin eilen yöllä kun ramppasin vessassa, että ne lattialla hammasharjan kanssa kykkimiset kostautu mun selälle, sattu kävellessä kauheesti =/ että tästä lähin vähän kerrallaan, ja ei mitään konttauksia lattialla! :)

Heippa heinämamat,

Kontrollissa käyty ja sain hyviä uutisia. Kahden viikon lepääminen on tuottanut tulosta ja mitään muutoksia alakerrassa ei ollut tapahtunut. Sain nyt luvan kevyeen liikuskeluun ja eloon kohtua tietysti kuulostelemalla. Niin helpottunut olo! Mut sit huomattiin, et vauvan vartalonmitta on paljon pienempi ku muut mitat ja sain siihen sitten kahden viikon päästä kontrolliajan... ihan ku tässä raskaudessa ei olis jo ollut tarpeeksi huolia :( (3kk päivittäinen oksentaminen, etinen istukka + verenvuodot, uhka ennenaikaiselle synnytykselle) Nyt tietysti hulluna pelkään, että on jokin kehityshäiriö tms. Raskaus ei taida olla mun juttu.

Muutenkin olo alkaa olemaan tuskainen. Maha paisunut niin, et iho repeilee ja kaveri tekee kuperkeikkaa vieläkin päivittäin ja ei siis todella enää mahdu tekemään sitä aiheuttamatta minulle suurta tuskaa ja mahan venymistä ja arkojen paikkojen murjomista. Mulla on alapää niin hellänä kun toinen on perätilassa ja pomppii tasajalkaa.. Oikeesti tuntuu siltä, että toisen jalka tulee ulos :) Miehenkin käskin kokeilla tuolta niin ei mahan päältä, et miten ne potkut tuntuu ja toinen oli ihan järkyttynyt ku tunsi tärähdykset "väärästä paikasta". Mulla ilmeisesti kohtu niin alhaalla, et toinen vaan yksinkertaisesti pääsee liian alas.(ekan synnytyksen jälkeen meni paikat rikki ja tuli kohdun laskeuma) On niin helpottavaa kun hän kääntyy raivotarjontaa kun monotus osuu kylkiluihin, mutta tää raivotarjonta tila taas lisää sitä painon tunnetta ja supistuksia kun tietty sit pääsee laskeutumaan vielä alemmas.. pff..
Lisäksi rinnat vuotaa, suonikohjuja, vatsaongelmia, ilta pahoinvointia, jatkuvaa vessassa ramppaamista, raskausarpia ja unettomia öitä.

Mutta niin, Note to myself, pääasia että vauva on vielä matkassa mukana ja enää ei tarvii vain maata. Yritän päästä yli näistä muista vaivoista ja tuska olosta. Oli vaan pakko avautua :) ja yritän olla stressaamatta niistä kehityshäiriöistä ennen kun oikeesti tiedän onko siellä jokin vikana.

Tsemppiä kaikille viimeisten kuukausien tuskaolojen kanssa. Kyllä se heinäkuu sieltä pian tulee :)

Meillä on selvitty hankintojen kanssa etiäpäin, yhdistelmät hommattu ja
tuervakaukalo alustoineen samalla. Kaikki sellanen pikku krääsä puuttuu mutta niitä nyt varmaan ehtii sitten hankkia.. Ainoo mikä epäilyttää että onko vaatteita tarpeeks.. :o

Sairaala laukkua en jostakin syystä oo saanu aikaseks tehtyä :/

Mä oon tässä nyt pari viikkoa ollu töistä pois verenpaineen takia ja nyt eileen alko
kesäloma ettei ny enää töihin tarvikkaan mennä.. Mikä on hyvä, koska musta ei siihen enää
olis, voimat on välissä niin loppu tuon verenpaineen takia, helposti pyörryttää ja tulee heikko olo ja sitten tietty toi kasvanut masu hankaloittaa lisää.

Nyt on joutunu nöyrtymään ja oikeesti lepään välillä kun jotakin askareita kotona tekee.

äippä 2010: mulla kanssa suonikohjuja alapäässä. Ekassa raskaudessa en huomannut mitään, mutta nyt ihan kamalat. Joudun töissä istumaan paljon satulatuolissa ja en tiedä onko osaltaan vaikuttanut. Ainakaan tuo istuminen ei enää ole kovin mukavaa... lääkäri sanoi, ettei niille nyt voi mitään tehdä, jos särkee niin voi syödä panadolia. Harmittaa vaan, kun ei sitten enää oikein pyörälläkään pysty ajamaan... Toivottavasti lähtevät synnytyksen jälkeen nopeasti.

