Toukokuisten turinat

Oikeesti tässä vajaassa kymmenessä vuodessa on tapahtunut niin paljon muutoksia näissä raskausasioissa että tunnen itseni ihan dinosaurukseksi.
Mulle oli yllätys sekin ettei vastasyntynyttä tarvi enää raahata kunnantalolle että isä voi tunnustaa isyyden, vaan sen voi tehdä jo raskausaikana. Tosi kätevää ja helpottaa paljon, kun täällä harvaanasutuilla seuduilla kunnantalolle ajetaan pitkienkin matkojen takaa.

Moikka. Voisin kanssa tulla jutustelemaan. Nyt rv 13+1 ja tänään niskapoimu ultra, jota jännitän ikäni puolesta "vähän" (=paljon) enemmän nyt kuin 2.ta aikaisempaa (silloin jostain syystä ymmärtänyt olla edes huolissani ). Ikä 39. Kaikki tähän asti mennyt hyvin, ainoastaan pahoinvointi oli melko järkyttävää hetken. Nyt sekin taitaa olla väistymässä.

Minullakaan ei ensimmäisessä ultrassa (10+1) kuullut sydänääniä,.. Niin onneton uä laite, millä varmistettiin vaan paikka ja, että sydämen lyönnit näkyi.

Käytiin tänään nt-ultrassa ja hyvin eläväinen tyyppi näkyi ruudulla Beaming Face With Smiling Eyes haarovälissä näkyi JOTAIN, mutta kätilö sanoi että se voi myös olla häntäluu tms? Ja lueskelin että häpyhuulet saattavat myös olla turvonneet. Eikä muuten mitään, mutta mulla on niiiin tyttöfiilis ollut kokoajan ettei tosikaan Cat With Tears Of Joy poikaan totuttelu kestäisi hetkisen Beaming Face With Smiling Eyes

Liitteet

• 20211116_181005.jpg
    20211116_181005.jpg
    3.7 MB · Katsottu: 26
Täälläkin käyty nt-ultrassa. Sen perusteella kaikki kunnossa. Laskettuaika jäikin yllättäen samaan kuin kuukautisista laskettuna, kun vastasikin mitattuna niitä päiviä. Nyt totuttaudutaan ajatukseen, että ollaankin sittenkin muutamaa päivää pidemmällä.

Moikka. Voisin kanssa tulla jutustelemaan. Nyt rv 13+1 ja tänään niskapoimu ultra, jota jännitän ikäni puolesta "vähän" (=paljon) enemmän nyt kuin 2.ta aikaisempaa (silloin jostain syystä ymmärtänyt olla edes huolissani ). Ikä 39. Kaikki tähän asti mennyt hyvin, ainoastaan pahoinvointi oli melko järkyttävää hetken. Nyt sekin taitaa olla väistymässä.

Minullakaan ei ensimmäisessä ultrassa (10+1) kuullut sydänääniä,.. Niin onneton uä laite, millä varmistettiin vaan paikka ja, että sydämen lyönnit näkyi.
Miten teidän ultra meni? :)

Onko kukaan teistä käynyt pelkopolilla? Mä pyysin lähetteen sinne, esikoisen synnytys oli hieman hankala ja pelkään että meen paniikkiin tässä seuraavassa. Toivon että saisin sieltä mielenrauhaa ❤️

Heips!
Hyppäsin nyt foorumille, sillä en oikein tiedä minne purkaa kaikkia tuntemuksia. Cat With Tears Of Joy Nyt on rv 14+0 ja pahoinvointi jatkuu. Silti on valtavan suuri keskenmenopelko. Liikkeitä luulen välillä tuntevani, mutta en voi olla varma, kun en vaan muista 2 aiemmasta raskaudesta miltä ne tuntuvat tässä kohtaa.

Mullakin ihme pelko että onko kaikki hyvin, oireita ei enää juuri ole paitsi turvonnut vatsa ja kipeät tissit, liikkeitäkin tuntuu vain satunnaisesti (istukka edessä ilmeisesti vaikuttaa), joten laitoin nyt vihdoin sen dopplerin tilaukseen Beaming Face With Smiling Eyes

Onko kukaan teistä käynyt pelkopolilla? Mä pyysin lähetteen sinne, esikoisen synnytys oli hieman hankala ja pelkään että meen paniikkiin tässä seuraavassa. Toivon että saisin sieltä mielenrauhaa ❤️

Oletan, että mulle on luvassa suunniteltu sektio, sillä on jo 2 sektiota tehty. Muutoin olisin varmasti menossa pelkopolille, sillä edellinen synnytys oli painajainen.

Oletan, että mulle on luvassa suunniteltu sektio, sillä on jo 2 sektiota tehty. Muutoin olisin varmasti menossa pelkopolille, sillä edellinen synnytys oli painajainen.
Mitä sun synnytyksessä tapahtui? Itse oon hyvin rennosti suhtautunut synnytykseen, mutta tietysti nää kurjat kokemukset saa miettimään tuotakin puolta Anguished Face-

Mitä sun synnytyksessä tapahtui? Itse oon hyvin rennosti suhtautunut synnytykseen, mutta tietysti nää kurjat kokemukset saa miettimään tuotakin puolta Anguished Face-

En missään nimessä halua pelotella. Yleensä kaikki sujuu hyvin. Beating Heart

ÄLÄ LUE, jos tuntuu pahalta!
Mulla meni monessa kohtaa asiat pieleen jo käynnistysyrityksestä lähtien. Aloitettiin oksitosiinilla, joka teki kipeitä supistuksia, muttei muuta. Yöksi laitettiin ballonki ja seuraavana päivänä jatkettiin oksitosiinilla. Kipeitä supistuksia tuli edelleen. Epiduraali ei osunut kohdilleen ja vaikutus oli minimaalista. Seuraava yö meni valvoen kipujen kanssa. Iltapäivällä päädyttiin sektioon, koska synnytys ei edennyt. Olin auki vain 5cm. Leikkaussalissa 3 eri anestesialääkäriä pisteli selkääni neulalla yrittäen puuduttaa. 1,5h kesti sitä pistelyä, kunnes kätilö totesi, että vauvan sydänäänet heikkenevät. Minut nukutettiin ja herättyäni en tiennyt onko minulla vauvaa vai ei.

Oonko nyt jäänyt tänne yksin turisemaan? Olo on edelleen pahoinvoiva. Missä se ihana seesteinen 2. kolmannes on?

Keskustelua on ainakin tuolla salaisten ketjussa, tervetuloa sinne! : )

Siellä keskustelua myös synnytyspelosta.

Muokattu viimeksi:
Tsemppiä uusille viestien kasaan saamiseen! Se 30 viestiä on minusta kyllä aika paljon jos ei ole alusta asti ollut mukana kun keskustelu oli vilkasta.

Mulla kävi niin että alkuraskauden pelot esti osallistumasta keskusteluun vaikka sitä seurasinkin, ja sitten kun viimein uskalsin alkaa kunnolla kirjoittelemaan, suurin osa oli siirtynyt jo sinne salaiseen ryhmään. Nyt tuntuu että sitä on niin ulkopuolinen kun muut ovat ryhmäytyneet sinne muurin taakse keskenään aikoja sitten, ettei edes haluta liittyä. Mutta käyn varmasti lueskelemassa tätä julkista puolta pitkin raskautta jos joku tänne kirjoittaa. Ehkä yritän minäkin pitää keskustelua vähän yllä ettei vastatulleet tunne itseään niin hölmöiksi täällä yksin huhuillessaan. ☺

En tiedä pelottaako mulla niinkään synnytys, ennemminkin se mun pelko on sellaista suurta epäluottamusta siihen että kaikki menisi hyvin. Ei vain osaa olla varautumatta pahimpaan. Sekin vähän jarrutellut tätä osallistumista keskusteluun, kun omaan raskausaikaan ja äitiyteen yleensäkin liittyy niin vaikeita ja kipeitä juttuja, ettei haluaisi säikytellä ensisynnyttäjiä. Ehkä nyt kuitenkin kirjoitan vähän, ei kannata lukea enempää jos järkyttyy helposti.