Meillä nyt sitten esikoinen vuorostaan vatsataudissa, mutta oon sitten saanut olla taas muutaman päivän poissa töistä (ei kamalaa satulatuolia), vaikka eihän tämä mitään lepoa ole ollut. Päiväuni aikaan oon innostunut jopa tekemään vähän kotihommia, joten valoa kaaoksessa on näkyvissä ja voi siis olla mahdollista, että jaksan alkaa laittaa kotia kuntoon,  kun jään lomalle. Nyt se on tuntunut niin mahdottomalta. Harjoitussupistuksiakaan ei kotona tule niin paljoa, mutta reippaasti kävellessä kylläkin koko ajan.

Toivottavasti poika toipuu äitienpäiväksi, että saatais vielä kiva viikonloppu.

Hei kaikki,

en oo kirjoitellut tänne varmaan moneen kuukauteen, mutta oon lueskellut teidän juttuja sitäkin enemmän. Tässä olisi vielä ens ja sitä seuraava viikko töitä, sitten viikon kesäloma ja sitten alkaakin äitiysloma. Tällä viikolla olin töissä vain ma-ti ja loppuviikon sairaslomalla kohonneen verenpaineen (ja kohonneen painon ja turvotuksen takia). Olin maanantaina siis neuvolassa töiden jälkeen ja siellä kerroin tästä turvotuksesta ja kun sormien niveliä särkee koko ajan, välillä vihloo kyynärvarsiin asti. Jouduin nyt "tarkkailuun" raskausmyrkytyksestä, vaikka pissa puhdas, eikä verenpainekaan mikään ihan hirmunen vielä ollu (140/88). Eilen torstaina päätin kuitenkin käydä terveyskeskuksen päivystyksessä, kun neuvolan täti sanoi, ettei neuvolassa ole juurikaan aikoja enkä jaksanut lähteä synnytyssairaalaan asti. Siellä verenpaine oli sitten 140/94, mutta kun kotona mittaan, niin alapaine huitelee jossain +-70.

Olisi kiva päästä jo lepäämään, verenpaine nousee heti, jos tekee jotain. Kotona kun pääsee lepäämään tarvittaessa, niin sitten se painekin pysyy ihan hyvissä lukemissa. Sain neuvolasta ohjeen nyt kotona siis mitata tota painetta viikon ajan ja sitten seuraavalla kerralla (sain ajan jo kahden viikon päähän vaikka normisti käyn kuukauden välein) katsotaan ne arvot.. Pissa on ollut puhdas, mutta painoa on kertynyt aika paljon ihan terveellisestä syömisestä huolimatta ja turvottaa!

Ei kait tässä muuta, onneksi tänään alkaa viikonloppu.

Täällä myös pieni kokoinen vauveli masussa :/

Jäin sairaslomalle verenpaineen takia, mutta siis virtaukset napanuorassa on nyt hyvällä tasolla, silti poika on pieni kun mikä :(
Mulla viikkoja 32+5 ja vauvan masu on vastaa viikkoja 30...tiedä sitten mitä tarkoittaa... toivon vaan että kyseessä vaan laihempi yksilö mitä äitinsä on ;)
Meillä ei ultrassa meinannu tulla mitään kun kaveri seurasi sitä laitetta :D se löi ja potki ja tökki selällään laitetta koko ajan, piti ottaa useampia kuvia jotta edes joku onnistuisi :DD
Ja kun sullakin se vielä väkisin haluaa hyppiä ja pyöriä niin jospa nää meidän kirput ovat vaan niin aktiivisia että tarvitsevat enemmän ruokaa ;D

Tsemppiä ja toivotaan että kaikki on hyvin.

Huhhuh, nyt tuli kyllä sellanen raskausuni, että :DD

Siinä unessa vauva potki koko ajan mun mahaa ja vääntyili ja kääntyili siellä. Välillä ihan näki jalkapohjan varpaineen mahan läpi! Ja sitten jossain vaiheessa kun rauhottu, huomasin jalkapohjan muotosen punertavan mustelman masussa :DD Auts! Mutta oli ihan kiva uni :)

*heidi, mulla kanssa viime neuvolassa kätilö sanoi että ois aika pieni vauva, ja sf-mitta ei oo paljoa kasvanu, vaikka keskikäyrällä onkin. että ens kerralla sit katotaan josko tarttee tutkia, jos ei edelleenkään kasva. mutta ei sen tarkempaa arviota voinu antaa, kun ei oo ultraa käytettävissä. kuitenkin liikkeet ja syke hyvät.

napsu oli aika laiha kun synty, 3224g ja 52 cm. oikeen ihannekokonen muuten, äidin kannalta. saas nähä onko tyttö sitten pienempi. mietin tossa, että jos vauva kehittyy hitaammin/on pienempi, niin viivästyykö se syntymä sitten sen takia..