Mulla oli myös ongelmia synnytyksen käynnistyksen kanssa. Ballongille ei ollut aikaa, mutta lääkäri ärsytti mekaanisesti kohdunsuuta, eli käytännössä survoi sisääni jotain pitkulaista esinettä ees taas ja se aiheutti todella kovaa kipua. Lapsen isä seurasi toimitusta järkyttyneenä vierestä ja jälkikäteen kuvaili sitä raiskaamiseksi. Cytotecit teki kamalat kivut ja uuvuttivat minut täysin ilman että synnytys varsinaisesti käynnistyi. Onneksi kuulin niiden riskeistä vasta myöhemmin, se olisi ollut liikaa jos olisi pitänyt kaiken muun lisäksi vielä pelätä kohdun repeytymistä. Oksitosiinitipallakaan ei ollut oikein vastetta ja on piirtynyt hyvin muistikuviin kun kätilö turhautuneena rullailee tippaa jatkuvasti kovemmalle kun se ei toimi.
En saanut liikkua kun oli jokapuolella letkuja ja anturoita, en päässyt vessaan tai voinut vaihtaa asentoa. Alkusynnytys mentiin ilman kipulääkitystä oman toiveen mukaan, kunnes menin liian kovasta kivusta shokkiin ja sen jälkeen multa ei enää kyselty mitään. Mullakin epiduraali epäonnistui, puudutus oli vain osittainen.

Nyt minulla on toisenlainen ajatus synnytyksestä, suurin toive on että lapsi saisi syntyä luonnollisesti sitten kun on valmis. Ne omat supistukset olivat paljon inhimillisempiä kuin lääkkeiden aikaansaamat. Toivon etten saisi tällä kertaa raskausmyrkytystä, niin olisin itse paremmissa voimissa, ehkä synnytys ei silloin olisi niin suuri koettelemus.

Omaa epävarmuutta tietysti lisää se kun asuu niin kaukana sairaalasta, eikä mulle myönnetty sitä raskausajan kattavaa vakuutusta, kun edellisessä raskaudessa ollut toksemia. On sellainen olo että on aikalailla oman onnensa nojassa tämän raskauden kanssa ja ainoa mitä voi tehdä, on toivoa parasta. Tuli itkeskeltyä sitäkin aiemmin, mutta nyt jotenkin sisuuntunut asian suhteen että kyllähän me pärjätään, ei tässä muutakaan vaihtoehtoa ole annettu niin näillä mennään.

Tämä viimeisin viikko on ollut ihana ja tuonut toivoa epävarmuuteen, kun olen alkanut tuntemaan liikkeet. Mulla on istukka etuseinämässä niin olin valmistautunut siihen että pitäisi odottaa liikkeitä vielä pitkään. Olen tuntenut jotain pientä parin viikon ajan silloin tällöin, mutta en ole ollut ihan varma ovatko vain kuplintaa suolistosta. Nyt ne ovat voimistuneet ja tuntuvat etenkin istuessa ja ruokailun jälkeen. Tuntuisi olevan aika aktiivinen asukas tuolla mökissään. Rv 15+5 tänään

En tiedä pelottaako mulla niinkään synnytys, ennemminkin se mun pelko on sellaista suurta epäluottamusta siihen että kaikki menisi hyvin. Ei vain osaa olla varautumatta pahimpaan. Sekin vähän jarrutellut tätä osallistumista keskusteluun, kun omaan raskausaikaan ja äitiyteen yleensäkin liittyy niin vaikeita ja kipeitä juttuja, ettei haluaisi säikytellä ensisynnyttäjiä. Ehkä nyt kuitenkin kirjoitan vähän, ei kannata lukea enempää jos järkyttyy helposti.

Mulla oli myös ongelmia synnytyksen käynnistyksen kanssa. Ballongille ei ollut aikaa, mutta lääkäri ärsytti mekaanisesti kohdunsuuta, eli käytännössä survoi sisääni jotain pitkulaista esinettä ees taas ja se aiheutti todella kovaa kipua. Lapsen isä seurasi toimitusta järkyttyneenä vierestä ja jälkikäteen kuvaili sitä raiskaamiseksi. Cytotecit teki kamalat kivut ja uuvuttivat minut täysin ilman että synnytys varsinaisesti käynnistyi. Onneksi kuulin niiden riskeistä vasta myöhemmin, se olisi ollut liikaa jos olisi pitänyt kaiken muun lisäksi vielä pelätä kohdun repeytymistä. Oksitosiinitipallakaan ei ollut oikein vastetta ja on piirtynyt hyvin muistikuviin kun kätilö turhautuneena rullailee tippaa jatkuvasti kovemmalle kun se ei toimi.
En saanut liikkua kun oli jokapuolella letkuja ja anturoita, en päässyt vessaan tai voinut vaihtaa asentoa. Alkusynnytys mentiin ilman kipulääkitystä oman toiveen mukaan, kunnes menin liian kovasta kivusta shokkiin ja sen jälkeen multa ei enää kyselty mitään. Mullakin epiduraali epäonnistui, puudutus oli vain osittainen.