Meillä esikoinen syntyessään oli kans kokoa kirppu vaikka täysiaikainen olikin. Mittaa syntyessä oli 48,5cm ja 2910grammaa. Normaalisti on kehittynyt ja oppinut  vaaditut jutut oikeaan aikaan joitain hieman etukäteenkin. Pointti siis on et vaikka vauva olisi syntyessään pienikokoinen niin silti lapsi voi olla täysin terve. Juttis vaan on ikäistään pienempi kooltaan ja kun tasaisesti kehittyy niin hätää ei ole :) Älkää siis tyhjää stressaantuko jos saattekin "tuomoioksi" pienemmän vauvan mitä odotitte.

Hei pitkästä aikaa.
Onko teistä kenelläkään tarkoitusta hypätä lentokoneeseen vielä tässä raskauden loppuvaiheessa? Tai te jo toista tai kolmatta odottavat, oletteko edellisissä raskauksissa olleet missä vaiheessa vielä koneessa? Itselläni on tarkoitus lentää vielä muutaman viikon päästä, rv 35(tosin ihan kotimaassa), mutta kysyisinkin että tarviiko lennoille oikeasti olla lääkärintodistus "normaalista" raskaudesta?

Mumux kirjoitti:
Hei pitkästä aikaa.
Onko teistä kenelläkään tarkoitusta hypätä lentokoneeseen vielä tässä raskauden loppuvaiheessa? Tai te jo toista tai kolmatta odottavat, oletteko edellisissä raskauksissa olleet missä vaiheessa vielä koneessa? Itselläni on tarkoitus lentää vielä muutaman viikon päästä, rv 35(tosin ihan kotimaassa), mutta kysyisinkin että tarviiko lennoille oikeasti olla lääkärintodistus "normaalista" raskaudesta?

Luin ihan oikeesti, että onko kenelläkään tarkoitusta hypätä lentokoneesta... D: Ja kyllä, mulla on lukihäiriö :D

Mä en tiennyt, että pitää olla jotain ihmeellisiä lentokoneeseen mentäessä, jos on raskaana?  Tosin, en kyllä oo koskaan lentokoneessa ollut muutenkaan =/

Heh, en sentään ihan niin extremeä ole tekemässä että koneesta hyppäisin :)

Lensin viimeksi vkolla 27 ja silloin ei kysytty mitään. Periaatteessa kotimaan/pohjoismaiden lennoilla saa lentää vkolle 38 asti, mutta kuulin ystävältä että voivat vaatia todistusta onko raskaus sujunut normaalisti. Mietin tässä vain, että kuinka tarkkoja tuon kanssa ollaan ja onko joku jäänyt lennolta pois puuttuvan lääkärintodistuksen takia?

Huomenta,

Mumux, en ole lentänyt enää viikon 29 jälkeen. Silloin en vielä viitsinyt hankkia todistusta, vaan ajattelin, että jos kentällä aletaan kysellä valehtelen raskauden keston vähän alakanttiin. Ei kyselty. Mutta ymmärtääkseni näillä viikoilla se oikeasti vaaditaan, tai yksi tuttuni ainakin hankki varmuuden vuoksi. Neuvolalääkäriltä pitäisi saada siihen erikseen aika, sillä ainakin teoriassa pitäisi olla aika tuoreeltaan tehty sisätutkimus (eli tutkittu, että ei ennenaikaisen synnytyksen uhkaa). Terveydenhoitajan todistus ei riitä. Mua kyllä vähän naurattaa tuo kotimaan lennoille vaadittu todistus. Millä todennäköisyydellä ensisynnyttäjällä ehtii kaikki tapahtua sen n. tunnin aikana, kun ollaan koneessa? Siis kävelisit koneeseen ilman oirettakaan alkavasta synnytyksestä ja tulisit toisessa päässä ulos pienen käärön kanssa? Lentoyhtiöt...

Täällä on mennyt viikko sairauslomalla kohonneen verenpaineen sekä käsien turvotuksen ja sormien puutumisen vuoksi. Ensin nolotti jäädä, kun voin kaiken kaikkiaan hyvin, mutta on noissa paineissa välillä vähän turhan korkeita piikkejä ja tietty pieni riski, että nousee pysyvämmin sinne piikkien tasolle. Nyt kumminkin mittaukset välillä 120-138 / 75-88. Proteinuria on pysynyt poissa, joten pre-eklampsiaa ei ole aihetta epäillä. Mutta onhan olemassa raskauden aikaista verenpaineen nousua ilman pre-eklampsiaakin ja se on myös haitallista istukan toiminnan kannalta. Onneksi ei vielä näillä paineilla ja onneksi ei ole tarvetta lääkitykseen.

Luulen, että sairausloma tuli osin siksi, että terveydenhoitaja taitaa salaa pitää minua jonkin sortin ylisuorittajana töissä. Eikä ole ehkä ihan hakoteillä, sillä olen nytkin tehnyt töitä puolipäiväisesti kotoa käsin, kun sijainen pitäisi kumminkin perehdyttää ja muutama juttu mun on ihan pakko hoitaa vielä itse. On kumminkin selvästi rennompaa tehdä kotoa töitä omaan tahtiin, kuin olla työpaikalla ja sukkuloida ympäri kaupunkia kokouksissa.

Tarjonnan merkitsemisestä äitiyskorttiin on ollut paljon puhetta. Mulla se on merkitty ensimmäisen kerran viikolla 29 ja sen jälkeen säännöllisesti. Lääkärin arvioita siihen ei tarvita, ja kokenut terveydenhoitaja saattaa arvioida sen luotettavammin. Luulen, ettei aina merkitä kovin aikaisin, kun vauvahan voi vielä vaihtaa asentoa. Turha esimerkiksi huolestuttaa kovin varhaisilla viikoilla äitiä siitä, että on perätarjonta, jos vauva kumminkin vielä vaihtaa raivotarjontaan.

Mulle on kerrottu vauvan asento jo jostain 24+-viikoilta lähtien (oli silloin poikkitilassa), mutta se voi johtua siitäkin, että hoitajan palpoidessa kohtua olen alkanut itse aina kertoilla, missä tunnen minkäkinlaisia liikkeitä ja missä asennossa kuvittelen vauvan olevan. Olisihan se hassua, jos mun spekulaatiot jäisivät vain ilmaan leijumaan eikä vastattaisi mitään. Saattaa olla hyvä virittää keskustelua vauvan asennosta, jos ei muuten kerrota siitä mitään eikä merkitä korttiinkaan.

Maaria

Tosta lentämisestä sen verran että yleensä lentoyhtiöt (ainakin Finnair) vaatii lääkärintodistuksen raskauden normaalista sujumisesta raskausviikolta 28 eteenpäin. Koskee kaikkia lentoja. Lyhyitä lentoja Skandinaviassa voi lentää vielä 38 viikolla jos raskaus on sujunut normaalisti. Jos lentämään lähtee kannattaa ehdottomasti laittaa tukisukat ja muistaa jaloitella lennon aikana koska veritulppariski on suurentunut. Itse olen kerran lentänyt raskauden aikana ja hyvin meni kun oli hyvät tukisukat ja välillä käveli vähän. Nyt en enää lähtisi lentämään näillä viikoilla kun pitkät istumiset käy selkään sen verran inhottavasti. 

Hyvää huomenta!

Kuinka moni esikoistaan odotteleva ajatteli viettää jo äitienpäivää? Siis, että itse on "sankarina" :)

Mä varmaan teen täytekakun osittain itselle ja osittain oman äidin muistolle. Pyysin siskoa käymään äitienpäivänä, mutta sisko sanoi, että ei halua ollenkaan viettää mitään äitienpäivää, nyt kun ekaa kertaa ollaan "äidittömiä" äitienpäivänä... (siskolla ei ole lapsia). Pitää varmaan ostaa vähän kukkiakin, ne ihan äidin muistolle, itse en ole kukkaihmisiä. Voisi mennä haudalla käymään, mutta ei ole vielä hautapaikkaa. Uurnan laskukin vasta kesäkuun alussa.

No, kukkia, kakkua ja kahvia, (ja lätkämatsi), eiköhän näillä mennä :)

Pitänee hommata se lääkärintodistus vaikka jos en pääse lennolle niin eipä tuo elämää kaada.
Onko tuo veritulppariski todellista alle tunnin lennoilla? Mietin, että tuskin ottaisivat vkolle 38 asti kyytiin jos riski on huomattavasti suurentunut.

Hei nyt mitään kommentoimatta suoraan kysymykseen..... Siis mistä ihmeestä mä löydän itelleni häihin vaatteen joka mahtuu kuukauden päästä ?!?!  Ei oikein huvittais ostaa uutta kun hinnat on alkaen jotain 60e.... 

Takaisin