Nyt minulla on toisenlainen ajatus synnytyksestä, suurin toive on että lapsi saisi syntyä luonnollisesti sitten kun on valmis. Ne omat supistukset olivat paljon inhimillisempiä kuin lääkkeiden aikaansaamat. Toivon etten saisi tällä kertaa raskausmyrkytystä, niin olisin itse paremmissa voimissa, ehkä synnytys ei silloin olisi niin suuri koettelemus.
Salaisen puolen juttuihin pääsee kyllä hyvin vielä mukaan, siellä on aktiivisempia ja vähemmän aktiivisia kirjoittelijoita :)

Miksi sun edellinen synnytys piti käynnistää ? Lähdettiinkö ihan epäkypsästä tilanteesta liikkeelle?
Mulla on pyöritelty kalvoja kahdessa raskaudessa, mutta ei olla mitään instrumentteja käytetty. Kolmannen lapsen raskaudessa 39+4 kalvojen pyörittelystä meni vedet ja vauva syntyi muutaman tunnin päästä, mutta neljännessä kalvoja pyöriteltiin jo 38+0 ja oli liian aikaisin, koska se ei saanut aikaan kun epäsäännöllisiä supistuksia ja vauva syntyi vasta 40+ 1.

Salaisen puolen juttuihin pääsee kyllä hyvin vielä mukaan, siellä on aktiivisempia ja vähemmän aktiivisia kirjoittelijoita :)

Miksi sun edellinen synnytys piti käynnistää ? Lähdettiinkö ihan epäkypsästä tilanteesta liikkeelle?
Mulla on pyöritelty kalvoja kahdessa raskaudessa, mutta ei olla mitään instrumentteja käytetty. Kolmannen lapsen raskaudessa 39+4 kalvojen pyörittelystä meni vedet ja vauva syntyi muutaman tunnin päästä, mutta neljännessä kalvoja pyöriteltiin jo 38+0 ja oli liian aikaisin, koska se ei saanut aikaan kun epäsäännöllisiä supistuksia ja vauva syntyi vasta 40+ 1.

Minulla se käynnistettiin raskausmyrkytyksen vuoksi. Täysiaikaiseksi raskaus ehti, mutta tuntuu että synnytys olisi normaalitilassa käynnistynyt vasta paljon myöhemmin. Luulisin siis että juuri tuollainen täysin epäkypsä lähtötilanne.

Minullakin kätilö pyöritteli niitä kalvoja myöhemmin, ei sekään mukavalta tuntunut mutta ei ollut hirveää kuten lääkärin käsittely oli. Ymmärrän toki että siinä oli kiire ja piti tehdä kaikki mitä tehdä voi, että lapsi saatiin ulos, mutta muistikuvat on silti kamalat.

Neuvolassa juttelin tästä ja kuulin että usein toinen synnytys on korjaava kokemus meille joilla ensimmäisen kohdalla kaikki ei ole mennyt putkeen. Sitähän tässä tietysti toivoo.

Olen nyt huomannut itsestäni sellaisen että omasta synnytyksestä lähtien olen säälinyt kaikkia tuntemiani raskaana olevia äitejä kun olen jotenkin hölmösti kuvitellut että se synnyttäminen on yhtä kamalaa kaikilla muillakin. Mutta kun ei se ole, olen vain projisoinut omaa traumaani muihin. Yritän nyt oppia ajattelemaan asiasta eri tavalla ja vaikka tekisi mieli olla ajattelematta koko synnytystä, ymmärrän että se on valinta olla käsittelemättä tätä traumaa. Valinta joka luultavasti kostautuu minulle myöhemmin, koska edessä se on jokatapauksessa.

Oonko nyt jäänyt tänne yksin turisemaan? Olo on edelleen pahoinvoiva. Missä se ihana seesteinen 2. kolmannes on?

Moi Hermisty ja hauska tavata! Minäkin olen vasta liittynyt, itse asiassa aivan juuri äsken :) Olen kyllä lurkannut plussaamisesta lähtien. Olen jännittänyt kovasti, että mitä jos meneekin kesken, enkä liittynyt. Nyt raskaus on kuitenkin jo niin pitkällä että varmasti haluaisinkin kirjoitella ja höpötellä muiden kanssa vaikka jotain pahaa tapahtuisikin.

Takaisin